eitaa logo
محمد شهبازیان /الف لام میم
10.1هزار دنبال‌کننده
675 عکس
507 ویدیو
89 فایل
✳️الف لام میم 👈 انسان لایق موعود به تعبیر سهراب سپهری، خرده هوشی سر سوزن ذوقی در مباحث مهدویت دارم. شاید؛ نوشتارهای من مصداقی از آن جهاد تبیین باشد. راه ارتباطی با استاد جهت ارسال سوالات👇 @shahbaziyanclass
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام خدمت عزیزان توجه شود که آنچه برخی به اشتباه بعد از ایام ماه صفر انجام می دهند ،هیچ منبع معتبر و مستندی ندارد و متاسفانه گروهی ترویج می دهند. 1. ادامه دادن سیاهپوشی بعد از ایام ماه صفر به عنوان حمله به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها (که زمان حمله به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها حدود 50 روز بعد از رحلت رسول خدا بوه است ) 2. جشن گرفتن 9 ربیع به مناسبت سالروز مرگ خلیفه دوم و اشتباهی مضاعف به نام لعن علنی و یا لباس قرمز پوشیدن 3.مانند برخی از گروه های انحرافی و غالیان شیعی ،تمسک به حدیث «رفع القلم»کردن و کارهای ناشایست را برای خود مجاز نمودن لذا مراقبت نمایید. @khaketeshneh-محمد شهبازیان
⚡️نُهم‌ربیع مناسبتی از میراث غالیان(بخش اول) ✍️مهدی مسائلی روز نهم‌ربیع‌الاوّل نزد بعضی از شیعیان به روز کشته شدن خلیفهٔ دوم شهرت یافته است. دراین‌باره داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری نیز میان آن‌ها رواج یافته که بیشتر آن‌ها را می‌توان ساخته‌ و پرداختهٔ فرهنگ عوام دانست. اما با رجوع به کتاب‌های تاریخی به این مطلب می‌رسیم که تمامی آن‌ها به اتفاق اواخر ماه ذی‌الحجه را به‌عنوان ایام کشته‌شدن خلیفه دوم معرفی نموده‌اند و حتی یک کتاب را نمی‌توان یافت که ماه دیگری را برای این واقعه ثبت کرده باشد. افزون بر این بسیاری از بزرگان و علمای شیعه نیز هنگام بحث از قتل خلیفهٔ دوم، تاریخ آن را در ماه ذی‌الحجه دانسته‌اند و حتی بعضی با صراحت قتل او در روز نهم‌ربیع‌ نادرست دانسته‌اند. شیخ مفید، (درگذشت: ۴۱۳ق)، ابن ادریس حلی (د: ۵۹۸ق)، سید بن طاووس (د: ۶۶۴ق) علامهٔ حلی (د: ۷۲۶ق) شیخ ابراهیم بن علی کفعمی (د: ۹۰۵ق) تعدادی از این علما هستند. (برای مطالعه بیشتر مراجعه شود به: مهدی مسائلی، نهم‌ربیع جهالت‌ها خسارت‌ها، نشر آرما، ص۱۲ تا۲۲) اما مستند اعتقاد به قتل خلیفه دوم در روز نهم‌ربیع چیست؟ این اعتقاد مستندی جز روایتی مشهور به «رُفع القلم» ندارد. این روایت به یکی از اصحاب امام هادی(ع) به نام احمد بن اسحاق نسبت داده شده است و از طریق او و از قول امام فضیلت‌هایی را برای این روز بر می‌شمرد. در ارزیابی این روایت باید گفت منبع آن کتاب‌های متأخر شیعه مربوط به قرن هشتم به بعد هستند که اتقان و اعتبار روایی ندارند. سند این روایت نیز از جهات مختلفی ضعیف و غیرقابل‌اعتماد است و افزون بر وجود راویان ناشناخته‌ای که منحصر به این روایت هستند، افتادگی تعدادی از راویان نیز بر ضعف آن می‌افزاید.