مرحله دوم از حکمت ۳۱۹ تا ۳۲۷.m4a
6.04M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز سی و ششم
📚 حکمت ۳۱۹ تا ۳۲۷
🌸🌹🥀🍃🥀🌹🌸
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز سی و ششم
📚 حکمت ۳۱۹ تا ۳۲۷
📔 حکمت ۳۱۹ :
💠 (به پسرش محمد حنفیه سفارش كرد:) ای فرزند! من از تهيدستی بر تو هراسناكم، از فقر به خدا پناه ببر. كه همانا فقر، دين انسان را ناقص، و عقل را سرگردان می كند، و عامل دشمنی است.
🌹 حکمت ۳۲۰ :
💠 (شخصی مسئله پيچيده ای سوال كرد، حضرت فرمود:) برای فهميدن بپرس، نه برای آزار دادن، كه نادان آموزش گيرنده، همانند داناست، و همانا دانای بی انصاف چون نادان بهانه جو است.
🌹 حکمت ۳۲۱ :
💠 (عبدالله بن عباس در مسئله ای نظر داد كه امام آن را قبول نداشت و فرمود:) بر تو است كه رای خود را به من بگویی، و من بايد پيرامون آن بينديشم، پس اگر خلاف نظر تو فرمان دادم بايد اطاعت كنی.
🌹 حکمت ۳۲۲ :
💠 (وقتی امام از جنگ صفين باز می گشت به محله شباميان رسيد، آواز گريه زنان بر كشتگان جنگ را شنيد، ناگاه حرب بن شر حبيل شبامی بزرگ قبيله شباميان خدمت امام رسيد به او فرمود:) چنانكه می شنوم، زنان شما بر شما چيره شدند؟ چرا آنان را از گريه و زاری باز نمی داريد؟ (حرب پياده و امام سوار بر اسب می رفتند به او فرمود:) باز گرد، كه پياده رفتن رئيس قبيله ای چون تو پشت سر من، موجب انحراف زمامدار و زبونی مومن است.
🌹 حکمت ۳۲۳ :
💠 (در جنگ نهروان هنگامی كه از كنار كشتگان خوارج می گذشت فرمود:) بدا به حال شما! آنكه شما را فريب داد به شما زيان رساند. شيطان گمراه كننده، و نفسی كه به بدی فرمان می دهد، آنان را با آرزوها مغرور ساخت، و راه گناه را بر ايشان آماده كرد، و به آنان وعده پيروزی داد، و سرانجام به آتش جهنم گرفتارشان نمود.
🌹 حکمت ۳۲۴ :
💠 از نافرمانی خدا در خلوتها بپرهيزيد، زيرا همان كه گواه است داوری كند.
🌹 حکمت ۳۲۵ :
💠 (آنگاه كه خبر كشته شدن محمد بن ابی بكر را به او دادند فرمود:) همانا اندوه ما بر شهادت او، به اندازه شادی شاميان است، جز آنكه از آنان دشمن، و از ما یک دوست كم شد.
🌹 حکمت ۳۲۶ :
💠 عمری كه خدا از فرزند آدم پوزش را می پذيرد شصت سال است.
🌹 حکمت ۳۲۷ :
💠 پيروز نشد آن كس كه گناه بر او چيره شد، و آنكه با بدی پيروز شد شكست خورده است.
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
دعای ۱۲ صحیفه سجادیه از بند ۱ تا ۶.m4a
6.09M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔸سهم روز بیست و ششم
🤲 دعای دوازدهم بند ۱ تا ۶
🌸 بسم الله الرحمن الرحيم
📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
❇️ سهم روز بیست و ششم
🤲 دعای دوازدهم بند ۱ تا ۶
📜 وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي الِاعْتِرَافِ و طَلَبِ التَّوْبَةِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى :
🤲 دعای اعتراف و توبه
1⃣ اللَّهُمَّ إِنَّهُ يَحْجُبُنِي عَنْ مَسْأَلَتِكَ خِلَالٌ ثَلَاثٌ، وَ تَحْدُونِي عَلَيْهَا خَلَّةٌ وَاحِدَةٌ
🍀 پروردگارا! سه ویژگی، مرا از این که چیزی از تو بخواهم باز می دارد و تنها یک ویژگی، مرا به آن ترغیب می کند.
