eitaa logo
خانواده‌ خوشبخت
137 دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
809 ویدیو
18 فایل
امام على علیه السّلام فرموده اند : پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست . غرر الحکم🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه ۲۰-۲۱ 📚 مفسر: حجت الاسلام محسن قرائتی (تفسیر نور) 🔹مراد از «حكم» در آيه؛ يا حكومت و سرپرستى بنى‏ اسرائيل است و يا حكمت و دانش. 🔸در اين دو آيه، حضرت موسى عليه السلام ايرادهاى فرعون را كه در آيه قبل گفتيم، پاسخ مى ‏دهد. 🔹چنانكه گذشت حضرت موسى به خاطر طرفدارى از يكى از ياران خود، مشتى به مخالف او زد و شخص مخالف با همان ضربه مُرد. اين قتل نه از روى عمد بود و نه با آلت قتل انجام گرفت، بلكه يك حادثه ‏ى ناخواسته و يك لغزش عملى بدون سوء نيّت بود كه قبل از نبوّت موسى آن هم به خاطر طرفدارى از يك مظلوم اتّفاق افتاده بود. بنابراين، «ضال» در آيه ‏ى مذكور، يك انحراف عملى بدون قصد است كه ضربه ‏اى به عصمت نمى‏ زند و يا به معناى تحيّر است، نظير آيه‏ى ۷ سوره ‏ى ضُحى: «وَ وَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدى‏». 🔸از اميرالمؤمنين على عليه السلام پرسيدند: چرا بعد از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله حقّ خود را با شمشير نگرفتيد، و چرا همان گونه كه با طلحه و زبير و معاويه جنگ كرديد با خلفاى پيش از خود جنگ نكرديد؟ حضرت فرمود: گاهى سكوت لازم است. ➖ مگر ابراهيم به مردم نفرمود: من از شما كناره مى‏ گيرم: «وَ أَعْتَزِلُكُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ» ➖ مگر هارون نفرمود: «إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي» مردم مرا به ضعف كشاندند و نزديك بود مرا بكشند؟ ➖ مگر يوسف نفرمود: «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ» پروردگارا! زندان براى من بهتر از استجابت تقاضاى آنهاست؟ ➖ مگر پيامبر اكرم در غار نرفت و من جاى او نخوابيدم؟ ➖ مگر موسى نفرمود: «فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ» همين كه ترسيدم فرار كردم، و مگر حضرت لوط عليه السلام در برابر تقاضاى گنهكاران نفرمود: «لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلى‏ رُكْنٍ شَدِيدٍ» اى كاش قدرتى داشتم (تا شما را از اين عمل ننگين باز مى‏ داشتم) و يا به جايگاه محكم و أمن پناه مى ‏بردم (و از شرّ شما درامان بودم). بنابراين ساير اولياى خدا نيز گاهى در شرايطى مجبور به سكوت و انزوا مى‏ شدند. 🌺 پيام‏ها:🌺 1⃣ گاهى اقرار، يك ارزش است. «قالَ فَعَلْتُها» 2⃣ فرار از طاغوت، مقدّمه‏ ى دريافت الطاف الهى است. فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ‏ ... فَوَهَبَ‏ 3⃣ انبيا از الطاف خاصّ خداوند برخوردارند. «فَوَهَبَ لِي‏- وَ جَعَلَنِي» 4⃣ نبوّت، يك جريان در طول تاريخ است، انبياى بسيارى قبل از موسى بوده ‏اند پس تعجّب فرعون نابجاست. «مِنَ الْمُرْسَلِينَ» @khanevade_khoshbakht
