🌹 داستان سید علی اکبر کوثری پدر مرحوم کوثری مداح امام خمینی ره
*حکایتی بسیار زیبا و تکان دهنده از سید علی اکبر کوثری (از روضه خوان های قدیم قم)*
🔹در ظهر عاشورای یک سالی برای روضه خوانی به یکی از مساجد قم رفتم.
بچه های آن محله به رسم کودکانهٔ خود بازی میکردند و به جهت تقلید از بزرگترها با چادرهای مشکی و مقنعه های مشکی مادرانشان حسینیه و تکیه ی کودکانه و کوچکی در عالم کودکی در گوشه ای از محله برای خودشان درست کرده بودند
🔹 بعد از اتمام جلسه آمدم از درب مسجد بیام بیرون یکی از دختر بچه های محله اومد جلوم و گفت اقای کوثری برای ما هم روضه میخونی؟
گفتم:دخترم روز عاشوراست و من تا شب مجالس مختلفی وعده کردم و چون قول دادم باید عجله کنم که تاخیری در حضورم نداشته باشم، هر چه دختربچه اصرار کرد، توجهی نکردم تا عبای منو گرفت و با چشمان گریان گفت: مگه ما دل نداریم!؟ چه فرقی بین مجلس ما و بزرگترها هست؟
🔹 پیش خودم گفتم دل این بچه رو نشکنم. قبول کردم و باعجله به دنبالش رفتم تا رسیدیم به حسینیهٔ کوچک و محقری که به اندازه سه چهار نفر بچه بیشتر داخلش جا نمیشدند
🔹 سر خم کردم و وارد شدم. روی خاکهای محله نشستم و بچه های قد و نیم قد روی خاک دور و اطرافم نشستند.
سلامی محضر ارباب عالم حضرت سیدالشهدا عرضه کردم
السلام علیک یاابا عبدالله...
دو جمله روضه خوندم و یک بیت شعر
از آب هم مضایقه کردند کوفیان...
دعائی کردم و آمدم بلند بشم باعجله برم
که یکی از بچه ها گفت تا چای روضه رو نخوری امکان نداره بزاریم بری.
🔹رفت و تو یکی از استکانهای پلاستیکی بچه گانشون برام چای ریخت ، چائی سرد که رنگ خوبی هم نداشت، با بی میلی و اکراه استکان رو آوردم بالا و برای اینکه بچه ها ناراحت نشن، بی سر و صدا از پشت سر چای رو ریختم روی زمین و بلند شدم و رفتم...
🔹شام عاشورا (شب شام غریبان امام حسین) خسته و کوفته آمدم منزل. از شدت خستگی فورا به خواب رفتم
وجود نازنین حضرت زهرا صدیقهٔ کبری علیهاالسلام در عالم رویا بالای سرم آمدند. طوری که متوجه حضور ایشان شدم
به من فرمودند:آسید علی اکبر مجالس روضهٔ امروز قبول نیست !
گفتم: چرا خانوم جان؟
🔹فرمودند: نیتت خالص برای ما نبود. برای احترام به صاحبان مجالس و نیات دیگری روضه خواندی. فقط یک مجلس بود که از تو قبول شد و ما خودمان در آنجا حضور داشتیم.
و آن روضه ای بود که برای اون چند تا بچهٔ کوچک، دور از ریا و خالصانه، گوشهٔ محله خواندی....
آسید علی اکبر ، ما از تو گله و خورده ای داریم!
🔹گفتم جانم خانم، بفرمائید چه خطایی ازم سر زده؟
خانم حضرت زهرا با اشاره فرمودند:
اون چایی را من با دست خودم ریخته بودم ، چرا نخوردی و روی زمین ریختی!!؟
🔹از خواب بیدار شدم و از آن روز فهمیدم
که توجه و عنایت آن بزرگواران به مجالس بااخلاص و بی ریاست و بعد از آن، هر مجلس کوچک و بی بضاعتی بود قبول میکردم و اندک صله و پاکتی که از آنها عاید و حاصلم میشد برکتی فراوان داشت. و برای همهٔ گرفتاری ها و مخارجم کافی بود.
🔹 *بنازم به بزم محبت که در آن*
*گدایی و شاهی برابر نشیند...*
📚 خاطرات مرحوم کوثری(پدر مرحوم کوثری روضه خوان حضرت امام)
🍃
🌺🍃
سروش
https://sapp.ir/basir_v
ایتا
eitaa.com/basir_v
9.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 رضایت بنده از خدا و خدا از بنده
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 ما باید حافظ تقوا باشیم یا تقوا حافظ ماست؟
🔹 حقيقت اين است كه تقوا هم هر اندازه عالى باشد به نوبه خود خطراتى دارد. آدمى در عين اينكه بايد در حمايت و حراست تقوا زندگى كند بايد خود حافظ و حارس تقوا بوده باشد و اين، به اصطلاح «دور» نيست.
🔸 مانعى ندارد كه يك چيز وسيله حفظ و نگهدارى ما باشد و در عين حال ما هم موظف باشيم او را حفظ كنيم. درست مثل همان جامه كه مثال زدم: جامه حافظ و حارس و نگهبان انسان است از سرما و گرما، انسان هم حافظ و حارس جامه خويش است از دزد. اميرالمؤمنين عليه السلام در يک جمله به هر دو اشاره كرده، آنجا كه میفرمايد:
الا فَصونوها وَ تَصَوَّنوا بِها..
يعنى تقوا را حفظ كنيد و هم به وسيله او خودتان را حفظ كنيد.
🔹 پس اگر از ما بپرسند آيا تقوا ما را حفظ میکند و يا ما بايد حافظ تقوا باشيم، میگوییم هر دوتا. نظير اينكه اگر بپرسند آيا از تقوا بايد كمک گرفت براى رسيدن به خدا و مقام قرب الهى، يا از خدا بايد كمک خواست براى تحصيل تقوا؟ میگوییم هر دوتا؛ به کمک تقوا بايد به خدا نزديک شد، و از خدا بايد مدد خواست كه براى تقواى بيشتر ما را موفق بفرمايد.
📗 استاد مطهری، ده گفتار، ص۳۴
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
11.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 پرسش حزنآلود حسین(ع) در کودکی از جدشان پیامبر اکرم(ص) و خبر دادن رسول خدا(ص) از آینده
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
📢 اگر کسی امامِ جائر را بپذیرد و زیر چتر ولایتِ طاغوت برود، حسناتش از بین میرود. در روایت آمده است که خوبیهای امامِ عادل، بدیهای طرفدارانش را میپوشاند و بدیهای امامِ جائر، خوبیهای طرفدارنش را از بین میبرد.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
◀️ "روایتی از ابنابییعفور نقل شده که به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد: من با مردم معاشرت دارم و تعجب میکنم که گاهی دوستان شما رفتار بدی دارند، ولی از آن طرف، دشمنان شما اهل امانت و اهل صدقاند؛ راوی میگوید حضرت یک نگاه غضبآلود به من کردند و فرمودند: «لَا دِينَ لِأُولَئِكَ وَ لَا عَتْبَ عَلَى هَؤُلَاء» (آنها دین ندارند و اینها هم سرزنش نمیشوند). من خیلی حیرت کردم. حضرت در ادامه، فرمودند: «أَ لَا تَسْمَعُ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور» (قرآن نخواندی که «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور»؟).
◀️ آنهایی که دنبال امام عادل میروند و در این موضوع به حرف خدا گوش میدهند و تبعیت میکنند، خدای متعال خودش ولایت آنها را به عهده میگیرد و آنها را از ظلمات به سمت نور بیرون میبرد (همه گناهان و صفات رذیله، ظلماتاند). بعضی، حتی نور اسلام هم داشتند ولی چون به دنبال امام جائر رفتند، همان حقایق هم از آنها گرفته میشود.
◀️ در بعضی روایات، تعبیر این است که: «إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يُعَذِّبَ أُمَّةً دَانَتْ بِإِمَامٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتْ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً وَ إِنَّ اللَّهَ لَيَسْتَحْيِي أَنْ يُعَذِّبَ أُمَّةً دَانَتْ بِإِمَامٍ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتْ فِي أَعْمَالِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَة».
◀️ در بعضی روایاتِ دیگر، دلیل آن را اینگونه توضیح دادند که: «لِأَنَّ سَيِّئَاتِ الْإِمَامِ الْجَائِرِ تَغْمِرُ حَسَنَاتِ أَوْلِيَائِهِ، وَ حَسَنَاتِ الْإِمَامِ الْعَادِلِ تَغْمِرُ سَيِّئَاتِ أَوْلِيَائِهِ» (چون: خوبیهای امامِ عادل بدیهای طرفدارانش را میپوشاند و بدیهای ائمۀ جور خوبیهای طرفدارنش را از بین میبرد."
☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 پروندۀ نکتهها از آیتالله میرباقری دربارۀ شاخصهای دینداریِ مردم ایران
(آیا ایرانیان بعد از انقلاب اسلامی دیندارتر شدهاند یا خیر؟)
🌀 ولایت، عمود خیمه دین است و سرپا نگه داشتن این عمود در عصر غلبۀ لیبرالدموکراسی، بزرگترین شاخصۀ دینداری ملت ایران است.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3988
🌀 بزرگترین شاخصۀ دینداری ملت ایران، بالا نگه داشتنِ پرچم اسلام و جمهوری اسلامی است.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3989
🌀 اينکه کسی در درگيری بين جبهۀ کفر و نفاق با جبهۀ ايمان، بهنفع مکتب اهل بيت(ع) کار کند و مدافع مکتب اهل بيت(ع) باشد، مهمترين شاخصه دینداری محسوب میشود.
🌀 شاخصه اصلی دينداری این است که وقتی پرچم در دست اميرالمؤمنین (ارواحنا فداه) قرار دارد و ایشان با قاسطین و ناکثين و مارقین میجنگند، انسان در کنار حضرت امير(ع) بايستد و بجنگد و از آن حضرت دفاع کند.
🌀 جامعه ايران متدينترين مردم تاريخ هستند؛ زيرا بیش از چهار دهه است که در مقابل فشارهاي سنگين ابرقدرتهای مادی و جریان نفاق، پرچم اسلام و پرچم اهل بيت(ع) را بالا نگه داشتهاند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3991
🌀 رشد دینداری مردم بعد از انقلاب اسلامی (#قطعه_صوتی)
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3993
🌀 نفْسِ اینکه ملت ایران در دورۀ لیبرالدموکراسی، نظام ولایت فقیه را پذیرفته و در پای این پرچم استقامت کرده است، این، علامتِ رشد دینداری در جامعۀ ماست. (#قطعه_صوتی)
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3999
🌀 جایگاه مناسک شرعی در تعریف دینداری/ تعریف تشیع (#قطعه_صوتی)
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4000
🌀 دو انحراف جدی در تعریف دینداری (#قطعه_صوتی)
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4001
🌀 در روايات میفرمايند: نگوييد شيعيان ما فاسقاند. اگر جايی ارادهشان تخلف كرد، فاسقُالعملاند نه فاسقُالوجود؛ چون وجودشان از دايرهٔ ولايتِ ما خارج نيست و فسق وجودی ندارند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3994
🌀 «دینداری» یعنی «تألُّه به الوهیت، تولّی به ولایت و تشرُّع به شریعت»
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3998
🌀 مظاهر غربی در جامعه ما، درونجوش نیست، بلکه بُرونجوش است؛ یعنی از بیرون به ما تحمیل میشود.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4002
🌀 باطن دينداري، پذيرش توحید و ولايت است. لذا این حرف درست نیست که «در غرب اسلام هست و مسلمان نیست»
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4003
🌀 كسی كه با ولیِّ خدا عَداوت دارد، عباداتش هم گناه و معصیت است؛ چون عباداتش خرجِ توسعهٔ ولايتِ اولياءِ طاغوت میشود.
🌀 عبادتی که در جبههٔ معاويه واقع میشود، آبرویِ دروغین درست میکند و مردم را فریب میدهد و در مقابلِ ولیّالله قرار میدهد.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4004
🌀 شرایع، مناسک تحقق ولایت امام هستند و اگر شما اینها را از امام جدا کردید و در یک فرد یا جامعهای بدون امام اجرا کردید، هیچ رشدی برای انسان و جامعه نمیآورند و برعکس، پوششی برای باطن ناسالم میشوند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4005
🌀 اگر کسی امامِ جائر را بپذیرد و زیر چتر ولایتِ طاغوت برود، حسناتش از بین میرود. در روایت آمده است که خوبیهای امامِ عادل، بدیهای طرفدارانش را میپوشاند و بدیهای امامِ جائر، خوبیهای طرفدارنش را از بین میبرد.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4006
📢 #تازههای_سایت
🔹 آمادگی یکساله برای بهره از رزقهای محرم/ موانع معیت حضرت و راه برطرف کردن آنها
🔸 https://b2n.ir/u46065
🔹 فرصتهای ویژه انسان در دنیا برای رسیدن به سیدالشهدا و سیر با ایشان/ رزق خاص ماه محرم
🔸 https://b2n.ir/n41762
🔹 محرم؛ فرصت رسیدن به مقام محبت
🔸 https://b2n.ir/m85035
🔹 همايش پرچمداران عاشورا/ ظرفیت هیئات در راهبری جامعه مومنین/ مناسک ماه محرم برای بهره مندی از آن
🔸 https://b2n.ir/r55453
🔹 برنامه مخاطب خاص در كربلاي معلي/ تکرار سالیانه دعوت سیدالشهدا برای رسیدن به لقاء الله
🔸 https://b2n.ir/d05992
🔹 بیان برخی اسامی امام در سوره «طه»/ «هدی»، «ذکر»، «آیه»
🔸 https://b2n.ir/x18064
#محرم
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از صفرنامه
سوژه های جریان ساز:
✅دهه اول محرم دهه عبادت است عبادت آداب دارد و با رعایت آداب بهرمند از آثار خواهیم شد ⬅️ المراقبات میرزا جواد ملکی تبریزی
✅دهه اول محرم دهه قدر شیعه است وشب عاشورا شب قدر شیعه
قدر یعنی؛
ارزیابی
اندازه گیری
برنامه ریزی
🔵ارزیابی از خود؛ اگر در سال ۶۱ هجری بودیم در کدام جبهه بودیم
جا می ماندیم
جلودار بودیم
جلوگیر بودیم
🔵اندازه گیری؛ در این دهه قرار است چه قد و اندازه ایی را بگیریم از کدامین چهره می خواهید باشید
در کربلا هر کس می تواند نمونه ای از خود را در دو جبهه حسینی و یزیدی بیابد.
