eitaa logo
فتاوای رهبر انقلاب
10.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1 ویدیو
0 فایل
مرور احکام کتاب اجوبةالاستفتائات و دیگر منابع فقهی متعلق به حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به همراه بیان جدیدترین فتاوا و استفتائات روز از معظم‌له
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 استفاده از تسهیلات بانکی در غیر مورد قرارداد ⁉️ آیا استفاده از وام کالا در رهن خانه یا تهیه مسکن‌جایزاست؟ ✅ به طور کلی در تسهیلات بانکی ـ غیر از وام قرض الحسنه ـ پول در ملکیت بانک است و مشتری از طرف بانک وکیل است آن را در محل معین شده در قرارداد مصرف کند، بنابراین، صرف آن در محل دیگر، تصرف غاصبانه و شرعا غیر مجاز و موجب ضمان است. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸 حکم خرید و فروش امتیاز وام ⁉️ آیا خرید و فروش امتیاز وام، حلال است؟ اگر هست چه شرایطی را باید رعایت کرد؟ ✅ خرید و فروش وام جایز نیست؛ ولی اگر بر اساس قانون نظام بانکی کشور، امتیاز دریافت وام یا تسهیلات بانکی، قابل واگذاری به غیر باشد، صاحب امتیاز می‌تواند در قبال دریافت وجه و یا به صورت مجانی، با مراعات مراحل قانونی مربوط، امتیاز خود را واگذار کند. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸 حکم دریافت وام جعاله برای خرید ماشین ⁉️ جهت تجهیز منزل، ماشینم را فروختم و الآن برای خرید خودرو قصد اخذ وام جعاله را دارم. دریافت وام جعاله برای این امر، چه حکمی دارد؟ ✅ به طور کلی تسهیلات بانکی ـ غیر از وام قرض الحسنه ـ غالباً به ملکیت مشتری در نمی‌آید، بلکه مشتری از طرف بانک ـ مالک پول ـ مجاز است طبق قرارداد آن را در محل معین شده ـ توسط بانک ـ مصرف کند، بنابر این، صرف آن در محل دیگر، تصرف غاصبانه و شرعاً غیر مجاز و موجب ضمان است. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸 گرفتن وام برای پول پیش خانه ⁉️ می‌خواهم از بانک برای پول پیش خانه وام بگیرم - با ۱۸ درصد سود - ، با توجه به اینکه وام مضاربه است، آیا جایز است وام را برای این کار استفاده کنم؟ ✅ اولا: اگر برای استفاده در مورد خاصی وام داده شود، فقط در همان مورد می‌توانید استفاده کنید. ثانیا: تسهیلات بانکی ـ غیر از وام قرض الحسنه ـ، غالبا به ملکیت مشتری در نمی‌آید بلکه مشتری از طرف بانک ـ مالک پول ـ مجاز است طبق قرارداد، آن را در محل معین شده ـ توسط بانک ـ مصرف کند، بنابر این استفاده از آن در محل دیگر، تصرف غاصبانه بوده و شرعاً غیر مجاز و موجب ضمان است. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸 حق عضویت و کارمزد بابت قرض الحسنه ⁉️ صندوق قرض الحسنه خانگی تشکیل داده‌ام و مقدار مشخصی پول به عنوان سپرده و حق عضویت از متقاضیان وام دریافت می‌کنم و با تجمیع سپرده‌ها به نوبت به آنان وام می‌دهم.اولاً دریافت حق عضویت (که معین و مشخص است و همه باید برای دریافت وام آن را بپردازند) جایز است؟ثانیاً توجه به اینکه صندوق خانگی است و برخی هزینه‌ها مثل اجاره بها ، حقوق پرسنل و... ندارد آیا کارمزد (حق الزحمه) جایز است؟ مقدار کارمزد به چه شکل تعیین می‌شود؟ ✅ 1 ـ اشکال ندارد. 