┄┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄
🍃 *در ادامه شـــــــرح خـطبــه ١۵۴ نـهـجالبـــــلاغـه*🍃
🔻🔻
❇️ بخش دوم: *تفکر قبل از اقدام*
🟤 امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن با توجه به آن چه در فراز قبل درباره امامان اهل بيت(عليهم السلام) آمده هشدار مى دهد.
🟣 مى فرمايد:
*«آن کس که با چشم دل مى بيند و با بينايى عمل مى کند بايد در آغاز هر کار بينديشد که آيا آن عمل به سود اوست يا به زيان او; اگر به سود اوست ادامه دهد و اگر به زيانش مى باشد از عمل باز ايستد»*
🔵در واقع، امام(عليه السلام) *شرط پيروزى را سه چيز شمرده* که هر سه از *شاخه هاى علم و دانش* است.
🟪 *1_ انديشيدن در اصل کار.*
🟪2_ و *عمل کردن با بصيرت.*
🟪3_ و *آگاهى و مطالعه درباره نتيجه آن کار.*
که آيا به سود است يا زيان؟
🟡سپس به دليل آن پرداخته و با تشبيه زيبايى *فرق ميان عالم و جاهل* را روشن مى سازد و مى فرمايد:
«زيرا *آن کس که بدون آگاهى (و مطالعه کافى) به انجام دادن کار پردازد همچون کسى است که از بى راهه مى رود و چنين کسى هر قدر جلوتر مى رود از منزل مقصود فاصله بيشترى مى گيرد.*
ولى *آن کس که از روى آگاهى عمل مى کند همچون رهروى است که در جاده روشن گام بر مى دارد* (و به زودى به مقصد مى رسد)»
چه تشبيه جالبى! *افراد دانا و نادان هر دو در تلاشند;*
🟠 *رسول خدا(صلى الله عليه وآله)* *:* *کسى که بدون آگاهى عملى انجام دهد آن چه را خراب مى کند بيش از آن است که آباد مى کند* ».
📚اصول کافى، جلد اوّل، صفحه 44
⭕و در پايان اين بخش امام(عليه السلام) چنين نتيجه مى گيرد، مى فرمايد:
❇️ *«حال که چنين است هر شخص بايد بنگرد آيا (به سوى مقصد) پيش مى رود يا به عقب باز مى گردد؟!»*
🟪 *نکته* :
*مشکل بزرگ در دنياى کنونى:*
در جهانى که زندگى مى کنيم امکانات و وسايل زندگى بيش از هر زمان آماده است. ولى با اين حال گروه عظيمى از مردم دنيا با فقر و بدبختى دست به گريبانند.
اگر درست بنگريم، مى بينيم *عامل اصلى، يا ضعف مديريت هاست و يا خيانت در امانت هاى الهى؛ زيرا پيشرفت در امانت است نه خيانت.*
🟫 *خيانت آثار مقطعى دارد ولى در دراز مدت نتيجه منفى آن دامان خائن را مى گيرد.*
✳️ *اگر به توصيه ياد شده که در کلام امام و سائر معصومين(عليهم السلام) آمده است عمل مى شد آگاهان را براى مديريت ها بر مى گزيدند و هر کارى را به اهلش مى سپردند. آنها نيز مرتکب خيانت نمى شدند* ;
دنيا چهره ديگرى داشت.
ولى افسوس چون کارها به دست اهلش نيست، تلاش ها نتيجه معکوس مى دهد و مردم جهان را از *مقصد اصلى، يعنى آرامش و بى نيازى و سعادت* دور مى سازد و نعمت هاى عظيم خداداد در مسيرهاى غلط تباه و نابود مى شود.
