eitaa logo
خادمین امیرالمومنین(ع)
408 دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
4.7هزار ویدیو
243 فایل
🔸🔶 ارتباط با ادمین 🔶🔸 جهت ارائه: ❓سؤالات 📬 انتقادات و پیشنهادات روی آی دی زیر کلیک کنید ⬇️ @Khademin_amiralmomenin ✅ مشتاقانه منتظر پیام های سازنده شما هستیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌸🍃 قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ (26، قصص) ❇️ ترجمه: ⏬ 🌺🍃 يكى از آن دو (دختر، خطاب به پدر) گفت: اى پدر! او را استخدام كن، زيرا بهترين كسى كه (مى توانى) استخدام كنى، شخصِ توانا و امين است. 🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀 ❇️ نکته: ⏬ ✴️ امام رضاعليه السلام فرمود: 🍀 «حضرت شعيب از دخترش پرسيد: چگونه امانت دارى اين جوان را فهميدى كه او را امين مى خوانى؟ گفت: وقتى دعوت شما را به او ابلاغ كردم، به من گفت: از پشت سر من، مرا راهنمايى كن».(۱) تا مبادا به قامت من چشم بدوزد. 🔹🔹🔹🔹 ۱) بحار، ج 13، ص 44. 🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
❇️ پیام ها: ⏬ ⚜ دختران نيز در خانواده بر اساس منطق و حكمت، حقّ پيشنهاد دارند و فرقى با ديگران ندارند. 🌷«قالت احداهما يا ابت استأجره» ⚜ روابط حسنه ميان والدين و فرزندان و آزادى بيان در خانواده، يك ارزش است. 🌷«يا أبت استأجره» ⚜ همه ى اعضاى خانه پيشنهاد بدهند؛ ولى تصميم نهايى با سرپرست خانواده است. 🌷«اِستأجره» ⚜ زنان عفيفه به دنبال آنند تا كمتر از منزل خارج شوند. 🌷«استأجره» 💎(براى كارهاى سخت خارج از منزل، از مرد استفاده شود.) ⚜ كار، عار نيست، اولياى خدا نيز كار مى كرده اند. 🌷«استأجرت» ⚜ در گزينش ها، به بهترين ها توجّه كنيم. 🌷«خير من استأجرت» ⚜ براى استخدام، دو عنصر توانايى (تخصّص) و امانتدارى (تعهّد)، لازم است. 🌷«القوىّ الامين» ⚜ توانايى ها و امانتدارى ها را بايد در شرايط عادّى و بدون توجّه طرف، شناسايى و احراز كرد. 🌷«القوى الامين» 💎(غالب افراد با تصنّع، تملّق و رياكارى، واقعيّت خود را مى پوشانند؛ امّا حضرت موسى در يك صحنه ى طبيعى، با يك كار حمايتى و برخورد عفيفانه، خود را نشان داد.) ✅ كار و كارگرى 🔴 خداوند از مردم، عمران و آبادى زمين را خواسته كه بدون كار و تلاش محقّق نمى شود. 🌷«هو أنشأكم من الارض و استعمركم فيها»(۱) 🔵 در سراسر قرآن بر عمل صالح كه داراى معناى بسيار گسترده اى است، تكيه شده است. 🔴 انبياى الهى، كشاورز، چوپان، خيّاط و نجّار بوده اند. 🔵 كار در اسلام عبادت و به منزله ى جهاد است.(۲) 🔴 دعاى بيكار مستجاب نمى شود. 🔵 كار وسيله ى تربيت جسم و روح، پركردن ايّام فراغت، مانع فساد و فتنه، عامل رشد و نبوغ و ابتكار، توسعه ى اقتصادى، عزّت و خودكفائى و كمك به ديگران مى باشد. 🔴 قرآن مى فرمايد: ↪️ ↩️ ما زمين را براى شما رام قرار داديم، پس از پشت آن بالا رويد و از رزق آن بخوريد. 🌷«هو الّذى جعل لكم الارض ذلولا فامشوا فى مناكبها و كلوا من رزقه»(۳) 🔵 اسلام براى كار بازويى احترام ويژه اى قائل شده است و مراعات حقّ كارگر و تحصيل رضاى او و پرداخت سريع مزد او و اضافه پرداخت بر مقدار تعيين شده و احترام به او همه و همه مورد سفارش اسلام است. 🔶همان گونه كه براى كشاورزى سفارش نموده تا آنجا كه سيراب كردن درخت، پاداش سيراب كردن مؤمن دارد. 🔴 حضرت على عليه السلام به استاندارش سفارش مى كند كه كشاورزان مورد ستم قرار نگيرند و در گرفتن ماليات مراعات آنان را بكن. 🔵 كارهاى فكرى نيز از ارزش بالايى برخوردار است تا آنجا كه يك ساعت فكر مفيد از ساعت ها عبادت بهتر است. 