2⃣ يَحْجُبُنِي أَمْرٌ أَمَرْتَ بِهِ فَأَبْطَأْتُ عَنْهُ، وَ نَهْيٌ نَهَيْتَنِي عَنْهُ فَأَسْرَعْتُ إِلَيْهِ، وَ نِعْمَةٌ أَنْعَمْتَ بِهَا عَلَيَّ فَقَصَّرْتُ فِي شُكْرِهَا.
🍀 مرا باز میدارد:
🔸کاری که به آن فرمان داده ای و من انجام آن را به تاخیر انداخته ام،
🔸 کاری که مرا از آن بازداشتی، من در انجام آن عجله کردم
🔸و نعمتی که به من بخشیدی و من در شکرگزاری آن کوتاهی کردم.
3⃣ وَ يَحْدُونِي عَلَى مَسْأَلَتِكَ تَفَضُّلُكَ عَلَى مَنْ أَقْبَلَ بِوَجْهِهِ إِلَيْكَ، وَ وَفَدَ بِحُسْنِ ظَنِّهِ إِلَيْكَ، إِذْ جَمِيعُ إِحْسَانِكَ تَفَضُّلٌ، وَ إِذْ كُلُّ نِعَمِكَ ابْتِدَاءٌ
🍀 اما آنچه مرا، به درخواست از تو ترغیب میکند، آن است که تو به کسی که به تو روی میآورد و با خوش بینی به درگاهت میآید، تفضل و احسان می کنی، زیرا تمام احسان های تو از روی بخشش و تفضل است و همه نعمت هایت بی علت و بی سابقه می باشد.
4⃣ فَهَا أَنَا ذَا، يَا إِلَهِي، وَاقِفٌ بِبَابِ عِزِّكَ وُقُوفَ الْمُسْتَسْلِمِ الذَّلِيلِ، وَ سَائِلُكَ عَلَى الْحَيَاءِ مِنِّي سُؤَالَ الْبَائِسِ الْمُعِيل
🍀خدایا، اینک این منم که به درگاه عزت تو، مانند تسلیم شونده ای خوار و ذلیل ایستادهام و با شرمندگی، همچون نیازمندی عیالوار، از تو درخواست می کنم.
5⃣ِ مُقِرٌّ لَكَ بِأَنِّي لَمْ أَسْتَسْلِمْ وَقْتَ إِحْسَانِكَ إِلَّا بِالْإِقْلَاعِ عَنْ عِصْيَانِكَ، وَ لَمْ أَخْلُ فِي الْحَالَاتِ كُلِّهَا مِنِ امْتِنَانِكَ.
🍀و اعتراف می کنم که در هنگام احسان تو، جز خودداری از نافرمانی ات طاعتی نکردهام و هیچ گاه از نعمت تو بی بهره نبوده ام.
6⃣ فَهَلْ يَنْفَعُنِي، يَا إِلَهِي، إِقْرَارِي عِنْدَكَ بِسُوءِ مَا اكْتَسَبْتُ وَ هَلْ يُنْجِينِي مِنْكَ اعْتِرَافِي لَكَ بِقَبِيحِ مَا ارْتَكَبْتُ أَمْ أَوْجَبْتَ لِي فِي مَقَامِي هَذَا سُخْطَكَ أَمْ لَزِمَنِي فِي وَقْتِ دُعَايَ مَقْتُكَ.
🍀 پس ای خدای من، اینک که در پیشگاهت به زشتی اعمالم اعتراف می کنم، برایم سودی خواهد داشت؟
و آیا اقرار به زشتی آنچه انجام داده ام، مرا از عذاب تو نجات خواهد داد؟
یا مرا در این حالی که هستم، شایسته خشم خود می دانی ؟
یا در این هنگام که تو را می خوانم، عذاب و کیفر تو همراه من است؟
🌸🍃🌼🍃🌸
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
🌀 *غربت نهج البلاغه و امام علی علیه السلام❗*
🔻شيخ محمد عبده، مفتى اسبق مصر كه نهج البلاغه را با شرح مختصرى در مصر چاپ كرد و منتشر ساخت و براى اولين بار به توده مصرى معرفى كرد، مدعى است كه اصلًا نهج البلاغه را نمى شناخته و نسبت به آن آگاهى نداشته است،
🔻تا اينكه در يك حالت دورى از وطن اين كتاب را مطالعه مى كند و سخت در شگفت مى ماند؛ احساس مى كند كه به گنجينه اى گرانبها دست يافته است.
