پاسخ
مادر از نظر فرهنگ اسلام دارای جایگاه ویژه ای است . رهبر عالیقدر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله در یک جمله زیبا مقام و منزلت حقیقی مادر را چنین بیان می کند: «الجنة تحت اقدام الامهات ; بهشت زیر پای مادران است .» و در جمله ای دیگر فرمود: «تحت اقدام الامهات روضة من ریاض الجنة; جای قدمهای مادران باغی از باغهای بهشت است .»
این سخنان گهربار رسول بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله نهایت درجه تکریم مادر است . یعنی هر کس بخواهد به عالی ترین مقامات انسانی دست یابد، باید مادر خود را مورد احترام و محبت قرار دهد .
در مورد مقام ارجمند مادر، مطالب فراوانی در سیره و سخن اهل بیت علیهم السلام می توان یافت . در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم:
امام صادق علیه السلام فرمود: مردی به حضور رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آمده و عرضه داشت: ای رسول خدا! به کدامیک از بستگانم نیکی کنم؟ فرمود: به مادرت . مرد پرسید: بعد از آن؟ فرمود: به مادرت . برای بار سوم پرسید: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: مادرت . در نوبت چهارم حضرت فرمود: به پدرت نیکی کن!
از امام سجاد علیه السلام روایت شده است که فرمود: مردی به حضور حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله شرفیاب شده و اظهار داشت: ای رسول خدا! من مردی گنه کار و آلوده به معصیت هستم و از انجام هیچ گناهی فروگذاری نکرده ام، آیا امید آمرزش برایم هست؟
رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسید: آیا پدر و مادرت زنده هستند؟ مرد گفت: فقط پدرم زنده است . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: برو با او خوشرفتاری کن . آن مرد رفت و پیامبر صلی الله علیه و آله بعد از رفتن او زیر لب زمزمه می کرد که: ای کاش مادرش زنده بود!
روزی شخصی به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گفت: ای رسول خدا! مادرم پیر شده و پیش من زندگی می کند، او را در شت خود حمل کرده، برای رفع حوائجش به این طرف و آن طرف می برم، و از درآمد خویش نیازهای وی را تامین می نمایم، با دست خود او را از آزار و اذیتها محافظت می کنم، با کمال ادب و تعظیم و احترام با او رفتار می نمایم . آیا زحمات وی را تا حدودی جبران کرده ام؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: نه، زیرا شکم او جایگاه تو، پستانهایش منبع تغذیه تو، قدمهایش وسیله حرکت تو، دستهایش محافظ تو، و آغوش او گهواره ات بوده است . او این همه خدمات را با رضایت خاطر برای تو انجام می داد و آرزو می کرد که تو زنده بمانی; ولی تو خدماتی را به وی ارائه می دهی، در حالی که انتظار مرگ او را داری
🔰 #احکام #انتخابات طبق فتوای امام خامنه ای (حفظه الله)
❓ س: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب است و عدم شرکت حرام است؟
✅ج) شرکت درانتخابات نظام جمهورى اسلامى براى افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعى، اسلامى و الهى است.
❓س: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟
✅ج) واجب عینى است.
❓س: با توجه به این که زن جهت شرکت در انتخابات میبایست از منزل خارج شود آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد ؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟
✅ج) شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست.
❓س: حکم رأی دادن سفید و بی نام چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق ، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟
✅ج) در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.
❓س: در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد ، آیا فرد رأی دهنده ، در محضر خداوند متعال مسئول خواهد بود یا خیر ؟
✅ج) اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسؤول نخواهد بود.
❓س: در ایام انتخابات جهت شناخت کاندیدای مناسب، میبایست نواقص و عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر کاندیداها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟
✅ج) در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.
253📌
❓سوال
سلام وقت بخیر ببخشید کسی که میره جنس از بندر میاره میبره تحویل تهران میده پولش حرام یا حلال
مرجع رهبر
✅پاسخ:
سلام علیکم
اگر #قاچاق نباشه و خلاف قوانین نیست، اشکالی ندارد.
در کل نسبت به بحث قاچاق باید بدونید که :
۱۵. حکم کلی قاچاق کالا چیست؟ اگر این کالا لباس باشد، آیا میتوان با آن نماز خواند؟
هر چیزی را که قانون قاچاق دانسته، خرید و فروش آن از نظر شرعی حرام است و استفاده از آن جایز نیست. بهطور کلی کالای قاچاق به دو دسته تقسیم میشود: یک وقت هم اصل آن کالا ممنوع قانونی بوده و هم از نظر شرعی حرام است، اما یک وقت آن کالا ممنوع شرعی یا قانونی نیست، ولی تشریفات گمرکی برای ورود آن طی نشده است و کسی جنس قاچاق میآورد. در اینجا خرید چنین کالایی که بدانیم قاچاق است و کار ما کمک به قاچاقچی و قانونشکن میشود، اشکال دارد.
اما اگر این کار کمک به او نباشد و اصل این کالا هم ممنوع شرعی یا قانونی نباشد، خرید و فروشش اشکالی ندارد.
در صورتی هم که شک داریم کالایی را که میفروشند قاچاق است یا نه، خریدش مشکلی ندارد ولی در اینگونه موارد احتیاط خوب است.
اگر کالای قاچاق لباسی است که پوشیدنش غیرقانونی نبوده و از نظر شرعی هم حرام نیست، ولی به صورت قاچاق وارد کشور شده و فرد نادانسته خریده است، حال اگر بپوشد و با آن نماز بخواند، نماز خواندن با آن اشکال ندارد، با این شرط که تبلیغ کالای قاچاق نباشد🌹
🍃❤️🍃
✨ذکر روز " یک شنبه "✨
" صـدمرتبه"
🍃🌸 یا ذَالجَلالِ وَ الْإِکرام 🌸🍃
🌸 یک شنبه تون مبارک🌸
✨ذکر روز یک شنبه ✨
🍃موجب فتـح و نصـرت می شود🍃
🍃❤️🍃
📣 #با_انتخابات
👈پاسخهای انتخاباتی توسط قرآن کریم:
👈۱- چرا رای بدهیم؟
✔- جواب: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم"
خدا سرنوشت قومی را تغییر نمیدهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند
👈۲- من وقتی نمیدانم به چه کسی رای بدهم باید چکار کنم؟
✔جواب: "فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون"
از اهلش بپرسید
👈۳- اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از پیش خودش اخباری میدهد و تحلیلی میکند آن وقت چه کنم؟
✔جواب: نگاه کن به شخصی که خبر میدهد که آیا عادل است یا فاسق
قرآن میفرماید: "هرگاه فاسقی برای شما خبری آورد در مورد آن تحقیق کنید"
👈۴- اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟
✔جواب: "و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون"
راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن
👈۵- چگونه افراد را تشخیص دهیم؟
✔جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت میبرند نروید.
قرآن میفرماید : "یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا"
دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آنها بوده و انجام ندادهاند مورد ستایش قرار گیرند
👈۶- به چه کسی رای بدهیم؟
✔جواب: به کسی رای بدهیم که از سرزنش هیچ ملامتگری نمیهراسد.
"ولا یخافون لومه لائم"
❓چرا به حضرت فاطمه علیها السلام "اُمّ ابیها" (مادر پدرش) میگویند؟
چند دلیل می توان ذکر کرد:
🌸 پبامبر به جهت اظهار محبت ، ایشان را این طور صدا میزدند، همان طور که در بین ما هم مرسوم است که پدر و مادر گاهی به فرزندشان میگویند: بابایم ، مامانم .
🌸 در دوره ی غربت اسلام حضرت زهرا با رسول الله رفتاری داشتند مثل رفتار مادر با فرزندش ، و پیامبر هم به دخترشان بسیار علاقه مند بودند و رفتاری شبیه فرزند نسبت به مادرش را با ایشان داشتند ، مثلا دست دخترشان را میبوسیدند ، ایشان را در آغوش میگرفتند و...
