﷽
✍
✅سوال
متاسفانه به وسواس شدید نسبت به پاکی ونجاست مبتلا شدم باید چکار کنم؟
ــــــــــــــــــــــــــــــ
♻️پاسخ
تنها راه بی اعتنایی است . آنچه که نجس شمرده شده است را نجس بدانید و بقیه پاک است و در موارد شک همیشه بنا را بر پاک بودن بگذارید . احکام و مسائل را از دفاتر و مراکز پاسخگویی معتبر سوال کنید.
کانال پرسمان دینی و شرعی
@porseeman
#بار_سفر_بستن_برای_زیارت
🤔#پرسش
❔پیامبر فرمود «لا تشدّ الرحال إلّا إلى ثلاثة مساجد؛ مسجدى هذا و مسجد الحرام و مسجد الأقصى؛ بار سفر را جز براى سه مسجد نمى بندند، مسجد من و مسجد الحرام و مسجد الاقصى» شیعه چرا بر خلاف این #روایات برای زیارت امام حسین یا امام رضا بار سفر می بندد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌وهابيان به حسب ظاهر اصل زيارت پيامبر را تجويز مى كنند ولى هرگز #مسافرت براى زيارت قبور را جائز نمى دانند. محمّد بن عبد الوهاب در رساله دوم از رسائل «الهدية السنيّة» اين چنين مى نويسد ؛
«زيارت پيامبر مستحب است، ولى مسافرت جز براى زيارت مسجد و نماز در آنجا، جائز نيست. »
🔸دليل مهم آنان براى تحريم مسافرت به عنوان زيارت، #حديث زير است كه در صحاح نقل شده، و راوى حديث هم ابو هريره است كه مى گويد پيامبر فرمود ؛
«بار سفر بسته نمى شود مگر براى سه مسجد، مسجد خودم و مسجد الحرام و مسجد الأقصى »
📚این مضمون را «مسلم» در صحيح خود ج 4- كتاب حج- باب «لا تشد الرحال» ص 126 نقل كرده است و سنن ابى داود ج 1- كتاب الحج- ص 469 و سنن نسائى بشرح سيوطى ج 2 ص 37، نيز آورده اند.
👌در اين كه حديث در #كتابهاى صحاح وارد شده است سخنى نيست و هرگز مناقشه نمى كنيم كه راوى آن ابو هريره است، ولى مهم فهم مفاد حديث است.
❕فرض كنيم متن حديث چنين است، «لا تشدّ الرّحال الاّ ثلاثة مساجد ...» بطور مسلم، لفظ «الاّ» استثناء است و «مستثنى منه» لازم دارد و بايد در تقدير گرفت و پيش از مراجعه به #قرائن، مى توان مستثنى منه را دو جور در تقدير گرفت ؛
1- لا تشدّ إلى مسجد من المساجد إلاّ ثلاثة مساجد ...
2- لا تشدّ إلى مكان من الامكنة الاّ إلى ثلاثة مساجد ...
🔸براى درك مفاد حديث بستگى دارد كه يكى از اين دو تقدير را برگزينيم.
هرگاه مفاد حديث، #فرض اول باشد، در اين صورت مفاد آن اين مى شود كه به هيچ مسجدى از مساجد بار سفر بسته نمى شود مگر به اين سه مسجد، نه اينكه «شد رحال» براى هيچ #مكانى، و لو مسجد نباشد جايز نيست.
❕هرگاه كسى براى زيارت پيامبران و امامان و انسانهاى صالح، بار سفر ببندد هرگز مشمول #نهى حديث نخواهد بود، زيرا موضوع بحث، عزم سفر براى مساجد است، و از ميان تمام مساجد، اين سه مسجد استثناء شده است و اما عزم سفر، براى زيارت مشاهد كه از موضوع بحث بيرون است، داخل در نهى نمى باشد.
👌هرگاه مفاد حديث فرض دوم باشد، در اين صورت تمام سفرهاى معنوى جز سفر به اين سه نقطه #ممنوع خواهد بود خواه، سفر براى زيارت مسجد باشد، يا براى زيارت نقاط ديگر.
🔸ولى با توجه به قرائن قطعى روشن خواهد شد كه مفاد حديث بر فرض صحت سند، #همان اولى است.
💠اولا: مستثنى، مساجد سه گانه است، از آنجا كه استثناء، استثناء متصل است قطعا «مستثنى منه» لفظ مساجد خواهد بود نه مكان .
💠ثانيا: هرگاه هدف #ممنوع ساختن تمام مسافرتهاى معنوى است، حصر، صحيح نخواهد بود. زيرا در اعمال حج، انسان براى «عرفات» و «مشعر» و «منى»، «شدّ رحل» كرده و بار سفر مى بندد، هرگاه مسافرت مذهبى جز براى غير اين سه مورد جائز نيست، پس چرا #سفر به اين نقاط سه گانه جائز شده است.
💠ثالثا: مسافرت براى جهاد در راه خدا، و آموزش علم و دانش و صله رحم و زيارت والدين از جمله #مسافرتهائى است كه در آيات و روايات بدانها تصريح گرديده است، آنجا كه مى فرمايد ؛ «(سوره توبه آيه 120) چرا از هر قبيله اى گروهى كوچ نمى كنند كه دين را بياموزند و قبيله خود را پس از بازگشت، بترسانند شايد آنان بترسند. »
🔸#ادامه 👇
@porseeman
🔸ادامه 👇
👌بنابر اين آنچه مورد نهى است، «شد رحال» به مسجدى غير از مساجد سه گانه است نه شد رحال براى #زيارت، و يا امور معنوى ديگر.
❕در اين جا از تذكر نكته اى ناگزيريم و آن اين است كه اگر پيامبر گرامى مى فرمايد به غير اين سه مسجد بار سفر بسته نمى شود، مقصود اين نيست كه «شد رحال» براى غير آنها #حرام است، بلكه مقصود اين است كه آنهاى ديگر، ارزش اين را ندارند كه انسان براى آنها بار سفر ببندد، و رنج را بر خود هموار سازد و به زيارت آنها برود، زيرا غير اين سه مسجد از نظر فضيلت چندان تفاوت چشم گيرى ندارند، زيرا مساجد جامع جهان يا مساجد محله، و يا مساجد قبيله دنيا، همه از نظر ثواب، ثواب مساوى دارند، ديگر لزومى ندارد، با بودن مسجد جامع در نقطه نزديك، انسان بار سفر براى مسجد #جامع در نقطه دور ببندد. نه اينكه اگر يك چنين كارى انجام داد، كار او حرام و سفر او معصيت است.
🔸گواه اين مطلب اين است كه نويسندگان صحاح و سنن نقل كرده اند كه: پيامبر گرامى و صحابه روزهاى شنبه به مسجد #قبا مى آمدند، و در آنجا نماز مى گزاردند. اين متن صحيح بخارى:
«إنّ النّبىّ كان يأتي مسجد قباء كلّ سبت ماشيا و راكبا و إنّ ابن عمر كان يفعل كذلك»
📚صحيح بخارى 2: 76- صحيح مسلم بشرح النووى ج 9 ص 171- 169 سنن نسائى بشرح سيوطى ج 2 ص 37
👌پيامبر گرامى، در هر شنبه پياده و سواره براى زيارت مسجد قبا مى آمدند و فرزند عمر نيز اين چنين مى كرد.
❕اصولا طى مسافت براى گزاردن نماز براى خدا، در يكى از مساجد الهى بدون كوچكترين شائبه #ريا، چگونه مى تواند حرام و منهى عنه باشد. در صورتى كه نماز گزاردن در مسجد مستحب باشد .
📚آیین وهابیت ، سبحانی ، ص 130
❕مضمون فوق در مورد مساجد در برخی #نقل های شیعه نیز آمده است که پاسخ آن همان است که در بالا گذشت .
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« مسافرت تنها به سوى سه مسجد مى توان كرد مسجد الحرام و مسجد پيامبر در مدينه و مسجد #كوفه».
📚بحار الانوار ج 96 ص 240
👌که مفهوم آن این است که سفر و شد رحال برای رفتن به سایر مساجد مستحب نیست اگر چه نماز خواندن در تمام مساجد و برخی از مساجد بالخصوص دارای ثواب زیادی است اما سفر کردن برای نماز خواندن در آن ها جز مساجد مذکور دارای ثواب نیست .
📚وسائل الشیعه ج 5 ص 46 ( بَابُ عَدَمِ اسْتِحْبَابِ السَّفَرِ لِلصَّلَاةِ فِي شَيْءٍ مِنَ الْمَسَاجِدِ إِلَّا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ وَ مَسْجِدَ الرَّسُولِ ص وَ مَسْجِدَ الْكُوفَة )
❕فلسفه آن هم می تواند این باشد که اين گونه مساجد در واقع يكى از مراكز مهمّ #فرهنگى اسلام است؛ و ساليان طولانى در صدر اسلام و بعد از آن محل درس و بحث بوده، و علماى بزرگى در آنها به تعليم علوم، آموزش و پرورش شاگردان اشتغال داشته اند، هم اكنون نيز در مسجد الحرام و مسجد النّبى در طول سال جلسات درس تشكيل مى شود، و بسيارى از مساجد مهمّ اسلامى در كشورهاى ديگر مانند ايران و سوريه و عراق نيز كانون تعليم و تربيت است، و گاه بزرگترين كلاس هاى درس در آن تشكيل مىشود؛ و شايد تشويق مسلمانان به «شدّ رحال» و حركت از نقاط دور و نزديك به قصد عبادت در اين مساجد به خاطر اين بوده، كه علاوه بر استفاده از معنويّت مسجد، و توجّه به سوابق #تاريخى آن از سرمايه هاى علمى اين مساجد نيز بهره گيرى كنند.
