eitaa logo
خط فرهنگ
492 دنبال‌کننده
507 عکس
91 ویدیو
25 فایل
سلسله نشست‌های🔸️خط فرهنگ🔸️ " تأملی در باب فرهنگ و جامعه " . . پنجشنبه‌ها؛ حسینیه مسجد محمدیه، اتاق خط فرهنگ قم، خیابان ۱۹‌دی📍 📨ارتباط با ما: @khatte_farhang_adm مجموعه فرهنگی تربیتی محمدیه پایگاه بسیج سرهنگ طاهایی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اندیشکده فکر فردا
هدایت شده از اندیشکده فکر فردا
هدایت شده از اندیشکده فکر فردا
هدایت شده از اندیشکده فکر فردا
هدایت شده از اندیشکده فکر فردا
💠 ملاحظات و الزامات حکمرانی در حوزه حجاب: 1⃣ ملاحظات ناظر به برنامه‌ریزی 2⃣ ملاحظات ناظر به مقام اقدام 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 اشاره: ❇️ با حضور 24 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد. محورهای اصلی در سه حوزه طبقه‌بندی شد که اکنون در حال معرفی محور دوم هستیم: 🔻محور اول: بسترها و زمینه‌های گسترش ناهنجاری حجاب 🔻محور دوم: الزامات و ملاحظات حکمرانی حجاب 🔻 محور سوم: راهکارها و راهبردهای مقابله با ناهنجاری حجاب ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔@fekrefarda 🆔@D_gofteman
هدایت شده از اندیشکده فکر فردا
💬 چالش حجاب 🔸 حجت‌الاسلام حسین ایزدی ▫️محقق و پژوهشگر @khatte_farhang
چالش حجاب.m4a
47.56M
📢صوت نشست 🔹 «صورت بندی ایده ها و راهکارهای موجود برای کنترل مسئله حیاتی حجاب» 🔸 حجت الاسلام حسین ایزدی @khatte_farhang
🔴 بخش اول 📌 سال ۱۴۰۱ بعد از قصه مهسا، با دیدن تغییر کنش اجتماعی برخی دختران و تغییر فضا و اقدام عده‌ای به کشف حجاب، به این فکر افتادیم که در فصل تابستان و هم‌زمان با گرمای هوا کشف حجاب شدت بیشتری پیدا خواهد کرد. بااینکه با افراد زیادی ابراز دغدغه کرده و طرح هایی را به مجموعه های حکمرانی و فرهنگی کشور ارائه میکردیم ولی بخاطر عدم همراهی و عدم دغدغه سازمان ها و نهادها، به در بسته میخوردیم. 🔻به‌هرحال مجموعه نشست‌هایی باعنوان برگزار کردیم که در طول یک ماه از ۲۴ استاد و صاحب نظر در مسئله زنان و موضوع حجاب دعوت شد و سعی کردیم حرف کسانی که در مقوله حجاب صاحب ایده بودند را بشنویم و مورد بررسی و گفتگو قرار بدهیم. 🔻ارائه پیش رو که خدمتتان عرض میکنیم خروجی برخی ازاین نشست ها است. بخاطر کوتاهی زمان جلسه به چکیده همین تعداد جلسات اکتفا میکنیم. ▫️ادامه دارد... @khatte_farhang
🔴 بخش دوم 📌 چند نکته قبل از شروع رویکرد ها باید بیان شود: 🔻اولاً؛ باید توجه داشته باشیم که اساساً پیچیده هست و یک خطی نیست و وقتی در دوران مدرن زندگی میکنیم طبیعتا پیچیده تر هم میشود. این پیچیدگی اگر مدنظر ما نباشد نگاه ما تک بعدی میشود و این افت ها دارد. مسئله حجاب نیز یکی از مسائل اجتماعی است که دارای پیچیدگی های خاصی است و نمی‌توان با نسخه‌های تک خطی آن را حل کرد. البته بحث از علت پیچیده بودن مسئله اجتماعی جای بحث مستقل دارد بخشی دارای زاویه انسان‌شناسانه است و برخی دارای زاويه جامعه‌شناسانه یک روش این است که از طریق عقلانیت جمعی به سمت حل ان مسئله برویم؛ مسئله اجتماعی و فرهنگی مسئله لایه لایه و ذو ابعاد است پس باید تمامی حوزه ها را ادراک کرد و چنین چیزی هم کار یک تخصص نیست و باید با دسته ای از تخصص ها و نگرش ها مسئله را بررسی کرد. این موجب میشود که شما یک جامعیت پیدا کنید که در حل مشکل بمراتب کاربردی تر و واقعی تر و مفیدتر از نگاه تک بعدی واقع میشود. ما از این مسیر رفتیم و سعی کردیم از افراد صاحب نظری که اتفاقا نسبت به همدیگر نگاهی به شدت متضاد داشتند دعوت کنیم، با این رویکرد سعی داشتیم نحوی از را در نظر بگیریم. حرف ها و سخنان صاحب نظران نقاط اشتراک و افتراق زیادی داشت و در نهایت، ما علل و زمینه های شکل گیری بی حجابی را که بررسی کردیم به حدود ۱۶۰ علت رسیدیم. 🔻دوماً؛ حجاب در نظام اولیت ها کجا قرار می‌گیرد؟ ابدا مسئله حجاب مسئله اول جمهوری اسلامی نیست و کسانی که میگویند حجاب مسئله اصلی انقلاب و جمهوری اسلامی هست، عملا فهم درستی از انقلاب ندارند. فلذا این افرادی که سعی میکنن چالش حجاب را در ردیف اول قرار دهند به تبع اینکه در اتمسفر واقعی انقلاب فکر نمیکنند و عمل نمیکنند، راه غلطی را طی کرده و از انقلاب دور میشوند. 🔻سوماً؛ چیزی که مهم است روش شناسی و روش حل مسئله میباشد. حجاب اولین چالش ما نبوده و اخرین چالش هم نخواهد بود، ما در رویداد ایده‌پردازی حجاب و فرآیند تولید دومجلد کتابی که در نهایت داشتیم، کوشیدیم نوعی حل مسئله اجتماعی از طریق تجمیع عقلانیت جبهه‌ای ذیل اندیشه رهبری تمرین کنیم. ▫️دراین بحث به صورت‌بندی ایده‌های موجود در مسئله حجاب می‌پردازیم. ما با شش دسته راهکار رو به رو هستیم و ذیل هر کدام از اینها هم راهکار هایی وجود داره که در ادامه بیان خواهیم کرد. ▫️ادامه دارد... @khatte_farhang
هدایت شده از طرح قاصدک «مجموعه محمدیه»
طرح تابستانه آموزشی تفریحی قاصدک 🌱 ویژه دانش آموزان پسر پایه های تحصیلی: ▪️ هفتم به هشتم ▪️هشتم به نهم ☎️ برای ثبت نام، پایه تحصیلی و اسم و فامیل خودتون رو به شماره یا شناسه زیر ارسال کنین:
۰۹۱۹۹۷۵۶۲۴۴
@ghasedak_mftm 🔺 زمان آزمون: جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🕌خیابان ۱۹دی روبروی کوچه ۷۳ مسجد محمدیه 📌 به دوستاتون هم اطلاع بدین! ✅ برای کسب اطلاعات بیشتر هم میتونین تو کانال طرح قاصدک عضو بشین 👇: https://eitaa.com/ghasedak_1403
خط فرهنگ
🔴 بخش دوم 📌 چند نکته قبل از شروع رویکرد ها باید بیان شود: 🔻اولاً؛ باید توجه داشته باشیم که #مسئله
