🌀چند جمله ای پیرامون درس خارج تفسیر المیزان و روش تفسیری #استاد_یزدان_پناه
🗓سال ١٣٩٧ که به قم هجرت کردم از اولین درس هایی که خدای متعال توفیق حضور در آن را روزی نمود. درس خارج تفسیر المیزان حضرت استاد در آن سال با شروع تفسیر سوره حمد بود.
✅امروز ٢۱ دی ماه ١۴٠٠ بعد از ٢٣٠ جلسه درسی پیرامون تفسیر سوره حمد به توفیق الهی این سوره به پایان رسید.
🔅به خاطر دارم زمان شروع تفسیر سوره حمد استاد فرمودند:(چون این سوره به منزله کل قرآن است و از بُطنان عرش است باید حوصله کنیم و عُمق مباحث را تا جایی که میتوانیم مطرح کنیم؛ لذا ایشان در تفسیرسوره حمد تمام تلاش خود را برای این امر مهم به صحنه آوردند).
☑️ مناسب است به برخی از روش های تفسیری استاد در حد فهم و وُسع خود بپردازیم:
1⃣استاد ابتدا متن المیزان را تدریس می فرمودند و بعد از آن به بیان مختار خودشان می پرداختند و در بیان مختار مباحث فراتر از المیزان را مطرح می کردند از جمله: عمق بخشیدن به مباحث علامه طباطبایی، جوانب کار علامه، نقد برخی از آراء علامه، بررسی نظرات مفسرین و...
2⃣معتقد بودن و استفاده از تفسیر قرآن به قرآن: ایشان در شروع هر آیه تمام سعی خود را می کردند هر آیه ای با آیات دیگر تفسیر شود، به صدها آیه ارجاع داده می شد برای اینکه معنای قرآنی آیه و مراد خدای متعال فهم شود(بحث قرآنی).
3⃣ظهورگیری:از آیات فروان قرآن کمک گرفته می شد تا ظهور آیه مد نظر معلوم گردد. البته اندیشه پشتیبان استاد به ایشان تیزبینی خاصی داده است که بصورت جامع به آیات می پردازند.
4⃣پرداختن به بحث لغوی کلمات هر آیه و استفاده از منابع لغوی و عدم توقف در آنچه که فقط در کتب لغوی اشاره شده است. در کنار رجوع به منابع لغوی ایده ارتکاز را مطرح می فرمودند.
5⃣بهره بردن از روایات اهل بیت(ع) و سطح بندی آن برای تفسیر آیات.
6⃣نگاه دقیق و جامع به آیات قرآن و سوره های قرآنی.ایشان احاطه جامع به جوانب آیه دارند لذا گاهی اوقات تقسیم بندی ها، نسبت سنجی ها، کلی و جزئی کردن های چندگانه برای یک آیه و یا کلمات آیه مطرح می کردند برای مثال: تقسیم بندی دوگانه و سه گانه (صراط) و (سبیل) و تفاوت و نسبت های بین آن ها، تقسیم بندی دو گانه هدایت،بحث جامع پیرامون اسم اعظم، بحث پیرامون الله ذاتی و الله وصفی ذیل آیه بسم الله الرحمن الرحیم، بررسی مراحل بندگی و عبودیت بصورت ذیل آیه ایاک نعبد و ایاک نستعین که از سطح ایمان ظاهری تا لایه بقاء بعد فناء و تکمیل فناء را در بر میگیرد.
7⃣بررسی قواعد و مبانی تفسیری که علامه طباطبایی به آن ها اشاره کرده بودند و حضرت استاد بصورت مفصل این مبانی را توضیح فرمودند مانند: مباحث لغت، مباحث جری که حدود ٣٣جلسه به آن پرداخته شد. در حقیقت این مبانی که دانش پژوه را برای فهم بهتر متن کمک می کند. معمولاً به قواعدی پرداخته می شد که اصل و اساس کار تفسیری مبتنی بر آنها بود و در کار تفسیری از آن ها بهره برده می شد.