📚پیام قرآن ج 10 ص 274
❕جدای از تمام آنچه گذشت ، گفتنی است که ما برای شد رحال و رجحان سفر کردن برای زیارت #قبور امامان علیهم السلام دلیل خاص داریم چرا که امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« برای زیارت هیچ قبری شد رحال نمی شود و بار سفر بسته نمی شود ، جز برای زیارت قبور ما »
📚عیون الاخبار ج 2 ص 254
👌که مفهوم آن این است که اگر چه زیارت قبور تمام مومنین مستحب است ، اما نفس سفر کردن برای زیارت قبور آن ثواب ندارد ، مگر سفر کردن و شد رحال برای #قبور امامان و انبیاء علیهم السلام .
📚وسائل الشیعه ج 14 ص 561 ( بَابُ عَدَمِ اسْتِحْبَابِ السَّفَرِ إِلَى زِيَارَةِ شَيْءٍ مِنَ الْقُبُورِ غَيْرِ قُبُورِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْأَئِمَّةِ )
کانال پرسمان دینی وشرعی
@porseeman
رساله ۱۰ مرجع کامل و جامع👆👆👆🌹🌹🌹جهت استفاده یک صلوات بفرستید برای ظهور اقا صاحب الزمان عج👌🌹💐
🥀✨🥀✨🥀✨🥀✨🥀
🥀 #تعیین_سال_خمسی
⁉️ آیا می دانید....
منبع:پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری🥀
🥀 کانال پرسمان دینی و شرعی
@porseeman
📥 سوال:
اگر فردی کلماتی از قبیل "عزیزم" و از این قسم کلمات به جنس مخالف بزند، در صورتی که از به کار بردن این کلمات هیچ گونه احساسی نداشته باشد، حکمش چیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
بهطور كلى ارتباط مذکور با نامحرم كه مستلزم مفسده بوده و يا خوف ارتكاب گناه در ميان باشد، جايز نيست.
✍ آیت الله سیستانی:
جایز نیست.
✍ آیت الله مکارم:
در فرض سوال، از بکار بردن این گونه الفاظ در ارتباط با نامحرم باید به صورت جدی اجتناب نمود.
✍ آیت الله شبیری:
هر نوع رفتار و گفتار با نامحرم، که انسان را در معرض گناه قرار می دهد یا نوعا محرک شهوت دیگری است جایز نیست.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
گفتن کلماتی تحریک آمیز مانند عزیزم و امثال آن با نامحرم جایز نیست چون مفسده دارد، هر چند خود قصد خاصی نداشته باشد برای طرف مقابل ممکن است ایجاد مفسده نماید. در مورد خطاب کلمه شما یا تو با نامحرم اشکال ندارد و گفتن شما نیز به عنوان احترام ایجاد مفسده نمی کند. هم چنین صحبت کردن غیر ضروری با نامحرم ایجاد مفسده می کند و باید از صحبت های غیر ضروری نیز خودداری شود.
📚 استفتاء از سایت مراجع
🌺🔶️🌺🔶️🌺🔶️🌺🔶️🌺🔶️🌺🔶️
@porseeman
🔷️سوال
شما شیعیان می گویید که علی تقسیم کننده بهشت و دورخ است ایا این غلو در شان علی رضی الله عنه نیست
✅پاسخ
غلو ان است که ما برای امامان شوونی را عقیده داشته باشیم که در کتاب وسنت ریشه نداشته باشد
📚سلفی گری؛ رضوانی ص384
❗️این که حضرت امیر تقسیم کننده بهشت و دوزخ است و کسی بدون اذن او وارد بهشت نمی شود و دشمنان ومخالفان او وارد جهنم می شوند،گذشته از انکه در کتب معتبر شیعه طبق روایات متواتر نقل شده است
📚بحارالانوار،ج 39،ص193،باب84
❗️در روایات متعددی از کتب شما برادران اهل سنت هم نقل شده است،ک به برخی از انها اشاره میکنیم
❗️خطیب بغدادی روایت میکند که ابوبکر در حالت مرگ خود از پیامبر چنین نقل روایت کرد که فرمود:بر فراز صراط عقبه ای است که کسی نمیتواند از ان رد شود مگر درصورتیکه جواز عبور از علی به دست اورده باشد
📚تاریخ بغداد،ج10،ص356
همین مضمون را طبری در الریاض النضرة،ج2،ص172 نقل میکند
❗️همچنین ابن حجر روایت میکند که پیامبر خطاب به حضرت علی فرمود:ای علی تو در روز قیامت بهشت ودوزخ را برای مردمان تقسیم میکنی
📚صواعق محرقه،ص75
❗️همین معنا را خوارزمی در مناقب ص234وقندوزی حنفی در ینابیع المودة ص83نقل میکند
❗️درپایان توجه شما را به شعری جلب میکنیم ک امامتان شافعی در مدح مولا علی سروده است که چنین گفت:
محبت علی سپر است چرا که او تقسیم کننده ی بهشت وجهنم است
بحق وصی پیامبر است وامام انس وجن است
📚ینابیع المودة،ص86
🌸🔷️🔶️🔸️🌸 🌸🔸️🔶️🔷️🌸
@porseeman
🔔 چرا "دعا" مستجاب نمی شود
💠 مردی از امام علی علیه السلام پرسید:
«خداوند در قرآن می فرماید:
(ادعونی استجب لکم؛
مرا بخوانید تا دعایتان را اجابت کنم)
پس چرا ما دعا میکنیم ولی اجابت نمیشود؟»
✅ امام علی علیه السلام فرمودند:
«زیرا شما در هشت مورد بی وفایی کردید:
1⃣ خدا را شناختید، ولی حقش را آن گونه که بر شما واجب بود ادا نکردید.
2⃣ به حضرت محمد صلی الله علیه و آله ایمان آوردید؛ ولی با سُنّت و سیره او مخالفت کردید و شریعت او را از بین بردید. پس ثمره ایمان شما چه شد؟
3⃣ قرآن را خواندید ولی به آن عمل نکردید. گفتید:
(قرآن را به گوش و دل میپذیریم)،
ولی در عمل با آن به مخالفت برخواستید.
4⃣ گفتید ما خواهان بهشتیم ولی در تمام حالات، کارهایی انجام میدهید که شما را از بهشت دور میسازد.
5⃣ گفتید ما از آتش دوزخ میترسیم، ولی در همه حالات به واسطه گناهان خود به سوی دوزخ میروید.
6⃣ نعمت های خدا را خوردید، ولی سپاسگزاری نکردید.
7⃣ خداوند شما را به دشمنی با شیطان دستور داد و فرمود:
"ان الشیطان لکم عدو فاتخذوه عدوا؛
شیطان دشمن شما است، او را دشمن گیرید."
شما با زبان با او دشمنی کردید ولی در عمل، دوست شیطان بودید.
8⃣ عیبهای مردم را مقابل دیدگانتان قرار دادید و عیبهای خود را پشت سرتان انداختید، در نتیجه دیگران را ملامت میکنید، در حالی که خودتان به ملامت شدن سزاوارتر هستید.
🔔 حال؛ با این وضع چه دعایی از شما مستجاب گردد در صورتی که شما خودتان درهای دعا و راههای اجابت آن را بستهاید! پس کارهایتان را اصلاح کنید تا خدا دعایتان را مستجاب کند.»
📙 بحارالانوار ، ج۹ ، ص۳۷۶
🌸🔷️🔶️🔸️🌸 🌸🔸️🔶️🔷️🌸
@porseeman
🏵سوال
🌻تکلیف بچه های شیعیان که قبل از بلوغ می میرند چیست بهشت میرن؟چیکار میشن؟
✅پاسخ
🌻در روایات ماآمده است که فرزندان شیعیان ومؤمنین که قبل از سن بلوغ از دنیا رفته اند،دربهشت برزخی تحت تربیت حضرت ابراهیم وساره وحضرت زهرا قرار گرفته ودر آخرت نیز وارد بهشت میشوند
❗️شیخ صدوق روایت میکندکه امام صادق فرمود:
🌼خداوند اطفال مؤمنین را (دربهشت برزخی)تحت تربیت ابراهیم وساره قرار میدهد وانان او را پرورش میدهند و وقتی قیامت شود انان را به پدرانشان در بهشت ملحق میکنند
📚من لا یحضره الفقیه ج۳ ص۴۹۰
❗️در روایات دیگر امده است آنان تحت تربیت حضرت زهرا قرار می گیرند
📚همان مدرک
❗️علامه ی مجلسی می گوید ک بین این دو روایت می توان چنین جمع کرد که بنا به درجات پدراشان برخی از آنان تحت تربیت ابراهیم وساره وبرخی تحت تربیت حضرت زهرا قرار میگیرند
📚بحارالانوار،ج5،ص294
❗️اما درقیامت
🌸شیخ صدوق در أمالی خودش روایت میکند ک فرزند عثمان ابن مظعون از دنیا رفته بود،پیامبر خطاب به او چنین فرمود:
برای بهشت هشت در وبرای جهنم هفت در میباشد آیا شاد نمیشوی که در روز قیامت نزد هیچ دری حاضرنمیشوی مگراینکه فرزندت را درکنارت می یابی که کمر تو را گرفته است وبرای تو نزد پروردگار شفاعت میکند(وخداوند نیز شفاعت اورا قبول میکند)
📚امالی،صدوق،ص۶۶
📚وسایل الشیعه ج۳ ص۲۴۶
❗️در روایت دیگری امام باقر فرمود:
🌸هر کس از او فرزندانی بمیرد و او صبر پیشه کند ان فرزندان او را از اتش جهنم باز می دارند
📚الکافی ج۳ ص۲۲۰
❗️روشن است که انان خود بهشتی هستند که می توانند والدین خود را شفاعت کنند تا وارد بهشت شوند
❣❣❣@porseeman❣❣❣
﷽؛
👈 در روایت داریم همسر پیامبر اکرم ( ص ) به حضرت عرض کرد : آیا در روز قیامت کسانی هستند که از دیدار جمال شما محروم شوند ؟
👈 حضرت فرمودند : بله ، سه گروه هستند :
#یکی کسانی که شرابخوار هستند ، #دوم کسانی که عاق والدین شده اند ، و #سوم فرمودند : آنهایی که در دنیا نام من را بشنوند و صلوات بر محمد و آل محمد نفرستند .
🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
کانال پرسمان دینی و شرعی
@porseeman
⭕️ در اسلام، تبرج ممنوع است. تبرج، یعنی همان خودنمایی زنان در مقابل مردان، برای جذب و فتنهانگیزی. این، یک نوع فتنه است و خیلی اشکالات دارد.
کانال پرسمان دینی و شرعی
@porseeman
🌹 #استخاره
🌷شرایط استخاره :
1.جایز باشد نه امر حرام
2.عقل جواب گو نباشد
3.مشورت جواب گو نباشد
4.عقل50.50باشد(یعنی در ذهنشان نباشد که استخاره خوب در بیاید)
5.طلب خیر کند
🍀🔷🔶️🔸️🔹 🌱 🔹🔸🔶🔷🍀
@porseeman
❓آيا ازدواج با شخصى كه نماز نمى خواند، جايز است؟
👈 همه مراجع: ازدواج با او جايز است؛ ولى كراهت دارد.
🌷تبصره. ازدواج با فرد فاسق كراهت دارد و كسى كه نماز نمى خواند، مصداق بارز فسق شمرده مى شود.
📚منبع:
حضرت امام، آيت الله نورى، آيت الله مكارم و آيت الله فاضل، العروةالوثقى، ج 2 م 7 ؛آيت الله وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 1298 ؛ آيت الله تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 298 ؛ آيت الله سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 2؛ آيت الله خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س20 ؛ آيت الله صافى، هدايةالعباد، ج 2، م 4؛ دفتر آيت الله بهجت و آيت الله خامنه اى.
🍀🔷🔶️🔸️🔹 🌱 🔹🔸🔶🔷🍀
@porseeman
🌹فلسفه تعدّد زوجات #پیامبر :
👈 #ازدواجهای آن حضرت برای کامجویی نبود، بلکه غالبآ جنبه سیاسی داشت، یا به منظور شکستن سنّتهای جاهلی، یا برای کاستن عداوت، یا طرح دوستی و جلب محبّت اقوام لجوج و متعصّب بود.
📚منبع
[4] . تفسیر نمونه، سوره احزاب، آیه 50.
بر گرفته از سایت آیت الله مکارم شیرازی
🍀🔷🔶️🔸️🔹 🌱 🔹🔸🔶🔷🍀
@porseeman
‼️ استفاده از دفترچه بیمه شخص دیگر...
✍ نظر آیت الله مکارم
🍀🔷🔶️🔸️🔹 🌱 🔹🔸🔶🔷🍀
@porseeman
سوال
ایا ازدواج زن شیعه با مرد سنی(اهل سنت) جایز است؟؟؟؟؟؟
👌پاسخ
فتوای علما
اکنون به بعضی از فتاوا اشاره مینماییم:
←← آیةالله خامنهای
سایت آیةالله خامنهای در بخش پرسشهای متداول قسمت ازدواج و طلاق: ازدواج با مرد سنی
س: ازدواج زن شیعه با مرد سنی چه حکمی دارد؟
ج) اگر خوف انحراف از مذهب نباشد، مانعی ندارد.
←← آیةالله مکارم شیرازی
سوال: آیا من که دختری شیعه هستم میتوانم با پسری سنی که معتقد به خدا و پیامبران میباشد و حضرت علی را "فردی" بزرگ میداند و برای همه امامان احترام قائل است، اما به مسئله امامت آنطور که ما اعتقاد داریم، معتقد نیست جایز است؟ باید متذکر شوم که احترام به تمامی امامان میگذارد به عنوان افراد خاص.
جواب: احتیاط اینست که با آنها ازدواج نکنید چرا که تکلیف فرزندان شما فردا از نظر مذهب مبهم خواهد بود.
←← آیةالله فاضل
آیةالله فاضل لنکرانی در کتاب جامع المسائل
مسائل متفرقه ازدواج میگوید:
سؤال ۱۵۶۸: آیا جایز است دختر شیعه به شوهر سنّی داده شود؟
جواب: بهتر است از این کار اجتناب شود.
←← آیةالله نوری همدانی
س ۶۶۸: آیا ازدواج زن یا مرد شیعه با زن یا مرد سنی جایز است، یا خیر؟
ج: اگر مطمئن است که هویت مذهبی خود را حفظ میکند جائز است.
←← آیةالله سیستانی
سؤال: ۱ـ آیا ازدواج یک دختر شیعه با مرد سنی جایز است؟
۲ـ در صورت جواز آیا نسل او سید باقی میماند یا از سید بودن خارج میشود؟
۳ـ اگر مرد سنی شیعه شود و والدین او سنی باقی بمانند در آن صورت چطور؟
پاسخ: ۱ـ چنانچه بترسد که بر اثر ازدواج با او به گمراهی بیفتد جایز نیست.
۲ـ به هر حال چون شوهر سید نیست نسل او نیز سید (یعنی از بنیهاشم) نیستند.
۳ـ در این صورت مانعی ندارد.
←← آیةالله تبریزی
سئوال ۱۴۷۴ ـ آیا ازدواج با کسی که بر یکی از فرق اسلامی است ،صحیح است؟
جواب بسمه تعالی چنانچه آن غیر شیعه محکوم به کفرنباشد، ازدواج دختر شیعه با او صحیح است، لکن اگر خوف ضلالت و گمراهی باشد باید اجتناب شود، واللّه العالم.
←← آیةالله گرامی
سؤال: ۸۵ ـ آیا جایز است دختر شیعه به شوهر سنی داده شود؟
جواب: چون معمولاً خوف زوال عقیده است جایز نیست تکلیفاً، گرچه باطل نیست وضعاً.
←← آیةالله مظاهری
مساله- مرد شیعه میتواند با زن سنّی ازدواج کند و همچنین زن شیعه میتواند به عقد سنّی درآید ولی سزاوار نیست که این کار عملی شود.
کانال پرسمان دینی و شرعی
@porseeman
❓سؤال: در صورت نگرانی از کرونا و نامشخص بودن زمان مهار آن، آیا ثبت نام حج برای افرادی که دارای استطاعت مالی و توان بدنی هستند، واجب است؟
🔴نظر آیت الله خامنه ای
🍀🔷🔶️🔸️🔹 🌱 🔹🔸🔶🔷🍀
@porseeman
#پیوند_سقیفه_با_عاشورا
🤔#پرسش
❔بارها شنیده ایم که مبلغین #گرامی می گویند جریان عاشورا و کربلا از سقیفه برخاست ❗️مگر چه پیوندی بین سقیفه و کربلا است که این قدر روی آن مانور داده می شود ❕❕
💠#پاسخ💠
👌ديد جريان شناسانه در حوادث، ريشه حادثه عاشورا را در انحراف نخستين در رهبرى #حكومت مى بيند كه در «سقيفه بنى ساعده» اتفاق افتاد. اگر جمعى از امّت پيامبر، نيم قرن پس از شهادت رسول اللّه در كربلا فرزند رسول اللّه را شهيد كردند، زمينه آن در حوادث گذشته و غصب خلافت و تصدّى آل ابو سفيان نسبت به حكومت اسلامى و كنار زدن ائمه از ولايت و رهبرى بود. از اين رو در زيارت عاشورا كسانى لعن مى شوند كه آغازگر ظلم بر اهل بيت پيامبر و بنيانگذار ستم به ذريّه رسول خدا بودند، و نيز #كسانى كه به آن ستم نخست راضى شدند، همكارى يا سكوت كردند و زمينه ساز آن بودند، تا آنجا كه براى جنگ با عترت پيامبر، تمكين كردند: «لعن اللّه امّة اسّست اساس الظلم و الجور عليكم اهل البيت و لعن اللّه امّة دفعتكم عن مقامكم و ازالتكم عن مراتبكم الّتى رتّبكم اللّه فيها و لعن اللّه امّة قتلتكم و لعن اللّه الممهّدين لهم بالتّمكين من قتالكم ...».
❕در ماجراى كربلا، همه آنان كه از آغاز، اهل بيت را از #صحنه اجتماعى و سياسى امّت كنار زدند و بر غصب حكومت اسلامى توطئه كردند، تا آنان كه بر كشتن او گرد آمدند و همراهى و متابعت كردند، شريكند. اين نكته در جاى ديگر زيارت عاشورا مطرح است ؛
«اللّهمّ العن اوّل ظالم ظلم حقّ محمّد و آل محمّد و آخر تابع له على ذلك، اللّهم العن العصابة الّتي جاهدت الحسين و شايعت و بايعت و تابعت على قتله، اللّهم العنهم جميعا».
🔸توطئه سقيفه، تلاشى از سوى شرك شكست خورده در جبهه هاى بدر و احد و حنين بود، تا دوباره به سيادت #جاهلى خود برسند و سفيانيان كوشيدند انتقام كشته هاى خود را از آل پيامبر، از طريق سلطه يافتن بر خلافت و تار و مار كردن بنى هاشم و عترت رسول بگيرند. طرح شورا و بيعت ساختگى سقيفه، ظاهرى فريبنده براى اعمال آن سياست بود.
🔸هواداران سقيفه، در سپاه كوفه بودند. امام حسين روز #عاشورا با بدن مجروح، آنان را «شيعيان آل ابى سفيان» خطاب كرد كه نه دين داشتند، نه حرّيت.
📚لهوف ص 71
❕ ابن زياد وقتى با سر بريده حسين در طشت #طلايى رو به رو شد، با چوبى كه در دست داشت بر لبهاى آن سر مطهّر مى زد و مى گفت ؛ « امروز انتقام روز بدر است »
📚بحار الانوار ج45 ص 154
👌 يزيد بن معاويه نيز پس از كشتن امام و سرمستى از پيروزى بر آن حضرت، در پيش چشم فرزندان او كه به اسارت در كاخ او برده شده بودند، آرزو كرد كه كاش نياكان كشته شده اش در بدر، #زنده بودند و به يزيد مى گفتند دستت درد نكند. كشتن حسين و يارانش را در مقابل كشته هاى بدر دانست، منكر وحى و نزول جبرئيل شد و گفت اگر از آل احمد انتقام نگيرم، از نسل خندف نيستم ...
📚همان ص 167_ البدایه والنهایه ج 8 ص 192
👌حضرت زينب با خطاب «يا بن الطلقاء» به يزيد، اشاره به نيكان مشرك او كرد، كه در فتح مكّه، پيامبر آزادشان كرد، امام #سجاد نيز به يزيد گفت: جدّ من على بن ابى طالب، در جنگ بدر و احد و احزاب، پرچمدار رسول اللّه بود، امّا پدر و جدّ تو، پرچمدار كفّار بودند.
📚بحار الانوار ج 45 ص 135
🔸كربلا، صحنه تجديد كينه هاى مشركان و منافقان بر ضدّ آل اللّه بود و همان قدرت سياسى را كه ميراث رسول خدا بود و #غاصبانه به دست دشمن افتاد، بر ضدّ عترت رسول به كار گرفتند و اين از شگفتيهاى تاريخ است! سيد الشهدا در خطابه خويش در عاشورا به سپاه كوفه چنين فرمود ؛ « شمشيرى را كه ما به دستتان داديم، عليه ما تيز كرديد و به روى ما شمشير كشيديد و آتشى را كه بر دشمنان شما و ما افروخته بوديم، بر خود ما افروختيد و با دشمنان خدا بر ضدّ اولياء اللّه همدست شديد »
📚مقتل الحسین خوارزمی ج 2 ص 6_ مناقب ج 4 ص 110
🔸 اگر واقعه شوم سقيفه نبود، هرگز #جنايتهاى بعدى كه اوج آن در عاشورا بود، پيش نمى آمد و مسير تاريخ اسلام و شيعه به گونه ديگرى بود.
🔸اگر پيمان مردم با «ولى» بود اگر پيوند با آل على بود
🔸 نه فرمان نبى از ياد مىرفت نه رنج و زحمتش بر باد مى رفت
🔸 نه زهرا كشته مى شد در جوانى نه مى شد خسته از اين زندگانى
🔸 نه خون دل نصيب مجتبى بود نه پرپر لاله ها در كربلا بود
🔸 نه زينب بذر غم مى كاشت در دل نه مىزد سر ز غم بر چوب محمل
🔸بقيع ما نه غم افزاى جان بود نه ويران و چنين بى سايه بان بود
📚شعر اهلبیت آفتاب ، محدثی
کانال پرسمان دینی و شرعی
@porseeman
🎆سوال
چگونه است خلقت خداوند که برخی در آفریقا بدنیا می ایندسیاه وزشت،یاچرا برخی انسان بدنیا می ایند وبرخی حیوان،چرا من حیوان نشدم،یا چرا من در افریقا بدنیا نیامدم سیاه وزشت!آن کسی ک در افریقا بدنیا امده چه تقصیری داشته؟؟یاسوسک چه گناهی کرده که سوسک بدنیا امده؟؟ایا این ظلم نیست؟!
✅پاسخ
خداوند عادل است یعنی حق هیچ موجودی را پایمال نمیکند،وبه هرموجودی طبق نظام حکیمانه هستی لطف میکند،ظلم پایمال کردن حق است،وعدل وظلم درجایی معنا پیدا میکند که حقی در کار باشد
❗️حال میپرسیم ایا کسی از خدا طلبی داشته وایا موجودات از قبل حقی داشته اند تا پایمال شده باشد وظلمی صورت گرفته باشد،مگر ما قبلا بوده ایم یا از خود چیزی داشته ایم تا پایمال شده باشد
❗️اگر یک قالی بزرگ را پاره پاره کنند،میتوان گفت این قالی قبلا بزرگ بوده واکنون با پاره شدن بزرگی خود را از دست داده ولی اگر ما از اول یک قالیچه ی کوچک بافتیم،قالیچه حق ایراد ندارد که چرا کوچک است،زیرا او پیش از این هیچ بود واصلا از خود بزرگی نداشت،تا کسی آن را گرفته باشد و به او ظلمی کرده باشد،بنابراین اگر خدا به یک نفر که هیچ طلبی از او نداشته چیزی بدهد و به فرد دیگر از همان چیز دو عدد بدهد هرگز ظلم نخواهد بود
❗️علاوه بر اینکه خداوند به آن کسی که نعمت بیشتری داده،مسئولیت بیشتری نیز داده است،چنانکه خداوند فرمود:« بعضی را بر بعضی دیگر درجاتی برتری داد تا شما را به آنچه که در اختیار تان قرار داده بیازماید»
165انعام
❗️پس آنچه از اختلافات مانند سفیدی ،سیاهی ،ذکاوت،تیزهوشی،مرد بودن،زن بودن،انسان بودن،حیوان بودن وغیر اینها موجود است منافات با عدل ندارد چرا که روشن شد موجودات قبل از خلقت حقی بر خداوند ندارند،پس انچه خداوند به انها عطا کرده فضل است نه حق،پس اختلاف در آن ظلم نمیشود
