حجتالاسلام رفیعی:
۳ اثر مهم دعا برای امامزمان(عج)
یک استاد حوزهعلمیه با اشارهبه اهمیت دعا برای ظهور امامزمان(عج)، گفت: بسیاری میگویند خدا که خودش ولیّاش را حفظ و او روزی ظهور میکند، دعای من در این میان چه اثری دارد؟ ... این دعا سه اثر مهم دارد.
خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: امام زمان(عج) فرمودند: «اَكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم» (برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید که خود فَرَج و نجات شما است). این گفته حضرت حجت(عج) است که از منتظران می خواهند برای تعجیل در ظهورشان دعا کنند، فارغ از این تاکید امام عصر(عج) در بسیاری از مجالس و محافل نیز سخنران به تضرع و التماس از مخاطبان می خواهد که برای تعجیل در ظهور امام زمان(عج) دعا کنید، اما علت چیست؟ برای بسیاری این پرسش پدید می آید که «چرا باید برای امام زمان(عج) دعا کنیم در حالی که ظهور ایشان قطعی است؟».
حجت الاسلام «ناصر رفیعی»، استاد اخلاق طی سخنانی به بررسی این مسئله پرداخته است. در ادامه حاصل سخنان وی تقدیم حضورتان می شود:
حجت الاسلام رفیعی در ابتدای سخنان خود با طرح این پرسش که «چرا باید برای امام زمان(عج) دعا کنیم؟»، گفت: این سوال بسیاری از افراد است، آنها می گویند خدا که خودش ولیّاش را حفظ می کند و او روزی ظهور می کند، دعای من در این میان چه اثری دارد؟
این استاد اخلاق ادامه داد: دعای ما دو اثر و بلکه سه اثر دارد، اول یاد امام زمان(عج) کردن است، یاد امام زنده می ماند، دوم آنکه دعای ما در حق معصوم تاثیر دارد و سوم اینکه دعای ما سبب می شود که امام زمان(عج) نیز در حق ما دعا کنند.
وی تصریح کرد: شخصی به نام «عبدالرحمن» از اهالی اصفهان که شیعه نبود، در زمان امام هادی(ع) زندگی می کرد، این شخص تعریف کرده است که اوضاع مالی ام به هم ریخته بود و می خواستم به سامرا نزد متوکل عباسی بروم و شکایت کنم. (سامرا در آن زمان یک شهر نظامی بود و امام هادی(ع) نیز آنجا زندگی می کرده است)، این مرد به سامرا می رود و در راه می شنود که می گفتند: بروید عقب راه را باز کنید ابن الرضا(ع) می آید (به امام هادی(ع) ابن الرضا می گفتند).
حجت الاسلام رفیعی اضافه کرد: آن مرد سوال کرد که ابن الرضا(ع) کیست؟ پاسخ دادند: او امام شیعیان است و متوکل احضارش کرده و او را نزد متوکل می برند و فعلا شخص متوکل ملاقات ندارد. آن مرد تعریف می کرد که گوشه ای ایستادم و دیدم جوانی خوش سیما و نورانی سوار بر مرکب زیر لب دعا می کند، پیش خودم گفتم متوکل آدم خبیثی است، نکند او را شهید یا زندانی کند؟ در دلم گفتم خدایا من از مشکل خود گذشتم این سید اولاد پیغمبر(ص) را حفظ کن(با اینکه عبدالرحمن شیعه هم نبود).
این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: در همان لحظات امام هادی(ع) مقابل عبدالرحمن رسید و فرمود: دعای تو در مورد من مستجاب شد و خطری به من نمی رسد اما ما نیز سه دعا برایت می کنیم، اینکه خداوند عمرت را طولانی کند، مال زیاد به تو بدهد و فرزندان سالم به تو عطا کند. این مرد دیگر نزد متوکل نرفت و برگشت و البته به تشیع مشرف شد. وقتی این ماجرا را تعریف می کرد هفتاد سال سن داشت در حالی که امام هادی(ع) و امام عسگری(ع) به شهادت رسیده بودند و آن مرد بسیار ثروتمند بود، خداوند به او 10 فرزند پسر عطا کرده بود.
