eitaa logo
رهبر حوزه‌ها
3.6هزار دنبال‌کننده
409 عکس
81 ویدیو
13 فایل
توصیه‌های رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای به طلاب و مسئولین حوزه‌های علمیه Khamenei.ir روبیکا و روبینو: rubika.ir/khamenei_hawzah روابط عمومی: @sedrezaw
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ احترام فقیه و فیلسوف به یک‌اندازه باشد نباید اینجور باشد که اگر کسی یک رتبه‌ای از فقه را - ولو نه رتبه اعلی را - پیدا کرد، او در جامعه محترم باشد؛ اما اگر کسی رتبه اعلای فلسفه را پیدا کرد، به قدر او احترام نداشته باشد. اینجوری نیست؛ علم است، علم اسلامی است، مورد نیاز حوزه است. ۱۳۸۹/۰۸/۰۲ @Khamenei_Hawzah
🔻 کاری کنید که با اخلاقتان مقتدی الانام شوید 🔹 شما آقايان بايد خود را براى حفظ امانت الهى مجهز كنيد. امين شويد. دنيا را در نظر خود تنزل دهيد. البته نمی‌توانيد مثل حضرت امير (ع) باشيد كه می‌فرمود دنيا در نظر من مثل عفطه عنز است؛ ليكن از حطام دنيا اعراض كنيد؛ نفوس خود را تزكيه كنيد؛ متوجه به حق تعالى شويد؛ متقى باشيد. 🔹 اگر خداى نكرده براى اين درس می‌خوانيد كه فردا به نوايى برسيد، نه خواهيد شد، و نه امين اسلام خواهيد بود. خود را مجهز كنيد تا براى اسلام مفيد باشيد. لشكر امام زمان باشيد تا بتوانيد خدمت كنيد و عدالت را بسط دهيد. 🔹 افراد صالح طورى هستند كه وجود آنها در جامعه مصلح است. ما از اين اشخاص ديده‌ايم. انسان به واسطه راه رفتن و معاشرت با آنها منزه می‌شود. شما كارى كنيد كه با كار شما و اخلاق و سلوك شما و اعراض شما از حطام دنيا مردم اصلاح شوند؛ به شما اقتدا كنند؛ شما مقتدى الانام باشيد. 📔 کتاب ولایت فقیه امام خمینی @Khamenei_Hawzah
🔰 این به عهده علمای اسلام است که طرح اقتصادی ارائه دهند. 🔹 یکی از مسائل مهمی که به عهده علما، فقها و روحانیت است، مقابله‌ی جدّی با دو شرق و غرب و مبارزه با سیاست‌های اقتصادی سرمایه‌داری و اشتراکی در جامعه است. 🔸 این وضع اسف‌باری است که این جهان‌خواران بر سر مستضعفین درآورده‌اند. این به عهده علمای اسلام و محققین و کارشناسان اسلامی است که برای جایگزین‌کردن سیستمِ ناصحیحِ اقتصادیِ حاکم بر جهان اسلام، طرح‌ها و برنامه‌های سازنده و دربرگیرنده‌ی منافع محرومین و پابرهنه‌ها را ارائه دهند. 📗 صحیفه امام، جلد۲۰، صفحه۳۳۹ ☑️ @Khamenei_Hawzah
🖼 مسئله‌ی انقلابی‌گری ☑️ @Khamenei_Hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | وظایف طلبگی 🔺️ ۷ وظیفه طلبه‌های حوزه‌ی علمیه در بیانات رهبرانقلاب در دیدار طلاب. ۹۸/۲/۱۸ ☑️ @Khamenei_Hawzah
1_64910498-mc.mp3
3.06M
🎙 نوآهنگ | وظایف طلبگی 🔺️ ۷ وظیفه طلبه‌های حوزه‌ی علمیه در بیانات رهبرانقلاب در دیدار طلاب. ۹۸/۲/۱۸ ☑️ @Khamenei_Hawzah
13980224_27119_64k.mp3
1.3M
🎙 نوآهنگ | مثل زنبور عسل 🔺️وَ أَوْحَىٰ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ (نحل؛۶۸) ☑️ @Khamenei_Hawzah
🔰 با لباس طلبگی، از برخی از چیزها باید گذشت! هر شغل و هر مقامی اقتضائاتی دارد؛ انسان باید آن اقتضائات را قبول کند. التزام به شیء، التزام به لوازمش است. با این لباس، از برخی از چیزها باید گذشت. البته در قبال هرچه انسان در دنیا از آن بگذرد، خدای متعال چیزی دارد که «فیه قرّة اعین»؛ بهترش را خدا میدهد. یک جوان همسن شما فرضاً اگر در خیابان راه برود، با رفیق‌هایش شوخی بکند، قهقهه هم بزند و دنبال یکدیگر هم بدوند، کسی نمیگوید چرا؛ اما شما که معممید، نمیشود این کارها را بکنید. حالا این یک مثال کوچک بود؛ از این قبیل، چیزهایی هست که انسان وقتی وارد جرگه‌ی خاصی شد، باید به اقتضائات و التزامات آن ملتزم باشد؛ اینها را رعایت کنید. ۷۰/۱۱/۳۰    ☑️ @Khamenei_Hawzah
🔰 شما جوانید... مسئله‌ی هم خیلی مهم است. شما جوانید؛ در جوانی تربیت نفس خیلی آسان است. در سنین ماها اگر نگوییم محال، یک چیزی نزدیک محال است. یعنی خیلی مشکل است، دشوار است؛ در سنین شما خیلی آسان است. تهذیب نفس هم چیزی نیست که خیلی مغلق و پیچیده باشد؛ پرهیز از گناه، توجه ویژه به نماز، اول وقت خواندن، به جماعت خواندن، باحضور قلب خواندن؛ انجام اینها می‌شود تهذیب. ۱۳۹۵/۲/۲۵ ☑️ @Khamenei_Hawzah
🔻 اندیشه تحولات در ذهنم موج می‌زد 🔹 وقتی در سال ۱۳۳۷ به قم رفتم، افکار مربوط به ایجاد دگرگونی اجتماعی در ذهنم موج می‌زد؛ و چون من در حوزه‌ علمیه بودم، لذا طبیعی بود که کار نوسازی حوزه بخش اعظم توجه مرا به خود معطوف می‌داشت. من اخیراً در سال ۱۳۷۰ در قم راجع به طرح نوسازی حوزه‌ علمیه صحبت کرده‌ام، که ریشه‌ این بحث به آن روزها برمی‌گردد. 🔹 ضمناً دیروز یکی از روحانیون به دیدنم آمد که آن‌وقت‌ها از اطرافیان آقای بروجردی بود. بحثی که میان من و او در اوایل مهاجرتم به قم صورت گرفته بود، به خاطرم آمد. آن زمان در منزل یکی از دوستانمان در قم با وی ملاقات کردم. برادرم سید محمد و صاحب‌خانه هم بودند. من در حضور او از نظام حوزه به‌ شدت انتقاد کردم. آن زمان، رهبری حوزه هم با آقای بروجردی بود. بحث، سخت بالا گرفت. او دفاع می‌کرد و من انتقاد. بعد از آنکه وی از آنجا رفت، صاحب‌خانه به خاطر آنکه به خود جرئت دادم مطالبی بگویم که ممکن است به گوش آقای بروجردی برسد، مرا سرزنش کرد. 📔 کتاب خون دلی که لعل شد، ص ۵۶ ☑️ @Khamenei_Hawzah
5️⃣ | علما اولین شهدا 🔻 در هر نهضت و انقلاب الهى و مردمى، علماى اسلام اولین کسانى بوده‌اند که بر تارک جبین‌شان خون و شهادت نقش بسته است. کدام انقلاب مردمى ـ اسلامى را سراغ داریم که در آن حوزه و روحانیت پیشکسوت شهادت نبوده‌اند و بر بالاى دار نرفته‌اند و اجساد مطهرشان بر سنگفرش‌هاى حوادث خونین به شهادت نایستاده است؟ 🔹 خدا را سپاس مى‌گزاریم که از دیوارهاى فیضیه گرفته تا سلول‌هاى مخوف و انفرادى رژیم شاه و از کوچه و خیابان تا مسجد و محراب امامت جمعه و جماعات و از دفاتر کار و محل خدمت تا خطوط مقدم جبهه‌ها و میادین مین، خون پاک شهداى حوزه و روحانیت افق فقاهت را گلگون کرده است و در پایان افتخارآمیز جنگ تحمیلى نیز رقم شهدا و جانبازان و مفقودین حوزه‌ها نسبت به قشرهاى دیگر زیادتر است. ☑️ @Khamenei_Hawzah
