🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
🌸 وَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِنْ أَمَرْتَهُمْ لَيَخْرُجُنَّ قُل لَّا تُقْسِمُوا طَاعَةٌ مَّعْرُوفَةٌ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (۵۳، نور)
❇️ ترجمه: ⬇️⬇️⬇️
🌺 و سخت ترين سوگندهايشان را به نام خدا خوردند، كه اگر (براى جبهه و جهاد) دستور دهى، قطعاً از خانه خارج مى شوند. (به آنان) بگو: سوگند نخوريد، اطاعت پسنديده (بهتر از گزافه گويى است)، البتّه خداوند به كارهايى كه انجام مى دهيد آگاه است.
🌸🍃🌻🍃🌸
❇️ پیام ها: ⬇️⬇️⬇️
1⃣ به هر سوگندى اطمينان نكنيد. زيرا منافقان از مقدّسات سوء استفاده مى كنند.
«واقسموا باللّه...»
2⃣ هرچه درون كسى پوك تر باشد، تظاهر او بيشتر است.
«جَهْد ايمانهم»
3⃣ مسلمانى، تنها به گفتار نيست، كردار هم لازم است.
«طاعةٌ معروفة»
4⃣ با نپذيرفتن سوگند منافقان، جلو سوء استفاده آنان را بگيريد.
«قل لاتقسموا»
5⃣ خداوند، منافقان را تهديد مى كند كه من به گفتار و رفتار شما آگاه هستم.
«ان اللّه خبير بما تعلمون»
🌸🍃🌻🍃🌸
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
┄┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄
🍃 *در ادامه شـــــــرح خـطبــه ١۵۴ نـهـجالبـــــلاغـه*🍃
🔻🔻
❇️ بخش دوم: *تفکر قبل از اقدام*
🟤 امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن با توجه به آن چه در فراز قبل درباره امامان اهل بيت(عليهم السلام) آمده هشدار مى دهد.
🟣 مى فرمايد:
*«آن کس که با چشم دل مى بيند و با بينايى عمل مى کند بايد در آغاز هر کار بينديشد که آيا آن عمل به سود اوست يا به زيان او; اگر به سود اوست ادامه دهد و اگر به زيانش مى باشد از عمل باز ايستد»*
🔵در واقع، امام(عليه السلام) *شرط پيروزى را سه چيز شمرده* که هر سه از *شاخه هاى علم و دانش* است.
🟪 *1_ انديشيدن در اصل کار.*
🟪2_ و *عمل کردن با بصيرت.*
🟪3_ و *آگاهى و مطالعه درباره نتيجه آن کار.*
که آيا به سود است يا زيان؟
🟡سپس به دليل آن پرداخته و با تشبيه زيبايى *فرق ميان عالم و جاهل* را روشن مى سازد و مى فرمايد:
«زيرا *آن کس که بدون آگاهى (و مطالعه کافى) به انجام دادن کار پردازد همچون کسى است که از بى راهه مى رود و چنين کسى هر قدر جلوتر مى رود از منزل مقصود فاصله بيشترى مى گيرد.*
ولى *آن کس که از روى آگاهى عمل مى کند همچون رهروى است که در جاده روشن گام بر مى دارد* (و به زودى به مقصد مى رسد)»
چه تشبيه جالبى! *افراد دانا و نادان هر دو در تلاشند;*
🟠 *رسول خدا(صلى الله عليه وآله)* *:* *کسى که بدون آگاهى عملى انجام دهد آن چه را خراب مى کند بيش از آن است که آباد مى کند* ».
📚اصول کافى، جلد اوّل، صفحه 44
⭕و در پايان اين بخش امام(عليه السلام) چنين نتيجه مى گيرد، مى فرمايد:
❇️ *«حال که چنين است هر شخص بايد بنگرد آيا (به سوى مقصد) پيش مى رود يا به عقب باز مى گردد؟!»*
🟪 *نکته* :
*مشکل بزرگ در دنياى کنونى:*
در جهانى که زندگى مى کنيم امکانات و وسايل زندگى بيش از هر زمان آماده است. ولى با اين حال گروه عظيمى از مردم دنيا با فقر و بدبختى دست به گريبانند.
اگر درست بنگريم، مى بينيم *عامل اصلى، يا ضعف مديريت هاست و يا خيانت در امانت هاى الهى؛ زيرا پيشرفت در امانت است نه خيانت.*
🟫 *خيانت آثار مقطعى دارد ولى در دراز مدت نتيجه منفى آن دامان خائن را مى گيرد.*
✳️ *اگر به توصيه ياد شده که در کلام امام و سائر معصومين(عليهم السلام) آمده است عمل مى شد آگاهان را براى مديريت ها بر مى گزيدند و هر کارى را به اهلش مى سپردند. آنها نيز مرتکب خيانت نمى شدند* ;
دنيا چهره ديگرى داشت.
ولى افسوس چون کارها به دست اهلش نيست، تلاش ها نتيجه معکوس مى دهد و مردم جهان را از *مقصد اصلى، يعنى آرامش و بى نيازى و سعادت* دور مى سازد و نعمت هاى عظيم خداداد در مسيرهاى غلط تباه و نابود مى شود.
🍃🍃🌷🌷
┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
┄┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄
🍃 *در ادامه شـــــــرح خـطبــه ١۵۴ نـهـجالبـــــلاغـه*🍃
🔻🔻
*بخش سوم : ظاهر خوب نشانه باطن بد*
❇️⤵️
در اين بخش از خطبه، امام(عليه السلام) براى تکميل آن چه در بخش هاى سابق آمد راه شناخت نيکان از بدان را نشان مى دهد،
مى فرمايد:
*🌼« بِدان هر ظاهرى باطنى دارد همانند خود، آن چه ظاهرش پاک و خوب است باطنش نيز پاک و خوب است و آن چه ظاهرش خبيث و بد است باطنش نيز خبيث است* » 🌼
✅⬇️
معمولا *اعمال انسان ها* بازتاب *افکار و اخلاق و صفات درونى* آن هاست و *ظاهر آنان تراوشى از باطن شان است;*
👈بر اين اساس هنگامى که باطن کسى براى ما مشکوک شود بايد در اعمال او دقت کنيم و از لابه لاى آن به باطن او پى ببريم.
🍃🍃🍃🍃
*💫قرآن مجيد* نيز اين حقيقت را در آيات مختلف تأييد کرده و درباره *منافقان* گاه مى فرمايد:
✨« *نشانه هاى عداوت آن ها از دهان و کلامشان آشکار شده و آن چه در دل هايشان پنهان مى دارند از آن مهم تر است* ».✨
سوره مبارکه آل عمران، آيه 118.
💫و در جاى ديگر مى فرمايد:
✨« *اگر ما بخواهيم منافقان را به تو نشان مى دهيم تا آن ها را به قيافه هاشان بشناسى، هر چند مى توانى آن ها را از سخنانشان بشناسى* ».✨
سوره مبارکه محمّد، آيه 30.
💫و در جاى ديگر مى فرمايد:
✨« *سرزمين پاکيزه گياهش (پاکيزه) به فرمان پروردگار مى رويد; اما سرزمين خبيث و بد جز گياه ناچيز و بى ارزش از آن نمى رويد* ».✨
اعراف، آيه 58.
🍃🍃🍃🍃
🍀در روايات اسلامى و کلمات فقها نيز اين مسأله ديده مى شود:
🍃 *اميرمؤمنان على(عليه السلام)* مى فرمايد:
🌼« *کسى چيزى را در دل پنهان نمى کند مگر اين که در سخنانى که از دهانش بيرون مى پرد و در چهره اش، آشکار مى شود* ».🌼
کلمات قصار، 26.
🍃🍃🍃🍃
*⭐فقها* نيز در بحث *عدالت* مى گويند: *حسن ظاهر و عمل به وظايف شرع* حکايت از وجود *ملکه عدالت در باطن* مى کند.
👇👇👇
البته افرادى هستند بسيار پيچيده و به تعبير عاميانه « *تودار* » که به آسانى نمى توان آن ها را از اعمالشان شناخت;
*چنان رياکار و متظاهر و مردم فريبند که گاه افراد عاقل و هوشيار را نيز به خطا مى افکنند.*
❇️⤵️
🍃و به همين جهت امام(عليه السلام) در ادامه سخن چنين مى فرمايد:
🌺« *پيامبر راستگو(صلى الله عليه وآله) فرمود:*
*گاه خداوند بنده اى را دوست دارد ولى عملش را مبغوض مى شمرد و گاه عملش را دوست دارد و شخصش را مبغوض مى داند* » 🌺
✅⬇️
دليل جدايى *ظاهر از باطن و عمل از عقيده* در اين گونه موارد، عوامل فوق العاده اى است که رخ مى دهد و شخص را از آن اصل کلى دور مى سازد; مثلا *همنشينى با بدان و خوبان و قرار گرفتن در محيط هاى سالم يا فاسد.*
و همچنين *تعصب ها، کينه ها، حسادت ها، هوس هاى شديد و تبليغات مسموم يا سالم و فقر و تنگدستى فوق العاده* و مانند آن، اين هاست که گاهى هماهنگى ظاهر و باطن را بر هم مى زند و از کوزه چيزى برون مى تراود که در آن نيست.
🍃🍃🍃🍃
چنين مى فرمايد:
🌼« *بدان هر عملى رويشى دارد و هيچ رويشى از آب بى نياز نيست و آب ها مختلفند آن چه آبيارى اش پاکيزه باشد نهالش پاک و ميوه اش شيرين است و آن چه آبياريش ناپاک باشد نهالش ناپاک و ميوه اش تلخ خواهد بود* » 🌼
✅⬇️
آن کس که از *تعليم و تربيت و تبليغ صحيحى برخوردار باشد اعمالش پاک.*
و آن کس که *تحت تأثير تبليغات سوء قرار گيرد، عملى ناپاک خواهد داشت.*
🍀🍃🍀🍃🍀
┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin