💠 آن مسألهی اساسی که در انقلاب اسلامی هدف اعلی و والا به حساب میآمد و میآید، عبارت از تزکیهی انسان است.
🗓۱۳۷۰/۰۸/۰۱
📚کانال رهبر حوزهها
🌐@Khamenei_Hawzah
❇️ انقلاب اسلامی یک ضرورت بود برای اسلام، یک نیاز بود برای مسلمین، سنّت الهی بود برای حفظ دین و احکام الهی.
📚کانال رهبر حوزهها
🌐@Khamenei_Hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #ببينيد | اگر حوزه علمیه «انقلابی» نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار میگیرد. ۹۴/۱۲/۲۵
📚کانال رهبر حوزهها
🌐@Khamenei_Hawzah
🔅کیفیتِ تبلیغ
◀️ در دورههای پیش از انقلاب، عالمی به مسجد میرفت، نمازی میخواند و مسئلهای میگفت؛ در ایّام مخصوص هم یک منبری دعوت میشد و سخنرانی میکرد. اگر امروز -که روز حاکمیت اسلام و ارزشهای اسلامی است- مساجد به همان شکل، بلکه در مواردی با افت کیفی و کمّی اداره بشود، آیا این مقتضای حق و مصلحت است؟! آیا این پیشرفت است؟!
🗓۷۰/۱۲/۱۴
📚کانال رهبر حوزهها
🌐@Khamenei_Hawzah
✈️ فرهنگ وارداتی اروپا
📌از جمله آفات جدید و فرهنگ جدید و نظام آموزش جدید - که وارداتی اروپاست - این است که استاد به خودش زحمت نمیدهد فکر نو تولید کند، خیلی اوقات بیمطالعه درس میگوید.
📚 استاد ما بیمطالعه درس نمیگوید. استاد ما مطالعه میکند، تأمل میکند، فکر میکند؛ با فکر درس میگوید. اگر شما ده دوره هم #مکاسب را تدریس کردید، دوره یازدهم باز باید فکر کنید، شاید چیز تازهای به نظرتان بیاید.
🗓۱۳۸۹/۰۸/۰۲
📚کانال رهبر حوزهها
🌐@Khamenei_Hawzah
🔰اگر تلاش کردید...
🔸در بین همین جماعتی که این جا نشستهاند و هزاران طلاب جوانی که در قم و حوزههای دیگری از قبیل شما هستند، علمای بزرگی بالقوه وجود دارند که در آینده انشاءاللّه تاریخ اینها را خواهد دید. در بین شما افرادی هستند در حد امام؛ در حد مراجع بزرگ؛ در حد مجاهدان بزرگ راه دین و نامآوران بزرگ تاریخِ دین و معنویت.
‼️اگر تلاش کردید، این بالقوهها همه بالفعل خواهد شد.
🗓۱۳۸۳/۳/۲۲
📚کانال رهبر حوزهها
🌐@Khamenei_Hawzah
📌 از اول، بنای کار طلبگی بر عسرت و بیاعتنایی به زخارف دنیوی بود...
💬 مسألهی #تهذیب اخلاق، مسألهی #ساده_زیستی، مسألهی اعراض از زخارف دنیا را بایستی در حوزههای علمیه جدی گرفت. اینطور نباشد که طلبه به خاطر خانهاش - که دو خیابان تا محل درس فاصله دارد - به فکر ماشین شخصی بیفتد. ماشین چیست؟ از اول، بنای کار طلبگی بر عسرت و بیاعتنایی به زخارف دنیوی بود؛ اما حالا فوراً به فکر بیفتیم که یک ماشین شخصی و یک خانهی کذایی داشته باشیم!
🔸 البته باید حداقل معیشتی وجود داشته باشد؛ طوری که انسان ذهنش مشغول آن چیزها نباشد و بتواند درسش را راحت بخواند و کار لازم و مورد توقع را انجام بدهد؛ اما اینطور نباشد که طلبگی هم به چیزی مثل بقیهی کارهای دیگری که بعضی میکنند - دنبال تجملات و دنبال زخارف و امثال اینها رفتن - تبدیل شود. این عیب خیلی بزرگی است که باید بشدت از آن جلوگیری شود.