‼️ مغالطه‌ای به نام استقلال حوزه 🔸 حوزه‌ها به معنای عدم حمایت نظام از حوزه و حوزه از نظام تلقی نشود؛ یك عده‌ای این را میخواهند. بعضی‌ها می‌خواهند به عنوان استقلال و به نام استقلال، رابطه‌ی حوزه را با نظام قطع كنند؛ این نمی‌شود. غیر از است، غیر از همكاری است. نظام به حوزه مدیون است؛ باید به حوزه‌ها كمك كند. البته معیشت طلاب به صورت سنت معمول و بسیار پرمعنا و پررمز و راز باید به وسیله‌ی مردم اداره شود؛ مردم بیایند وجوهات شرعی‌شان را بدهند؛ این اعتقاد من است. 🔸 اما مسائل حوزه‌ها فقط مسئله‌ی نیست. در حوزه‌ها هزینه‌هایی وجود دارد كه جز با كمك بیت‌المال مسلمین و كمک دولت‌ها امكان ندارد آن هزینه‌ها تحقق پیدا كند. دولتها موظفند این هزینه‌ها را بدهند، دخالتی هم نباید بكنند. بسیاری از مدارس مهم در شهرهای گوناگون به وسیله‌ی امراء و سلاطین و بزرگان ساخته شده. در مشهد سه مدرسه بغل هم ساخته شده - مدرسه‌ی نواب و باقریه و حاج حسن - هر سه هم در زمان یكی از و به امر او یا به امر امرای او ساخته شده بود؛ اشكالی ندارد. مدرسه‌ی باقریه، محل تدریس محقق سبزواری - ملا محمدباقر سبزواری، صاحب «ذخیره» و «كفایه» - به وسیله‌ی آنها ساخته شده؛ این اشكالی ندارد. باید هزینه كنند، هم نباید بكنند. ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ ☑️ @Khamenei_Hawzah
🔻 توسعه ارتباطات حوزه با جامعه ملی و فراملی 🔹 از جمله چیزهایی که لازمه حوزه علمیه است، ارتباط فعال با جامعه ملی درون کشور و جامعه فراملی است...حوزه علمیه باید با حوزه های علمیه عالم و با حوزه‌های علمیه داخلی ارتباط علمی پیدا کند. در گذشته با اینکه ارتباطات این همه دشوار بود، علما از راههای دور با هم ارتباط برقرار می‌کردند. 🔹 مرحوم ابن ادریس در سرائر خود می‌نویسد که فلان کس - اسم آن شخص یادم نیست - یک فتوایی داده بود، من به او نامه‌ای نوشتم، او جواب من را نوشت، من قبول نکردم. در گذشته نامه می‌نوشتند، نظر علمی را مطرح می‌کردند، این عالم آن نظر علمی را رد می‌کرد، گاهی از هم سوال می‌کردند. این کارها کارهای رایجی بود، امروز هم بسیار لازم است؛ به خصوص با این وسایل ارتباطات جدید. 🔹 هیچ اشکالی ندارد که با حوزه‌های علمی اهل سنت در پاکستان، در حجاز، در مصر، در جاهای دیگر، ارتباط برقرار کنید؛ البته ارتباطات مضبوط و تعریف شده و از مرکز معین؛ چون امروز ارتباطات شخصی معنا و ارزشی ندارد. ۱۳۸۹/۰۸/۰۲ ☑️ @Khamenei_Hawzah
نهضت نرم‌افزاری و جنبش نرم‌افزاری و نهضت را ما مطرح كردیم؛ الان حدود ده سال می‌گذرد و امروز یک غوغایی راه افتاده است. وظیفه‌ی نخبگان فكری و فرهنگی جامعه و و دانشگاه، مدیریت این تحول است. نه باید تحولات را سركوب كرد، نه باید تسلیم هر تحولی شد. ۱۳۸۵/۰۸/۱۸ ☑️ @Khamenei_Hawzah