🍃🍃🌷🌷
┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
┄┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄
🍃 *در ادامه شـــــــرح خـطبــه ١۵۴ نـهـجالبـــــلاغـه*🍃
🔻🔻
*بخش سوم : ظاهر خوب نشانه باطن بد*
❇️⤵️
در اين بخش از خطبه، امام(عليه السلام) براى تکميل آن چه در بخش هاى سابق آمد راه شناخت نيکان از بدان را نشان مى دهد،
مى فرمايد:
*🌼« بِدان هر ظاهرى باطنى دارد همانند خود، آن چه ظاهرش پاک و خوب است باطنش نيز پاک و خوب است و آن چه ظاهرش خبيث و بد است باطنش نيز خبيث است* » 🌼
✅⬇️
معمولا *اعمال انسان ها* بازتاب *افکار و اخلاق و صفات درونى* آن هاست و *ظاهر آنان تراوشى از باطن شان است;*
👈بر اين اساس هنگامى که باطن کسى براى ما مشکوک شود بايد در اعمال او دقت کنيم و از لابه لاى آن به باطن او پى ببريم.
🍃🍃🍃🍃
*💫قرآن مجيد* نيز اين حقيقت را در آيات مختلف تأييد کرده و درباره *منافقان* گاه مى فرمايد:
✨« *نشانه هاى عداوت آن ها از دهان و کلامشان آشکار شده و آن چه در دل هايشان پنهان مى دارند از آن مهم تر است* ».✨
سوره مبارکه آل عمران، آيه 118.
💫و در جاى ديگر مى فرمايد:
✨« *اگر ما بخواهيم منافقان را به تو نشان مى دهيم تا آن ها را به قيافه هاشان بشناسى، هر چند مى توانى آن ها را از سخنانشان بشناسى* ».✨
سوره مبارکه محمّد، آيه 30.
💫و در جاى ديگر مى فرمايد:
✨« *سرزمين پاکيزه گياهش (پاکيزه) به فرمان پروردگار مى رويد; اما سرزمين خبيث و بد جز گياه ناچيز و بى ارزش از آن نمى رويد* ».✨
اعراف، آيه 58.
🍃🍃🍃🍃
🍀در روايات اسلامى و کلمات فقها نيز اين مسأله ديده مى شود:
🍃 *اميرمؤمنان على(عليه السلام)* مى فرمايد:
🌼« *کسى چيزى را در دل پنهان نمى کند مگر اين که در سخنانى که از دهانش بيرون مى پرد و در چهره اش، آشکار مى شود* ».🌼
کلمات قصار، 26.
🍃🍃🍃🍃
*⭐فقها* نيز در بحث *عدالت* مى گويند: *حسن ظاهر و عمل به وظايف شرع* حکايت از وجود *ملکه عدالت در باطن* مى کند.
👇👇👇
البته افرادى هستند بسيار پيچيده و به تعبير عاميانه « *تودار* » که به آسانى نمى توان آن ها را از اعمالشان شناخت;
*چنان رياکار و متظاهر و مردم فريبند که گاه افراد عاقل و هوشيار را نيز به خطا مى افکنند.*
❇️⤵️
🍃و به همين جهت امام(عليه السلام) در ادامه سخن چنين مى فرمايد:
🌺« *پيامبر راستگو(صلى الله عليه وآله) فرمود:*
*گاه خداوند بنده اى را دوست دارد ولى عملش را مبغوض مى شمرد و گاه عملش را دوست دارد و شخصش را مبغوض مى داند* » 🌺
✅⬇️
دليل جدايى *ظاهر از باطن و عمل از عقيده* در اين گونه موارد، عوامل فوق العاده اى است که رخ مى دهد و شخص را از آن اصل کلى دور مى سازد; مثلا *همنشينى با بدان و خوبان و قرار گرفتن در محيط هاى سالم يا فاسد.*
و همچنين *تعصب ها، کينه ها، حسادت ها، هوس هاى شديد و تبليغات مسموم يا سالم و فقر و تنگدستى فوق العاده* و مانند آن، اين هاست که گاهى هماهنگى ظاهر و باطن را بر هم مى زند و از کوزه چيزى برون مى تراود که در آن نيست.