وی خاطرنشان کرد: می خواهم بگویم دعا برای امام زمان(عج) اثر دارد، امام حسین(ع) فرمود: «ما دوازده مهدی هستیم»، مهدی یعنی هدایت شده.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
جعل سطحی خبر فارس توسط ضدانقلاب/انکار برای فرار از حقارت شکست
🔹امروز رسانههای معاند مدعی شدهاند که واشنگتنپست با استناد به یکی از خبرهای خبرگزاری فارس گزارشی درباره حمله موشکی سپاه به مقر موساد منتشر کرده، ولی فارس، همان گزارش را ترجمه و منتشرکرده کرده تا اثبات کند که هسته موساد در اربیل هدف قرار گرفته است!
🔸واقعیت این است که واشنگتنپست در بخشی از مقاله خود خبر فارس را بهعنوان «روایت ایران از حمله موشکی اربیل» آورده، اما در آن پاراگراف حرفی از حضور موساد در اربیل گفته نشده است.
اما منبع خبر فارس کجاست؟
🔸واشنگتنپست در اواسط مقاله خود نوشته: «یک مقام آمریکایی به نقل از همتای عراقی خود گفته که اهدافی که به آنها موشک خورده مربوط به موساد بوده است.» همین بخش نیز مورد استناد خبرگزاری فارس قرار گرفته است.
🔹جزئیات این گزارش را در اینجا بخوانید
@FarsNewsInt
هدایت شده از خبرگزاری فارس
اعضای شورای عالی فضای مجازی در جلسه امروز خود تاکید کردند با توجه به اینکه وظیفه قانونگذاری برعهده مجلس است، طرح صیانت نیز در مجلس به سرانجام برسد.
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
#فوری| زمینلرزه ۶ ریشتری در هرمزگان
🔹زلزلهای حدود ۶ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین دقایقی پیش استان هرمزگان در جنوب ایران را لرزاند.
🔹به گفته رسانههای عربی، شدت زمینلرزه در نزدیکی «بندر لنگه» بهحدی بوده که در دبی و دیگر شهرهای امارات نیز بهوضوح احساس شده است.
🔹دقایقی بعد دو پسلرزه ۴.۱ و ۴ ریشتری دوباره کوخرد در هرمزگان را لرزاند.
@Farsna
✨«هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ.»✨
✅ از امام باقر علیه السلام از برترى #شب_نيمه_شعبان سؤال شد.
حضرت در جواب فرمودند:
‼️«هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ»
آن، #برترين_شب پس از شبِقدر است. در آن شب خداوند #احسانش را به بندگان بىدريغ عطا مىكند و آنان را با لطف خود #مىآمرزد. پس در آن شب براى نزدیک شدن به خدا #تلاش كنيد.
به درستى كه آن شبى است كه خداوند به خود سوگند خورده است كه هيچ درخواست کنندهای را تا زمانى كه گناهى را نطلبيده است، بازنگرداند.
📔منبع: مصباح المتهجد، ص831؛ امالی، شيخ طوسی، ص297
{ @etelaresanihamedan }
💫فضیلت شب نیمه شعبان
❇️عَنْ أَبِي يَحْيَى عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ قَالَ: سُئِلَ الْبَاقِرُ عَلَیهِ السَّلامُ عَنْ فَضْلِ لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، فَقَالَ: إِنَّهَا لَيْلَةٌ آلَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى نَفْسِهِ أَنْ لَا يَرُدَّ فِيهَا سَائِلًا مَا لَمْ يَسْأَلِ اللَّهُ مَعْصِيَةً
✍🏻حضرت صادق علیه السلام فرمود:
از حضرت باقر علیه السلام در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد.
آن حضرت فرمود:
خداوند به ذات مقدّسش قسم خورده است كه هيچ سائلي را در شب نیمهی شعبان از درگاه خود دست خالي برنگرداند 😍♥️
مادامیكه خواستهی او معصيت نباشد!
📚بحارالأنوار،ج98، ص409 به نقل از اقبال الاعمال
{ @etelaresanihamedan }
🌸 منبر نیمه شعبان
✅ شب نیمه شعبان شب برات
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن «شب قدر» که این تازه« براتم» دادند
💠 «شعبان» ماه هشتم از ماه های قمری است که بعد از ماه رجب و قبل از ماه رمضان قراردارد. جمع آن« شعبانات» و« شعابین» است. این نام از ریشه «شعب» گرفته شده که هم بر جایی و افتراق و هم بر فراهم آمدن و اجتماع دلالت دارد. بعضی از اهل لغت گفته اند «این واژه از اضداد است» ولی دیگران آن را از باب اختلاف لغات دانسته اند .کلمه «شَعب» به معنی امت و قوم نیز از همین ریشه گرفته شده است. چنان که خداوند فرمود: «و جعلناکم شعوباً و قبائل و...؛(1) شما را از امت ها و قبیله ها قرار دادیم».