🔴 كم كارى و سهل انگارى در كار، مورد انتقاد است تا آنجا كه رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود:🔻🔻 💠 خداوند دوست دارد هركس كارى انجام مى دهد آن را به نحو أحسن انجام دهد. 🔵 قرآن مى فرمايد:🔻🔻 💠 هرگاه از كار مهمى فارغ شدى به كار مهم ديگرى بپرداز. 🌷«فاذا فَرَغتَ فَانصَب»(۴) 💎 بنابراين بيكارى، ممنوع. ‼️ آرى، بيكارى مايه ى خستگى، تنبلى، فرسودگى، فرصتى براى نفوذ شيطان، ايجاد فتنه و گسترش گناه مى باشد. 🛑 البتّه اسلام براى كار، ساعت و مرز قرار داده و به كسانى كه در ايّام تعطيل كار مى كنند، لقب متجاوز داده است.(۵) ✳️ امام رضاعليه السلام فرمود:🔻🔻 💠 مؤمن بايد ساعات خود را بر چهار بخش تقسيم كند:🔻 🍀 ساعتى براى كار، 🍀 ساعتى براى عبادت، 🍀 ساعتى براى لذّت 🍀 و ساعتى براى دوستان و رسيدگى به امور اجتماعى ↩️ كه در غير اين صورت انسان به صورت عنصرى حريص در آمده و مورد تمام انتقادهايى كه درباره ى حرص است قرار مى گيرد. 🛑 اسلام توجّه خاصّى به كيفيّت كار دارد، نه به مقدار و كمّيت آن.(۶) ⭕️ به هر حال اسلام به كار اهمّيت داده تا آنجا كه در حديث مى خوانيم:🔻🔻 💠 خداوند بنده پرخواب و انسان بيكار را دشمن دارد.(۷) ✳️ امام باقرعليه السلام فرمود:🔻🔻 💎«كسى كه در كار دنيايش تنبل باشد، در كار آخرتش تنبل تر است».(۸) 💠 در حديث مى خوانيم: 🔻🔻 ❎ شخص فقير و بيكارى نزد پيامبر آمد و تقاضاى كمك كرد. حضرت فرمود: آيا كسى در منزل تبرى دارد؟ يك نفر گفت: بله، او تبر را آورد و پيامبر چوبى كه در كنارش بود، دسته ى آن تبر قرار داد و به آن شخص بيكار تحويل داد و فرمود: اين ابزار كار؛ امّا تلاش با خودت. ‼️ از اين حركت چند نكته استفاده مى شود:🔻🔻 1⃣ انبيا در فكر زندگى مردم نيز هستند. 2⃣ ضعيف ترين فرد جامعه مى تواند با شخص اوّل جامعه ملاقات كند. 3⃣ جامعه نياز به تعاون و همكارى دارد. تبر از يك نفر و چوب آن از ديگرى، هماهنگى و سازندگى و تبر سازى از شخص پيامبر. 4⃣ براى مبارزه با فقر، بايد ابزار توليد را در اختيار نيروهاى فعّال جامعه قرار داد. 🔸🔸🔸🔸 ۱) هود، 61. ۲) وسائل، ج 12، ص 43. ۳) ملك، 15. ۴) انشراح، 7. ۵) الّذين اعتدوا منكم فى السبت» بقره، 65. ۶) ايّكم أحسنُ عملا»هود،7. ۷) وسائل، ج 12، ص 37. ۸) وسائل، ج 12، ص 37. 🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | 🔸دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان یادمان شهدای نهرخین 🔸 با ما همراه باشید 💠 کاری از ستاد مرکزی راهیان نور 🔗 موسسه فرهنگی مذهبی بوی بهشت ➡️ @booyebehesht25
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان 🔺أَللّـهُمَّ حَبِّبْ اِلَىَّ فـيهِ الاِْحْسـانَ وَ كَرِّهْ اِلَىَّ فيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ وَ حَرِّمْ عَلَىَّ فيهِ السَّخَطَ وَ النّيرانَ بِعَـوْنِكَ يا غِـياثَ الْمُسْتَغيـثينَ. اى خدا در اين روز احسان و نيكويى را محبوب من و فسق و معاصى را ناپسند من قرار ده و در اين روز خشم و آتش قهرت را بر من حرام گردان به يارى خود اى فريادرس فرياد خواهان. فرازهای این دعا عبارت است از: عشق به «احسان» و نفرت از «عصيان» «فسق» و حريم گناه ربط خشم خدا با آتش دوزخ مددخواهى از خدا
❇️ شرح دعای روز یازدهم ماه رمضان (آیت الله مجتهدی ره) 🤲 اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيهِ الْإِحْسَانَ وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيَانَ  اى خدا در اين روز احسان و نيكويى را محبوب من و فسق و معاصى را ناپسند من قرار ده 🤲 وَ حَرِّمْ عَلَيَّ فِيهِ السَّخَطَ وَ النِّيرَانَ بِعَوْنِكَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ‏ و در اين روز خشم و آتش قهرت را بر من حرام گردان به يارى خود اى فريادرس فرياد خواهان. 🤲[1] اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ؛ ✴️ درخواست لذت احسان از خداوند خدایا کاری کن که خوبی ها  را دوست داشته باشم و از بدی ها  بدم بیاید و عبادت و انجام هر کار خوبی نزد من محبوب باشد. این دعای خیلی خوبی است که انسان طوری باشد از کار خوب لذت برد. اگر خواستی کار خوبی انجام بدهی مخفیانه انجام بده و قصد قربت کن؛ اگر باخبری که همسایه ات تنگدست است خیرات و صدقات خود را به شخص ناشناسی؛ مثلاً به یک بار بری بده؛ بگو این قالی را برو بده در خانه فلانی؛ تا خدای نخواسته همسایه ات خجل نشود. طوری زندگی کنید که آبروی کسی را نریزید. در احسان، اهل ریاکاری نباشید . که اگر این گونه بودید در قیامت برای شما اجر و پاداش نیست. ✴️اجناس خوب و اعلاء صدقه بدهید جنس خوب هم صدقه بدهید؛ اگر متمکن هستی جنس اعلاء را برای صدقه و خیرات کنار بگذار. 📜 شخص متمکنی می گفت برای زکات فطریه جو می شود داد؟ به او گفتم: مگر خودت نان جو می خوری؛ تو که وضعت خوبه برنج اعلای آستانه اشرفیه بده؟ چرا جو می دهی؟! تازه وقتی هم به درب منزل مستحق بردی نگو این فطریه هست؛ تو چکار داری بگویی این برنجی که آورده ام؛ فطریه است ! بگو به منزلتان می آمدم خواستم دست خالی نیایم؛ بگو عیدی است و … کاری نکن که فامیل فقیرت؛ همسایه تنگدستت خجالت بکشد. 📜 بهترین خوبی ها این است که آدمی به فامیل فقید کمک کند، بعضی ها به فامیل کمک نمی کنند حتی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی رحمة الله علیه احتیاط می کردند و می گفتند: اگر در شهرتان مستحق وجود دارد ؛ اشکال دارد که فطریه را به شهر های دیگر بفرستید. پس اگر شما اهل تهران باشید و پول فطریه را فرستادی اصفهان اگر این پول در بین راه تلف شد، شما ضامن هستی و باید یک مرتبه دیگر این پول را بدهی. 🔷 پس دعا دعای خیلی خوبی هست؛ از خدا بخواهیم که احسان را در نزد ما محبوب کند. 💠 در حدیث وارد شده است «خَیرُکُم مَن اَطعَم الطَعام» بهترین شماها کسانی هستند که اطعام طعام می کنند؛ غذا درست می کند و به دیگران اطعام می دهد. 📜 درقدیم رسم بود کسی که مرده ای داشت در شب های جمعه همان غذایی که میت ایشان دوست داشت می پختند و خیرات می کردند؛ مثلا اگر پدر مرحوم کسی، قیمه پلو دوست داشت، شب جمعه آن را تهیه می کردند و خیرات می کردند و … 💠 در روایت آمده است که ارواح مردگان مومنین در شب های جمعه بر بالای پشت بام منازل اقارب و خویشان سر می زنند و می گویند: آن لقمه هایی که جلوی سگان می اندازید به نیت ما خیرات کنید! ما محتاج هستیم، التماس می کنند! 👇👇
👇👇 ✴️ والدین بعد از مرگ نیز باید از ما راضی باشند 📜 به یاد دارم، زمانی که بچه سال بودم و در مغازه پدرم  کار می کردم، بعضی ها سوار بر گاری؛ سیب قندی آورده بودند و داد می زدند؛ «خیرات مرده ها». شما هم  برای  اموات خیرات داشته باشید. اما متاسفانه الان کسی به فکر مردگان نیست! آن وقت می گویند: آقا کار من پیچیده است و گره در زندگی دارم؛ باید چکار کنم!؟ وقتی پدرت از تو راضی نیست، همین می شود. اگر هم بگویی پدرم تا زنده بود از من راضی بود آن مربوط به زمان حیات آن خدا بیامرز است، نه حالا که او را فراموش کرده ایی! الان که دست او از دنیا کوتاه شده و تو برای او کار خیری نمی کنی از تو ناراضی است. 