eitaa logo
تحلیل و تبیین
8.6هزار دنبال‌کننده
466 عکس
347 ویدیو
1 فایل
بخش "تحلیل و تبیین" رسانه KHAMENEI.IR farsi.khamenei.ir/others
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟 بیان قرآن | مهیا ساختن محیط زندگی برای تحقق حاکمیت دین 🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانه‌ی KHAMENEI.IR، در مجموعه ، برجسته‌ترین آیات اجتماعی و سیاسی در تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تبیین کرده است. 🔹 در این مطلب، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ابعاد و نکات مهم آیات سوره حشر را براساس تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بررسی کرده است. 🔹روش تفسیری رهبر انقلاب اسلامی چه در سوره حشر و چه در سوره‌های دیگر، بر سه بخش تقسیم می‌شود: بخش اول تفسیری از آیه است. بخش دوم تدبّر در آیات است؛ به این معنا که به فهمی که به‌صورت ابتدایی از مفردات و اصطلاحات آیه وجود دارد، عمق می‌بخشند و دنباله این معنا را می‌گیرند. سومین بخش هم تطبیق بر جریان امروز است. 🎤 | ادامه را بخوانید: khl.ink/f/59668
تحلیل و تبیین
🌟 | محدود نکردن آیه به شأن نزول 🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانه‌ی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشت‌های کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تبیین می‌کند. 📣 در دهمین شماره از این مجموعه، دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره محدود نکردن معنای آیه به شأن نزول و رویکرد قاعده‌سازی از آیه تبیین شده است. 🔹️ یکی از چالش‌های مهم در تفسیر قرآن بر اساس شأن نزول، این است که حادثه یا مشکلی که آیه برای آن نازل شده است، باعث نمی‌شود که معنا و مصداق آیه را در همان مصداق زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) منحصر کنیم؛ بلکه آیه یک قاعده کلی را بیان می‌کند و آن حادثه صرفاً یک نمونه و مصداق از معنای عمومی آیه است. 🔹️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ذیل آیه ۱۰۲ سوره‌ی توبه می‌فرمایند: «شأن نزول، معناى آیات را مخصوص نمیکند؛ چرا که اگر معناى آیات، به همان موارد شأن نزول اختصاص داشته باشد، باید قرآن با مرگ همان افراد و شأن نزولها میمُرد، و بلکه در زمان حیاتِ همان افراد هم آیات قرآن بى‌اثر و بى‌فایده میشد؛ یعنى در زمانِ حیاتِ ابولبابه یا آن سه متخلّف هم، این آیه دیگر فایده‌اى نداشت. به‌طورکلّى، شأن نزول، بهانه‌اى است براى نزول آیات.» (تفسیر سوره برائت، ص ۵۸۰) 🔹️ لذا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تفسیر قرآن، رویکرد «قاعده‌سازی از آیات» دارند. به طور مثال ذیل آیات مربوط به مسجد ضرار می‌فرمایند: «شأن نزول این چهار آیه، درباره‌ى مسجد ضرار نازل شده است. داستان این مسجد، واقعه‌اى تاریخى را بیان کرده که درسى بسیار بزرگ است... ما از این آیات استفاده میکنیم مسئله‌ى مسجد ضرار، صرفاً یک مسئله‌ى تاریخى نیست، بلکه گویاى یک حکم کلّى است، که باید آن را بیابیم. حکم کلّى این آیات آن است که هرگاه در اسلام، ظاهر عملى از محتواىِ واقعى خود خالى بود، و پوسته‌اى را دیدیم که مغز نداشت، و بلکه درجهت