🗓۱۳۷۰/۰۶/۳۱
📚کانال رهبر حوزهها
🌐@Khamenei_Hawzah
📱از فضای مجازی و این همه میل و شوق به دانستن چه استفادهای برای ترویج معارف اسلامی کردهاید؟
💬 ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق العادهای است؛
🔸 نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟
🗓۱۳۹۱/۰۷/۱۹
📚کانال رهبر حوزهها
🌐@Khamenei_Hawzah
🔰 تشکیلاتِ روحانیت
🔅 تشکل روحانیون، کار بسیار خوبی است؛ یعنی هر تشکلی برای روحانیون، چیز خوبی است. روحانیون بایستی دور هم باشند، همفکری کنند، اشتباهات یکدیگر را رفع کنند، کارهای یکدیگر را کامل کنند. ما مجموعهای هستیم که کارهای همسانی در رابطهی با مردم داریم. ممکن است همه، ظرفیت لازم را به قدر کافی نداشته باشیم؛ اما از تجربیات و از حرفهای یکدیگر استفاده کنیم. به نظر ما، این کار بسیار خوبی است؛ و این در تشکل های روحانی انجام میگیرد. باید دور هم باشند.
⛔️ البته کوشش کنند که فراگیر باشد؛ یعنی طوری نباشد که باز یک جمع دیگر هم آن طرف بیایند و مجموعهی مشابهی، یا رقیبی، یا احیاناً معارضی به وجود بیاورند؛ این مصلحت نیست؛ بهتر این است که همه با هم باشند.
🗓۱۳۸۴/۰۲/۱۱
📚کانال رهبر حوزهها
🌐@Khamenei_Hawzah
✏️ من #زی_طلبگی را در دو جمله میتوانم معرفی كنم: پارسایی با عزت، و نظم در تحصیل و زندگی.
🗓۱۳۷۹/۰۷/۱۴
📚کانال رهبر حوزهها
🌐@Khamenei_Hawzah
💬 ارزش طلبگی به این است که شما خود را برای کاری آماده میکنید که هیچ کاری جایگزین آن نیست.
🗓۱۳۹۵/۰۲/۲۵
📚کانال رهبر حوزهها
🌐@Khamenei_Hawzah
📚 فقه هنر
مژدهى بزرگى داده شد که حوزهى علمیّه وارد مقولهى مربوط به هنر از منظر شناخت فقهى شده است. روشن است که از حوزهى علمیّه انتظار نیست که سینماگر یا شاعر یا نقّاش یا مجسّمهساز یا معمار تربیت بکند امّا انتظار هست که مبانى اسلامى را در باب موضوع هنر که عرض خواهیم کرد چقدر اهمّیّت دارد بیان بکند؛ اوّل کشف کند و تحقیق کند و عمقیابى کند، بعد هم آن را تبیین کند براى مردم و براى جامعه.
🗓۱۳۹۴/۱۰/۲۱
☑️کانال رهبر حوزهها
🌐 http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
⛔️ احساس خطر از حوزه قم!
✅ طبیعت قم، طبیعت طلّاب، حوزهی علمیّه، طبیعت دین است، طبیعت تبلیغ است، طبیعت قناعت است، طبیعت حضور مرجعیّت است که مرجعیّت خیلی مهم است؛ اینها همه از خصوصیّات حوزه است و همین موجب میشود که پایهی انقلاب در اینجا محکم بشود.
🔸 اگر چنانچه ما دیدیم تلاشهایی دارد انجام میگیرد برای اینکه از حوزهی علمیّهی قم انقلابزدایی کنند، باید احساس خطر کنیم.
🗓۹۴/۱۲/۲۵
☑️کانال رهبر حوزهها
🌐 http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
🍂 درختِ بیثمر!
📃 مبلّغِ دین و مبیّنِ معارف دینی، باید به زبان اکتفا نکند؛ بلکه عمل او هم باید ایمان و اخلاص و صفایش را در بیان این حقیقت برای مخاطب ثابت کند و نشان دهد. اینکه مشاهده میکنید در هر کاری که علمای دین پیشگام باشند، مردم پاسخ مثبت میدهند و اجابت میکنند و جمع میشوند و عمل میکنند - چه جبهه باشد، چه امر سیاست و چه خودِ انقلاب - به خاطر این است که این لباس و شغل و زیّ، به خاطر عمل اخیار و نیکانی که قبل از ما بودهاند، توانسته است ایمان مردم را به خود متوجّه و جلب کند. این، اخلاص علمای گذشته و بزرگان ماست و سرمایهی ارزشمندی محسوب میشود. باید این را حفظ کنیم.
