شرح-حکمت-2-بخش-3-طمع-ورزی.mp3
532.1K
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت2 3⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
🌹 شرح #حکمت2 (۳)
🔻سه راه پیشگیری و درمان طمع ورزی در نهج البلاغ بیان شده است:
1. یاد مرگ : دربند دوم خطبه ۱۸۸ می فرمایند: «مردم شما را به یاد آورى مرگ، سفارش مى کنم، از مرگ کمتر غفلت کنید، چگونه مرگ را فراموش مى کنید در حالى که او شما را فراموش نمى کند و چگونه طمع مى ورزید در حالى که مرگ به شما مهلت نمى دهد».
2. عدالت و مساوات : در بند یک نامه ۲۷ به محمد بن ابی بکر می نویسند:« با مردم فروتن باش، نرمخو و مهربان باش، گشاده رو و خندان باش. در نگاه هایت و در نیم نگاه و خیره شدن به مردم به تساوى رفتار کن، تا بزرگان در ستمکارى تو طمع نکنند و ناتوان ها از عدالت تو مأیوس نگردند» .
🔻در نامه۴۶ به مالک اشتر می نویسند: «در نگاه و اشاره چشم، در سلام کردن و اشاره کردن با همگان یکسان باش تا زورمندان در ستم تو طمع نکنند و ناتوانان از عدالت تو مأیوس نگردند»
3. تقوا : در بند مربوط به سیمای کارگزاران دولتی در نامه ۵۳ می نویسند:« از خاندان هاى پاکیزه و با تقوى، که در مسلمانى سابقه درخشانى دارند انتخاب کن، زیرا اخلاق آنان گرامى تر و آبرویشان محفوظ تر و طمع ورزیشان کمتر و آینده نگرى آنان بیشتر است».
↩️ ادامه دارد...
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
ختم نهج البلاغه
🌳شجره آشوب« قسمت سوم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻امت من هم به ز
🌳شجره آشوب« قسمت چهارم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻و دختر ابوبکر (عایشه) نیز علیه علی خروج می کند و همانطور که یوشع با صفورا برخورد کرد، علی نیز با عایشه برخورد می کند.
🔻رسول خدا در مورد دیگری، معاویه را به فرعون امت، عمرو عاص را به سامری، ابوموسی اشعری را به جاثلیق تشبیه کرد. این نمادها، همگی مربوط به بنی اسراییل است که نشان می دهد همانطور که در امت حضرت موسی، گمراهانی همانند فرعون و سامری وجود داشتند، در امت اسلام نیز چنین افرادی با طرز فکر و سیره آن ها وجود دارند.
🔻 در روایتی دیگر، پیامبر اکرم، زیاد را به هامان، سعید بن عاص را به قارون، ابوموسی را به سامری تشبیه کرد. ایشان فرمود...
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
🔹متن سهم روز پنجم را از طریق لینک زیر مطالعه بفرمایید🔻
https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13393
🔹 فایل صوتی ختم روز پنجم🔻
https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13394
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
شرح-حکمت-2-بخش-4-افشای-مشکلات-شخصی.mp3
925.4K
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت2 4⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
🌹 شرح #حکمت2 4⃣
⏬دوم افشا کردن مشکلات شخصی نزد دیگران:
🔷اگر افشا کردن مشکلات شخصی نزد متخصص برای حل مشکل باشد مثل مراجعه مریض به پزشک یا مراجعه به قاضی اشکالی ندارد. اما مقصود امیرالمومنین مواردی است که انسان مشکلات و گرفتاری های خودش را پیش دیگران بازگو می کند، در حالی که نه آنها میتوانند کاری بکنند نه مسئولیتی دارند. در خطبه 105 می فرمایند:« خدا را، مبادا شکایت نزد کسى برید که نمى تواند آن را بر طرف سازد، و توان گره گشایى از کارتان ندارد». واین باعث ذلت و خواری میشود.
