💠متن و ترجمه #زیارت_غدیریه امام هادی علیه السلام (قسمت ششم)
💠و أَنَّهُ الْقَائِلُ لَكَ
و او گوينده اين سخن به حضرت توست:
🌸 و الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ
سوگند به كسىكه مرا به حق برانگيخت
🌸 ما آمَنَ بِي مَنْ كَفَرَ بِكَ
به من ايمان نياورد آنكه به تو كافر شد،
🌸 و لا أَقَرَّ بِاللَّهِ مَنْ جَحَدَكَ
و به خدا اقرار ننمود آنكه به انكار تو برخاست،
🌸 و قَدْ ضَلَّ مَنْ صَدَّ عَنْكَ
گمراه شد كسىكه مردم را از تو بازداشت،
🌸 و لَمْ يَهْتَدِ إِلَى اللَّهِ وَ لا إِلَيَّ مَنْ لا يَهْتَدِي بِكَ
و به سوى خدا و به جانب من راه نيافت
💠 و هُوَ قَوْلُ رَبِّي عَزَّ وَ جَلَّ
و اين گفتار پروردگار عزّ و جلّ من است:
🌸و إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحا ثُمَّ اهْتَدَى إِلَى وِلايَتِكَ
من آمرزندهام آن كس را كه توبه كرد،و ايمان آورد،و عمل شايسته انجام داد،سپس به سوى ولايت تو راه يابد.
💠 موْلايَ فَضْلُكَ لا يَخْفَى
مولاى من فضل تو مخفى نمىماند،
🌸 و نُورُكَ لا يُطْفَأُ [لا يُطْفَى]
و نورت خاموش نگردد،
🌸 و أَنَّ مَنْ جَحَدَكَ الظَّلُومُ الْأَشْقَى
و آنكه تو را انكار كند ستمكار و بدبخت است،
🌸 موْلايَ أَنْتَ الْحُجَّةُ عَلَى الْعِبَادِ
مولاى من تو حجّت بر بندگانى
🌸 و الْهَادِي إِلَى الرَّشَادِ
و راهنماى به سوى راه راستى،
🌸 و الْعُدَّةُ لِلْمَعَادِ
و ذخيره روز معادى،
💠موْلايَ لَقَدْ رَفَعَ اللَّهُ فِي الْأُولَى مَنْزِلَتَكَ
مولاى من خدا مقامت را در دنيا بلند كرد،
🌸 و أَعْلَى فِي الْآخِرَةِ دَرَجَتَكَ
و درجهات را در آخرت والا گردانيد،
🌸 و بَصَّرَكَ مَا عَمِيَ عَلَى مَنْ خَالَفَكَ
و بينايت نمود به آنچه که بر كسىكه با تو مخالفت كرد پوشيده ماند
🌸 و حَالَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ مَوَاهِبِ اللَّهِ لَكَ،
،و بين تو و موهبتهاى خدا حجاب شد،
🌸 فلَعَنَ اللَّهُ مُسْتَحِلِّي الْحُرْمَةِ مِنْكَ وَ ذَائِدِي الْحَقِّ عَنْكَ
لعنت خدا بر حلال شمارندگان حرمتت،و دفعكنندگان حقّت،
💠 و أَشْهَدُ أَنَّهُمُ الْأَخْسَرُونَ الَّذِينَ تَلْفَحُ وُجُوهَهُمُ النَّارُ وَ هُمْ فِيهَا كَالِحُونَ
و شهادت مىدهم كه آنان از زيانكارترين مردمى هستند كه آتش چهره آنان را مىسوزاند،و در ميان دوزخ زشت و عبوس هستند،
🌸 و أَشْهَدُ أَنَّكَ مَا أَقْدَمْتَ وَ لا أَحْجَمْتَ وَ لا نَطَقْتَ وَ لا أَمْسَكْتَ إِلا بِأَمْرٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ
و شهادت مىدهم كه اقدام نكردى،و قدم به عقب نگذاشتى،و سخن نگفيتى و باز نايستادى مگر به فرمان خدا و رسولش.
🌸 قلْتَ وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَقَدْ نَظَرَ إِلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَضْرِبُ بِالسَّيْفِ قُدْما
خود فرمودى:سوگند به آنكه جانم در دست اوست،رسول خدا(درود خدا بر او و خاندانش باد)به من نظر كرد، درحالىكه پيشقدمانه شمشير مىزدم،
🌸 فقَالَ يَا عَلِيُّ أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلا أَنَّهُ لا نَبِيَّ بَعْدِي
ايشان به من فرمود:اى على تو نسبت به من به منزله هارونى نسبت به موسى،جز اينكه بعد از من پيغمبرى نيست،
🌸 و أُعْلِمُكَ أَنَّ مَوْتَكَ وَ حَيَاتَكَ مَعِي وَ عَلَى سُنَّتِي
و من تو را خبر مىدهم كه مرگ و زندگى تو با من و براساس راه و رسم من است،
🌸 فوَ اللَّهِ مَا كَذِبْتُ وَ لا كُذِبْتُ
به خدا سوگند دروغ نگفتم،و به من دروغ گفته نشد،
🌸 و لا ضَلَلْتُ وَ لا ضُلَّ بِي
و گمراه نشدم و كسى به وسيله من گمراه نشده،
🌸 و لا نَسِيتُ مَا عَهِدَ إِلَيَّ رَبِّي
و آنچه را پروردگارم با من عهد كرده فراموش نكردم،
🌸 و إِنِّي لَعَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي بَيَّنَهَا لِنَبِيِّهِ وَ بَيَّنَهَا النَّبِيُّ لِي
من بر برهانى از سوى پروردگارم هستم كه براى پيامبرش بيان نموده و پيامبر نيز براى من بيان داشته است
🌸 و إِنِّي لَعَلَى الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ أَلْفِظُهُ لَفْظا
و من به راستى بر راه روشن هستم كه آن را صريح مىگويم با صراحت تمام،
🌸 صدَقْتَ وَ اللَّهِ وَ قُلْتَ الْحَقَّ
اى امير مؤمنان به خدا سوگند راست گفتى،و حق گفتى.