🔵برنامه ریزی؛ انسان های موفق اولویت دارند افراد با برنامه در زندگی، امورشان با اولویت هاست کسانی که با حسین(ع)همراه شدند کسانی بودند که امام را اولویت خود قرار دادند.
تا برنامه نباشد اولویت ها مشخص نمی گردد.
هدایت شده از صفرنامه
🔷عبادت در عاشورا
🌙«والفجر و لیال عشر و الشفع و الوتر»
🕗دهه محرم ، دهه بزرگترین عبادت هاست هیچ عبادتی بالاتر از همراهی با ولی خدا نیست
بندگی یعنی نظارت بر کنترلها و جهتها
هرآنچه برای خدا باشد بندگی است و هرچه برای خدا نباشد لغو و شیطنتی بیش نیست گرچه همرا با سجود و رکوع باشد ...فویل للمصلین ...الذین هم یراؤن.
📖موضوعات:
✅زمینه های عبادت درعاشورا
✅شرایط عبادت در عاشورا
✅عوامل عبادت در عاشورا
✅گونه های عبادت در عاشورا
✅آثار عبادت در عاشورا
✅اسرار عاشورا
هدایت شده از صفرنامه
🔷سوژه های عاشورایی
«از حجت شدن تا عبرت بودن»
مردم هر عصری دو گروه می شوند:
✅عبرت
✅حجت
در کربلا چه کسانی حجت شدند و چه گروهی عبرت
چه کنیم ما هم در روزگار خود «حجت بر مسلمین» گردیم نه عبرت برای مسلمین.
هدایت شده از جهادتبیینی
📆۳۰ ماه ذیالحجه سال ۳۲قمری
🗓شهادت مظلومانه مطیع ولایت
🏳عدالتخواهولایی؛ ابوذرغفاری/١
💠رهبرانقلاب
‼️ابوذر چه کسی بود؟ ابوذر جز یک مرد خشن بیابان گرد بی اعتنا به انسانی بی خبر از انسانیت، چیز دیگری بود مگر؟ ابوذر یک آدمی بود که شما ۱۰هزار تایشان را اگر جلوی خودتان ببینید، برایتان اهمیت ندارد که هر ده هزار نفرشان با یک زلزله تلف بشوند و فنا بشوند. آدمی که نه میفهمد، نه می خواهد بفهمد، نه یک ذره نشانه لطف انسانی در او هست، نه یک ذره آثار علاقه مندی به خوب شدن در او هست، پابرهنه، کثیف، خشن، توی صحرا بزرگ شده: یک چنین آدمی در مقابل شما قرار بگیرد، نه شما، هر مصلح بزرگی، هر انسان باعظمتی، چقدر دل برای این گونه آدم می سوزاند!؟ اما پیغمبر همین موجود را، همین سنگ سیاه را، همین صخره نتراشیده، نخراشیده ای را، که اسمش ابی ذر است، این را می آورد زیر ساب وحی و دعوت، از او یک انسانی می سازد، که هیچ فضیلتی از فضایل انسانی نیست که در او نشانی از آن نباشد؛ معجزه بزرگ پیغمبر این است. از او انسانی میسازد که همه چیز خودش، همه چیز این من، این منی که برای مردم معمولی، محور تمام فعالیت هاست، ابی ذر تمام آنچه که به خودش برمیگردد، فدا میکند برای خدا، برای هدف، برای آن جهتی که در راه آن جهت دارد حرکت میکند. انسانی آن جور، تبدیل میشود به انسانی این جور چه چیزی میکند این را؟ وحی نبوت، دعوت نبوت؛ از سنگهای سیاه و تیره، آیینه های صاف و روشن میسازد و این هدفی نبوت است، انسان درست کردن. ۵۳/۷/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini