─═┅═༅💫🌺💫༅══┅─
❖◁ بر همین اساس است که قرآن عدم اکراه در دین را به عنوان یک اصل مطرح می کند و می گوید
❍ لا اکراه فی الدین قد تبین الرّشد من الغیّ در این آیه اجبار در پذیرش دین به طور کامل نفی شده است و عدم اجبار در دین چیزی جز احترام به کرامت انسانی نیست و پاسداری از این کرامت در گرو حفظ آزادی و انتخاب است.
✪ به همین دلیل پیامبر اکرم صلوات الله هیچ گاه کسی را به پذیرش دین مجبور نکرد، بلکه از راه های گوناگون به روشنگری جامعه پرداخت و اصل انتخاب و گزینش را با کرامت انسانی هماهنگ می دید.
─═┅═༅𖣔1⃣9⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅💫🌼💫༅══┅─
✪◁از دیگر جلوه های کرامت انسان سیر کمال بی انتهاست؛ زیرا وی موجودی است سالک و پویا که می تواند در کوی عشق الهی مراحل و مدارج کمال را طی کند و معبودش را با وصف «ارحم الراحمین» ملاقات کند:
❏ یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحاً فملاقیه... ای انسان تو به سوی پروردگارت سخت تلاش می کنی، پس به دیدار او خواهی رسید.
❖ این آیه معیار عزت و شرافت انسان را حرکت و کوشش به سوی معبود خود می داند؛ یعنی اگر انسان بخواهد می تواند خود را به سوی مبدأ وجود سیر دهد و خود را به مقام و منزلتی برساند که موجودی ملکوتی شود
❍ تا هم او از پروردگار خود خشنود و هم خدا از او خشنود شود و داخل بهشت خاص خداوند گردد.
─═┅═༅𖣔2⃣0⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅💫🌺💫༅══┅─
❖◁قرآن کریم به منظور حفظ شرافت و عزت انسان نگرش طبقاتی را نفی می کند و آن را با کرامت وی ناسازگار می داند.
❍ در شبه جزیرۀ عربستان و در فرهنگ بومی آنجا چنین نگرشی شایع بود و این ایده آن قدر عمیق و گسترده بود که حتی آداب عبادی را هم دربرمی گرفت.
✪ با دقت در بعضی از آیات چنین به دست می آید که در اذهان پاره ای از اشراف که مسلمان شده بودند، این باورها °تعصبات طبقه ای° همچنان ریشه داشت و قرآن کریم در بسیاری از موارد این عقاید را مطرح و بر آنها خط بطلان کشیده است،
❏ از جمله آنکه در آداب برگزاری مراسم حج اشراف در عرفات از منطقه ای که عموم مردم روانه می شدند، حرکت نمی کردند و این عمل را برخلاف شأن خود قلمداد می کردند.
─═┅═༅𖣔2⃣1⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅💫🌼💫༅══┅─
✪◁قرآن به آنان تذکر می دهد که این قبیل بینش های طبقاتی را کنار بگذارید و می فرماید:
❏ ثم افیضو من حیث افاض الناس و استغفروا الله ان الله غفور رحیم... سپس از همان جایی که انبوه مردم روانه می شوند، شما نیز روانه شوید و از خداوند طلب آمرزش کنید؛ زیرا او آمرزنده و مهربان است.
❖ در جامعۀ طبقاتی، توده های مردم به عنوان افراد پست به شمار می آیند
❍ و یکی از عوامل گریز اشراف از پذیرش دین الهی آن بود که همان عموم مردم به این ادیان روی می آوردند.
─═┅═༅𖣔2⃣2⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅💫🌺💫༅══┅─
❖◁ قرآن کریم نگرش جامعۀ اشرافی و طبقاتی را به موضوع دین باوری افراد عادی چنین گزارش می دهد:
❍ قَالُوا أَ نُؤْمِنُ لَک وَ اتَّبَعَک الأَرْذَلُونَ ...آیا به تو ایمان بیاوریم در حالی که افراد فرومایه از تو پیروی می کنند
✪ این نوع دیدگاه و نگرش با کرامت و عزت انسان ها سازگاری ندارد و ادیان الهی معمولاً با این مشکل مواجه می شدند و به همین جهت معمولاً پیروان نخستین ادیان آسمانی، توده های محرومی بودند
❏ که در سایۀ نگرش طبقاتی، شرافت و عزت آنان خرد شده بود و در پرتو تعالیم دین می خواستند این نقیصه را جبران کنند.این جریان در خصوص دین اسلام تبلوری روشن داشت.
─═┅═༅𖣔2⃣3⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅💫🌼💫༅══┅─
✪◁هنگامی که خورشید اسلام در شبه جزیرۀ عربستان طلوع کرد، جامعۀ بشری در این سرزمین و دیگر ممالک دنیا گرفتار چالش های طبقاتی بود.
❏ در این جامعه اهل کتاب خودشان را امت برگزیدۀ خدا محسوب می کردند.
❖ قرآن کریم در چندین آیه به این موضوع اشاره می کند و آن را یک پندار واهی قلمداد می کند و بر آن مهر بطلان می نهد.
❍ این نگرش های تعصبی و رفتارهای طبقاتی با کرامت و شرافت انسانیت منافات داشت و دین مبین اسلام با محو این قبیل تقسیم بندی ها و در پرتو گسترش آموزه های الهی اش کرامت افراد سرکوب شده را به آنان بازگرداند
اللّهــمَّعَجِّـــلْلِوَلِیِّک الفَــرَج
پایان
─═┅═༅𖣔2⃣4⃣𖣔༅═┅┅─
تفسیر مختصر صفحه ۳۸۵ قرآن.m4a
11.86M
:«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖تفسیر مختصرصفحه ۳۸۵ قرآن کریم:
#مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْهَا...
🎙یوسف شیخ
🕧 زمان: ۱۲ دقیقه
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌎مسجد حضرت ابراهیم (ع)، بخش تلاوت نور
503.8K
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔘نماز شب
(۲۶)
💠مباهات خدا با بنده نمازشب خوان بر فرشتگان
🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: إِذَا قَامَ الْعَبْدُ مِنْ لَذِیذِ مَضْجَعِهِ وَ النُّعَاسُ فِی عَینَیهِ لِیُرْضِیَ رَبَّهُ بِصَلَاةِ لَیلِهِ بَاهَی اللهُ بِهِ الْمَلَائِکةَ وَ قَالَ أَمَا تَرَوْنَ عَبْدِی هَذَا قَدْ قَامَ مِنْ لَذِیذِ مَضْجَعِهِ لِصَلَاةٍ لَمْ أَفْرِضْهَا عَلَیهِ اشْهَدُوا أَنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَهُ؛[1]
🔸ترجمه: هنگامی که انسان از بستر لذتبخش خود برخیزد در حالی که چشمانش خواب آلوده است برای اینکه با نماز شبش پروردگار خود را خشنود کند، خداوند در مقابل فرشتگان به او مینازد و میفرماید: آیا بنده مرا نمیبینید که از رختخواب گوارایش برخاسته برای نمازی که من بر او واجب نکردم. گواه باشید که او را بخشودم.
📚1.وسائل الشیعة، ج۸،ص ۱۵۷
🎤 یوسف شیخ
🕧 زمان: 1دقیقه و ۵۵ ثانیه
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت(ع)
***
💠 استفاده از سهم اینترنت دیگران
💬 سؤال: آیا استفاده از #اینترنت_بی_سیم دیگران، جایز است؟
با ذکر این نکته که مالک آن با وجود اینکه می تواند بر روی آن رمز بگذارد اما این کار را نکرده و فرکانسی است که در فضا منتشر است و ما بدون زحمت می توانیم از آن استفاده کنیم.
✅ جواب: بدون علم یا اطمینان به #رضایت_مالک، این کار جایز نیست و مجرد قرار ندادن رمز، مجوز انجام این کار نیست.
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
🅿️ @P_Ahkaam
💠هشدار در حین نماز
💬برخی از پدر و مادرها بدون توجه به احکام مسأله، سعی میکنند در حین نماز با حرکات بدن یا اذکار خاص، کودکان خود را متوجه خطرات کنند؛ در حالی که این کار ضوابط و شرایط خود را دارد.
💠 «اگر بلند کردن صدا هنگام قرائت آیات یا ذکرهای نماز برای آگاه کردن دیگران، موجب خروج از هیأت نماز نشود، اشکال ندارد؛ مشروط به این که قرائت و ذکر، به نیت قرائت و ذکر باشد، و حرکت دادن دست یا چشم و ابرو، اگر مختصر و به نحوی باشد که با استقرار و آرامش و یا هیأت نماز منافات نداشته باشد، موجب بطلان نماز نمیگردد» .
📚 اجوبة الاستفتائات رهبر معظم انقلاب
#احکام_نماز
🅿️ @P_Ahkaam