🍃🍃🍃🍃
چنين مى فرمايد:
🌼« *بدان هر عملى رويشى دارد و هيچ رويشى از آب بى نياز نيست و آب ها مختلفند آن چه آبيارى اش پاکيزه باشد نهالش پاک و ميوه اش شيرين است و آن چه آبياريش ناپاک باشد نهالش ناپاک و ميوه اش تلخ خواهد بود* » 🌼
✅⬇️
آن کس که از *تعليم و تربيت و تبليغ صحيحى برخوردار باشد اعمالش پاک.*
و آن کس که *تحت تأثير تبليغات سوء قرار گيرد، عملى ناپاک خواهد داشت.*
🍀🍃🍀🍃🍀
┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
┄┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄
🍃 *در ادامه 👈شـــــــرح خـطبــه ١۵۴ نـهـجالبـــــلاغـه*🍃
❇️ *نکته ها:*
🔻🔻
رواياتى را که *بزرگان حديث اهل سنت* در کتاب هاى خود *از فضايل امام على(عليه السلام)* آورده اند.
و من مختصرى از آن را در اين جا مى آورم.
🔻
💎🍃 *پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمودند :*
💎🍃1_ اى على! خداوند تو را به زينتى آراسته است که بندگانش را به زينتى بهتر از آن نياراسته است و آن، زينت نيکان در نزد خداست که همان زهد در دنياست. خداوند تو را چنان قرار داده که چيزى از دنيا گردآورى نمى کنى و دنيا نيز چيزى از تو بر نمى گيرد و نمى کاهد.
🍃 خداوند به تو محبّت مستمندان را بخشيده و تو را آن گونه قرار داده که از چنين پيروانى خشنود شوى; آن ها نيز به پيشوايى همچون تو خشنود باشند».
💎🍃2_ « خداوند با من درباره على(عليه السلام) عهدى فرمود (و اشاره به مقامات و فضايل على کرد) عرض کردم:
🍃پروردگارا، آن را براى من بيان کن; فرمود: بشنو! على، پرچم هدايت و پيشواى دوستان من و نور کسانى است که اطاعتم کنند و او کلمه اى است که پرهيزکاران را به آن ملزم ساختم، کسى که او را دوست دارد، مرا دوست داشته و کسى که از وى اطاعت کند، مرا اطاعت نموده است. او را به اين فضايل بشارت ده.
💎🍃 3_ کسى که مسرور مى شود همچون من زندگى کند و همچون من از دنيا برود و ساکن بهشت جاويدانى شود که خداوند آن را غرس کرده پس بايد على را بعد ازمن دوست دارد و دوست او را نيز دوست داشته باشد و به امامان پس از من اقتدا کند که آن ها از عترت من اند;
🍃از باقيمانده گِل من سرشته شدند و خداوند فهم و دانش به آنان داده است. واى بر کسانى از امت من که آن ها را تکذيب کنند و نسبت به من قطع رحم کنند!
🍃خداوند هرگز آن ها را مشمول شفاعت من نکند!».
🍃🍃🍃🍃🍃
🟣 جمله «إِنْ صَمَتُوا لَمْ يُسْبَقُوا» اشاره به اين است که *سکوت آن ها هرگز به معناى ناتوانى* در پاسخ گويى نيست;
🟣 بلکه به مقتضاى مصلحت و حکمت است لذا کسى نمى تواند بر آن پيشى بگيرد.
🟣 يا اين که ابهت آن ها به قدرى است که هر گاه سکوت کنند، کسى را ياراى سخن و اظهار وجود در برابر آن ها نيست.
🟣 به هر حال، اين صفات چهارگانه که در اهل بيت پيامبر(صلى الله عليه وآله) است، مقام آن ها را از ديگران ممتاز مى سازد و عظمت الهى و علمى آن ها را نشان مى دهد.
🟦 سپس براى تأکيد اين مطلب که هدف ستايش و مداحى نيست، مى افزايد:
🟦 «راهنماى جمعيّت بايد به افراد خود راست بگويد و عقل و خرد را حاضر سازد و از فرزندان آخرت باشد; چرا که از آن جا آمده و به آن جا باز مى گردد»
🟥 واژه «رائد» در اصل به معناى کسى است که در پيشاپيش قافله حرکت مى کند و براى يافتن آب و چراگاه جستجو مى نمايد.
