eitaa logo
تحلیل و تبیین
4.4هزار دنبال‌کننده
169 عکس
138 ویدیو
1 فایل
بخش "تحلیل و تبیین" رسانه KHAMENEI.IR farsi.khamenei.ir/others
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل و تبیین
🌟 | توجه به اقتضائات زمانه 🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانه‌ی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشت‌های کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تبیین می‌کند. 📣 در پنجمین شماره از این مجموعه، دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره تأثیر زمان و مکان در تفسیر قرآن کریم تبیین شده است. 🔹 یکی از ویژگی‌های تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در «نوآوری در روش تفسیر»، تأثیر زمان و مکان در تفسیر قرآن کریم است. نوآوری در روش تفسیر قرآن، بر این مبنا استوار است که شرایط، حوادث و اقتضائات زمانی و مکانی در فهم عمیق‌تر و دقیق‌تر قرآن کریم تأثیر به‌سزایی دارد. امام خمینی (ره) نیز به این مبنا قائل هستند. امام صادق علیه‌السّلام درباره‌ی قرآن می‌فرماید: «خداوند تبارک و تعالى، قرآن را تنها براى زمانى خاص و مردمى خاص قرار نداده است. از اين‌رو، در هر زمانى و براى هر مردمى تا روز قيامت، تازه و با طراوت است.» (بحار الأنوار، چاپ بيروت، ج‏۱۷، ص ۲۱۳) 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی تأثیر اقتضائات و شرایط زمانی و مکانی در تفسیر قرآن می‌فرمایند: «هرچه تجربه انسان در زندگی بیشتر شود، وقتی حوادث گوناگون دنیا را نگاه میکند، معرفتش نسبت به قرآن بیشتر و مطالب قرآن برای او واضح‌تر خواهد شد.» (۱۳۸۰/۶/۲۸) به عنوان نمونه «آیات نازل‌شده‌ى در جنگ اُحد را نمیشود در یک زندگى عافیت‌آلود و عافیت‌آمیز درست فهمید. آیات نازل‌شده‌ى در غربت نبىّ ‌اکرم (صلّى الله‌ علیه و آله و سلّم) و اصحاب آن بزرگوار مثلاً در شعب‌ ابى‌طالب یا در راه مکّه را نمیشود در شرایط معمولى زندگى و در خانه و در بازار و در محیط مأنوس خانوادگى درست درک کرد؛ چیز دیگرى لازم است؛ شرایط خاصّى لازم است که بسیارى از آیات معنا بشود.» (۱۳۶۹/۶/۲۶) 🔹به همین دلیل، ایشان معتقد هستند آیات قرآن کریم و تفاسیر ائمّه‌ى معصومین از قرآن، چون در ظرف انقلاب، جهاد، شهادت و زحمت نازل شده است، در دوران انقلاب اسلامی و بعد از آن، بهتر از همیشه‌ى تاریخ فهمیده می‌شود یا قابل فهمیده شدن است. (۱۳۶۹/۶/۲۶) این مبنای تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بر نوآوری‌های ایشان در روش و محتوای تفسیر تأثیر داشته است. 🔹به عنوان نمونه اگر به سوره‌های انتخاب شده برای تفسیر در قبل و بعد از انقلاب اسلامی نگاه کنیم، منطق خاصی را در آن می‌بینیم. ایشان قبل از انقلاب بیشتر سوره‌های مکی را با هدف تبیین اصول مبارزه با طاغوت تفسیر می‌کردند بعد از انقلاب و دوران حکومت اسلامی بیشتر به تفسیر سوره‌های مدنی با هدف تبیین اصول تشکیل نظام اسلامی می‌پردازند. درباره‌ی این نوآوری در یادداشت بعد بیشتر توضیح خواهیم داد. 