🌸 خداوند در قرآن به همسران پیامبر کُنیه ی " اُمّ المومنین " را داده ، ممکن است با این کُنیه بعضی خیال کنند که آنها با فضیلت ترین زنان هستند ، رسول الله دخترشان را اُمّ ابیها خطاب کردند تا کسی این طور خیال نکند.
🌸 اُمّ در لغت به معنای مقصود و هدف آمده ، و چون حضرت فاطمه علیها السلام ثمره ی درخت نبوّت و حاصل عمر رسول الله است ازین جهت ایشان را اُمّ ابیها گفتند.
سوال⁉️⁉️
آیا جایز است در خانه برای نماز جماعت به پدر خود اقتدا کرد؟ اگر وی راضی نباشد و بدون اطلاع، به وی اقتدا کنیم حکم چیست؟
📚 آیت الله خامنه ای
✅جواب:
با وجود شرایط امامت جماعت، اشکال ندارد بلکه مستحب است؛ البته با دسترسی به روحانی به غیر روحانی اقتدا نشود.
خواهران و برادران گرامی شبهات خود رو ب ایدی
@yasr98
پیام بدین و پاسخ رو در کمترین وقت خواهیم داد🌹
256📌
❓با اجازتون یه سوال دیگه :
من میخوام یه وسیله سنجش برای اعمالم داشته باشم یه خوبی مطلق
که ملموس باشه ومن وقتی تو کارام بهش احتیاج دارم جلوم باشه اون چیه؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
خداوند در قرآن می فرماید :
ما ترازوهاى عدل را در روز قیامت نصب میكنیم، لذا به هیچكس كمترین ستمى نمیشود». (انبیا-47)
از امام صادق(علیهالسلام) راجع به آیه «و نَضَعُ الْمَوازِینَ الْقِسْطَ» سوال شد، حضرت در پاسخ فرمودند: «موازین انبیاء الهی و اوصیای آنان هستند و کسانی که بدون هیچ درنگی وارد بهشت میشوند».[4]
همچنین در روایات بسیاری بیان شده است امیر مۆمنان و امامان از فرزندان او(علیهمالسلام) ترازوهاى سنجشاند؛ به طور مثال ابن دراج میگوید از امام صادق(علیهالسلام) راجع به آیه پرسیدم حضرت فرمودند: «اَلرُّسُلُ وَ الأئِمَّةٌ مِنْ أهْلِ بَیْتِ مُحَمَّد(صلیاللهعلیهوآله)».[5]
🔶 با توجه به این آیه و روایات:
شما امام زمان عج را در برابر خود حاضر ببینید و همه افکار و اعمال خود را قبل از انجام ، به ایشان عرضه کنید
اگر قابلیت عرضه به ایشان داشت و عقل شما ایشان را خوشحال و راضی دانست ، انجام دهید.
و الا اگر مردد بودید و یا می دانستید که ایشان ناراضی است، پس صبر کنید و تحقیق و مشورت بیشتری کنید.
البته برای درک بهتر این ارتباط معنوی فهمیدن خواسته ی دین و خواسته ائمه هم لازم است .
🔰 فرق بین مالکی، حنفی، شافعی، حنبلی چیست؟
✅ مذاهب اربعه (حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی) در بسیاری از اصول، روشهای استنباط و نظریات فقهی با هم اختلاف نظر دارند، ولی در مسائل اعتقادی اصلی تفاوتی ندارند و همگی جزو اهل سنت هستند.
🔹تفاوت عمده حنفی، مالکی، حنبلی و شافعی در این است که:در مذهب حنفی، ابوحنیفه امام اهل رأی بوده است. او با وجود اصرار و تأکید بر احکام تعبدی و سنت نبوی، اخبار و روایات غیرقطعی را برای فتوا دادن کافی نمیدانست.
🔹در مذهب مالکی، مالک در استنباط احکام به کتاب، سنت، عمل اهل مدینه، مصالح مرسله، قول صحابه و استحسان عمل میکرد. فقه مالکی نماینده فقه حدیثگرای مدینه دانسته میشود که پایبندی بسیاری به ظواهر قرآن دارد.
🔹در مذهب شافعی، فقه شافعی بر پایه حدیث بنا شده بود، به نحوی که برخی فقه شافعی را فقهی حدیثمدار دانستهاند. شافعی از برخی روشهای اصحاب رأی نیز استفاده میکرد و توانست در میانه این دو روش قرار گیرد. شیعیان عموماً پیروان مذهب شافعی را به شیعه امامیه نزدیکتر میدانند.
🔹در مذهب حنبلی، احمدبن حنبل پیرو فقه حدیثی بود و از رأی و قیاس پرهیز میکرد. فقه حنبلی بیش از مذاهب دیگر به ظاهر احادیث و اقوال صحابه گرایش داشت و نماینده شاخص اندیشه حدیثگرا در فقه اهل سنت است.
سوال
اینکه در حدیث کسا که نام امام حسن وحضرت حسین آقا رسول الله وخانم فاطمه زهرا وحتی بعد جبرئیل اومده وپیامبر میفرمایند اینان اهل بیت منن پس چرا حضرت زینب نبوده یعنی تا اون موقع به دنیا نیومده بودن.
پاسخ
سلام علیکم
اینکه آیا حضرت زینب در زمان وقوع حدیث کساء به دنیا آمده بوده یا خیر، در تاریخ و منابع روایی مطلبی به دست ما نرسیده است. ولی روایات فراوانی وجود دارد که افراد تحت کساء یعنی پنج تن آل عبا علیهم السلام افراد مخصوصی بوده اند که آیه تطهیر در شان آنان نازل گردیده است.
“ام سلمه” که بنابر برخی روایات، این حادثه در خانه او اتفاق افتاده بود، اجازه حضور در تحت کساء را پیدا نمی کند و پیامبر (ص) به ایشان اجازه ندادند "فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ أَ لَسْتُ مِنْ أَهْلِکَ فَقَالَ إِنَّکِ إِلَی خَیْرٍ وَ لَکِنَّ هَؤُلَاءِ أَهْلِی وَ ثِقْلِی...
حضرت زینب (س) نیز اگر چه از مقام والایی در میان اهل بیت علیهم السلام برخوردار است، اما از اصحاب کساء” محسوب نمی گردند.
در خصوص پنج تن آل عبا (اصحاب کساء) جای هیچ گونه تردیدی وجود ندارد که دارای شأن و منزلتی بس بزرگ و دارای اوصاف و ویژگی های منحصر به فردی هستند که حقیقت و باطن آن را آن گونه که سزاوار است فقط خدا می داند و بر ما پنهان است و لذا این که خداوند متعال آن بزرگواران را اصحاب کساء نامیده و آیه تطهیر که دلالت بر عصمت آنها دارد در حق شان نازل شده، پس دلیل است که آنها دارای اوصاف و فضایلی هستند که دیگران فاقد آن و یا لااقل در مرحله پایین تری قرار دارند و همان گونه که قبلاً گفتیم این امتیاز و مرتبه هیچ گونه نقصی بر سایر فرزندان امیر المؤمنین مثل دو بانوی بزرگوار و با کرامت، حضرت زینب ـ علیها السلام ـ و حضرت ام کلثوم ـ علیها السلام ـ نیست بلکه آن دو بانوی مکرمه با کمال عظمت و طهارت در کنار امام حسن و امام حسین ـ علیهم السلام ـ از فرزندان فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ هستند و لو در اثر فقدان بعضی از ویژگی هایی که در حسنین ـ علیهم السلام ـ بوده جزء اصحاب کساء شمرده نشده اند.
💥 در مورد جن و بعضی از تفاوت های آن با انسان توضیح دهید؟
🔹 جن تقریبا در بعضی از ویژگی ها شبیه انسان است؛ موجود مختاری است، زاد و ولد دارد و به مؤمن و کافر تقسیم می شود. تعدادی از آیات سوره مبارکه جن نشان از این دارد که برخی از آن ها مؤمن و برخی کافر هستند.
🔸 شیاطین صرفا از جنس جن نیستند بلکه از جنس انسان هم هستند.
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِن»(سوره مبارکه انعام/112). ما اين گونه براى هر پيامبرى، دشمنى از شيطان هاى انس و جنّ قرار داديم.
🔹البته ابلیس -رییس الشیاطین- از جن است آن جا که خداوند متعال می فرماید: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِن فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّه»(سوره مبارکه کهف/50).
و(ياد كن) هنگامى كه به فرشتگان گفتيم: براى آدم سجده كنيد. پس همه به جز ابليس سجده كردند! او از جنّ بود و از فرمان پروردگارش سر بر تافت.
💎 پس باید گفت از جهت انحراف هم لزوماً بیشتر از انسان ها نیستند.
✳️ برخی تصورشان از جن یک موجود شرور و موذی و دم دار و سم دار است در صورتی که هیچ کدام از این ها صحت ندارد و به نظر ما آن اذیت و آزاری که از انسان ها به آن ها می رسد بسیار بیشتر از آزاری است که از سوی آن ها به انسان ها می رسد. انسان ها بیشتر جنیان را به خدمت می گیرند تا بالعکس. پس اگر هم شرّی در میان باشد دو طرفه است.
ظرفیت های روانی و معنوی انسان ها از آن ها بیشتر است و همین باعث می شود که انسان ها بیشتر آن ها را به خدمت بگیرند و به همین دلیل آن ها مکلفند که به پیامبرانی از جنس انسان ایمان بیاورند ولی ما چنین تکلیفی نداریم، گرچه ما پیامبری از آن ها که در زمره پیامبران اولوالعزم باشد نمی شناسیم.
المیزان
پاسخ
.براي گرفتن حاجت 100 بار بايد خوانده شود
هر كي اومد لطفا به نيت فرج مولامون اقا امام زمان يك بار بخونه
بسم الله الرحمن الرحيم
إِلَهِي كَيْفَ أَدْعُوكَ وَ أَنَا أَنَا وَ كَيْفَ أَقْطَعُ رَجَائِي مِنْكَ وَ أَنْتَ أَنْتَ
خدايا چگونه تو را بخوانم و حال آنكه من منم،و چگونه اميدم را از تو قطع كنم و حال آنكه تو تويى
إِلَهِي إِذَا لَمْ أَسْأَلْكَ فَتُعْطِيَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي أَسْأَلُهُ فَيُعْطِينِي
خدايا!آنگاه كه از تو نخواهم كه به من عطا كنى پس كيست كه از او درخواست عطا كنم؟
إِلَهِي إِذَا لَمْ أَدْعُكَ [أَدْعُوكَ] فَتَسْتَجِيبَ لِي فَمَنْ ذَا الَّذِي أَدْعُوهُ فَيَسْتَجِيبُ لِي
خدايا!آنگاه كه تو را نخوانم تا مرا اجابت كنى،پس كيست كه او را بخوانم تا اجابتم كند؟
إِلَهِي إِذَا لَمْ أَتَضَرَّعْ إِلَيْكَ فَتَرْحَمَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي أَتَضَرَّعُ إِلَيْهِ فَيَرْحَمُنِي
خدايا!آنگاه كه به سوى تو زارى نكنم تا به من مهرآورى،پس كيست كه به جانب او زارى كنم تا به من مهر آورد،
إِلَهِي فَكَمَا فَلَقْتَ الْبَحْرَ لِمُوسَى عَلَيْهِ السَّلامُ وَ نَجَّيْتَهُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
خدايا!چنانكه دريا را براى موسى)درود خدا بر او(شكافتى و نجاتش دادى،از تو درخواست مىكنم بر محمّد و خاندانش درود فرستى
وَ أَنْ تُنَجِّيَنِي مِمَّا أَنَا فِيهِ وَ تُفَرِّجَ عَنِّي فَرَجا عَاجِلا غَيْرَ آجِلٍ بِفَضْلِكَ وَ رَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
و از آنچه در آن گرفتارم مرا رهايى بخشى،و بر من گشايش دهى گشايشى فورى نه دير،به فضل و مهربانىات،اى مهربانترين مهربانان.