⚠️از گناه بترس ❤️حضرت علی علیه السلام مردی را دید که آثار ترس و خوف در سیمایش آشکار است. 🔶از او پرسید: چرا چنین حالی به تو دست داده است؟ مرد جواب داد: من از خدای می ترسم. 💎امام فرمود: بنده خدا! (نمی خواهد از خدا بترسی) از گناهانت بترس و نیز به خاطر ظلم هایی که درباره بندگان خدا انجام داده ای. ✅ از عدالت خدا بترس و آنچه را که به صلاح تو نهی کرده است، در آن نافرمانی نکن، 🌸 آن گاه از خدا نترس؛ زیرا او به کسی ظلم نمی کند و هیچ گاه بدون گناه کسی را کیفر نمی دهد. 📚منبع : داستان های بحارالانوار جلد دوم، به نقل از بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۳۹۲ @khanevade_khoshbakht
🌸وقتی از به خاطر دستاوردها و موفقیت‌هایش، هر چقدر هم کوچک تعریف می‌کنید ✅او احساس غرور می‌کند؛ 👈وقتی به کودک اجازه می‌دهید که بعضی کارها را به تنهایی انجام دهد ✅احساس توانمندی و قدرت می‌کند. 👶 💞 @khanevade_khoshbakht
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه۶۸ 📚 مفسر: آیت الله مکارم شیرازی (تفسیر نمونه) 🔹ششمين ويژگى" عباد الرحمن" كه در آيات مورد بحث آمده توحيد خالص است كه آنها را از هر گونه شرك و دوگانه و يا چند گانه پرستى دور مى‏ سازد، مى ‏فرمايد:" آنها كسانى هستند كه معبود ديگرى را با خداوند نمى‏ خوانند" (وَ الَّذِينَ لا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ). 🔸نور توحيد سراسر قلب آنها و زندگى فردى و اجتماعيشان را روشن ساخته و تيرگى و ظلمت شرك از آسمان فكر و روح آنها به كلى كنار و رخت بر بسته است. 🔹هفتمين صفت، پاكى آنها از آلودگى به خون بي گناهان است:" آنها هرگز انسانى را كه خداوند خونش را حرام شمرده، جز به حق، به قتل نمى‏ رسانند" (وَ لا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ) 🔸از آيه فوق به خوبى استفاده مى‏ شود كه تمام نفوس انسانى در اصل محترمند و ريختن خون آنها ممنوع است، مگر عواملى پيش آيد كه اين احترام ذاتى را تحت الشعاع قرار دهد و مجوز ريختن خون گردد. 🔹هشتمين وصف آنها اين است كه: دامان عفتشان هرگز آلوده نمى‏ شود" و زنا نمى‏ كنند" (وَ لا يَزْنُونَ). 🔸آنها بر سر دو راهى كفر و ايمان، را انتخاب مى ‏كنند، و بر سر دو راهى امنيت و ناامنى جانها،# امنيت را، و بر سر دو راهى پاكى و آلودگى، را، آنها محيطى خالى از هر گونه شرك و ناامنى و بى ‏عفتى و ناپاكى با تلاش و كوشش خود فراهم مى‏ سازند. 🔹و در پايان اين آيه براى تاكيد هر چه بيشتر اضافه مى ‏كند:" و هر كس يكى از اين امور را انجام دهد عقوبت و مجازاتش را خواهد ديد" (وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ يَلْقَ أَثاماً). 🔸" اثم" و" اثام" در اصل به معنى اعمالى است كه انسان را از رسيدن به ثواب دور مى ‏سازد، سپس به هر گونه گناه اطلاق شده است، ولى در اينجا به معنى جزاى گناه است. 🔹بعضى نيز گفته ‏اند كه" اثم" به معنى گناه و" اثام" به معنى كيفر گناه است. 🔸و اگر مى ‏بينيم بعضى از مفسران آن را به معنى بيابان يا كوه يا چاهى در جهنم ذكر كرده ‏اند در واقع از قبيل بيان مصداق است. 🔹قابل توجه اينكه در آيه فوق، نخست از مساله شرك، سپس قتل نفس، و بعد از آن زنا سخن به ميان آمده، از بعضى از روايات استفاده مى‏ شود كه اين سه گناه از نظر ترتيب اهميت به همين صورت كه در آيه آمده ‏اند مى ‏باشد. 🔸ابن مسعود از گرامى اسلام صلوات الله علیه چنين نقل مى ‏كند عرض كردم: 🔺" كدام از همه گناهان بزرگتر است؟ فرمود: اين كه براى خدا شبيهى قرار دهى در حالى كه او تو را آفريد، عرض كردم بعد از آن كدام گناه؟ فرمود: اينكه خود را از ترس اينكه مبادا با تو هم غذا شود به قتل برسانى!، ❓باز عرض كردم بعد از آن كدام گناه؟ ⚠️فرمود: اينكه به همسر همسايه ‏ات خيانت كنى در اين هنگام خداوند تصديق سخن پيامبر (ص) را در اين آيه نازل كرد: وَ الَّذِينَ لا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ ... 🔹گرچه در اين حديث سخن از نوع خاصى از قتل و زنا به ميان آمده، ولى با توجه به اطلاق مفهوم آيه، اين حكم درباره همه انواع آن مى‏ باشد و مورد روايت مصداق واضحترى از آن است. @khanevade_khoshbakht
📡 ؟ 💠 تماشای پشت سرِ هم برنامه‌هایی که در آن ناهنجاری‌های اخلاقی نشان داده می‌شود، آرام آرام، انسان را از قید ، خارج می‌کند. 💠 ، شراب‌خواری، مهمانی‌های مختلط، ، ترویج برهنگی و بسیاری از مسائل دیگری که هیچ سنخیتی با سبک زندگی ما ندارند، از خوراک‌های روزمرّه‌‌ی شبکه‌های ماهواره‌ای، است. 💠 شیوۀ زندگی در این شبکه‌ها، به قدری با شیوۀ زندگی ما متفاوت است که بسیاری از بینندگان، بدون دلیل خاصّی از زندگی خود شده‌اند و آرزوی داشتن یک زندگی مثل زندگی‌های ماهواره‌ای را می‌کنند. 💠 دل‌زدگی از زندگی و افسردگی، کمترین نتیجۀ این نوع است. @khanevade_khoshbakht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سه نوع جوان داریم در قرآن❗️ 🎤حجت الاسلام ❓ببینیم ما از کدام دسته هستیم؟ 🌺➖🌺➖🌺➖🌺➖🌺➖🌺 🔺آیت الله حسن زاده آملی : کسی که شب با خدا خلوتی ندارد و اُنس با او ندارد، این در دوستی اش دروغگوست. ❌این گناه که نمی گذارد با خدا خلوت کنیم و نماز شب بخوانیم چیست؟ ☘ برای بنده و جنابعالی که نباید قمار و دزدی باشد، نیّت خلاف نمی گذارد ما نماز شب بخوانیم، و هرکس باید مطابق مقام و موقعیت و تحصیل و غیره ببیند آن چیست که از او توفیق شب زنده داری و نماز شب خواندن را گرفته است؟ ✨خواندن و تلاوت قرآن نیز همین طور است. روزی چقدر تلاوت قرآن داریم؟ اگر این توفیق را نداریم باید علت آن را بدست آوریم. @khanevade_khoshbakht
📇 خلاصه تفسیر آیه ۵۴ سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🔸 فرمود: ﴿قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ﴾ به امّت اسلامي بگو دستورهاي ديني دو قسم است يك قسمت فرض‌الله است يك قسمت فرض‌النبي است. آن احكام و دستورهايي كه خداي سبحان داد درباره نماز روزه حج عمره زكات خمس ساير مسائلي كه در قرآن كريم آمده خداوند دستور داد شما بايد اطاعت كنيد و بخشهايي كه مربوط به مديريت جامعه است تدبير جامعه است دستورهاي حكومتي است كه پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) آنها را صادر مي‌كند آنها را هم بايد اطاعت كنيد. اينها حكم خداست زيرا پيامبر از طرف خدا مي‌گويد. 🔹اين ﴿أَطِيعُوا اللَّهَ﴾ كه معلوم است حكم خداست اين ﴿أَطِيعُوا الرَّسُولَ﴾ به سه چهار قرينه حكم الله است: 1⃣ خود خدا مي‌فرمايد: ﴿أَطِيعُوا الرَّسُولَ﴾ اگر پيامبر بفرمايد «أطيعوني» انسان بايد دليل اقامه بكند كه پيامبر چون ﴿مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَي﴾ است پس اين فرمايش او از طرف خداست اما اينجا وقتي صريحاً خود خدا مي‌فرمايد به اينها بگو ﴿أَطِيعُوا الرَّسُولَ﴾ خب معلوم مي‌شود حكم الله است 2⃣ نفرمود «أطيعوا الله و أطيعوني» فرمود: ﴿أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ﴾ خود پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) يك شخصيّت حقيقي دارد كه ابن عبدالله است يك شخصيت حقوقي دارد كه رسول الله است از آن جهت كه رسول الله است، خود حضرت از رسالت خودش اطاعت مي‌كند. اينكه در نمازها حضرت تشهّد مي‌خواند و در تشهّد به رسالت خود شهادت مي‌دهد نشان همين است كه خود ابن عبدالله از رسول الله اطاعت مي‌كند يعني شخصيّت حقوقيِ او حاكم بر شخصيت حقيقي اوست خودش اطاعت مي‌كند بعد ديگران هم اطاعت مي‌كنند لذا نفرمود «أطيعوا الله و أطيعوني» فرمود: ﴿أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ﴾ يعني بر اساس شخصيت حقوقي من اين كار را بكنيد 🔹 بعد خدا مستقيم به مردم خطاب مي‌فرمايد ﴿فَإِن تَوَلَّوْا﴾ اگر شما رو برگردانديد اصل كلّي اين است كه ﴿فَإِنَّمَا عَلَيْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَيْكُم مَا حُمِّلْتُمْ﴾، آسيبي به هيچ جا نمي‌رسانيد براي اينكه خود پيامبر رسالتش را انجام داد و مي‌دهد شما بايد اطاعت بكنيد و نكرديد ﴿فَإِنَّمَا عَلَيْهِ مَا حُمِّلَ﴾ آنچه بر او تحميل شد او بايد بارش را به مقصد برساند بار رسالت است آنچه بر شما تحميل شد كه بايد بارش را به مقصد برسانيد اطاعت از خدا و اطاعت از رسول است اگر اطاعت نكرديد به مقصد نمي‌رسيد. 3⃣ ﴿وَإِن تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا﴾ اين قرينه سوم، فرمود اگر از پيامبر اطاعت كرديد هدايت مي‌شويد به مقصد مي‌رسيد البته اين همان آيه‌اي است كه در رديف آيات ديگر ذكر مي‌شود كه اين هدايت، هدايت پاداشي است چون اگر كسي از پيامبر اطاعت كند معنايش آن است كه هدايت شد ايمان آورد خدا را قبول دارد دستور خدا را اطاعت مي‌كند كه طبق دستور خدا از پيامبر حرف‌شنوي دارد و اطاعت مي‌كند خب پس هدايت اُوليٰ براي اين شخص حاصل است. 4⃣ ﴿وَمَا عَلَي الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاَغُ الْمُبِينُ﴾ يعني پيامبر ما كاري كرده است كه براي شما حجّت را رسانده و بيّن‌الرشد كرده هم رسانده هم مُبين شده مُبين يعني شفاف و روشن، نورِ مبين يعني نور خيلي شفاف و روشن. 🔸وقتی كسي سخنراني مي‌كند در يك مراسم آن وظيفه عادي‌اش را انجام داد ولي آن رسالت اساسي‌اش را انجام نداد براي اينكه حرف بايد به جان مردم برسد نه به گوش مردم سخنراني كردن حرف را به گوش مردم رساندن است و چيز نوشتن حرف را و نقوش كلمات را به چشم مردم رساندن است و اينها هرگز كافي نيست. رسالت روحانيّت و عالمان دين اين است كه حرف را به جان مردم برسانند و اين توجه داريد كه مقدور هر كسي نيست تا از جان برنخيزد در جان نمي‌نشيند اين حرف بايد سنگين باشد از جاي بلند بيايد تا به جاي بلند برود ﴿وَقُل لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلِيغاً﴾ وجود مبارك رسول گرامي اين بود. 🔹حالا اگر شنونده‌اي به سوء اختيار خودش درِ دل را بست، اين يك طبق ميوه را اين باغبان الهي آورده دم در دل، خب اگر قلبي قفل بود و اين طبق ميوه را نگرفت تقصير باغبان نيست فرمود ما كار را طرزي اَدا كرديم كه به جان مردم تا دمِ در دل رسانديم حالا اگر قلب باز بود كه مي‌پذيرد و اگر نبود كه نمي‌پذيرد اين چهار قرينه نشان مي‌دهد كه اطاعت پيامبر اطاعت ذات اقدس الهي است. @khanevade_khoshbakht