همان وقت تصميم مى گيرد آن را چاپ كند و به توده عرب معرفى نمايد.
*🔻بيگانگى يك عالم سنى با نهج البلاغه چندان عجيب نيست.*
*عجيب اين است كه نهج البلاغه در ديار خودش، در ميان شيعيان على، در حوزه هاى علميه شيعه «غريب» و «تنها» است همچنان كه خود على غريب و تنهاست.*
*🔻بديهى است كه اگر محتويات كتابى و يا انديشه ها و احساسات و عواطف شخصى با دنياى روحى مردمى سازگار نباشد، اين كتاب و يا آن شخص عملًا تنها و بيگانه مى ماند هرچند نامشان با هزاران تجليل و تعظيم برده شود.*
🔻ما طلاب بايد اعتراف كنيم كه با نهج البلاغه بيگانه ايم؛ دنياى روحى اى كه براى خود ساخته ايم دنياى ديگرى است غير از دنياى نهج البلاغه.
💠▪️💠▪️💠
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در نهج البلاغه)، ج16، ص: 347-346- با ویرایش جزئی-
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
خادمین امیرالمومنین(ع)
🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه ❇️ سهم روز بیست و ششم 🤲 دعای دوازدهم بند ۱
❇️ شرح دعای دوازدهم صحیفه سجادیه
📝 استاد حسین انصاریان
💎 فراز اول
✴️ تكاليف الهيّه
✅ انسان، موجود با عظمت و اين ظرف حقايق لاهوتى كه او را به عنوان خليفه صاحب خلقت در اين سيّاره خاكى قرارش دادهاند، به خاطر گوهر بى نظير اختيار و قوّه عقل و درك، وداشتن روح الهى، براى ظهور دادن استعدادهاى ملكوتيش از جانب حق مكلّف به تكاليفى عملى و اخلاقى و اعتقادى است.
✅ عينيت دادن آن تكاليف براى او واجب عينى است و در صورت تحقّق دادن به آن تكاليف در عرصه گاه عقيده و اخلاق و عمل، از ملائكه برتر مىرود: ⬇️
💠 امام رضا (عليه السلام) از پدرانش (عليهم السلام)، از رسول خدا (صلى الله عليه و آله) روايت مىفرمايد: ⬇️
✳️ مؤمن در پيشگاه خداى عزّوجلّ همانند ملك مقرّب است و به حقيقت كه مؤمن در نزد حق رتبهاش از ملك مقرّب عظيمتر است.
📚 بحارالانوار: ۲۱/۶ ، باب ۲۰ ، حدیث ۱۵
⛔️ و در صورتى كه دچار نفاق و فسق و زندقه گردد و به خاطر لذّتهاى زودگذر مادى، در برابر تكاليف الهيّه و حقايق ملكوتيّه جهتگيرى نمايد، در سعادت را به روى خود بسته و ارزش خويش را از هر حيوانى پستتر كرده است.
يقيناً بدترين جنبندگان نزد خدا كسانى هستند كه كافرند و [به سبب لجبازى و عنادشان] ايمان نمىآورند.
🍀 انفال (۸): ۵۵
✅ در پيشگاه حضرت محبوب، بين آنان كه اجرا كننده تكاليف الهيّه هستند و آنان كه از برنامههاى حق روگردانند هيچ وجه مشتركى وجود ندارد، روآورندگان به اوامر حق از ارزش والايى در دنيا و آخرت برخوردارند و فراريان از مسائل الهى همراه با پستى و ذلّت و تيره بختىاند، گرچه به آن توجه نداشته و اسير غفلت و نديدن وضع خود باشند.
💠نابينا و بينا [كافر و مؤمن،] يكسان نيستند،* و نه تاريكىها و نه روشنايى،* و نه سايه و نه باد گرم سوزان،* و زندگان و مردگان هم يكسان نيستند. بىترديد خدا [دعوت حق را] به هر كس بخواهد مىشنواند؛ و تو نمىتوانى [دعوت حق را] به كسانى كه در قبرهايند بشنوانى.