🔰 اینکه روحانیون باید سیاسی باشند یعنی چه؟! اینکه ما میگوییم روحانیون - حالا روحانیونی که درگیر کار سیاسی هم نیستند؛ روحانی است، مدرّس است، پیشنماز است، مشغول یک شأنی از شئون روحانی است - سیاسی باشند، یعنی چه؟ این، آن نکته‌ی اساسی است؛ یعنی قدرت تحلیل سیاسی داشته باشد. من همیشه به دانشجوها و طلبه‌ها میگویم، به شما هم عرض میکنم، و این به همه‌ی روحانیت مربوط میشود: باید سیاسی باشید؛ منتها نه به معنای ورود در باندها و جناحهای سیاسی؛ نه به معنای ملعبه و آلت دست شدن این یا آن حزب یا گروه سیاسی، یا سیاست‌بازان حرفه‌ای؛ این مطلقاً مورد نظر نیست؛ بلکه به معنای آگاهی سیاسی، قدرت تحلیل سیاسی، داشتن قطب‌نمای سالم سیاسی که جهت را درست نشان بدهد. گاهی ما طلبه‌ها اشتباه میکنیم؛ قطب‌نمای ما درست کار نمیکند و جهت‌یابی سیاسی را درست نشان نمیدهد. این، چیزی نیست که به خودی خود و یک شبه به وجود بیاید؛ نه، این مُزاولت در کار سیاست لازم دارد؛ باید با مسائل سیاسی آشنا شوید، حوادث سیاسی کشور را بدانید و حوادث سیاسی دنیا را بدانید. طلبه‌ها امروز به اینها نیاز دارند. یک گوشه‌ای نشستن، سرخود را پایین انداختن، به هیچ کار کشور و جامعه کاری نداشتن و از هیچ حادثه‌ای، پیش‌آمدی، اتفاق خوب یا بدی خبر نداشتن، انسان را از جریان دور میکند. ما مرجع مردم هم هستیم؛ یعنی مورد مراجعه‌ی مردمیم و اگر خدای نکرده یک علامت غلط نشان بدهیم، یا یک چیزی که مطلوب دشمن است بر زبان ما جاری بشود، ببینید چقدر خسارت وارد میکند. بنابراین، یک وظیفه‌ی مهمی که امروز ماها داریم، ارتباط با سیاست است. کناره‌گیری از سیاست درست نیست و کار روحانی شیعه نیست.۱۳۸۵/۸/۱۷ ☑️ @Khamenei_Hawzah
‼️ مگر ملائکه تنبل‌پرورند؟! 🔸 مگر نمی‌بينيد كه اسرائيلی‌ها دارند می‌زنند و می‌كشند و از بين می‌برند و انگليس و آمريكا هم به آنها كمک می‌كنند، و شما نشسته‌ايد تماشا می‌كنيد. آخر شما بايد بيدار شويد؛ به فكر علاج بدبختی‌هاى مردم باشيد. 🔸 به تنهايى فايده ندارد؛ به تنهايى دردها را دوا نمی‌كند. در شرايطى كه دارند اسلام را از بين می‌برند، بساط اسلام را به هم می‌زنند، خاموش ننشينيد مانند نصرانی‌ها كه نشستند درباره روح القدس و تثليث صحبت كردند تا آمدند آن‌ها را گرفته از بين بردند. بيدار شويد، و به اين حقايق و واقعيت‌ها توجه كنيد. به مسائل روز توجه كنيد. خودتان را تا اين اندازه مهمل بار نياوريد. 🔸 شما با اين اهمال كاری‌ها می‌خواهيد كه ملائكه اجنحه خود را زير پاى شما پهن كنند؟ مگر ملائكه تنبل‌پرورند؟ ملائكه بالشان را زير پاى اميرالمؤمنين (علیه السلام) پهن می‌كنند؛ چون مردى است كه به درد اسلام می‌خورد؛ اسلام را بزرگ می‌كند؛ اسلام به واسطه او در دنيا منتشر می‌شود و شهرت جهانى پيدا می‌كند؛ با زمامدارى آن حضرت جامعه‌اى خوشنام و آزاد و پر حركت و پر فضيلت به وجود می‌آيد. براى شما كه جز مسأله گفتن تكليفى نداريد خضوع معنى و مورد ندارد. 📚 کتاب ولایت فقیه امام، ص ۱۴۵ ☑️ @Khamenei_Hawzah
