جامعيت اوصاف اميرمؤمنان على علیه السلام
درمكتب لايموت دردانه علی است در كون و مكان شاهد فرزانه علی است
در كعبه ظهور كرده تابر همه خلق معلوم شود كه صاحب خانه علی است
خانه كعبه صدف گشت كه معلوم شود بين ابناء بشر گوهر يك دانه علی است
حضرت امير مؤمنان علی عليه السلام در سيزدهم رجب سال 30 عام الفيل در كعبه ديده به جهان گشود. مادرش فاطمه بنت اسد، زنی كه سخت مورد احترام پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله بود، و پدرش عمران، معروف به ابوطالب حامی بزرگوار رسول خدا بود.
مادرش فاطمه میگويد: وقتی از خانه خدا خارج شدم «هتف بیهاتف يا فاطمة سميه عليا فهو علی والله الاعلی يقول: انی شققت اسمه من اسمی و ادبته بادبی و وقفته علی غامض علمی و هوالذی يكسر الاصنام فی بيتی و هوالذی يؤذن فوق ظهر بيتی و يقدسنی و يمجدنی فطوبی لمن احبه و اطاعه و ويل لمن ابغضه (1) ;
هاتفی [از غيب] مرا ندا داد:ای فاطمه! [اين نوزاد را] به نام علی نام گذاری كن. پس او علی است و خدای اعلی میگويد: به راستي، اسم او را از اسم خودم جداساختم، و او را به ادب خود، ادب نمودم و او را بر پيچيدگيهای علم خود آگاه ساختم و او كسی است كه بتها را در خانه من خواهد شكست و بر بام خانه من اذان خواهد گفت و مرا تقديس و تمجيد خواهد نمود. پس خوش به حال كسی كه او را دوست بداردو اطاعتش كند و وای بر كسی كه او را دشمن بدارد.»
سرانجام در بيست و يكم ماه مبارك رمضان 40 هجری در شهر بیوفای كوفه به شهادت رسيد و شبانه و مخفيانه در نجف اشرف به خاك سپرده شد، و عزيزانش در تاريكی شب، بدن پاك پدر را زير خاك پنهان نمودند.
زمين را از عدالت پاك كردند گريبان فلك را چاك كردند
زچشمان ملائك اشك میريخت بميرم مرتضی را خاك كردند
علی مرد نامتناهی
بدون هيچ تعارفی درباره علی عليه السلام سخن گفتن و اوصاف او را بيان نمودن، كاری است بس مشكل، پيامبر گرامی اسلام صلی الله عليه و آله فرمود: «لو ان الرياض اقلام والبحر مداد والجن حساب والانس كتاب ما احصوا فضائل علی بن ابی طالب (2) ; اگر همه درختان باغها قلم شوند، و تمام درياها مركب و جوهر، و جنها حسابگر و انسانها نويسنده گردند، نمیتوانند فضايل علی عليه السلام را شماره كنند»
كتاب فضل تو را آب بحر كافی نيست كه تر كنم سر انگشت و صفحه بشمارم
همچنين آن حضرت فرمود: «خداوند برای برادرم علی عليه السلام فضايلی قرار داده كه از شماره بيرون است. هر كس يكی از فضايل او را بيان و بدان معترف باشد، خداوند گناهان گذشته و آينده اش را خواهد بخشيد و كسی كه فضيلتی را از او بنويسد تا وقتی كه از آن نوشته اثری باقی است فرشتهها برايش طلب آمرزش میكنند و آنكه به فضايل علی عليه السلام گوش بسپارد، خداوند گناهانی را كه به وسيله گوش دادن مرتكب شده، میبخشد. هر كس به نوشتهای در فضيلت علی عليه السلام نگاه كند، گناهانی را كه به وسيله چشم انجام داده است، مورد آمرزش قرار خواهد داد.» (3)
و خود آن حضرت در بيانی دردمندانه فرمود: «غدا ترون ايامی و يكشف لكم عن سرائری و تعرفونی بعد خلو مكانی وقيام غيری مقامی (4) ; فردا روزگار مرا میبينيد [و مرا خواهيد شناخت] و برای شما از اسرار [شخصيت] من پرده برداشته میشود و مرا بعد از خالی شدن مكان من [و رفتن من از اين دنيا] و نشستن ديگران به جای من خواهيد شناخت.»
