eitaa logo
تحلیل و تبیین
3.8هزار دنبال‌کننده
128 عکس
85 ویدیو
0 فایل
بخش "تحلیل و تبیین" رسانه KHAMENEI.IR farsi.khamenei.ir/others
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
| جهش تولید بر پایه‌ی جمهور مردم؛ 🌸هفت نکته درباره‌ی‌ تحقق شعار سال ۱۴۰۳ 🎤یک. تعیین شعار سال توسط رهبر گرامی انقلاب، سیاستی گفتمانی در فقه حکومتی ماست که باید نظام حکمرانی ملی، جهت‌گیری اصلی خود را بر این سیاست متمرکز کند؛ افزون بر این، توجه به این شعار باید در زنجیره‌ای از گفتمان‌ها و شعار سال‌های پیشین باشد. درک دقیق و درست سیاستگذاران ملی مطابق با آنچه رهبر گرامی انقلاب و توسعه‌ی معنایی این گفتمان در منظومه‌ی فکری امام خمینی(ره) و معظم‌له از نکات ضروری و لازم است. 🎤دو. اقتصاد مقاومتی، نظریه‌ی سیاستی نظام اسلامی در مسیر پیشرفت اقتصادی ماست؛ اقتصاد مقاومتی بیش از همه بر مدار تولید ملی، امکان تحقق خواهد داشت و تقویت و رشد زیرساخت‌های فرهنگی و سیاسی و اقتصادی تولید، از ضروریات این مهم است؛ بنیادهای نظری جهش تولید بر مدار مردم، باید بر پایه ادبیات نظری درباره‌ی‌ اقتصاد مقاومتی طرح شود و جغرافیای گسترده‌ی مباحث طرح‌شده در بیانات رهبر گرامی انقلاب، این مهم را تمهید خواهند کرد. 🎤سه. مردم، محور شکل‌گیری، پیروزی و بقای انقلاب اسلامی هستند و جهش تولید نیز وابسته به همین رکن اساسی است. «مردم در همه‌ی این دورانها قهرمان اصلی ماجرا و سرگذشت انقلاب بوده‌اند.» (رهبر انقلاب ۰۸/ ۰۶/ ۱۴۰۱) «مسئله‌ی اصلی، کلید اصلی، اینجا است: حضور مردم در همه‌ی مسائل، حل‌کننده‌ی مشکلات است. آن چیزی که حضور مردم را تأمین بکند، مردم را تشویق به حضور در عرصه و در میدان بکند -میدانهای مختلف مورد ابتلای کشور- مغتنم است. و حضور مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد؛ هنر اصلی انقلاب هم همین بود؛ هنر اصلی انقلاب این بود که جمهور مردم را از یک مجموعه و توده‌ی منفعل و مصرفی و فاقد یک نگاه ملّی و عمومی، تبدیل کرد به یک مجموعه‌ی پُرانگیزه، علاقه‌مند، همّت‌دار، هدف‌دار، آرمان‌خواه، و وارد میدان کرد؛ کار بزرگ انقلاب این بود.» (۱۲/ ۰۵/ ۱۴۰۰) «ما ابزارهای نظامی، ابزار‌های سیاسی، ابزارهای اقتصادی را قدرت‌افزا و قدرت‌زا میدانیم برای کشور، امّا هیچ کدام به اندازه‌ی حضور مردم نیست؛ حضور مردم، نظام جمهوری اسلامی را به معنای واقعی کلمه قدرتمند میکند.» (۲۶/ ۰۳/ ۱۴۰۰) 🎤چهار. الزام بزرگ در جهش تولید، شناخت مسئله‌ها و چالش‌های تولید در یک نظام تحلیلی منسجم و منظومه‌ای است؛ اهمیت مسئله‌ها، منطق اولویت‌ها را می‌سازد‌ و راه برون‌رفت از تزاحم‌ها را فراهم می‌کند. شعار و گفتمان «رفع موانع تولید» باید به‌مثابه یک پیش‌فرض سیاستی در کنار الزامات و ضروریات دیگر، مطرح و برجسته باشد. بر این پایه، نقش موانع و عوامل تضعیف‌کننده‌ی داخلی در تولید و پیشرفت (مثل فساد، کم‌کاری و تنبلی، ضعف بهره‌وری، ضعف نگاه بلندمدت و راهبردی و…) را بیش از گذشته برجسته نگریست و پیوسته این پرسش را برجسته ساخت که چگونه می‌توان نقش و جایگاه مردم در تولید و پیشرفت ملی را برجسته‌تر کرد؟ 🎤پنج. تحلیل نقش موانع خارجی و به‌ویژه تحریم‌های استکبار جهانی، یکی دیگر از جنبه‌های ضروری در این موضوع است؛ نکته‌ی کلیدی در تحلیل این وضعیت، توجه به نقش و جایگاه مردم است. «اگر ما کاهش حضور مردم را داشته باشیم، از آن طرف افزایش فشارهای دشمن را خواهیم داشت؛ یعنی اینها با همدیگر به معنای واقعی کلمه یک نسبت معکوسی دارند. اگر چنانچه ما در کشور افزایش حضور مردم را کم داشته باشیم، از آن طرف افزایش فراوان فشار دشمنان را خواهیم داشت. اگر ما بخواهیم فشارهای دشمنان از قبیل فشارهای اقتصادی مثل تحریم و امثال اینها از بین برود یا کاهش پیدا کند، راهش این است که حضور مردم در کشور افزایش پیدا کند و پشتوانه‌ی مردمی به رخ دشمنان کشیده بشود.» (۲۶/ ۰۳/ ۱۴۰۰) 🎤شش. بازخوانی الگوها و تجربه‌های موفق اقتصادی در چهل و پنج سال گذشته، الهام‌بخشی انقلاب اسلامی در ساحت اقتصاد را برجسته خواهد کرد. معانی و آرمان‌های بزرگ، همواره به اسوه‌هایی‌ نیازمندند که تحقق آنها را امکان‌پذیرتر و میسّرتر خواهد کرد. 🎤هفت. در پرتو مطالبه‌ی مؤکد «جهاد تبیین» از سوی رهبر انقلاب، نیازمند نهضت فرهنگی بزرگ و فراگیری هستیم که بتواند در گفتگو و ارتباط با جمهور مردم، بر «اقناع‌سازی» متمرکز شود؛ فهرست وسیعی از عناوین و موضوعاتی را می‌توان برشمرد که نیازمند تقویت وضعیت گفتمانی آنها در سطح عمومی هستیم، از جمله: تقویت روحیه‌ی‌ کار و تولیدگرایی، پرهیز از مصرف‌گرایی و توجه به ساده‌زیستی، تقویت توجه به کالاهای داخلی، بهبود اتقان کاری، افشای اهداف دشمن در اعمال تحریم‌ها، قوت‌ها و دستاوردهای نظام اسلامی به‌ویژه در حوزه‌ی اقتصاد. به‌ سخنی دیگر، جهش تولید بر مدار جمهور مردم، در یک سپهر فراگیر فرهنگی و مبتنی بر فرهنگ جهادی و انقلابی امکان‌پذیر خواهد بود؛ این مهم، نیازمند طرح و برجسته شدن در فضای جهاد تبیین است. 👆 از سعید اشیری 💻 Farsi.Khamenei.ir
9.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 دکتر جابری انصاری: ترور؛ تلاش نافرجام رژیم صهیونیستی برای نجات از سه کنج استراتژیک است 🎤 مصاحبه تفصیلی رسانه KHAMENEI.IR با جناب آقای دکتر حسین جابری انصاری درباره ترورهای اخیر رژیم صهیونیستی، شناخت شخصی او از مجاهد بزرگ شهید اسماعیل هنیه و چرایی لزوم خونخواهی جمهوری اسلامی ایران 🔎 متن کامل گفت‌وگو را از اینجا بخوانید👇 khl.ink/f/57330
6.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 دکتر جابری انصاری: در مقابل عملیات ترور در تهران نمی‌توان تماشاگر بود 🎤 مصاحبه تفصیلی رسانه KHAMENEI.IR با جناب آقای دکتر حسین جابری انصاری درباره ترورهای اخیر رژیم صهیونیستی، شناخت شخصی او از مجاهد بزرگ شهید اسماعیل هنیه و چرایی لزوم خونخواهی جمهوری اسلامی ایران 🔎 متن کامل گفت‌وگو را از اینجا بخوانید👇 khl.ink/f/57330
21.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 دکتر جابری انصاری: شهید هنیه، سیاستمداری برآمده از مکتب تربیتی اسلام بود 🎤 مصاحبه تفصیلی رسانه KHAMENEI.IR با جناب آقای دکتر حسین جابری انصاری درباره ترورهای اخیر رژیم صهیونیستی، شناخت شخصی او از مجاهد بزرگ شهید اسماعیل هنیه و چرایی لزوم خونخواهی جمهوری اسلامی ایران 🔎 متن کامل گفت‌وگو را از اینجا بخوانید👇 khl.ink/f/57330
17.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 دکتر جابری انصاری: با استراتژی مقاومت برای نخستین‌بار در تاریخ پس از قرن‌ها نفوذ ایران تا غرب مدیترانه و دریای سرخ رسیده است 🎤 مصاحبه تفصیلی رسانه KHAMENEI.IR با جناب آقای دکتر حسین جابری انصاری درباره ترورهای اخیر رژیم صهیونیستی، شناخت شخصی او از مجاهد بزرگ شهید اسماعیل هنیه و چرایی لزوم خونخواهی جمهوری اسلامی ایران 🔎 متن کامل گفت‌وگو را از اینجا بخوانید👇 khl.ink/f/57330
تحلیل و تبیین
🎤 روایت رئیس دفتر سیاسی فقید حماس و دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین از دورنمای عملیات طوفان الاقصی در غزه در گفتگوی مشترک با رسانه KHAMENEI.IR ساعاتی پیش از شهادت شهید هنیه 👈 این نبرد جز با پیروزی بر دشمن پایان نمی‌یابد 🔹️مقدمه: مقاومت فلسطینی را می‌توان در زمره ریشه‌دارترین جریان‌های مقاومت تاریخ جهان دانست. جریانی که در طول بیش از نیم قرن فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و کتاب قطوری از رشادت‌ها، قهرمانی‌ها، فداکاری‌ها، مظلومیت‌ها و تجارب گران‌سنگ را پیش روی جهانیان قرارداده است. 🔹️کار خود را در غربت و مظلومیت، با سنگ آغاز کردند و امروز به جایی رسیده‌اند که ارتش مدعی شکست ناپذیری را علی‌رغم برخورداری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های نظامی و اطلاعاتی و پشتیبانی تام و تمام دنیای غرب، به استیصال کشانده و مفتضح کرده‌اند. 🔹️یکی از رموز اصلی ماندگاری و سرزندگی این جریان، رهبران آن هستند. رهبرانی که پا به پای رزمندگان و مردم مقاوم و مظلوم فلسطین، در این راه پیش آمده و از دادن هزینه ابا نداشته‌اند. رهبری و فرماندهی در این مسیر، نه تنها راهی برای کسب قدرت و اعتبار و امن و آسایش نیست بلکه انتخابی آگاهانه و مسئولانه است که انتهایی سرخ و البته سرافرازانه دارد. همان راهی که مردان بزرگی همچون شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز رنتیسی، فتحی شقاقی، صلاح شحاده، محمود المبحوح، سمیر قنطار، صالح العاروری و دیگران پیمودند و نامشان در دفتر مجاهدان راه آزادی قدس شریف جاودانه شد. 🔹️ وقتی رئیس دفتر سیاسی حماس و دبیرکل جهاداسلامی کنار هم نشستند تا از مقاومت فلسطینی و طوفان الاقصی برایمان بگویند، گمان نمی‌کردیم این آخرین دیدار با مجاهد بزرگ، اسماعیل هنیه باشد. مردی که بیش از شصت تَن از اعضای خانواده‌اش را در راه آزادی فلسطین از دست داده و همچنان چون کوه محکم و استوار بود و در نهایت نام او نیز در دفتر سرخ شهادت به ثبت رسید. فقدان او بی شک اندوهی بزرگ و عمیق برجای گذاشته است اما پیروزی‌های بزرگ، هزینه‌های سنگین نیز به همراه دارد. 🔍 آنچه میخوانید آخرین مصاحبه «مهمان عزیز ما» شهید اسماعیل هنیه در کنار یار دیرین او، زیاد النخاله دبیرکل محترم جهاد اسلامی است که ساعاتی پیش از شهادت این رهبر شجاع فلسطینی با رسانه‌ KHAMENEI.IR انجام شده است. 📝 متن کامل را از اینجا بخوانید👇 khl.ink/f/57289
📝 | چرا هیچ کس در انتخابات بازنده نیست؟ 🔸رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در سخنرانی مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای پزشکیان، توصیه‌های هشت‌گانه‌ای داشتند که مخاطب اوّل و اصلی آن‌ها دولت جدید بود، امّا دایره‌ی مخاطبین یکی از این توصیه‌ها فراتر از دولت جدید بوده و نامزدهای انتخابات اخیر و هواداران آن‌ها و فعّالان سیاسی و اجتماعی را شامل می‌شود. امّا این توصیه و مطالبه‌ی جدّی چه بود؟ 🔹یک توصیه‌ی جدّی 🔸«توصیه‌ی بعدی، مربوط به فضای احساسات عمومی ناشی از انتخابات است، که مخاطب این [توصیه] آحاد مردمند، فعّالان سیاسی و اجتماعی‌اند. خب انتخابات طبعاً چالش‌برانگیز است دیگر؛ افرادی در انتخابات، در دو طرف قضیّه قرار میگیرند، چالشهایی به وجود می‌آید؛ نباید به وسوسه‌های دوقطبی‌سازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد؛ این توصیه‌ی مؤکّد بنده است. نباید احساساتی که افراد را در دوره‌ی انتخابات وادار به مجادله‌ی با یکدیگر میکرد ادامه پیدا کند؛ نگذارید ادامه پیدا کند. خب خاصیّت انتخابات این است دیگر: یکی رأی می‌آورد، یکی رأی نمی‌آورد؛ این نتیجه‌ی انتخابات است. انتخابات یعنی همین؛ مثلاً یک نفر مورد علاقه‌ی شما است رأی می‌آورد، یک نفر مورد علاقه‌ی دیگری است رأی نمی‌آورد؛ این طبیعی است؛ این نباید موجب نقار بشود؛ این نباید موجب اختلاف و شکاف و جدایی بشود. در جمهوری اسلامی سلایق گوناگون، گرایشهای گوناگون از اوّل انقلاب تا حالا آمدند بالا، رفتند پایین؛ بعضی‌ها امروز رأی آوردند، فردا دیگری رأی آورده؛ عکسش هم همین‌جور؛ این همین «وَ تِلکَ الاَیّامُ نُداوِلُها بَینَ النّاس» است دیگر؛ این امتحان است. بنده عرض میکنم در همه‌ی این انتخابات‌هایی که اتّفاق افتاده، ملّت ایران پیروز شده؛ ما شکست‌خورده نداریم. آن کسانی که وارد میدان شدند، از یک نامزدی حمایت کردند و آن نامزد رأی نیاورد، اینها شکست نخوردند، اینها هم پیروزند؛ اینها جزو ملّت ایرانند دیگر، ملّت ایران پیروز است. بنابراین آن حالت نقار یا دلخوری و دلتنگی‌ای که گاهی ممکن است در اثنای مجادلات و مباحثات انتخاباتی اتّفاق افتاده باشد، نباید ادامه پیدا کند. نه آن کسی که نامزدش رأی آورده است باید احساس اعتلا کند، نه آن کسی که نامزدش رأی نیاورده است باید احساس شکست کند؛ هیچ‌کدام، نه این [احساس] اعتلا میکند، نه آن احساس شکست میکند. این هم توصیه‌ی بعدی ما است که مخاطبش همه‌ی فعّالان سیاسی و اجتماعی و انتخاباتی و مانند اینها است.» ۱۴۰۳/۵/۷ 🔹مطالبه‌ای ریشه‌دار 🔸مروری بر بیانات پیشین ایشان، در دوران انتخابات‌های گذشته، نشان می‌دهد این توصیه جدید و منحصر به فضای انتخاباتی اخیر نبوده و بارها بیان شده است؛ از جمله: 🔸«افراد، دنبال برنده‌ و بازنده‌ی انتخابات نگردند؛ برنده‌ی انتخابات همه‌ی کسانی هستند که به شور و هیجان این انتخابات کمک کردند. نامزدهای انتخابات جزو برندگانند؛ آنهایی هم که رأی نیاوردند برنده‌اند.» ۱۴۰۰/۴/۷ 🔸«البتّه نامزدهای متعدّدی در عرصه هستند؛ حرف میزنند، نظر میدهند، هر کدام طرف‌دارانی دارند. ایرادی ندارد؛ یک نفر بالاخره از این جمع، به اصطلاح معمول و متعارف برنده خواهد شد؛ بنده که معتقد به برنده و بازنده نیستم؛ یک نفر بالاخره رأی می‌آورد، چند نفر هم رأی نمی‌آورند، امّا برنده‌ی اصلی در این ماجرا ملّت ایران است؛ هر کسی که رأی بیاورد.» ۱۳۹۶/۲/۲۷ 🔸«انتخابات یک رقابت است، یک مسابقه‌ی ملّی است بین آحاد کشور؛ اگر این مسابقه خوب و سالم و قوی برگزار شد، در بین این تیم‌های مختلف هر تیمی ببرد، افتخارش مال فدراسیون خواهد بود. این‌جوری است