🌸 فلَعَنَ اللَّهُ مَنْ سَاوَاكَ بِمَنْ نَاوَاكَ
پس خدا لعنت كند كسى را كه تو را با آنكه با تو دشمنى كرد برابر قرار داد،
🌸 و اللَّهُ جَلَّ اسْمُهُ يَقُولُ :
درحالىكه خدا مىفرمايد:
🌸 (هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ
آيا كسانى كه مىدانند،با كسانى كه نمىدانند برابرند؟
#دهه_ولایت
#عید_غدیر
#غدیر
🌸کانال حال خوش 🔻
http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
لطفا با ماهمراه شوید 👆
🖼تصویر نوشته| راه راست
🔸مناسب #عموم_مخاطبین
🔰 همه انسانها دوست دارند بهترین راه را انتخاب و در کوتاه ترین زمان آنرا بپیمایند. بدون اینکه آسیبی ببینند. اما گاهی وقتها طمع و حسادت باعث می شود در سراب گمراهی سرگردان شوند.
دریغ از زمانی که راه برگشتی نیست.
#پیام_قرآنی
#استان_کردستان
✅ صاحب اثر: سیدآزاد کهنه پوشی
دارالقرآن شهرستان مریوان
📱@darulquranalkarimmedu
🖼️ لوح |حکمت هفته
🔸مناسب دورههای #متوسطه
👥اگر انسان همنشین و دوستان مناسبى را براى خود انتخاب نكند چه بسا ضررهايى متحمل شود كه بيش از زيان هاى زندگى فردى باشد. دوستی و همنشینی با افراد بی خرد این چنین است زیرا كسى که از كارهاى احمقانه خود لذت مى برد سعى مى كند آن را زينت دهد و جالب معرفى كند و اصرار دارد ديگران هم مانند او باشند.
#مصباح_الهدی
#استان_قزوین
💻کاری از آقای علی چناقچی از بویین زهرا
🆔 @mesbaholhodamedu
🖼 عکس نوشته|والدین الگوی عملی نماز برای فرزندان
🔷مناسب #عموم_مخاطبان
🔰امام علی(علیه السلام) میفرمایند «هرگاه کودک بهحدی از رشد برسد و مقداری از قرآن را بخواند، به او نماز را بیاموزید».
کانون خانواده بهترین و اولین مکان برای تربیت صحیح کودک و یادگیری آموزههای دینی است، وقتی یک کودک از همان ابتدای شروع زندگی هر روز شاهد نماز خواندن والدین خود است کمکم بهسمت این معنویات گرایش پیدا میکند و دوست دارد که نماز خواندن در کنار والدین را انجام دهد.
#نماز
#استان_همدان
✅کاری از مربی پرورشی دبستان سمیه
🆔️ @parvareshi1
🔔 کلیپ| زنگ_آسمانی
🌠 #ویژه_همه_دوره_های_تحصیلی
📹تلاوت های کوتاه قاریان دانش آموز
🎙قاری قران آموز: امیر حسین پارسامهر از دارالقرآن امام خمینی (ره) شهرستان الشتر.
📖 سوَر شمس و کوثر
#زنگ_آسمانی
#استان_لرستان
🆔 @onsbaquranmedu
🖼سخن نگاشت| تلاوت هنرمندانه
♦️مناسب #عموم_مخاطبان
✅خداوند دو وظیفه اصلی و مهم برای مسلمانان نسبت به کتاب الهی بیان کرده است. خداوند در آیه ۶۳ سوره بقره میفرماید: «خُذُوا مَا آتَیْنَاکُمْ بِقُوَّهًٍْ» آنچه به شما داده شده را با قوت بگیرید.» این گرفتن باید به دو شکل علمی و عملی باشد. یعنی تدبر و فهم دقیق و عمیق و عمل درست و کامل.
#انس_با_قرآن
#استان_همدان
✅ زهرا لطیفی مربی دبیرستان نفیسه
🆔️ @parvareshi1
تو یوسف می شوی؟؟؟!(امام خمینی ره خطاب به امام خامنه ای
آغاز زعامت امام خامنهای
💠رهبرانقلاب
‼️بنده در طی مبارزات، خوابهای عجیبی دیدم که یکیشان درسال ۱۳۴۶ است. در آن زمان، وضع سیاسی مشهد در نهایت شدت برای مبارزان بود و جز چند تن، بقیه عرصه را رها کردند. در آن شرایط، خواب دیدم که امام خمینی وفات کرده و پیکرشان در یکی از خانههای نزدیک خانه پدرم درمشهد بر زمین است. دردی جانکاه قلبم را میفشرد؛ تابوت را روی دوش گرفتیم؛ در بین انبوه تشییعکنندگان، بسیاری از علما بودند اما چیزی که بر درد من میافزود، این بود که برخی از علما بدون هیچ اندوهی با هم صحبت میکردند و میخندیدند. پیکر امام به آخر شهر رسید؛ بیشتر افراد بازگشتند و فقط ۲۰نفر ماندند. پیکر امام را به بیرون از شهر برده و به تپهای رسیدند؛ اما بیشتر تشییعکنندگان، در پایین تپه ماندند. جنازه را با ۵نفر بالای تپه برده و روی تپه قرار دادیم. من پایین پای امام رفتم تا با او وداع کنم؛ اما ناگهان امام، انگشت سبابهٔ دست راستشان را به سمت بالا حرکت داد و با چشمان بسته شروع کرد به نشستن، تا اینکه انگشت اشارهاش را بر پیشانیم قرار داد و دو بار گفت: "تو یوسف میشوی!" کتاب «خون دلی که لعل شد»/ص۲۶۲
@Jahade_tabeini
🔻به #خبرگزاریمردمیعَمّار بپیوندید
http://eitaa.com/joinchat/2044657664C50ccd48f34
@adminpress 👈: تحریریه
[7/26، 23:15] +98 901 197 6916: سیدهای محترم بخوانید و به خود ببالید
💚ســــیدها ڪیسـٺند ؟؟؟
🌺سید همانهایی هستند که فاطمه زهرا، با آنهمه جراحت در روزهای آخر عمرش وصیت کرد و ازامیرالمومنین، خواست که "علی جان! سلام مرا به تمام فرزندانی که از نسل من تا روز قیامت خواهند آمد، برسان"💐
💚سید همانهایی هستند که پیامبر اکرم فرمود اگر سیدی را دیدید و به احترامش، قیام نکردید، به من جفا کردید💐
💚سید همانهایی هستند که پیامبر فرمود اگر سیدی را دیدید و به او سلام نکردید، به من جفا کردید🌹
💚سید همانهایی هستتد که حضرت زهرا فرمود، حتی اگر سید به شما بد کردند، شما احترام او را نگه دارید، که ما در قیامت، جبران میکنیم🌸
💚 سید همانهایی هستند که امام رضا از قول پیامبر فرمود، نگاه کردن به هر سید و ذریه ما عبادت است🌹
💚سید همانهایی هستند که در روز قیامت مردانشان به فاطمه اطهر، و زنانشان به ائمه طیبین محرم هستند🌻
💚سید همانهایی هستند که به فرموده امام صادق در صحنه بسیار تاریک قیامت که تمام مردم وحشت میکنند و از خدا میخواهند، خدایا نوری بفرست، گروهی میآیند که نوری پیشاپیش آنها در حرکت است و صحنه را نورانی میکند، همه میپرسند آیا از پیامبرانید؟ ندا میرسد: نه... آیا فرشتگانید؟.. نه... آیا از شهدایید؟! نه.. پس که هستید.. میگویند "ما ساداتیم، و انتساب به امیرالمومنین، داریم ما از نسل پیامبر و علی هستیم، ما را خدا به کرامت خاص خود اختصاص داده ما ایمن از عذاب و مطمئن به رحمت خداییم"💐
💚سید همانهایی هستند که به فرموده امام صادق روز قیامت، خود خداوند آنها را مورد خطاب قرار میدهد که ای سید دوستان و ارادتمندان خود را شفاعت کنید، و وقتی سید کسی را شفاعت، کند شفاعت آنها رد نخواهد شد🌺
💚سید همانهایی هستند که امام صادق از قول پیغمبر فرمود: وقتی در قیامت به جایگاه مقام محمود رسیدم، تمام گنهکاران امتم را شفاعت میکنم حتی آنها که گناه کبیره کردند، ولی بخدا قسم وقتی به آن موقعیت رسیدم کسانی که فرزندان من و سید و ذریه نسل مرا، اذیت کند هرگز شفاعت نخواهم کرد🌺
💚سید همانهایی هستند که پیامبر فرمود، سیدرا احترام کنید اگر مومن بود بخاطر خدا و خودشان، زیرا هر انسان خوبی را باید احترام کرد و اگر مومن نبود به احترام من جدشان.🌺
💚سید همانهایی هستند که امام زمان به سید شهاب الدینی فرمود: قدر سید بودنت که به مادرم فاطمه زهرا منسوب میشود را بدان.🌹
💚سید همانهایی هستند که امام صادق فرمود پیامبر در روز قیامت، ندا میدهد، ای مردم هرکس سادات را احترام، کرده پناه داده و به آنها نیکی کرده بیاید تا تلافی کنم.. و خدا ندا میدهد، ای رسول پاداش آنها با خودت، هر کجا میخواهی منزلشان، ده.. و رسول خدا آنها را در "وسیله" (محلی دربهشت) جا میدهد که در دیدگاه پیامبر و خانوادهاش هستند و آنها را میبینند🌹
💚سید همانهایی هستند بزرگترین و پیرترین علامهها، در برابر کودک سیدی دو زانو مینشستند، و به احترامش، قیام میکردند..
و این فقط ذرهای از تأکید احترام به کسانیست، که خون اطهر در رگشان جاریست.🌹
عید سعید غدیر بر شما و خانواده محترمتان مبارک...💞╯
تقدیم به همه سادات گروه 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
╔═.🍃.══════╗
[7/27، 10:29] +98 919 992 0156: 🔺سعی کنید #عید_غدیر را خوب پاس بدارید. جشن بگیرید. اهمیت بدهید.
از همین الان شادی و سرور داشته باشید.
🔺خانه تکانی کنید، لباس نو تهیه کنید، وعده به بچه ها بدهید. عیدی بدهید.
🔺مهمان دعوت کنید شب عید غدیر طعام بدهید. هر نفر طعام دادن برابر با یک میلیون پیغمبر را اطعام دادن است.
♦️استاد اخلاق حاج آقا زعفری زاده
💥غدیر را پاس بداریم. 💥
[7/27، 10:29] +98 919 992 0156: خبرداشتید که نشر فضائل مولا امیرالمؤمنین علی ع کولاک میکنه! محشره!!
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم میفرماید اگه فضائل علی علیه السلام رو بگویی ، گناهان زبانت پاک میشود ، اگر بشنوی گناهان گوش هایت، و اگر بخوانی از روی نوشته، گناهان چشمانت، پاک میشود.
حالا این فضیلت مولا علی ع را بخوانید و هم ارسال کنید تا در ثواب نشرش شریک باشید.
افتخار کنید که شیعه علی ع هستید .
💐شاهکار حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام در پاسخ به سوال تکراری💐
جمعیت زیادی دور حضرت علی (علیه السلام) حلقه زده بودند ..
مرد اول
– یا علی ! سؤالی دارم . علم بهتر است یا ثروت؟
حضرت علی(علیه السلام) در پاسخ گفت: علم بهتر است ؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شداد.
مرد دوم
– اباالحسن! سؤالی دارم، میتوانم بپرسم؟
علم بهتر است یا ثروت ؟
حضرت علی علیه السلام فرمود: علم بهتر است؛
زیرا علم تو را حفظ میکند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی . نفر دوم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود، هما
نجا که ایستاده بود نشست.
در همین حال سومین نفر وارد شد، یاعلی علم بهتراست یا ثروت
امام در پاسخش فرمود:
علم بهتر است ؛ زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است ، ولی برای ثروتمند دشمنان بسیار !
نفر چهارم
– یا علی ! علم بهتر است یا ثروت؟
حضرت علی علیه السلام در پاسخ به آن مرد فرمودند: علم بهتر است ؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم میشود ؛ ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی بر آن افزوده میشود.
نوبت پنجمین نفر بود.
یا علی علم بهتر است یا ثروت؟
حضرت علی علیه السلام در پاسخ به او فرمودند : علم بهتر است ؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل میدانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد میکنند.
نفرششم
یا علی ! علم بهتر است یا ثروت؟
امام نگاهی به جمعیت کرد و گفت: علم بهتر است؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، اما ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد. مرد ساکت شد
نگاه متعجب مردم گاهی به حضرت علی و گاهی به تازه واردها دوخته میشد..
در همین هنگام هفتمین نفر
– یا ابالحسن ! علم بهتر است یا ثروت ؟
امام فرمودند : علم بهتر است ؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه میشود، اما علم هرچه زمان بر آن بگذرد، پوسیده نخواهد شد.
در همین هنگام هشتمین نفر وارد شد و سؤال دوستانش را پرسید که امام در پاسخش فرمود: علم بهتر است ؛ برای اینکه مال و ثروت فقط تا هنگام مرگ با صاحبش میماند ، ولی علم، هم در این دنیا و هم پس از مرگ همراه انسان است .
همه از پاسخهای امام شگفت زده شده بودند که،
نهمین نفر هم وارد مسجد شد و در میان بهت و حیرت مردم پرسید:
یا علی ! علم بهتر است یا ثروت ؟
امام فرمود : علم بهتر است ؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل میکند ، اما علم موجب نورانی شدن قلب انسان میشود .
نفر دهم
– یا ابالحسن ! علم بهتر است یا ثروت ؟
علم بهتر است ؛ زیرا ثروتمندان تکبر دارند ، تا آنجا که گاه ادعای خدایی میکنند ، اما صاحبان علم همواره فروتن و متواضع اند . فریاد هیاهو و شادی و تحسین مردم مجلس را پر کرده بود.
سؤال کنندگان ، آرام و بیصدا از میان جمعیت برخاستند.
هنگامیکه آنان مسجد را ترک میکردند ، صدای امام را شنیدند که میگفت: اگر تمام مردم دنیا همین یک سؤال را از من میپرسیدند، به هر کدام پاسخ متفاوتی میدادم .
📚کشکول بحرانی، ج۱، ص۲۷.
به نقل از امام علیبنابیطالب، ص۱۴۲.📚
🍃🍂🍃🍂🍃🍂
🌴🌴الحمد لله الذی اجعلنا من المتمسکین بولاية مولانا امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام و الائمة المعصومين علیهم 🌴🌴
جاااانم فدااای حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام
*نشر این پیام صدقه جاریه است*
[7/27، 10:29] +98 919 992 0156: ✨ امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) :
✍ كونوا أقَلَّ ما تَكونونَ فِي الباطِنِ أموالاً، أحسَنَ ما تَكونونَ فِي الظّاهِرِ أحوالاً، فَإِنَّ اللّهَ تَعالى أدَّبَ عِبادَهُ المُؤمِنينَ أدَبا حَسَنا.
☘ در حالى كه در واقع ، از كمترين مال برخوردار هستيد ، #در_ظاهر ، بهترين حال را از خود نشان دهيد ،
👌 چرا که خداوند متعال، بندگان با ايمانش را اين گونه نيكو ادب كرده است.
📚 مواعظ العددیه ص ۲۰۱
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم،
قسمت چهارم؛
شرایط دوران حضرت امام هادی (صلوات الله علیه)؛
۱- تبدیل خلافت به پادشاهی؛
بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) امامت را به خلافت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) تبدیل کردند،
که بیعت با خليفه مشروط به عمل به قرآن و سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بود،
و خلیفه موظف بود،
جوابگوی اعمال خود و کارگزاران نظام تحت امر خود باشد،
سپس آن را به خلیفه الله تبدیل کردند، و اعلام میکردند،
که خليفه الله مثل خداوند متعال است، که هیچ کس حق سوال کردن از او را ندارد،
و همه از جمله علماء، فقهاء، مفسران قرآن،
بايد فقط اطاعت کنند،
و علماء فاسد دین به دنیا فروش درباری با پررویی و بی حیایی تمام اعلام میکردند،
مقام خليفه الله،
از مقام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برتر است،
چون که او مثل نامه رسانی است که فقط پیامی از طرف خداوند متعال آورده است،
ولی خليفه الله جانشین خداوند است،
و آرام آرام آنرا در شیوه و روش زندگی و برخورد با مردم،
تبدیل به سلطنت و پادشاهی کردند،
که در کاخ های مجلل با خرج های سرسام آور زندگی میکردند،
و بیت المال مسلمانان را مال البیت خودشان میدانستند،
و خودشان و عده ای از اطرافیان آنها علاوه بر آنکه به وفور از آن بهرهمند میشدند،
و ریخت و پاش میکردند،
بیت المال را غارت میکردند،
به طور مثال، فضل بن مروان از وزیران این دوره پس از اینکه خليفه بر او خشم گرفت، و اموالش را مصادره کرد، گفت تصور نمیکردم کسی در دنیا باشد، که این همه ثروت داشت
