🔸مسئولیت پرستاران نسبت انجام فرائض دینی بیمار
⁉️ بسیاری از پرستاران نسبت به ادای فرایض بیماران مراقبت کامل ندارند. مثلاً کمک به بیمار جهت وضوء ساختن، تیمم و وضعیت نمازگزاران و ... در صورتی که بیمار همراه نداشته و نیازمند کمک است آیا پرستار یا کادر خدماتی بیمارستان مسئول نمیباشد؟
✅ کمک کردن در موارد ذکر شده که معذور را از معذور بودن خارج میکند بر دیگری لازم نیست. بلی خود مکلّف در صورت امکان بدون مشقّت باید کمک بگیرد ولو از پرستار.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸بالا بردن ابرو
⁉️ بالا بردن ابرو (لیفت ابرو) چه حکمی دارد؟ آیا مانع وضو و غسل است؟
✅ اگر از موادی استفاده شود که مانع رسیدن آب به پوست یا موی ابرو گردد، وضو و غسل با آن صحیح نیست و باید موقع وضو و غسل برداشته شود و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز، ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیرهای، تیمم انجام شود و بعد از برطرف شدن مانع، بنابراحتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸مسئول بودن کارمند نسبت به وسائل محل کار
⁉️ اگر کارمند یا کارگری به ابزار یا دستگاهی که برای انجام کار در اختیار او قرار گرفته است، ناخواسته آسیبی وارد کند، آیا باید خسارت وارد شده را جبران نماید؟
✅ در صورتی که مطابق قراردادِ با محل کار، از ابزار یا دستگاه استفاده کرده و نسبت به حفظ آن کوتاهی نکرده باشد، ضامن نیست و در غیر این صورت باید خسارت وارد شده را جبران کند.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 واجبات رکنی و غیر رکنی در نماز
✅ بعضی از واجبات نماز «رکن» است؛ یعنی اگر در نماز انجام نشود یا بیش از مقدار واجب به جا آورده شود، حتی اگر از روی سهو و فراموشی هم باشد، نماز باطل میشود و بعضی «غیر رکن» است؛ یعنی اگر عمداً کم یا زیاد شود، نماز باطل است اما کم و زیاد شدن سهوی آن، نماز را باطل نمیکند.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۳۹
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 ارکان نماز
✅ ارکان نماز عبارتاند از:
۱. نیّت
۲. تکبیرة الاحرام
۳. قیام هنگام تکبیرة الاحرام و قبل از رکوع (قیام متصل به رکوع)
۴. رکوع
۵. دو سجده.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۴۰
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 نیت در نماز
✅ نیّت (که یکی از واجبات رکنی است) به معنای قصد انجام نماز برای اطاعت از فرمان خداوند میباشد.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۴۱
🆔 @khamenei_ahkam
🔸جریمه تأخیر در پرداخت شارژ
⁉️ در مجتمعی هستم که بابت تأخیر در پرداخت شارژ ماهانه باید سی درصد جریمه بدهم، آیا دریافت وجه مزبور، جایز است؟
✅ اگر اعضای مجتمع در قراردادی متعهد شوند که مبلغ شارژ را در تاریخ معینی بپردازند و در صورت تخلف، به پرداخت وجه معینی ملتزم گردند، اشکال ندارد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸شک در افعال یا رکعات نماز مستحبی
⁉️ در صورت شک در افعال یا رکعات نماز نافله، وظیفه مکلف چیست؟
✅ اگر در افعالِ (رکنی یا غیر رکنی) نماز مستحبی شک كند چنانکه محل آن نگذشته باشد، بايد آن را به جا آورد و اگر محل آن گذشته باشد، به شک خود اعتنا نكند. اما اگر در شمارهی ركعتِ نماز مستحبی شک كند، اختیار دارد که بنا را بر کمتر یا بیشتر بگذارد؛ مگر آنکه طرف بیشتر موجب بطلان نماز شود که در این صورت بنا را بر کمتر بگذارد؛ (مانند اینکه شک كند دو ركعت خوانده يا سه ركعت که بنا را بر دو بگذارد و اگر شک بین یک و دو باشد به هر طرف شک عمل كند، نماز صحيح است).
🆔 @khamenei_ahkam
🔸خمس سرمایه
⁉️ اگر شک کند که به سرمایهای که با آن امرار معاش میکند، خمس تعلق میگیرد یا خیر، وظیفه چیست؟
✅ اصل سرمايه اگر از درآمد كسب بوده و خمس آن داده نشده باشد، سر سال خمسى مشمول خمس است مگر در جایی که پس از پرداخت خمس، درآمد کسب با بقیه سرمایه، برای هزینههای زندگی کافی نبوده یا کسب، مناسب با شأن عرفی او نباشد و یا تردید داشته باشد که چنین است یا خیر که در این موارد پرداخت خمس واجب نیست.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 تغییر سال خمسی
⁉️ در صورتی که پس از پایان سال خمسی، اولین درآمد سال جدید با فاصله زمانی واقع شود آیا میتوان مبدأ سال خمسی جدید را، تاریخ حصول اولین درآمد قرار داد؟
✅ مانعی ندارد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 وضو و غسل جبیره احتیاطی
⁉️ با رنگ و چسب کار میکنم و کار کردن با دستکش هم ممکن نیست؛ همیشه برای وضو و غسل تا آنجایی که بتوانم، مانع را برطرف میکنم ولی گاهی بعد از نماز، وضو و یا غسل، مانعی میبینم که موقع برطرف کردن متوجه نشده بودم آیا میتوانم برای وضو و غسل، نیت ما فی الذمه کنم که اگر مانعی بود و من نتوانستم متوجه بشوم، وضو یا غسل جبیرهای به حساب آید؟
✅ اگر از مواردی باشد که وضوی جبیره مجاز است، میتوانید هنگام شستن عضو، جاهایی را که احتمال میدهید مانع وجود دارد، علاوه بر شستن، به نیت وضو دست تر هم بکشید.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 نیت در نماز
✅ لازم نیست نیّت را بر زبان جاری کرده و مثلاً بگوید: چهار رکعت نماز ظهر میخوانم قربةً الی الله. همچنین لازم نیست آن را از ذهن یا دل بگذراند، بلکه همین اندازه که قصد انجام عمل را برای اطاعت از فرمان الهی داشته باشد کافی است.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۴۲
🆔 @khamenei_ahkam