خدایا سالهای غیبت امام زمان(عج)را به کمتر از ثانیه مبدل بگردان.
آمين يا رب العالمين
259📌
❓سوال:
میخواستم بدونم انسانهای ادیان دیگه حسابشان در اون دنیا چه جوریه????
✅پاسخ:
سلام علیکم
همه انسان ها در برابر خداوند طبق دین و عقلی که خداوند برای آنها رسانده ، قضاوت شده و مورد محاکمه و بررسی اعمال قرار می گیرند. درنتیجه اگر کسی عقل نداشت و دینی ب او نرسیده بود و نتونسته بود دینی داشته باشد پس خدا با او کاری ندارد
سلام لطفا سوال های پاسخ داده شده در کانال دقت و خوانده شود ک سوال تکراری پرسیده نشه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
دوستان گرامی در صورت هر گونه سوالی و
شبهه ای ب ذهنتون رسید پیام ب آیدی
@yasr98
بدید و کمترین زمان پرسش هارو پاسخ میدیم
❓سوال
سلام علیکم خدمت کارشناس محترم
هفت باب رحمت الهی در سوره حمد از نگاه امام رضا علیهم السلام
ممنون میشم اگه لطف کنید پاسخ بدید
✅پاسخ:
سلام علیکم؛ ما به این روایت در مورد سوره حمد از امام رضا علیه السلام دست پیدا کردیم:
تفسیر سوره حمد در کلام امام رضا علیه السلام
امام رضا علیه السلام که عالم آل محمد لقب گرفته اند در حدیثی از پدران بزرگوار به نقل از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: پ
شنیدم که خداوند فرموده است من سوره حمد را میان خود و بنده ام تقسیم کرده ام نیمی از این سوره برای من و نیمی از آن برای بندة من است.
و هر چه بخواهد اجابت می شود.
هنگامی که بنده می گوید: « بسم الله الرحمن الرحیم » خداوند بزرگ می فرماید بنده ام به نام من آغاز کرد و بر من است که کارهای او را کامل نمایم و برای او در همه حالاتش برکت قرار دهم
و هنگامی که می گوید « الحمدلله ربّ العالمین » خداوند بزرگ می فرماید بنده ام مرا حمد و ستایش نمود و دانست نعمتهایش را که دارد از ناحیه من است و بلاهایی را که از او دور کردم با احسان من بوده است گواه باشید که من نعمتهای سرای آخرت را بر نعمتهای دنیایی او می افزایم و بلایی آن جهان را نیز از او دفع می کنم. همانگونه که بلاهای دنیا را از او دور کردم
و هنگامی که می گوید « مالک یوم الدّین » خدا می فرماید : گواه باشید همانگونه که او حاکمیت و مالکیت روز جزا را از من دانست من در روز حساب، حسابش را آسان می کنم. اعمال نیکش را می پذیرم و از بدیهایش صرف نظر می نمایم
و هنگامی که می گوید: « ایاک نعبد » خداوند بزرگ می گوید بنده ام راست می گوید تنها مرا پرستش می کند من شما را گواه می گیرم که بر عبادتش ثوابی به او بدهم که همه مخالفان عبادت او به حالش حسرت بخورند
و هنگامی که می گوید : « ایاک نستعین » خدا می گوید بنده ام از من یاری خواسته و تنها به من پناه آورده گواه باشید من او را در کارهایش کمک می کنم و در سختیها یاریش می نمایم و در روز پریشانی دستش را می گیرم
و هنگامی که می گوید « اهدنا الصراط المستقیم » خداوند می گوید این خواستة بنده ام برآورده است و او هر چه می خواهد از من بخواهد که من اجابت خواهم کرد و آنچه را امید دارد به او می بخشم و از آنچه بیم دارد ایمنی اش می دهم.
علامه طباطبائی در تفسیر ارزشمند المیزان پس از نقل این روایت می نویسد : این روایت سورة فاتحة الکتاب را تفسیر می کند و دلیلی است براینکه این سوره کلام خدای سبحان است امّا به نیابت از طرف بنده اش که در مقام عبادت و اظهار عبودیت بیان می دارد و پروردگار خویش را ستایش می کند و این سوره در اصل برای عبادت قرار داده شده و در قرآن هیچ سوره ای نظیر آن دیده نمی شود.
#تفسیرالمیزان
May 11
✅پرسش:
چه کسي بر بدن رسول اکرم نماز خواند ؟ چه کسي حضرت را تشييع و تدفين کرد ؟ اگر پاسخ امام علي است آيا کساني که در نماز و دفن رسول نبودند بعدها شکايت نکردند ؟ بدن رسول چند روز بر زمين ماند ؟
🌺پاسخ:
نخستین کسی که بر بدن مطهر حضرت نماز خواند ، امام علی (علیه السلام) بود و سپس یاران پیامبر دسته دسته بر جسد او نماز گذاردند (1)
☘️سليم بن قيس هلالى از سلمان فارسىّ گزارش می کند: خدمت حضرت علىّ رسيدم، و حضرت سرگرم غسل دادن پيامبر بود. زيرا رسول خدا وصيّت فرموده بود كه او را جز علىّ بن ابى طالب كسى غسل ندهد. خود خبر داده بود كه هنگام غسل او، جسد مبارك به هر سمتى كه بخواهد خود بر مىگردد . علىّ پرسيده بود كه هنگام غسل چه كسى مرا كمك مىكند؟ رسول خدا فرموده بود: جبرئيل [تو را يارى خواهد كرد].
🔸چون از كار غسل و تكفين فارغ شد، من و أبوذرّ و مقداد و فاطمه و حسن و حسين (علیهم السلام) وارد شديم، در آن جا حضرت امير جلو ايستاده و ما در پشت آن حضرت بر رسول خدا نماز خوانديم.... سپس هر بار ده نفر از مهاجران و ده نفر از انصار (بيست نفر بيست نفر) را داخل خانه مىنمود، آنان نيز نماز خوانده و خارج مىشدند، به همين ترتيب همه جماعت مهاجر و انصار بر جنازه مطهّر نماز خواندند. (2) .
🔹براساس روایات و گزارشات تاریخی پیامبر(صلی الله علیه و آله) در همان اتاقی که فوت شد دفن شدند و تشییع جنازه ای صورت نگرفته بود.دفن بدن مطهر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) سه روز بعد از وفات ایشان ازحوادث تلخی است که درکتب روایی و تاریخی حتی ازمنابع اهل سنت ذکرشده است(طبقات الکبری ابن سعد،ج2 ص78 ؛مسند احمد،ج6 ص274،242؛سنن بیهقی،ج3 ص409 ؛السیرة النبویةابن کثیر،ج4 ص538 و...)
پی نوشت ها:
1.فروغ ا بدیت،جعفر سبحانی،ص509، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم ،1370.
2.ترجمه احتجاج طبرسی،ترجمه نظام الدين احمد غفارى مازندرانى ، ج1 ص188 ،مرتضوى، بی تا، بی نا.
#سوال
چرا با وجودي كه #خدا به ما #عقل داده بايد #تقليد كرد؟
#پاسخ
اگر:
#معني_تقليد_را_رجوع_به_متخصص_بدانيم_بين_داشتن_عقل_و_تقليد_تضادي_وجود_ندارد.
بلكه عقل به ما مي گويد كه در مورد هر موضوعي كه اطلاعات كافي نداري به متخصص رجوع نما. اگر بيمار شدي به پزشك و اگر قصد ساختن خانه داشتي به بنا و... مراجعه كن. در مسائل و احكام شرعي نيز چنانچه به حد اجتهاد نرسيدي به مجتهدي رجوع كن.
ظاهراً اين شبهه از آنجا پيدا شده كه بعضي خيال مي كنند دسترسي به احكام شرعي كاري آسان و بدون دردسر است و هر كس مي تواند با خواندن ترجمه آيه اي از قرآن به وظيفه شرعي خود عمل نمايد.
در حالي كه:
#اولاً در قرآن مجيد به همه احكام تصريح نشده است
#ثانياً فهميدن مراد آيات نياز به مفسّر دارد كه ناچار بايد به روايات مفسرين حقيقي قرآن كه اهلبيت ـ عليهم السلام ـ هستند رجوع شود.
وقتي به روايات فراوان مراجعه مي كنيم مي يابيم كه بعضي از آنها با ديگر روايات متعارضند و با كنكاش بيشتر به ضعف بعضي از روايات پي مي بريم. و در مواردي هم بايد رفع تعارض از جهت دلالت كرد. شناخت روايت ضعيف از قوي و درك و فهم آيات و روايات و رفع تعارض از آنها و تطبيق آنها بر مورد سئوال نياز به فراگيري علوم مختلفي دارد كه از عهده هر كس ساخته نيست.
لذا فرموده اند اگر مي توانيد اين علوم را فرا گيريد و خود به اجتهاد رسيده به وظيفه عمل نماييد، ولي اگر فرصت كافي براي اين جهت نداريد كه اغلب مردم چنين هستند، بايد به مجتهدي كه اين راه را پيموده مراجعه و تكاليف خود را مطابق با نظر ايشان عمل نمايد و اين گونه تقليد هيچ منافاتي با داشتن عقل و تدبر و تعقل كردن ندارد.
#خدا_عقل_اجتهاد_تقلید
#چرا_وقتی_خدا_عقل_داده_باید_تقلید_کنیم
#سؤال:
خدایی که دائماً حاضر، ناظر وقیّوم است چه نیازی به جانشین وخلیفه دارد؟
#پاسخ:
#اوّلاً جانشینی انسان نه به خاطر نیاز و عجز خداوند است، بلکه این #مقام به خاطر #کرامت و #فضیلت رتبه ی انسانیّت است.
#ثانیاً نظام آفرینش بر اساس #واسطه هاست. یعنی با اینکه خداوند مستقیماً قادر بر انجام هر کاری است، ولی برای اجرای امور، واسطههایی را قرار داده که نمونههایی را بیان میکنیم:
*با این که #مدبّر اصلی اوست: «اللّٰهُ الَّذِی... یُدَبِّرُ»"۱"
لیکن فرشتگان را #مدبّر هستی قرار داده است. «فَالْمُدَبِّرٰاتِ أَمْراً»"۲"
*با این که #شفا به دست اوست«فَهُوَ یَشْفِینِ»"۳"
امّا در عسل #شفا قرار داده است. «فیه شفاء»"۴"
*با این که #علم_غیب مخصوص اوست، «إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلّٰهِ»"۵"
لیکن بخشی از آن را برای بعضی از بندگان صالحش ظاهر میکند. «إِلاّٰ مَنِ ارْتَضیٰ مِنْ رَسُولٍ»"۶"
پس انسان میتواند جانشین خداوند شود و اطاعت از او، همچون #اطاعت از خداوند باشد.
«مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطٰاعَ اللّٰهَ»"۷"و بیعت با او نیز به منزله ی بیعت با خداوند باشد. «انّ اَلَّذِینَ یُبٰایِعُونَکَ... إِنَّمٰا یُبٰایِعُونَ اللّٰهَ»"۸"و محبّت به او مثل محبّت خدا باشد. «من احبّکم فقد احب الله»"۹"
التماس دعا
#منبع
۱-یونس، ۳
۲-نازعات، ۵
۳-شعراء، ۸۰
۴-نحل، ۶۹
۵-یونس، ۲۰
۶-جنّ، ۲۷
۷-نساء، ۸۰
۸-فتح، ۱۰
۹-زیارت جامعه کبیره
#برگرفته_از_تفسیر_نور