🔰تحمل را بالا ببریم... 🔸ما تحمل را در حوزه باید بالا ببریم. خوب، یکی مشرب فلسفی دارد، یکی مشرب عرفانی دارد، یکی مشرب فقاهتی دارد، ممکن است همدیگر را هم قبول نداشته باشند. من چند ماه پیش از این، در مشهد گفتم که مرحوم آ شیخ مجتبی قزوینی (رضوان‌اللَّه تعالی علیه) مشرب ضدیت با فلسفه‌ی حکمت متعالیه، مشرب ملاصدرا، داشت - ایشان شدید، در این جهت خیلی غلیظ بود - امام (رضوان اللَّه علیه) چکیده و زبده‌ی مکتب ملاصدراست؛ نه فقط در زمینه‌ی فلسفی‌اش، در زمینه‌ی عرفانی هم همینجور است. خوب، مرحوم آ شیخ مجتبی نه فقط امام را قبول داشت، از امام ترویج میکرد تا وقتی زنده بود. ترویج هم از امام کرد؛ ایشان بلند شد از مشهد آمد قم، دیدن امام. 🔹مرحوم آ میرزا جواد آقای تهرانی در مشهد جزو برگزیدگان و زبدگان همان مکتب بود، اما ایشان جبهه رفت. با تفسیر حمد امام که در تلویزیون پخش میشد، مخالف بودند؛ به خود من گفتند؛ هم ایشان، هم مرحوم آقای مروارید، اما حمایت میکردند. از لحاظ مشرب و ممشا مخالف، اما از لحاظ تعامل ، ، ، با هم مأنوس؛ همدیگر را تحمل میکردند. در قم باید اینجوری باشد. ۸۶/۰۹/۰۸ ☑️ @Khamenei_Hawzah
‼️ حوزه‌ی علمیه امروز آن‌طور نیست که بتواند ضربه را راحت تحمل کند. امروز، تلاشی حوزه یا صدمه‌ی به حوزه، صدمه‌ی به اسلام، آن‌هم در شکل درخشان عالمیش است. ۱۳۶۹/۱۱/۰۴ ☑️ @Khamenei_Hawzah
💠 ورود روحانی در مسائل اجتماعی باید ورود همراه با روحانیت باشد، نه با تحکم؛ اگر با تحکم شد، دیگر فایده‌ای ندارد. ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ ☑️ @Khamenei_Hawzah
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔍 | معرفی کتاب درسنامه «غناء و موسیقی» 👈 مفصل‌ترین درس خارج فقه در موضوع غناء 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین رضا مختاری 🔖 رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وقتی مکاسب محرمه را شروع کردند، محور درس ایشان مکاسب شیخ انصاری بود. وقتی به بحث غناء رسیدند به جهت شدت ابتلای این موضوع، مکاسب شیخ انصاری را به عنوان محور بحث کنار گذاشتند و فرمودند که من وقتی این کتاب(۱) را دیدم، دیدم که بدون مراجعه به این کتاب کامل نمی‌شود. 🔹️این یک نکته اساسی است که در همه بحث‌ها ما باید مد نظر داشته باشیم و متأسفانه در حوزه از آن غفلت می‌شود. یکی از فضلا یک تعبیر دارد صفر پژوهی. صفر پژوهی یعنی اینکه تحقیقات پیشینیان را در نظر نگیریم، خودمان بیاییم و راجع به یک موضوعی کار کنیم. لذا گاهی اوقات که یک حرفی را می زنیم، پیشینیان را ندیده‌ایم همان حرف اشتباه را تکرار می‌کنیم. 