آری علی را يا نشناختند و يا قدر او را ندانستند. عمر گفت: «عقمت النساء ان يلدن علی بن ابی طالب; زنان، ديگر شخصيتی مانند علی نزايند (5)» ولی آن گونه با او رفتار كرد كه تاريخ از بيانش شرم دارد.
شبلی شميل مادی مسلك میگويد: «الامام علی بن ابی طالب عظيم العظماء نسخة مفردة لم ير لهاالشرق و لاالغرب صورة طبق الاصل لاقديما ولاحديثا; امام علی بن ابی طالب بزرگ بزرگان، يگانه نسخهای است كه شرق و غرب، نسخهای مطابق او در گذشته و حال نديده است.» (6)
و جرج جرداق مسيحی میگويد: «ماذا عليك يادنيا لو حشدت قواك فاعطيت فی كل زمن عليا بعقله و قلبه و لسانه و ذی فقاره;ای دنيا! چه میشد كه قدرتهای خويش را بسيج میكردی و هر دورهای [انساني] مانند علی عليه السلام رابا همان عقل و روح، و با همان زبان [و قدرت] و شجاعت [به جامعه بشري] تحويل میدادی.» (7)
با همه اينها علی عليه السلام برای بشر ناشناخته است; چراكه علی عليه السلام قرآن ناطق است. همچنان كه قرآن صامت ناشناخته است وبشر به عمق و ژرفای آن نرسيده است، به ژرفا و حقيقت علی عليه السلام نيز پی نبردهاند.
يكی از شاعران مصری چنين میسرايد:
لئن قيل اسلام و ما قيل حيدر فذلك قلب ليس ينبضه دم (8)
«اگر اسلام گفته شود [و اسلام را بپذيريم] ولی به حيدر و علی قائل نباشيم [و امامت او را نپذيريم] ، پس اين قلبی [كه اسلام را پذيرفته] در آن خون جريان ندارد، [قلبی است كه حيات ندارد و اسلامی است كه روح ندارد] .»
البته در اينجا بنا نداريم كه اوصاف بیپايا
ب) وقتی عقيل، برادرش، كه نابينا ونيازمند بود، نزد حضرت آمده و سهم بيشتری از بيت المال درخواست نمود، آن حضرت آهن داغ شده را به دست او نزديك كرد كه از حرارت آن فرياد عقيل بلند شد. آنگاه حضرت فرمود: «مادرت به عزايت نشيند! از آزاری ناله میزنی و من از آتش سوزان ناله نزنم. (36)»
علی عليه السلام هم رئوف و مهربان و دلسوز است، هم گاهی ازخود قاطعيت و صلابت نشان میدهد.
از رحم علی است كه میفرمايد: به خاطر خلخالی كه از پای زن يهوديه برده شده، اگر كسی از غصه بميرد، جا دارد; از دل رحمی علی است كه مشك آب زن خسته را بر دوش میكشد، با اينكه به تقسيم امروزی بر پنجاه كشور حكومت میكرد (از ليبی تا داغستان شوروي) (37) ; از رافت علی است كه شب به يتيمان و فقرا سركشی میكرد; از مهربانی علی است كه كنار پيرمرد نابينای خرابه نشين مینشيند و میگويد: «فقيری كنار فقيری نشسته و مسكينی كنار مسكينی.» (38) و صدها مورد ديگر.
ولی همين علی عليه السلام گاهی خيلی بیرحمانه عمل میكند; در جنگ نهروان چهارهزار نفر از خوارج را به قتل میرساند و میفرمايد: «فانا فقات عين الفتنة... (39) ; من چشم فتنه را در آوردم.»
در جنگ جمل متجاوز از سی هزار نفر كشته شدند و در جنگ صفين نيز حدود ده هزار نفر از طرفين تلفات دادند، (40) آيا نبايد بپرسيم كهای علی دل رحم! كجا رفته آن همه رحمت و رافت؟!!
همين طور، علی عليه السلام كه علم اولين و آخرين را دارا بود (41)، گاهی اظهار نادانی میكند و میگويد: «تجرات بجهلی. (42)» علی ناطقترین و فصيحترین انسانها بود، اما بيست و پنج سال آن چنان سكوت كرد كه گويا اصلا اهل سخن نيست. (43)
حال بايد ديد كه راز اين تضادها در چيست؟
راز جامعيت
اوصاف متضاد اميرمؤمنان، علی عليه السلام از ايمان و معرفت عميق او، از بندگی و تسليم بیچون و چرای اودر مقابل خداوند سرچشمه میگيرد. آنجا كه فرمان الهی بر آن است كه بايد شجاع و دلير باشد و جان در كف اخلاص نهد، علی سراپا شجاعت و دليری است، ولی آنجا كه در پيشگاه معبود خود میرسد كه جايگاه خضوع و خشوع و تذلل و كوچكی است، سراپا ترس و لرز، و گريه و ناله است. آنجا كه به مال خودش میرسد تمام سخاوت است، اما آنگاه كه به بيت المال میرسد و مامور است طبق عدالت رفتار كند، سراپا بخل و امساك است. و همين طور، اوصاف ديگر علی عليه السلام تابع فرمان الهی است.
اينك به نمونه هايی كه نشان دهنده روح يقين، ايمان عميق و بندگی محض اوست اشاره میكنيم:
1. قرآن ناطق و وحی مجسم:
امام علی عليه السلام خود فرمود: «انا القران الناطق (44) ; انا كلام الله الناطق (45) ; انا علم الله... و لسان الله الناطق (46) ; من قرآن ناطقم، من سخن خدای ناطقم، من دانش خدا وزبان خدای ناطقم.»
2. شهود و ملكوت:
آن حضرت میفرمايد: «و لقد نظرت فی الملكوت باذن ربی فما غاب عنی ماكان قبلی و لاما ياتی بعدی (47) ; به حقيقت، من به ملكوت [جهان] بااذن پروردگار نظر كردم. پس چيزی از گذشته و آينده از من پنهان نيست.»
3. افتخار اطاعت و بندگي:
از اميرمؤمنان نقل شده است كه به درگاه خداوند عرض میكرد: «كفی لی عزا ان اكون لك عبدا و كفی لی فخرا ان تكون لی ربا (48) ; [در] عزت من همين بس كه بنده تو [و سراپا تسليم امر تو] باشم و اين افتخار مرا كافی است كه تو پروردگار [و مربي] من باشی.»
برخی انسانها به خاطر ترس از جهنم و يا طمع به بهشت خدا را بندگی میكنند، ولی علی هم عبادت عاشقانه دارد و هم آگاهانه، از اين رو، عرض میكرد: «الهی ما عبدتك خوفا من نارك و لاطمعا فی جنتك بل وجدتك اهلا للعبادة فعبدتك (49) ; خدايا! من تو را به موجب بيم از آتشت و يا به خاطر طمع در بهشتت پرستش نكردهام ; بلكه بدان جهت تو را پرستش كردم كه شايسته پرستش يافتم.»
و در جای ديگر فرمود: «لو لم يتوعد الله علی معصيته لكان يجب الا يعصی شكرا لنعمه (50) ; اگر [فرضا] خداوند به نافرمانی خويش وعيد نداده [و كيفری معين نكرده بود] ، سپاسگزاری نعمتهايش ايجاب میكرد كه از فرمانش تمرد نشود.»
آن حضرت در ادامه پاسخ برادرش عقيل فرمود: «والله لو اعطيت الاقاليم السبعة بما تحت افلاكها علی ان اعصی الله فی نملة اسلبها جلب شعيرة ما فعلته; به خدا سوگند، اگر هفت اقليم را با آنچه در زير آسمانهاست به من دهند تا خدا را نافرمانی كنم و به ناروا پوست جوی را از مورچهای بگيرم، چنين نخواهم كرد.» آنگاه چنين فرمود: «همانا اين دنيای آلوده شما نزد من، از برگ جويده شده دهان ملخ پستتر است. (51)»
شب نوزدهم وقتی حضرت اذان آخرش را گفت، از ماذنه پايين آمد و با خود اين گونه زمزمه كرد:
خلوا سبيل المؤمن المجاهد فی الله لايعبد غيرالواحد (52)
«باز كنيد راه مؤمن رزمنده در راه خدارا، كه جز [خداي] واحد نپرستيده است.»
تمام ارزشهای علي، عظمت و مقام او، و تمام اختلافات و تضادها در اوصاف او، درهمين وصف بندگی او نهفته است.
