🔸 ارتباط در دوران نامزدی
⁉️ اگر دختر و پسر قصد ازدواج داشته و برای آشنایی هرچه بیشتر با هم ارتباط پیامکی یا تلفنی یا در اماکنی مثل پارک با هم دیدار داشته باشند، مشکل دارد؟
✅ تا زمانی که عقد ازدواج خوانده نشده است، نامحرم هستند و هرگونه ارتباطی که خارج از ضوابط و احکام شرعی باشد و یا مفسدهای بر آن مترتب باشد، جایز نیست.
بر هر زن و مرد مکلفی شرعاً واجب است حریم ضوابط شرعی و مقررات اسلامی را دقیقاً مراعات کند و از هرگونه رفتاری که ترس وقوع در حرام در آن است و یا موجب فتنه و فساد می شود، جداً پرهیز کند.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 برگزاری مراسم ازدواج در ایام قمر در عقرب
⁉️ با توجه به این که در هر ماه قمری، بعضی از روزها قمر در عقرب است، آیا برگزاری مراسم ازدواج در این روزها اشکال دارد؟
✅ در ایام قمر در عقرب، اجرای صیغه عقد نکاح، کراهت دارد، اما برگزاری مراسم اشکال ندارد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 ازدواج در عده
⁉️ خانمی پس از ازدواج به دلیل اختلاف با همسر خود، بیش از یک سال است که دور از وی زندگی میکند و به زودی از همسر خود طلاق می گیرد، آیا در شرایط فعلی یا بلافاصله بعد از طلاق، می تواند با مرد دیگری عقد موقت یا دائم بخواند؟
✅ تا زمانی که صیغه طلاق با رعایت شرایط آن خوانده نشده و خانم، عدّه طلاق را سپری نکرده است، عقد ازدواج با شخص دیگر باطل است و زمان عدّه از وقتی محاسبه می شود که صیغه طلاق جاری شود، هرچند زن و مرد یک سال از هم دور باشند.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 مشخص نکردن مهریه در عقد
⁉️ عدم ذکر مهریه ـ عمدا یا به خاطر فراموشی ـ در عقد دائم و موقت، چه حکمی دارد؟
✅ در عقد دائم، ذکر مهریه شرط نیست و اگر مهریه معین نشود، عقد صحیح است و چنانچه آمیزش جنسی صورت گرفته باشد زن مستحق مهر المثل است؛ ولی در عقد موقت تعیین و ذکر مهریه، جزء ارکان عقد بوده و بدون آن عقد باطل است .
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 لباس ابریشم برای مردان
✅ لباس نمازگزار مرد (حتی چیزهایی که عورت را نمیپوشاند مانند عرقچین، جوراب و مانند آن) اگر از ابریشم خالص باشد، نماز با آن باطل است و در غیر نماز هم پوشیدن آن برای مرد حرام است ولی اگر دستمال ابریشمی و مانند آن همراه نمازگزار، مثلاً در جیب او باشد، اشکال ندارد و نماز را باطل نمیکند.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۴
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 ابریشم بودن مقداری از لباس
✅ اگر آستر لباس، حتی مقداری از آن ابريشم خالص باشد، پوشيدن آن برای مرد حرام و نماز در آن باطل است.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۵
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 لباس مشکوک به ابریشم
✅ پوشيدن لباسی كه نمیداند از ابريشم خالص است يا چيز ديگر، اشكال ندارد و نماز با آن صحيح است.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۶
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 استفاده از سهم اینترنت دیگران
⁉️ آیا استفاده از اینترنت بی سیم دیگران، جایز است؟
با ذکر این نکته که مالک آن با وجود اینکه می تواند بر روی آن رمز بگذارد اما این کار را نکرده و فرکانسی است که در فضا منتشر است و ما بدون زحمت می توانیم از آن استفاده کنیم.
