هدایت شده از بصیرت سیاسی
🔴واکنش برگزارکنندگان سخنرانی «مطهری» به اظهارات وی
مسئول سیاسی بسیج دانشگاه شهیدبهشتی:
🔹نوبت به بخش پرسش و پاسخ رسید و آقای مطهری نیز به سوالات پاسخ داد، البته در خیلی از موارد پاسخهای قانع کنندهای به سوالات داده نشد. مثلاً آقای مطهری حرفی را می زد و بعد هم همان حرف را نقض می کرد، یا اینکه حرف هایی که در گذشته درباره تعامل با آمریکا و مسائل سیاست خارجی زده بود را تکذیب کرد.
🔹این مسئله موجب شد تا یکی از دانشجویان در پاسخ به رفتار متناقض آقای مطهری اعتراض کند و به همین دلیل به عنوان یک دانشجو و جوان به آقای مطهری گفت که آقای دکتر شما باید قرص فراموشی همراه داشته باشید.
🔹وی در پاسخ به این دانشجو گفت که «من قرص های زیادی به همراه دارم اگر شما خواستید قرص ضد بارداری هم همراه دارم!»
🔹چه این پاسخ که از روی ناراحتی و عصبانیت داده شده باشد و چه از سوی مزاح و شوخی یک حرف ناصحیح و غیر اخلاقی است.
🔹کسانی که در برنامه حضور داشتند دانشجویان خانم و آقا بودند و بیان این اظهارات از سوی آقای مطهری خیلی تفاوتی را در اینکه مخاطب پسر بوده یا دختر ایجاد نمیکند.
💠http://eitaa.com/joinchat/4126343189C0df58e261b
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
♨️ #مجموعه_جلسات تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔰 حجت الاسلام سید محمد هاشمی
👈 ارائه شده در جمع دانشجویان دانشگاه الزهرا تهران و بسیج دانشجویی دانشگاه های شیراز/ تابستان 98
👈 تعداد: 4 جلسه
📌 لینک دانلود صوت جلسات
👇 👇 👇 👇
🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/1385
#کلام_ولی
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
💢 یک طرح فکری با نتایجش
🌐 يادم هست، در زماني که در قم تحصيل ميکردم، يک روز خودم و تحصيلاتم و راهي را که در زندگي انتخاب کردهام ارزيابي ميکردم؛ با خود انديشيدم که آيا اگر بجاي اين تحصيلات، رشتهاي از تحصيلات جديد را پيش ميگرفتم بهتر بود يا نه؟
🌐 آن ايام، تازه با حکمت الهي اسلامي آشنا شده بودم ... #يک_طرح_اساسي در فکرم ريخته شده بود که زمينه حلّ مشکلاتم در يک #جهانبيني گسترده بود؛ در اثر درک اين مطلب و يک سلسله مطالب ديگر از اين قبيل، به اصالت معارف اسلامي اعتقاد پيدا کرده بودم...
🌐 در اين وقت فکر کردم ديدم اگر در اين رشته نبودم ... همه چيز ديگر چه از لحاظ مادّي و چه از لحاظ معنوي، ممکن بود بهتر از اين باشد که هست، اما تنها چيزي که واقعاً نه خود آن را و نه جانشين آن را داشتم همين #طرح_فکري بود با نتايجش؛ الآن هم بر همان عقيدهام.
📚 شهید مطهری، عدل الهی ص 99
#الگو
#حوزه_علمیه
#اندیشه_مطهر
#طلاب_جدیدالورود
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
♨️ #مجموعه_جلسات تدریس فشرده کتاب جهان بینی توحیدی و انسان و ایمان از آثار شهید مطهری
🔰 سید مجتبی جواهری
💢💢💢💢💢💢
🔵دوره مباحث معرفتی طرح "الصافات" بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز تابستان امسال در 6 جلسه برای هر گروه برگزار شد.
🔹جلسه اول و دوم توضیح طرح کلی اندیشه اسلامی از دیدگاه #شهید_مطهری در کتاب مقدمه ای بر #جهان_بینی_اسلامی است. در این دو جلسه چرائی و چگونگی ورود شهید مطهری به جهان بینی اسلامی بیان شده و تفاوت آن با اندیشه قدما و متکلمین مورد بررسی قرار گرفته.