«قطع نظر از سخنان علي، به طور كلی روح علی يك روح وسيع و همه جانبه و چند بعدی است، و همواره اين خصلت ستايش شده است. او زمامداری است عادل; عابدی است شب زنده دار; در محراب عبادت گريان و در ميدان نبرد خندان است; سربازی ست خشن و سرپرستی است مهربان و رقيق القلب; حكيمی است ژرف انديش; فرماندهی است لايق; او هم معلم است و هم خطيب و هم قاضی و هم مفتی و هم كشاورز و هم نويسنده; او انسان كامل است و بر همه دنياهای روحی بشريت محيط است.» (14)
4. استاد شهيد مرتضی مطهری در اين باره میگويد:
«در علی هم خاصيت فيلسوف است و هم خاصيت رهبر انقلابی و هم خاصيت پير طريقت و هم خاصيتی از نوع خاصيت پيامبران. مكتب او، هم مكتب عقل و انديشه است و هم مكتب ثوره و انقلاب و هم مكتب تسليم و انضباط و هم مكتب حسن و زيبايی و جذبه وحركت.
علی عليه السلام پيش از آنكه امام عادل برای ديگران باشد و درباره ديگران به عدل رفتار كند، خود شخصا موجودی متعادل و متوازن بود. كمالات انسانيت را با هم جمع كرده بود. هم انديشهای عميق و دور رس داشت و هم عواطفی رقيق و سرشار. كمال جسم و كمال روح را توام داشت. شب، هنگام عبادت از ماسوی میبريد و روز، در متن اجتماع فعاليت میكرد. روزها چشم انسانها مواسات و از خودگذشتگيهای او را میديد و گوشهايشان پند و اندرزها و گفتارهای حكيمانه اش را میشنيد، و شب چشم ستارگان اشكهای عابدانه اش را میديد و گوش آسمان مناجاتهای عاشقانه اش را میشنيد. هم مفتی بود و هم حكيم; هم عارف و هم رهبر اجتماعي; هم زاهد بود و هم سرباز; هم قاضی و هم كارگر; هم خطيب بود و هم نويسنده و بالاخره به تمام معنی يك انسان كامل بود با همه زيباييهايش.» (15)
جامعيت علی عليه السلام از نگاه پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله
جامعيت علی عليه السلام و برخورداری او از اوصاف متضاد، هرچند برای بزرگان و دانشمندان جنبه كشفی و تازگی دارد، ولی پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله 1400 سال قبل اين مسئله را گوشزد نمود.
بيهقی يكی از دانشمندان نامی اهل سنت چنين روايت نموده كه پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله فرمود:
«من احب ان ينظر الی آدم عليه السلام فی علمه و الی نوح عليه السلام فی تقواه و ابراهيم عليه السلام فی حلمه و الی موسی فی عبادته فلينظر الی علی بن ابی طالب عليه الصلوة والسلام;
هر كسی كه دوست دارد به علم و دانش آدم عليه السلام بنگرد و مقام تقوا و خودنگهداری نوح را [مشاهده نمايد] و بردباری حضرت ابراهيم عليه السلام را [نظاره كند] و به عبادت موسی عليه السلام [پی ببرد] ، بايد به علی بن ابی طالب عليه السلام نظر بيندازد.» (16)
اين روايت بيانگر اين حقيقت است كه علی عليه السلام جامع صفات پيغمبران اولوالعزم است. از اين رو، در روايت طولانی ديگری از صعصعة بن صوحان میخوانيم كه خود حضرت نيز به اين حقيقت اشاره نموده است:
«اگرچه تمجيد و تجليل از خويشتن زشت است، لكن از باب اظهار نعمت الهی میگويم كه من بر موسی و عيسی و ابراهيم و آدم و نوح و سليمان و... برتری دارم. (17)»
بيان مدعی
ادعای ما اين است كه علی عليه السلام هم شجاع است و هم گاهی به شدت اظهار ترس میكند، هم سخاوتند است و هم بخيل و.... اما شجاعت آن حضرت جای هيچ ترديدی نيست; بلكه شهره و آوازه جهانی دارد; در جنگ بدر اين علی عليه السلام است كه بعد از كشتن شجاعانی چون وليد و شيبه و عاص و حنظله، زمينه پيروزی را فراهم میكند و در جنگ احد آن كسی كه تا پای جان مقاومت كرد و مدال «لافتی الا علي، و لاسيف الا ذوالفقار (18) ; جوانمردی چون علی و شمشيری چون ذوالفقار نيست» از خداوند دريافت نمود، علی بود. در حالی كه عمر و ابوبكر فرار كردند و پيامبر صلی الله عليه و آله راتنها گذاردند.
در جنگ خندق اين علی است كه ندای «هل من مبارز» عمرو بن عبدود را جواب داد و به جنگ او رفت و اين چنين، تمام ايمان در مقابل تمام كفر قرار گرفت: «برز الايمان كله الی الشرك كله.» (19)
افزون بر اين ضربت او كه باعث كشته شدن عمرو میشود، از عبادت جن و انس برتر دانسته میشود كه: «ضربة علی عليه السلام فی يوم الخندق افضل من عبادة الثقلين. (20)» و يا در جنگ خيبر بعد از هشت روز محاصره دژ قموص و فرار كسانی چون ابوبكر و عمر علی عليه السلام در خيبر را كند ; بابی كه حتی هشت نفر نتوانستند آن رااز جا تكان دهند و خود فرمود: «والله ما قلقت باب خيبر بقوة جسمانية بل بقوة رحمانية (21) ; به خدا قسم درخيبر را با قدرت جسمانی نكندم; بلكه با قدرت رحمانی كندم.»
بيان موارد شجاعت امام علی عليه السلام از حوصله اين نوشته خارج است و در شجاعت او همين بس كه پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله فرمود: «والله انه جيش فی سبيل الله; (22) به خدا قسم علی عليه السلام يك لشكر است [در جنگيدن] در راه خدا.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ورود رهبر اونا vs ورود رهبر ما
هرچند رهبر اونا نعلین رهبر ما هم حساب نمیشه
🔹 فقط واکنش بچه ها 😂
➖ ➖ ➖ ➖
⏰ @shomareshmakooszohor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 از این امام جمعه یاد بگیرید که چگونه برای اجرای حکم الهی آبرو می گذارد و هزینه می دهد❗️
🔰 وقتی امام جمعه یکی از شهرهای کشور با همکاری برخی نهادها، اینچنین قاطعانه پای حکم الهی و قانون حجاب می ایستد، نشان از این دارد که در زمینه حجاب و عفاف ظرفیت های زیادی برای متوقف کردن عادی سازی کشف حجاب وجود دارد.
⬅️ به نظر می رسد که دیگر فرصتی که دغدغه مندان انقلاب اسلامی به دولت و برخی نهادها برای چاره اندیشی در زمینه بی حجابی دادند، کم کم رو به اتمام است و از گوشه و کنار، زمزمه ورود جدی نیروهای انقلاب به گوش می رسد.
🔴توصیف امیرمؤمنان در کلام «ابنعربی»
🔻«صَلَواتُ اللهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ حَمَلَةِ عَرْشهِ وَ جَمیعِ خَلْقِهِ مِن أَرْضِهِ وَ سَمائِه عَلَی سرِّ الاسْرارِ، وَ مَشْرِقِ الانْوارِ، الْمُهَنْدس فِی الْغُیوب اللاهوتیَّةِ، السَّیّاحِ فی الْفَیافِی الْجَبَروتیَّةِ، المُصَّوِّرِ لِلْهَیولَی الْمَلَکوتیَّةِ، الْوالی لِلْوَلایَةِ النّاسوتیَّةِ، أُنْموذَجِ الْواقِعِ وَ شَخْصِ الإطْلاقِ، الْمُنْطَبعِ فِی مَرایَا الانْفُس وَ الآفَاقِ، سرِّ الانْبیَاءِ وَ الْمُرْسَلینَ، سَیِّد الأوْصِیاءِ وَ الصِّدّیقینَ، صورَةِ الامانَةِ الإلَهیَّةِ، مَآدَّةِ الْعُلومِ الْغَیْرِ الْمُتَناهیَةِ، الظّاهِرِ بالْبُرْهانِ، الْباطِنِ بالْقُدرَةِ وَ الشّانِ، بَسْمَلَةِ کِتاب الْمَوْجود، فاتِحَةِ مُصْحَفِ الْوُجود، حَقیقَةِ النُّقْطَةِ الْبائیَّةِ، الْمُتَحَقِّقِ بالْمَراتب الإنْسانیَّةِ، حَیْدَرِ ءَاجامِ الإبْداعِ، الْکَرّارِ فی مَعارِکِ الاخْتِراعِ، السِّرِّ الْجَلیِّ، وَ النَّجْمِ الثّاقِب: عَلیِّ بْنِ أبی طالِبٍ عَلَیْهِ السَّلَام»
🔻 «درود خداوند و فرشتگان او و حملکنندگان عرش او، و جمیع آفریدگان آسمانى و زمینىاش بر سرّ اسرار و محل درخشش نورها، مهندس عوالم لاهوت و غیوب [عالم اسماء و ذات]، سیّاح [دانا و بصیر] در عوالم جبروت، مصوِّر هَیُولاى عوالم مَلَکوت، والى و حکمران ولایت در عوالم ناسوت، نمونه و مختصر و شالوده عالم واقع و شخص مُجسَّم عالَم کلّى و وجود إطلاقى، منعکس در آیینههاى آفاق و نفوس، سرّ و حقیقت تمام أنبیاء و مرسلین، سروَر و سالار تمامى أوصیاء و صدّیقین، صورت امانت خداوندى، مادّه و ریشه علوم نامتناهى، حقیقت آشکار به برهان و جلالت و عظمت پنهان بر عقول، بسم اللهِ کتاب موجود، آغاز مُصحَف وجود، حقیقت نقطه بائیّه، تحقّقبخش جمیع مراتب موجودات، تحقّقبخش مراتب انسانیّت، شیر نِیِستان کاخهای إبداع، صاحب حملات مکرّره در معرکههاى اختراع، سرّ آشکاراى حضرت خداوندى، و ستاره درخشان جناب سرمدى: عَلىّ بنِ أبیطالب علیه السّلام».
(«شرح مناقب» محیىالدین ابن عربى، ص ۶۹-۷۰)
#امام_علی
#ابنعربی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
etakaf-1401-11-14.pdf
2.36M
کتاب کار سه روز تا بینهایت
ــــــــــــــــــــــــ
جهت #دریافت محتواهای بیشتر اعتکاف به کانال زیر مراجعه کنید
eitaa.com/seroztabinahayat
ــــــــــــــــــــــــ
شمع
شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
eitaa.com/ShabakeTabligh
49.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت هفتاد و سوم پاورقی
شنبه ۱۵ بهمن
#فیلم_کامل
📝 پاورقی
📌 هر روز
🕗 ساعت ۱۹:۵۰
📺 شبکه دو سیما
🔴 پاورقی | @pavaraghi_tv2
🔴قرن ۱۴ ام با اشغال نظامی ایران توسط متفقین (بریتانیا و شوروی ) و برگزاری کنفرانس تهران با حضور سران کشورهای آمریکا، بریتانیا و شوروی ( روزولت، چرچیل و استالین ) بدون اطلاع شاه و دخالت ۵۰ هزار مستشار آمریکایی و لانه کردن سرویس های جاسوسی موساد و سیا و MI6 در تار و پود حکومت و گرفتن حق توحش شروع شد...
🔹و با زانو زدن سربازان انگلیسی و آمریکایی در برابر سربازان ایرانی در خلیج فارس، توقیف نفتکش انگلیسی، شکار و کور کردن پهپاد و ماهواره جاسوسی سازمان سیا آمریکا و اینکه تنها کشوری بودیم که با نفوذ در آمریکای لاتین "دکترین مونرو" رو درهم شکستیم و با دست بوسی بیش از ۴۰۰ سیاستمدار دنیا از جمله: رؤسای جمهور چین، روسیه...و سه دبیرکل سازمان ملل با رهبر ایران به پایان رساندیم.
🔴 #بیداری_ملت 👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جواب دندان شکن تهیه کننده به سلبریتی های تحریم کننده جشنواره فجر
تهیهکننده «فیلم چرا گریه نمی کنی» خطاب به تحریم کنندگان سینما: چند نفرتان رفتید خوی برای کمک به مردم. سینما برای مردم است.
کجای دنیا یک بازیگر این همه اختیار عمل دارد. شما در مورد همه چیز اظهار نظر میکنید.
شما که تحریم ظالمانه آمریکا و بیماران پروانهای را نمیبینید! چرا از آنها پست نمیگذارید؟ پروازهاتون به خطر میافتد؟
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اختصاصی بیداری ملت
عایدی انگلیس از روی کار آوردن رضاخان چه بود؟
شرافت زن چگونه در زمان رضاخان پامال شد؟
#دکترموسیحقانی
#پهلوی
#فساد
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️اخلاق توحیدی
🔎بررسی اخلاق توحیدی در اخلاق و زندگی امام خمینی (ره)
📌حضرت امام به این باور رسیده بودند که قدرت و قوتی در عالم غیر از اراده ی خداوند نیست
📌آرامش و جاذبه امام به جهت همین قدرت خداوند بوده است
📌انتقال این باور به مردم که همه چیز در ید قدرت خداوند است و انسان تسلیم مطلق قدرت اوست ؛
️ ::: مانند آن جمله که " خرمشهر را خدا آزاد کرد"
✅این اخلاق توحیدی نزد امام خمینی (ره) وام گرفته از اخلاق توحیدی و مرام ولایت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام است
#aftab_sharghi
#aftab_sharghi
1401-11-13.mp3
12.26M
📻 صوت کامل برنامه #آفتاب_شرقی
📌این برنامه در روز پنجشنبه، سیزدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ با حضور #حجت_الاسلام_فقیهی با موضوع #اخلاق_توحیدی از شبکه یک سیما پخش شد.
