🚨برای نیازهای جامعه
در عمل هم باید اینگونه باشیم. باید طلاب را برای نیازهای جامعه تربیت کنند. این جامعه احتیاج به قاضی دارد. باید دستگاهی در قم طلاب را به سمت تربیت قاضی سوق بدهد. اینطور نباشد که تربیت قاضی را هم حوزه به عهدهی دیگری واگذار بکند. جایی در حوزه باشد که طلاب را برای حضور در دستگاههای گوناگون اداری کشور - مثل سازمانهای عقیدتی، سیاسی و ادارات مختلفی که احتیاج دارند - سوق دهد. جایی باشد که اشخاص و جمعی را به سمت پیدا کردن مسائل مهم - که نظام به آنها نیاز دارد - سوق دهد.
🔸رهبر معظم انقلاب - ۱۳۷۰/۰۶/۳۰
☑️ @khamenei_Hawzah
🚨این جزو وظایف حوزههای علمیه است.
ما امروز درباب ادارهی کشور به مسائلی برخورد میکنیم که مشکلات و معضلات دینی و فقهی ماست؛ ما پاسخ اینها را میخواهیم، اما کسی جوابگو نیست. باید خودمان بنشینیم، یا آقایی را ببینیم و از او بخواهیم، یا فرضاً بگوییم در کتابها بگردند و جواب این مسأله را پیدا کنند. باید دستگاهی آماده باشد و تمام مشکلات و معضلات نظام را پیشبینی کند؛ نسبت به آنها فکر کند، راهحل ارائه کند و جواب و پاسخ آماده را برای آن آماده نماید. این، جزو وظایف حوزههای علمیه است؛ لذا متعلق به اسلام است، و اسلام آن چیزی است که حوزهی علمیه برای آن به وجود آمده است.
🔸رهبر معظم انقلاب - ۱۳۷۰/۰۶/۳۰
☑️ @khamenei_Hawzah
🚨غور بیحاصل
در امتحانات طلاب - که بسیار هم مهم است - ممتحنان باید با روش خود، طلاب را از غور بیحاصل در بعضی از کارهای کوچک و ریز و عبارتها و ریزهکاریها و پرداختن به حواشی و امثال اینها برحذر بدارند و بیرون بکشند. اینطور نباشد که طلبه خیال کند اگر بخواهد امتحان بدهد، بایستی مثلاً اینگونه در جزئیات دقت بکند و این ریزهکاریها را بداند، و نتیجتاً از آن مسائل اصلی باز بماند. البته در درسها هم باید این نکته رعایت شود، اما عمده در امتحان است. نه تنها طلاب را بایستی از غور بیحاصل در بعضی از کارهای کوچک برحذر بدارند، بلکه بیشتر باید آنها را به تحقیق، به تفحص، به آزاداندیشی، به سعهی مسائل مورد نظر و نوآوری سوق بدهند.
🔸رهبر معظم انقلاب - ۱۳۷۰/۰۶/۳۰
☑️ @khamenei_Hawzah
🚨این کتابها ابدی نیستند!
این کتابهای درسی ما ابدی نیست که باید تا آخر گفت: «ثلاثة لیس لها نهایة؛ رسائلٌ، مکاسبٌ، کفایة». نه، یک روز رسائل نبود، یک روز مکاسب نبود، ملایی مثل شیخ درست شد. یک روز کفایه نبود، ملایی مثل آخوند درست شد. اینچنین نیست که ما خیال کنیم تحصیل حتماً از طریق این کتابهاست؛ نه، نگاه کنیم، عیب این کتابها را پیدا کنیم و یک کتاب بیعیب در اختیار بگذاریم؛ ببینیم آیا این ترتب علمی درست است، یا درست نیست؛ اگر دیدیم درست نیست، شکل درستش را پیدا کنیم. هیأتهایی برای نوشتن کتاب، نوشتن مطالب جدید، فقه مقارن را در حوزه باب کردن، و خلاصه روشهای نو را در کتابهای درسی هم به کار گرفتن، باید اختصاص پیدا کند.
🔸رهبر معظم انقلاب - ۱۳۷۰/۰۶/۳۰
☑️ @khamenei_Hawzah
📍رسول مکرم فرمودند که «شهر دعیتم فیه الی ضیافة اللَّه»؛ این یک ماهی است که شما در این ماه دعوت شدهاید به میهمانی الهی. خود این جمله در خور تدبر و تأمل است؛ دعوت به میهمانی الهی. اجبار نکردند که همهی افراد از این میهمانی استفاده کنند؛ نه، فریضه قرار دادهاند؛ اما تحت اختیار خود ماست که از این میهمانی استفاده بکنیم یا نکنیم.