(رک: همان، ص۲۲-۳۷) اما نکته مهم این‌که طبق تحقیقات انجام شده، روایت نهم‌‌ربیع برگرفته از کتاب‌های غالیان نُصیریه است که شواهدی در متنِ آن نیز این مطلب را تأیید می‌کنند. توضیح بیشتر اینکه: با بررسی کتاب‌های غالیان نُصیریه در می‌یابیم، نهم‌ربیع از اعیاد مهم این فرقه از غُلات به حساب می‌آید که امروزه به اسم علویون در سوریه شناخته می‌شوند. آقای عمیدرضا اکبری در کانال تلگرامی غلوپژوهی در یادداشت‌هایی عید نهم‌ربیع را در منابع نُصیریه بررسی کرده است. یادکرد از نهم‌ربیع در منابع نُصیریه مربوط به قرن سوم قمری و اوایل پیدایش این فرقه است. یکی از منابع متقدم نصیریه که به تفصیل به این موضوع پرداخته است، کتاب "سبیل راحة الارواح" معروف به "مجموع الاعیاد" نوشته ابی‌سعید میمون بن قاسم طبرانی نُصیری( 358-426هـ / 970-1035م) است. وی در ابتدای این کتاب نهم‌ربیع را در کنار نوروز و مهرگان از اعیاد فارسی برمی‌شمارد و سپس در یک فصل مُجزا دو روایت و دو دعا درباره این روز می‌آورد. یکی از روایت‌های ذکر شده توسط وی تقریباً همان روایتِ مشهوری است که ما در بالا از آن سخن گفتیم و به کتب شیعه امامیه راه یافته است. روایت دیگر که اعتقاداتی همچون تناسخ در آن وجود دارد، نیز با اين روايت از جهت گزارش‌گری هم‌سنخ است و از یک منشأ داستان‌پردازی برخوردار است. (طبرانی، مجموع‌الاعیاد، برلین: ۱۹۴۶، ص۱۳۱-۱۴۸) شاید کمرنگ بودن گزاره‌های غالیانه‌ مربوط به خداباوری امامان یا اموری همچون تناسخ علت راه‌یابی این روایت از نُصیریه به منابع امامیه بوده است. همچنین ناشناخته بودن اکثر راویان آن نزد امامیه، و وجود یک راوی عامی (محمد بن العلاء الهمدانی) و یک راوی امامی (احمد بن اسحاق)، نیز احتمالا در حساسیت‌زدایی و راه‌یابی آن به منابع متأخر بی‌تاثیر نبوده است. البته با دقت در متن این روایت، خصوصیات مربوط به غُلات نصیریه در آن مشهود است، از جمله اینکه در ابتدای آن آمده است که راویانش درباره ابوخطاب که یکی از بزرگان و اصحابِ سِر غُلات است، با هم اختلاف داشتند و از این جهت به احمد بن اسحاق مراجعه کردند. با این حال، غلات نشانه‌ی بارز و آشکاری در این روايت دارند که بر انطباقش بر آثار غالیان تردید باقی نمی‌گذارد و آن فراز معروف رُفع‌القلم در این روایت است. حقیقت این‌که غالیان در فرهنگ اسلامی به دو گزاره شناخته می‌شوند: ۱. اعتقاد به خداباوری نسبت به امامان یا شخصیت‌های برجسته اسلامی ۲. گذر از شریعت و نادیده گرفتن قوانین و دستورات الزامی و تحریمی دین( به اصطلاح حلال کردن حرام‌ها و ترویج فرهنگ لاابالی‌گری) البته غالیان این محتواها را با توجیهات و لطایفی در قالب روایت به فرهنگ اسلامی و مذهبی وارد می‌کنند، مثلاً با عنوان ظهور و تجلی خداوند، اعتقاد به خداباوری امامان را توجیه و ترویج می‌کنند. >>ادامه یادداشت در بخش دوم>>> .......... @azadpajooh
⚡️نُهم‌ربیع مناسبتی از میراث غالیان(بخش دوم) <<ادامه‌ی بخش اول<< در فرازی از روایت معروف نهم‌ربیع نیز به نقل از پیامبر(ص) به خدای متعال چنین نسبت می‌هد: «وَ أَمَرْتُ الْکرَامَ الْکاتِبِینَ أَنْ یرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کلِّهِمْ ثَلَاثَةَ أَیامٍ مِنْ ذَلِک الْیوْمِ وَ لَا أَکتُبُ عَلَیهِمْ شَیئاً مِنْ خَطَایاهُمْ کرَامَةً لَک وَ لِوَصِیک‏؛ به فرشتگان نویسندهٔ اعمال دستور دادم به مدت سه روز قلم را از همهٔ مردم بردارند و هیچ چیزی از گناهان آنان را ننویسند، به کرامت تو و وصیت.» در این فراز غالیانه از روایت تأکید می‌شود: یک: قلم تکلیف از تمام خلق، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، سه روز برداشته می‌شود. ‏ دو: هیچ کدام از گناهان و خطایای آن‌ها ثبت نمی‌شود.(لَا أَکتُبُ عَلَیهِمْ شَیئاً مِنْ خَطَایاهُمْ) این جمله وسیله‌ای برای افراد لااُبالی تبدیل شده است تا حرمت بندگی خداوند را شکسته و هرآن‌چه می‌خواهند در این ایام انجام دهند. اما چه ظلم و خیانتی بالاتر از آن‌که این جملات را به بزرگانی نسبت دهیم که همواره می‌فرمودند: «لا تُنَالُ وَلَایتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَع ؛ به ولایت ما نتوان رسید جز با عمل نیک و پرهیزکاری و دوری از گناه». متأسفانه بعضی که به مناسبت پایه‌گذاری شده توسط این روایت دل‌بسته‌اند، تلاش زیادی در توجیه این تعبیر غالیانه دارند، و بدون توجه به منبع جعل آن، گاهی آن را با عنوان مهلت در توبه توجیه می‌کنند و گاهی آن را با شفاعت تطبیق می‌دهند. مواردی که نه با ظاهر این فراز هم‌خوانی دارد و نه با سایر نصوص قرآنی و روایی موافقت دارد. خلاصه آن‌که بعضی به خاطر یک دستمال قیصریه را آتش می‌زنند. حاصل سخن این‌که با بررسی کتاب‌های نصیریه به این نتیجه می‌رسیم که از همان ابتدای پیدایش جریان غالیانه‌ی نصیریه، نهم‌ربیع در میان آنها به عنوان یک عید معروف بوده است و سپس به مرور به آثار شیعه وارد شد. در زمان صفویه، با بالاگرفتن منازعات مذهبی شیعه و سنی، ترویج این مناسبت قوت بیشتری در امامیه پیدا کرد و با حمایت نهاد سلطنت، بعضی از عالمان نیز به دفاع از آن پرداختند. ......... @azadpajooh
سید بن طاوس هم نظری دارند که روز قتل خلیفه دوم در ذی الحجه است نه ربیع الاول و عید گرفتن 9 ربیع برای بیعت با حضرت مهدی علیه السلام است 👇 @khaketeshneh-محمد شهبازیان
نظر سیدبن طاووس درباره روز نهم ربیع الاول در کتاب اقبال الاعمال سیدبن طاووس (589-664 ه ق) [عید سرّ ] بدان درباره عظمت این روز روایت عظیم الشان داریم. و همچنین برخی از برادران عرب و غیرعرب را یافتیم که در این روز شادی به پا می کنند و می گویند این روزی است که هلاکت کسی که خداوند جل جلاله و رسولش (صلی الله علیه و آله) را سبک شمرده و با آنان دشمنی کرده است، در آن اتفاق افتاده است. من در میان تمام کتبی که جستجو کرده ام تاکنون هیچ چیزی که موافق با این مطلب و روایتی که شیخ صدوق (رضوان الله علیه) نقل کرده، نیافتم. پس اگر کسی می خواهد باید این روز را به طور مطلق و به عنوان سری که در آن نهفته هست، بزرگ بدارد و نه به آن عنوانی که گفته شد. به نظر من: همانطور که در کتاب التعریف للمولد الشریف از شیخ طبری امامی در کتاب دلایل الامامه نقل کرده ام، روز هشتم ربیع الاول، روز وفات مولایمان امام حسن عسکری (علیه السلام) است. پس وقتی که این روز روز وفات امام حسن عسکری علیه السلام است، پس ابتدای ولایت حضرت مهدی علیه السلام بر امت روز نهم ربیع الاول بوده است، پس چه بسا تعظیم این روز (نهم ربیع) به خاطر این وقت باشد و به خاطر عنایت کامل به مولای معظم. @khaketeshneh-محمد شهبازیان
تصویر اقبال الاعمال و متن اصلی را ببینید 👇
🔰🔰🔰اداره کل تبلیغ برگزار مي کند؛ ❇️کارگاه حضوری فرقه شناسی و نقد مدعیان دورغین 🎤با ارئه استاد حجت الاسلام شهبازیان 🗓مهلت ثبت نام: تا 6 مهرماه 1402 💰هزینه دوره: 50 هزار تومان 📆شروع دوره: 8 و 9 مهرماه 1402 ⏰ ساعت 14 الی ۱7 ⬅️مکان: جامعه الزهراسلام الله علیها - آمفی تئاتر طبقه سوم بهشتی. 🔶🔹 ویژه مبلغان خواهر که ۱.دوره مقدماتی و تکمیلی فرقه شناسی را گذرانده اند.که حضورشان جهت دریافت گواهی الزامی است. ۲.مبلغان علاقمند به مباحث مهدویت 📃جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سامانه شمیم مراجعه نمایید. 🌐shamim.jz.ac.ir ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🆔 @admin_mobaleghan @shamimJZ ❇️اداره کل تبلیغ
🔴 طرح تخفیف 40 درصدی حلقه سوم انسان 250 ساله به تعداد 500 جلد در آنی کتاب ویژه طلاب و دانشجویان قرار دادیم تا این عزیزان بتوانند به قیمتی مناسب کتاب را تهیه و مطالعه نمایند. ✅ کد تخفیف: ensan250 👈 نکته 🔻 افراد استفاده کننده از این کد تخفیف، شرعا حق فروش کتاب به دیگران را ندارند. 🔻 این کد تخفیف در قالب نذر کتاب است تا افرادی که توان تهیه آن را ندارند بتوانند آن را خریداری و استفاده کنند بالاخص طلاب و دانشجویان 🔹 درگاه مسقیم خرید کتاب انسان 250 ساله - حلقه سوم 👇👇👇 B2n.ir/g01476
السلام علیک یا خاتم الوصیین 🌹❤️🌹 بمناسبت آغاز امامت خاتم الوصیین (9 ربیع) و ولادت خاتم النبیین (17 ربیع) و هفته وحدت مسابقه ویکی مهدویت (از 15مدخلِ سوم => از شماره ۳۱ _ ۴۵) برگزار میشود. 🌹❤️🌹 🔰 نحوه مسابقه؛ بیست سئوال تستی از هفت مدخل منتخب (که لینک سایت و ایتای مداخل، برای مطالعه، در انتهای پیام آمده است) 🌐 لینک مسابقه، سه شنبه ۱۱ مهر (روز میلاد نبی اکرم صلوات الله علیه و آله) در کانال ویکی مهدویت قرار داده میشود. 🌹🌻🌹 ♻️ زمان مسابقه، از ساعت هشت صبح تا هشت شب همان روز و مدت پاسخگوئی"24 ✅ اعلام برندگان: جمعه ۷/۱۴ 👈🏻به رفقاتونم خبر بدید👉🏻 🌹🌻🌹 (عضویت ایتا) 🌍 تنها دانشنامه معتبر مجازی مهدوی https://eitaa.com/joinchat/798097721C322d53feb9 3⃣1⃣ خراسانی (ایتا / سایت) 3⃣3⃣ مستشرقان (ایتا / سایت) 3⃣4⃣ شرایط ظهور (ایتا / سایت) 3⃣5⃣ عریضه نویسی (ایتا / سایت) 3⃣8⃣ ملاقات (ایتا / سایت) 4⃣4⃣ بغداد (ایتا / سایت) 4⃣5⃣ امام حسن عسکری
علیه السلام
(ایتا / سایت) ... ✅ روی کلمه ایتا و سایت که جلوی مدخل نوشته شده، لمس کنید تا به اصل آن منتقل شده و بتوانید مطالعه کنید.
برای رفع خطورات چه باید کرد ؟ پاسخ آیت الله مصباح یزدی 🔗یاد امام عصر علیه السلام