eitaa logo
دروس خارج حضرت استاد ربانی گلپایگانی
1.5هزار دنبال‌کننده
227 عکس
69 ویدیو
577 فایل
ارتباط با کانال از طریق @h_mojtabazadeh آرشیو صوت ها از طریق سایت مدرسه فقاهت http://eshia.ir/Aqaed/Archive/
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 تعطیلی کلیه واحدهای ستادی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان قم ◻️ تعطیلی دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم ◻️حسب اعلام استانداری و موافقت مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور کلیه واحد های ستادی قم در روز شنبه 22 دی ۱۴۰۳ تعطیل است. ◻️ تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت واحدهای آموزشی حوزه علمیه قم که طلاب در محل برگزاری دروس اسکان دارند، با توجه به شرایط و اقتضائات، بر عهده مدیران واحدهای آموزشی خواهد بود. @HawzahNews | خبرگزاری حوزه
14031023.mp3
17.55M
🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع اصلی: اخلاق و معنویت، ملاک‌ و معیار‌ فعل‌ اخلاقی ▫️مکتب رهبانیت در ملاک و معیار فعل اخلاقی ▫️مکتب کلبیون و نقد و بررسی آن ▫️ديدار امير المؤمنين (ع) در بصره از علاء بن زياد حارثى ▫️مکتب رواقیون و نقد آن 🟣 جلسه سی و سوم ☀️1403/10/23 @kharejkalam
14031024.mp3
17.72M
🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع اصلی: اخلاق و معنویت، ملاک‌ و معیار‌ فعل‌ اخلاقی ▫️روش استفاده از دنیا و برخورد با تفکر ترک دنیا در کلام امیرالمومنین (ع) ▫️نقد و ارزیابی مکتب رواقی ▫️مساله قضا و قدر الهی و راه حل اختیاری بودن اراده ▫️دو مشرب افلاطونی و ارسطویی در حل شبهه دوگانه پرستان ▫️روش شناسی پاسخ به شبهه شرور 🟣 جلسه سی و چهارم ☀️1403/10/24 @kharejkalam
14031029.mp3
17.71M
🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع اصلی: اخلاق و معنویت، ملاک‌ و معیار‌ فعل‌ اخلاقی ▫️بررسی مکتب سعادت‌گرابی ▫️حقیقت فعل اختیاری معصوم با وجود صفت عصمت ▫️راز تفاوت ظرفیت معصوم و غیر معصوم ▫️مقام غیر قابل شناخت اولیاء الهی و مومنان خاص 🟣 جلسه سی و پنجم ☀️1403/10/29 @kharejkalam
🔻حقیقت فعل اختیاری معصوم با وجود صفت عصمت ▪️در مورد اینکه علت عصمت و ریشه و اساس آن چیست چند دیدگاه بیان شده است: برخی مانند علامه طباطبایی علت آن را علم خاص می دانند و برخی مانند آیت الله مصباح، علت آن را اراده قوی معصوم می دانند و برخی گفته اند انسان معصوم هم دارای علم خاص و هم اراده برجسته و قوی است. علت عصمت هر کدام از این منشا ها که گفته شده باشد، صدور معصیت از معصوم محال است. 👇🏻 ادامه بحث ... ...
