سلام علیکم
دف
۴۶۱. حكم دف، بستگى به چگونگى استفاده از آن دارد، كه اگر به نحو لهوى مناسب مجالس عيش و نوش و گناه زده شود، دف زدن حرام است. و در مجالس و مناسبتهاى مذهبى در هر صورت بايد قداست و مقام اهل بيت (عليهم السلام) مراعات شود. استفتائات جديد.
۱۱۳۵: دف زدن توسط زنان درعروسیها چه حکمی دارد؟
ج: استفاده از آلات موسیقی برای نواختن موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله مطرب جایز نیست.
۱۱۳۴: آیا زدن بر ظرفها و سایر وسایلی که جزء آلات موسیقی نیستند، در عروسیها توسط زنان جایز است؟ اگر صدا به بیرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حکمی دارد؟
ج: جواز اين عمل بستگى به کيفيت نواختن دارد. اگر به شيوه متداول در عروسىهاى سنّتى باشد و لهو محسوب نشود و فسادى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد.
دف زدن در جشنها
سؤال: استفاده از دف، در مجالس شادی زنانه (مولودی ها و جشن عروسی و …) چه حکمی دارد؟
جواب: اگر به گونهای استفاده شود که انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضایل اخلاقی دور کند و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد، حرام است، در هر صورت استفاده از آلات موسیقی در مناسبتهای مذهبی شایسته مجالس اهل بیت(علیهم السلام) نیست، هر چند از نوع حلال باشد، باید قداست و مقام اهل بیت(علهیم السلام) مراعات شود.
دف زدن در جشن ها
استفاده از دف، در مجالس شادی زنانه (مولودی ها و جشن عروسی و ...) چه حکمی دارد؟
جواب: اگر به گونهای استفاده شود که انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضایل اخلاقی دور کند و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد، حرام است، در هر صورت استفاده از آلات موسیقی در مناسبتهای مذهبی شایسته مجالس اهل بیت(علیهم السلام) نیست، هر چند از نوع حلال باشد، باید قداست و مقام اهل بیت(علهیم السلام) مراعات شود
کتابدوست عزیز
یک روز تا پایان نمایشگاه مجازی کتاب برای خرید کتاب با ٢٠% تخفیف، به صورت ٢٤ ساعته و ارسال رایگان باقیست.
book.icfi.ir
🏳️واحد علمی پایگاه نفیسه
khaharanenafiseh
هدایت شده از * صالحات *
#فرزند_آوری
#جهاد_تبین
#ندای_فطرت
جشن جهاد فرزند آوری درسطح شهرستان کاشان ویژه مادران دارای۳فرزند به بالاتر زیر ۴۰سال
جهت ثبت نام به شماره ۰۹۳۷۰۶۵۴۳۰۰ پیامک یا تماس حاصل نمایید
#حوزه_مقاومت_بسیج_حضرت_زینب_س
#بسیج_جامعه_زنان_ناحیه_کاشان
هدایت شده از عماریار
4.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 مستند سریالی #پا_به_ماه؛ یک تصمیم، یک انتخاب و یک سرنوشت‼️
⬅️ زینب و علی با خاتمه دادن به بارداری اول حالا ۱۸ سال است که در آرزوی به آغوش کشیدن فرزند هستند...
🎥 برای دانلود و تماشای این قسمت بنام «برایمان بمان» اینجا کلیک کنید
✅ در #عماریار، با خانواده فیلم ببینید
🆔 @AmmarYar_IR
2.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
•﷽•
سلطانعلے بن محمدالباقر"ع"📿
#سالروز_شھادت🥀٠
#استورے📲
🏳 واحد فرهنگی بسیج مقاومت نفیسه
@khaharanenafiseh
📸 گزارش تصویری
از
حلقه ی تربیتی شهید احسان روحی
ویژه پیشکسوتان بزرگوار
«شنبه ۹بهمن ۱۴٠٠»
مسجد امیرالمومنین علی (ع)
#تعلیم_تربیت_پایگاه_نفیسه
@khaharanenafiseh
4.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 مسابقه کتابخوانی 📚
از کتاب نفیس «سلام بر ابراهیم»
🇮🇷 ویژه ایام ا.. دهه فجر 🇮🇷
😌 فروش کتاب با تخفیف ویژه
👈 قیمت روی جلد ۴٠ هزارتومان
✔️ده نفر اولی که ثبت نام کنند
با پنجاه درصد تخفیف 🤩
✔️پنج نفر دوم با ۴٠ درصد تخفیف😍
✔️پنج نفر سوم با ۳٠ درصد تخفیف🥰
✔️و بقیه عزیزان با ۲٠ درصد تخفیف 🤗
ثبت نام : +989132776486
@fatemion18
👌 شما با شرکت در مسابقات کتابخوانی و خواندن این کتابهای زیبا در هر حال یک برنده محسوب میشوید..
🏳 باهمکاری معاونتهای
فرهنگی هنری، علمی، کتابخوانی
پایگاه مقاومت بسیج خواهران نفیسه
@khaharanenafiseh
📸 گزارش تصویری
از
حلقه تربیتی گروه سرود
و
تمرین سرود آتش به اختیار
برای اجرا در ایام الله دهه فجر
به سرگروهی خانم یاره
«چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴٠٠»
مسجد امیرالمؤمنین علی (ع)
#تعلیم_تربیت_پایگاه_نفیسه
#فرهنگی_هنری_پایگاه_نفیسه
@khaharanenafiseh
هدایت شده از Asv
سلام علیکم
اگر کفش او را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند]
مسأله ۲۵۸۱ اگر کفش او را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند چنانچه بداند کفشی که مانده مال کسی است که کفش او را برده (۱) (در صورتی که از پیدا شدن صاحبش مأیوس و یا برایش مشقّت داشته باشد (۲) میتواند (۳) بجای کفش خودش بردارد (۴) ولی اگر قیمت آن از کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد و چنانچه از پیدا شدن او ناامید شود (۵) باید با اجازه حاکم شرع زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد (۶) و اگر احتمال دهد کفشی که مانده مال کسی نیست که کفش او را برده (۷) باید با آن معامله مجهول المالک نماید، یعنی از صاحبش تفحّص کند و چنانچه از پیدا کردن او مأیوس شود از طرف او به فقیر صدقه بدهد.
این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست
(۱) (اراکی): و بداند که عمداً برده و دسترسی به او ندارد..
(خوئی)، (سیستانی)، (تبریزی)، (فاضل): و راضی است که کفشش را عوض کفشی که برده است بردارد ((فاضل): بلکه اگر بداند عمداً آن را برداشته)..
(زنجانی): و نتواند کفش خود را بدست آورد..
(مکارم): و این کار عمداً انجام شده و دسترسی به آن شخص نیست..
(۲) [قسمت داخل پرانتز بجز رساله آیات عظام: (نوری) و (فاضل) در بقیّه رسالهها نیست]
(۳) (اراکی): میتواند کفش او را به عنوان تقاص..
(زنجانی): میتواند کفشی را که مانده..
(۴) (خوئی)، (سیستانی)، (تبریزی): و همچنین است اگر بداند که کفش او را به طور ناحق ّ و ظلم برده است، ولی در این فرض باید قیمت آن از کفش خودش بیشتر نباشد و الّا حکم مجهول المالک نسبت به زیادی قیمت جاری است، و در غیر این دو صورت، حکم مجهول المالک بر آن کفش جاری خواهد بود ((تبریزی): مگر آن که بداند صاحب او از آن کفش، اعراض کرده).
(صافی): به شرط آنکه قیمت آن از کفش خودش بیشتر نباشد، ولی اگر قیمتش بیشتر باشد و از دسترسی به صاحبش ناامید باشد حکم مجهول المالک را دارد و اگر بخواهد آن را بردارد باید با اذن حاکم شرع و پرداخت زیادی قیمت به حاکم شرع باشد چنانکه میتواند زیادی قیمت را با اذن حاکم شرع از طرف صاحبش صدقه بدهد و اگر احتمال دهد کفشی که مانده مال کسی نیست که کفش او را برده، در صورتی که قیمت آن از ۶/ ۱۲ نخود نقره سکّه دار کمتر باشد و مأیوس از دسترسی به صاحبش باشد احتیاطاً آن را به حکم مجهول المالک عمل نماید و اگر بیشتر باشد تا یک سال اعلان کند و بعد از یک سال احتیاطاً از طرف صاحبش صدقه بدهد.
(مکارم): و چنانچه دسترسی به حاکم شرع دارد از او اجازه بگیرد..
سلام علیکم سوال مهم 👌👌
نماز ایان روش خوندش درنظر مراجع فرقی میکنه ؟ 🧐🧐
میشه بیان کنید
و اینکه از زلزله کاشان مدتی گذشته و کوتاهی شده در خوندن نماز آیات الان باید به چه نیتی خواند ادا یا قضا؟
سلام علیکم
👌👌👌جواب
درمورد نماز آیات
دوطریقه هست که اولی بین همه ی مراجع مورد اتفاق است و عبارت است ازدورکعت در هر رکعت
حمد و سوره+رکوع
حمد و سوره+رکوع
حمد و سوره+رکوع
حمد و سوره+رکوع
حمد و سوره+رکوع
بعداز پنجمین رکوع به سجده رفته دو سجده و بعد هم رکعت بعدی به همین صورت
👌👌جواب
طریقه دوم که کمی اختلاف دارد
در هر رکعت بعداز خواندن حمد+سوره رو به پنج قسمت تقسیم میکنیم و هر قسمت که خونده شد به رکوع میرویم
فرقی که مراجع عظام در این مورد دارند بعضی مثل حضرت امام خامنه ای بسم الله الرحمن الرحیم یک ایه مجزا نمیدانند
بخاطر همین باید با ایه دیگر خواند
به این صورت
حمد+بسم الله الرحمن الرحیم
انا انزلناه فی لیله القدر-رکوع
وما ادرئک ما لیله القدر-رکوع
لیله القدر خیرمن الف شهر-رکوع
تنزل الملایکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر-رکوع
سلام هی حتی مطلع الفجر-رکوع