✍ این متن رو بخوانید و لذّت ببرید
(حافظ شيرازی)
اگر آن ترک شيرازی بدست آرد دل ما را /
بخال هندويش بخشم سمرقندوبخارا را
🌼🌼🌼🌼🌼
(صائب تبريزی)
اگر آن ترک شيرازی بدست آرد دل ما را /
به خال هندويش بخشم سر و دست و تن و پا را / هر آنکس چيز می بخشد ز مال خويش می بخشد / نه چون حافظ که می بخشد سمرقند و بخارا را
🌼🌼🌼🌼
(شهريار)
اگر آن ترک شيرازی بدست آرد دل ما را
به خال هندويش بخشم تمام روح و اجزا را / هر آنکس چيز می بخشد بسان مرد می بخشد / نه چون صائب که می بخشد سر و دست و تن و پا را
سر و دست و تن و پا را به خاک گور می بخشند/ نه بر آن ترک شيرازی که برده جمله دلها را
🌼🌼🌼
(خانم دريايی شاعر)
اگر آن ترک شيرازی بدست آرد دل ما را
خوشا بر حال خوشبختش، بدست آورده دنيا را / نه جان و روح می بخشم، نه املاک بخارا را / مگر بنگاه املاکم ؟
چه معنی دارد اين کارا / و خال هندويش ديگر، ندارد ارزشی اصلاً
که با جراحی صورت، عمل کردند خال ها را / نه حافظ داد املاکی، نه صائب دست و پاها را / فقط می خواستند اينها، بگيرند وقت ماها را
🌼🌼🌼🌼
(کامران سعادتمند شاعر)
اگر آن ترک شيرازی بدست آرد دل ما را /
نه او را دست و پا بخشم، نه شهری چون بخارا را / همان دل بردنش کافی که من را بی دلم کرده / نمی خواهم چو طوطی من، بگويم اين غزلها را / غزل از حافظ و صائب و يا دريايی بی ذوق / و يا آن شهريار ترک که بخشد روح اجزا را /
ميان دلبر و دلدار، نباشد حرفِ بخشيدن
اگر دلداده می باشيد، مگوييد اين سخن ها را
🌼🌼🌼
(عارف تهرانی شاعر)
اگر آن ترک شيرازی بدست آرد دل ما را /
شعار و حرف پُر کرده، تمام ادعاها را /
يکی بخشيده چون حافظ ، سمرقند و بخارا را / یکی چون صائبِ تبريز ، سر و دست و تن و پا را / از اين سو شهريار داده تمام روح اجزا را / از آن سو بانودريايی گرفته حال ماها را /
سعادتمندِ شاعر نيز فقط گفت و نداد هرگز / نه ملک و نه بخارایی ، نه روح و نه تن و پا را
🌷🌷🌷🌷🌷🌷
ولي من می شناسم کس ، که او نه گفت و نه دم زد / بدون حرف عمل کرده ، تمام ادعاها را / کسی که خانمانش را ، رها از بهر جانان کرد / بدون منتی بخشيد ، سر و دست و تن و پا را /
و او آهسته و آرام ، برای کشور ایران /
فدا کرده به گمنامی ، تمام روح و اجزا را / دگر خواهی بدانی کيست ، وجودت از سجود اوست / تمامی خودش را داد ، به ما بخشيده دنيا را / نه گفتش ترک شيرازی ، نه گفتش خال هندويش /
و او نامش " سلیمانی " عمل کرد ادعاها را /
شادی روح مطهرش صلوات
✍️ یادداشت رسیده | جبران ناتمام حجت الاسلام نقویان
💭 قطعه فیلمی از حجت الاسلام نقویان منتشر شد و بازخوردهای زیادی در پی داشت ایشان در بخشی از صحبتهایشان میگویند: "اگر یک عدهای شب تا صبح به نماز بایستند ولی از همه دوستان و یاران و بستگان دور باشند و یک عدهای سفره شراب پهن کنند اما دور هم باشند خدا به اون دورهمی بیشتر عنایت و توجه میکند."
