🔻طرح دو سوال درباره پیدایش روح در هوش مصنوعی
▪️امروزه دستگاههای مختلفی در زندگی بشر وجود دارند که بهصورت هوشمندانه عمل میکنند. تاکنون، انسان این دستگاهها را به گونهای برنامهریزی و تنظیم کرده که عملکردی هوشمندانه داشته باشند. اما سوال اینجاست که آیا این مصنوعات ساختهی بشر میتوانند فراتر از آنچه به آنها آموزش داده شده، فکر کنند، تحلیل کنند و استدلال نمایند؟
گاهی عملکرد هوش مصنوعی را با قوهی غریزی حیوانات مقایسه میکنیم. حیوانات بر اساس غریزه و آنچه خداوند در وجودشان قرار داده، عمل میکنند و قوهی تحلیل ندارند. اگر هوش مصنوعی نیز به همین شکل عمل کند، مشکلی ایجاد نمیشود. اما اگر توانمندیهای هوش مصنوعی به حدی برسد که مانند انسان بتواند تجزیه و تحلیل کند، دو سوال اساسی مطرح میشود:
🔸1. آیا هوش مصنوعی که توانایی تفکر دارد، دارای حیات و روح میشود؟
تفکر و تحلیل از آثار روح و نفس ناطقه است. اگر هوش مصنوعی به این درجه برسد، آیا روح و نفس ناطقه پیدا میکند؟
🔸2. اگر هوش مصنوعی دارای روح شود، آیا این با توحید در خالقیت که نفخهی روح را از خداوند میداند، منافات دارد؟
👈🏻 ادامه ...
@kharejkalam
🔹مساله اول: هوش مصنوعی و دارا شدن روح
▪️در پاسخ به سوال اول، اگر هوش مصنوعی واقعاً بتواند فکر کند و استدلال نماید، نه بهصورت غریزی یا ماشینی، بلکه بهگونهای که مشابه تفکر انسانی باشد، نمیتوان گفت که فاقد روح است. زیرا تفکر و استدلال از ویژگیهای قوهی عاقله است و قوهی عاقله نیز از شئون نفس ناطقه محسوب میشود.
▪️البته باید توجه داشت که ممکن است هوش مصنوعی تنها شبیه به تفکر عمل کند و انسان تصور کند که در حال استدلال است. اما اگر فرض کنیم در آینده هوش مصنوعی واقعاً بتواند تفکر و استدلال کند، این توانایی از خواص قوهی عاقله است که حتی حیوانات نیز فاقد آن هستند.
▪️بنابراین، اگر هوش مصنوعی به درجهای برسد که بتواند از درک جزئیات به قوانین کلی در حوزهی عقل نظری و عملی دست یابد، میتوان گفت که دارای روح است. زیرا مهمترین خاصیت روح، تفکر، تعقل و خودآگاهی است. قرآن کریم نیز هنگامی که از انسان سخن میگوید، بر تفکر و تعقل او تاکید میکند: «لعلهم یعقلون»، «لعلهم یتفکرون».
@kharejkalam
🔹 مساله دوم: هوش مصنوعی و خالقیت الهی
▪️اگر فرض کنیم هوش مصنوعی به حدی برسد که دارای تفکر، تعقل و روح شود، آیا این با توحید در خالقیت منافات دارد؟ پاسخ منفی است. هر آنچه بشر در این عالم انجام میدهد، در چارچوب قوانین الهی است و هیچگونه منافاتی با اعتقادات دینی ندارد.
🔸1. خلقت عالم توسط خداوند:
بر اساس مبانی عقلی، نظام عالم توسط خدای متعال خلق شده است. براهینی مانند برهان حدوث، برهان حرکت و برهان امکان، همه گویای این حقیقت هستند که عالم مصنوع خداست.
🔸2. قابلیتهای عالم:
خداوند عالم را به گونهای طراحی کرده که دارای قابلیتهای خاصی است. اگر بشر بتواند این قابلیتها را کشف کند، میتواند پدیدههای جدیدی خلق نماید. قرآن کریم نیز میفرماید: «وَ يَخْلُقُ ما لا تَعْلَمُون»: و چیزهایی میآفریند که شما نمیدانید.
🔸3. نقش واسطهای انسان:
نقش بشر در خلق پدیدهها، نقش واسطهای است. انسان میتواند با استفاده از قوانین طبیعی، موجودات جدیدی خلق کند، اما این کار رقیب خداوند محسوب نمیشود. زیرا فاعلیت انسان یا اعدادی است (یعنی زمینهساز) و یا ایجادی بالغیر (یعنی با اذن خداوند).
▪️بنابراین، حتی اگر انسان موجودی بسازد که تمام خواص روح انسان را داشته باشد، این امر منافاتی با خالقیت الهی ندارد. زیرا نقش انسان در این فرآیند، یا اعدادی است (یعنی زمینهساز) و یا ایجادی بالغیر (یعنی با اذن خداوند). این همانگونه است که جبرئیل (ع) وحی را از سوی خداوند برای پیامبر (ص) میآورد، بدون آنکه رقیب خداوند محسوب شود.
🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
▪️درس خارج علم کلام 1403/11/29
@kharejkalam
14031130.mp3
17.97M
▪️حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟧 درس #خارج_امامت، بر اساس کتاب المراجعات
| مراجعه 63 و 64
▫️اشکال به دیدگاه شیعه درباره عدالت صحابه
▫️نقد و بررسی
▫️سخن استادداودحنفیمصری و دکتر طه حسین درباره عدالت صحابه
▫️نقد استناد به آیه آخر سوره فتح
▫️نقد استناد به آیه 100 سوره توبه
🔶 جلسه سی ام
☀️1403/11/30
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
@kharejkalam
14031201.mp3
19.21M
▪️حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟧 درس #خارج_امامت، بر اساس کتاب المراجعات
| مراجعه 63 و 64
▫️استناد اهل سنت به آیه 100 سوره توبه بر عدالت صحابه
▫️فهم قرآن و پاسخ شبهه ای در این باره
▫️نکاتی در نقد استناد اهل سنت به آیه شریفه
🔶 جلسه سی و یکم
☀️1403/12/01
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
@kharejkalam