🔹 @aftab_sharghi
جریانشناسی شبهات چه کمکی به ما میکند؟
به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «جریانشناسی شبهات اعتقادی» از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث با ارائه حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن هاشمیجزی، استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.
در ادامه متن سخنان وی را میخوانید:
به عنوان مقدمه باید گفت به واسطه اینکه دغدغه پاسخگویی به شبهات داشتم لذا حدود پانزده سال است با مراکز پاسخگویی در ارتباطم بنابراین همواره این سؤال برای بنده وجود داشته که چگونه میتوان نسبت به شبهات شناخت بیشتری پیدا کرد چون برای پاسخگویی به شبهات باید شناخت کامل نسبت به آن داشته باشیم تا مثلاً اگر با یکی از شبهات وهابیت نسبت به شیعه مواجه شدیم بهترین پاسخ را برای آن داشته باشیم. به تجربه ثابت شده که برخی کتابها و اشخاص در هنگام وارد کردن شبهات، نامشان بیشتر برده میشود لذا بنده سعی کردم با این کتابها و افراد ارتباط برقرار کنم.
دلایل ورود به جریانشناسی شبهات دینی
علت دیگری که باعث شد به سمت جریانشناسی شبهات اعتقادی حرکت کنم این بود که از یک دهه پیش کارهای پژوهشی و آموزشی را به عنوان مدیر گروه قرآن و حدیث مورد توجه قرار دادیم چراکه لازم بود کارشناسان آموزشهای لازم را ببینند. در این راستا چهار گام اساسی برای پاسخگویی لازم است برداشته شود. مرحله اول مواجهه و شناخت است و اینکه راههای مواجهه و فهم را به خوبی بدانیم تا به خوبی به سوالات جواب دهیم. گام دوم تحلیل آن شبهه است چراکه باید مدلها و الگوهایی برای پاسخگویی در اختیار داشته باشیم. گام سوم پاسخیابی است. گام چهارم نیز مرحله پاسخگویی است. این چهار مرحله، نیازمند این بود که در زمینه مواجهه، شناخت و تحلیل، روشی داشته باشیم تا شبهات را به خوبی به پاسخگو بشناسانیم.
لازم است تعریفی را برای جریانشناسی بر اساس آنچه که در کتابهای جریانشناسی در ایران وجود دارد ارائه دهیم و مدل را به خوبی وارد شناخت شبهات کنیم سپس آن را بومی سازی کرده و به شبهات و پشت پرده آنها پاسخ دهیم. لذا جریانشناسی شبهات به معنای شناخت مولفه و منظومه فکری گفتمانهای ناسازگاری با مبانی دینی است که مرجعیت فکری بخشی از جامعه را در اختیار داشته و مانند روحی در کالبد شبهات و چالشهای اعتقادی نقش آفرینی میکند. از سوی دیگر، یک جریان باید چهار ویژگی داشته باشد.
1. اولین مورد این است که یک جغرافیای خاص داشته باشد. در این راستا باید مولفههای فکری آنها را به خوبی بشناسیم چراکه اگر مشخص نشود این شبهه بر اساس چه مولفه فکری شکل گرفته نمیتوانیم پاسخ درخور و شایسته بدهیم که مخاطب راضی شود.
2. مولفه دوم گفتمانی است که اینها برای طراحی شبهات مطرح میکنند. ما به دنبال این بودیم که شبهات را از هم تفکیک کنیم تا بهتر آنها را شناخته و پاسخ بهتری بدهیم. برای مثال فمینیسم اسلامی، گفتمان خاص خود همانند تبعیض علیه زنان در قرآن و روایات و در طول تاریخ اسلام دارد لذا باید با گفتمان خاصی به شبهات آنها پاسخ داد همانگونه که پاسخگویی به وهابیت نیز گفتمان خاص خود را میطلبد.