🔴 بخش سوم 🖋️صورت بندی ایده های حل مسئله حجاب: 📌اولین رویکرد، پاسخ از زاویه رویکرد های قانونی- حاکمیتی است. این افراد باور دارند که با رویکردی صرفاً قانونی میتوان مسئله حجاب را حل کرد. یک نکته در اینجا این هست که بدیهی ست که حاکمیت باید از راه قانونی هم وارد شود ولی این متوقف بر این است که تفاوت اقتدار و اقتناع را مشخص کنیم و بدانیم مرز هر کدام چیست؟ اگر تصمیم بر این شد طرحی همچون گشت ارشاد اجرا شود باید چه ملاحظه ای داشته باشد؟ ون به خیابان برده شود یا به سبک دیگری اقدام شود؟ رویکرد قانونی سه طیف از ایده‌ها را شامل می‌شود: 1️⃣ یک طیف، جریان انقلابی قشری؛ جریانی که اعمال حداکثری قانون را خواهان هست بلا قید و بلا شرط؛ حرفشان بطور ساده این است که حکومت از اول دچار اشتباه شد، مگر حجاب قانون جمهوری اسلامی نیست و… راهکارشان هم برای به عنوان مثال چنین است که در بعضی موقعیت ها خدمات اجتماعی برای فرد بی حجاب ممنوعیت داشته باشد، یعنی مغازه سوپر مارکت در صورتی که جنس و کالایی به فرد بی حجابی بدهد، باید توسط شورای اصناف مجازات شود. 2️⃣ دومین طیف، بیشتر متعلق به کمیسون مجلس است، اینجا نیز قانون گرایی مطلق برقرار است البته با دقت هایی، مثل تدوین لایحه عفاف و حجاب که تلاش دارد تا یک قانون معتدل و متناسب با مقام تحقق را محقق کند. لذا حل مسئله با قانون است اما کمی معقولانه تر مسئله را پیگیری می‌کند و آن رویکرد حداکثری بدون ملاحظات اجتماعی را دنبال نمی‌کند. اما با این حال از آسیب های این رویکرد عدم رعایت ضوابط تقنین و مناسبات تحقق و اجرا و قانون را می‌توان بیان کرد. 3️⃣ طیف سوم یک مقداری جلو تر میرود، اسمش را میزاریم حکمرانی حجاب؛ بیان رویکرد حکمرانی حجاب این است که حاکمیت قانونی ورود کند اما حل مسئله را فقط از ناحیه قانونی و حکمرانی نبینید، باور دارند که این جنس مسائلی مثل حجاب زوایایی دیگر هم دارد. ببیانی دیگر یعنی یک ضلع از کار، اعمال قانون میباشد. دفاع از برخورد سلبی است و در ضمن برخورد سلبی باید باقی زوایارا هم لحاظ کرده و تدبیر کند، به عنوان مثال تعمین پوشاک ارزان ومناسب. در یک کلام علاوه بر برخورد سلبی برخورد ایجابی هم باشد. مصداق این رویکرد طراح ایده زیست عفیفانه است. در خود همان برخورد سلبی ایشان قائل به چیزی شبیه به کلینیک حجاب هم هستند، به این قائل هستند که وقتی مکشفه ای دستگیر شد، اجازه داده شود تا یکسری مشاور و روانشناس و روحانی مسلط حضور داشته باشند و در کلینیک حجاب با خانم مکشفه صحبت کنند و زمینه های روانی اورا را کشف کنند و… . این فهم عمیق تر هست ولی همچنان وزن اصلی، بر روی قانون سوار است. ⚪ادامه دارد... @khatte_farhang
خط فرهنگ
🔴 بخش سوم 🖋️صورت بندی ایده های حل مسئله حجاب: 📌اولین رویکرد، پاسخ از زاویه رویکرد های قانونی- حاکم
🔴 بخش چهارم 📌دومین رویکرد، رویکرد فرهنگی ست که در اینجا نیز با سه طیف افراد سروکار داریم: 1️⃣ بعضی قائل به ورود و نقش آفرینی حلقه های میانی هستند، میگویند حلقه های میانی باید مکفل این ماجرا باشند و جنس کارشان کار فرهنگی میباشد. «البته باید توجه داشت فهم افراد از کار فرهنگی و منظور از حلقه های میانی متفاوت هست»؛ در این رویکرد می‌گویند باید از ظرفیت محله و منطقه استفاده کنیم. 2️⃣ طیف دوم کار فرهنگی به معنای تبلیغ چهره به چهره است؛ داعیه دار این قصه موسسه امیربیان