سخن بـــــزرگان :
🌺از حدیث کـــــسا ؛ ادبِ صحبت کردن با
فرزندان و شوهر و همسر را بیاموزید ...
● وقتے مے خواهید از منزل خارج شوید ؛
اهل خانه را خشنود کنید و بیرون بیایید ...
● وقتے هم خواستید وارد خانه شوید ،
بیرون در استغفار کنید و صلوات بفرستید ...
● هر ناراحتے که دارید بیرون بگذارید و
با روے خوش داخل خانه شوید ...
● اهل خانه هم با روے خوش به استقبال
شما بیایند ...
● کــمال زن و مرد در این است ...
#حاج_اسماعیـل_دولابـے
📚 🔹@h_khoban_ir
📌آیت الله سعادت پرور:
عادت و دأب مرحوم قاضی در تربیت و سیرسالکان براین استوار بودند که در ابتدای امر، احادیث مربوط به غیبت و ظهور امام عصر(عج) به سالکان تدریس و تبیین می کرد
📚عطش
📚 🔹@h_khoban_ir
🌷 آیت الله #بهجت :
آنچه میدانیم بکنیم، در آنچه نمیدانیم توقف و احتیاط کنیم، تا بدانیم؛ قطعاً این راه #پشیمانی ندارد.
به همدیگر نگاه نکنیم بلکه نگاه به «#دفتر_شرع» نماییم و عمل و ترک را مطابق با آن نماییم.
📚 به سوی محبوب، ص۴۴
📚 🔹@h_khoban_ir
🌷 #عارف بالله شیخ محمد بهاری:
غرض اصلی از خلقت، حاصل نخواهد شد جز اینکه #معرفت و #محبت میان عبد و مولا باشد. تحصیل تقوا محتاج به چند چیز است که چاره ندارد از آنها.
🔹یکی پرهیز از معاصی است. باید معاصی را تفصیلا یاد بگیرد و هر یک را در مقام خود ترک نماید. از جمله معاصی، ترک واجبات است؛ پس باید واجبات خود را هم به مقدار توان و ابتلا به آنها یاد گرفته و عمل نماید و این واضح است که با معصیتکاری اسباب محبت و معرفت نخواهد شد.
📚 کتاب قلهنشینان معرفت، ص ۸۳
📚 🔹@h_khoban_ir
✅نماز اول وقت بخوانید تنگدستی شما رفع میشود!
✍آیت الله بهجت (ره) : از آقا سید عبدالهادی شیرازی رحمهالله کهماشاءالله، واقعاً عالم حسابی بود، نقل کردهاند که در کوچکی بعد از فوت پدرم میرزای بزرگ تکفّل خانواده به عهدهی من بود. میگوید: ایشان را در خواب دیدم. از من پرسیدند: آقا سید عبدالهادی، حال شما چطور است؟ میگوید در جواب گفتم: خوب نیست.
فرمود: به بچهها و اهل خانه سفارش کنید که نماز اول وقت بخوانند، تنگدستی شما رفع میشود.
📘در محضر بهجت، ج۳، ص ۱۸۸.
💠: 🌷
📚 🔹@h_khoban_ir
حضرت آیتالله بهجت قدسسره: با رعایت اخلاقیات و رفتار صحیح اسلامی، افراد غیر مسلمان هم به اسلام و مسلمانها گرایش پیدا میکنند.
📚 🔹@h_khoban_ir
🌷راه علمی درمان کبر
✍️حاج آقا مجتبی تهرانی: علمای اخلاق دو راه را برای معالجه کبر می گویند. راه اول، راه علمی است؛ یعنی راه تدبر و تفکر که آن هم در سه جهت خلاصه می شود:
1️⃣ اگر این حالت خودبزرگ بینی در انسان پیدا شد، در این جهت تفکر، تامل و تدبر کند که خود را با سایر موجودات مقایسه کند.
وقتی نسبت کل این کره خاکی در مقایسه با تمام کرات و منظومه ها کم تر از نسبت یک سلول به پیکره یک بدن است، نسبت تو به کل انسان ها، انسان ها به حیوانات، حیوانات به نباتات، نباتات به ماده که در عرض هم هستند، چیست؟! چه چیزی از آن باقی می ماند؟! تو، هیچ در هیچ در هیچ هستی؛ نمی دانم ضریبش چقدر می شود.
2️⃣ راه دیگر، تفکر درباره پیامد زشتی که این بیماری در رابطه با درون انسان دارد. به سبب وجود کبر در انسان، نه تنها حق را نمی بیند، بلکه به جای حق باطل را می بیند.
و تفکر درباره پیامد زشت کبر از نظر بیرونی و در سطح جامعه بشری است. پیامد زشتش از نظر بیرونی این است که دست غیبی هم توی سر او می زند و او را در سطح جامعه خوار می کند؛ خلاف آنچه که می خواست در رابطه با این بیماری برای خودش تحصیل کند.
3️⃣ راه سوم، اینکه انسان از نظر روانی بنشیند و ریشه یابی کند.
کبر در ارتباط با آن خواری و کمبودی است که در خود احساس می کند و از این طریق می خواهد جبران کند. به تعبیر دیگر انسان از نظر واقع به هر مقدار عظمت پیدا کند و سعه وجودی پیدا کند، فروتن می شود، درست عکس تکبر.
📚 تادیب غضب؛ جلد هفتم
📚 🔹@h_khoban_ir