ردّ محتواى خود به‌کار می‌رفت، ما تبعاً لرسول‌الله (صلّى الله علیه و آله و سلّم) باید حکم کنیم که این پوسته هم از اسلام نیست.» (تفسیر سوره برائت، ص ۵۹۹ و ۶۰۰) 🔹️ مهم‌تر اینکه ایشان در آغاز تفسیر آیه، برخلاف آیات دیگر، شأن نزول آن را نقل نمی‌کنند و علت این کار را چنین می‌فرمایند: «اکنون در مرحله‌ى اوّل، شأن نزول را بیان نمی‌کنیم؛ چون ذکر آن ممکن است ما را مُلزَم کند که آیه را به‌گونه‌اى معنا کنیم که مناسب با شأن نزول باشد... و بعد شأن نزول را هم ذکر میکنیم.» (تفسیر سوره برائت، ص ۳۵۶) 🔹️ این نگاه در تفسیر آیات، به معنای این است که قرآن کریم صرفاً برای حل مسائل و مشکلات عصر نزول نیامده است؛ بلکه برای تمام عرصه‌ها و عصرها، قواعد و قوانین جهان‌شمول دارد. بنابراین این شبهه که «در آیات دارای سبب نزول اگر به فرض، اتفاقی نمی‌افتاد، آیه هم نازل نمیشد!» وجهی ندارد؛ چراکه مجموعه‌ی چهارچوب‌های کلی معارف و احکام در عرصه‌ی عقاید، اخلاق و فقه که مورد نیاز بشر برای رسیدن به سعادت است، به طور قطع نازل میشد؛ حتی اگر حادثه متناسب با آن نیز روی نمی‌داد. شاهد این سخن، بخش بزرگی از آیات است که بدون شأن نزول (یعنی بدون مسبوق بودن به وقوع حادثه و واقعه متناسب) نازل گشته است. (روش، گرایش و قواعد تفسیری، ص ۱۸۳) 🔹️ شایان ذکر است چند آیه خاص در قرآن کریم از این قاعده مستثنی است؛ چرا که آنها فقط بر مصداق خاص دلالت دارند و شأن نزول آنها فقط بر یک مصداق تطبیق می‌کند. مانند عبارت «اهل‌البیت» در آیه‌ی تطهیر (سوره احزاب، آیه ۳۳) که فقط بر پیامبر، علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهم‌السلام) تطبیق می‌کند نه هیچ‌کس دیگر. همچنین عبارت «الذین آمنوا» در آیه ولایت (سوره مائده، آیه ۵۵) که اختصاص به علی (علیه‌السلام) دارد. همچنین عبارت «الیوم أکملت لکم دینکم» (سوره مائده، آیه ۳) که به روز غدیر و اعلام جانشینی علی (علیه السلام) اختصاص دارد. 🎤 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
16.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 به دنبال سنگر آقامهدی 🎙 خاطره شنیدنی سردار علی فضلی از حضور آقامهدی باکری در خط مقدم 🌷 انتشار به مناسبت سالگرد شهادت شهید مهدی باکری فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا در دفاع مقدس 💻 Farsi.Khamenei.ir
56.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 آقامهدی بر دلها حکومت میکرد 🎤 گفتگو با پرویز فتاح، همرزم سردار شهید مهدی باکری 🌷 انتشار به مناسبت سالگرد شهادت شهید مهدی باکری فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا در دفاع مقدس 💻 Farsi.Khamenei.ir
🎤 | «مدیریت از نزدیک» ویژگی مدیریت شهید باکری است 🌷 انتشار به مناسبت سالگرد شهادت شهید مهدی باکری فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا در دفاع مقدس 🔹 اشخاص به تناسب روحیات و توان‌مندی‌های خود، ابعاد شخصیتی خویش را در عرصه‌ی مدیریت به نمایش می‌گذارند. در تجزیه و تحلیل عملکرد مدیریتی مشخص می‌شود که چه کسی برای چه موضوعاتی اولویت قائل می‌شده و تلاش‌های خود را بر چه موضوعاتی متمرکز می‌‌کرده است. شهید باکری از معدود مدیران و فرماندهانی بود که مدیریتی جامع و فراگیر داشت. 