8⃣عدم ورود و مخلوط کردن مباحث فلسفی و عرفانی با آیات در مراحل ابتدایی: از هنرهای استاد این است با اینکه به مطالب فلسفی و عرفانی احاطه کامل دارند ولی ابتدا مصمم هستند از خود قرآن کریم و روایات برای تفسیر قرآن استفاده کنند و ظهورگیری ها را انجام دهند لذا مباحث را با کلمات و مباحث فلسفی و عرفانی گره نمی زدند. بعد از اینکه تفسیر آیه با بیان قرآنی و روایی آن تمام می شد و ظهورگیری ها انجام می شد، بحث جداگانه ای پیرامون تفسیر فلسفی و عرفانی آیه مطرح می کردند.
9⃣پرداختن به سیاق هر آیه و هر سوره، هم از سیاق آیه به فهم آیه می رسیدند و هم از سیاق سوره، آیات را تفسیر می کردند. به سیاق های شناور قرآنی نیز واقف بودند و از آن استفاده می نمودند.
0⃣1⃣پرداختن به تفسیر سلوکی آیات: استاد قائل هستند یک دوره تفسیر سلوکی برای قرآن کریم نگاشته شود، برای این امر متناسب با هر آیه ای به بیان و بهرهای سلوکی آیات پرداخته می شدو اسرارسلوکی هر آیه مطرح میشد.
1⃣1⃣پرداختن به تفسیر اجتماعی: یکی از مهم ترین ویژگی های مباحث استاد این است که امتداد اجتماعی آن را بیان می کنند و قائل هستند نزول و بستر اولیه قرآن، اجتماعی بوده و باید تفسیر اجتماعی قرآن همراه با مبانی آن جمع آوری شود لذابه تفسیر اجتماعی آیات سوره حمد پرداختند و نقش برخی ازآیات را در ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان نمودند.
2⃣1⃣بیان روان و پرهیز از بیان دشوار: بیان استاد، بیان روان و بسیار قابل فهم هست. دسته بندی ها و مرحله مرحله بحث را ادامه دادن با بیان روان از ویژگی های درس ایشان است.
3⃣1⃣ذهن نظامند: به علت احاطه نظام اندیشه ای به مباحث اسلامی و مبانی،سوره حمد را با دید کلان تفسیر نمودند و تمام جزئیات سوره را ذیل نگاه کلان سامان می دادند و نظام واره مباحث را مطرح می نمودند.
✏️ نویسنده: محمدرضا سعادتیفرد
@rastakhiz_ir
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🆔 @Khanetolab
خانه طلاب جوان
🌀چند جمله ای پیرامون درس خارج تفسیر المیزان و روش تفسیری #استاد_یزدان_پناه 🗓سال ١٣٩٧ که به قم هجرت
[ناظر به مطلب قبل👆👆]
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم "بر اساس تفسیر شریف المیزان"
🔸 توسط آیتالله #یزدانپناه
⏰ زمان: یکشنبه تا سهشنبه هر هفته؛ ساعت ۱۱ الی ۱۲
📍 مکان: خیابان چهارمردان قم، مسجد #آیتالله_جوادی_آملی
📌 قابل توجه علاقهمندان: شروع تفسیر سوره بقره از یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ میباشد.
"امکان حضور بانوان نیز فراهم میباشد."
#استاد_یزدان_پناه
#المیزان
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🆔 @Khanetolab
خانه طلاب جوان
#تاریخ_معاصر 1⃣1⃣ "به مناسبتِ سالروز انتصاب آیتالله خامنهای به امامت جمعۀ تهران در ۲۴ دیماه ۵۸ با
#اولین_خطبه
🔸 اولین سخنی که در این اولین دیدار، با این جمعیت عظیم و انبوه باید گفته شود، اظهار سپاسگزاری از خدای بزرگ است، خدای قادر متعال، خدای الفتدهندۀ دلها، خدای نیرودهنده و تواندهندۀ به جمعیتها، خدای کوبندۀ مستکبران و رفعتبخشندۀ به مستضعفان. خدا را بر این لطف عظیمی که بر ملت ایران مبذول داشت، باید همه با همۀ وجودمان سپاس بگذاریم.
🔸 آنچه پیش آمده است و آنچه ما در تکتک حوادث زندگی خود، در این روزگار مشاهده میکنیم و آنچه این جمعیت عظیم و انبوه، این اجتماع، با این جهتگیری واحد، با این وضعیت زمانی و مکانی به ما میآموزد، ما را به سپاس هرچه بیشتر و جدیتر از خدای بزرگ دعوت میکند.