◻️ روایت مورد استناد ایشان:
...یا امیر المؤمنین! آیا گناهانی هستند که زود نابود کنند؟ فرمود: آری، وای بر تو، آن قطع رحم است، به راستی که خاندانی باهم باشند و به هم کمک کنند و با اینکه بدکارند خداوند به آنها روزی میدهد، و خاندانی که از هم جدا هستند و با یکدیگر قطع رحم میکنند و خداوند آنها را از لطف خود محروم میسازد با اینکه پرهیزکارند. (اصول کافی / ترجمه آیت اللهی: ج ۴، ص ۸۱)
◻️ روایت از حیث سلسله روات دچار ضعف سند است و مرفوعه است.
◻️ الأخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو إلا المتقین (زخرف: ۶۷)
از این آیه استفاده میشود که هر دوستی و دورهمی که بر محور تقوا نباشد باطنش دشمنی است. زیرا قیامت باطن این دنیا است.
◻️ پس چطور میتوان جمع، دوستی و دورهمی فاجران را از منظر شارع مقدس ممدوح دانست؟
◻️ با فرض اعتبار روایت، برای جمع عرفی میان روایت و آیه شریفه باید بر محور دوستی دقت کرد.
محور دوستی در این روایت رابطه خویشاوندی، مواسات و کمک به نیازهای یکدیگر برشمرده شده است. درست است که اجتماع گنهکاران است اما از این حیث مورد مدح قرار گرفته است که در آن روابط خانوادگی و مواسات برقرار است. از این جهت، این نوع ارتباط را میتوان رابطهای بر محور "بِرّ و تقوا" دانست در نتیجه ممدوح خواهد بود و تعارضی با معنای آیه شریفه نخواهد داشت.
◻️ اما تصویری که حجت الاسلام نقویان ارائه میدهند که عدهای دوست با هم در بزم شراب بنشینند با معنای روایت مورد استناد ایشان منافات دارد. زیرا ظاهر کلام ایشان یعنی بزم شراب (به انضمام جملات پیشین ایشان در مورد شراب)، این معنا را متبادر میکند که محور این اجتماع و دورهمی #فسق است؛ لذا این چنین جمعی نمیتواند مصداق روایت شریفه باشد بلکه باطن این بزم دوستانه، دشمنی است مطابق مفاد آیه شریفه.
◻️میتوان گفت ظاهر بیان ایشان نه تنها مطابق با روایت مذکور نیست بلکه نسبت به روایت معکوس و مقلوب است. زیرا "بزم شراب" خود یک "فسق جمعی" است در حالیکه روایت در صدد بیان "تقوای جمعی" است.
متن کامل:👇
https://hawzahnews.com/xbwsX
@HawzahNews | حوزه
د، نه گرما میفهمد، این اگر چنانچه در درون خودش در آن جهاد اکبر پیروز نشده بود، این جور نمیتوانست جلوی دشمن برود. ۹۸/۱۰/۱۳
حاج قاسم صد بار در معرض شهادت قرار گرفته بود؛ این بار اوّل نبود، ولی در راه خدا و انجام وظیفه و جهاد فیسبیلالله از هیچ چیز پروا نداشت؛ نه از دشمن پروا داشت، نه از حرف این و آن پروا داشت، نه از تحمّل زحمت پروا داشت. ۹۸/۱۰/۱۳
این شهید عزیزِ ما هم دل و جگر داشت به دهان خطر میرفت و ابا نداشت؛ هم با تدبیر بود؛ منطق داشت برای کارهایش. این شجاعت و تدبیرِ توأمان، فقط در میدان نظامی هم نبود، در میدان سیاست هم همین جور بود. ۹۸/۱۰/۱۸
شهید سلیمانی یک فرمانده جنگاورِ مسلّط بر عرصهی نظامی بود، در عین حال بشدّت مراقب حدود شرعی بود. ۹۸/۱۰/۱۸
مراقب بود که به کسی تعدّی و ظلم نشود. به دهان خطر میرفت امّا جان دیگران را تا میتوانست حفظ میکرد. ۹۸/۱۰/۱۸
در مسائل داخل کشور اهل حزب و جناح و مانند اینها نبود، لکن بشدّت انقلابی بود. انقلاب و انقلابیگری خطّ قرمزِ قطعیِ او بود؛ ذوب در انقلاب بود. پایبند به خطّ مبارک و نورانیِ امام راحل (رضوان الله علیه) بود. ۹۸/۱۰/۱۸
به کمک ملّتهای منطقه یا با کمکهایی که به ملّتهای منطقه کرد، توانست همهی نقشههای نامشروع آمریکا در منطقهی غرب آسیا را خنثی کند. ۹۸/۱۰/۱۸
د، نه گرما میفهمد، این اگر چنانچه در درون خودش در آن جهاد اکبر پیروز نشده بود، این جور نمیتوانست جلوی دشمن برود. ۹۸/۱۰/۱۳
حاج قاسم صد بار در معرض شهادت قرار گرفته بود؛ این بار اوّل نبود، ولی در راه خدا و انجام وظیفه و جهاد فیسبیلالله از هیچ چیز پروا نداشت؛ نه از دشمن پروا داشت، نه از حرف این و آن پروا داشت، نه از تحمّل زحمت پروا داشت. ۹۸/۱۰/۱۳
این شهید عزیزِ ما هم دل و جگر داشت به دهان خطر میرفت و ابا نداشت؛ هم با تدبیر بود؛ منطق داشت برای کارهایش. این شجاعت و تدبیرِ توأمان، فقط در میدان نظامی هم نبود، در میدان سیاست هم همین جور بود. ۹۸/۱۰/۱۸
شهید سلیمانی یک فرمانده جنگاورِ مسلّط بر عرصهی نظامی بود، در عین حال بشدّت مراقب حدود شرعی بود. ۹۸/۱۰/۱۸
مراقب بود که به کسی تعدّی و ظلم نشود. به دهان خطر میرفت امّا جان دیگران را تا میتوانست حفظ میکرد. ۹۸/۱۰/۱۸
در مسائل داخل کشور اهل حزب و جناح و مانند اینها نبود، لکن بشدّت انقلابی بود. انقلاب و انقلابیگری خطّ قرمزِ قطعیِ او بود؛ ذوب در انقلاب بود. پایبند به خطّ مبارک و نورانیِ امام راحل (رضوان الله علیه) بود. ۹۸/۱۰/۱۸
به کمک ملّتهای منطقه یا با کمکهایی که به ملّتهای منطقه کرد، توانست همهی نقشههای نامشروع آمریکا در منطقهی غرب آسیا را خنثی کند. ۹۸/۱۰/۱۸
بخشی از نامه ۳۸ نهج البلاغه که حضرت امیر علیه السلام خطاب به مردم مصر هنگام اعزام مالک اشتر نوشته اند و توصیف زیبای آن سردار بزرگ و شخصیت برجسته که ما تجلی آن را در حاج قاسم عزیز دیدیم ....
افسوس که مادر روزگار از آوردن مثل ایشان عقیم است....
صبر بسیار بباید پدر پیرفلک را
تادگر مادر گیتی چوتو فرزند بزاید...
امَّا بَعْدُ، فَقَدْ بَعَثْتُ إِلَيْكُمْ عَبْداً مِنْ عِبَادِاللهِ عَزَّوَجَلَّ، لاَيَنَامُ أَيَّامَ الخَوْفِ، وَلاَ يَنْكُلُ عَنِ الاََْعْدَاءِ سَاعَاتِ الرَّوْعِ أَشَدَّ عَلَی الْفُجَّارِ مِنْ حَرَيقِ النَّارِ.......
فَإِنَّهُ سَيْفٌ مِنْ سُيُوفِ اللهِ لاَ كَلِيلُالظُّبَةِ وَلاَ نَابِيالضَّرِيبَةِ....
اما بعد!يكی از بندگان خداوند را بسوی شما فرستادم كه به هنگام خوف(مردم از جنگ) خواب به چشم راه نميدهد، در ساعات ترس و وحشت،از دشمن هراس نخواهد داشت و نسبت به بدكاران از شعله آتش سوزنده تر است ...... او شمشيری است از شمشيرهای خداكه نه تيزيش بكندی ميگرايد و نه ضربتش بی اثر ميگردد...
سالروز شهادت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی تسلیت باد.
7.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برگزاری اولین دادگاه خونخواهی شهید سلیمانی