🟥 اگر *چنين کسى دروغگو باشد* ،
اهل *قافله خود را گرفتار خطر مى سازد* ، انتخاب اين تعبير در جمله ياد شده اشاره به اين نکته لطيف است که اگر من ويژگى هاى اهل بيت(عليهم السلام) را براى شما شرح مى دهم به منزله کسى هستم که ضرورى ترين وسيله زندگى را براى پيروانش فراهم مى سازد.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🔰 مسمومسازی سریالی دانشآموزان دختر!
🔷 ویراست و توئیت #حجت_الاسلام_راجی در رابطه با وضعیت زنان در #افغانستان
♦️ ما را در ویراستی (توئیتر فارسی) دنبال کنید
https://virasty.com/H_raji
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎊«تنها»«ماهی» که
💕«شهادت» ندارد، «شعبان» است
🎊و«تنها»«ماهی» که
💕«تولّد» ندارد«محرّم» است
🎊این یعنی«حسین»(ع)
💕محور«شادی و غم» است
🎊السلام علیک یااباعبدالله الحسین
12.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿°•
گوشه ای از صحبت های قابل تأمل حاج مهدی رسولی
جهاد تبیین اقتصادی یعنی این...
#حاج_مهدی_رسولی
🔹🔹 🔹🔹 🔹 🔹
🌹#سیره_علما🌹
🌷امام خمینی(ره)🌷
در خاطرات امام رضوان الله علیه میدیدم که یک وقتی فرزندانشان را جمع کرده بودند. فرموده بودند من یک مطلبی میخواستم به شما بگویم ولی میخواستم یک وقتی بگویم که همه شما جمع باشید. میدانید گناه قتل نفس چقدر بالا است؟ از بچهها پرسیده بودند. میدانید آدمکشی چقدر بالا است؟ گفته بودند بله، کشتن یک نفر خیلی گناهش بالا است. در قرآن هست: فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعا، یک نفر را آدم بیگناه بکشد، انگار همه عالم را کشته است. گفته بودند میدانیم. فرمود بدانید که گناه غیبت از قتل نفس بالاتر است. همینطوری یک یک گناهها را نام برده بودند. میدانید فحشا چه گناه سنگینی هست؟ گفته بودند بله، خبر داریم. در قرآن کریم هست وقتی میخواهند گناهان بزرگ و کبیره را نام ببرد، یکی از آنها همین قتل نفس هست و یکی از آنها فحشاء هست سوره مبارکه فرقان آیات پایانیاش را ملاحظه فرمودید. امام فرموده بود ولی میدانید غیبت باز از این فحشا بالاتر است.
💠💠💠💠 💠💠💠💠
📔حکم شرعی📔
فتوای: آیت الله خامنه ای: غیبت از محرمات کبیره است. ازاینرو اگر غیبت کننده توبه نکند، از عدالت ساقط میشود.
غیبت به معنای بیان عیب مستور کسی در غیابش به قصد مذمت و انتقاص است.
آیت الله سیستانی: غیبت مؤمن از گناهان کبیره و حرام است . و غیبت: آن است که عیب مؤمنی - آن هم عیبی که پوشیده بر مردم است - در نبودش گفته شود خواه به قصد پایین آوردن منزلت او باشد یا نه و خواه عیب در بدنش باشد یا در نسب یا در اخلاق یا در عمل او یا در گفتار او یا در دین او یا در دنیای او یا در غیر آن از آنچه که پوشیده و پنهان بر مردم هست، باشد.
آیت الله مکارم: ذکر عیوب پنهانى، به هر قصد و نیتى که باشد، غیبت و حرام است.
💠💠💠💠 💠💠💠💠
📚منابع: سایت سمت خدا، سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب، جلد دو، صفحه ٨۴، سایت آیت الله سیستانی، پرسش و پاسخ، سایت آیت الله مکارم، پرسش و پاسخ
@campineZohur