🔹 ایمان عمیق به توحید و معاد در زندگی شهید باکری موج می‌زند. تذکر به خود و دیگران در این زمینه‌ها را در دستور کار مستمر خود داشت. کم گفتن، سنجیده و گزیده سخن گفتن از خصلت‌های ثابت او بود. شخصیت خشک و غیرمنطقی نداشت. همه‌ی افراد – از رزمنده‌ی تک‌ور تا نیروی تدارکاتی گرفته تا معاون و مسئول واحد – دوست داشتند که لحظاتی را با وی بگذرانند. 🔹 شهید مهدی باکری کاریزمای مثبت فوق‌العاده‌ای داشت. به همین دلیل تمام رزمندگان لشگر، فقط او را فرمانده لشگر نمی‌دانستند بلکه فراتر از آن فکر می‌کردند. و او را در حد یک الگو و در حد انسانی متعالی می‌دانستند. جامعیتی که در ابتدا از آن سخن گفتیم از علل ظهور چنین شخصیتی بود. 🔍 متن کامل یادداشت را بخوانید👇 khl.ink/f/45160
🎤 | ملت مسلمان ایران با «توکل بر خدا» با دشمن مقابله کرد 🌷 انتشار متن سخنرانی شهید مهدی باکری در جمع مردم تبریز پس از عملیات والفجر ۴ در سال ۱۳۶۲ به مناسبت سالگرد شهادت شهید مهدی باکری فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا در دفاع مقدس 🔹 رسالت مسلمین همان رسالت انبیای خداوند و ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام است که همگی می‌دانیم که این رسالت همان مقید شدن به دین خدا و برافراشته نگه داشتن پرچم اسلام بر دوش‌مان و کمر همت بستن برای جهاد و مبارزه در مقابل تمام آنانی که متوجه ضایع کردن دین خدا هستند. 🔹 خداوند متعال پیامبرانش، خصوصاً پیامبر اکرم، ائمه‌ی اطهار را برای ما تعیین نمود و بعد از ائمه‌ی اطهار سلسله‌ی ولایت را؛ این رسالت را برای ما به طور کامل مشخص نمود و زندگانی شریف ایشان، مبین این رسالت است که کاملاً برای ما واضح است و می‌دانیم جنگ آنها، مبارزه‌ی آنها و تحمل مشکلات در راه خدا و غیره، تمامی اینها را همگی می‌دانید. الحمدلله نیازی به گفتن من نیست. 🔹 بنابراین، مبارزه در راه خدا و حفظ اسلام و برافراشتن پرچم لااله الا الله یک تکلیف لاینفکی از رسالت یک مسلمان است و در این مبارزه که دارای ابعاد مختلفی چون بعد عقیدتی، سیاسی و اقتصادی پیدا می‌کند، یک بعد آن بعد نظامی است و جنگ برای حفظ پرچم لا اله الا الله است. 🔍 متن کامل گفتار را بخوانید👇 khl.ink/f/45176
تحلیل و تبیین
🎤 | فرماندهی از جلوترین نقطه جنگ 🌷 انتشار به مناسبت سالگرد شهادت شهید مهدی باکری فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا در دفاع مقدس 🔹 یک روز در محضر شهید بزرگوار همت در سپاه ۱۱ قدر مأموریت پیدا کردم به یگان‌های خودی که مشترک بین سپاه و ارتش در منطقه‌ی عملیات والفجر ۱ بود، سرکشی داشته باشم. در موقع عزیمت به سمت خط برادر بزرگوارم سردار حاج صادق آهنگران متوجه شدند که من باید به خط سرکشی کنم، ایشان هم مطالبه کردند که بیایند، شهید بزرگوار همت فرمانده‌ی قرارگاه اجازه دادند ایشان هم در این رفتن به خط، همراه باشند. خب ما به تیپ حضرت رسول، به تیپ سیدالشهدا، به لشگر ۸۴ لرستان و به تیپ ۳۱ عاشورا باید سر می‌زدیم. 🔹 رسیدیم به محل تیپ ۳۱ عاشورا و به دنبال فرمانده ی دلاور این تیپ باید بگردیم و آقا مهدی باکری را برای هماهنگی و صحبت و اخذ گزارش پیدا کنیم. از برادرهای تیپ عاشورا سؤال می‌کردیم سنگر آقا مهدی، سنگر فرماندهی، کجاست؟ جلو و جلوتر را نشان می‌دادند. خطوط مقدمی که رزمندگان آن روز پیشروی کرده بودند ارتفاعات ۱۴۶ بود و یک سلسله رشته ارتفاعاتی که در واقع به صورت کنگره کنگره برادرها خط دشمن را تصرف کرده بودند. ما نزدیک شدیم به محل اصلی که درواقع آقا مهدی استقرار دارند. 🔹 ما از دامنه‌ی ۱۴۶ که ارتفاع خیلی بلندی نیست، داریم می‌رویم و یکی یکی صدا می‌زنیم اینجا سنگر آقا مهدی است؟ گفتند نه مثلاً این جلوتر هست و... رسیدیم و سنگر شهید والامقام آقا مهدی باکری را پیدا کردیم. برای اطمینان خاطر از پایین ارتفاع صدا کردیم، یک صدای خفیف و نحیفی از آقا مهدی به گوش رسید که دیگر از بس پشت بیسیم صحبت کرده بود تن صدایش کاملاً کاهش پیدا کرده بود و بر روی چهره‌اش گرد و خاک نشسته بود. قرارگاه شهید باکری دقیقاً در خط مقدم و در جلوترین نقطه ی جنگی کنار رزمندگان عزیز اسلام قرار داشت. 🔍 متن کامل گفتار را بخوانید👇 khl.ink/f/45177
تحلیل و تبیین
🌟 | قاعده‌سازی از آیات 🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانه‌ی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشت‌های کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تبیین می‌کند. 📣 در یازدهمین شماره از این مجموعه، توجه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به قاعده‌سازی از آیات مطرح شده است. 🔹 یکی از ویژگی‌های تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «قاعده‌سازی» از آیات قرآن کریم است. این رویکرد، برآمده از این باور است که «قرآن کتاب زندگی است.» (سخنرانی تلویزیونی در پایان محفل انس با قرآن کریم، ۱۳۹۹/۰۲/۰۶) ایشان معتقدند «اگر آحاد بشر قواعد زندگی را با قرآن تطبیق بکنند، سعادت دنیا و آخرت نصیب آنها خواهد شد... مشکل ما این است که ما زندگی را با قواعد قرآن تطبیق نمیکنیم.» (سخنرانی تلویزیونی در پایان محفل انس با قرآن کریم، ۱۳۹۹/۰۲/۰۶) به همین دلیل در روش تفسیری خود، از آیات قرآن قاعده کلی استخراج میکنند که بر تمام زمان‌ها قابل تطبیق است. 🔹 قاعده‌سازی از آیه به این معناست که خصوصیات زمان نزول قرآن را از مفهوم آیه جدا کنیم، پیام کلی آن را استخراج کنیم و سپس بر مصادیق معاصر خود، تطبیق دهیم. برخی از قرآن‌پژوهان از این موضوع در بحث تأویل، با عنوان بطن‌گیری از آیه یاد می‌کنند. (التفسیر الاثری الجامع، ص۳۱ تا ۳۷) در فقه نیز از این موضوع تحت عنوان تنقیح مناط یاد می‌کنند. این ویژگی تفسیری، جاودانگی و جهان‌شمولی آیات قرآن در عرصه زندگی را نشان می‌دهد؛ لذا هدف از قاعده‌سازی از آیات قرآن، کشف دستورات زندگی و مناسبات اجتماعی برای همه زمان‌هاست. به عنوان نمونه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تفسیر آیه‌ى ۳۸ سوره برائت، چنین می‌فرمایند: «این نکته را بدانید این آیات که درباره‌ى مقدمات جنگ تبوک است وحضرت براى مردم آن زمان بیان کرده تا آماده شوند وموانع را بردارند، اینها را نباید ما شامل آن زمان تنها بکنیم، آیه مال آن مردم است اما مطلب آیه و آموزش آیه چنان کلى است که همه‌ى آحاد تاریخ را شامل میشود.» (تفسیر سوره برائت، ص۲۲۸) 