🔰 کسانی هستند که وارد این میهمانی نمیشوند، نمیآیند به این میهمانی؛ حساب اینها روشن است. جمع کثیری از مردم مسلمان - امثال ما - وارد این میهمانی میشویم، اما بهرهی ما از این میهمانی به یک اندازه نیست؛ بعضیها بیشترین بهره را از این فرصت میبرند.
🗓۱۳۸۶/۶/۲۳
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
💠 بهره های ماه مبارک رمضان
🔶 ریاضتی که در میهمانی این ماه وجود دارد - که ریاضت روزه و گرسنگی کشیدن است - شاید بزرگترین دستاورد این ضیافت الهی است.
برکاتی که روزه برای انسان دارد، به قدری این برکات از لحاظ معنوی و ایجاد نورانیت در دل انسان زیاد است که شاید بشود گفت بزرگترین برکات این ماه همین روزه است. روزه را بعضی میگیرند؛ پس اینها وارد ضیافت شدهاند و بهرهی از این ضیافت را هم گرفتهاند.
🗓۱۳۸۶/۶/۲۳
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰 ببینید! ما یک مسئله داریم [با عنوان] هویّت حوزه، چیستیِ حوزه؛ حوزه چیست؟ حوزه عبارت است از مرکزی که عالم دین پرورش میدهد، که عالِم دین آن کسی است که معارف دین را فرامیگیرد و برای تحقّق آن وارد میدان میشود. فرق هم نمیکند که این عالم دین در رشتهی فقه تخصّص پیدا کرده باشد یا در رشتهی فلسفه تخصّص پیدا کرده باشد یا در رشتهی کلام تخصّص پیدا کرده باشد؛ تفاوتی نمیکند.
🔻هویّت حوزهی قم و حوزههای دیگر این است؛ این شاکلهی اصلی حوزه است؛ همهی کارهایی که در حوزه انجام میگیرد باید با این نگاه انجام بگیرد.
🗓۱۳۹۸/۲/۱۸
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
‼️از مهم ترین مصادیق بصیرت
💠 از مهم ترین نمونه های بصیرت این است که ببینیم کدام کار ممکن است از ما سر بزند که این کمک به آن دشمن باشد؛ حواسمان باشد. بزرگان و کوچکان حوزه فرق نمیکند، همه باید مواظب باشند. گاهی یک حرف، یک عمل، یک اقدام، یک حرکت به نفع آن دشمن است. ما به این قصد انجام نمیدهیم، اما بعضی از چیزها تابع قصد نیست؛ اثر خودش را میبخشد.
🔸وقتی تیری لولهی تفنگ شلیک شدو به سینهی طرف خورد، خب، طرف می افتد میمیرد؛ حالا شما چه عامد باشید، چه مخطئ؛ فرق نمیکند. تأثیر این تیر در سینهی او متوقّف به این نیست که شما عمد داشته باشید. باید مواظب باشید خطا نکنید. در یک چنین چیزی، برای خطا کننده هم مجازات قرار دادهاند. بنابراین باید مراقب بود کمک نشود. علاوه بر اینکه کمک نشود، بایستی با آن مبارزه شود.
🗓۱۳۸۹/۰۸/۰۲
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🌀 تا قبل از اتمام دورهی سطح، توصیهی من این است: طلّابی که مشغول به سطوح هستند، تا قبل از آنکه از سطح خارج شوند، به هیچ کار دیگر غیر از درس نپردازند.
🗓۱۳۷۹/۰۷/۱۴
📌کانال رهبر حوزه ها
🌐@khamenei_hawzah
◾️حوزه های علمیه، قوام اصلی انقلاب اسلامی
📍عزیزان! طلاب جوان! فضلا! توجّه کنید که حوزه ی علمیّه، همانطور که امام (ره) مکرّر فرمودند، قاعده ی نظام جمهوری اسلامی است و همه چیز روی این قاعده بنا شده و دوام خواهد یافت. این قاعده باید محکم باشد. استحکام این قاعده، با تضمین سه عنصر اصلی امکانپذیر است، و هر کدام از آنها نباشد و یا کم باشد، این قاعده متزلزل خواهد شد، و اگر قاعده متزلزل شد، طبیعتا همه ی آنچه که بر او سوار است تکان خواهد خورد.