🔸 و آنگاه سپاس از امام این امت، از آن دست معجزهگر، از آن حنجرهای که غریو الهی را در سراسر آفاق این کشور و در سراسر کشورهایی که مستضعفان جهان در آن زندگی میکنند با مَنِشی پیامبرانه آنچنان استوار و کوبنده سَر داد که تاریخ، نظیرش را جز در بعثتهای پیامبران به یاد ندارد.
🔸 و سپاس از امام امت، از اینکه سخنگوی این جمعیت عظیم را و امام جماعت این جمع را آن کسی قرار داده است که به ضعف و عجز خود معترف است.
«اللّهم إنّ هذا مقام اولیائک و احبّائک» این مَسند اولیای بزرگ خداست، این مَسند صالحان و شایستگان است.
🗓 بخشی از اولین نمازجمعۀ تهران به امامت مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۸ دیماه ۱۳۵۸
💠 نشر صهبا
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🆔 @Khanetolab
🎥 گفت و گوی ویژه حجت الاسلام و المسلمین #مجتبی_مصباح با حجت الاسلام و المسلمین #سید_حسن_نصر_الله دبیرکل حزب الله لبنان
🖥 جهت مشاهده و دانلود این فیلم به لینکهای زیر مراجعه نمایید.
1⃣ قسمت اول آیه مقاومت:
🌐 https://www.aparat.com/v/Xi296
2⃣ قسمت دوم آیه مقاومت:
🌐 https://aparat.com/v/BsLJM
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
16.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قربان شهامت این زن
▪️ معروف است که مادر اباالفضل یعنی امّالبنین -مادرِ پسران؛ چهار برادرند، اباالفضل است و سه برادر کوچکتر از خودش- بعد از آنکه چهار پسر را یکجا از دست داد -قربان شهامت این زن! قربان بزرگواری این زن- خیال میکنید بنا کرد شیون و ناله کردن، بنا کرد دشمن را بر خود جری کردن، ابدا!
▪️ گریه میکرد امّا گریهی او خون از در و دیوار میباراند. دست بچّهی کوچک اباالفضل را میگرفت و میآورد در قبرستان بقیع -حالا قبرستان بقیع کجا، کربلا کجا؛ بچّههایش در کربلا افتادند و دفن شدند، امّا او دنبال یک شعار تبلیغاتی است، کاری ندارد که کجا افتادند- چهار صورت قبر درست میکرد، مینشست بالای سر اینها، بعد بنا میکرد حرف زدن؛ ببینید شعرهایی که میخواند چه بود:
▪️ میگفت ای کسی که دیدی عبّاس مرا، اباالفضل مرا که در روز عاشورا در مقابل لشکریان دشمن و انبوه دشمنان شمشیر در دست داشت و حمله میکرد، یک خبری من شنیدهام، نمیدانم که آیا این خبر راست است یا نه -مادر دارد میگوید- نمیدانم این خبر درست است یا درست نیست؛
▪️ من شنیدم که در روز عاشورا بر سر فرزندم اباالفضل عمودی از آهن نواختند. تعجّب میکنم از شجاعت فرزندم که چطور ممکن است او اجازه بدهد به دشمنش که عمودی از آهن را بر سر او بزنند! پس احتمال دیگری میدهم: لو کان سیفک فی یدیک لما دنی منک احد؛ پسرم! یقیناً اگر شمشیر در دست داشتی، کسی جرئت نمیکرد به تو نزدیک بشود؛ پس این که بر سرت عمود آهن زدهاند، معلوم است قبلاً دستهای تو را قطع کردهاند.