📚بدایة المعارف ،ج1،ص136
❗️انچه گفتیم در روایتی از امام باقر نیز نقل شده است:که از ایشان سوال کردند؛که ما از اطفال کسی را میبینیم که مرده متولد میشوند یا بعضی سقط میشوند یا بعضی کور،یا کنگ،یا کر،متولد میشوند،برخی تا بلوغ زنده می ماند وبرخی تا پیری زنده می مانند،حکمت این چیست؟امام پاسخ داد:
خداوند سزاوارتر است از انچه تدبیر میکند در مورد مخلوقان،چرا که او خالق ومالک انها است پس هرکه را از عمر دادن منع کرده،اورا از چیزی منع کرده،ک برایش نبوده وحقی در آن نداشته وهرکه را عمر داده به او تفضل ولطف کرده وبه او چیزی را داده ک حقی بر ان نداشته
📚توحید صدوق،ص397
❗️روشن شد که این اختلافات منافاتی باعدل خداوند ندارد،اما ممکن است سوال شود از حکمت این اختلافات،که جواب ان نیز واضح است،وآن اینکه این اختلافات لازمه نظام مادی است،اگر همه افراد انسان،مرد یا زن بودند،نسل انسان منقرض میشد،چرا که امکان تناسل وجود نداشت،یا اگر همه انسانها در شکل ورنگ یکسان بودند شناخته نمیشدند ویا اگر همگان در فکروذوق واستعداد مساوی بودند،مشاغل مختلف تعطیل میشد،ویا اگر همگان انسان بودند وحیوانی نبود،بسیاری از فواید که بر وجود حیوانات مترتب است مختل میشدجهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب عدل الهی نوشته ی شهید مطهری صفحه ی 120به بعد.
🎀🎀🎀🎀🎀🎀
@porseeman
🎀🎀🎀🎀🎀🎀
سلام عرض ادب
عزیزان و سروران گرامی امشب ب رسم سال ۹۸ جز خوانی قران در سال جدید رو اغاز میکنیم و اینگونه است که از امشب تا فردا شب فرصت خواندن جز قرانی خود را دارید و این رو بگم
✅اول ثوابش برای خود شماست
✅دوم برای اموات و درگذشتگان
✅سوم رفع بلا از خودتون و خانواده محترمتون
جهت شرکت و گرفتن جز قرآنی ب آیدی
@yasr98
مراجعه کرده و انشالله ثوابی ب دست همه اموات برسانیم 🌹🌹اجرتون با صاحب الزمان عج🌹
لطفا برادران و خواهران ادمین تا اخر امشب پست نذارن🌹
جز خوانی قران
✅جز ۱👈 سید محمد🌹
✅جز۲👈 کاظمی🌹
✅جز۳👈 آقا محمد🌹
✅جز۴👈 عشاق حسین ع🌹
✅جز۵👈 عشاق حسین ع🌹
✅جز۶👈 آقا محمد🌹
✅جز۷👈 قائم🌹
✅جز۸👈 یا سبحان 🌹
✅جز۹👈 قائم🌹
✅جز۱۰👈 سحر خیز🌹
✅جز۱۱👈 حسنوند🌹
✅جز۱۲👈 حسنوند🌹
✅جز۱۳👈 حسنوند🌹
✅جز۱۴👈 یاسین🌹
✅جز۱۵👈 خواهر چمن زاده🌹
✅جز۱۶👈 یاسبحان🌹
✅جز۱۷👈 یاسبحان🌹
✅جز۱۸👈 گل نرگس🌹
✅جز۱۹👈 حسینی 🌹
✅جز۲۰👈 دریای بی آب🌹
✅جز۲۱👈 سوون بهار قیزی🌹
✅جز۲۲👈 خواهر رمضانی🌹
✅جز۲۳👈 حسینی🌹
✅جز۲۴👈 حسینی 🌹
✅جز۲۵👈 حسینی🌹
✅جز۲۶👈 زهرا 🌹
✅جز۲۷👈 محمد عزیز🌹
✅جز۲۸👈 این نیزبگذرد🌹
✅جز۲۹👈 علی🌹
✅جز۳۰👈 نوروزی🌹
شرکت کنید بخاطر اقا امام زمان عج و جز باقی مانده رو بگیرید🌹🙏
جهت شرکت ب آیدی @yasr98 مراجعه کنید
سلام ختم قرآن جز هاش تمام شد اجرتون با فاطمه زهرا س و مورد درگاه حق تعالی ان شالله هر ۵ شنبه ب رسم سال ۹۸ ثوابی ب خودمون و امواتمون برسانیم و لبخند امام زمانمون عج ببینیم 🌹اجرتون با فاطمه زهرا س🌹
#اذان و #اقامه
قرائت و احکام آن
💠سوال ۴۶۸. آیا بر قرائت قلبی در نماز یعنی گذراندن کلمات در قلب بدون تلفظ آن ها، قرائت صدق می کند یا خیر؟
✅جواب: عنوان قرائت بر آن صدق نمی کند و در نماز واجب است که کلمات تلفظ شوند، به طوری که قرائت بر آن صدق کند.
لینک کانال ما (پرسمان دینی و شرعی)⬇️⬇️⬇️
@porseeman