ه باشد،
در حالی که مردم در فقر و ناداری میسوختند،
و چون از خشم و اعتراض مردم وحشت داشتند،
برای محافظت و امنیت حاکمان فاسد ،
لشکری با بودجه مردم،
تشکیل داده بودند،
که خرج سنگین دیگری را بر بیت المال تحمیل می کرد،
تا از آن ستمگران غارتگر و دیکتاتور ،
حفاظت کنند ،
انشاءالله خداوند متعال توفیق معرفت، محبت، اطاعت بیشتر به همه ما عنایت فرماید
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/CINguMmexgzG91co6ZcUYO
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم،
قسمت ششم ؛
ادامه شرایط دوران امام هادی (صلوات الله علیه)؛
۳- حاکم شدن نظامیان ترک،
و تسلط آنها بر خلفاء،
و سپس جنگ قدرت، بین آنها ،
عصر انحطاط خلافت عباسی از دوران معتصم آغاز میگردد،
در دوران وی که بی بهره از علم بود،
به نظامیان ترک آن دوره اعتماد کرد ،
ولی آنها چون علاوه بر آنکه دور از فرهنگ و تمدن بودند،
به مال و ثروت، به شدت علاقه مند شدند،
و قوی، قدرتمند ، قلدر بودند ،
و برای بقای خود قتل و غارت می کردند،
آرام آرام یکه تاز میدان شدند ،
و حتی هر خليفه ای که مطیع آنها نبود را برکنار،
و یا مسموم و سر به نیست میکردند،
که برای نمونه به چند مورد اشاره میشود،
متوکل که جنایتکارترین خلفای عباسی بود،
توسط ترکهای نظامی،
و همکاری فرزندش منتصر،
با شمشيری که خودش برای حفاظتش خریده بود، کشته شد،
(مروج الذهب ج۴ص۳۶)
منتصر را چون با نظامیان ترک مخالفت کرد،
با توطئه آنها مسموم و کشتند ،
(التنبیه و الاشراف ۳۱۴)
سپس مستمعین را که فاقد علم و تدبیر بود به خلافت رساندند،
(کامل ابن اثیر ج۷ص۱۱۷-۱۱۸)
گر چه اکثریت نظاميان موافق خلافت او بودند،
ولی اقلیتی با او مخالفت کردند،
و سه روز از دو طرف تعداد زیادی کشته شدند،
(البدایه و النهایه ج۱۱ص۲)
که با بخشش مال فراوانی پیروز شد،
(تاریخ الیعقوبی ج۲ص۴۹۴)،
وی که دورانش را دوران فتنه و آشوب نامیده اند،
(اثبات الوصیه ص۲۳۴)
در حکومتش هیچ اختیاری نداشت،
و شاعری در مورد او گفته است،
«خليفه فی قفس،
بین وصیف و بغا،
یقول ما قالا له،
کما تقول البغبغا،
(مروج الذهب ج۴ص۶۱)
یعنی خليفه میان وصیف و بغا (دو نفر از فرماندهان نظامی پرقدرت ) در قفس است،
هر آنچه این دو نفر بگویند خليفه مثل طوطی تکرار می کند،
و بعد از حدود سه سال و نه ماه حکومت وی را مجبور کردند خود را از خلافت خلع کند،
و حدود نه ماه در زندان بود تا او را کشتند،
(تاریخ الخلفا ص۳۵۸-۳۵۹)
آخرين نمونه که حکایت از نقش اساسی نظامیان فاسد ترک آن دوره در نصب و عزل خليفه میکرد،
آنکه خليفه معتز، منجمان را دعوت کرد،
تا مدت حکومت او را بگویند،
فردی گفت من بهتر از منجمان می دانم،
و در جواب آنکه چه مدت است،
گفت تا هر وقت نظامیان ترک اراده کنند،
و پس از شنيدن حرف او،
همه خندیدند،
(الفخری ص۲۴۳)
آری نظامیان از معتز، مال سنگینی درخواست کردند،
چون نپذیرفت، و به آنها نداد،
با گرز آهنی بر او حمله کردند،
و در آفتاب داغ نگه داشتند،
و سیلی به صورتش میزدند،
و با خفت و خواری وی را کشتند ،
(الفخری ص۲۴۳، تاریخ الخلفاء ص۴۶۰)
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/CINguMmexgzG91co6ZcUYO
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت پنجم؛
ادامه شرایط دوران امام هادی (علیه السلام)؛
۲-ضعف دستگاه خلافت،
و نیاز به یک نیروی سرکوبگر؛