2 ـ با توجه به اینکه مبالغ قرض ملک شما نیست و از پول خودتان قرض نمی‌دهید، دریافت کارمزد شرط خاصی ندارد و تابع توافق اعضاست. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸 پرداخت و دریافت مبلغ اضافه بر مقدار قرض ⁉️ برادرم مبلغی در بانک دارد و ماهیانه سودی به آن تعلق می‌گیرد. قسمتی از این پول را من از ایشان قرض الحسنه گرفته‌ام؛ آیا می‌توانم معادل آن سودی را که بانک می‌داده، به عنوان هدیه و قدردانی به ایشان بدهم؟ ✅ اگر ضمن قرارداد قرض، شرط پرداخت اضافه یا بنای طرفین بر پرداخت اضافه نباشد، در صورتی که قرض گیرنده با رضایت، مبلغ بیشتری بپردازد، اشکال ندارد. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸حکم نماز احتیاط در صورت صحیح بودن نماز ‌ ✅ اگر پیش از خواندن نماز احتیاط بفهمد که نمازش درست بوده، لازم نیست نماز احتیاط را بخواند. همچنین اگر در بین نماز احتیاط متوجه شود، واجب نیست آن را تمام کند. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۷۳ 🆔 @khamenei_ahkam
🔸شک‌های غیر معتبر در نماز ‌ ✅ شک‌هایی که اعتبار ندارند و نباید به آنها اعتنا کرد از این قرار است: ۱. شک در چیزی که محل آن گذشته است؛ ۲. شک بعد از سلام؛ ۳. شک بعد از وقت نماز؛ ۴. شک امام و مأموم؛ ۵. شک کثیر الشک؛ ۶. شک در نمازهای مستحبی. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۷۴ 🆔 @khamenei_ahkam
🔸حکم شک بعد از محل در نماز ‌ ✅ اگر بین نماز شک کند یکی از کارهای واجب نماز را انجام داده یا نه، اگر وارد جزء بعدی شده باشد، نباید به آن شک اعتنا کند؛ مانند اینکه در رکوع شک کند حمد را خوانده یا نه. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۷۵ 🆔 @khamenei_ahkam
🔸 اتصال جماعت از طریق خانم‌ها ⁉️ اگر در نماز جماعتی، نمازگزاران زن بین دو گروه از نمازگزاران مرد قرار بگیرند و مردان به واسطه زنان به یکدیگر وصل شوند؛ آیا وجود پرده و مانند آن، اتصال بین این دو گروه مردان را قطع می‌کند؟ آیا در اینکه پرده در محل اتصال خانم‌ها به آقایان باشد یا بر عکس،تفاوتی‌هست؟ ✅ بنابر احتیاط واجب در هر دو صورت مانع اتصالِ گروه دوم از نمازگزاران مرد است. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸 کودک نابالغ و اتصال در جماعت ⁉️ در رساله آمده است که «اگر واسطه اتصال در جماعت، کودک نابالغ باشد، چنانچه بدانند نماز او صحیح است، مى‌‌توانند اقتدا كنند و به جماعت نماز بخوانند.» از کجا بدانیم که نماز وی صحیح است؟ ✅ همین که به حسب ظاهر افعال و اذکار نماز را درست انجام می‌دهد، کفایت می‌کند. 🆔 @khamenei_ahkam
🔸 ایستادن مسافر در صف جماعت و اتصال سایر نمازگزاران ⁉️ طبق نظر مقام معظم رهبری (مد ظله) اگر نماز اشخاصی که واسطه اتصال ما در نماز جماعت هستند، تمام یا فرادا شود، چنانچه بلافاصله دوباره اقتدا کنند، نماز ما به جماعت صحيح است؛ حال سؤال این است که منظور از بلافاصله چیست؟ آیا منظور این است که باید موقع تسبيحات اربعه به امام جماعت اقتدا کنند یا اینکه می‌توانند موقع رکوع اقتدا کنند؟ ✅ باید بعد از خروج از جماعت فورا اقتدا کنند، بنابر این اگر صبر کنند تا امام به رکوع رود و بعد اقتدا کنند، کافی نیست. 🆔 @khamenei_ahkam