🗓 روضهخواتی رهبرانقلاب در شب تاسوعا در سال ۵۲
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🆔 @Khaneto
♦️ سلسله جلسات #ارائه_علمی (١١)
با موضوع:
🌀 طلبه انقلابی چگونه باید سطح دو را بگذراند؟
"راهبردهایی برای تحصیل جامع، معنویت انقلابی و جامعه سازی"
⏰ زمان: دوشنبه ٢٧ دی ساعت ۱۶
🏢 مکان: خانه طلاب جوان
🎙 با ارائه حجت الاسلام حسین کاظم زاده
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🆔 @Khanetolab
خانه طلاب جوان
#جهاد_تبیین 3⃣1⃣ ⚫ گریه نکن... 🔻اینکه به فاطمه(س)گفتند یا شب گریه کن یا روز؛ بخاطر صدای گریه حضرت
#جهاد_تبیین 4⃣1⃣
🔸 وقتی آقا میفرمایند در تبلیغات ضعیفیم، یعنی ما در این #چهل_سال در عرصۀ تبلیغ، درست عمل نکردهایم!
🔸 ویژگیهای منفی بزرگی در وضع جامعه ما هست که نشانۀ ضعف ما در تبلیغ است؛ اگر ضعف ما در تبلیغ برطرف بشود آنوقت میبینید چه مقدار از بیدینها میآیند و از ما دیندارها جلو میزنند!
🔸 وقتی رهبر انقلاب مهمترین جهاد امروز را «#جهاد_تبیین» اعلام میکند یعنی ما در این چهل سال در عرصۀ #تبلیغ و #تبیین، درست عمل نکردهایم.
🔸 ریشۀ #ضعف ما در تبلیغات، به ضعف تبیین و #تبلیغ_دین در #حوزههای_علمیه برمیگردد. ما باید تحولی در شیوۀ تبلیغ دین ایجاد کنیم.
🗓 حجت الاسلام #پناهیان؛ فاطمیه ۱۴۰۰
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🆔 @Khanetolab
سخنرانی حجت الاسلام ناصری 1400.10.5.mp3
9.13M
#سخنرانی_صوتی #طلبگی
🎧 طلبگی و استقامت در مسیر
🎙 حجتالاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری
🗓 تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۵
⏱ زمان: ۳۷ دقیقه
📍در جمع طلاب مدرسه علمیه دارالهدی قم
🔺 @nasery_ir
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🆔 @Khanetolab
#غیرت_دینی
✅ غیرت دینی ؛ عامل تبدیلِ تهدیدها به فرصتها
🔹 عزیزان من، کسانی که این سخن را از این بنده حقیر میشنوید! #غیرت_دینی را حفظ کنید؛ غیرت دینی را حفظ کنید. عامل نجات کشور در بزنگاههای مختلف، غیرت دینی ملت ایران بوده است. غیرت دینی است که تهدیدها را به فرصت تبدیل میکند.
🔺 حادثه #نوزدهم_دی ماه در قم و همچنان دنبالههای آن حادثه، نشاندهندهی عمق اعتقاد دینی مردم است. ربط این حادثه به یک #مرجع_دینی، به مرجع تقلید، این حادثه را به وجود آورد؛ یعنی اگر محور این حادثه شخص امام راحل (رضواناللهعلیه) به عنوان یک مرجع، به عنوان یک رهبر روحانی و عالم مبارز نمیبود، از قبیل این حادثه چیزی پیش نمیآمد؛ هیچ شخص دیگری، هیچ جریان دیگری نمیتوانست کاری کند و وضعی داشته باشد که یک ملت را، یک شهر را، بعد یک شهر دیگر را، بعد همینطور شهرهای متعدد دیگر را و در نهایت یک ملت را اینجور به حرکت وادار کند.
🗓 ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🆔 @Khanetolab
خانه طلاب جوان
#پای_درس_تفسیر_رهبر 6⃣1⃣ "أَنّي أَخلُقُ لَكُم مِنَ الطّينِ كَهَيئَةِ الطَّيرِ فَأَنفُخُ فيهِ فَيَكو
#پای_درس_تفسیر_رهبر 7⃣1⃣
"كُنتُم خَيرَ أُمَّةٍ أُخرِجَت لِلنّاسِ تَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَتَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ وَتُؤمِنونَ بِاللَّه" (آلعمران؛ ۱۱۰)
🔸 اگر #جمهوری_اسلامی میخواهد پرچم اسلام را در دست بگیرد، میخواهد خودش به سعادت برسد، دنیا و آخرت خود را آباد کند -همچنان که قرآن به ما یاد میدهد که میتوان دنیا و آخرت را با هم آباد کرد و باید این کار انجام بگیرد- اگر میخواهد به ملتهای دیگر کمک برساند، که "کنتم خیر امّة اخرجت للنّاس"، شاهد و مبشر ملتهای دیگر باشد، خب، طبیعتاً نیازهائی دارد؛
🔸 باید انسانهای شریف، دانا، با استعدادهای جوشان، دارای ابتکار، دارای اخلاق نیک انسانی، دارای شجاعت، قوّت خطرپذیری، ورود در میدانهای جدید، بدون هیچگونه عقدهی خودکمبینی یا خودبرتربینی، انسانهای دلدادهی به خدای متعال و متکی به قدرت الهی و دارای توکل کامل، انسانهای صبور، انسانهای بردبار و حلیم، انسانهای خوشبین و انسانهای امیدوار #تربیت کنید.