🔸سوال: آیا مرتکب نشدن معصیت از سوی معصوم امتناع بالذات دارد یا بالغیر؟ منظور از امتناع بالذات این است که شخصیت معصوم با سایر بشرها فرق کند و موجود خاصی شود که اختیار از او ربوده شود. اگر اینگونه باشد دیگر فعل و ترک او که جبری است فاقد ارزش است. امام علی (ع) در این باره فرمود: «لَوْ كَانَ كَذَلِكَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ وَ سَقَطَ الْوَعْدُ وَ الْوَعِيدُ وَ الْأَمْرُ مِنَ اللَّهِ وَ النَّهْيُ وَ مَا كَانَتْ تَأْتِي مِنَ اللَّهِ لَائِمَةٌ لِمُذْنِبٍ وَ لَا مَحْمَدَةٌ لِمُحْسِنٍ وَ لَا كَانَ الْمُحْسِنُ أَوْلَى بِثَوَابِ الْإِحْسَانِ مِنَ الْمُذْنِبِ وَ لَا الْمُذْنِبُ أَوْلَى بِعُقُوبَةِ الذَّنْبِ مِنَ الْمُحْسِن‏». 🔹در پاسخ به این سوال ابتدا می گوییم یک وجوب بالغیر و یک امتناع بالغیر داریم. وجوب بالغیر آن جا است که علت تامه شی محقق شده باشد و امتناع بالغیر آن جا است که علت تامه محقق نشده باشد. ممکن الوجود اگر علت تامه نداشته باشد، ممتنع بالغیر است و اگر علت تامه آن باشد، واجب بالغیر خواهد بود. در مورد فعل اختیاری انسان، علت آن قدرت و علم و انگیزه و شوق و داعی است. عمده علت فعل انسان قدرت است. انسانی که قدرت دارد اگر علم پیدا کند، و انگیزه و داعی داشته باشد اراده کرده و فعل را انجام می دهد. بنابراین در فعل اختیاری، قدرت و داعی خیلی پررنگ است. حال اگر هم قدرت دارد و هم انگیزه دارد، قطعا اراده کرده و انجام می دهد. اما اگر در فعل اختیاری قدرت باشد، اما انگیزه نداشته باشد مثلا قدرت بر دروغ گویی دارد اما چون این کار را خیلی بد می داند، آن را هرگز انجام نمی دهد، هیچگاه میل و انگیزه به انجام آن برایش پیدا نمی شود. این مانند آن است که یک انسان معمولی هرگز میل به خوردن یک ظرف سم ندارد. 🔹فعلی هم که از معصوم سر می زند ممتنع است اما امتناع آن بالغیر است، یعنی فرد معصوم اختیار و قدرت دارد اما انگیزه و داعی ندارد. با محقق نشدن علت تامه فعل، تحقق آن فعل ممتنع بالغیر (محال بالغیر) خواهد بود. علامه طباطبایی در این باره می فرماید: معصوم نیز یک انسان است و بما هو انسان، اختیار جزء هویت ذات او است. اختیار به جعل بسیط با هویت انسان عجین شده است و این ویژگی قابل زوال نیست و تا وقتی انسان در مدار انسان است این ویژگی را دارد. وقتی از امام معصوم سوال شد که چگونه معصوم گناه نمی کند فرمودند: اگر ظرف نجاستی جلوی کسی باشد آیا میل به خوردن آن پیدا می کند؟ (وقتی میل و انگیزه به انجام فعل پیدا نشود، انجام آن فعل محال خواهد بود، زیرا علت تامه شکل نمی گیرد). ایشان فرمودند فرد معصوم نیز چنین است. بنابراین معصوم در عین اینکه مختار است، ارتکاب فعل حرام از او محال است چون هیچ گاه علت تامه آن محقق نمی شود، و عدم تحقق علت تامه نیز بدان خاطر است که هیچ گاه داعی برای انجام چنین اعمالی برای او حاصل نمی شود. منشا ایجاد نشدن این داعی نیز آن علم ویژه ای است که دارند (طبق نظر علامه) و یا اراده قوی است دارد (طبق نظر دیگران). 🔹علامه در جایی می فرماید علم از مبادی فعل اختیاری است، یعنی ابتدا برای فرد تصور و تصدیق صورت می گیرد و بعد شوق و انگیزه ایجاد شده و بعد اراده کرده آن فعل را انجام می دهد. بنابراین اگر نظام فعل اختیاری انسان مورد توجه قرار گیرد معلوم می شود که فعل اختیاری انسان از معبر علم عبور می کند. اکنون چگونه علم که از اسباب عمل اختیاری و اختیار ساز است، این علم اختیار سوز باشد؟ یعنی انسان معصوم به خاطر علمش معصوم است و علم از اسباب فعل اختیاری است البته این علم آن قدر قوی است که باعث می شود فرد به سمت گناه نرود. 🖌 حضرت استاد ▪️درس خارج علم کلام 1403/10/29 @kharejkalam
14031030.mp3
18.25M
🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع اصلی: اخلاق و معنویت، ملاک‌ و معیار‌ فعل‌ اخلاقی ▫️حدیث فتح بن یزید درباره مقام غیر قابل شناخت اولیاء الله و مومنین ▫️سقراط و مکتب سعادت گرایی ▫️افلاطون و مکتب سعادت‌گرایی 🟣 جلسه سی و ششم ☀️1403/10/30 @kharejkalam