هدایت شده از کانال ائمه جماعت
#پای_درس_خطابه_غدیر
🔹قسمت سوم
💠اعلان رسمی ولايت و امامت حضرت علی علیه السلام
و کل ذالِكَ لايَرْضَى اللَّهُ مِنّى إِلاّ أَنْ أُبَلِّغَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَىَّ (فى حَقِّ عَلِىٍّ)، ثُمَّ تلا: (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ - فى حَقِّ عَلِىٍّ - وَ انْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ).
فاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ (ذالِكَ فيهِ وَ افْهَموهُ وَ اعْلَمُوا) أَنَّ اللَّهَ قَدْ نَصَبَهُ لَكُمْ وَلِيّاً وَ إِماماً فَرَضَ طاعَتَهُ عَلَى الْمُهاجِرينَ وَ الْأَنْصارِ وَ عَلَى التّابِعينَ لَهُمْ بِإِحْسانٍ،
وَ عَلَى الْبادى وَ الْحاضِرِ، وَ عَلَىالْعَجَمِىِّ وَ الْعَرَبىِّ، وَ الْحُرِّ وَ الْمَمْلوكِ وَ الصَّغيرِ وَ الْكَبيرِ، وَ عَلَى الْأَبْيَضِ وَ الأَسْوَدِ،
وَ عَلى كُلِّ مُوَحِّدٍ، ماضٍ حُكْمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ، مَلْعونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحومٌ مَنْ تَبِعَهُ وَ صَدَّقَهُ، فَقَدْ غَفَرَاللَّهُ لَهُ وَ لِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ وَ أَطاعَ لَهُ.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
ترجمه :
🔸با اين حال خداوند از من خشنود نخواهد شد؛ مگر فرمان او را در حقّ على به شما ابلاغ كنم.
🔸آنگاه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم چنين خواند: «اى پيامبر! آن چه از سوى پروردگارت بر تو فرود آمده (در حقّ على)، ابلاغ كن وگرنه رسالت او را انجام نداده اى و البتّه خداوند تو را از آسيب مردمان، نگاه مى دارد». (مائده / 67)
🔸 هان مردمان! بدانيد اين آيه درباره ى اوست. ژرفاى آن را بفهميد و بدانيد كه خداوند او را سرپرست و امام شما قرار داده و پيروى اش را بر مهاجران و انصار واجب كرده و بر پيروان آنان در نيكى، و بر صحرا نشينان و شهروندان، و بر عجم و عرب و آزاده و برده و كوچك و بزرگ و سفيد و سياه و هر يكتاپرست؛
🔸 اجراى گفتار و فرمانش لازم، امرش نافذ، مخالفت کننده او، دور از رحمت خدا، پيرو و باوركننده اش، مورد رحمت است.
🔸البتّه كه خداوند، او و شنوايان سخنش و پيروان راهش را آمرزيده است.
هدایت شده از کانال ائمه جماعت
#پای_درس_خطابه_غدیر
🔹قسمت چهارم
💠اعلان رسمی ولايت و امامت دوازده امام عليهم السلام
معاشِرَ النّاسِ، إِنَّهُ آخِرُ مَقامٍ أَقُومُهُ فى هذا الْمَشْهَدِ،
فَاسْمَعوا وَ أَطيعوا وَ انْقادوا لاَِمْرِ(اللَّهِ) رَبِّكُمْ،
فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ هُوَ مَوْلاكُمْ وَ إِلاهُكُمْ،
ثُمَّ مِنْ دونِهِ رَسولُهُ وَ نَبِيُّهُ الُْمخاطِبُ لَكُمْ،
ثُمَّ مِنْ بَعْدى عَلىٌّ وَلِيُّكُمْ وَ إِمامُكُمْ بِأَمْرِ اللَّهِ رَبِّكُمْ،
ثُمَّ الْإِمامَةُ فى ذُرِّيَّتى مِنْ وُلْدِهِ إِلى يَوْمٍ تَلْقَوْنَ اللَّهَ وَ رَسولَهُ.
لا حَلالَ إِلاّ ما أَحَلَّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ هُمْ، وَ لا حَرامَ إِلاّ ما حَرَّمَهُ اللَّهُ (عَلَيْكُمْ) وَ رَسُولُهُ وَ هُمْ، وَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ عَرَّفَنِى الْحَلالَ وَ الْحَرامَ وَ أَنَا أَفْضَيْتُ بِما عَلَّمَنى رَبِّى مِنْ كِتابِهِ وَ حَلالِهِ وَ حَرامِهِ إِلَيْهِ.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
ترجمه:
🔸 هان مردمان! براى آخرين بار در اين اجتماع به پا ايستاده، (با شما سخن مى گويم.) سخنم را شنيده، پيروى كنيد و فرمان پروردگارتان را گردن گذاريد كه خداوند عزّوجلّ صاحب اختيار و سرپرست و معبود شماست و سپس سرپرست شما، فرستاده و پيامبر اوست كه اكنون با شما سخن مى گويد و پس از من به فرمان او، على ولى و امام شماست.
🔸سپس امامت، در فرزندان من از نسل على خواهد بود تا برپايى رستاخيز كه خدا و رسول او را ديدار كنيد.
🔸حلال نيست مگر آن چه خدا و رسول او و امامان حلال دانند و حرام نباشد مگر آن چه آنان حرام دانند و خداوند عزّوجلّ هم حلال و هم حرام را به من شناسانده و من آموخته هايم را از كتاب خدا و حلال و حرام او را در اختيار على گذاشته ام.
هدایت شده از کانال ائمه جماعت
#پای_درس_خطابه_غدیر
🔹قسمت پنجم
💠 فضائل حضرت علی علیه السلام
مَعاشِرَالنّاسِ، (فَضِّلُوهُ). ما مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ وَ قَدْ أَحْصاهُ اللَّهُ فِىَّ، وَ كُلُّ عِلْمٍ عُلِّمْتُ فَقَدْ أَحْصَيْتُهُ فى إِمامِ الْمُتَّقينَ، وَ ما مِنْ عِلْمٍ إِلاّ وَ قَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِيّاً، وَ هُوَ الْإِمامُ الْمُبينُ (الَّذى ذَكَرَهُ اللَّهُ فى سُورَةِ يس: (وَ كُلَّ شَىْءٍ أَحْصَيْناهُ فى إِمامٍ مُبينٍ).
معاشِرَ النَّاسِ، لاتَضِلُّوا عَنْهُ وَ لا تَنْفِرُوا مِنْهُ، وَ لا تَسْتَنْكِفُوا عَنْ وِلايَتِهِ، فَهُوَ الَّذى يَهدي إِلَى الْحَقِّ وَ يَعْمَلُ بِهِ، وَيُزْهِقُ الْباطِلَ وَ يَنْهى عَنْهُ، وَ لا تَأْخُذُهُ فِى اللَّهِ لَوْمَةُ لائِمٍ.
أَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ (لَمْ يَسْبِقْهُ إِلَى الْايمانِ بى أَحَدٌ)، وَالَّذى فَدى رَسُولَ اللّهِ بِنَفْسِهِ، وَ الَّذى كانَ مَعَ رَسُولِ اللّهِ وَ لا أَحَدَ يَعْبُدُ اللّهَ مَعَ رَسُولِهِ مِنَ الرِّجالِ غَيْرُهُ.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
ترجمه:
🔸ای مردمان! او را برتر دانيد؛ هيچ دانشى نيست مگر اينكه خداوند در جان من قرار داده است و من تمامى آن را در جان على، امام پرهيزكاران، ضبط كرده ام و دانشى نبوده مگر آن كه به على آموخته ام. او پيشواى روشنگر است كه خداوند در سوره ى ياسين از او گفت و گو كرده: «و علم هر چيز را در امام مبين برشمرديم». (يس / 12)
🔸 ای مردمان! او را فراموش نكنيد و از امامتش برنتابيد و از سرپرستى اش نگريزيد؛ چرا كه شما را به درستى و راستى خوانده و خود نيز بدان عمل مى كند. او باطل را نابود كرده و شما را از آن بازدارد و هرگز نكوهشِ نكوهش گران او را از كار خدا باز ندارد.
🔸او نخستين مؤمن به خدا و رسول اوست و كسى در ايمان به من، از او سبقت نجسته و همو جان خود را فداى رسول خدا كرده و با او همراه بوده است.
🔸تنها او همراه رسول خدا عبادت مى كرد و جز او از مردان كسى چنين نبود.
هدایت شده از کانال ائمه جماعت
#پای_درس_خطابه_غدیر
🔹 قسمت ششم
💠 سفارش به اطاعت حضرت علی علیه السلام
(أَوَّلُ النّاسِ صَلاةً وَ أَوَّلُ مَنْ عَبَدَاللّهَ مَعى. أَمَرْتُهُ عَنِ اللّهِ أَنْ يَنامَ فى مَضْجَعى، فَفَعَلَ فادِياً لى بِنَفْسِهِ).
مَعاشِرَالنّاسِ، فَضِّلُوهُ فَقَدْ فَضَّلَهُ اللّهُ، وَ اقْبَلُوهُ فَقَدْ نَصَبَهُ اللّهُ.
مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ إِمامٌ مِنَ اللّهِ، وَ لَنْ يَتُوبَ اللّهُ عَلى أَحَدٍ أَنْكَرَ وِلايَتَهُ وَ لَنْ يَغْفِرَ لَهُ،
حَتْماً عَلَى اللَّهِ أَنْ يَفْعَلَ ذالِكَ بِمَنْ خالَفَ أَمْرَهُ وَأَنْ يُعَذِّبَهُ عَذاباً نُكْراً أَبَدَا الْآبادِ وَ دَهْرَ الدُّهورِ.