🔹به همین دلیل ایشان معتقد هستند: «امروز که حکومت اسلامی تشکیل شده و نظام جمهوری اسلامی به وجود آمده است، ما معنای بسیاری از آیات قرآن را می فهمیم که قبل از تشکیل حکومت اسلامی، تصویر گنگ و مبهمی از آن آیات داشتیم. امروز که دشمنی‌های استکبار و قدرتهای ظالم و ستمگر و افزون‌طلب در مقابل چشم ماست و صف‌آراییهای آنها را مشاهده میکنیم... برای ما آشکار میشود که عمق معنای آیه قرآن چیست و به کجا اشاره میکند و چه آسیب‌هایی را برای ذهن خوانندگان و متدبّران در قرآن مجسم میکند.» (۱۳۸۰/۶/۲۸) 🔹همچنین ایشان درباره‌ی دوران دفاع و اسارتهای بعد از آن می‌فرمایند: «بعضى از آیات کریمه‌ى الهى... گویى در طول قرنهاى متمادى، به معناى واقعى، یا تفسیر نشده بود یا به ‌وسیله‌ى ما و نسلهاى معمولى بشر فهمیده نشده بود. این آیات در دوران انقلاب ما و در طول این ده یازده سالِ پُر‌حادثه و پُر‌ماجرا معنا شد و حق هم همین است. حوادث و شرایط خاص است که میتواند حقایق الهى را که در قالب الفاظ هست، درست معنا کند.» (۱۳۶۹/۶/۲۶) 🎤 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
14.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 شهید حاج قاسم سلیمانی از مسئولیت‌پذیری و استقامت شهید حاج محمدابراهیم همت در ساعات منتهی به شهادت 🌷 بازنشر به مناسبت ‌‌۱۷ اسفند؛ سالروز شهادت شهید حاج محمدابراهیم همت فرمانده لشگر ۲۷ محمدرسول‌الله در دوران 💻 Farsi.Khamenei.ir
🎤 | انتظار برای تغییر وضعیت از طریق مذاکره، توهم است 👈 مروری بر سوابق بدعهدی آمریکا در مذاکره با ایران و سایر کشورهای دنیا در گفت‌وگو با دکتر فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا 🔹️ مذاکره یکی از ابزارهای کشورها در سیاست خارجی است. در این زمینه، کشورها از ابزارهای مختلفی مانند ابزارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی استفاده می‌کنند. مذاکره به عنوان یکی از ابزارهای سیاسی، معمولاً گزینه‌ای مناسب برای حل مشکلات است و در بسیاری از موارد، بهتر از استفاده از ابزار نظامی به شمار می‌آید. اولویت معمولاً این است که از مذاکره بهره‌برداری شود، زیرا معمولاً کم‌هزینه‌تر و راحت‌تر به نتیجه می‌رسد. 🔹️ اصولاً در تاریخ آمریکا، از زمان تأسیس این کشور، توافقات و معاهداتی که آمریکایی‌ها داشته‌اند، غالباً نقض شده است. روش حکمرانی در آمریکا در رابطه با توافقات به این صورت است که ابتدا توافق می‌کنند و سپس آن را نقض می‌کنند. اگر کسی با تاریخ آمریکا آشنایی مختصری داشته باشد، می‌تواند مثال‌هایی از این موارد را مشاهده کند.  به عنوان مثال، زمانی که آمریکایی‌ها با بومیان سرخ‌پوست می‌جنگیدند، به دلیل برتری نظامی و تسلیحات پیشرفته، توافقاتی را با بومیان منعقد می‌کردند تا حضور خود را تثبیت کنند. اما به محض اینکه آماده جنگ بعدی می‌شدند، آن توافقات را نقض کرده و جنگ جدیدی را آغاز می‌کردند. این روند در تاریخ آمریکا حدود ۴۰۰ بار تکرار شده است. 🔹️ اصل داستان از ابتدای تأسیس آمریکا همین بوده است: وقتی که مذاکره می‌کنند، امتیازهای خود را می‌گیرند و سپس به‌راحتی آن‌ها را نقض می‌کنند. امتیازهای زیادی را روی کاغذ ثبت می‌کنند، اما در عمل تنها امتیازهای کمی را ارائه می‌دهند. امتیازهایی که روی کاغذ نوشته‌اند، غالباً برای خودشان محفوظ می‌ماند و آن امتیازهای کمی که ذکر کرده‌اند، معمولاً به دیگران داده نمی‌شود یا نقض می‌شود. این موضوع نه تنها برای ما تجربه شده، بلکه سایر کشورهایی که با آمریکا در ارتباط بوده‌اند نیز آن را تجربه کرده‌اند. 🔍 متن کامل گفت‌وگو را بخوانید👇 khl.ink/f/59544
🎤 | آمریکایی‌ها به دنبال توافق نیستند 👈 تحلیل تجربیات تاریخی ایران در مذاکره با آمریکا در گفت‌وگو با دکتر علیرضا کوهکن عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی 🔹️جمهوری اسلامی ایران در ۴۶ سال گذشته مذاکرات متعددی با آمریکایی‌ها داشته است. برخی از این مذاکرات آشکار و برخی پنهان بوده‌اند. بعضی از آنها مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و برخی دیگر، علی‌رغم اینکه مذاکرات محرمانه نبوده‌اند، کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. رهبر معظم انقلاب نیز اخیراً و همچنین حدود ۱۰ سال پیش، در زمان مذاکرات برجام (بین سال‌های ۹۲ تا ۹۴)، چندین بار به این موضوع اشاره کردند که ما تجربیات خاصی داریم و این تجربیات ما را راهنمایی می‌کند که مذاکره با آمریکا فایده‌ای ندارد. این موضوع مبتنی بر مذاکرات قبلی است که انجام شده است. 🔹️  آمریکایی‌ها حتی اگر توافقی حاصل شود، به آن پایبند نخواهند بود و هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد. در شرایط کنونی، آمریکایی‌ها به دنبال توافق نیستند. به همین دلیل رهبر انقلاب موضوع مذاکره را از دستورکار سیاست خارجی خارج کردند. زیرا مذاکره در این شرایط دو پیامد ناگوار دارد: اول اینکه آمریکا به دنبال توافق نیست و در مذاکرات تنها می‌خواهد نکات مدنظر خود را دیکته کند. این امر نه‌تنها منافع ما را زیر سؤال می‌برد، بلکه استقلال سیاست خارجی ما را نیز به خطر می‌اندازد. 🔍 متن کامل گفت‌وگو را بخوانید👇 khl.ink/f/59543
🌟 بیان قرآن | اصول قرآنی در رفتارهای فردی و اجتماعی 🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانه‌ی KHAMENEI.IR، در مجموعه ، برجسته‌ترین آیات اجتماعی و سیاسی در تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تبیین کرده است. 🔹 در این مطلب، خانم دکتر علاسوند، استاد حوزه و دانشگاه، ابعاد و نکات مهم آیه ۲۹ سوره فتح را براساس تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بررسی کرده است. 🔹 یک جامعه آرمانی دینی، جامعه‌ای است که سخت‌گیری خودش را برای دشمن گذاشته و رحم خود را برای مردمش گذاشته است و این دستاورد قرآن است. 🔹 تا وقتی که ما بر اساس الگوی قرآنی «أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم» عمل بکنیم، وعده الهی نصر حتماً محقق می‌شود. این آیه در بیانات رهبر انقلاب چنان پربسامد است و در مناسبت‌های مختلف تکرار شده که من فکر می‌کنم می‌تواند به‌عنوان یکی از مباحث راهبردی برای سامان دادن به جامعه‌ باشد. 🎤 | ادامه را بخوانید: khl.ink/f/59619
تحلیل و تبیین
🌟 | روزآمدی در تفسیر 🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانه‌ی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشت‌های کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تبیین می‌کند. 📣 در ششمین شماره از این مجموعه، به روز بودن مباحث تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شده است. 🔹 در یادداشت پیشین اشاره کردیم یکی از نوآوری‌های تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منطق ایشان در انتخاب سوره‌های قرآن برای تفسیر است. این نوآوری بر مبنای نقش زمان و مکان در تفسیر قرآن، استوار است. یکی از شاگردان درس تفسیر ایشان در قبل از انقلاب می‌گوید: 🔹 «آیت اللّه خامنه‌ای در آن زمان این‌گونه ارزیابی می‌کردند که دوران ما دوران مکه است؛ دوران خودسازی و دوران سازندگی. دورانی است که باید افراد از نظر تربیتی و روحی ساخته شوند و تربیت شوند برای وارد شدن به مرحله‌ی درگیری و انقلاب علیه رژیم؛ بنابراین، بر اساس الگو گرفتن و مدل‌گیری از زندگی پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله)، پیشنهادِ تفسیر قرآن را دادند». (انصاری‌زاده، مرتضی، مسجد رهبر، ص۱۴۶) 🔹 همین منطق اقتضا می‌کرد ایشان بعد از انقلاب اسلامی، سوره‌های مدنی را برای تفسیر انتخاب کنند؛ زیرا سوره‌های مدنی بیشتر بر جنبه‌ی حکمرانی و حکومتی تأکید دارند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از جلسات تفسیری بعد از انقلاب (در دوران ریاست‌جمهوری)، علت انتخاب سوره‌ی مجادله را برای تفسیر، چنین بیان می‌کنند: 🔹 «علّت اینکه اینجا را انتخاب کردیم این است که سوره‌های جزء بیست‌وهفتم و بیست‌وهشتم و این حدود، غالباً سوره‌های مدنی است و از سوره‌هایی است که در مدینه طیّبه بر پیغمبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) نازل شده و مربوط است به بعد از تشکیل حکومت اسلامی، یعنی مثل وضع کنونی ما. نوع مطالب و مسائلی که بعد از تشکیل حکومت برای یک جامعه لازم است با نوع مطالب و مسائلی که [مربوط به] حین مبارزه مردم برای تشکیل حکومت اسلامی است فرق می‌کند؛ کما اینکه شما در جامعهٔ خودمان هم این را مشاهده می‌کنید. امروز شما یک مسائلی دارید که این مسائل قبل از بهمن ۵۷ برای شما وجود نداشت، مطرح نبود؛ آن روز مسائلی داشتید که امروز برای شما مطرح نیست». (تفسیر سوره مجادله، ص۱۵) 🔹 این سخن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیانگر این است که مفسر قرآن باید چنان به اقتضائات و شرایط زمانی و مکانی توجه کند که بر اساس نیازهای جامعه، قرآن را تفسیر کند. فایده مهم این سبک تفسیری این است که مفسر می تواند تازگی و طراوت قرآن را برای هر نسلی نشان دهد؛ جامعیت و پاسخگو بودن قرآن در هر زمان و عرصه‌ای را ثابت کند. 🔹 آرای تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را می‌توان در دو شیوه بیانی تقسیم‌بندی کرد. شیوه اول، دروس تفسیر ایشان است که اکنون بیش از ۱۰ سوره از آن توسط انتشارات انقلاب اسلامی چاپ شده است. شیوه دوم، توضیح آیات یا آرای تفسیری در سخنرانی‌ها و نگاشتن پیامهای مکتوب است. ویژگی منحصر به فرد در شیوه بیانی دوم این است که ایشان در طول ده‌ها سال، متناسب با نیازهای علمی و اجتماعی جامعه و نظام اسلامی (متناسب با اقتضائات زمانه) به تفسیر یا توضیح آیات قرآن پرداخته‌اند. 🔹 با نگاه اجمالی به بیانات منتشر شده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، به وضوح در می‌یابیم که ایشان تقریباً در تمام سخنان خود به آیات قرآن استناد و استدلال کرده و آنها را شرح یا تفسیر می‌دهند. همچنین ایشان به برخی از آیات بنیادی بیشتر پرداخته‌اند. به طور مثال آیه ۴۰ سوره حج، آیه ۱۰۳ سوره آل‌عمران، آیه ۲۴ سوره ابراهیم، آیه ۲۵ سوره حدید، آیه ۲۹ سوره فتح، آیه ۷ سوره محمد، آیه ۲۳ سوره احزاب، آیه ۶۰ سوره انفال، آیه ۱۱۲ سوره هود، آیه ۲۲ سوره احزاب، آیه ۱۶۹ و ۱۷۰ سوره آل‌عمران و ده‌ها آیه دیگر، بیشترین آیاتی هستند که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به شرح و تفسیر آنها پرداخته‌اند. این ویژگی در آرای تفسیری بیانات معظّم‌له ــ که به مناسبتهای مختلف ایراد می‌شود ــ به علت تکرار آیات و تطبیق بر مسائل روز در طول ده‌ها سال، تأثیر بسزایی در جامعه‌سازی اسلامی دارد. 🎤 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
تحلیل و تبیین
🌟 | بازپژوهی مفردات قرآن 🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانه‌ی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشت‌های کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تبیین می‌کند. 📣 در هفتمین شماره از این مجموعه، توجه ویژه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مفردات و کلمات قرآن تبیین شده است. 🔹 یکی از امتیازات روشی تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، توجه ویژه به مفردات قرآن است. اساساً نگاه ایشان به مفردات قرآن چیزی فراتر از یک لغت است. از منظر ایشان لغات قرآن، مفاهیمی بنیادی و تمدن‌ساز هستند؛ به همین دلیل در موارد متعددی به بازپژوهی مفاهیم بنیادی مانند ولایت، تقوا، جهاد، انفاق، صبر، مغفرت و... پرداخته‌اند. 🔹 نمونه‌های متعدد آن را می‌توان در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» و «تفسیر سوره برائت» مشاهده کرد. بر اساس اظهارات برخی شاگردان درس تفسیر ایشان، گاهی مفهوم‌شناسی یک واژه، یک یا دو جلسه طول می‌کشید. شهید مطهری نیز معتقد است یکی از علل مهم انحطاط مسلمانان، فهم نادرست مفاهیم بنیادی اسلام است؛ لذا معتقد به بازخوانی و بازپژوهی مفردات و مفاهیم بنیادی اسلام است.(مطهری، مرتضی، انسان و سرنوشت، مقدمه کتاب، ص۷-۲۷) 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای ضرورت بازخوانی مفردات قرآن را چنین می‌فرمایند: «در آن روز در کشور ما، اسلام با دیدی استعماری تفسیر می‌شد... تفسیرِ استعماریِ دین، مفاهیم قرآنی، معانی دیگری غیر از معنایی که قرآن از آن‌ها قصد کرده است دارند. در این تفسیر، توکل به خدا به معنای همه‌ی کارها را به خدا واگذاردن و نیروهای انسانی را معطل گذاشتن است. صبر به معنای تحمل ظلم و تحمل تمام واقعیت‌های تلخ زندگی است. قضا و قدر به معنای تغییرناپذیری سختی‌ها و تلخی‌ها و دشواری‌هایی است که دست قدرتمندان و سلطه‌گران بر انسان‌ها تحمیل کرده است.» (۱۳۶۲/۱۱/۱۲) 🔹 همچنین در جای دیگر درباره واژه صبر می‌فرمایند: «متأسفانه بلای تحریف - که بلای عمومی یا اغلبیِ واژه‌های اسلامی است - این واژه را بی‌نصیب نگذارده و می‌توان گفت تا حدّ مسخ و تغییر مفاد و مفهوم، آن را دگرگون ساخته است». (گفتاری در باب صبر، ص۱) نکته‌ی بسیار مهم اینکه ایشان در معنای واژگان، تنها به کتاب‌های لغت اکتفا نمی‌کنند؛ بلکه هنرمندی ایشان در این است که معنای واژگان را بر اساس استعمالات خود آیات قرآن، تبیین می‌کنند. تا جایی که در مواردی معنای کتاب لغت را قاصر از رساندن معنای