📍 وقتی علمای دین، چنین ایمان و اخلاصی را از خود نشان میدهند و عملاً برای مردم ثابت میکنند، کار هدایت آنها را آسان میسازند.
🗓۱۳۷۴/۱۰/۲۷
☑️کانال رهبر حوزهها
🌐 http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
📚 اصول باید در خدمت فقه باشد؛
در حوزه، علم فقه و اصول - که دنباله فقه است - مبنای کار حوزه است؛ اما بنده طرفدار اختصاص یافتن به مسئله اصول به عنوان یک علم مستقل نیستم و خیلی برای حوزه مفید نمیدانم؛ اصول باید در خدمت فقه باشد. خود فقها و اصولیین هم معترفاند که بعضی از مباحث اصولی هیچ خدمتی به فقه نمیکند.
🗓۱۳۸۹/۰۸/۰۲
☑️کانال رهبر حوزهها
🌐 http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
💬 درس در حوزههای علمیه یک عبادت محسوب میشود. ۱۳۶۴/۰۹/۲۶
☑️کانال رهبر حوزهها
🌐 http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
🏓 جاذبهی برای جوان، گذاشتن میز پینگپنگ نیست. راه جذب جوانها تصرّف دل جوان است. ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
☑️کانال رهبر حوزهها
🌐 http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
🇮🇷 حوزهی انقلابی ، 🏴 حوزهی سکولار
💬 حوزههای علمیه باید خود را #سربازان_نظام بدانند، برای نظام کار کنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حرکت کنند؛ و این درست عکس آن چیزی است که سیاست سرویسهای امنیتی انگلیس و آمریکا و اسرائیل و دیگران و دیگران دنبال میکنند. آنها تلاش میکنند بلکه بتوانند یک منفذی پیدا کنند.
🔹 یک آخوندی یک گوشهای حرفی میزند، که علیالظاهر برخلاف خواست و فهم و عقیدهی کلی نظام است، بزرگش میکنند؛ آن آدم را اگر کوچک هم باشد، از او یک تصویر بزرگی درست میکنند، برای اینکه فاصلهی بین نظام و روحانیت را برجسته کنند؛ القاء کنند که چنین فاصلهای وجود دارد.
🔸 بنابراین حوزههای علمیه نمیتوانند سکولار باشند. اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است.
🗓۱۳۹۱/۰۷/۱۹
☑️کانال رهبر حوزهها
🌐 http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
⛔️ این فرد نمیتواند...
💬 آن کسی که برود در گوشه خانهاش بماند، نه بداند که دشمن اسلام چه کار میخواهد بکند، نه بداند که امروز مسلمین نیازمند چه هستند، نه بداند که امروز ذهنیت و واقعیت زندگی مسلمانان را چه چیزهایی تهدید میکند، نه بداند که جریان فساد و انحراف کدام است، نه بداند که دشمن از چه راههایی وارد میشود که جامعه اسلامی را از بین ببرد و نابود کند، نه بداند که حیلههای دشمن چیست و راههای مقابله با آن کدام است، از وجود خطرات عظیم استکبار جهانی اطلاع ندارد، نمیداند که صهیونیسم و ارتجاع و امپریالیسم و استکبار جهانی و مکتبهای الحادی و التقاط چیست؛ حالا میرود [کتاب] "جواهر" را باز میکند و چهار جلد کتاب حدیث را جلویش میگذارد، تا برای مکلفان و اداره زندگی آنها، حکمی استنباط کند. این فرد، نمیتواند تفقّه در دین پیدا کند.
🗓۱۳۶۵/۰۲/۰۶
☑️کانال رهبر حوزهها
🌐 http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
✏️هنر این است که...