#ادامه_دارد
🗓۱۳۶۸/۰۳/۲۲
📌کانال رهبر حوزه ها
🌐@khamenei_hawzah
✅ عناصر لازم برای حوزه علمیه به عنوان قاعده انقلاب اسلامی
✅ ۱- فقاهت:
🔹اولین عنصر، فقه است. فقاهت را به همان معنای پیچیده و ممتازی که امام(ره) برای ما معنا میکردند و بخصوص در بیانات دو، سه سال اخیرشان بر آن تأکید داشتند، معنا میکنیم؛ یعنی ترکیبی از متد علمی و دقیق فقاهتی و به تعبیر امام(ره): فقه جواهری. فقه صاحب جواهر، به معنای دقت و اتقان کامل در قواعد فقهی و استنتاج منظم فروع از همان قواعدی است که در فقه و اصول مشخص شده است.
🔸این فقاهت، دو رکن دارد، که رکن اول آن، اصول معتدل و قوی و آگاه به همهی جوانب استنباط است، و رکن دوم، تطور فقه میباشد و همان چیزی است که امام در معنای اجتهاد و مجتهد و فقیه میفرمودند و تأکید داشتند که مجتهد و فقیه باید با دید باز بتواند استفهامها و سؤالهای زمانه را بشناسد. سؤال، نصف جواب است. تا شما سؤال زمان را ندانید، ممکن نیست بتوانید در فقه برای آن جوابی پیدا کنید. بنابراین، فهم سؤال و ترتیب جواب مناسب برای آن، مهم است.
🗓۱۳۶۸/۰۳/۲۲
📌کانال رهبر حوزه ها
🌐@khamenei_hawzah
رهبر حوزهها
✅ عناصر لازم برای حوزه علمیه به عنوان قاعده انقلاب اسلامی ✅ ۱- فقاهت: 🔹اولین عنصر، فقه است. فقاهت ر
✅ عناصر لازم برای حوزه علمیه به عنوان قاعده انقلاب اسلامی
✅ ۲- تهذیب و اخلاق
🔻عنصر دوم، تهذیب و اخلاق است. روزی به اتفاق جمعی از فضلای بزرگ در خدمت امام(ره) بودیم. در آن محفل، از حوزهی قم صحبت شد. یکی از بزرگان اساتید و علمای اعلام قم که مورد احترام و قبول همهی ما هستند، در آن جلسه به امام عرض کردند که شما نسبت به قم، توجه و عنایت داشته باشید. آن روز امام(ره) فرمودند که این چیزها لازم نیست؛ شما اگر فقط به ابقای دو عنصر در حوزهی قم توجه کنید، همه چیز حل خواهد شد: اول، فقاهت است - که گمان میکنم تعبیر ایشان این بود که مواظب باشید شعلهی فقاهت فروننشیند - و دوم، اخلاق و تهذیب است. ما اگر مهذب باشیم، خواهیم توانست هستی خود را در خدمت اسلام و نظام اسلامی قرار دهیم؛ ولی اگر مهذب نباشیم، آنچه که داریم، در خدمت قرار نخواهد گرفت و چه بسا که در جهت عکس هم قرار گیرد.
🗓۱۳۶۸/۰۳/۲۲
📌کانال رهبر حوزه ها
🌐@khamenei_hawzah
رهبر حوزهها
✅ عناصر لازم برای حوزه علمیه به عنوان قاعده انقلاب اسلامی ✅ ۲- تهذیب و اخلاق 🔻عنصر دوم، تهذیب و اخل
✅ عناصر لازم برای حوزه علمیه به عنوان قاعده جمهوری اسلامی
✅ ۲-تهذیب
🔻 نمونهی عینی برای تاثیر عنصر تهذیب
📍تاریخچهی حوزههای علمیه و سرگذشت شگفتانگیز علمای بزرگ و اسلاف درخشان ما، حامل تجربههای بسیار زیادی در این زمینه است که تهذیب چهقدر اثر میگذارد.
🔰نزدیکترین تجربهیی که ما در اختیار داریم، وجود همین شخصیت عظیمی است که امروز دنیا را به خود متوجه کرده است.