✅ بدون علم یا اطمینان به رضایت مالک، این کار جائز نیست و مجرد قرار ندادن رمز، مجوز انجام این کار نیست.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 استفاده از اموال جاماندۀ دیگران
⁉️ استفاده از مال به جا مانده از دیگران در امثال هتل ها یا خوابگاه دانشگاه و ... که صاحب آن را نمی شناسیم، چه حکمی دارد؟
✅ اگر بداند مالک از آن مال اعراض کرده یا نسبت به استفاده از آن راضی است، استفاده از آن اشکال ندارد، در غیر این صورت برداشتن آن مال جایز نیست، مگر این که به قصد رساندن آن به مالکش بردارد که در این صورت باید مال را حفظ کند و پس از تحقیق و یافتن مالک، مال را به صاحبش بدهد و در صورتی که از یافتن مالک آن مأیوس شود یا دسترسی به او ممکن نباشد، باید آن مال یا قیمت آن را به فقیر صدقه بدهد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 استفاده شخصی از اینترنت محل کار
⁉️ آیا استفاده از اینترنت محل کار برای کار شخصی جایز است؟
✅ استفاده شخصی، جایز نیست و موجب ضمان است؛ مگر آن که با اذن مسئولی باشد که شرعا و قانونا چنین حقی دارد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 شک در وضو پس از نماز
⁉️ اگر کسی بعد از نماز شک کند که وضو گرفته یا نه، وظیفه او چیست؟
✅ نماز خوانده شده صحیح است ولی باید برای نماز های بعدی وضو بگیرد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 تصرف در ملک مشاع
⁉️ ما در خانه ارثی زندگی میکنیم، کدورتی بین ما و بعضی از وارثان وجود دارد، اگر بعضی از ورثه، ابراز عدم رضایت کنند با توجه به این که شراکت به صورت مشاع است، زندگی کردن و نماز خواندن در این خانه برای ما چه حکمی دارد؟
✅ اگر حتی یکی از ورثه، رضایت نداشته باشد، تصرف جایز نیست و حکم غصب را دارد و نماز در آنجا نیز صحیح نیست.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 استفاده از اموال کسی که خمس نمی دهد
⁉️ پدرم اهل پرداخت خمس نیست، استفاده از اموال ایشان برای ما اشکال دارد؟ آیا فرزندان ایشان، ضامن خمسِ اموال استفاده شده هستند؟
✅ استفاده از اموال ایشان اشکال ندارد و نسبت به خمس آن وظیفه ای ندارید، ولی در صورتی که یقین دارید خمس نمی دهد، وظیفۀ شما ـ با وجود شرایط ـ تذکر به مسئلۀ خمس و امر به معروف است .
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 لباس ابریشم برای زنان
✅ پوشيدن لباس ابريشمی برای زن در نماز و غير نماز اشكال ندارد.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۷
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 مستحبات لباس نمازگزار
✅ برخی از مستحبات لباس نمازگزار عبارت است از: لباس سفيد باشد، پاكيزهترين لباس باشد، از پنبه يا كتان باشد، بوی خوش استعمال کند و انگشتر عقيق استفاده کند.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۸
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 مکروهات لباس نمازگزار
✅ برخی از مکروهات لباس نمازگزار عبارت است از: پوشیدن لباس سیاه و چرک و تنگ و لباس شرابخوار و لباس کسی که از نجاست پرهیز نمی کند و لباسی که نقش صورت دارد هر چند لباس زیرین باشد. باز بودن دکمه های لباس و دست کردن انگشتری که نقش صورت دارد.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۹
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 عید نوروز
⁉️ نظر حضرت عالی راجع به عید نوروز چیست؟ آیا همانند عیدهایی که مسلمانان آن ها را جدی می گیرند مثل عید فطر و قربان، از نظر شرعی ثابت شده است یا این که فقط روز مبارکی محسوب می شود مثل روز جمعه و مناسبت های دیگر؟
✅ هرچند نصّ معتبری مبنی بر این که عید نوروز از اعیاد دینی یا ایام مبارک شرعی باشد، وارد نشده است، ولی جشن گرفتن و دید و بازدید در آن روز، اشکال ندارد، بلکه از این جهت که صله رحم می باشد مستحسن است.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 خمس لباس عیدی
⁉️ سال خمسی من، اول اسفند ماه است؛ اگر لباس های عید نوروز خود را پیش از سال خمسی خریداری کنم، آیا به آنها خمس تعلق می گیرد؟
✅ اگر مورد نیاز شما باشد و عرفاً جزء مؤونه محسوب شود، خمس ندارد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 خمس حقوق
⁉️ اگر سال خمسی من، اول ماه باشد و حقوق من چند روز قبل از سال خمسی واریز شود، آيا به حقوق این ماه خمس تعلق می گيرد؟
✅ اگر تا پنج روز پس از سررسید سال خمسی مصرف شود، خمس ندارد؛ همچنین پس انداز مقداری پول برای پیشآمدهای احتمالی چنانچه با دادن خمس، مقدار باقیمانده کفایت نمیکند و نگرانی شخص برطرف نمیشود، خمس ندارد؛ هر چند احتیاط این است که پس از رفع نگرانی (با حصول درآمد جدید)، خمس مقداری که مصرف نشده پرداخت شود.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 بیهوش کردن بیمار درمانناپذیر
⁉️ آیا در مواردی که بیمار از نظر پزشکی درمان ناپذیر بوده و باید تا زمان مرگ، درد بسیار شدیدی را تحمل کند، می توان او را با رضایت خودش تا زمان مرگ، بیهوش کرد تا متوجه درد نشود؟
✅ اگر بیهوش کردن سبب تسریع در فوت یا ضرر قابل توجه برای بیمار نباشد، با رضایت او اشکال ندارد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 پیش افتادن از رکوع امام جماعت
⁉️ با توجه به اینکه کم و زیاد شدن ارکان، نماز را باطل می کند، اگر مأموم سهوا سر از رکوع بردارد و ببیند که امام هنوز در رکوع است، چه وظیفه ای دارد؟
✅ بايد به ركوع برگردد و در اين صورت زياد شدن ركن، نماز را باطل نمىكند؛ ولى اگر به ركوع برود و پيش از رسيدن به حدّ ركوع، امام سر از ركوع بردارد، نمازش باطل است.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 کارکردن برای دیگران در زمان قرارداد
⁉️ راننده ای برای شرکتی، بار می برد و در همان زمان، فرد دیگری هم باری داده تا علاوه بر بارهای شرکت، آن را هم به مقصد برساند و کرایه دریافت کند اما شرکت، این کار را قبول نکرده است؛ آیا کرایه مزبور، اشکال دارد؟
✅ اگر خودرو، متعلق به شرکت باشد، عمل راننده جایز نبوده و باید نسبت به استفاده غاصبانه از خودرو، حق شرکت را بدهد اما اگر خودرو، متعلق به راننده بوده و با شرکت قراردادِ حمل بار منعقد کرده است، در صورتی که عمل مذکور، منافاتی با قرارداد نداشته باشد، کرایۀ دریافتی اشکال ندارد.
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 مباح بودن مکان نماز گزار
✅ مکان نمازگزار نباید غصبی باشد. بنابراین نماز خواندن روی فرش یا تخت غصبی، هرچند زمین آن مباح باشد، باطل است. همچنین اگر فرش مباح را بر زمین غصبی پهن کنند، نماز بر آن باطل است.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۰۰ و ۱۰۱
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 عدم علم به مباح بودن نماز
✅ اگر در مکانی که نمیداند یا فراموش کرده غصبی است نماز بخواند، نمازش صحیح است.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۰۲
🆔 @khamenei_ahkam
🔸 عدم علم به باطل بودن نماز در مکان غصبی
✅ کسی که می داند مکانی غصبی است، ولی نمی داند نماز در مکان غصبی باطل است، اگر در آنجا نماز بخواند، نمازش باطل است.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۰۳
🆔 @khamenei_ahkam