ه باشد،
در حالی که مردم در فقر و ناداری میسوختند،
و چون از خشم و اعتراض مردم وحشت داشتند،
برای محافظت و امنیت حاکمان فاسد ،
لشکری با بودجه مردم،
تشکیل داده بودند،
که خرج سنگین دیگری را بر بیت المال تحمیل می کرد،
تا از آن ستمگران غارتگر و دیکتاتور ،
حفاظت کنند ،
انشاءالله خداوند متعال توفیق معرفت، محبت، اطاعت بیشتر به همه ما عنایت فرماید
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/CINguMmexgzG91co6ZcUYO
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم،
قسمت ششم ؛
ادامه شرایط دوران امام هادی (صلوات الله علیه)؛
۳- حاکم شدن نظامیان ترک،
و تسلط آنها بر خلفاء،
و سپس جنگ قدرت، بین آنها ،
عصر انحطاط خلافت عباسی از دوران معتصم آغاز میگردد،
در دوران وی که بی بهره از علم بود،
به نظامیان ترک آن دوره اعتماد کرد ،
ولی آنها چون علاوه بر آنکه دور از فرهنگ و تمدن بودند،
به مال و ثروت، به شدت علاقه مند شدند،
و قوی، قدرتمند ، قلدر بودند ،
و برای بقای خود قتل و غارت می کردند،
آرام آرام یکه تاز میدان شدند ،
و حتی هر خليفه ای که مطیع آنها نبود را برکنار،
و یا مسموم و سر به نیست میکردند،
که برای نمونه به چند مورد اشاره میشود،
متوکل که جنایتکارترین خلفای عباسی بود،
توسط ترکهای نظامی،
و همکاری فرزندش منتصر،
با شمشيری که خودش برای حفاظتش خریده بود، کشته شد،
(مروج الذهب ج۴ص۳۶)
منتصر را چون با نظامیان ترک مخالفت کرد،
با توطئه آنها مسموم و کشتند ،
(التنبیه و الاشراف ۳۱۴)
سپس مستمعین را که فاقد علم و تدبیر بود به خلافت رساندند،
(کامل ابن اثیر ج۷ص۱۱۷-۱۱۸)
گر چه اکثریت نظاميان موافق خلافت او بودند،
ولی اقلیتی با او مخالفت کردند،
و سه روز از دو طرف تعداد زیادی کشته شدند،
(البدایه و النهایه ج۱۱ص۲)
که با بخشش مال فراوانی پیروز شد،
(تاریخ الیعقوبی ج۲ص۴۹۴)،
وی که دورانش را دوران فتنه و آشوب نامیده اند،
(اثبات الوصیه ص۲۳۴)
در حکومتش هیچ اختیاری نداشت،
و شاعری در مورد او گفته است،
«خليفه فی قفس،
بین وصیف و بغا،
یقول ما قالا له،
کما تقول البغبغا،
(مروج الذهب ج۴ص۶۱)
یعنی خليفه میان وصیف و بغا (دو نفر از فرماندهان نظامی پرقدرت ) در قفس است،
هر آنچه این دو نفر بگویند خليفه مثل طوطی تکرار می کند،
و بعد از حدود سه سال و نه ماه حکومت وی را مجبور کردند خود را از خلافت خلع کند،
و حدود نه ماه در زندان بود تا او را کشتند،
(تاریخ الخلفا ص۳۵۸-۳۵۹)
آخرين نمونه که حکایت از نقش اساسی نظامیان فاسد ترک آن دوره در نصب و عزل خليفه میکرد،
آنکه خليفه معتز، منجمان را دعوت کرد،
تا مدت حکومت او را بگویند،
فردی گفت من بهتر از منجمان می دانم،
و در جواب آنکه چه مدت است،
گفت تا هر وقت نظامیان ترک اراده کنند،
و پس از شنيدن حرف او،
همه خندیدند،
(الفخری ص۲۴۳)
آری نظامیان از معتز، مال سنگینی درخواست کردند،
چون نپذیرفت، و به آنها نداد،
با گرز آهنی بر او حمله کردند،
و در آفتاب داغ نگه داشتند،
و سیلی به صورتش میزدند،
و با خفت و خواری وی را کشتند ،
(الفخری ص۲۴۳، تاریخ الخلفاء ص۴۶۰)
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/CINguMmexgzG91co6ZcUYO
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت پنجم؛
ادامه شرایط دوران امام هادی (علیه السلام)؛
۲-ضعف دستگاه خلافت،
و نیاز به یک نیروی سرکوبگر؛
هر حکومتی برای استقرار و ادامه حاکمیت خویش به پشتوانه ای نیازمند است،
و عباسيان به یک نیروی قوی، بی باک، سرکوبگر نیاز داشتند،
زیرا علیرغم آنکه حکومت خویش را دینی، اسلامی، مخالف ظلم، عدالت طلب، معرفی میکردند،
الف ؛ به دين پایبند نبودند،
ب ؛ به عدالت رفتار نمیکردند،
و لذا پشتوانه مردمی نداشتند،
ج ؛ و میخواستند در جنگ قدرت با همفکران و دوستانشان که آنها را به حکومت رسانده اند،
پیروز شوند ،
و ؛ از ایرانیها که در عصر اول عباسی نفوذ داشتند،
و در زمان مأمون قدرتمند شده بودند، در وحشت بودند،
ه ؛ به عربها اعتماد نداشتند، چون گروهی از آنها را طرفدار علویان میدانستند ،
و ؛ قصد سرکوب نهضت علویان،
بقیه مخالفین،
و شورشهای دوران خویش را داشتند ،
از این روی از زمان معتصم که مادرش ترک بود،
به ترکهای قوی هیکل،
مطیع خليفه، بی باک،
جسور، که از کشتار مردم ابایی نداشتند،
تکيه و اعتماد کردند،
و آنها را به عنوان نیروی نظامی برگزیدند،
و ترکها چون در آغاز خليفه را ولی نعمت خویش میدانستند،
از او اطاعت میکردند،
ولی بعد از آنکه قدرتمند شدند،
آرام آرام، خلافت عباسی بازیچه دست آنها گردید،
و با اراده آنها خليفه برکنار،
و فرد دیگری را که مطیع نظا
میان ترک بود،
بر جامعه اسلامی مسلط میکردند،
(از زندگانی امام هادی (علیه السلام) و حوادث دوران آن بزرگوار، استفاده شده است)
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
اگر نپسندید، پیشنهادات خود رابیان فرمایید.