هر حکومتی برای استقرار و ادامه حاکمیت خویش به پشتوانه ای نیازمند است،
و عباسيان به یک نیروی قوی، بی باک، سرکوبگر نیاز داشتند،
زیرا علیرغم آنکه حکومت خویش را دینی، اسلامی، مخالف ظلم، عدالت طلب، معرفی میکردند،
الف ؛ به دين پایبند نبودند،
ب ؛ به عدالت رفتار نمیکردند،
و لذا پشتوانه مردمی نداشتند،
ج ؛ و میخواستند در جنگ قدرت با همفکران و دوستانشان که آنها را به حکومت رسانده اند،
پیروز شوند ،
و ؛ از ایرانیها که در عصر اول عباسی نفوذ داشتند،
و در زمان مأمون قدرتمند شده بودند، در وحشت بودند،
ه ؛ به عربها اعتماد نداشتند، چون گروهی از آنها را طرفدار علویان میدانستند ،
و ؛ قصد سرکوب نهضت علویان،
بقیه مخالفین،
و شورشهای دوران خویش را داشتند ،
از این روی از زمان معتصم که مادرش ترک بود،
به ترکهای قوی هیکل،
مطیع خليفه، بی باک،
جسور، که از کشتار مردم ابایی نداشتند،
تکيه و اعتماد کردند،
و آنها را به عنوان نیروی نظامی برگزیدند،
و ترکها چون در آغاز خليفه را ولی نعمت خویش میدانستند،
از او اطاعت میکردند،
ولی بعد از آنکه قدرتمند شدند،
آرام آرام، خلافت عباسی بازیچه دست آنها گردید،
و با اراده آنها خليفه برکنار،
و فرد دیگری را که مطیع نظا
میان ترک بود،
بر جامعه اسلامی مسلط میکردند،
(از زندگانی امام هادی (علیه السلام) و حوادث دوران آن بزرگوار، استفاده شده است)
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
اگر نپسندید، پیشنهادات خود رابیان فرمایید.
👇
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/B599qsB4xA1GaCqTfp8apv
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت هشتم؛
ادامه شرایط دوران امام هادی (صلوات الله علیه)؛
۶-مدعیان نبوت؛
در دوران متوکل در سال ۲۳۵ و در سال ۲۳۷ چند نفر مدعی نبوت شدند (الکامل فی التاریخ ج۷ص۵۰ و ۶۶)
۷-گسترش قیامها و شورشها؛
چون عدهای که به اسم دین اسلام حکومت میکردند،
حاکمانی ظالم و ستمگر،
فاسد، غارتگر،
بی توجه به خواست و مشکلات مردم بودند،
در مناطق مختلف، شورش و درگیری بود،
(الکامل فی التاریخ ج۶ص۴۴۱-۵۲۹)
۸-حمله به مناطق مختلف به اسم اسلام،
مردم و حاکمان آن مناطق را دعوت به توحید، و عدالت نمی کردند،
بلکه هدف آنها جمع غنیمت، و کشور گشایی
بود،
قوانین دین اسلام را مراعات نمی کردند،
و حتی در مواردی به کشتار، غارت، آتش زدن، خراب کردن شهرها اقدام میکردند،
(الکامل فی التاریخ ج۷ص۷، ۶۱،)
انشاءالله خداوند متعال توفیق معرفت، محبت، اطاعت بیشتر به همه ما عنایت فرماید
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
و گرنه انتقاد و پیشنهادی دارید بفرمایید،
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/CINguMmexgzG91co6ZcUYO
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم،
قسمت نهم،
ادامه شرایط دوران امام هادی (صلوات الله علیه)؛
۹-علت های دفاع خلفاء از مرزهای کشور اسلامی؛
۱- به حکومت خودشان، جنبه قانونی و شرعی بدهند،
۲-دفاع از کشوری که بر آن حاکم هستند،
۳-جلوگیری از قیامهای مردمی، و متهم کردن آنها به هماهنگی با دشمنان،
۴-سرگرم کردن نیروهای نظامی به جنگ، تا از تحرک آنها علیه خليفه جلوگیری شود،
۵- نیروهای مخالف حکومت را به جنگ بفرستند و محترمانه به قتل برسانند،
۶-دور کردن رقیب های سیاسی، از مرکز حکومت تا به راحتی به اهداف خود برسند،
(زندگانی امام هادی (علیه السلام) و حوادث دوران آن بزرگوار ص۹۸-۱۰۰)