🌸جزای در برابر ! 🌺🍃امام باقرعليه السّلام فرمود: 🕰در زمان حضرت هود عليه السّلام عدّه‏ اى گرفتار قحطى شدند، آنان نزد هود رفتند تا دعا كند خداوند باران رحمتش را نازل كند، دراين هنگام پير زنى بد زبان و فحّاش از منزل هود خارج شد و گفت: ❓چرا هود براى خودش چنين دعايى نمى ‏كند؟ 🔸مردم گفتند: ما را به نزد او ببر، 🍃گفت: او اكنون در ميان مزرعه مشغول آبيارى است، به آنجا برويد، ما نزد او رفتيم، هود هر قسمتى را كه زراعت مى ‏كرد مى ‏ايستاد و دو ركعت نماز مى‏خواند، در اين هنگام هود متوجه آنان گشت و گفت: حاجت شما چيست؟ 🍃گفتند: ما براى حاجتى آمديم ولى چيزى شگفت انگيزتر از حاجت خود مشاهده كرديم. گفت: چه ديديد؟ ✅گفتند:پير زن بد زبان و را ديديم كه از منزلت خارج شد و بر سر ما فرياد كشيد. فرمود: او من است و من دوست دارم كه سالها زنده بماند. ❓گفتند: اى پيامبر خدا! چرا خواهان طول عمر او هستى؟ 👌گفت: زيرا هيچ نيست، جز آنكه كسى را دارد كه اذيّتش كند، من هم خدا را شكر مى ‏كنم كه اذيّت‏ كننده ‏ام را زير دستم قرار داده و اگر چنين نبود كسى بدتر از او بر من مسلّط مى ‏شد. 📚 مشكاة الأنوار في غررالأخبار، ص ۲۸۷-۲۸۸ @khanevade_khoshbakht
🔴 🚘 زن گفت: آروم رانندگی كن! سرت هم تو گوشی نباشه كمربندتم ببند هرجا هم خوابت گرفت بزن بغل بخواب... 💗مرد گفت: منم دوستت دارم 💠زبان عشق یکدیگر را بشناسید! آدمها هر کدام زبان خودشان را برای ابراز عشق دارند. @khanevade_khoshbakht
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه ۸۴-۸۵ 📚 مفسر: حجت الاسلام محسن قرائتی (تفسیر نور) 🔹در آيه ‏ى ۱٠۸ سوره‏ ى صافّات كه ماجراى ذبح اسماعيل مطرح شده است مى‏ فرمايد: «وَ تَرَكْنا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ» يعنى قربانى در مراسم حج را يك سنّت واجب قرار داديم و به خاطر تسليم بودن ابراهيم، نام نيك براى او به جاى گذاشتيم و اين گونه دعايش را كه مى ‏گفت: «وَ اجْعَلْ لِي لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ»، مستجاب كرديم. 🔸در روايات از لسانِ صدق و يادگار نيك، به وجود مبارك حضرت محمّد صلى الله عليه و آله وعلى عليه السلام تعبير شده است. بعضى سخن پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله را كه فرمود: «أنا دعوة أبى ابراهيم» يعنى من اثردعاى پدرم ابراهيم هستم. دليل اين نكته دانسته‏ اند. 🔹 بنابراين مراد از لسانِ صدق در آيندگان، انبيايى از نسل او هستند كه مكتب توحيدى را زنده نگاه داشته‏ اند و اين آرزو با مقام پيامبرى همچون ابراهيم عليه السلام، تناسب بيشترى دارد. 🔸در روايات مى‏ خوانيم: هر گاه انسان از دنيا رفت، پرونده‏ ى اعمالش بسته مى‏ شود مگر كسى كه ‏ ى جاريه‏ اى به جاى گذاشته باشد. مانند: وقف يا كتاب مفيدى كه از او به جاى‏ مانده باشد و يا فرزند صالحى كه براى او دعا كند. 🌺 پيام‏ها: 🌺 1⃣ بقاى نام مكتب و يادگار نيك را از او بخواهيم. «وَ اجْعَلْ لِي» 2⃣ ستايشى ارزش دارد كه صادقانه باشد، نه از روى تملّق. «لِسانَ صِدْقٍ» 3⃣ آيندگان را به حساب آورديد وقضاوت آيندگان را در نظر بگيريد. «لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ» 4⃣ اتفاق نظر يهود و نصارا و مسلمانان بر عظمت ابراهيم، نمونه‏ ى استجابت دعاى اوست. «لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ» 5⃣ انسان‏هاى بزرگ، هم محبوبيّت دنيوى مى‏ خواهند و هم سعادت اخروى. «لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ» 6⃣ انسان، بعد از مرگ نيز از دعاى خير ديگران و سنّت‏هاى حسنه ‏اى كه بنا نهاده بهره‏ مند مى‏ شود. «لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ» 7⃣ به طرح‏هاى كوتاه مدّت قناعت نكنيم. «لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ» 8⃣ نعمت‏هاى بهشتى، در برابر اعمال ما موهبتى بى ‏رنج است. «وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ» زيرا ارث، به مالى گويند كه بدون رنج و تلاش به دست آيد. @khanevade_khoshbakht
👫 با خود اینگونه صحبت کنیم! 💥نگوییم: زود باش، معطل نکن، لباستو بپوش دیرمون شده ✅بگوییم: به نظرت با چشمای بسته هم میتونی لباستو بپوشی 💥نگوییم: زود باش سوپتو بخور وگرنه ضعیف میمونی ها ✅ بگوییم: به نظرت داخل کاسه چند تا قاشق سوپ جا میگیره، بیا با هم بشماریم یک، دو ... 💥 نگوییم: مگه بهت نمیگم موقع رد شدن از خیابون دستمو بگیر ✅ بگوییم: عزیزم، میشه دستمو بگیری و منو از خیابون رد کنی @khanevade_khoshbakht
⚠️هیچ مردی نباید فضای همسرش را از او بگیرد. 🌸 زنان فضاهایی دارند که مختص به خودشان است. ✅ مثلا: "امشب آبی‌مو بپوشم بهتره یا قرمزه رو؟" ⚠️ مرد نباید این فضا را از او بگیرد، چون خودش نمی‌تواند برای آن باشد. ✅ زنها در این مدل حرف‌ها کلی عاطفی رد و بدل می‌کنند که مردها هیچ وقت نمی‌توانند چنین کاری بکنند. @khanevade_khoshbakht
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه ۱۱۲-۱۱۳ 📚 مفسر: حجت الاسلام محسن قرائتی (تفسیر نور) 🔹در اسلام، ما و اگر كسى به اسلام گرويد حقّ نداريم بگوييم تو در قلبت ايمان ندارى. «وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقى‏ إِلَيْكُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِناً» 🔸 قرآن، در آيه‏ اى ديگر به پيامبر دستور مى‏ دهد: كسانى را كه شب و روز براى قرب به خدا او را مى‏ خوانند از خود دور مكن. حساب آنان با خداست. نه تو مسئول حساب آنان هستى و نه آنان مسئول حساب تو، و اگر آنان را طرد كنى از ستمگرانى. 🌺پيام‏ها:🌺 1⃣ پيامبران، بدون خواست الهى از اعمال گذشته ‏ى افراد آگاه نيستند. «وَ ما عِلْمِي» 2⃣ گفتنِ «نمى‏ دانم»، عيب نيست. «وَ ما عِلْمِي» 3⃣ بنده‏ شناس خداوند است و حسابگر اوست، ما را چه كار كه ردّ يا قبول كنيم.وَ ما عِلْمِي‏ ... 4⃣ تجسّس وعيب جويى از زندگى خصوصى افراد، ممنوع است. وَ ما عِلْمِي‏ ... 5⃣ براى قضاوت درباره ‏ى ديگران، ايمان صادقانه و عمل صالحِ امروزِ آنان را بنگريد و گذشته ‏ى افراد را به رُخ آنان نكشيد. «بِما كانُوا يَعْمَلُونَ» 6⃣ سوابق بد، مانع تغيير و تحوّل و توبه ‏ى مردم نيست. «كانُوا يَعْمَلُونَ» 7⃣ وظيفه‏ ى انبيا، اصلاح مردم ودعوت به توحيد است. آنان متولّى حساب و كتاب افراد نيستند. «إِنْ حِسابُهُمْ إِلَّا عَلى‏ رَبِّي» @khanevade_khoshbakht