🔹️ایشان روایات غناء را محور قرار دادند و فرمودند که ما روایات را دانه به دانه از روی این کتاب می‌خوانیم. روایات را از روی کتاب خواندند و تمام روایات را از لحاظ سندی و متنی بررسی کردند، همچنین تحقیقات فقها را که در مجلدات دیگر کتاب بود به مناسبت بحث کردند، بعضی‌ها را قبول کردند و بعضی‌ها را رد کردند، بنابراین فقط به روایات اکتفا نشد. 🔹️ میشود گفت هیچ درس غنایی در حوزه وجود نداشته که حدود ۷۰ جلسه طول کشیده باشد، یک سال درسی است و خود این کتاب می‌شود یک منبع تحقیق برای درس‌های خارج بعدی که اساتید می‌خواهند بگویند. ۱) کتاب غناء، موسیقی، تألیف حجت‌الاسلام مختاری 🎙ادامه گفتگو را بخوانید👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43091
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| معرفی کتاب درسنامه «غناء و موسیقی» 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین مختاری، مؤلف کتابی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در درس خارج فقه در موضوع غناء از آن استفاده کردند. 🔺️ روایات معصومین و اقوال فقها؛ دو محور درس خارج فقه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در موضوع غناء 💻 @Khamenei_ir
🔻 بروید سراغ کارهای نشدنی، تا بشود. تصمیم بگیرید بر برداشتن کارهای سنگین، تا بردارید. «و لا یخشون احدا الّا اللَّه». خب، زحمتهایش چه؟ رنجهایش چه؟ محرومیتهایش چه؟ جوابش این است که: «و کفی باللَّه حسیبا»؛ خدا را فراموش نکن، خدا حسابت را دارد. 🔺در میزان الهی، رنج تو، محرومیت تو، کفّ نفس تو، حرصی که خوردی، زحمتی که کشیدی، کاری که کردی، خون دلی که خوردی، دندانی که روی جگر گذاشتی، اینها هیچ وقت فراموش نمیشود؛ «و کفی باللَّه حسیبا». ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ ☑️ @Khamenei_Hawzah
🌀 در لایه‌های عمیق ذهن مخاطب اثر بگذارید. اکتفاء نکنید به این که احساسات او یا عواطف او جلب شد، راضی بشوید؛ نه، سعی کنید در آن لایه‌های عمیق ذهن اثر بگذارید تا با حوادث گوناگون از دست نرود. ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ ☑️ @Khamenei_Hawzah
📋 شلوغ نبودن، علت شرکت در درس حاج آقا مرتضی 🔹 پس از آنکه در سال‌ ۱۳۳۷ به قم رفتم، در دروس اصول فقه امام شرکت کردم و این درس‌ها را طی شش سالی که در قم بودم، ادامه دادم. در دروس هم شرکت کردم، ولی در همه سال‌ها نه، چون به حلقه درس حاج آقا مرتضی حائری پیوستم؛ و این امر نه به علت ترجیح جلسات درس آقای ، بلکه به سبب آن بود. طلاب جلسات درس حاج آقا مرتضی تعدادشان کم بود؛ زیرا با آنکه ایشان از نظر علم و فضل معروف بود، اما روش تدریس وی جذبشان نمی‌کرد. 🔹 همان تعداد اندک هم‌درس‌های من در حلقه درس ایشان نیز آن درس را ترک کردند و من به تنهایی ماندم و با ایشان درس را ادامه دادم. به جز این درس، در مرحله «درس خارج» درس دیگری نبود که تنها یک طلبه در آن شرکت داشته باشد. 📚 کتاب خون دلی که لعل شد، ص ۶۳ ☑️ @Khamenei_Hawzah