🍀 فاطر (۳۵) ۲۲- ۱۹
🔰 آنان كه سختى اجراى تكاليف را تحمّل مىكنند ودو روزه دنيا را با آخرت معامله نمىنمايند و سر در راه دوست گذاشته به طاعت و خدمت مشغولند از خوشبختترين مردم اند
🔰 و آنان كه در برابر خواستههاى حضرت حق موضع گرفته و كام جان به لذّت حرام شيرين مىكنند و اجراى خواستههاى حضرت حق موضع گرفته و كام جان به لذّت حرام شيرين مىكنند و اجراى خواستههاى حق را براى خود بار سنگينى فرض مىنمايند از زيانكارترين مردم روى زمين هستند.
🔰دستورهاى حق و اجراى اوامر و فرامين الهى، عامل خير دنيا و آخرت و روشن كننده قلب است.
🔰بدون ترديد اگر اوامر حضرت ربّ العزّه به سود انسان و به مصلحت آدمى نبود، از جانب حق صادر و به وسيله انبيا تبليغ نمىشد.
✅ امر به نماز، روزه، حج، زكات، خمس، امر به معروف و نهى از منكر و تولّى و تبرّى و خدمت به بندگان همچون پدر و مادر، زن و فرزند، اقوام و اقربا و تمام مردم كه هر يك داراى منافع دنيوى و اخروى است به مصلحت انسان مىباشد و بدون اين اوامر، زندگى و حيات معنا ندارد.
✳️ اجراى اوامر الهى و اداى تكاليف، به تدريج خانه قلب را منوّر به نور معنا مىكند و آن نور چراغى فرا راه مبدأ و معاد انسان مىگردد، تا جايى كه آن نور، به تمام هستى و مملكت وجود آدمى سريان پيدا مىكند و انسان نور محض و محض نور مىشود.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🏴 *أَلسَّلامُ عَلَى الرُّؤُوسِ الْمُفَرَّقَةِ عَنِ الاَْبْدانِ،*
سلام بر آن سرهاى جدا شده از بدن،
🌴 *شرح حکمت ۳۲۰* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی)🌴
🌷 *پرسیدن برای فهمیدن نه آزردن* ⛔
🌷 *جستوجوگران حقيقت طلب و عالمان بهانه جو:* ⛔
💎🍃امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه روش سؤال صحيح را بيان كرده و فرق ميان جستوجوگران حق طلب را با پرسش كنندگان بهانه جو بيان مى دارد.
🌴⬅️ *حکمت ۳۲۰: «امام عليه السلام در پاسخ كسى كه از مسئله پيچيده اى سؤال كرده بود فرمود: براى فراگيرى سؤال كن، نه براى ايجاد دردسر (و بهانه جويى)»؛*
🔸 آنگاه دليلى براى اين سخن بيان مى كند كه خود درس بزرگى است،
💎🍃 مى فرمايد: «زيرا جاهلى كه در مسير فراگيرى علم گام برمى دارد شبيه عالم است و عالمى كه از بيراهه مى رود شبيه جاهلى است كه هدفش بهانه جويى وبه زحمت افكندن است»؛
🔷 اشاره به اينكه براى رسيدن به مطلوب و حل مشكلات، نخست انسان بايد روح حقيقت جويى و حق طلبى را در خود زنده كند.
🔷 در غير اين صورت راه به جايى نخواهد برد. افرادى كه براثر جهل و نادانى، قبلاً درباره بعضى از مسائل موضع گيرى كرده اند و سپس به سراغ عالمى مى روند و از او سؤال مى كنند، به يقين هر آنچه را برخلاف ميل آنها باشد نخواهند پذيرفت يا در آن ترديد مى كنند.
🔳 به عكس، كسى كه تصميم گيرى خاصى درباره مسائل نكرده و براى حل مشكلات خود به سراغ عالم مى رود تا پرده هاى جهل و نادانى را كنار زده او را به حقيقت امر آگاه سازد چنين جاهلى شبيه به عالم است و آن عالمِ بهانه جوى بيراهه رو شبيه جاهل، چون هرگز حرف حق را كه برخلاف تمايلات اوست نمى پذيرد.