🔹جلسه سوم و چهارم دو مبحث مهم از #کتاب_انسان_و_ایمان به صورت خلاصه طرح و بررسی می شود. مسأله اول تفاوت انسان با جانداران و تولید معنای علم و ایمان و رابطه آن دو با یکدیگر و مسأله دوم ضرورت مکتب و ایدئولوژی با توجه به تقسیم فعل انسان به افعال التذاذی و افعال تدبیری.
🔹جلسه چهارم و پنجم ناظر به انواع جهان بینی #علمی ، #فلسفی و #مذهبی است و مزایای هر یک بررسی می شود. معیارهای رجحان جهان بینی ها و مقوله وحدت وجود و توحید #ذاتی #صفاتی و #افعالی نیز در این دو جلسه بیان شده است.
📌 لینک دانلود صوت
👇👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/1391
#اندیشه_مطهر
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
💠 نکاتی از زندگی و آثار شیخ اشراق از زبان علامه حسن زاده
🅾 شيخ اشراق خيلى قوى بود و نبوغى داشت. با اين همه آثار و تأليفات، عمرى اندك داشت. اساتيد ما نقلفرمودند كه: شرح حكمة الإشراق قطب شيرازى (كه منطق و فلسفه را شرح كرد و خود مرحوم آخوند بر آنها حواشى و تعليقات دارد) ماتن حكمة الإشراق همين سهروردى است. در جايى نخوانديم ولى از اساتيد سينه به سينه نقل شد كه شرح حكمة الإشراق تقرير درس مرحوم خواجه نصيرالدين طوسى است كه حكمت اشراق تدريس مىفرمود.
🅾 وى شخصى با نبوغ است و در ٣٨ سالگى از اين جهان رخت بر بست. در ابتداى امر براى ايشان شبههاى پيش آمده و خودش از اين شبهه دست برداشت و حرف را نادرست يافت. شبهه اين بود كه ماهيت اصالت دارد و وجود اعتبارى است. اين پندار ديگران را واداشت كه وى را رد كنند. بعد خودش هم مستبصر شده و سخنش اين شد: «النفس و ما فوقها إنّيات صرفة و وجودات محضه.»
🅾 كتابهايى در ردّ وى نوشته شده است از جملۀ آنها تمهيد القواعد است كه ماتن ابوحامد تركه و شارح صائن الدين على تركه است كه كتاب جدّ خويش را، كه سنگين بود و در اصالت وجود نوشته بود، شرح كرده است. اسم كتاب جدّ وى قواعد التوحيد است. اين كتاب حاوى امهات و اصول عرفانى است و مطالب بسيار شريفى دارد. شارح وى نيز حقايق و مطالبى را در اين رسالۀ كوچك آورده است و هدف عمدۀ ايشان در ردّ همين پندار اعتبارى بودن وجود و اصالت ماهيت است.
🅾 سرانجام، فقهاى قشرى عامه كه تنها به ظواهر شريعت توجه داشتند، عليه او شوريدند و سخنانش را خلاف اصول دين پنداشتند؛ تا جايى كه «ملك ظاهر» را به قتل او تشويق كردند.
📚 شرح اسفار علامه حسن زاده
#فلسفه
#شیخ_اشراق
#علامه_حسن_زاده
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
#معرفی_کتاب
📚 شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی
🔰 غلامحسین ابراهیمی دینانی
#بزرگداشت_شیخ_اشراق
@almorsalat
📌 دانلود pdf 👇👇
https://eitaa.com/almorsalat/5634
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی دینانی.pdf
11.84M
📕 #pdf
📚 شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی
🔰 غلامحسین ابراهیمی دینانی
#فلسفه
#شیخ_اشراق
#بزرگداشت_شیخ_اشراق
#کتابخانه_دیجیتال_المرسلات
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
#معرفی_کتاب
📚 اشراق و عرفان
🔰 نصرالله پورجوادی
#بزرگداشت_شیخ_اشراق
@almorsalat
📌 دانلود pdf 👇👇
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
اشراق و عرفان نصرالله پور جوادی.pdf
17.04M
📕 #pdf
📚 اشراق و عرفان
🔰 نصرالله پورجوادی
#فلسفه
#شیخ_اشراق
#بزرگداشت_شیخ_اشراق
#کتابخانه_دیجیتال_المرسلات
@almorsalat
هدایت شده از پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 #پرسمان_اسباط
5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش دوم
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش پنجم:
3️⃣ نهضت امام خمینی که در #پانزده_خرداد شروع و قم برای چند روزی ناآرام شد، برخی گفته بودند: امام خمینی (ره) با این حرکتش حوزه قم را به باد می دهد؟! حالا فقط به حوزههای خارج از کشور و طلاب خارجی بیش از ۱۰۰ کشور جهان در قم نگاه بکنید، ببینید چه کسانی در محاسباتشان دچار اشتباه شدند و چه کسانی حوزههای تشیع را زنده کردند.