فَاحْذَرُوا أَنْ تُخالِفوهُ. فَتَصْلُوا ناراً وَقودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرينَ.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
ترجمه :
🔸 على اوّلين نمازگزار و پرستش كننده ى همراه من است.
🔸از جانب خدا به او دستور دادم تا (در شب هجرت) در بستر من بيارامد و او نيز فرمان برده، پذيرفت كه جان خود را فداى من كند.
🔸ای مردمان! او رابرتر بدانيد كه خداوند او را برترى داده و پيشوايى او را پذيرا باشيد كه خداوند او را (به امامت) نصب كرده است.
🔸ای مردمان! او امام از جانب خداست و خداوند هرگز توبه ى منكر او را نپذيرد و چنين كسى را نيامرزد.
🔸 اين است روش قطعى خداوند درباره ى مخالفت با امامت على و حتماً او را به عذاب دردناك جاودانه كيفر خواهد كرد.
🔸پس، از مخالفت او بهراسيد؛ و گرنه خواهيد افتاد «در آتشى كه آتش گيره ى آن مردمان اند و سنگ» (تحريم / 6) «كه براى حق ستيزان آماده شده است». (آل عمران / 131)
💠💠💠
کانال حرم حضرت معصومه (س)
دوکتاب بسیار مفید در مقامات ومعجزات امیر المومنین به همراه فایل اصلی نرم افزار قائمیه
هدایت شده از کانونتخصصیحامیانامربهمعروفونهیازمنکر🌱
⭕️ رشته توئیت اخیر حجت الاسلام #پناهیان: «اشعث زمانهات را بشناس»
🔹1⃣ اشعث در سه مرحله خیانت کرد: ابتدا مذاکره را به علی(ع) تحمیل کرد و سپس با #ناراضیتراشی، جنگ داخلی علیه حکومت علی(ع) راه انداخت، و بعد از آن زحمتی نداشت که صلحی را به امام حسن(ع) تحمیل کند که "پایان حکومت صالحان" بشود.
🔹2⃣ سیاست امر پیچیدهای است. تدبیر امور جامعه چون ساده نیست، مردم تدابیر امیرالمومنین(ع) را نمیفهمیدند، رای به ابوموسی اشعری دادند و او را به علی(ع) تحمیل کردند او هم مذاکره را خراب کرد. مردم سیاست ورزی ابوموسی اشعری را بهتر میفهمیدند به علی میگفتند تو سیاست بلد نیستی.
🔹3⃣ سیاستمداری مکارانه یعنی از اشتباهات گذشتهات حرف نزنی، دیگران را در اشتباهات خود شریک معرفی کنی، اشتباهاتت را به گردن دیگران بیندازی، اشتباهات دیگران را بزرگنمایی کنی و افتخارات دیگران را به نام خود به ثبت برسانی. علم اخلاقی که سیاستمداران را از بداخلاقی نهی نکند مرده است.
@ameran_hamedan
هدایت شده از حسینی یمین
با سلام
چند شب قبل دو شرکت کننده در مسابقه برنده باش که اتفاقا خودشان هنرپیشه بودند صد میلیون جایزه بردند، و این روزها صدا و سیما پر است از مسابقاتی با جوایز میلیونی و گاهی هم نه مسابقه بلکه صرف شانس قرعه کشی!
آسیبهای زیادی دارد
صحبتهای حضرت آقا در ۱۱_۹_۸۳ فکر میکنم کفایت داشته باشد:
« یکی از مسابقهها، مسابقهی تلفنی است. شخصی تماس میگیرد و بهخاطر هیچی، به او جایزه میدهند! یک روز من دیدم در یک برنامهی تلویزیونی پنج میلیون تومان به یک نفر جایزه دادند؛ برای اینکه به چند سؤال جواب داد! این سرگرمىِ خیلی جالبی نیست. پنج میلیون تومان، تقریباً حقوق دو سه سال یک کارمند متوسط است. ممکن است بگویند اینکار ترویج علم است. ترویج علم را از یک راهِ بهتر بکنید؛ این راه ضرر دارد. عدهیی که اینگونه مسابقات را نگاه میکنند، بیمنطقی به ذهنشان میآید و از این بیمنطقی سوءاستفاده میکنند. این کار منطقی ندارد که مثلاً بنده بدانم انجیل عربی است یا یونانی است یا لاتینی است؛ بعد بگویند حالا که شما دانستید، این پانصدهزار تومان یا فلان مبلغ مال شما! این کار معنی ندارد. بنابراین، مقولهی سرگرمی و تفریح، لزومش یک مسأله است؛ با برنامهریزی بودن آن یک مسأله است؛ بامحتوا بودنش یک مسأله است؛ پرهیز از جهات منفی هم در آن یک مسأله است.»
پ.ن
کل این سخنرانی را یکبار بخوانید واقعا نکات بسیار ارزنده ای دارد مخصوصا برای طلاب محترم و مسئولین و دغدغه مندان فرهنگی
@andishehdin