هستند، این دوستان تجارب متعددی داشتند، از گفتگو حتی با سلبریتی ها، در اوج اتفاقات زن زندگی ازادی و این گفتگوها موثر هم واقع می‌شدند. اصل سخن رویکرد چهره به چهره این هست که ما با این منتقدین تا بحال به طور شایسته گفتگو نکردیم، با این چنین کار فرهنگی میتوانیم درصدی از آسیب های حجاب را جبران کنیم. در تبلیغ چهره به چهره هم اقناع هست و هم اطلاع رسانی و کشف واقع و هم شکستن دیوار بی اعتمادی طرفین. 3️⃣ طیف سوم، ایده شان فرهنگ به مثابه هویت سازی ست، یکی از صاحب ایده ها در این رویکرد میگویند: مسئله این است که باید برای دختر امروزی هویت تولید کنیم. در اصل؛ هویت، انگاره من از خویشتن هست و من اگر از خود یک قرائت فاخر داشته باشم و آن هم در مقیاسی تمدنی، ایجاد حس مقاومت و مبارزه میکنم، احساسی که باور دارد حجاب هویت دختر عصر انقلاب است، اینکه حجاب هویت اوست، اینکه حجاب مرز و لبه و علَم مبارزه دختر عصر انقلاب است با مدرنیته و و تمدن غرب. ⚪ادامه دارد... @khatte_farhang
خط فرهنگ
🔴 بخش چهارم 📌دومین رویکرد، رویکرد فرهنگی ست که در اینجا نیز با سه طیف افراد سروکار داریم: 1️⃣ بعضی
🔴 بخش پنجم 📌سومین رویکرد، رویکرد های اجتماعی ست و ما حداقل دو قرائت می‌توانیم مطرح کنیم: 1️⃣ اولین طیف، تعبیر ولاء اجتماعی را بیان می‌کند. می‌گویند ما یک ولایت طولی داریم و یک ولایت عرضی. ولایت طولی، ولایت حاکم بر مردم هست و ولایت عرضی ولایت مردم بر مردم. ما در حاکیمت تمام توجهمان به ضلع اول بود. در ولایت عرضی مردم می‌توانند یک نوع نسبتی با حاکم نیز داشته باشند، در این ولایت، مردم هم احساس مسئولیت دارند و هم امکان اعمال مسئولیت اجتماعی. اگر این رابطه برقرار شود، امکان اثرگذاری اجتماعی و پذیرش طرفین نسبت به‌هم افزایش می‌یابد چرا که احساس رابطه طرفینی واقعی ایجاد می‌شود. 2️⃣ طیف دیگر، رویکردشان ورود زن طراز انقلاب اسلامی برای حل مسئله است. می‌گویند که مشکل ما در تحقق قوانین هست نه در اصل وجود قوانین، زیرا قانون داریم ولی نمیتوانیم محققش کنیم، لذا، زن طراز انقلاب را با این قرائت که این بانو نقش اجتماعی ای برای خودش دارد و ورود میکند و حضور اجتماعی دارد و امکان اثر گذاری دارد، تعریف می‌کند. ⚪ ادامه دارد... @khatte_farhang
خط فرهنگ
🔴 بخش پنجم 📌سومین رویکرد، رویکرد های اجتماعی ست و ما حداقل دو قرائت می‌توانیم مطرح کنیم: 1️⃣ اولین
🔴بخش ششم و پایانی 📌 رویکرد چهارم، رویکرد تربیتی است، مسئله نیز در اینجا این است که انسان بر اساس اختیار و انتخاب زیست میکند و نظام اموزشی شما مبتنی بر توسعه انتخاب گری انسان نیست. لذا انگیزه ها درونی سازی نمی‌شود و وقتی چنین شد انسان ها متظاهر می‌شوند و تظاهر می‌کنند به یک رفتار. برای مثال انگیزه ای ندارد الا اجبار مدرسه که چادر بپوشد، در اینجا چادر یا پوشش محصول انتخاب و محصول انگیزه درونی و محصول اگاهی نبوده. در این فرایند، فضا به سمت نقد نظام تعلیم و تربیت حرکت میکند؛ این یک ضلع ان نقد اموزش رسمی به معنای مدرسه بوده و یک ضلع دیگر نقد آموزش غیر رسمی یعنی خانواده میباشد. اساسا تراز تعلیم و تربیت جامعه مذهبی ما به مراتب پایین هست. 