خداوند متعال توفیق معرفت محبت، اطاعت بیشتر به همه ما عنایت فرماید
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/CINguMmexgzG91co6ZcUYO
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت هفتم؛
ادامه شرایط دوران امام هادی (صلوات الله علیه)؛
۴-گسترش فساد مالی و اخلاقی در بین حاکمان؛
افرادی به حکومت میرسیدند، و مدعی رهبری مسلمانان بودند،
که بیت المال مسلمانان را مال خودشان میدانستند،
و گاهی خود و اطرافیانشان آن را غارت میکردند،
و به اندازه ای غرق در شهوترانی، عیش ونوش، لهو و لعب، بودند،
که تعدادی از آنها از فعالیت های سیاسی، اجتماعی، بر کنار و حتی غافل بودند،
و اطرافیان به حل و فصل امور میپرداختند،
از خليفه های دوران امام هادی (علیه السلام)، واثق، و منتصر از مغنیان مشهور بودند، (ضحی الاسلام ج۱ص۸۸ از الاغانی ج۸ص۱۶۳)،
معتصم، متوکل، و واثق، بیش از دیگران میگسار بودند، (تاریخ تمدن اسلام ج۵ ص ۱۸۳-۱۸۵)
مرگ واثق، به خاطر علاقه شدید به شهوترانی بود (مآثر الکبری فی تاریخ سامراء ج۱ص۳۹)
۵-خود مختارشدن حاکمان و والیان؛
گروهی از والیان مناطق مختلف به علت ضعف دستگاه خلافت،
و جنگ قدرت بین نیروهای سیاسی، و نظامیان،
خود را پیرو خط مشی حکومت مرکزی نمی دانستند،
و افرادی مثل عبدالرحمن حاکم آندلس،
(الکامل فی التاریخ ج۷ص۴۵۴)،
و آل اغلب در شمال آفریقا (الکامل فی التاریخ ج۶ص
۴۹۳)، و احمد بن طولون در مصر،
(الکامل فی التاریخ ج۷ق۱۸۸)،
مدعی استقلال شدند،
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
و گر نه پیشنهادات خود رابیان فرمایید.
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/CINguMmexgzG91co6ZcUYO
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم،
قسمت دهم؛
ادامه شرایط دوران امام هادی (صلوات الله علیه)؛
۱۰ - وجود گروههای اجتماعی فاسد؛.
اواخر قرن دوم هجری، به علت بی توجهی حاکمان ظالم و ستمگری که به اسم دین اسلام حكومت میکردند،
و به عدالت، رفع تبعیض، معیشت مردم محروم بی توجه بودند،.
یک گروه اجتماعی فاسد، که از راه دزدی، غارتگری، چاقوکشی، زندگی خود را اداره می کردند، به وجود آمدند،
تعدادی از وزیران،
بزرگان حکومت به ظاهر دینی،
با این غارتگران همدست شده بودند،
و از غارت آنها سهم میبردند،
(تاریخ تمدن اسلام، ج۵ ص ۵۸-۶۰)
افراد جاه طلب، متنفذ،
شورشيان،
حاکمان در جنگ قدرت با رقیبان،
از آنها استفاده میکردند، (الکامل فی الت
اریخ ج۷ص۱۷۸، تاریخ الامم و الملوک ج۷ص۵۱۳-۵۱۴)
بطور مثال امین در جنگ با مأمون، (تاریخ تمدن اسلام ج ۵
ص ۵۸-۵۹)، مستعین در جنگ با معتز از گروههایی از آنها استفاده کردند، (تاریخ الامم و الملوک ج۷ص۴۶۲)
نکته دیگری که برای حاکمیت فاسد مفید بود، این بود که گروهی از مردم تصور میکردند،
اگر با حاکمان و جائر مبارزه کنند، کشور نا امن شده و این گروههای فاسد غارتگر، بر جامعه مسلط میشوند، و لذا در برابر ظلم و ستم حاکمان سکوت می کردند،
انشاءالله خداوند متعال توفیق معرفت، محبت، اطاعت بیشتر به همه ما عنایت فرماید
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/CINguMmexgzG91co6ZcUYO
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: *🟢درسی از مکتب امام هادی علیه السلام*
*❇️ حديثى است از امام هادى (سلام اللّه عليه)، مى فرمايد:*
*🔸مَنْ هانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلا تَأْمَنْ شَرَّهُ* *(تحف العقول با ترجمه، ص 512، حديث 14)*
*🔹ترجمه : اگر كسى خودش در نزد خودش خوار بشود، اگر كسى احساس بزرگوارى را در خودش از دست بدهد،*
*يعنى خود را به عنوان يك موجود بزرگوار حس نكند- و به تعبيرى امروزى نزديك به اين تعبير- كسى كه در روح خودش احساس شخصيت اخلاقى و معنوى نكند،*
*از شر او بترس، از شر او ايمن مباش.*
*✅ برحسب كلام امير المؤمنين: "مَنْ كَرُمَت عَلَيْهِ نَفْسُهُ هانَتْ عَلَيْهِ شَهَواتُهُ"*
*اگر كسى در روح خود احساس شرافت و بزرگوارى بكند، براى او شهوترانى و دنبال هواى نفس رفتن كار منفورى است و نرفتنش كارى آسان*
*✅ [و برحسب كلام امام هادى عليه السلام] برعكس، آن كسى كه اين احساس در او نيست و در خود احساس نمى كند كه من كسى هستم، شخصيتى هستم، شرافتى دارم، بزرگوارى اى دارم، آن كسى كه اين احساس را باخت همه چيز را باخته است، "فلا تَأْمَنْ شَرَّهُ" .*
*✅ اگر انسان احترام ذات را از دست داد به فساد اخلاق كشيده مى شود ( مَنْ هانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلا تَأْمَنْ شَرَّهُ*)
*✅ و چون به واسطه عدم احترام اجتماعى، شخصيت اجتماعى را از دست داده، مانعى براى فساد و گناه نمى بيند.*
*🔹مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه اخلاق)، ج22، ص: 574-573- و ص 427- با ویرایش جزئی -*
https://chat.whatsapp.com/IaXw34C5NE48Or6wo6nuhP
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: *🟡در بزم خليفه*
*🔽 متوكل، خليفه سفاك و جبار عباسى، از توجه معنوى مردم به امام هادى عليه السلام بيمناك بود و از اينكه مردم به طيب خاطر حاضر بودند فرمان او را اطاعت كنند رنج مى برد.*
*🔽 سعايت كنندگان هم به او گفتند ممكن است على بن محمد (امام هادى) باطنا قصد انقلاب داشته باشد و بعيد نيست اسلحه و يا لااقل نامه هايى كه دال بر مطلب باشد در خانه اش پيدا شود.*
*🔽 لذا متوكل يك شب بى خبر و بدون سابقه، بعد از آنكه نيمى از شب گذشته و همه چشمها به خواب رفته و هر كسى در بستر خويش استراحت كرده بود، عده اى از دژخيمان و اطرافيان خود را فرستاد به خانه امام كه خانه اش را تفتيش كنند و خود امام را هم حاضر نمايند.*
*متوكل اين تصميم را در حالى گرفت كه بزمى تشكيل داده مشغول مىگسارى بود.*
*🔽 مأمورين سرزده وارد خانه امام شدند و اول به سراغ خودش رفتند. او را ديدند كه اتاقى را خلوت كرده و فرش اتاق را جمع كرده، بر روى ريگ و سنگريزه نشسته به ذكر خدا و راز و نياز با ذات پروردگار مشغول است. وارد ساير اتاقها شدند، از آنچه مى خواستند چيزى نيافتند.*
*ناچار به همين مقدار قناعت كردند كه خود امام را به حضور متوكل ببرند.*
*🔽 وقتى كه امام وارد شد، متوكل در صدر مجلس بزم نشسته مشغول مىگسارى بود.*
*دستور داد كه امام پهلوى خودش بنشيند.*
*🔽 امام نشست. متوكل جام شرابى كه در دستش بود به امام تعارف كرد.*
*امام امتناع كرد و فرمود:*
*«به خدا قسم كه هرگز شراب داخل خون و گوشت من نشده، مرا معاف بدار.».*
*🔽متوكل قبول كرد، بعد گفت:*
*«پس شعر بخوان و با خواندن اشعار نغز و غزليات آبدار محفل ما را رونق ده.».*
*فرمود: «من اهل شعر نيستم و كمتر، از اشعار گذشتگان حفظ دارم.».*
*🔽 متوكل گفت: «چاره اى نيست، حتما بايد شعر بخوانى.».*
*🔽 امام شروع كرد به خواندن اشعارى كه مضمونش اين است:*