🌹 قابل توجه ❤️امام صادق علیه السلام: 🔻هرگاه کسی را داشتی به او خبر بده! زیرا اینکار میان شما را می‌سازد. 📙 اصول کافی، ج۲، ص۶۴۴ @khanevade_khoshbakht
خانواده‌ خوشبخت
👨‍👩‍👧‍👦اصول‌اساسی‌ در #تشکیل‌خانواده 🧔مردی به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم رسید، عرض کرد:
👨‍👩‍👧‍👦 ادامه اصول اساسی در 💗 این عشق فطری موهبتی است الهی که رسول گرامی اسلام بدان افتخار می کند و می گوید: 💍«النّکاحُ سُنَّتی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتی فَلَیسَ مِنّی؛ 💍 ازدواج دادن و نمودن، سیره و راه من است و هرکس از این سنت زیبای الهی سر برتابد، از من نیست.» ✅در تبیین این موهبت الهی، آیات و روایات فراوانی وجود دارد؛ ما به برخی از آنها اشاره می کنیم. ✅ در حقیقت کسانی که به نوعی از امر وحشت دارند و عشق درونی خویش را که شعله ور است، سرکوب می کنند، خداوند آنان را تشویق می کند و خود آن شکاف تخیلی و یا واقعی «فقر» را که ممکن است پیش آید، پرمی کند و به آنان وعده غناء و نیازی می دهد. ادامه دارد..... @khanevade_khoshbakht
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه ۱۳۷-۱۳۸ 📚 مفسر: حجت الاسلام محسن قرائتی (تفسیر نور) 🔺إِنْ هذا إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِينَ «137» وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ «138» اين (دعوت تو يا بت‏ پرستى ما) جز شيوه پيشينيان نيست. وما عذاب نخواهيم شد. 🔹 در اين كه كلمه‏ ى‏ «هذا» به چه چيز اشاره دارد، احتمالاتى است: 🔸الف: اين ادّعاى پيامبرى تو، چيزى جز تقليد از مدّعيان قبلى نبوّت نيست. 🔸ب: اين خانه‏ هاى بلند بر روى تپه ‏ها و ساير كارهاى ما، شيوه ‏ى نياكان ماست. 🔸ج: اين تكذيب و بت‏ پرستى ما، همان تكذيب و بت ‏پرستى نياكان ماست. 🔹قرآن، بارها از اكثريّت مردم انتقاد كرده است. در اين سوره نيز چند بار آيه‏ «وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ» در پايان نقل تاريخ انبيا بيان شده است. 🌺 پيام‏ها: 🌺 1⃣ سابقه و رفتار نياكان، دليل حقّانيّت نيست. «إِنْ هذا إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِينَ» (در صورتى كه مراد از «هذا»، رفتار مشركان باشد) 2⃣ تقليد نابجا و تعصّب، مانع پندپذيرى است. سَواءٌ عَلَيْنا أَ وَعَظْتَ‏ ... إِنْ هذا ... 3⃣ انحراف نياكان، زمينه ‏ى انحراف نسل‏هاى بعدى است. «إِنْ هذا إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِينَ» 4⃣ گاهى بت‏ پرستى و هر رفتار ديگر، جزو جوهره ‏ى انسان مى‏ شود. (كلمه‏ ى‏ «خُلُقُ» به معناى روحيّه‏ ى ثابت است) 5⃣ بت ‏پرستان، انحراف خود را با شيوه ‏ى نياكان توجيه و از خود سلب مسئوليّت مى‏ كردند. «وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ» @khanevade_khoshbakht
⚠در "" حسرت "" ماندن، چیزی جز از دست دادن نیست؛ ⏰تو فقط یكبار *هجده ساله* خواهی بود ... ⏰یكبار *سی ساله* ... ⏰یكبار *چهل ساله* ... ⏰و یكبار *هفتاد ساله* ... ✅در هر سنی كه هستی، روزهایی بی نظیر را تجربه می كنی، ✅چرا كه مثل روزهای دیگر، فقط یكبار تكرار خواهد شد ✅هر روز از عمر تو زیباست و لذتهای خودش را دارد، ✅به شرط آنكه را بلد باشی 💕💕💕 @khanevade_khoshbakht