4️⃣ آیت الله #فاضل_لنکرانی (ره) فرموده بودند: بزرگترین دستاورد #امام_خمینی (ره) شناساندن تشیع به دنیا بود، این است تفاوت حوزه قبل و بعد از انقلاب.
5️⃣ امروز #انجمن_حجتیه و وابستگان به آنها، حتی #اصلاحطلبان و #اعتدالیون برای مبارزه با حوزه بعد از انقلاب به دنبال کم رنگ کردن نقش نظام اسلامی در گسترش فرهنگ شیعه توسط حوزه انقلابی برآمدهاند مَثَل اینها مَثَل ماهی است که از حوض کوچک در قبل از انقلاب به اقیانوس بزرگ بعد از انقلاب منتقل شدهاند و دارند این عظمت را انکار میکنند.
6️⃣ با همه ادب و احترام به ساحت مقدس مراجع عظام در عراق و سایر کشورها و نقش مهم حوزههای علمیه این کشورها در تبلیغ تشیع باید عرض کنم: امروز حتی امنیت #حوزه_نجف و کربلا و سایر کشورها به اقتدار سیاسی نظام اسلامی و حوزه علمیه قم گره خورده است، آنانی که در صدد تضعیف روحیه انقلابی حوزه قم هستند در حقیقت حاشیه امنیت حوزههای تشیع به ویژه در عراق را به خطر میاندازند.
7️⃣ به این آقایانی که راه میافتند و از علما و بزرگان خاطرات جمع میکنند و از کوچکترین حاشیهها هم نمیگذرند بگویید، از وضعیت اسفبار حوزهها و طلاب در دوران ستم شاهی هم بپرسند، همین موسسات و سایتها و خاطرهگویان و خاطرهنویسان جایگاه و برکات و موسسات خود را مدیون خون شهدایی چون سعیدیها، غفاریها، بهشتیها و مطهریها هستند.
8️⃣ نقل است وقتی #امام_موسی_صدر توسط قذافی مفقودالاثر شد به او گفته بودند: شیعیان در مقابل شما واکنش نشان خواهند داد او متکبرانه گفته بود، شیعه قومی و قبیلهای بیش نیست؟! امروز به برکت انقلاب اسلامی علمای اسلام در جایگاهی بالا در همه دنیا برخوردار هستند.
9️⃣ حوزه باید در #گام_دوم_انقلاب، دستاوردهای حوزه انقلاب را به نمایشگاهی در مدرسه #فیضیه تبدیل کند و آن را به نمایش بگذارد، کاش یک موسسهای یا جمعی از طلاب انقلابی این کار را انجام دهند تا هم افراد بی خبر از خدمات چهل ساله انقلاب در حوزه با خبر شوند و هم پاسخ دندانشکنی به برخی افراد و سایتها مغرض و معاند و نوچههای آنان باشد که در به در به دنبال نقطه ضعفی میگردند که حوزه انقلابی را تضعیف کنند.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
هدایت شده از پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش دهم
💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه
7️⃣ حساسیت زدایی و نفی دوگانه «حوزه انقلابی – حوزه سکولار»
🔸فرید مدرسی به خوبی میداند اگر او و جریان متبوعش و آنهایی که در حوزه به ایشان دل بسته است، با بر چسب «جریان #سکولار» شناخته شوند دیگر نمیتوانند به راحتی اهداف خود را دنبال کنند.
🔸 در حالی که #رهبر_معظم_انقلاب چند سالی است صریحا از خطر انقلاب زدایی از حوزه و حوزه سکولار سخن میگویند، وی میکوشد به نفی این مفهوم بپردازد. او در فرازهای مختلف این هدف را دنبال میکند. به برخی موارد در ادامه اشاره میکنیم:
🔸 او در مطلبی که با هدف حساسیت زدایی از تعبیر حوزه غیر انقلابی به نگارش درآمده است با تحریف صریح اندیشه رهبری فرزانه انقلاب میکوشد دو گانه #حوزه_انقلابی و غیر انقلابی را به کلی انکار نماید.
🔸 وی در یادداشتی با عنوان «حباب انقلابی – غیر انقلابی در قم» مینویسد: «چرا آیتالله خامنهای از “حوزه انقلابی” سخن میگویند؟
🔹 دوقطبی حامیان و مخالفان نظام در قم “#حُباب” است؛ حبابی که با قصد بهرهبرداری سیاسی، جریانی، فردی، خویشاوندی یا عدم اطلاع دقیق، تشریح، تعمیق و بزرگ شده است؛ بادکنکی که گاهی در داخل کشور و گاهی در بنگاههای رسانهای و اندیشکدههای خارج از ایران در آن دمیده میشود. این دو قطبی گاهی در واژگان مختلف جانمایی میشود: حوزه انقلابی/غیرانقلابی، حکومتی/سنتی و… . [این ادعا برآمده از دریافتی میدانی از حوزه است.]
🔸 وی با انتشار مطلبی از محمد جواد فاضل همان هدف را از زبان چهرهای سرشناس دنبال میکند. وی سخنان استاد فاضل را چنین منتشر میکند: «در حوزه ضدانقلاب نداریم».
🔹 «#محمدجواد_فاضل_لنکرانی: هرچه فکر میکنم منظور این آقایانی که میگویند “حوزه سکولار” است را نمیفهمم. اولاً سکولار یعنی بیدینی و نفیِ دین و ثانیاً از لوازم دیگر آن، جدایی دین از سیاست است. هیچکدام از این دو شاخصه در حوزه نیست… معتقدم ما امروز در حوزه ضدانقلاب نداریم.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850
🆔 @asbaat_ir
هدایت شده از ره توشه مبلغین
راهکارهای اهل بیت برای گسترش وحدت.pdf
1.07M
🔖 فیش منبر 🗂
#هفته_وحدت
🔺فیش منبر هفته وحدت 🔺
با موضوع 👇
#راهکارهای_اهل_بیت_برای_وحدت
#منبر
✍پایگاه فــــیــــــش منبر و مرثیه👇
╭┅─────────┅╮
🌺 @fishemenbar
╰┅─────────┅╯
هدایت شده از ره توشه مبلغین
وحدت در امت اسلام.pdf
467.8K
🔖 فیش منبر 🗂
#هفته_وحدت
🔺فیش منبر هفته وحدت 🔺
با موضوع 👇
#ضرورت_وحدت_در_امت_اسلام
#منبر
🔷آنچه در این فیش می خوانید 👇
🔺ضرورت اتحاد و همدلی در قرآن کریم
🔺مقصود از وحدت
🔺اخوت و وحدت، در سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
🔺سیره پیشوایان دین در وحدت اسلامی
🔺امام علی علیه السلام منادی وحدت
🔺دعوت به وحدت در سیره علماء دین
🔺وحدت در اندیشه آیت الله بروجردی(ره)
🔺وحدت در اندیشه حضرت امام خمینی ره
🔺وحدت در اندیشه مقام معظم رهبری
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
✍پایگاه فــــیــــــش منبر و مرثیه👇
╭┅─────────┅╮
🌺 @fishemenbar
╰┅─────────┅╯
هدایت شده از سید
خصوصیات روحی و ویژگیهای رفتاری پیامبران در راه تبلیغ (1) .pdf
101.4K
💐 هفته وحدت 💐
🌹 ولادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله (سال اول عام الفیل) 🌹
کانال هجرت: 🕋
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷
https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷
هدایت شده از سید
خصوصیات روحی و ویژگیهای رفتاری پیامبران در راه تبلیغ (2) .pdf
145.1K
💐 هفته وحدت 💐
🌹 ولادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله (سال اول عام الفیل) 🌹
کانال هجرت: 🕋
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷
https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷
هدایت شده از سید
خصوصیات روحی و ویژگیهای رفتاری پیامبران در راه تبلیغ (3) .pdf
155.1K
💐 هفته وحدت 💐
🌹 ولادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله (سال اول عام الفیل) 🌹
کانال هجرت: 🕋
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷
https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷
هدایت شده از مهندسی ذهن استاد نیلچی زاده
🔺اقدام #جالب در رژه امروز نیروهای مسلح قزوین در واکنش به حذف عبارت #شهید از خیابانها👆 #کوچه_شهید
هدایت شده از مهندسی ذهن استاد نیلچی زاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سعودیها اصلا نمیدونن ایران چند نوع موشک بالستیک یا کروز داره که بخوان دقیق اسم هم ببرن!
آمریکاییها مطالبو آماده جلوشون میذارن و میگن بخونید.. حالا از بد حادثه برا سعودیهای وهابی، اسم موشک کروزی که باید ترکی المالکی روخوانی میکرد "یاعلی" بود که اینگونه موجب واکنش مجری یمنی شد
🍀
هدایت شده از مهندسی ذهن استاد نیلچی زاده
عنوان شهید از سایت نقشه تهران هم حذف شده.مطابق پیشنهاد حاج مهدی رسولی تو جهانآرا،بریم سراغ منازل خانواده شهدا،عکس مبارک شهید رو نصب کنیم.بخشی از وصیت شهید رو هم علاوه بر عنوان شهید،تو همون محل نصب کنیم.بنیاد شهید هم اگر دیتابیس شهدا رو منتشر کنه ممنونش میشیم
❅ঊঈ✿☀️✿ঈঊ❅
هدایت شده از خبر فوری
♦️بهمنی: ماجرای تخلف ۲ میلیارد دلاری به دولت خاتمی و روحانی مربوط است، مسئولان حقیقت را به مردم بگویند
رئیس کل اسبق بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیس جمهور در یزد مبنی بر تعلل دولت قبل در وصول ۲ میلیارد دلار و مصادره آن توسط دولت آمریکا در سال ۹۵ گفت:
🔹اطلاعات این موضوع در بانک مرکزی موجود است و بجای فرافکنی بهتر است سراغ آرشیو بانک مرکزی بروند و اطلاعات دقیق را به مردم اعلام کنند.
🔹سررسید این اوراق در دولت ما نبود؛ چرا آقایان در همین دولت اقدامی برای وصول ۲ میلیارد دلار نکردند.
🔹این اوراق در دولت نهم و دهم گرفته نشده است و زمان خرید آن مربوط به دولتهای قبل است. ضمن آنکه زمان سررسید اوراق نیز در دولت قبل نبوده است.
🔹اگر آقایان مدعی حقوق بیتالمال هستند چرا خودشان اقدامی برای احیای حقوق بیتالمال انجام نمی دهند؟/تسنیم
بیشتر بخوانید👇👇👇
khabarfoori.com/detail/1499725
هدایت شده از خبر فوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوتزنندگان، فساد را به کجا گزارش کنند؟
🔹دادستان کل کشور پاسخ می دهد.
@AkhbareFori
هدایت شده از خبر فوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درگیری شدید بین دو میهمان شبکه بی بی سی عربی در پخش زنده
🔹دو میهمان برنامه بی بی سی عربی درباره تحولات عراق، با یکدیگر درگیر شدند تا جایی که این شبکه مجبور شد، پخش زنده تصاویر را متوقف کند.
🔹میهمان برنامه، نجاح محمد علی روزنامه نگار مشهور عراقی را به وابستگی به ایران متهم کرد و او در پاسخ گفت: ”ایران با داعش که شما از آنها حمایت میکردید، مبارزه کرد“.
🔸پس از برنامه، نجاح محمد علی در توییتی نوشت: رنا خالد میهمان این برنامه با درآوردن کفش خود تلاش کرد به من حمله کند که کارکنان بی بی سی مانع او شدند.
@AkhbareFori
هدایت شده از مهندسی ذهن استاد نیلچی زاده
✔️ جرم حداد عادل چیست؟
✍سرمقاله روزنامه جوان -عبدالله گنجی
روزی که مصاحبه همسر حداد عادل به موجی در انتقام از انقلاب اسلامی و یکی از خواص آن تبدیل شد و اصلاحیه آن هم تأثیری در شکستن این موج نداشت به ذهن نگارنده آمد که این سناریویی غیرمعمول و غیرطبیعی است. خصوصاً وقتی فردی معلومالحال که به «نئو تجدیدنظرطلبی» رسیده است ۹ توئیت در ۴۸ ساعت علیه حداد عادل و خانواده او به بدترین شکل تخریبی نوشت، در سناریو بودن صحنه تردید نکردم. اما آنچه موجب شد نگارنده در این زمینه دست به قلم ببرد داستان جالبی است. جمعه شب بهکلی بیخواب شده بودم. هرچه تلاش کردم خواب به سراغم نیامد؛ یا از دارو بود یا چرت روز جمعه و یا...
ساعت ۴ صبح از وصول به خواب ناامید و سراغ گوشی تلفن همراه رفتم، در شبکه اجتماعی اولین پستی که به چشم خورد کلیپی هشت، نه دقیقهای از خانم علینژاد علیه حداد عادل و خانوادهاش بود. این زن که شرف، انصاف و حیای زنانه را قی کرده است و در تریبونهای شیطان به زشتترین شکل دریدگی و طنازی میکند، چنان این خانواده را به سخره گرفته بود که با خود گفتم ظلم فقط خوردن بیتالمال و شکاف فقر و غنا نیست که حرمت مسلمان چه میشود؟ با خود گفتم حداد عادل در واپسین دهههای حیات دنیوی است اگر قرار است فردای رحلتش قدیسنامهای (به رسم فرهنگ معروف به مردهپرستی) برایش بنویسم چرا اکنون ننویسم؟ و اگر قرار است به مردهپرستی متهم شویم اتهام زندهپرستی و روی دیگر آن اتهام چاپلوسی و تملقگویی اولیتر است. باید به این فرهنگ برسیم که مثلاً نمیشود شهیدان باکری، خرازی، همت، کاظمی و... را اسطورههایی دستنیافتنی و بر بال ملائک دانست، اما همترازان زنده آنان همچون رضایی، صفوی، قالیباف، جعفری و قربانی را به بدترین شکل ممکن به هجو و سخره گرفت. باید یاد بگیریم زندهها را هم ارج نهیم و، اما بعد...
جرم حداد عادل واقعاً چیست؟ سرمایهگذاری فرهنگی به جای سرمایهگذاری اقتصادی واجد نکوهش است؟ حداد عادل تجربه ذیقیمتی دارد او میداند که انقلاب اسلامی در حوزه نخبگی دو آبشخور همسو داشت؛ اول حوزههای علمیه و دوم مدارسی که در دهه ۳۰ به دور از چشم حاکمیت وقت تأسیس شدند و بسیاری از کادرهای دیروز و امروز انقلاب تربیتیافتگان آن مدارس هستند. حداد عادل نه چهره اقتصادی است و نه نیازی به پول دارد. ۵۰ سال عضویت در هیئت علمی دانشگاههای تهران و شریف و اشتغال همسر و سالهای پایانی حیات نشان میدهد که حداد مشکل مالی ندارد و کسی نیز او را به ولع مادی و گرایش به زرق و برقخواهی دنیا نمیشناسد. جرم حداد عادل چیز دیگری است.
اولین جرم حداد عادل این است که در ۳۰ سال گذشته یک قدم از رهبری جلوتر نرفت و عقبتر نماند. از سواد خود نان خورد نه از مدیریت. بدون تردید اگر (فرضاً) ۵۰ نفر را حواریون اصلی امروز انقلاب اسلامی بدانیم یکی از آنان حداد عادل است.
اگر قرار باشد بعد از مرگ ملقب به «کانت ایران» شود چرا همین امروز ملقب نشود؟ بدون تردید در زبان و ادب فارسی، قرآنپژوهی، فلسفه اسلام، فلسفه غرب، تعلیم و تربیت و حتی فیزیک حداد عادل از سرآمدان و انگشتشماران امروز ایران است. در کجای دنیا چنین سرمایهای را به جرم اینکه مدرسهای را تأسیس کرده تازیانه میزنند؟ واقعاً در ایران امروز و خصوصاً در جبهه انقلاب اسلامی چند نفر دارای این وزانت علمی و تأثیرگذاری محتوایی هستند؟
حداد عادل، انصاف، صراحت در دفاع از انقلاب و به رسمیت شناختن رقیب را توأمان در خود حفظ نموده است. روزی که اصلاحطلبان فاقد کاندیدای ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ بودند به رهبری نامه نوشت تا این نقیصه را رفع نماید. روزی که آن نماینده مجلس در تصادف فوت کرد و برادرش در زندان بود حداد عادل از رهبری خواست به حرمت مادرشان - که مادر شهید بود- برادر از زندان آزاد شود و شد. در صراحت همین بس که در غبار فتنه ۱۳۸۸ اولین نفری بود که خود را هزینه کرد و به تلویزیون آمد و به تبیین فضا پرداخت و دوباره در میدان ولیعصر چنین کرد و هزینه آن را پرداخت. رئیس دولت نهم مجلس هفتم را به گوشه رینگ برده بود و او در اوج حیا و به دلیل ندادن سوژهای به دست دشمنان سکوت کرد، اما از اصول کوتاه نیامد و ریاست مجلس بعدی را از دست داد و در اوج تواضع مثل یک نماینده معمولی در صحن مجلس نشست.