*✅ «قله هاى بلند را براى خود منزلگاه كردند،*
*و همواره مردان مسلح در اطراف آنها بودند*
*و آنها را نگهبانى مى كردند،*
*✅ ولى هيچ يك از آنها نتوانست جلو مرگ را بگيرد و آنها را از گزند روزگار محفوظ بدارد.».*
*«آخر الامر از دامن آن قله هاى منيع و از داخل آن حصن هاى محكم و مستحكم به داخل گودالهاى قبر پايين كشيده شدند، و با چه بدبختى به آن گودالها فرود آمدند!».*
*✅ «در اين حال منادى فرياد كرد و به آنها بانگ زد كه:*
*كجا رفت آن زينتها و آن تاجها و هيمنه ها و شكوه و جلالها؟».*
*«كجا رف
ت آن چهره هاى پرورده نعمتها كه هميشه از روى ناز و نخوت، در پس پرده هاى الوان، خود را از انظار مردم مخفى نگاه مى داشت؟».*
*✅ «قبر عاقبت آنها را رسوا ساخت.*
*آن چهره هاى نعمت پرورده عاقبت الامر جولانگاه كرمهاى زمين شد كه بر روى آنها حركت مى كنند!».*
*«زمان درازى دنيا را خوردند و آشاميدند و همه چيز را بلعيدند،*
*ولى امروز همانها كه خورنده همه چيزها بودند مأكول زمين و حشرات زمين واقع شده اند!».*
*🔽 صداى امام با طنين مخصوص و با آهنگى كه تا اعماق روح حاضرين و از آن جمله* *خود متوكل نفوذ كرد اين اشعار را به پايان رسانيد.*
*نشئه شراب از سر مىگساران پريد.*
*🔽 متوكل جام شراب را محكم به زمين كوفت و اشكهايش مثل باران جارى شد.*
*🔽 به اين ترتيب آن* *مجلس بزم درهم ريخت*
*و نور حقيقت توانست غبار غرور و غفلت را، و لو براى مدتى كوتاه، از يك قلب پرقساوت بزدايد.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (داستان* *راستان(1 و 2))، ج18، ص: 240-238- با ویرایش جزئی -*
https://chat.whatsapp.com/IaXw34C5NE48Or6wo6nuhP
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت یازدهم؛
۱۱-قهر طبیعت؛
در هر دوره ای یک سلسله رخدادهای غیر منتظره، مثل سیل، زلزله، اتفاق می افتد،
ولی در این دوره اینگونه حوادث بیشتر اتفاق افتاده است، و موجب کشته شدن، بی خانمان شدن گروهی از مردم شده است ،
گویا هرچه حاکم دیکتاتور و خونخوارتر، این حوادث بیشتر اتفاق می افتد،
و همانگونه که ظلم متوکل عباسی، بیش از دیگران بود،
در دوران او اینگونه حوادث بیشتر بود،
گروهی از مردم بواسطه کمبود آب، قحطی،
سیل، زلزله،
(الکامل فی التاریخ ج۷ص۳۴ - ۳۷)
آتش سوزی،
(تاریخ الخلفاء ص۳۴۷)
صداهای مهیب و هولناک، سرما،
(البدایه و النهایه ج۱۰ص۳۴۴ و ۲۱۵)،
و تند باد ها ،
(الکامل فی التاریخ ج۷ص۸۰) کشته شدند،
در تعدادی از شهرها چنین حوادثی چندین بار تکرار گردید،
(تاریخ الخلفاء ص۳۴۸، تاریخ الامم و الملوک ج۷ص۳۸۳)
و متاسفانه مردم محروم در چنين شرايطی دچار سختی مضاعف و مشکلات مادی، روحی فراوانی میگشتند ،
چون کسی خسارت آنها را جبران نمیکرد ،
و حاکمان ظالم، ستمگر، فاسد،
بی توجه به دين،
بیت المال مسلمانان را در راه اشباع شهوات نفسانی خود،
و اطرافیان فاسد،
و عالمان ساکت،
و قدرت طلبی مصرف می کردند ،
و از مسوولیتهای خود بویژه عدالت که شاخصه مهم دین است، غافل بودند ،
آری عدالت، از اهداف مهم انبیاء الهی است،
و خداوند متعال در قرآن بر آن تأکید فرموده است،
« لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط»
(سوره حدید ۲۵)
ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب و میزان نازل کردیم، تا مردم، ( در همه امورشان) به عدالت برخيزند،
که حاکمان فاسد عموما به آن بی توجه اند.
انشاءالله خداوند متعال توفیق معرفت، محبت، اطاعت بیشتر به همه ما عنایت فرماید
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/CINguMmexgzG91co6ZcUYO
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه شرایط دوران امام هادی (صلوات الله علیه) ؛
قسمت دوازدهم ؛
۱۲- گسترش نهضت علویان ؛
علویان در طول تاریخ،
با حاکمانی که به اسم دین اسلام ظلم و ستم میکردند،
مخالفت و مبارزه میکردند،
و دربین مردم دارای پایگاه و نفوذ اجتماعی بودند،
و خلیفه های عباسی از آنها در هراس بودند،
(الاتحاف بحب الاشراف ص۲۶۴)
و آنها را دستگیر، شکنجه، و شهید میکردند،
مأمون خليفه عباسی،
در نامه ای به این ظلم ها اعتراف کرده است،
و تصریح کرده، که بیش از آنچه امویان، علویان را کشتند، ما عباسيان آنها را کشتیم،
(ینابیع الموده ص۴۸۴، قاموس الرجال ح۱۰ص۳۵۷)
و یکی از دلایل احترامی به سادات میگذاشتند، عدالت طلبی و ظلم ستیزی آنها تا مرز شهادت بود،
برای اطلاع از شهیدان آل ابی طالب، به کتاب «مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی» مراجعه فرمائید،
در دوران امام هادی (صلوات الله علیه) ، افرادی فقیه، دانشمند، زاهد، عدالت طلب در مناطق مختلف قیام کرده بودند ،
(زندگانی امام هادی (علیه السلام) و حوادث دوران آن بزرگوار ص ۱۰۱ تا ص۱۰۳)،
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
اگر نپسندید، پیشنهادات خود رابیان فرمایید.
👇
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/B599qsB4xA1GaCqTfp8apv
[7/27، 11:51] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت سیزدهم؛
ادامه شرایط دوران امام هادی (صلوات الله علیه)؛
۱۳- دلایل قیام علویان؛
۱- عباسيان به اسم دین اسلام،
مخالفت با ظلم بنی امیه،
به مردم و علویان،
ایجاد عدالت در تمام عرصه های زندگی مردم، اعم از اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی،
قیام کردند و م
ردم به آنها پیوستند،
۲- بعد از تثبیت حکومتشان،
چنان بر مردم ظلم میکردند ،
و منتقدان را،
دستگیر ، زندان، شکنجه،
تبعید و شهید ، میکردند،
که ابو عطا سندی،
شاعری که دوران بنی امیه و بنی عباس را درک کرده است، میگوید،
«یا لیت ظلم (جور) بنی مروان عاد (دام) لنا،
یا لیت عدل بنی العباس فی النار»
یعنی ای کاش ظلم بنی مروان به ما بر میگشت،
و ای کاش عدالت بنی عباس به آتش جهنم میرفت،
۳ - بی اعتنایی حاکمان به احکام اسلام،
البته اسلامی را تبلیغ می کردند، که حکومتشان را تضمین کند،
۴ - به اسم الرضا من آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) مردم را دعوت کرده بودند، ولی بعد از تثبیت حکومتشان، ظلمی که به علویان کردند، که شاعری میگوید،
«تا لله ما فعلت امیه فیهم،
معشار ما فعلت بنو العباس»
شرح میمیه ابی فراس ص۱۱۹)،
به خدا قسم بنی امیه يک دهم ظلمی که بنی عباس به علویان کردند، به آنها ظلم نکردند،
۵- بیت المال مسلمانان را مال البیت خودشان میدانستند، و به مردم بویژه محرومان رسیدگی نمیکردند،
گرچه عموم مردم مسلمانی که با دین آشنا بودند،
نسبت به موارد فوق حساس بودند،
ولی علویان حساسیت بیشتری داشتند،
و برای آنها قابل قبول نبود، که حاکمانی به اسم دین اسلام اینگونه ظلم و ستم و تجاوز کنند،
از این روی مخالفت میکردند و علیه حاکمیت فاسد ظالم قیام میکردند،
📌اگرپسندیدیدبه اشتراک بگذارید.
اگر نپسندید، پیشنهادات خود رابیان فرمایید.
👇
🔗تلگرام🔗
t.me/sayyedhoseinnarimnie
🔗واتساپ🔗
https://chat.whatsapp.com/B599qsB4xA1GaCqTfp8apv
[7/27، 12:19] مجید خلیلیان: گزارش ایمنا، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساعاتی پیش به دلیل ابتلاء به کرونا درگذشت.
وی از سال ١٣٨۴ ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را بر عهده داشت.
تابش پیشتر معاون سیاسی وزارت کشور بود. وی همچنین در ادوار مختلف استاندار کردستان و گیلان بود.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۱ فروردین سال ۱۳۵۸ به فرمان حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامیایران به منظور تأمین مسکن محرومان و متولی توسعه و عمران روستاهای کشور و ساخت واحدهای مسکونی شهرها در چارچوب سیاستها و برنامههای دولت جمهوری اسلامیایران تشکیل شده است.
[7/27، 12:19] مجید خلیلیان: ♻️چقدر زیباست روی تابلویی بنویسیم :
⚠️ جاده لغزنده است!
🏁 دشمنان مشغول کارند!
🚦با احتیاط برانید!
⛔️ سبقت ممنوع...!
📛 دیر رسیدن به پست و مقام،
بهتر از هرگز نرسیدن به "امام زمان" است..!
♨️ حداکثر سرعت،
امابیشتر از سرعت "ولی فقیه" نباشد.
🆘 اگر پشتیبان "ولایت فقیه" نیستید،
لااقل کمربند "دشمن" را نبندید!
⛔️ دور زدن اسلام و اعتقادات ممنوع!
🛑 با دنده لج حرکت نکنید
و با وضو وارد شوید..
🚩 چرا که این جاده،
آغشته به خون مطهر شهداست.
❥✨کپےباذڪرصلواتـ
[7/27، 12:19] مجید خلیلیان: 🔴 حجتالاسلام رئیسی: باید دست دلالان از بازار سیمان و فولاد قطع شود
رئیس جمهور منتخب:
🔹حل مشکلات و موانع ساخت انبوه مسکن بدون قطع کردن دست سوداگران و کنترل قیمت ممکن نیست.
🔹اگر فعالیتهای سوداگرانه در بازار مسکن کنترل نشود شیرینی ساخت مسکن برای مردم از بین میرود.
🔹اقدامات درحال انجام برای ساخت انبوه مسکن از جمله طرح اقدام ملی مسکن باید با قوت ادامه یابد.
🔹باید با روحیه جهادی تلاش کنیم تامین زمین برای ساخت حداقل یک میلیون مسکن در سال با فوریت در اولویت اقدامات قرار گیرد.
[7/27، 12:19] مجید خلیلیان: https://youtu.be/qESHjI3_DcA
[7/27، 12:19] مجید خلیلیان: https://youtu.be/wZCqaWjCljM
[7/27، 12:19] مجید خلیلیان: https://youtu.be/OQiZhL3n55o
[7/27، 12:19] مجید خلیلیان: بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
دو مسئله شرعی (70)
1.احکام_پوشش
پوشیدن لباس غصبی جایز نیست و شرعا حرام است و نماز در آن نیز باطل است.
کسانی که خمس بدهکار هستند هر لباسی را که با عین پول خمس نداده بخرند غصبی است و پوشیدن آن جایز نیست و نماز در آن نیز باطل است. مگر آنکه از حاکم شرع یا نماینده او اجازه گرفته باشند.
2. مس بسمه تعالی بدون وضو
لمس كردن كلمه «بسمه تعالى» و يا «ا…» ـ كه به جاى كلمه «اللّه » مى نويسند ـ چه حكمى دارد؟
امام خمینی ره : مس اسماى بارى تعالى يا جزئى از آنها ـ به هر زبان و كيفيتى كه نوشته شده باشد ـ بدون وضو جايز نيست.
آيات عظام امام خامنه اى، سيستانى، فاضل، مكارم و نورى: اشكال ندارد (هر چند بهتر است كه مس نكنند).
آيات عظام بهجت و صافى: بنابر احتياط واجب بدون وضو مس نكنند.
آية اللّه وحيد: مس «ا…» اشكال ندارد؛ ولى مس «بسمه تعالى» بنابر احتياط واجب، جايز نيست.
بر محمد وال محمد صلوات
[7/27، 12:19] مجید خلیلیان: آیا میدانید یکى از سرگرمى هاى مردم ایران اینه که وقتى از مطب و داروخونه میان بیرون
حساب کنن این
دکتره چقد روزى درآمد داره ؟
😂😂😂
[7/27، 12:19] مجید خلیلیان: من موندم
اگر توی اون دنیا نامه اعمال خوبم رو بدن دست راستم
اعمال بدمو بدن دست چپم
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
گوشيمو چیکارکنم؟؟؟
🤣🤣🤣🤣
[7/27، 12:19] مجید خلیلیان: ﺍﮔﺮ ﺯﻧﺖ ﺭﻭﺯﻱ ﺍﺯﺕ ﭘﺮﺳﻴﺪ ﻣﻨﻮ ﭼﻨﺪﺗﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻱ ؟؟!!!
ﺑﮕﻮ :
.
.
ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻳﮏ ﮐﻴﻠﻮ ﺧﺎﮐﺸﻴﺮ !!!!
ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺑﻴﮑﺎﺭﻥ ﻣﻴﺮﻥ ﻣﻴﺸﻤﺎﺭﻥ . ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯﻱ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺩﺍﺭﻱ ....ﺑﺎﻭﺭ ﮐﻦ ﻣﻦ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﮐﺮﺩﻡ ﺍﻻﻥ ﺳﻪ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺭﻩ ﻣﻴﺸﻤﺮﻩ ﺗﺎﺯﻩ ﺷﺪﻩ 50 ﮔﺮﻡ 😀😀😀😀
[7/27، 12:19] مجید خلیلیان: آیا می دانید زبان فارسی مختصرترین و کوتاه ترین و کاربردی ترین زبان هاي دنیاست ؟؟
به عنوان مثال : جمله ی
" اميدوارم در انجام اين كار كه به تو واگذار كرده ام نهایت تلاشت را بکار بگیری و آنرا درست و با موفقيت انجام دهي و مرا نا اميد نكني! "
فقط در يك کلمه قابل انتقال است :
.
.
.
.
گند نزنیا !!! 😁😄🙃😂😂😂😂
👈 😂 😂
[7/27، 12:19] مجید خلیلیان: لگد ﺯﺩﻥ ﻣﺨﺘﺺ ﺑﻪ ﺍﺳﺐ ﻭ ﺍﻻﻍ ﻧﯿﺴﺖ .
.
.
.
.
.
.
ﺧﻮﺩ ﻣﻦ ﺑﻌﻀﯽ ﻭﻗﺘﺎ ﭼﻨﺎﻥ ﻟﮕﺪﯼ ﺑﻪ ﺑﺨﺘﻢ ﺯﺩﻡ
ﮐﻪ
ﺍﺳﺐ ﻭ ﺍﻻﻍ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﮐﻼﻫﺸﻮﻧﻮ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻨﺪ 😐🙃🙂🙄
[7/27، 12:19] مجید خلیلیان: ليوان آب ماله قديما بود
.
.
.
.
.
.
.
تو اين دوره زمونه بايد بگيد : گوشي دستته بزار زمين بيا کار مهم دارم😁🙃😂😂😂😂😂😊
[7/27، 12:19] مجید خلیلیان: انقده دوست دارم بشینم سر سفره با غذام بازی کنم
بعد ازم بپرسن چی شده؟
منم بگم هیچی و برم تو اتاقم 😌
.
.
لامصب خیلی باکلاسه
.
.
.
ولی نمیشه 😕
همیشه گشنمه... 😂
😂 😂
[7/27، 12:19] مجید خلیلیان: 🔴🔵 امام زمانی بودن سخت نیست فقط جگر میخواد .اگر مردش هستی بسم الله
🌺 وارد میوهفروشی شدم. خلوت بود. قیمت موز و سیب را پرسیدم. فروشنده گفت: موز شانزده تومان و سیب ده تومان. گفتم از هر کدام دو کیلو به من بده. پیرزنی وارد میوهفروشی شد و پرسید: محمد آقا سیب چند؟ میوه فروش پاسخ داد: مادر کیلویی سه تومان! نگاه تعجبزدهام را به سرعت به میوهفروش انداختم و او که متوجه تعجب و دلخوری من شده بود، چشمکی زد و با نگاهش مرا به آرامش دعوت کرد. صبر کردم. پیرزن گفت: محمد آقا خدا خیرت بده! چند تا مغازه رفتم، همشون سیب را ده-دوازده تومن میدن! مادر با این قیمتا که نمیشه میوه خرید!
🔹محمد آقای میوهفروش، یک کیلو سیب برای پیرزن کشید و او را راهی کرد و رو به من کرد و گفت: این پیرزن به تازگی پسرش و عروسش را تو تصادف از دست داده و خودش مونده با دو تا نوهی یتیم! من چند بار خواستم به او کمک کنم و به او میوهی مجانی بدم اما ناراحت شد و قبول نکرد. به همین خاطر هیچ وقت روی میوهها تابلوی قیمت نمیزنم تا وقتی این زن به مغازه میاد از قیمتها خبر نداشته باشه و بتونه برای بچههاش میوه بخره. راستش را بخواهی من به هر کسی که نیاز داشته باشه کمک میکنم و همیشه با امام زمانم معامله میکنم.
🔺دلم مثل آوار ریخته بود پایین و بسیار شرمنده بودم و بغضی سنگین تو گلوم نشسته بود. دلم میخواست روی میوهفروش را ببوسم، میوهها را خریدم، سوار ماشین شدم و هقی زدم زیر گریه و در حال رانندگی از خودم و از امام زمان علیه السلام خجل بودم و با خودم میگفتم؛ ای کاش در طول سالیان دراز عمرم من هم قسمتی از درآمدم را با امام زمانم معامله میکردم.
[7/27، 12:36] مجید خلیلیان: این کلیپ اولین باره پخش میشه عظمت خداوند رانگاه کنید این شهر در عرض۳ دقیقه کلا از بین میره کسی که داره فیلم میگیره از شدت ترس وتعجب داره گریه میکنه