🔹در آن وقتهایی که من در مشهد، در همین حوزه و همین مدرسه و همین مدرس، مشغول بودم و برای بعضی از طلاب درس میگفتم، بعد از جلساتی که همیشه با طلاب جوان داشتم، سفارشم این بود که ببینید نیاز لحظه چیست. هنر، این است.
🔹در عالم اسلام، هزاران نفر بودند که حسین بن علی(ع)، پدر حسین بن علی(ع) و مادر حسین بن علی(س) و خاندان آنها را دوست داشتند و حاضر بودند که در رکاب امام حسین و در کنار آن حضرت، کار و تلاش کنند. همچنین یزید و یزیدیان و همه کسانی را که در ماجرای کربلا شرکت داشتند، دشمن میداشتند؛ اما آنها حبیب بن مظاهر نشدند، زهیر نشدند، آن غلام تازه مسلمان نشدند، و در میان بنی هاشم، علی اکبر و ابوالفضل نشدند. چرا؟ بخاطر اینکه در لحظه نیاز، حضور پیدا نکردند.
🔸آن وقتی که دین به من احتیاج دارد، اگر من نیاز آن وقت را نشناسم و به آن نیاز پاسخ ندهم، چه فایده که خودم را آماده و مستعد کمک برای دین بدانم؟
🗓۱۳۶۷/۰۳/۱۹
☑️کانال رهبر حوزهها
🌐 http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
✏️ واقعاً عالمی كه وجدانِ بيدار و تقوا نداشته باشد، أضرّ از هر دشمنی بر جامعه اسلامی است. ۷۰/۱۰/۱۱
☑️کانال رهبر حوزهها
🌐 http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
✍ این وظیفه علماست...
🔻 همۀ دشمنان ما با استفاده از ثروت بیپایان، تجربههای فراوان و مغزهای قوی، علاوه بر آنچه تا حالا نوشتهاند، برای القای شبهه در فکر اسلامی و ایمان اسلامی مردم، هزاران کتاب خواهند نوشت و هزاران مقاله تنظیم خواهند کرد. هزاران شبهه رها خواهند کرد تا در ذهن و مغز و دل مردم بنشینند و جاگیر بشود.
✳️ در مقابل این تهاجم فرهنگی چه کسی باید ایمان مردم را حفظ و مسلّح کند و ذهنشان را مجهّز نماید؟ این وظیفه علماست.
📚 حوزه و روحانیت در آئینه رهنمودهای مقام معظم رهبری، ج۲، صص۹۷-۹۸
☑️کانال رهبر حوزهها
🌐 http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
🔆 #نافله بخوانید، #قرآن بخوانید، #نماز_اول_وقت بخوانید که این سه چیز برای طلبه واجب است. نمیخواهم بگویم که واجب شرعی است؛ واجب وظیفهای و شغلی است. طلبهای که با قرآن انس نداشته باشد، طلبهای که اهل نافله نباشد، طلبهای که نمازش را آخر وقت بگذارد، چیز مهمی را کسر دارد.
🗓۱۳۷۲/۱۰/۲۶
☑️کانال رهبر حوزهها
🌐 http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
🖼 #عکس_نوشته
🔺 جهل و ظلمت!
💬 خاک بر سرِ آن عالِمی که قلباً خوشحال شود از اینکه ببیند رادیوهای دشمنان اسلام، در مقابل نظام اسلامی، از او تمجید و تعریف میکنند! باید گریه کند! حالا گیرم از لحاظ فقاهت و علم هم خیلی بالا باشد، که آن هم علم نیست، جهل است. نور نیست، ظلمت است. و الّا اگر نور بود، اوّل خودِ این نوع افراد را هدایت میکرد.
🗓 بیانات در آغاز درس خارج فقه ؛ ۱۳۷۷/۶/۲۰
☑️کانال رهبر حوزهها
🌐 http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
📝 تجمّل و #اشرافیگری_روحانیون، برایشان مضرّ است. آلوده شدن به برخی از پیرایهها و ظواهری که در زندگی معمولی مردم، عادی است، برای روحانیون مضرّ است. طلبه و روحانی، بایستی ساده باشند و مظهر سادگی روحانیت هم، سادگی طلبگی است.
🗓۱۳۶۳/۰۲/۲۷
☑️کانال رهبر حوزهها
🌐 http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c