🔷در حکمت 427 فرمودند: «کسى که از نیاز خود نزد مؤمنى شکایت کند، گویى به پیشگاه خدا شکایت برده است، و کسى که از نیازمندى خود نزد کافرى شکوه کند، گویى از خدا شکوه کرده است». لذا بردن شکایت و مشکلات شخصی نزد مومن هم برای اینکه مومن برای رفع آن دعا بکند و حاجت ما را نزد خدا ببرد اشکال ندارد.
🔷 مقصود کلی حکمت 2 این است که در مقابل این افشای مشکلات، انسان رازداری را تمرین بکنیم یعنی انسان مشکلات خودش را، که بخشی مالی ،خانوادگی و شخصی است باید بتواند در سینه خودش مدیریت بکند لذا حضرت در حکمت 6 فرمودند:« سینه خردمند صندوق راز اوست....» و این رازداری در حکمت 48 به عنوان نشانه صحت اندیشه بیان شده وفرمودند:«پیروزى در دوراندیشى، و دور اندیشى در به کار گیرى صحیح اندیشه، و اندیشه صحیح به راز دارى است».
🔷 در حکمت 162 فرمودند : «آن کس که راز خود را پنهان دارد، اختیار آن در دست اوست».
🔷در بند 10 نامه 31 خطاب به امام مجتبی می نویسند: « هر گاه خدا را بخوانى، ندایت را مى شنود، و چون با او راز دل گویى راز تو را مى داند، پس حاجت خود را با او بگوى، و آنچه در دل دارى نزد او باز گوى، غم و اندوه خود را در پیشگاه او مطرح کن، تا غم هاى تو را بر طرف کند و در مشکلات تو را یارى رساند».
✅ در نتیجه این صبر وبردباری در نگه داشتن اسرار و زبان بستن از افشای اسرار خودش یک فضیلت بسیار بزرگ است مخصوصا برای کسانی که میخواهند یک مسئولیت بزرگ به عهده بگیرند یا مسئولیتی برعهده دارند.
در حکمت 176 می فرمایند : «بردبارى و تحمّل مشکلات، ابزار ریاست است». که به آن سعه صدر(سینه گشاده) می گویند.
✅ نتیجه مراقبت ازاسرار و مشکلات شخصی در بند 2 خطبه 99 می فرمایند : « پس در عزّت و ناز دنیا بر یکدیگر پیشى نگیرید، و فریب زینت ها و نعمت ها را نخورید و مغرور نشوید و از رنج و سختى آن ننالید و ناشکیبا نباشید، زیرا عزّت و افتخارات دنیا پایان مى پذیرد، و زینت و نعمت هایش نابود مى گردد، و رنج و سختى آن تمام مى شود».
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
ختم نهج البلاغه
🌳شجره آشوب« قسمت چهارم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻و دختر ابوبک
🌳شجره آشوب« قسمت پنجم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻همانطور که سامری می گفت به من نزدیک نشوید، ابوموسی نیز چنین سخنی می گوید که به معنای عدم جنگ در هنگام قیام امام علی در برابر دشمنان است.
🔻در روایتی دیگر در کتاب سلیم آمده است: « حضرت علی علیه السلام، مى خواست از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله سؤال كند و ما هم مى شنيديم، ولى خود پيامبر صلى اللَّه عليه و آله ابتداء فرمود: «برادرم، نشنيدى دشمن خدا چه گفت؟! جبرئيل كمى قبل از اين نزد من آمد و به من خبر داد كه او (عمر) سامرى اين امّت است و رفيقش (ابو بكر) گوساله آن است»
🔻بعد از رسول خدا، این خط فکری توسط امیر مومنان دنبال شد و ایشان نیز در مواردی خبر شباهت اتفاقات میان امت بنی اسراییل و پیامبر خبر دادند.
🔻 حضرت در نامه 69 نهج البلاغه، در بیانی کلی می فرمایند: «و حقّى را كه در زندگى گذشتگان بود تصديق كن، و از حوادث گذشته تاريخ، براى آينده عبرت گير، كه حوادث روزگار با يكديگر همانند بوده، و پايان دنيا به آغازش مى پيوندد، و همه آن رفتنى است.»
🔻بعد از قتل خوارج، امام به کسانی که می گفتند خوارج از بین رفتند...
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🔹متن سهم روز ششم را از طریق لینک زیر مطالعه بفرمایید🔻
https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13404
🔹 فایل صوتی ختم روز ششم🔻
https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13405
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 گرایش تو به آن کس که تو را نخواهد، سبب خواری تو است.
📒 نهج البلاغه حکمت ۴۵۱
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
1صفت رذیله بخل- شرح حکمت۳.mp3
5.93M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت3 1⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
✨الْبُخْلُ عَارٌ وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ .
💠 بخل ننگ و ترس نقصان است و تهیدستی مرد زیرک را در برهان کند میسازد و انسان تهیدست در شهر خویش نیز بیگانه است.
📒 نهج البلاغه #حکمت3
🔴 شرح حکمت ۳ بخش اول
🔻در زمینۀ بخل، امیرالمؤمنین مطالب بسیار مهم و جالبی در نهجالبلاغۀ شریف دارند که در چند بخش ارائه میشود:
🔷1. تعریف بخل
بخل در مقابل سخاوت، یعنی در جایی که انسان وظیفه دارد ببخشد و عطا کند، مانعی از درون نگذارد که ببخشد و از اعطا خودداری کند.
🔷2. ماهیت بخل
امیرالمؤمنین معتقدند اگر صفت بخل در کسی تحقق پیدا کرد، آنجا کانون همۀ بدیها و عیبها خواهد بود.
🔹2.1 در حکمت 378 میفرمایند: «بخلورزیدن کانون تمام عیبها و مهاری است که انسان را بهسوی هر بدی میکشاند.»
🔹2.2 برای اینکه ذات پلید بخل را خوب ترسیم کنند و در ذهن ما حک کنند، در حکمت 195 زبالههای آلوده و متعفن را حاصل و نتیجۀ بخل میدانند. آن حضرت در حالی که در راه از کنار مزبلهای عبور میکردند فرمودند: «این همان است که بخیلان به آن بخل میورزند.» در روایت دیگری نقل شده است که: «این چیزی است که دیروز بر سر آن رقابت میکردید.»
🔹2.3 بر این اساس، امام بخل را از شعبههای جهل و بیعقلی و حماقت میدانند؛ لذا از بخیل تعجب میکنند و در حکمت 126 میفرمایند: «در شگفتم از بخیل؛ بهسوی فقری میشتابد که از آن میگریزد و سرمایهای را از دست میدهد که برای آن تلاش میکند. در دنیا مانند تهیدستان زندگی میکند، اما در آخرت مانند سرمایهداران محاکمه میشود.» یعنی رفتاری که بخیل انجام میدهد با آرزویی که دارد اصلاً سازگار نیست؛ یعنی اینکه بخیل برعکس آنچه در دل دارد و آرزومند است رفتار میکند.
🔻مولا همانگونه که بخل را اینقدر زشت میدانند، سخاوت را یکی از چهار ستون استوارشدن و محکمشدن دین و دنیا میدانند و در حکمت 372 به جابربنعبدالله انصاری میفرمایند: «ای جابر، استواری دین و دنیا به چهار چیز است:
1. عالمی که به علم خود عمل کند؛
2. جاهلی که از آموختن سر باز نزند؛
3. بخشندهای که در بخشش بخل نورزد؛
4. فقیری که آخرت خود را به دنیا نفروشد.
پس هرگاه عالم علم خود را تباه کند، نادان به آموختن روی نیاورد و هرگاه بینیاز در بخشش بخل ورزد، تهیدست آخرت خود را به دنیا فروشد.»
🔹2.4 در منطق امیرالمؤمنین بخل و سخاوت (یعنی نبخشیدن و بخشیدن، انفاقنکردن و انفاقکردن) یکی از اسباب آزمایش الهی هستند؛ لذا دربند 5 خطبۀ 183، با استناد به آیۀ «ان تنصروا الله ینصرکم» و آیۀ دیگری درباره قرضالحسنه این نکته و آزمایش الهی را اینگونه بیان فرمودند: با اموال خود انفاق کنید، از جسم خود بگیرید و بر جان خود بیفزایید، و در بخشش بخل نورزید؛ چراکه خدای سبحان فرمود: «اگر خدا را یاری کنید، شما را پیروز میگرداند و قدمهای شما را استوار میدارد.» و فرمود: کیست که به خدا قرض نیکو دهد تا خداوند چندبرابر عطا فرماید و برای او پاداش بیعیبونقصی قرار دهد.» یاریخواستن خدا از شما بهجهت ناتوانی نیست، و قرضگرفتن خدا از شما برای کمبود نمیباشد. در حالی از شما یاری خواسته که: «همۀ لشکرهای آسمان و زمین در اختیار اوست و خدا نیرومند و حکیم است.» و در حالی از شما طلب وام میکند که همۀ گنجهای آسمان و زمین به او تعلق دارد و خدا بینیاز و حمید است. بلکه خواسته است شما را بیازماید که کدام یک از شما نیکورفتارتر است.
↩️ ادامه دارد...
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
ختم نهج البلاغه
🌳شجره آشوب« قسمت پنجم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻همانطور که سا
🌳شجره آشوب« قسمت ششم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻فرمود: نه، سوگند به خدا هرگز! آنها نطفههايى در پشت پدران و رحم مادران وجود خواهند داشت، هر گاه كه شاخى از آنان سر برآورد قطع مىگردد تا اينكه آخرينشان به راهزنى و دزدى تن در مىدهند.
🔻امام بعد از دیدن سستی یاران خود در نبرد با اصحاب معاویه فرمود: همانطور که بنی اسراییل در عهد موسی، در تیه سرگردان شدند، شما نیز بعد از من چند برابر آن ها سرگردان می شوید.
🔻بعد از وفات رسول خدا، هنگامی که امام با دشمنی اهل سقیفه و ضایع شدن حق خود مواجه شد، بر سر قبر پیامبر رفت و فرمود: « یابن ام ان القوم استضعفونی و کادوا یقتلوننی(اعراف:150)
🔻برادر! پس از درگذشت تو، این گروه مرا ناتوان شمردند ونزدیک بود که مرا بکشند». این جمله اشاره به آیه ای دارد که هارون به حضرت موسی فرمود.
🔻علاوه بر اینها شباهت هایی نیز در عمل اتفاق افتاد. برای مثال همانطور که در زمان بنی اسراییل، خورشید برای یوشع بن نون که وصی موسی علیه السلام بود، برگشت، برای امام علی (ع) نیز به عنوان وصی رسول خدا برگشت. در روایت آمده است که خورشید دوبار برای امام علی علیه السلام برگشت؛ یک بار در زمان رسول خدا (ص) و یک بار بعد از وفات ایشان....
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨_______🌟_______✨
تبادل شبانه:
✅ کانال استاد مهدوی ارفع با موضوعات:
✅ تربیتی
✅ تحلیل سیاسی
✅ فرهنگی و هنری
✅ نهج البلاغه
و......
هم اکنون به جمع مخاطبان استاد مهدوی ارفع در ایتا بپیوندید....👇
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
🔹متن سهم روز هفتم را از طریق لینک زیر مطالعه بفرمایید🔻
https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13412
🔹 فایل صوتی سهم روز هفتم🔻
https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13413
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