قرآنی می‌دانند. به‌عنوان نمونه، در تفسیر سوره‌ی برائت می‌فرمایند: 🔹 «در لغت، جهاد و مجاهدت، به معنای «مطلق تلاش و کوشش و اجتهاد» است که بعضی مغرضانه آن را با معنای قرآنی آن مخلوط کرده‌اند؛ اما در قرآن و روایت به معنای «درگیری و مبارزه» است؛ یعنی تلاش و کوششی که برای مقابله با دشمن انجام شود... مبارزه فقط در میدانِ جنگ نیست، بلکه در مقابله با دشمن، کارهایی مثل پخشِ شب‌نامه و اعلامیه نیز نوعی مبارزه تلقی می‌شود. همین بارِ معنایی که در کلمه‌ی «مبارزه» هست، در اصطلاح قرآنی «جهاد» هم وجود دارد. پس معنای لغوی جهاد، با اصطلاحِ قرآنی و حدیثی آن، فرق دارد». (تفسیر سوره برائت، ص۵۱۶) 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آثار علمی و بیانات عمومی، به این مسئله توجه ویژه‌ای دارند. به طور مثال، ایشان انفاق را به معنای «هزینه‌کردن و خرج‌کردنی که خلئی را پر کند»، (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص۵۸) تقوا را به معنای «پرهیزمندی و مراقبت‌کردن» (تفسیر سوره بقره، ص۳۷) و غفران را به معنای «پر کردن و التیام‌دادن خلأ و کمبود روح» (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص۳۸) می‌دانند. همین ویژگی در مفهوم‌شناسی بسیاری از مفاهیم بنیادین دیگر دیده می‌شود. 🎤 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
تحلیل و تبیین
🎤 | ستاره بلند شرق 👈 گزارش بخش تاریخ KHAMENEI.IR درباره نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به شخصیت اقبال لاهوری 🗓 انتشار به مناسبت سالگرد سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین کنگره اقبال لاهوری در دانشگاه تهران در ۱۹ اسفندماه ۱۳۶۴ 🔹اقبال لاهوری، در یکی از حساس‌ترین دوره‌های تاریخ اسلام متولد شد؛ دورانی که استعمار غرب، چنگال خود را در جهان اسلام فرو کرده بود و بسیاری از روشنفکران، پیشرفت را در غربی‌شدن می‌دیدند. اما او مسیر دیگری را انتخاب کرد و با وجود تحصیل در بهترین دانشگاه‌های اروپا، از جمله کمبریج و مونیخ، هرگز مجذوب تمدن غرب نشد و حتی برخلاف جریان رایج روشن‌فکری آن زمان، پیشرفت را در احیای تمدن اسلامی می‌دانست، نه در تقلید از غرب. 🔹 او به‌جای پذیرش فرهنگ استعماری، مسلمانان را به اتحاد و بازگشت به خویشتن دعوت کرد. به‌جای استفاده از زبان استعمار، به زبان فارسی شعر سرود. به جای تبلیغ سکولاریسم، از حاکمیت دین بر جوامع مسلمان سخن گفت. به جای تجزیه و تفرقه، ایده‌ی وحدت امت اسلامی را مطرح کرد. 🔹 اما چرا اقبال برای بیان تفکرات خود به زبان فارسی پناه برد؟ پاسخ را باید در نقش استعمار انگلیس در حذف زبان فارسی از شبه‌قاره جست‌وجو کرد. رهبر انقلاب در توصیف این موضوع گفته‌اند: «هر جا انگلیس‌ها وارد شدند، زبان مردم بومی را تبدیل کردند به انگلیسی؛ اگر زبان رقیبی وجود داشت، آن را از بین بردند. در شبه‌قاره‌ی هند، زبان فارسی چند قرن زبان رسمی بود؛ تمام نوشته‌جات، مکاتبات دستگاه‌های حکومتی، دولتی، مردم، دانشوران، مدارس عمده، شخصیت‌های برجسته، با زبان فارسی انجام می‌گرفت. انگلیس‌ها آمدند زبان فارسی را با زور در هند ممنوع کردند، زبان انگلیسی را رایج کردند.». ۱۳۹۱/۰۷/۲۳ 🔍 متن کامل گزارش را بخوانید👇 khl.ink/f/59632