💠 در روایت آمده است: بعضی از افراد هستند که در زمان حیات، والدین آنها از ایشان راضی بودند و بعد از مرگ از فرزندان خود؛ ناراضی هستند. 💠 مشکاة الانوار: از کتاب محاسن، از حضرت امام باقر علیه السّلام روایت شده که فرمود: از حضرت رسول صلّی اللَّه علیه و آله سؤال شد: کیست که حقش بر مرد بالاتر از همه باشد؟ فرمود: پدر و مادرش و فرمود: همانا مرد به پدر و مادرش نیکوکار می شود در حالی که آنها زنده بوده اند، و [پس از مردن ایشان ] بر ایشان، استغفار نمی کند عاق والدین می شود، و به درستی که مرد عاق والدین می شود در حالی که آنها زنده بوده اند و پس از اینکه ایشان مردند بر ایشان زیاد استغفار می کند. 📜 شخصی در خواب دید که ارواح مومنین به سرعت به سوی بهشت در حرکت هستند و در بین ایشان شخصی بود که لنگ لنگان به سوی بهشت قدم برمی داشت؛ از او سئوال کرد: علت این که شما به آهستگی در حال حرکت به سوی بهشت هستید، چیست؟ مرد جواب داد: آن  ارواح مومنینی که به سرعت حرکت می کنند بخاطر این است که اولاد آنها نسبت به اموات خود، اهل خیرات بوده اند، اما فرزند من برای پدرش کار خیری انجام نمی دهد و سیر و حرکت من به سوی بهشت  آهسته و کند می باشد. مرد گفت: آدرس منزل فرزند شما کجاست تا به او اطلاع بدهم. روح آن مومن گفت : پسرم رخت شویی دارد و در فلان منطقه ساکن است. این شخص از خواب بیدار می شود و فرزند آن مرحوم را پیدا می کند و شرح واقعه می کند و می گوید: فلانی پدرت از تو ناراضی است و در عالم خواب از تو گله کرد و از تو می خواست که برای او خیراتی داشته باشی. پسر آن مرحوم که وضع مالی مناسبی نداشت و کمی عصبانی بود دست در زیر آب دریا کرد و مشتی آب بیرون ریخت و گفت: این مشت آب هم خیرات پدرم. فردا شب  در خواب دید که پدر این شخص با تندی حرکت می کند و تعجب کرد! پرسید داستان از چه قرار است؟ جواب داد: آن زمانی که پسرم با عصبانیت آن مشت آب را از دریا بیرون ریخت، در کنار ساحل دریا ماهی ریز و کوچکی در حال مردن بود و به خشکی افتاده بود؛ وقتی پسرم آن مشت آب را به بیرون دریا ریخت و گفت: این هم خیرات پدرم، آن مشت آب بر روی آن ماهی ریخت و او هم جانی گرفت و به داخل دریا پرید، و زنده ماند به برکت همان یک عمل این گونه شد. ✳️ یک کار خوب سبب نجات یک نفر می شود، لذا در حدیث آمده است: « خَیرُکُم مَن اَطعَم الطعامَ و اَفشاء السلام وَصَلَّی وَ الناسُ نیام » بهترین شما کسی هست که اطعام کند و بلند سلام کند و اهل نمازشب  باشد در زمانی که مردم در خواب هسنتد. 🔷 البته انسان باید خودش را از همه بدتر بداند و موقع نماز شب به یاد این حدیث نباشد که بله من از همه بهتر هستم؛ و دچار عُجب بشود. 👇👇
👇👇 ✴️ پرهیز از عجب 🌴 امام سجاد علیه السلام در حدیث ابوحمزه ثمالی به ما یاد داده اند و فرموده اند: « خدایا آیا در بین بندگانت از من بدتر وجود دارد «فَمن یَکونُ اسوءَ حالٍ منی »  با اینکه ایشان معصوم است، ولی اینگونه خودش را کوچک می بیند، بخاطر همین هیچ وقت نگویید که من خوب هستم. ولو حدیث می گوید شما خوب هستید و اهل اطعام طعام و خیرات و نماز شب هستید. همیشه بین خوف و رجاء باشید. 🤲 وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ خدایا من را طوری قرار بده که از فسق و معصیت بیزار بشوم و از گناه کردن بدم بیاید، اگر گناه در نظر شما به شکل نجاست تمثل پیدا بکند، هرگز گناه نمی کنی. ✴️ راز عصمت معصوم: اگر معصوم اهل گناه نیست به خاطر این است که ایشان باطن و حقیقت گناه را می بینند و در منظر ایشان گناه زشت جلوه می کند. 🤲 وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ؛ خدایا غضب و آتش خودت را بر من حرام کن. 📜 در نجف اشرف شخصی با آیت الله سیبویه شوخی می کرد و می گفت: شما جلوی در بهشت، من را هل بدهید تا داخل بهشت شوم؛ من توان جهنم رفتن را ندارم؛ «خدایا ما حال جهنم رفتن نداریم، جهنم خیلی مشکل است؛ انشاءالله هر کسی با ولای امیر المومنین علی علیه السلام از دنیا برود جهنم نمی رود.» 📜 شخصی بر «زید بن علی» وارد شد و عرض کرد: یا ابن رسول اللَّه، از آنچه خدا به شما داده برایم حدیث کن؟ فرمود: پدرم از پدرش از جدّش روایت کرد که پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: 💠 هر کس ما اهل بیت علیهم السّلام را دوست بدارد، در قیامت او را شفاعت میکنیم، و کسی که ما را دوست بدارد با ما محشور می شود و با ما وارد بهشت می گردد. 📚 ارشاد القلوب-ترجمه سلگی    ج 2  ص  349 ✴️ شفاعت اهل بیت علیهم السلام 🌴 امام صادق علیه السلام فرموده اند: شما ایمانتان را با خودتان بیاورید، ما از شما دستگیری و شفاعت می کنیم؛ آیاتی که در قرآن درباره شفاعت آمده است مربوط به کسانی است که با ایمان از دنیا می روند، آیات دو نوع هستند؛ بعض آیات گفته اند: « وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ » (سوره مبارکه؛ بقرة : 48) 🌴 وَ اتَّقُوا یَوْماً لا تَجْزی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ وَ لا یُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ 🌴 ترجمه : و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می شوند. 💠و بعض آیات این گونه است که «مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ » سوره مبارکه؛ بقرة :  255 اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ ترجمه: هیچ معبودی نیست جز خداوند یگانه زنده، که قائم به ذات خویش است، و موجودات دیگر، قائم به او هستند؛ هیچگاه خواب سبک و سنگینی او را فرانمی گیرد؛ (و لحظه ای از تدبیر جهان هستی، غافل نمی ماند؛) آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آن اوست؛ کیست که در نزد او، جز به فرمان او شفاعت کند؟ 🔰 یعنی شفاعت نیست، پس جمع بین این دو دسته از آیات به این است که شفاعت نیست برای مردودین و شفاعت هست برای تجدیدی ها. 🔰قبولی ها هم شفاعت دارند منتها برای افزایش درجه؛ اما نوع ما از گروه دوم هستیم؛ یعنی جزو تجدیدی ها هستیم و ان شاء الله با ولای اهل بیت ما را شفاعت می کنند و تجدیدی ما را درست می کنند. و فقط اولیای الهی از گروه قبولی ها می باشند ولی خدا نکند که ما جزو مردودین باشیم. 👇👇
👇👇 ✴️ سرانجام وابستگی به دنیا 📜 استاد ما آقای برهان می گفت: شخصی در حالت احتضار بود؛ هر چه شهادتین را به او تلقین می کردیم او شهادتین را نمی گفت! اتفاقا نفس او برگشت و حال او جا آمد و از او پرسیدیم: فلانی چرا شهادتین را نمی گفتی ؟ ایشان گفت : مدتی است یک آینه قدی خریده بودم و به آن علاقه داشتم؛ تا می خواستم شهادتین را بگویم، شیطان را می دیدم که به من می گوید: اگر شهادتین را بگویی، آیینه را می شکنم! و بعد از این واقعه ایشان آئینه را برد و فروخت. 🔺 این ها همه از عوارض محبت به دنیاست، ممکن است بخاطر یک آئینه انسان ایمانش را از دست بدهد! 🤲 بِعَوْنِکَ (کمک) خدایا همه این دعاها را از تو خواستم ولی تا خودت کمک نکنی من نمی توانم به این امور متخلق بشوم و بدون یاری تو این مسائل محقق نمی شوند. ✳️ شما باید یک قدم بردارید تا خدا هم شما را کمک کند. در روایت آمده است: اگر شما یک قدم به سوی او بر داری خداوند هروله کنان بسوی تو می دود؛ 💠 از پیامبر اکرم رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله روایت شده است که خداوند متعال می فرماید: «اگر کسی با این بینش که من زیان و نفع می رسانم، مرا به دعا خواند، خواسته اش را روا می دارم». از ابوذر غفاری روایت شده است که گفت: شنیدم: رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: خداوند- عزّ و جلّ- می فرماید: «اگر کسی کار نیکی انجام دهد، مانند آن ده برابر خواهد داشت و هر آن کس مرتکب کار زشتی شود، پاداش بدی، بدی ای مانند آن است، یا چیزی از آن را می بخشایم. و اگر کسی یک وجب به من نزدیک شود، یک ذراع به او نزدیک می شوم، و اگر کسی یک ذراع به من نزدیک شود، من به اندازه فاصله بین دو دست باز به او نزدیک می شوم. اگر کسی آهسته رو به سوی من نهد، رحمت من شتابان شامل او می شود. و اگر کسی در حالی به دیدار من آید که به پری زمین گناه همراه داشته باشد، امّا چیزی را شریک من نگرداند، در حالی به دیدارش می روم که برابر با گناهش آمرزش به او ارزانی می دارم.» 📚 پیام پیامبر، ترجمه فارسی، ص: 303 🔷 لذا نا امید هم نباش. ولی باید یک قدم به سوی او برداری تا امدادهای الهی را ببینی 🤲 یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِین یعنی ای خدایی که هر کسی که به تو بگوید الهی پناهم بده تو پناهش می دهی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان| جواد محدثی أَللّـهُمَّ حَبِّبْ اِلَىَّ فـيهِ الاِْحْسـانَ وَ كَرِّهْ اِلَىَّ فيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ وَ حَرِّمْ عَلَىَّ فيهِ السَّخَطَ وَ النّيرانَ بِعَـوْنِكَ يا غِـياثَ الْمُسْتَغيـثينَ. فرازهای این دعا عبارت است از:   عشق به «احسان» و نفرت از «عصيان»   «فسق» و حريم گناه   ربط خشم خدا با آتش دوزخ   مددخواهى از خدا   عشق به «احسان» و نفرت از «عصيان» نيكى و بدى، هر دو از انسان سر مى زند و «احسان» و «عصيان» كار انسانهاى نيك و بد است. پرداختن به احسان و اجتناب از عصيان، وقتى ارزش دارد كه به صورت يك ملكه و خصلت ذاتى و سجيّه اخلاقى درآيد، نه مقطعى و نه لحظه اى. و اين در صورتى است كه ريشه در قلب انسان داشته باشد. عشق به نيكى و نفرت از زشتى و گناه، در دل انسان باشد. بايد انگيزه ها درونى و قلبى شود. احسان، بايد «محبوب» انسان شود و فسق و عصيان، «منفور». علاقه و عشق به چيزى، انسان را نستوه مى كند. اگر نيكى، محبوب ما شود، ديگر نيازى به تحريك و انگيزش خارجى نيست، احتياجى به ايجاد انگيزه نيست. خود آن حبّ و علاقه، ما را به طرف احسان مى كشد. طورى كه اگر نيكى نكنيم، ناراحتيم. عشق به يك عمل نمى گذارد انسان از آن خسته شود. مهمّ آن است كه به اين «مرحله» برسيم. در اين صورت، سرزدن «حسنات» از ما، مؤنه و زحمتى ندارد. عمل صالح و احسان، ثمره اى است كه از درخت «حبّ» مى رويد و «حبّ احسان» بذرى است كه تلاش دائمى در جهت «نيكوكارى» را مى روياند. «فسق» و حريم گناه فسق، در لغت، بمعناى بيرون آمدن هسته از پوسته و قشر است. وقتى هسته اى را بكارند، پس از مدّتى كه پوسته ظاهرى اش پاره و شكافته شود و جوانه بزند، اين را «فسق» گويند. امّا كاربرد فسق در مورد گناهان به اين معنى است كه مسلمان خداشناس، در حريمى از مقرّرات و «بايد»ها و «نبايد»ها به سر مى برد و قوانينى بر زندگى و رفتار مؤمن حاكم است. اين دستورها و قوانين، همچون پوسته اى او را محدود مى كند، در حصارى محكم نگه داشته است. فرمان ها و نهى هاى الهى، يك حفاظ براى انسان است. مرزهاى حفاظتى و دايره هاى كنترل است. آن كس كه گناه مى كند، پا را از اين دايره بيرون گذاشته است. معصيت، چه به صورت ترك فرمان، يا ارتكاب يك نهى، خروج از محدوده مجاز و ورود به قلمروِ «ورود ممنوع» است، نوعى دريدن پرده حفاظتى و ترك حريم و هتك قانون و قدم گذاشتن در منطقه خطر است. اين است كه به گنهكارى كه به حريم قانون تجاوز مى كند و عصيان از او سر مى زند، «فاسق» گفته مى شود و به اين تعدّى، «فِسق». مطلوب آن است كه گناه و عصيان و فسق، در نظر انسان «قبيح» و «مكروه» و «منفور» باشد و طبع سالم آدمى، آن را نپذيرد. اگر به اين مرحله رسيديم كه واقعاً نافرمانى و فسوق و معصيت را «زشت» دانستيم، بسيارى از مسائل حلّ است و نيازى به بسيارى از كنترل ها نيست. يك مأمور باطنى و نيروى قلبى، پيوسته ما را از ورود در «منطقه ممنوعه» گناه، باز مى دارد و از طرف ديگر نيروى «احسان طلبى» و عشق به نيكى بطور مداوم، مشوّقى براى پرداختن به حسنات و صالحات است. ربط خشم خدا با آتش دوزخ فرازهاى دعاى امروز در ارتباط با يكديگر است. عشق به احسان، بطور طبيعى نفرت از گناه را هم به همراه دارد. زشت دانستن فسوق و عصيان، انسان را از افتادن در سخط و خشم الهى باز خواهد داشت. مصونيت از غضب پروردگار، بيمه عذاب دوزخ است. چرا كه ارتكاب نافرمانى و فسق، خداوند را به خشم مى آورد و كسى كه مورد غضب و نفرت الهى قرار گرفت، بايد در انتظار «آتش» باشد. قرآن كريم، از جمله كسانى را كه مشمول عذاب الهى و شعله هاى آتش فروزان مى داند، عبارتند از: شقاوتمندانى كه تكذيب كننده حقايق و پشت پازننده به مكتب انبيا و دعوت هاى آنانند. پروردگار هم از مكذّبين ناخشنود است و برايشان، جهنّم را مهيّا كرده است. پس گناهان، هيزم آتشى اند كه خودمان برافروزنده آنيم و ما در آتشى كه خودمان با گناهان، برافروخته ايم، خواهيم سوخت. چاره در ترك گناه است. و راه، اطاعت پروردگار و عبوديّت اوست. مددخواهى از خدا باز هم در پايان دعا، دست نياز به طرف پروردگار گرفته ايم و خود را نيازمند يارى و كمك او مى دانيم تا: عشق به احسان پيدا كنيم، و نفرت از فسق و نافرمانى داشته باشيم. از سخط خداوند و آتش دوزخ در امان باشيم، خدايى كه فريادرس محرومان و پناه درماندگان و اميد نااميدان است. اهل استغاثه را پناه مى دهد و دادخواهان و يارى طلبان را، پاسخ مى دهد و يارى مى كند. اميد آنكه لطفش دستمان گيرد و كيمياى نظرش، مسِ وجودمان را طلا كند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چند فرازی از ابو حمزه ثمالی ⬇️⬇️
🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾 ⬅️ *در ادامه*⬇️⬇️ 👈 تلاوت چند فراز دیگر از ابو حمزه به همراه ترجمه و نکات اخلاقی (12) ⬇️⬇️ 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 *اَوْ لَعَلَّكَ رَاَيتَني فِي الْغافِلينَ فَمِنْ *رَحْمَتِكَ آيَسْتَني اَوْ لَعَلَّكَ يا شايد مرا در زمره غافلانم ديده‌اي پس از رحمت خويش بي بهره ام كرده‌اي يا شايد *رَاَيتَني آلِفَ مَجالِسِ الْبَطّالينَ فَبَيني *وَبَينَهُمْ خَلَّيتَني اَوْ لَعَلَّكَ لَمْ مرا مأنوس با مجالس بيهوده گذرانم ديده‌اي پس مرا به آنها واگذاشته‌اي يا شايد *تُحِبَّ اَنْ تَسْمَعَ دُعآئي فَباعَدْتَني *اَوْ لَعَلَّكَ بِجُرْمي وَجَريرَتي دوست نداشتي دعايم را بشنوي پس از درگاهت دورم كرده‌اي يا شايد به جرم و گناهم كيفرم داده‌اي *كافَيتَني اَوْ لَعَلَّكَ بِقِلَّةِ حَيآئي مِنْكَ *جازَيتَني فَاِنْ عَفَوْتَ يا رَبِّ يا شايد به بي شرمي‌ام مجازاتم كرده‌اي پس اگر از من بگذري پروردگارا فَطالَ ما عَفَوْتَ عَنِ الْمُذْنِبينَ قَبْلي لاَِنَّ كَرَمَكَ اَي رَبِّ يجِلُّ عَنْ بجاست چون بسيار اتفاق افتاده كه از گنهكاران پيش از من گذشته‌اي زيرا كرم تو پروردگارا برتر از مُكافاتِ الْمُقَصِّرينَ وَاَ نَا عائِذٌ بِفَضْلِكَ هارِبٌ مِنْكَ اِلَيكَ مُتَنَجِّزٌ ما كيفر كردن تقصيركاران است و من پناهنده به فضل توام و از ترس تو به‌سوي خودت گريخته‌ام و درخواست وَعَدْتَ مِنَ الصَّفْحِ عَمَّنْ اَحْسَنَ بِكَ *ظَنّاً اِلهي اَنْتَ اَوْسَعُ فَضْلاً انجام وعده‌ات را در چشم پوشي از كسي كه خوش گمان به تو است دارم. خدايا تو فضلت و سيع‌تر *وَاَعْظَمُ حِلْماً مِنْ اَنْ تُقايسَني بِعَمَلي اَوْ *اَنْ تَسْتَزِلَّني بِخَطيئَتي وَما و بردباري‌ات بزرگتر از آن است كه مرا به كردارم بسنجي يا اينكه مرا به خطايم بلغزاني و چه *اَ نَا يا سَيدي وَما خَطَري هَبْني *بِفَضْلِكَ سَيدي وَتَصَدَّقْ عَلَيَّ هستم من اي آقاي من و چه ارزشي دارم؟ مرا به فضل خويش ببخش اي آقاي من و بر من بِعَفْوِكَ وَجَلِّلْني بِسَِتْرِكَ وَاعْفُ عَنْ *تَوْبيخي بِكَرَمِ وَجْهِكَ با عفو خود نيكي كن و با پرده پوشي‌ات بپوشانم و درگذر از سرزنش كردنم به بزرگواري ذاتت، 🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿
🏵️🍃🏵️🍃🏵️🍃🏵️ *نکات اخلاقی ابو حمزه ثمالی* ⬇️⬇️⬇️. (12) *توصیه* : *هر شب ده دقیقه از 24 ساعت* *روزمان را با خواندن چند فراز از دعای ابوحمزه* *معطر کنیم.* ⭐ *انسان الهی در آینه دعای ابوحمزه ثمالی* 🏵️🍃اگرانسان اين گونه حالات معنوى را در يابد و حلاوت آنها را بچشد به چيزهاى ديگر اعتنايى نخواهد كرد. 🌟 اولياى خدا كه اين حلاوت را دريافته اند چنين مى‌گویند : 🏵️🍃اى خداى من، *چقدر ياد تو كه با الهام خطور كند بر دلها، لذت بخش است* ! 🏵️🍃 و چه اندازه فكر و انديشه ها كه در پرده هاى غيب به سوى تو سير مى‌كنند ، شيرين است! 🌟 *چقدر طعم محبّتت خوش و شربت قربت گوارا است!* ❇️ *بنابر اين،* 🌟 بايد دعا كنيم و اگر هم نمى توانيم ـ كه نمى توانيم ـ دست كم، از دعا كنندگان حقيقى تقليد كنيم؛ 🏵️🍃يعنى مانند كسانى كه حقيقتاً مناجات مى كنند، عمل كنيم؛ تا شايد خداوند ما را نيز مورد عنايت خويش قرار دهد . 🏵️🍃گاهى خدا كسانى را كه مانند بندگانش عمل مى كنند دوست دارد. 🏵️🍃بنابر اين، اگر ما خودمان را شبيه دوستان خدا مى سازيم، ،خدا ما را مورد عنايت و لطف خود قرار می دهد. 🏵️🍃 معبودا ، اگر توشه ما در سفر به سوى تو اندك است، ولى حسن ظن مان به اعتماد بر تو بسيار است. 🏵️🍃و اگر *گناهانمان ما را از عقوبتت مى ترساند،* *اميدمان به كرمت ما را نويد ايمنى از انتقامت مى بخشد.* 🏵️🍃 من، چون به گناهم بنگرم زار بنالم و چون به كرم تو نظر افكنم طمع بسته، اميدوار مى گردم، پس اگر مرا ببخشى تو بهترين مهربانانى و اگر عذاب كنى ستم نكرده اى! 🌟 *توجه به صفات خدا در دعا* 🏵️🍃 *دعا در واقع، توجهى است از سوى انسان به خدا و تقويتى است براى رابطه بندگى.* 🏵️🍃 در اين رابطه، يک طرف خداى متعال و طرف ديگر بنده گنهكار قرار دارد. 🏵️🍃 وقتى بنده به گناهان خود توجه مى كند حالت شرمندگي خجالت در او پيدا مى شود و وقتى به رحمت واسعه الهى توجه پيدا مى‌كند اميدوار مى‌گردد. اين حالت خوف و رجا بايد هميشه در انسان وجود داشته باشد. 🏵️🍃🏵️🍃🏵️🍃🏵️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥بین الطلوعین نخوابید! آیت الله حائری شیرازی: 🌾روستایی‌ها دوغ را آنقدر در مشک می‌زنند تا کره‌اش رو بیاید و آن را بگیرند و بعد دوغ‌ها را کنار می‌گذارند. بین‌الطلوعین در میان همۀ اوقات شبانه‌روز ما، حکایت همان کره را دارد، و باقی آن دوغ است. شیطان ‌همیشه کره‌ها را می‌گیرد. ندیده‌ای که خواب آن‌وقت شیرین‌ترینِ خواب‌هاست؟!