🔸امام(ره) مدرّسی منزوی در قم بودند. درسشان در مسجد سلماسی که داخل یک کوچه - نه در مرکز حوزه - قرار گرفته بود، ارایه میشد. خانهی ایشان هم در انتهای همان کوچه واقع شده بود؛ یعنی برای رفتوآمد به مسجد محل درس که روزی دوبار انجام میگرفت، حتّی احتیاج به دیدن خیابان نداشتند و طبیعتاً همیشه مسیر خانه به مسجد و مسجد به خانه را طی میکردند. ایشان علی الظاهر منزوی بودند؛ ولی در حقیقت مدرّسی بزرگ و قطبی جذاب برای طلاب و فضلای جوان و سرشار از خصلتها و صفات خوب به شمار میآمدند.
🔹اعتقاد من این است که اخلاص و صفای باطن و رابطهی معنوی و پیوند مستحکم بین قلب او و خدای مقلبالقلوب، موجب شد که این مرد بتواند از انزوای ظاهری خود خارج شود و دست نیرومندی برای دگرگون کردن بنیاد ارزشهای مادّی در سطح جهان شود...
🔸... هرچند ما نقش ملت ایران را در انقلاب، نقش اول و درجهی یک میدانیم، اما چه کسی این ملت را اینگونه هدایت کرد؟ چه کسی اینهمه سرچشمه را در آنها به جوشش در آورد و اینهمه استعداد را زنده کرد؟ آیا غیر از آن روح بزرگ و آن انسان عظیم، کس دیگری بود؟
🔹عظمت کار او، به ارتباطش با خدا و تهذیب نفس او برمی گردد. امام(ره) یک انسان مهذب بود. دشمنان داخلی و خارجی او نیز این ویژگی را قبول داشتند و اعتراف میکردند که او آدم مؤمنی است.
🗓۱۳۶۸/۰۳/۲۲
📌کانال رهبر حوزه ها
🌐@khamenei_hawzah
🔹نکته ی دیگر این است که اگر قرار باشد ارزشهای اسلامی به صورت ارزشهای قطعی در دنیا مطرح شود و دل انسانها را جذب کند و بر مبنای آن در زندگی مسلمانها تغییری به وجود آید، باید وحدت بین آنها حفظ شود...
🔸ما به فرقه های عالم اسلام نمیگوییم از عقاید مخصوص فرقه ی خود دست بکشید و عقاید فرقه ی دیگر را قبول کنید؛ اما به همه ی مسلمین میگوییم در میان ما موارد مشترک، بیشتر و مهمتر و اساسیتر از موارد اختلاف است. دشمنان ما روی موارد اختلاف تکیه میکنند؛ ما بر عکس باید مواضع مشترک را تقویت کنیم و نگذاریم دشمن بهانه به دست آورد و با تفرق ما، نقطه ی فشار روی پیکر اسلامی را پیدا کند.
⚠️ ...دشمن از دیرگاه دست بردار نبوده است. از نزدیک به دویست سال پیش تا امروز، روی قضیه ی اختلاف بین فرقه ها ی مسلمین کار کردند؛ ما باید خیلی مواظب باشیم. شیعه و سنی باید خود را متعهد کنند که در راه نزدیک کردن فِرَق اسلامی به یکدیگر بکوشند و از محبت و تعامل برادرانه با یکدیگر، حراست و پشتیبانی کنند.
🗓۱۳۶۸/۰۴/۰۴
📌کانال رهبر حوزه ها
🌐@khamenei_hawzah
🔰وظیفهی استثنائی علما و روحانیون در نظام جمهوری اسلامی
📌کانال رهبر حوزه ها
🌐@khamenei_hawzah
🔶 توصیه های مقام معظم رهبری درباره شب های قدر
📌کانال رهبر حوزه ها
🌐@khamenei_hawzah
💠 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریایی ارتش در حادثه شناور کنارک
بسم الله الرحمن الرحیم
امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران
حادثهی دردناک شناور کنارک که به شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریائی ارتش انجامیده برای اینجانب بسیار تلخ و تأسف آور است. گرچه کارکنان زحمتکش که در هنگام خدمتی دشوار و با افتخار جان باختهاند از پاداش و ثواب الهی برخوردارند انشاءالله، ولی غم از دست دادن عزیزان برای خانوادههای آنان و خسارت فقدان جوانان صمیمیِ پرتلاش برای نیرو بسی بزرگ و سنگین است. اینجانب به آن خانوادههای داغدار تسلیت عرض میکنم و صبر و تسلای آنان و شفای آسیبدیدگان را از خداوند مسألت مینمایم و از مسئولان ذیربط میخواهم که ابعاد این حادثه را به درستی روشن کرده، ضمن شناسائی مقصران احتمالی، تدابیر لازم برای عدم تکرار چنین پیشامدهای خسارتبار و تلخ را اتخاذ نمایند.
🗓1399/02/23
📌کانال رهبر حوزه ها
🌐 @khamenei_hawzah
🔸اینکه در مفاتیح برای اعمال شب بیست و سوم به نظرم، دارد که «لقد أملی...»، که اگر کسی این شب را به مذاکرهی علم بپردازد، افضل از عبادات است؛ بعضی خیال می کنند که این علم همین علمهایی است که الان در دست ماست.
🔸نه! آن روز، علوم و معارف ائمه داشت گم می شد، امثال اینها (شیخ صدوق و مفید) مجاهدت می کردند؛ البته می توانستند شب تا صبح را به نماز شب و دعای جوشن کبیر خواندن بگذرانند.
🔹این، دیگر برای ما نیست که خیال کنیم باید دنبال یک علمی مثل علم فقه یا علم اصول (حالا خوبهایش را می گویم!) برویم یا چند تا روایت نگاه کنیم و آن شب را به مذاکرهی علم بگذرانیم.
🔸بلکه باید دل را پاک و صاف کرد، و آن را شستشو داد!
🗓۱۳۸۲/۰۱/۱۹
📌کانال رهبر حوزه ها
🌐@khamenei_hawzah
💠 تلاش استکبار جهانی برای از بین بردن روحانیت
🔰 سعی استعمار در تمام عالم اسلام این بود که یا علمای دین را از بین ببرد و از صحنه خارج کند، و یا اینکه هویت واقعی آنها را مخدوش و بی خاصیت کند...
◽️در جوامعی که نابودی روحانیت ممکن نبود، سعی میکردند این قشر را به قدرتها و دربارهای فاسد و حکومتهای جایر وابسته کنند... آن عالمی که توجیهکنندهی ظلم دستگاههای فاسد باشد، از خود آن دستگاهها خطرناکتر است. آن روحانیتی که مبتنی بر اهداف استکبار عمل کند، زشتترین و پلیدترین ایادی او به حساب میآید؛ چون با ظاهر حق، باطن باطل را ترویج میکند.
◽️استکبار سعی کرد با پول و تطمیع و فشار، در طول نزدیک به دو قرن، این پدیدهی خطرناک را در کشورهای اسلامی رواج دهد. البته دراین راه کاملاً هم موفق نبود؛ به خاطر اینکه در تمام دنیای اسلام - مخصوصاً ایران - جامعهی روحانیت در مواضع حق و قاطع خویش ایستاد و در ایران انقلاب عظیم را به راه انداخت و نظام مرتفع جمهوری اسلامی را به وجود آورد و پرچم اسلام را در دنیا برافراشت و این دین را عزیز کرد.
🗓۱۳۶۸/۰۴/۰۴
📌کانال رهبر حوزه ها
🌐@khamenei_hawzah
🔰تاثیر رفتار روحانیت در آبروی امام خمینی و اسلام و انقلاب
📌کانال رهبر حوزه ها
🌐@khamenei_hawzah
🔰 باید باور کنیم که اگر امروز جمهوری اسلامی بد و ضعیف عمل کند، فقط به حیثیت این نظام صدمه نمیخورد؛ بلکه به تمام حیثیت اسلام صدمه خواهد خورد.
🔶 درحقیقت از نظر ناظران جهانی، قبةالاسلام و عَلَم و مظهر جامعهی نمادین اسلام اینجاست. اگر ما ضعیف و بد عمل کنیم و نتوانیم احکام اسلامی و عدالت اجتماعی را استقرار ببخشیم و استعدادها را جوشان سازیم و از آنها استفاده کنیم و نتوانیم اخلاق اسلامی را در جامعه رواج دهیم و روابط انسانها را به صورت مطلوب تنظیم کنیم، قضاوت دنیا این خواهد بود که اسلام نتوانست به وعدههای خود عمل کند. میبینید که این مسؤولیت فقط برعهدهی ماست، و علمای کشورهای دیگر که با نظامهای متفاوت زندگی میکنند، این احساس را در خود ندارند.
🗓۱۳۶۸/۰۴/۲۰
📌کانال رهبر حوزه ها
🌐@khamenei_hawzah