🌷🍃علامه مجلسى؛ در جلد 10 بحارالانوار، بابى تحت عنوان سؤالات مردم شامى از اميرمؤمنان عليه السلام در مسجد كوفه بيان كرده و كلام شريف بالا را به صورت بسيار مبسوطى ذكر كرده است.
💎🍃از امام حسين عليه السلام نقل مى كند كه اميرمؤمنان على عليه السلام در مسجد جامع كوفه بود، مردى شامى برخاست و سؤالاتى از آن حضرت كرد (وچون قرائن نشان مى داد هدفش رسيدن به حق نيست بلكه منظورش امتحان وبهانه جويى است).
💎امام عليه السلام فرمود:
💎🍃براى درك حقايق سؤال كن نه براى بهانه جويى و به زحمت افكندن.
در اينجا چشمهاى مردم به سوى اين صحنه متوجه شد. آن مرد شامى عرض كرد:
💎 به من خبر ده اولين چيزى كه خدا آفريد چه بود؟ فرمود: اولين مخلوق خدا نور بود.
🔳 آنگاه سؤالاتى درباره آفرينش كوهها وناميده شدن مكه به «ام القرى» و طول ماه و خورشيد و جزر و مد و اسم واقعى ابليس در آسمانها و چگونگى ناميده شدن آدم به آدم و دو برابر بودن ارث مرد نسبت به زن و مقدار عمر حضرت آدم و اولين كسى كه شعرى سرود وسؤالات زياد ديگرى از اين قبيل پرسيد كه مرحوم علامه مجلسى آن را در حدود هشت صفحه ذكر كرده است.
*👌نكته* :
⬅️ *وظيفه شاگرد در برابر استاد:*
💠 علماى اخلاق براى عالم و متعلم، هركدام حقوقى برشمرده اند كه بدون رعايت آنها مسئله تعليم و تربيت ناقص خواهد بود.
💠 اين حقوق در بسيارى از موارد برگرفته از روايات يا آيات قرآن و گاه از دليل عقل و بناى عُقَلاست.
💎🍃 *در حديثى از اميرمؤمنان* عليه السلام مى خوانيم:
🍃 «حق عالم آن است كه زياد از او سؤال نكنى... و در محضر او گفتار اين و آن را بر ضد او نقل ننمايى و از طول مصاحبت با او اظهار ناراحتى نكنى، زيرا مَثَل عالم مَثَل درخت نخل است كه بايد انتظار بكشى كى از آن ميوه اى فرو مى ريزد».
🍃💎 *در حديث ديگرى از همان* حضرت مى خوانيم:
🍃 « هنگامى كه نزد عالم مى نشينى بيش از آنچه مايل هستى بگويى سكوت كن و از او بشنو و خوب گوش فرا دادن را بياموز همانگونه كه خوب سخن گفتن را مى آموزى و هرگز كلام او را قطع مكن».
👌 *از نكاتى كه از داستان موسى و خضر* عليهما السلام در قرآن مجيد استفاده مى شود نيز اين است كه در برابر عالم نبايد عجله و بى تابى نشان داد، بلكه بايد صبر كرد تا حقيقت را بيان كند.➡️
*🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤*
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
• *روز مبارزه با تروریسم* ⬅️ *هشتم شهریور*
روز هشتم شهریور، که روز مبارزه با تروریسم نام دارد، مصادف است با عملیات كم سابقه تروریستی نسبت به مقامات ارشد كشورمان در سال 1360 كه به شهادت دو یار دیرین انقلاب و دو اسوه علم و تقوا، *شهید محمد علی رجایی،رئیس جمهور* *و محمد جواد باهنر،نخست وزیر* و تنی چند از همراهان آنها انجامید. این اقدام تروریستی كه به دست عوامل ضد انقلاب وابسته به گروههای جاسوسی و اطلاعاتی غرب و با هدف مقابله با اراده انقلابی ملت ایران و فروپاشی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران انجام شد ، در میان سایر عملیات های تروریستی به دلیل شهادت نفرات اول و دوم دستگاه اجرایی یك كشور كاملا بی سابقه به شمار می آید.