👇
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/B599qsB4xA1GaCqTfp8apv
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت هشتم؛
ادامه شرایط دوران امام هادی (صلوات الله علیه)؛
۶-مدعیان نبوت؛
در دوران متوکل در سال ۲۳۵ و در سال ۲۳۷ چند نفر مدعی نبوت شدند (الکامل فی التاریخ ج۷ص۵۰ و ۶۶)
۷-گسترش قیامها و شورشها؛
چون عدهای که به اسم دین اسلام حکومت میکردند،
حاکمانی ظالم و ستمگر،
فاسد، غارتگر،
بی توجه به خواست و مشکلات مردم بودند،
در مناطق مختلف، شورش و درگیری بود،
(الکامل فی التاریخ ج۶ص۴۴۱-۵۲۹)
۸-حمله به مناطق مختلف به اسم اسلام،
مردم و حاکمان آن مناطق را دعوت به توحید، و عدالت نمی کردند،
بلکه هدف آنها جمع غنیمت، و کشور گشایی
بود،
قوانین دین اسلام را مراعات نمی کردند،
و حتی در مواردی به کشتار، غارت، آتش زدن، خراب کردن شهرها اقدام میکردند،
(الکامل فی التاریخ ج۷ص۷، ۶۱،)
انشاءالله خداوند متعال توفیق معرفت، محبت، اطاعت بیشتر به همه ما عنایت فرماید
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
و گرنه انتقاد و پیشنهادی دارید بفرمایید،
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/CINguMmexgzG91co6ZcUYO
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم،
قسمت نهم،
ادامه شرایط دوران امام هادی (صلوات الله علیه)؛
۹-علت های دفاع خلفاء از مرزهای کشور اسلامی؛
۱- به حکومت خودشان، جنبه قانونی و شرعی بدهند،
۲-دفاع از کشوری که بر آن حاکم هستند،
۳-جلوگیری از قیامهای مردمی، و متهم کردن آنها به هماهنگی با دشمنان،
۴-سرگرم کردن نیروهای نظامی به جنگ، تا از تحرک آنها علیه خليفه جلوگیری شود،
۵- نیروهای مخالف حکومت را به جنگ بفرستند و محترمانه به قتل برسانند،
۶-دور کردن رقیب های سیاسی، از مرکز حکومت تا به راحتی به اهداف خود برسند،
(زندگانی امام هادی (علیه السلام) و حوادث دوران آن بزرگوار ص۹۸-۱۰۰)
خداوند متعال توفیق معرفت محبت، اطاعت بیشتر به همه ما عنایت فرماید
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/CINguMmexgzG91co6ZcUYO
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت هفتم؛
ادامه شرایط دوران امام هادی (صلوات الله علیه)؛
۴-گسترش فساد مالی و اخلاقی در بین حاکمان؛
افرادی به حکومت میرسیدند، و مدعی رهبری مسلمانان بودند،
که بیت المال مسلمانان را مال خودشان میدانستند،
و گاهی خود و اطرافیانشان آن را غارت میکردند،
و به اندازه ای غرق در شهوترانی، عیش ونوش، لهو و لعب، بودند،
که تعدادی از آنها از فعالیت های سیاسی، اجتماعی، بر کنار و حتی غافل بودند،
و اطرافیان به حل و فصل امور میپرداختند،
از خليفه های دوران امام هادی (علیه السلام)، واثق، و منتصر از مغنیان مشهور بودند، (ضحی الاسلام ج۱ص۸۸ از الاغانی ج۸ص۱۶۳)،
معتصم، متوکل، و واثق، بیش از دیگران میگسار بودند، (تاریخ تمدن اسلام ج۵ ص ۱۸۳-۱۸۵)
مرگ واثق، به خاطر علاقه شدید به شهوترانی بود (مآثر الکبری فی تاریخ سامراء ج۱ص۳۹)
۵-خود مختارشدن حاکمان و والیان؛
گروهی از والیان مناطق مختلف به علت ضعف دستگاه خلافت،
و جنگ قدرت بین نیروهای سیاسی، و نظامیان،
خود را پیرو خط مشی حکومت مرکزی نمی دانستند،
و افرادی مثل عبدالرحمن حاکم آندلس،
(الکامل فی التاریخ ج۷ص۴۵۴)،
و آل اغلب در شمال آفریقا (الکامل فی التاریخ ج۶ص
۴۹۳)، و احمد بن طولون در مصر،
(الکامل فی التاریخ ج۷ق۱۸۸)،
مدعی استقلال شدند،
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
و گر نه پیشنهادات خود رابیان فرمایید.
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/CINguMmexgzG91co6ZcUYO
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم،
قسمت دهم؛
ادامه شرایط دوران امام هادی (صلوات الله علیه)؛
۱۰ - وجود گروههای اجتماعی فاسد؛.
اواخر قرن دوم هجری، به علت بی توجهی حاکمان ظالم و ستمگری که به اسم دین اسلام حكومت میکردند،
و به عدالت، رفع تبعیض، معیشت مردم محروم بی توجه بودند،.
یک گروه اجتماعی فاسد، که از راه دزدی، غارتگری، چاقوکشی، زندگی خود را اداره می کردند، به وجود آمدند،
تعدادی از وزیران،
بزرگان حکومت به ظاهر دینی،
با این غارتگران همدست شده بودند،
و از غارت آنها سهم میبردند،
(تاریخ تمدن اسلام، ج۵ ص ۵۸-۶۰)
افراد جاه طلب، متنفذ،
شورشيان،
حاکمان در جنگ قدرت با رقیبان،
از آنها استفاده میکردند، (الکامل فی الت
اریخ ج۷ص۱۷۸، تاریخ الامم و الملوک ج۷ص۵۱۳-۵۱۴)
بطور مثال امین در جنگ با مأمون، (تاریخ تمدن اسلام ج ۵
ص ۵۸-۵۹)، مستعین در جنگ با معتز از گروههایی از آنها استفاده کردند، (تاریخ الامم و الملوک ج۷ص۴۶۲)
نکته دیگری که برای حاکمیت فاسد مفید بود، این بود که گروهی از مردم تصور میکردند،
اگر با حاکمان و جائر مبارزه کنند، کشور نا امن شده و این گروههای فاسد غارتگر، بر جامعه مسلط میشوند، و لذا در برابر ظلم و ستم حاکمان سکوت می کردند،
انشاءالله خداوند متعال توفیق معرفت، محبت، اطاعت بیشتر به همه ما عنایت فرماید
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/CINguMmexgzG91co6ZcUYO
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: *🟢درسی از مکتب امام هادی علیه السلام*
*❇️ حديثى است از امام هادى (سلام اللّه عليه)، مى فرمايد:*
*🔸مَنْ هانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلا تَأْمَنْ شَرَّهُ* *(تحف العقول با ترجمه، ص 512، حديث 14)*
*🔹ترجمه : اگر كسى خودش در نزد خودش خوار بشود، اگر كسى احساس بزرگوارى را در خودش از دست بدهد،*
*يعنى خود را به عنوان يك موجود بزرگوار حس نكند- و به تعبيرى امروزى نزديك به اين تعبير- كسى كه در روح خودش احساس شخصيت اخلاقى و معنوى نكند،*
*از شر او بترس، از شر او ايمن مباش.*
*✅ برحسب كلام امير المؤمنين: "مَنْ كَرُمَت عَلَيْهِ نَفْسُهُ هانَتْ عَلَيْهِ شَهَواتُهُ"*
*اگر كسى در روح خود احساس شرافت و بزرگوارى بكند، براى او شهوترانى و دنبال هواى نفس رفتن كار منفورى است و نرفتنش كارى آسان*
*✅ [و برحسب كلام امام هادى عليه السلام] برعكس، آن كسى كه اين احساس در او نيست و در خود احساس نمى كند كه من كسى هستم، شخصيتى هستم، شرافتى دارم، بزرگوارى اى دارم، آن كسى كه اين احساس را باخت همه چيز را باخته است، "فلا تَأْمَنْ شَرَّهُ" .*
*✅ اگر انسان احترام ذات را از دست داد به فساد اخلاق كشيده مى شود ( مَنْ هانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلا تَأْمَنْ شَرَّهُ*)
*✅ و چون به واسطه عدم احترام اجتماعى، شخصيت اجتماعى را از دست داده، مانعى براى فساد و گناه نمى بيند.*
*🔹مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه اخلاق)، ج22، ص: 574-573- و ص 427- با ویرایش جزئی -*
https://chat.whatsapp.com/IaXw34C5NE48Or6wo6nuhP
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: *🟡در بزم خليفه*
*🔽 متوكل، خليفه سفاك و جبار عباسى، از توجه معنوى مردم به امام هادى عليه السلام بيمناك بود و از اينكه مردم به طيب خاطر حاضر بودند فرمان او را اطاعت كنند رنج مى برد.*
*🔽 سعايت كنندگان هم به او گفتند ممكن است على بن محمد (امام هادى) باطنا قصد انقلاب داشته باشد و بعيد نيست اسلحه و يا لااقل نامه هايى كه دال بر مطلب باشد در خانه اش پيدا شود.*
*🔽 لذا متوكل يك شب بى خبر و بدون سابقه، بعد از آنكه نيمى از شب گذشته و همه چشمها به خواب رفته و هر كسى در بستر خويش استراحت كرده بود، عده اى از دژخيمان و اطرافيان خود را فرستاد به خانه امام كه خانه اش را تفتيش كنند و خود امام را هم حاضر نمايند.*
*متوكل اين تصميم را در حالى گرفت كه بزمى تشكيل داده مشغول مىگسارى بود.*
*🔽 مأمورين سرزده وارد خانه امام شدند و اول به سراغ خودش رفتند. او را ديدند كه اتاقى را خلوت كرده و فرش اتاق را جمع كرده، بر روى ريگ و سنگريزه نشسته به ذكر خدا و راز و نياز با ذات پروردگار مشغول است. وارد ساير اتاقها شدند، از آنچه مى خواستند چيزى نيافتند.*
*ناچار به همين مقدار قناعت كردند كه خود امام را به حضور متوكل ببرند.*
*🔽 وقتى كه امام وارد شد، متوكل در صدر مجلس بزم نشسته مشغول مىگسارى بود.*
*دستور داد كه امام پهلوى خودش بنشيند.*
*🔽 امام نشست. متوكل جام شرابى كه در دستش بود به امام تعارف كرد.*
*امام امتناع كرد و فرمود:*
*«به خدا قسم كه هرگز شراب داخل خون و گوشت من نشده، مرا معاف بدار.».*
*🔽متوكل قبول كرد، بعد گفت:*
*«پس شعر بخوان و با خواندن اشعار نغز و غزليات آبدار محفل ما را رونق ده.».*
*فرمود: «من اهل شعر نيستم و كمتر، از اشعار گذشتگان حفظ دارم.».*
*🔽 متوكل گفت: «چاره اى نيست، حتما بايد شعر بخوانى.».*
*🔽 امام شروع كرد به خواندن اشعارى كه مضمونش اين است:*
*✅ «قله هاى بلند را براى خود منزلگاه كردند،*
*و همواره مردان مسلح در اطراف آنها بودند*
*و آنها را نگهبانى مى كردند،*
*✅ ولى هيچ يك از آنها نتوانست جلو مرگ را بگيرد و آنها را از گزند روزگار محفوظ بدارد.».*
*«آخر الامر از دامن آن قله هاى منيع و از داخل آن حصن هاى محكم و مستحكم به داخل گودالهاى قبر پايين كشيده شدند، و با چه بدبختى به آن گودالها فرود آمدند!».*
*✅ «در اين حال منادى فرياد كرد و به آنها بانگ زد كه:*
*كجا رفت آن زينتها و آن تاجها و هيمنه ها و شكوه و جلالها؟».*
*«كجا رف
ت آن چهره هاى پرورده نعمتها كه هميشه از روى ناز و نخوت، در پس پرده هاى الوان، خود را از انظار مردم مخفى نگاه مى داشت؟».*
*✅ «قبر عاقبت آنها را رسوا ساخت.*
*آن چهره هاى نعمت پرورده عاقبت الامر جولانگاه كرمهاى زمين شد كه بر روى آنها حركت مى كنند!».*
*«زمان درازى دنيا را خوردند و آشاميدند و همه چيز را بلعيدند،*
*ولى امروز همانها كه خورنده همه چيزها بودند مأكول زمين و حشرات زمين واقع شده اند!».*
*🔽 صداى امام با طنين مخصوص و با آهنگى كه تا اعماق روح حاضرين و از آن جمله* *خود متوكل نفوذ كرد اين اشعار را به پايان رسانيد.*
*نشئه شراب از سر مىگساران پريد.*
*🔽 متوكل جام شراب را محكم به زمين كوفت و اشكهايش مثل باران جارى شد.*
*🔽 به اين ترتيب آن* *مجلس بزم درهم ريخت*
*و نور حقيقت توانست غبار غرور و غفلت را، و لو براى مدتى كوتاه، از يك قلب پرقساوت بزدايد.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (داستان* *راستان(1 و 2))، ج18، ص: 240-238- با ویرایش جزئی -*
https://chat.whatsapp.com/IaXw34C5NE48Or6wo6nuhP
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت یازدهم؛
۱۱-قهر طبیعت؛
در هر دوره ای یک سلسله رخدادهای غیر منتظره، مثل سیل، زلزله، اتفاق می افتد،
ولی در این دوره اینگونه حوادث بیشتر اتفاق افتاده است، و موجب کشته شدن، بی خانمان شدن گروهی از مردم شده است ،
گویا هرچه حاکم دیکتاتور و خونخوارتر، این حوادث بیشتر اتفاق می افتد،
و همانگونه که ظلم متوکل عباسی، بیش از دیگران بود،
در دوران او اینگونه حوادث بیشتر بود،
گروهی از مردم بواسطه کمبود آب، قحطی،
سیل، زلزله،
(الکامل فی التاریخ ج۷ص۳۴ - ۳۷)
آتش سوزی،
(تاریخ الخلفاء ص۳۴۷)
صداهای مهیب و هولناک، سرما،
(البدایه و النهایه ج۱۰ص۳۴۴ و ۲۱۵)،
و تند باد ها ،
(الکامل فی التاریخ ج۷ص۸۰) کشته شدند،
در تعدادی از شهرها چنین حوادثی چندین بار تکرار گردید،
(تاریخ الخلفاء ص۳۴۸، تاریخ الامم و الملوک ج۷ص۳۸۳)
و متاسفانه مردم محروم در چنين شرايطی دچار سختی مضاعف و مشکلات مادی، روحی فراوانی میگشتند ،
چون کسی خسارت آنها را جبران نمیکرد ،
و حاکمان ظالم، ستمگر، فاسد،
بی توجه به دين،
بیت المال مسلمانان را در راه اشباع شهوات نفسانی خود،
و اطرافیان فاسد،
و عالمان ساکت،
و قدرت طلبی مصرف می کردند ،
و از مسوولیتهای خود بویژه عدالت که شاخصه مهم دین است، غافل بودند ،
آری عدالت، از اهداف مهم انبیاء الهی است،
و خداوند متعال در قرآن بر آن تأکید فرموده است،
« لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط»
(سوره حدید ۲۵)
ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب و میزان نازل کردیم، تا مردم، ( در همه امورشان) به عدالت برخيزند،
که حاکمان فاسد عموما به آن بی توجه اند.
انشاءالله خداوند متعال توفیق معرفت، محبت، اطاعت بیشتر به همه ما عنایت فرماید
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/CINguMmexgzG91co6ZcUYO
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه شرایط دوران امام هادی (صلوات الله علیه) ؛
قسمت دوازدهم ؛
۱۲- گسترش نهضت علویان ؛
علویان در طول تاریخ،
با حاکمانی که به اسم دین اسلام ظلم و ستم میکردند،
مخالفت و مبارزه میکردند،
و دربین مردم دارای پایگاه و نفوذ اجتماعی بودند،
و خلیفه های عباسی از آنها در هراس بودند،
(الاتحاف بحب الاشراف ص۲۶۴)
و آنها را دستگیر، شکنجه، و شهید میکردند،
مأمون خليفه عباسی،
در نامه ای به این ظلم ها اعتراف کرده است،
و تصریح کرده، که بیش از آنچه امویان، علویان را کشتند، ما عباسيان آنها را کشتیم،
(ینابیع الموده ص۴۸۴، قاموس الرجال ح۱۰ص۳۵۷)
و یکی از دلایل احترامی به سادات میگذاشتند، عدالت طلبی و ظلم ستیزی آنها تا مرز شهادت بود،
برای اطلاع از شهیدان آل ابی طالب، به کتاب «مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی» مراجعه فرمائید،
در دوران امام هادی (صلوات الله علیه) ، افرادی فقیه، دانشمند، زاهد، عدالت طلب در مناطق مختلف قیام کرده بودند ،
(زندگانی امام هادی (علیه السلام) و حوادث دوران آن بزرگوار ص ۱۰۱ تا ص۱۰۳)،
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
اگر نپسندید، پیشنهادات خود رابیان فرمایید.
👇
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/B599qsB4xA1GaCqTfp8apv
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت سیزدهم؛
ادامه شرایط دوران امام هادی (صلوات الله علیه)؛
۱۳- دلایل قیام علویان؛
۱- عباسيان به اسم دین اسلام،
مخالفت با ظلم بنی امیه،
به مردم و علویان،
ایجاد عدالت در تمام عرصه های زندگی مردم، اعم از اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی،
قیام کردند و م