3. شاخصه دیگری که میتواند جریان را شکل دهد و آن را از جریان دیگر جدا کند شخصیتهای آن هستند. وقتی شبهات اعتقادی را مطالعه کنیم با افرادی همانند ریچارد داوکینز، سم هریس، ناصر القفاری و ... برخورد میکنیم که البته با مطالعه آثارشان به این نتیجه میرسیم خودشان که شناسنامه آن نوع تفکر هم هستند انحراف فکری دارند.
4. شاخصه چهارم این است که هرکدام از اینها علاقهمند به موضوعات خاصی هستند. برای نمونه در زمینه فمینیسم به موضوعات خاصی همانند ارث، دیه، شهادت زنان و امثالهم میپردازند و موضوعات دیگر برایشان مهم نیست. شبهات الحادیون نیز در زمینه مسائل علمی و اعتقادی است. باستانگرایان به خشونت اعراب، تحقیر ایرانیان و امثالهم اشاره میکنند. بنابراین یک وهابی چون خدا را قبول دارد طبیعتا سراغ نفی توحید نمیرود بلکه برخی از اعتقادات شیعیان را زیر سؤال میبرد لذا در جریانشناسی شبهات اعتقادی باید این شبهات را بشناسیم. حال سؤال این است که این جریانشناسی چگونه به ما کمک میکند که در سریعترین زمان، یک شبهه را بشناسیم؟ معتقدم باید مولفهها و گفتمان طراحی آنها را بشناسیم تا برای پاسخگویی گفتمان مناسبی را انتخاب کنیم.
پاسخ استاد علوی تهرانی .pdf
1.31M
👈پاسخی مستند از آقای علوی تهرانی در خصوص نسبت دادن شوخی هاي رکیک به اهل بیت (علیهم السلام) توسط آقای رائفی پور.
✅ آیا اهل بیت علیهم السلام شوخی هاي غیر قابل بیان داشته اند؟
@marzbanandishe🌸
تبیین 👆آتئیسم( Athéisme ) و خدا ناباوری به زبان ساده🧐.
بی خدایان در نقد دین دم از عقل و خرد میزنند، ولی باورهایشان چیزی جز تخیلاتی در حد فیلمهای هالیوود( آمریکائی) و بالیوود( هندی) نیست.
@marzbanandishe🌸
🔻جمل را میبینی، صفین را هم ببین جناب آقامیری!
❗️ شرایط کنونی به کدام شبیه تر است؟!
کدام یک از رهبران جنبش فواحش کشته یا حتی بازداشت شده اند؟!
تقریبا هیچ!
ـــــــــــــــــــــــ
پایگاه خبری صابرین نیوز↙️
🆘@sabreenS1_official
📰صفحه نخست #وطن_امروز، ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
ـــــــــــــــــــــــ
پایگاه خبری صابرین نیوز↙️
🆘@sabreenS1_official
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیکه سنگین کمدین افغانستانی ساکن آمریکا
@Afsaran_ir
43.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حقایقی عجیب از آلبرت انیشتین که تا به حال نشنیدهاید!
آیا میدانستید انیشتین یک دزد علمی است؟
فساد جنسی و اخلاقی انیشتین!
دکتر میثم آذربخش
@Afsaran_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شکار لحظهها در مراسم جشن فرشتهها😂
+نمازت باطل شد چرا نمیری سجده؟
-نماز خودتم باطل شد! تو چرا نمیری سجده؟😐😂
@Afsaran_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید | انقلابیهایی که ریزش پیدا خواهند کرد!
♦️ عدم آشنایی با منطق حکمرانی!
🔻 لزوم و اهمیت داشتن منظومه فکری!
⁉️ عامل ریزش برخی از جبهه انقلاب هنگام کرونا چه بود؟
💢 پیش بینی نامگذاری سال!
⭕️ کاهش قیمت بنزین توسط شخص رهبری!
✅ باید دقیقا در چهارچوب فکری حضرت آقا، فکر کنیم
#دهه_فجر
__________________________
🔹 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️حالا که بحث اهانت اروپایی ها به قرآن داغ است، کمی تفسیر قرآن را از زبان رهبر انصارالله یمن ببینید تا جگرتان حال بیاید...
🔸️چهره ی عبدالملک حوثی آن لحظه که سعی میکند قرائتِ قاریان سعودی را مثل خودشان بخواند و کلمات را بکشد و در آن لحظه که به آیه ای از قرآن درباره همین شیوخ وهابیت اشاره میکند تماشایی است.
🔸️پیروی از قرآن با پذیرش ولایت غرب و سرسپردگی به آمریکا سازگار نیست.
#انصارالله #یمن #عربستان
@AntiLiberalism