دیگر. وقتی تیم‌های ورزشی خوب بازی کنند، چه تیم الف، چه تیم ب، چه تیم پ اگر برد، فدراسیون از بازی قوی و سالم اینها به خود میبالد. ... حالا هر که ببرد، هر که ببازد. در واقع، بُرد و باختی برای ملّت وجود ندارد؛ ملّت در هر صورت برنده است.» ۱۳۹۴/۱۰/۳۰ 🔸«بدیهی است در هر انتخاباتی، یک عدّه‌ای به نتیجه‌ی مطلوبِ خودشان نمیرسند. من نمیخواهم اسمش را بگذارم بازنده‌ی انتخابات؛ نباید تعبیر برنده و بازنده و این واژه‌ها و اصطلاحات غربىِ مادّی را به کار برد؛ اگر برای خدا و برای انجام تکلیف وارد میشویم، برد و باخت وجود ندارد.» ۱۳۹۲/۲/۱۶ 🔸«توصیه‌ی اینجانب به جریانها و گروه‌ها و احزاب سیاسی آن است که بحث دل‌آزار برنده و بازنده را به کنار بگذارند و به اختلافات دشمن‌شاد‌کن دامن نزنند. برنده‌ی این انتخابات ملّت است و همه‌ی کسانی که در انتخاب شرکت داشته‌اند، اعم از آنها که خود یا نامزد مورد علاقه‌شان رأی آورده یا نیاورده‌اند؛ همه برنده‌اند. بازنده‌ی این انتخابات، آمریکا و صهیونیسم و دشمنان ملّت ایرانند. همه با همدلی به یکدیگر و به دولت خدمتگزار کمک کنید تا گره‌ها یکی پس از دیگری گشوده شود.» ۱۳۸۲/۱۲/۲ 🔰 ادامه👇
📝 ادامه 🔸این‌ها تنها چند نمونه از بیانات و تذکّرات ایشان در این مقوله است. همین تکرار، در دوره‌های مختلف و متفاوت، نشانگر اهمّیّت خاصّ آن است. در واقع، می‌توان گفت تکرار چنین مضمون مهمی گویای آن است که توصیه‌ی مذکور ارتباطی به این ندارد که کدام جناح و جریان سیاسی برنده‌ی انتخابات شده باشد و موضوع فراتر از آن است. 🔹چرا این توصیه این‌قدر مهم است؟ 🔸امّا چرا این توصیه این‌قدر اهمّیّت دارد که در بسیاری از دوره‌های انتخاباتی، از سوی رهبر معظّم انقلاب اسلامی، با ادبیّات مختلف، بیان و تکرار شده است؟ یکی از دلایل آن به ماهیّت و جوهره‌ی سیاست و قدرت در نظام مردم‌سالاری دینی و جمهوری اسلامی بازمی‌گردد. در جمهوری اسلامی ایران، انتخابات ابزاری برای کسب قدرت به معنای مرسوم آن در جهان نیست و کسب پست‌های مدیریّتی نیز مسئولیّتی سنگین است که دارنده‌ی آن باید، هم در این دنیا و هم در آخرت، پاسخگوی مسئولیّت خود باشد. وقتی چنین تعریفی از «رقابت» و «قدرت» وجود داشته باشد، دیگر چگونه می‌توان برخی را بازنده و برخی دیگر را برنده‌ی انتخابات نامید؟ 🔸نکته‌ی دیگر در خصوص اینکه رهبر معظّم انقلاب اسلامی همه‌ی مردم و مشارکت‌کنندگان در انتخابات را برندگان این صحنه و آزمون می‌دانند، به مقدّمه‌ی نسبتاً مفصّلی بازمی‌گردد که ایشان در سخنرانی روز تنفیذ ایراد کردند و پیشینه‌ی تاریخی مشارکت مردم در قدرت و حقّ انتخاب و رأی ملّت را از دوران مشروطه تا کنون بیان فرمودند. در واقع و بدون هیچ گونه سوگیری سیاسی و صرفاً با داشتن اندکی انصاف، هر ناظری تأیید می‌کند که این انقلاب اسلامی بود که به معنای واقعی کلمه به مردم حقّ انتخاب و مشارکت در تعیین سرنوشت خود را داد و پیش از آن، انتخابات چیزی جز یک نمایش که گاه پهلو به کمدی می‌زد نبود. اگر با چنین نگاه عمیق و وسیعی به صحنه‌ی انتخابات و رقابت بنگریم، این امکان و حق برای تعیین سرنوشت، اصلی‌ترین جوهر انتخابات است و همگان در آن برنده‌اند و نتیجه‌ی رقابت فرع ماجرا است. 🔹یک تجربه‌ی تلخ 🔸امّا یک علّت مهمّ دیگر درباره‌ی اهمّیّت این توصیه به یک تجربه‌ی تلخ کشور برمی‌گردد. ایران در انتخابات سال ۱۳۸۸ نتیجه و تبعات سنگین بی‌توجّهی به این توصیه‌ی کلیدی را در ابعاد مختلفی مشاهده کرد؛ کشور به لبه‌ی پرتگاه رفت، دشمن به طمع افتاد و بر فشارهای گوناگون خود افزود و جامعه تا ماه‌ها دستخوش التهاب و آشوب بود. «من به شما عرض بکنم، [انتخابات ۸۸] آزمون مهمّی بود؛ هم عبرتهای زیادی داشت، هم درسهای زیادی داشت؛ و در این آزمون، ملّت ایران پیروز شد. آنها میخواستند مردم را تقسیم کنند به یک گروه اقلّیّت، به یک گروه اکثریّت؛ یک گروهی که برنده‌ی انتخابات است، یک گروه هم که در انتخابات به نتیجه‌ی مطلوب خود دست پیدا نکرده، اینها را در مقابل هم قرار بدهند، ملّت را دوپارچه کنند؛ یک عدّه اغتشاشگر هم وارد میدان بشوند و با ایجاد اغتشاش، جنگ را در داخل کشور مغلوبه کنند، جنگ داخلی راه بیندازند؛ امیدشان این بود، امّا ملّت هوشیاری به خرج داد.» ۱۳۸۹/۱/۱ 🔸اگرچه با بصیرت مردم در ۹ دی ۱۳۸۸ هوشیاری مردم در برابر چنین فتنه‌هایی رشد چشمگیری یافت و از سوی دیگر نیز شرایط انتخابات اخیر با آن دوره قابل قیاس نیست، امّا در حال حاضر نیز به دلایل گوناگون، از جمله نیاز مبرم به اتّحاد و انسجام برای رفع مشکلات داخلی و مقابله با تهدیدات و خطرات بالفعل خارجی، عمل کامل به این توصیه یک ضرورت انکارناپذیر است. 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله
📝 | اولویّت‌های اقتصادی دولت چهاردهم 👈 بازخوانی توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای بهبود وضع معیشت مردم و اقتصاد کشور همزمان‌ با معرفی کابینه پیشنهادی دولت به مجلس 🔸یکشنبه، بیست‌ویکم مردادماه، وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس معرّفی شدند و کمیسیون‌ها یک هفته فرصت دارند که برنامه‌های وزرای پیشنهادی را بررسی کنند. با توجّه به اولویّت زمانی مسائل اقتصادی ــ که در بیانات رهبر معظّم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم چهاردهمین دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران‌ بر آن تأکید شد ــ بررسی برنامه‌ی وزرای اقتصادی اهمّیّتی ویژه دارد. فردای رأی اعتماد، مسائلی روی میز وزرای اقتصادی است و اگر از قبل، برنامه‌ی منسجم مبتنی بر سیاست‌های کلّی نظام تدوین نشده باشد، کشتی وزارتخانه گرفتار امواج روزمرّه خواهد شد. در میان انبوه مسائل اقتصادی، کدام یک باید در اولویّت دولت چهاردهم باشد؟ 🔹ظرفیّت بخش خصوصی 🔸اوّلین و مهم‌ترین پرسش که وزرای اقتصادی دولت چهاردهم باید برای آن پاسخ داشته باشند، این است که چگونه می‌توان از ظرفیّت بخش خصوصی برای حلّ مسائل اقتصاد ایران استفاده کرد. رهبر معظّم انقلاب معتقدند: «در شرایط کنونی کشور، بخش خصوصی ما قادر است کشور را به آن چیزی که مطلوب برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی هفتم است، یعنی رشد [اقتصادی] هشت درصد برساند.» ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ ایشان زمینه‌ی مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد را «خیلی وسیع» می‌دانند: «از صنایع بزرگی مثل نفت، مثل گاز، مثل فولاد بگیرید، تا مثلاً صنایع دستی؛ در همه‌ی این زمینه‌ی گسترده‌ی وسیع، امکان مشارکت مردم وجود دارد.» ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ با ابلاغ سیاست‌های کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی که مصداق «جابه‌جا کردن خطوط هندسی نظام» ۱۳۹۰/۷/۲۴ است، زمینه برای حضور گسترده‌ی بخش خصوصی در اقتصاد فراهم شد. رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند و معتقدند «این جهش بدون مشارکت مردم و بدون حضور مردم اتّفاق نخواهد افتاد.» ۱۴۰۳/۱/۱ بنابر‌این، اجرای صحیح و کامل سیاست‌های کلّی اصل ۴۴ حتماً بخشی از راهکار تحقّق مشارکت مردم در اقتصاد است. ۱۴۰۳/۱/۱۵ 🔹راه مشارکت مردم 🔸در زمینه‌ی «مشارکت مردم در اقتصاد»، علاوه بر ضرورت تقویت بخش خصوصی از طریق سیاست‌های کلّی اصل ۴۴، باید به طرّاحی برنامه‌ای برای مشارکت اقتصادی اقشار ضعیف با سرمایه‌های اندک نیز به طور جدّی فکر کرد. رهبر انقلاب در سال ۱۴۰۱ خطاب به دولت سیزدهم فرمودند: «بنشینید کیفیّت جلب مشارکت مردم را برنامه‌ریزی کنید، تعریف کنید که چه جور میشود مشارکت مردم را جلب کرد؛ چه در زمینه‌های مالی و اقتصادی، چه در زمینه‌های سیاسی.» ۱۴۰۱/۶/۸ حدود شش ماه بعد، با تکرار این مطالبه، فرمودند: «یکی از اشکالات مهمّی که ما داریم، این است که روی راه‌های مشارکت مردم فکر نکرده‌ایم. من همین جا به مسئولین محترم، به صاحب‌نظران اقتصادی، به کسانی که علاقه‌مند به سرنوشت کشورند توصیه میکنم بنشینند راه‌های مشارکت عموم مردم در مسائل اقتصادی را پیدا کنند.» ۱۴۰۲/۱/۱ پانزده روز بعد، در دیدار با مسئولان نظام، مجدّداً فرمودند: «سازمان برنامه و امثال این تشکیلات در دولت، میتوانند بنشینند و طرّاحی کنند و مشخّص کنند که آحاد مردم، قشرهای ضعیف مردم، چگونه میتوانند در فعّالیّتهای اقتصادی همکاری کنند.» ۱۴۰۲/۱/۱۵ یک سال بعد، در دیدار سال جاری معظّمٌ‌له با مسئولان نظام، همین مطالبه برای بار چهارم مطرح شد؛ در این دیدار، رهبر انقلاب فرمودند: «به نظر من، دولت و مجلس نیاز دارند به یک گروه زبده‌ی صاحب فکر و صاحب اندیشه که بنشینند اندیشه‌ورزی کنند، راه‌های مختلف مشارکت مردم را به مردم نشان بدهند. کارهای مشکلی است، امّا کاملاً عملی است که بتوانند حتّی با سرمایه‌های اندک وارد میدان مشارکت بشوند.» ۱۴۰۳/۱/۱۵ بنابر‌این، اگرچه حضور بخش خصوصی و صاحبان سرمایه در عرصه‌های تولید و سرمایه‌گذاری ــ خصوصاً در حوزه‌ی صنایع بزرگ‌مقیاس و برای حلّ مسائل بزرگ کشور ــ ضروری است، امّا وزارتخانه‌های اقتصادی حتماً باید برای مشارکت قشر ضعیف مردم با سرمایه‌های اندک نیز برنامه داشته باشند. 🔰 ادامه👇
📝 ادامه 🔹روابط خارجی مؤثّر 🔸حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای پیشتر «عضویّت در دو پیمان مهمّ بین‌المللی در فاصله‌ی کوتاه» را ــ یعنی عضویّت در سازمان همکاری‌های شانگهای و گروه بریکس ــ موفّقیّت خیلی خوب و مفید برای کشور خوانده بودند ۱۴۰۲/۶/۸ ،امّا در سخنرانی نوروزی سال جاری خطاب به مسئولان دولتی فرمودند: «در زمینه‌ی مسائل خارجی بایستی با کشورهایی که ارتباط اقتصادی داریم، این تفاهم‌نامه‌هایی را که امضا میشود و چندان تأثیری ندارد، تبدیل کنند به قراردادهای حقوقی قابل عمل و قابل اجرا که در عمل، اثری داشته باشد؛ باید این را به طور جد دنبال کنند.» ۱۴۰۳/۱/۱ بنابر‌این، پیگیری تفاهم‌نامه‌های اقتصادی تا رسیدن به نتیجه‌ی مؤثّر، از دیگر مطالبات رهبر معظّم انقلاب از قوّه‌ی مجریه است. 🔸اقتصاد مطلوب در منظومه اندیشه رهبر انقلاب «درون‌زا و برون‌گرا» ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ است. تأکید بر باز کردن عرصه‌ی اقتصاد برای حضور بخش خصوصی و همچنین چاره‌اندیشی برای مشارکت آحاد مردم در اقتصاد، مبتنی بر درون‌زایی و تکیه به توان داخلی است و تاکید بر تبدیل توافق‌نامه‌های اقتصادی به قراردادهای حقوقی قابل اجرا مصداقی از یک اقتصاد برون‌گرا است. در مورد نخست، سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی جایگاهی ویژه دارند و در مورد دوّم، ضروری است که معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه و سازمان توسعه‌ی تجارت نقش‌آفرینی کنند. 🔹برنامه‌ی تأمین اجتماعی 🔸از دیگر پرونده‌های روی میز دولت چهاردهم، برنامه‌ریزی برای اجرائی شدن سیاست‌های کلّی تأمین اجتماعی ۱۴۰۱/۱/۲۱ است. رهبر انقلاب، در دیدار با کارگران در اردیبهشت‌ماه سال جاری، در این مورد فرمودند: «سیاستهای کلّی تأمین اجتماعی که شامل کارگر و غیر کارگر میشود، مدّتها پیش ابلاغ شده، رئیس‌جمهور محترم هم دستور داده که آئین‌نامه‌هایش تهیّه بشود؛ منتها آن‌طور که به بنده گزارش کرده‌اند، تا حالا کارهایی که باید انجام بگیرد، درست و کامل انجام نشده.» ۱۴۰۳/۲/۵ در این سیاست‌ها، از «اصلاح صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی» تا «لایه‌بندی امور امدادی، حمایتی و بیمه‌ای» و «کاهش فاصله‌ی طبقاتی با هدفمندسازی یارانه‌ها» مورد توجّه قرار گرفته است. با توجّه به اتمام زودهنگام دولت سیزدهم به دلیل حادثه‌ی شهادت رئیس‌جمهور فقید، مسئولیّت تکمیل برنامه‌ی اجرائی سیاست‌های کلّی تأمین اجتماعی بر دوش دولت چهاردهم افتاده است. بنابر‌این، ضروری است که وزرای پیشنهادی اقتصادی مرتبط برای اجرای این سیاست‌های کلّی برنامه‌ داشته باشند. 🔹قانون برنامه‌ی هفتم توسعه 🔸رئیس‌جمهور منتخب، دکتر مسعود پزشکیان، در ایّام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همواره بر اجرای قانون برنامه‌ی هفتم پیشرفت تأکید کردند. تحقّق اهداف برنامه‌ی هفتم «بدون حضور مردم ممکن نیست.» ۱۴۰۳/۱/۱ بنابر‌این، ضروری است که وزرای پیشنهادی اقتصادی دولت چهاردهم برای مشارکت مردم ــ اعم از فعّالان بخش خصوصی یا اقشار ضعیف با سرمایه‌های خُرد ــ برنامه‌ای ویژه داشته باشند. اجرای صحیح و کامل سیاست‌های کلّی اصل ۴۴ بخشی از راه‌حل است، امّا حتماً باید برای طرّاحی و ارائه‌ی راه‌های مشارکت آحاد مردم در اقتصاد تدبیری اندیشید. 🔸دیگر برنامه‌ی نیمه‌تمام دولت سیزدهم که ضروری است در دولت جدید دنبال شود، تبدیل توافق‌نامه‌های اقتصادی به قراردادهای حقوقی قابل اجرا است. مشارکت مردم، درون‌زاییِ اقتصاد را تضمین می‌کند و روابط خارجی مؤثّر، برون‌گرایی را. در کنار پیگیری این سیاست‌های کلان و اساسی و مهم که به رشد تولید منجر خواهد شد، نباید از «بهبود وضع معیشت مردم که یک کار فوری و کوتاه‌مدّت است» ۱۴۰۳/۵/۷ غافل شد؛ اجرای سیاست‌های کلّی تأمین اجتماعی می‌تواند راه‌حلّی برای این مسئله‌ی فوری اقتصاد ایران باشد. 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله