eitaa logo
خادمین امیرالمومنین(ع)
406 دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
4.8هزار ویدیو
243 فایل
🔸🔶 ارتباط با ادمین 🔶🔸 جهت ارائه: ❓سؤالات 📬 انتقادات و پیشنهادات روی آی دی زیر کلیک کنید ⬇️ @Khademin_amiralmomenin ✅ مشتاقانه منتظر پیام های سازنده شما هستیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌷🌸🌷🌸🌷 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 📣 مرحله دوم ختم نهج البلاغه‌ و مرحله اول ختم صحیفه سجادیه 🔷 سهم روز پنجاه و یکم 📚 نهج البلاغه # حکمت ۴۵۵ - ۴۴۴ 📔 صحیفه سجادیه بیستم از بند ۱۱ - ۱۰ 🌸 هر روز یک صفحه از نهج البلاغه و یک صفحه از صحیفه سجادیه به همراه صوت و متن و شرح آنها در گروه بارگذاری می شود. 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 🌷هدف گروه، ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی است. 🌷افرادی که جدیداً عضو گروه شدند می توانند با عضویت در کانال خادمین در ایتا، صوت و متن حکمت ها و نامه ها و خطبه های نهج البلاغه و صوت و متن صحیفه سجادیه را پیگیری نمایند. 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 خادمین امیرالمومنین(ع)(۱)👇 https://chat.whatsapp.com/IwAJCISW1CXFkcagaU2wxa خادمین امیرالمومنین(ع)(۲) 👇 https://chat.whatsapp.com/CV0JxoWxoag3aD4gHaYvga خادمین امیرالمومنین(ع)(۳) 👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g خادمین امیرالمومنین(ع)(۵)👇 https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 eitaa.com/ghademinekochakeAmiralmomenin 🌷صوت نهج البلاغه👇👇👇 🌷صوت صحیفه سجادیه👇👇
مرحله دوم از حکمت ۴۴۴ تا ۴۵۵.m4a
5.46M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 📚 مرحله دوم ختم نهج البلاغه 🔸 سهم روز پنجاه یکم 📔 حکمت ۴۵۵ - ۴۴۴ 📣 صوت نهج البلاغه
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🔸سهم روز پنجاه و یکم 📚مرحله دوم ختم نهج البلاغه 📔حکمت ۴۵۵ - ۴۴۴ 🌷 حکمت : ۴۴۴ 💠چيز اندك كه با اشتياق تداوم يابد، بهتر از فراوانی است که رنج آور باشد. 🌷 حکمت : ۴۴۵ 💠 اگر در كسی خصلتی شگفت ديديد، همانند آن را انتظار كشيد. 🌷 حکمت : ۴۴۶ 💠(امام به پدر فرزدق، غالب بن صعصعه فرمود:) شتران فراوانت چه شده اند؟ (پاسخ داد، اي امير مومنان، پرداخت حقوق آنها را پراكنده ساخت امام فرمود:) اين بهترين راه مصرف آنها بود. 🌷 حکمت : ۴۴۷ 💠كسی كه بدون آموزش فقه اسلامی تجارت كند، به رباخواری آلوده شود.!. 🌷 حکمت : ۴۴۸ 💠 كسی كه مصيبتهای كوچك را بزرگ شمارد خدا او را به مصيبتهای بزرگ مبتلا خواهد كرد 🌷 حکمت : ۴۴۹ 💠 كسی كه خود را گرامی دارد، هوا و هوس را خوار شمارد. 🌷 حکمت : ۴۵۰ 💠 هيچ كس شوخی بی جا نكند جز آنكه مقداری از عقل خويش را از دست بدهد. 🌷 حکمت : ۴۵۱ 💠 دوری تو از آن كس كه خواهان تو است نشانه كمبود بهره تو در دوستی است، و گرايش تو به آن كس كه تو را نخواهد، سبب خواری تو است. 🌷 حکمت : ۴۵۲ 💠 فقر و بی نيازی ما، پس از عرضه شدن بر خدا آشكار خواهد شد. 🌷 حکمت: ۴۵۳ 💠 زبير همواره با ما بود تا آنكه فرزند نامباركش عبدالله، پا به جوانی گذاشت. 🌷 حکمت : ۴۵۴ 💠 فرزند آدم را با فخرفروشی چه كار؟ او كه در آغاز نطفه ای گنديده، و در پايان مرداری بدبو است، نه می تواند روزی خويشتن را فراهم كند، و نه مرگ را از خود دور نمايد.!. 🌷 حکمت : ۴۵۵ 💠 (از امام پرسيدند بزرگترين شاعر عرب كيست؟حضرت فرمود:) شاعران در يك وادی روشنی نتاختند تا پايان كار معلوم شود، و اگر ناچار بايد داوری كرد، پس پادشاه گمراهان بزرگترين شاعر است (امروالقيس، كه كافر و شعر او از همه برتر بود.) 🌸🌿🍃🌹🍃🌿🌸
صحیفه دعای بیستم بند ۱۰ و ۱۱.m4a
5.98M
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸 📚 مرحله اول ختم صحیفه سجادیه 🔸سهم روز پنجاه و یکم 📔 دعای بیستم از بند ۱۰ - ۱۱ 📣 صوت صحیفه سجادیه
🌷🍀🍃🌸🍃🍀🌷 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🔸سهم روز پنجاه و یکم 📚 مرحله اول ختم صحیفه سجادیه 🌹ادامه دعای بیستم بند ۱۰ و ۱۱ ۱۰) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ، وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ، فِي بَسْطِ الْعَدْلِ، وَ كَظْمِ الغَيْظِ، وَ إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ، وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ، وَ إِصْلَاحِ ذَاتِ الْبَيْنِ، وَ إِفْشَاءِ الْعَارِفَةِ، وَ سَتْرِ الْعَائِبَةِ، وَ لِينِ الْعَرِيكَةِ، وَ خَفْضِ الْجَنَاحِ، وَ حُسْنِ السِّيرَةِ، وَ سُكُونِ الرِّيحِ، وَ طِيبِ الْمُخَالَقَةِ، وَ السَّبْقِ إِلَى الْفَضِيلَةِ، وَ إِيثَارِ التَّفَضُّلِ، وَ تَرْكِ التَّعْيِيرِ، وَ الْإِفْضَالِ عَلَى غَيْرِ الْمُسْتَحِقِّ، وَ الْقَوْلِ بِالْحَقِّ وَ إِنْ عَزَّ، وَ اسْتِقْلَالِ الْخَيْرِ وَ إِنْ كَثُرَ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي، وَ اسْتِكْثَارِ الشَّرِّ وَ إِنْ قَلَّ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي، وَ أَكْمِلْ ذَلِكَ لِي بِدَوَامِ الطَّاعَةِ، وَ لُزُومِ الْجَمَاعَةِ، وَ رَفْضِ أَهْلِ الْبِدَعِ، وَ مُسْتَعْمِلِ الرَّأْيِ الْمُخْتَرَعِ. 🍀پروردگارا! بر محمد و خاندانش درود بفرست و مرا به زیور صالحان و شایستگان بیارای و زینت پرهیزگاران را در خصلت های زیر بر من بپوشان: گسترش عدل، فرو خوردن خشم، فرو نشاندن آتش فتنه و دشمنی، به هم پیوستن تفرقه جویان و ایجاد دوستی و محبت در بین مردم، آشکار کردن نیکی، پوشاندن عیب، نرمخویی، فروتنی، خوشرفتاری، سنگینی و وقار، حسن معاشرت، پیشی گرفتن در فضایل و خوبیها، ایثار در بخشش، ترک عیب جویی، بخشش به کسی که استحقاق آن را ندارد، گفتن حق هرچند سخت باشد، کم شمردن خیر و نیکی خودم در گفتار و کردار هر چند زیاد باشد و زیاد شمردن شر و بدی خودم در گفتار و کردار هرچند بسیار کم باشد، پس همه آنچه را که خواسته ام، به سبب تداوم در عبادت و همراه بودن با جماعت مسلمانان و دوری کردن از بدعت گذاران و پیروان رأی ساختگی و ابتکاری در دین، برایم کامل کن. ۱۱) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْ أَوْسَعَ رِزْقِكَ عَلَيَّ إِذَا كَبِرْتُ، وَ أَقْوَى قُوَّتِكَ فِيَّ إِذَا نَصِبْتُ، وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي بِالْكَسَلِ عَنْ عِبَادَتِكَ، وَ لَا الْعَمَى عَنْ سَبِيلِكَ، وَ لَا بِالتَّعَرُّضِ لِخِلَافِ مَحَبَّتِكَ، وَ لَا مُجَامَعَةِ مَنْ تَفَرَّقَ عَنْكَ، وَ لَا مُفَارَقَةِ مَنِ اجْتَمَعَ إِلَيْكَ. 🍀 پروردگارا! بر محمد و خاندانش درود بفرست و گسترده ترین روزی هایت را هنگامی که پیر شدم و نیرومندترین نیروهایت را آن زمان که درمانده شدم نصیبم کن و مرا به کاهلی و سستی در عبادتت، و گمراهی از راهت و به گام برداشتن بر خلاف محبت و خوشنودی ات آزمایش مکن و نه با پیوستن به کسی که از تو جدا شده و نه با جدا شدن از کسی که به تو پیوسته. 🌹🌸🌺🌷🌺🌸🌹
کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَةٌ إِلَّا أَصْحَابَ الْیَمِینِ فِى جَنَّاتٍ یَتَسَآءَلُونَ عَنِ الْمُجْرِمِینَ مَا سَلَکَکُمْ فِى سَقَرَ قَالُواْ لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَآئِضِینَ وَ کُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ حَتَّى‏ أَتَانَا الْیَقِینُ‏
ترجمه هرکسى در گرو چیزى است که کسب کرده است. مگر اصحاب یمین، که در باغ‏هاى بهشتى از مجرمان مى‏پرسند: چه چیز شما را روانه دوزخ کرد. گویند: ما از نمازگزاران نبودیم. و افراد مسکین را اطعام نمى‏کردیم و با اهل باطل در سخنان باطل فرو مى‏رفتیم. و پیوسته روز جزا را تکذیب مى‏کردیم تا آن که مرگ به سراغ ما آمد.
مراد از اصحاب یمین همان گروهى هستند که در آیه ۲۷ سوره واقعه از آنان یاد شده است: «و اصحاب الیمین ما اصحاب الیمین فى سدر مخضود...» کسانى که نامه عمل آنان را در قیامت به دست راستشان مى‏دهند. در قیامت، گفتگوهاى تلخ و شیرین، سلام یا نفرین، سؤال و توبیخ، انداختن گناه و جرم به گردن دیگران و لعنت به یکدیگر بسیار است و گفتگوى مؤمنان با مؤمنان، مجرمان با مجرمان، مجرمان با مؤمنان، و مؤمنان با مجرمان و نیز فرشتگان با مؤمنان و مجرمان در قرآن آمده است. مراد از اطعام مسکین، یا زکات واجب است که ترک آن مستوجب دوزخ است و یا آن است که حتّى اگر زکات پرداخت شد ولى در جامعه گرسنه‏اى وجود داشت، سیر کردن او واجب است و بى‏تفاوتى نسبت به او، سبب دوزخى شدن مى‏گردد. شاید مراد از اطعام مسکین، تمام نیازهاى او باشد نظیر پوشاک، مسکن، نه فقط خوراک و غذا. هم تکذیب قیامت، مقدمه گناه است: «ارأیت الذى یکذّب بالدین فذلک الذّى یدعّ الیتیم» و هم گناه، انسان را به سوى کفر و تکذیب مى‏کشاند: «ثمّ کان عاقبة الّذین اساؤا السواى اَن کذّبوا». بنابراین آیه «و کنّا نکذّب بیوم الدین» هم مى‏تواند علت کارهاى مجرمین در آیات قبل باشد و هم مى‏تواند معلول گناهان آنان باشد. مراد از «یقین» در این آیه، مرگ است، یا به خاطر آن که یقینى‏ترین امر در نزد همه است و احدى در آن شک ندارد و یا به خاطر آن که در لحظه مرگ تمام حقایق براى انسان کشف مى‏شود و همه به درجه یقین و باور مى‏رسند. «حتى اتانا الیقین» نمازى که گاه و بیگاه خوانده شود، انسان را در زمره نمازگزاران قرار نمى‏ دهد. «لم نک من المصلّین» یعنى نماز ما استمرار نداشت. در سوره ماعون نیز آمده است: «فویل للمصلّین الّذینهم عن صلاتهم ساهون» و این چنین نمازى انسان را مشمول شفاعت شافعان قرار نمى‏دهد. «لم نک من المصلّین... فما تنفعهم شفاعة الشافعین» و این همان حدیث معروف امام صادق‏ (ع) است که در آستانه شهادت فرمودند که بستگانم را حاضر کنید و خطاب به آنان فرمودند: «لا ینال شفاعتنا من استخف بالصّلاة» مردم یا فائزند یا خائض؛ یعنى یا به فوز و فلاح و رستگارى مى‏رسند که فائز هستند و یا در یاوه و باطل خوض مى ‏کنند و فرو مى‏روند که خائض هستند. قرطبى از مفسرین معروف اهل سنّت از امام باقر علیه السلام نقل کرده که فرمود: ما و شیعیان ما اصحاب یمین هستیم و هرکس کینه و بغض ما اهل بیت را داشته باشد، در گرو است. «نحن و شیعتنا اصحاب الیمین و کلّ من ابغضنا اهل البیت فهم المرتهنون»
پیام ها ۱- رفتار انسان، سازنده شخصیت اوست. «کلّ نفس بما کسبت رهینة» ۲- نجات انسان در قیامت و رهایى او از عذاب الهى، در گرو پاسخگویى به سؤالات در دادگاه عدل خداوند است. «کلّ نفس بما کسبت رهینة» ۳- پرسیدن سؤالات پى در پى از مجرمان در قیامت، نوعى عذاب روحى براى آنان است. «یتساءلون عن المجرمین» ۴- کسى با یک بار گناه به دوزخ نمى‏رود اصرار و مداومت به گناه و فساد، سبب رفتن به دوزخ است. (عبارت «لم نک» و «کنّا» نشانه استمرار فعل است.) ۵ - اطعام مسکین لازم است، اگرچه مسلمان نباشد. «لم نک نطعم المسکین» ۶- گذراندن عمر به بطالت، جرمى نابخشودنى است. «کنّا نخوض مع الخائفین» ۷- یکى از عوامل دوزخى شدن، همرنگ شدن با جماعت فاسد است. «کنّا نخوض مع الخائضین» ۸ - دوست و همنشین بد، زمینه‏ساز دوزخى شدن است. «کنّا نخوض مع الخائضین» ۹- مرگ، فنا نیست، بلکه آزاد شدن از اسارت دنیاى مادى و دیدن حقایق ماورایى است. «کنّا نکذّب بیوم الدین حتّى اتانا الیقین»
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت‌ الاسلام محسن قرائتی تفسیر سوره مدثر- آیه‌ ۳۸ -۴۷