🔹 همچنین درباره آیه «وَ اَلَّذِینَ یکنِزُونَ اَلذَّهَبَ وَ اَلْفِضَّة» که جنبه توبیخ و سرزنش دارد، می‌فرمایند: «آیه تنها شامل کسانى که مال را در زیر زمین پنهان کنند، نمیشود، بلکه شامل کسانى که پول را به‌جریان نمى‌اندازند و براى خود صرف میکنند، نیز میشود.» (تفسیر سوره برائت، ص۱۵۹) در ادامه نیز می‌فرمایند: «آیه در مورد فلزِ مخصوصى سخن نمیگوید، بلکه مرادِ آیه چیزهایى است که وسیله‌ى کسب و معامله و ابزار آبادى و عمران و مایه‌ى گردش چرخهاى اجتماع است. آیه بر چنین امورى بسیار تکیه میکند. پس در این آیه، فقط ذهب و فضّه ملاک نیست و حکم آیه، پول را نیز در بر میگیرد و شامل آنها که پول جمع میکنند و به نفع شخص خود، نه براى اجتماع، خرج میکنند، نیز میشود.» (تفسیر سوره برائت، ص۱۶۱) 🔹 همچنین ذیل آیه‌ی ۵ سوره مجادله، ابتدا بحث لغت‌پژوهی مفصلی انجام می‌دهند، سپس با بیان این عبارت که «به آیات بعدى نمیپردازیم تا من یک برداشت کلّى از همین آیه بیان کنم.» (تفسیر سوره مجادله، ص۵۱) یک قاعده‌ی کلی از آیه درباره نظامهای انقلاب اسلامی و تقابل با نظامهای مادی‌گرای طاغوتی استخراج می‌کنند. (تفسیر سوره مجادله، ص۵۱ تا ۵۸) حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چنان به این مسئله معتقد هستند که در یک بیان مهم، منحصر کردن آیه در موارد و مصادیق خاص، نه مفهوم کلی را نوعی تفسیر به رأی می‌دانند. ایشان در ذیل آیه ۴۱ می‌فرمایند: «باید توجّه داشت که تفسیر خفاف و ثقال به چند مورد جزئى، نه مفهوم کلّى، احتمالاً از باب بیان مصداق و مثال بوده است، نه از باب حصرِ معناى کلّى در آن، و گرنه این تفسیر، از سنخ «تفسیر به رأى» خواهد بود.» (تفسیر سوره برائت، ص۲۱۸) 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این رویکرد را در مواجهه با آیات قرآن، در بیانات و پیامهای خود نیز رعایت می‌کنند. به عنوان نمونه در بیانات محفل انس با قرآن کریم در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۶ و در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۰۴ به موارد متعددی پرداخته‌اند. همچنین برخی از مفسران معاصر، به تبیین این رویکرد پرداخته‌اند. 🎤 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
5.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ پرسی مرا که «عمر گران‌مایه» چون گذشت؟... 📽 فیلم کامل شعرخوانی آقای سیدعلی موسوی گرمارودی در دیدار رمضانی شاعران با رهبر انقلاب در شب ولادت کریم اهل‌بیت امام حسن(علیه‌السلام). ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ 🤲پرسی مرا که «عمر گران‌مایه» چون گذشت؟ گاهی به غم گذشت و گهی درجنون گذشت 🤲افسانه بود گویی و در گوش ما نماند عمری که جمله‌جمله‌ی آن با فسون گذشت 🤲بیرون ما چو غنچه اگر سبز می‌نمود از خون دل لبالب و گلگون درون گذشت 🤲آویختیم خویشتن از تار لحظه‌ها عمری چو عنکبوت همه سرنگون گذشت 🤲بیش از ستاره‌ای نتوان بود در شبی آن هم ببین ز دور فلک واژگون گذشت 🤲آید صدای تیشه فرهادمان به گوش شبدیز دشمنان مگر از بیستون گذشت؟ 🤲دیروز اگر «عبور» سخن تا گلو نبود اینک سروده‌های من از «خط‌ خون» گذشت 🔍 مشاهده متن، فیلم و صوت👇 khl.ink/f/59696