🔸 اسلام همهی اینها را به صورت بستهی کامل در اختیار همهی معتقدین و مؤمنین خود قرار داده. این بسته را باز کنیم، دانهدانه از این مواد استفاده کنیم، بهرهمند شویم، آنها را بچشیم و درون وجود خودمان ذخیره کنیم. خروجی آموزش و پرورش باید اینجور انسانی باشد.
🗓 بیانات در دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور؛ ۱۳۹۰/۰۲/۱۴
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🆔 @Khanetolab
🌀 جمهوری اسلامی، سقوط یا صعود دینداری؟!
📝 پرونده ویژه مناهج
🖋 درآمد
🔸 فرار شاه و در نتیجه تشکیل حکومت اسلامی، واقعهای بود که ۱۴۰۰ سال، ائمه علیهم السلام و اولیای الهی آرزوی تحقق آن را داشتند تا بتوانند در یک حکومت الهی مردم و جامعه را به سمت #دینداری سوق دهند.
♨️ امروز که #دشمن ناامیدتر از همیشه در صدد انکار دستاوردهای نظام است، هجمه خود را بر نفی آرمان اصلی انقلاب متمرکز کرده است؛ یعنی اینطور القاء میکند که:
«مردم، نه تنها متدینتر نشدهاند؛ بلکه در این ۴۳ سال در دینداری سقوط نیز کردهاند!»
و با انکار این دستاورد، دیگر هیچ دستاوردی برای جمهوری اسلامی اهمیت نخواهد داشت!
🗂 مناهج طی پرونده ای به بررسی این موضوع خواهد پرداخت: «جمهوری اسلامی، سقوط یا صعود دینداری»
✍🏻 اساتید، فضلا و تمامی فرهیختگان محترم عضو مناهج، میتوانند نظرات و یادداشتهای خود را برای تحریریه مناهج ارسال کنند:
📩 @Manahejj_Admin
🌺 سالروز فرار شاه معدوم گرامی باد
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #دینداری_مردم
#انقلاب
@Manahejj
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🆔 @Khanetolab
#گزارش
✅ دوره تربیت مدرّس کتاب #طرح_کلی_اندیشۀ_اسلامی
#جلسه_اول
🔻 درک ضرورت تحصیل نظام اندیشه مقام معظم رهبری
🔹 الف) چیستی نظام اندیشه
- دو نگاه به مجموعه معارف اسلام:خرد و کلان و ویژگی های هر کدام از این دو رویکرد
- سابقه این نگاه کلان به معارف اسلام در تاریخ اندیشه اسلامی از گذشته تا به حال
🔹 ب) اصل ضرورت تحصیل نظام فکری:
- بررسی پیشینه وجود نظام اندیشه در تاریخ شیعه و در میان علمای اصیل اسلامی
- ضرورت تحصیل آن را از جنبه های ذیر:
۱. جایگاه نظام اندیشه در هویت طلبگی: تحلیل مقوله امامت اجتماعی به عنوان هویت طلبه و نیاز مبرم به نظام اندیشه
۲. جایگاه نظام اندیشه در بعد علمی طلبه(اجتهاد): سابقه تاثیر نظام اندیشه در اجتهاد با توجه به محوریت کلام در شیعه و فقها: عمده فقهای ما متکلمین بزرگی هم بودند و کلام خود را حاکم بر فقه می کردند.
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🆔 @Khanetolab