هدایت شده از مهندسی ذهن استاد نیلچی زاده
جرم حداد عادل نزدیکی و مشاوری امین بودن برای رهبری است وگرنه در همین تهران صدها مدرسه از سوی طیفهای مختلف فکری ایجاد شده، چرا فقط مدرسه حداد مسئلهساز شده است؟ فرزند حداد عادل یک روز هم در این مدرسه درس نخواند، اما آرمان حداد عادل در این مدرسه – علوم انسانی- تربیت کادر انقلاب اسلامی است و صدها نفر از فارغالتحصیلان آن را میشناسیم و شاید در کنار این اقدام بزرگ دو، سه نفر ناجنس هم باشند، اما فقط آنان برجسته میشوند. همانگونه که از هزاران دانشآموخته متعهد دانشگاه امام صادق فقط چهار نفر واگرای تجدیدنظرطلب را بر سر مرحوم آیتالله مهدویکنی میکوبیدند. آیا زخمخوردگان از انقلاب دوست دارند حداد عادل در منزل بنشیند و یاریگر انقلاب اسلامی نباشد؟ از خون برادر شهیدش و از مظلومیت رهبرش در برابر امواج خناسان دفاع نکند؟ در جبهه انقلاب اسلامی کسی هست که جایگزین ایشان در فرهنگستان زبان و ادب فارسی شود؟ چرا این سرمایه ملی را پاس نمیداریم؟ البته نگارنده همیشه یک انتقاد جدی به ایشان داشتهام و شخصاً و حضوراً گفتهام که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیروهای اصیل فکری آن از سنگرهای تئوریک خارج شدند و به کف خیابان سیاست وارد شدند و زد و خورد سیاسی را لازمتر دانستند. ما برای زد و خورد سیاسی و ایجاد لیست انتخاباتی آدم کم نداریم. ما در سنگرهای تئوریک انقلاب اسلامی نیازمند امثال حداد عادل بودهایم که لاغری این عرصه خصوصاً در تبیین تئوریک مردمسالاری دینی کاملاً محرز است. حداد باید در آن سنگر میماند. اما اینکه بعد از شروع دوران اصلاحات عرصه سیاسی عملی را ترجیح داد حتماً برای خود ادله دارد، اما کلان اندیشه انقلاب اسلامی همچنان به فیلسوف بیشتر از سیاستورز نیاز دارد و حداد عادل از جنس آن وادی است. چند ماه پیش با جمعی از اهالی رسانه جلسهای را با ایشان در روزنامه رسالت داشتیم. وقتی تهمتها و نامردمیها به خود را برمیشمرد اشک در چشمان حلقه میزد. اما فرزندش فریدالدین را در طول عمرم چند ساعت در داوری یک جشنواره نشریات دانشجویی دیدم و شناختم. او را مردی عاقلتر از سن و سالش یافتم. او را پخته، متقی و سربازی در تراز انقلاب اسلامی دیدم و آنچه در این روزهای تلخ از او میبینیم سکوت است. او مملو از حیا و عاشق تربیت جوانان مسلمان است. امام راحل با آن عظمت و چتر عام رهبری، فرمودند: «دفاع از حزبالله اصل خدشهناپذیر نظام جمهوری اسلامی است.» این اصل را پاس بداریم اشکال ندارد که نیت را الهی کنیم، اما به چاپلوسی و تملق هم متهم شویم، تا بوده همین بوده است. ولله العزهًْ و لرسوله و للمؤمنین.
👈 با تشکر از نگارنده.
لطفاً نشر حداکثری!