📌 رویکرد پنجم؛ رویکرد رسانه ای شناختی؛ میگویند که رسانه، شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام ما را به سمت تغییر زیست برده است، جهان ما از جهان حقیقی به جهان مجازی منتقل شده و باعث تولید زیست اجتماعی جدیدی برای جامعه شده است. کسی که کاربر فلان شبکه اجتماعی هست به طور طبیعی شهروند آن زیست جهان نیز هست، ببیانی دیگر، کسی هم که شهروند یک شهری باشد به همان شکل هم زندگی میکند، اگر فردی کرد باشد لباس کردی و اگر اینستاگرامی باشد لباس اینستاگرامی بر تن میکند. لذا وقتی زیست بودم اینستاگرام باشد نمی توان کاری کرد فلذا راهکار تقویت رسانه داخلی و بومی سازی ست. 📌 رویکرد ششم؛ رویکرد ترکیبی است، در رویکرد ترکیبی میگویند که اساسا مسئله ذو ابعاد هست، مگر میتوان مسئله را یک بعدی حل کرد، در چالش حجاب به ۱۶۰ علت توسعه کشف حجاب رسیدیم، پس هنگامی که با چنین مسئله ای رو به رو میشویم طرحی کلان و جامع باید محیا کرد و با اطمینان خاطر پا به عرصه اجرا گذاشت. به این ترتیب در رویکرد ترکیبی، ابتدا جغرافیای بحث باید تبیین شود، میزان وزن هر کدام از عوامل تبیین شود و بعنوان مثال، قدم هایی را مشخص کنیم و اگر حل مسئله حجاب ۱۰ قدم دارد و قدم ۹ ان طرح نور و گشت ارشاد میباشد، ابتدا باید قدم های اولیه طی شود تا بعد به قدم نهم و طرح نور برسیم. ⚪ پایان. @khatte_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌎 مارگ بار اسرائیل / مارگ بار آمریکا 🔴 بخش اول 🖋️ تقریبا از ۷ اکتبر «طوفان الاقصی» تا همین لحظات، تحولات جدیدی در کل عالم اتفاق افتاده است که نمیشود به سادگی از آن گذشت و این اتفاقات جهانی را عادی تلقی کرد. 🔻 مسئله مهم این است که این نقطه عطف را جدی بگیریم و بیشتر وارد واکنش بشویم و نظاره کنیم که در چه دو راهی تاریخی به سر میبریم. 🔻 در ابعاد بسیاری وجود دارد که بشدت توانایی تحلیل و بررسی دارد. 🔻 یکی از این موضوعاتی که می‌توان به آن پرداخت، جنس واکنش متفاوتی ست که در غرب و کشور های اروپایی نظاره می کنیم. 🔻 خبرهای جالبی این مدت اخیر به گوش می‌رسد از اعتراضات و اعتصابات در دانشگاه های خارجی «حتی در اروپا و آمریکا» که دغدغه ای شد تا مطالب استاد مهدی افراز در نشست ۴۵ سال بعد را دوباره بررسی کنیم. 📌 گویا همچنان بشدت مشغول فعالیت بوده و خیابان ها و دانشگاه های اروپا نیز همچنان می‌باشند. ⚪ ادامه دارد... @khatte_farhang .
. بخشی از کلام امیرالمؤمنین: (خدایا تو خود شاهدی، آنچه از جانب ما صورت گرفت نه تلاشی بود برای کسب قدرت و نه فزونی ثروت. بلکه می‌خواهیم نشانه های دین تو را برگردانیم) . و ما جز عمل به سیره علوی در « شهید جمهور سید ابراهیم رییسی » چیزی ندیدیم. _ تسلیت بابت شهادت سید محرومان _ @khatte_farhang .