وجه نام گذاری شعبان، طبق روایتی از پیامبر اکرم (ص) آن است که خیر بسیار( ماه رمضان) از آن منشعب می گردد(2) و نیز گفته شده:« چون شعبه های رحمت خدا در آن بسیار است ،شعبانش نامند »یا به جهت آنکه روزی های بندگان خدا در این ماه بسیار منشعب می شود و حسنه مضاعف می گردد. اما عرب جاهلی چون در این ماه برای پیدا کردن آبشخور، یا به منظور غارتگری ،پراکنده و منشعب می شدند، این را وجه تسمیه شعبان پنداشتند. از جهت عظمت و اهمیت این ماه که در مقدمه ماه مبارک رمضان قراردارد، معمولا آن را« شعبان المعظم» تعبیر می کنند و اوصافی برای این ماه پر فضیلت نیز منقول است:
1. «شهر الزینه »:به اعتبار آنکه ثواب حسنات در آن تا هفتاد برابر فزونی می یابد .
2. «شهرالشفاعه»: زیرا هر کس این ماه را روزه بدارد و همچنین هر کس بر محمد و آل محمد (ص) بسیار صلوات بفرستد، پیامبر اکرم ( ص) او را شفاعت می کند.
3. «شهر الرسول»: در چند روایت آمده که این ماه به رسول خدا (ص) اختصاص دارد لذا آن را «شهر الرسول» نامیده اند.(3)
مرحوم آیت الله شهید سید محمد تقی موسوی اصفهانی (فقیه احمد آبادی) صاحب «مکیال المکارم» در کتاب «ابواب الجنات» در وجه تسمیه و علت نام گذاری این ماه به« شهر الرسول» آورده اند:
«در نام گذاری این ماه و نسبت و اختصاص آن به پیامبر (ص )دو وجه به قلب :این بنده عاصی خطور می کند: 1.وجه ظاهری 2.وجه باطنی؛ اما وجه ظاهری آن است که حضرت رسول اکرم (ص) فرموده اند: «حسین منی و أنا من حسین؛ حسین( ع) از من است ومن نیز از حسینم» و چون ولادت امام حسین (ع) در سوم یا به قولی در پنجم این ماه واقع شده است [به همین خاطر] حضرت رسول آن را به خود نسبت داده و فرموده اند:« این ماه من است ».اما وجه باطنی چون شریعت مقدسه اسلام به منزله جان نفس پیغمبر است و غلبه اسلام و شوکت و استیلای آن بنا به وعده خداوند و به مقتضای این آیه شریفه« هو الذی أرسل رسوله بالهدی و دین الحقّ لیظهره علی الدّین کلّه و لو کره المشرکون»(4) به ظهور وجود مبارک حضرت صاحب الزمان حاصل می شود، و از طرفی ولادت باسعادت آن حضرت در نیمه ماه شعبان واقع شده است، لذا حضرت ختمی مرتبت آن ماه را به وجود مبارک خود نسبت داده اند».(5)
سید بن طاووس( ره) در« اقبال الاعمال» روایتی را از« امالی »و «ثواب الاعمال» شیخ صدوق آورده که در بردارنده جمیع معانی بالا درباره شرافت و عظمت این ماه و علت نام گذاری آن به شعبان است.
او می نویسد اصحاب در محضر رسول خدا (ص)سخن از فضایل شعبان کردند، آن حضرت فرمود: «شعبان ماه شریفی است و آن، ماه من است و حاملان عرش(= فرشتگان) آن را بزرگ داشته، حق آن را می شناسند و آن ماهی است که روزی های مردم برای ماه رمضان در آن افزوده گشته، بهشت در آن آراسته می گردد و علت اینکه این ماه شعبان نامیده شده، آن است که روزی مومنان در آن گسترش می یابد و عمل نیک در آن هفتاد برابر می گردد و بدی های انسان در آن فروریخته، گناهان آمرزیده می گردد و اعمال نیک مورد پذیرش قرار می گیرد و خداوند جبارـ جل جلاله ـ به بندگانش مباهات می کند و با نظر رحمت به روزه داران و شب زنده داران شعبان می نگرد و به وجود آنها بر حاملان عرش می بالد».(6)
ادامه 👇
ادامه 👇
💠 شب نیمه شعبان
نیمه شعبان در فرهنگ نامه ها و متون کهن، «شب برات» نامیده شده و این بدان خاطر است که بنا به روایات، خداوند در این شب «برات آزادی »از دوزخ را به بندگان خود می بخشد. و این شب برات در ادب فارسی و متون کهن ـ نظم ونثرـ بازتاب هایی داشته که به چند مورد آن اشاره می رود: ابوریحان بیرونی در کتاب «التفهیم »در این باره چنین آورده: «و شب پانزدهم از ماه شعبان، بزرگوار است و او را «شب برات» خوانند و همی پندارم، این از قبیل آن است که هر که اندرو عبادت کند و نیکی به جای آورد، بیزاری یابد از دوزخ».(7) رامپوری نیز در« غیاث اللغات» شب نیمه شعبان را« شب برات» دانسته می نویسد: «شب برات شب پانزدهم شعبان است که در آن شب ملائکه به حکم الهی حساب عمر و تقسیم رزق می کنند».(8)
حافظ، شب برات راشب قدر دانسته و در غزل معروف خود ،شب قدر و« شب برات» را هنرمندانه با هم آورده می سراید:
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن «شب قدر» که این تازه « براتم» دادند
برات:
اما اینکه« برات »به چه معناست و بن و ریشه این واژه چیست؟ در« حافظ نامه»این توضیحات آورده شده است:« برات» از «برائت »عربی است و آن: «نوشته ای است که بدان، دولت بر خزانه یا حکام ،حواله وجهی دهد».( فرهنگ معین) علامه قزوینی در حواشی خود بر «چهار مقاله» با استناد به «ذیل قوامیس عرب» به نقل از« دُزی» می نویسد:«[ برات] را به «بروات» جمع بندند و این کلمه عربی است و در اصل «برائت» بوده و به معنای «بری ءالذمّه گردیدن از دَین» است و صواب آن در جمع «براءات» یا براوات است. گویندگان فارسی به اعتبار حواله مکتوب هر حواله یا وارد معنوی را نیز« برات» اصطلاح کرده اند».(9)
لیله الصک: شب برات را «لیلة الصک» نیز گفته اند. صکّ، معرب چک فارسی و مترادف با برات است، آن روز چهاردهم و در واقع شب پانزدهم شعبان است. رامپوری در فرهنگ «غیاث اللغات »به نقل از« بهار عجم» و« سراج اللغات» آورده که :«شب چک به معنی شب برات است که در آن چراغانی و آتش بازی(= جشن و شادمانی )کنند».(10)
ادامه 👇
ادامه👇
💠 شب برات در تفاسیر
ابوالتفوح رازی ـ مفسّر شیعی ـ ضمن تقل روایتی از ابن عبّاس می نویسد که :«خدای تعالی حکم ها در نیمه شعبان ،فصل کند و در شب قدر به فرشتگان سپرد».(22)
فخر رازی نیز در تفسیر کبیر خود آورده است: «طبق روایتی که عکرمه نقل کرده است ، شب قدر همان «لیلة البرات »است.(23) همچنین میبدی در «کشف الاسرار»به نقل از عکرمه آورده :«اللیلة المبارکه :لیلة النّصف من شعبان ؛خداوند جبرئیل را در آن شب به آسمان دنیا فرو فرستاد تا اینکه قرآن را بر کاتبان املا کند و آن را مبارکه نامیده ،زیرا که آن پرخیر و برکت است به خاطر آنچه که در آن از رحمت فرو فرستاده شده،دعا در آن به اجابت می رسد».(24)
شور آبادی نیز در ذیل آیات اوّلیه سوره دخان آورده است :
«امّا بگفتیم این قرآن را و بفرستادیم جبرئیل را بدین قرآن در شب برکت و آن شب قدر است و گفته اند:«شب چک»(=نیمه شعبان )و بیشتر مفسّران بر آن اند که آن شب قدر است . شور آبادی همچنین درباره «الکتاب المبین »می نویسد:سوگند به نامه هویدا و آن قرآن است و گفته اند :«لوح محفوظ »و گفته اند آن نسختی است که شب قدر کنند و گفته اند :این نسخت به شب برات کنند و آن چهار گونه نسخت بُوَد :یکی نسخت احوال بود به دست جبرئیل و دیگر نسخت ارزاق بود به دست میکائیل ،دیگر نسخت آجل بود به دست عزرائیل ،چهارم نسخت اعمال بود به دست اسرافیل»(25)
با این همه،بیشترین تعبیرات و توصیفات درباره لیلة البرات و شب قدر بودن نیمه شعبان در «کشف الاسرار»میبدی آمده است . او می نویسد:«در آثار آمده که شب نیمه شعبان ،صحیفه عمر به دست عزرائیل دهند،هر که را در آن سال قبض روح بایدکرد ،نامش در آن صحیفه آورده ،یکی به عمارت مشغول گشته،یکی دل بر عروسی نهاده ،یکی با دیگری خصومت در گرفته ،هر کسی کاری و بازاری ساخته ،[در حالی که] نام ایشان در آن صحیفه ، اثبات (=ثبت)کرده».(26)
غزّالی نیز در «کیمیای سعادت »این مضمون را اینگونه آورده است :
«و در اثر است که شب نیمه شعبان ؛صحیفه عمر به دست ملک الموت دهند. هر که را در این سال جان باید گرفت،نام وی در آن صحیفه نوشته بود...».(27)
میبدی در نوبت ثالثه تفسیر خود ،که تأویل عرفانی آیات است ،در ذیل آیات نخستین سوره دخان می نویسد :«حم و الکتاب المبین ،انا أنزلناه فی لیلة المبارکة »(28)این شب مبارک ،به قول بیشتر مفسّران ،شب «نیمه شعبان »است و آن را «مبارک »خوانند از بهر آنکه پرخیر و برکت است همه شب ،داعیان را اجابت است ،سائلان را عطیّت است، عاصیان را اقالت (=گذشت)است ،محبّان را کرامت است .همه ی شب ،درهای آسمان گشاده ،جنّات عدن وفرادیس اعلی (=بهشت های برین )درها باز نهاده ،ساکنان جنّات الخلد بر کنگره ها نشسته ،ارواح انبیا و اولیا فراطرب آمده و از دوست خطاب آید :«هل من سائل فأعطیته ؟هل من مستغفر فأغفر له ؛آیا خواهنده ای هست تا به او ببخشم ؟آیا استفغار کنند ه ای است او را بیامرزم»؟!(29)
نام های شب نیمه شعبان
میبدی در «کشف الاسرار »نام های ذیل را که هر کدام به جنبه ای از عظمت این شب اشارت دارد ،بر می شمارد: «شب نیمه شعبان را نام هاست :شب برات گویند و شب نسخت ،شب فرق و شب عرض ؛هر که در این شب تا دیگر سال از دنیا رفتنی است نسخت آن از لوح محفوظ بردارند و به عزرائیل دهند. گویند:«این شغل تو است تادیگر سال ». هر چه خسف(=کمبوو نقصان )و مسخ (=برگردانیدن صورت کسی یا چیزی ) بُوَد و سیاست و بلیّات و انواع عذاب ،نسخت کنند و به جبرئیل دهند و گویند :«این کار تو است تا دیگر سال هر چه نعمت و راحت و روزی بندگان بود ،نسخت کنند و به میکائیل دهند و هر چه عز و مرتبت و اقبال و دولت بود، نسخت کنند و به اسرافیل دهند.(30)
ادامه 👇
شعبان 1443.pdf
1.09M
🌀 جدول مراقبهی شعبانیه
📝 اعمال و اذکار ماه شعبان
📿 در ماه شعبان با تکرار ذکر «لا إله الاّ الله، وَ لا نَعْبُدُ إلاّ إیّاهُ، مُخْلِصینَ لَهُ الدّین وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرکُون» میگویی: إله و معبود و مطلوبی جز «الله» در هستی نیست.
📿 پس باید دل به او سپرد، و جز او را عبادت نمیکنیم، خالصانه دین را برای او میدانیم، هرچند مشرکان جهتهای فراوان دیگری را پیش روی ما میگذارند تا از دین خدا عدول کنیم و به مکتبها و تئوریهای آنها برگردیم.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔹 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسان شدن انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام عمل و اذکار هر روز، خانهی مربوط را علامت بزنید.
🔹 البته هرکس مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کند و لازم نیست همهی اعمال را انجام دهید.
📚 منابع:
1️⃣ اقبال الاعمال
2️⃣ مفاتیح الجنان
#نشر_حداکثری
#جدول_مراقبه
#مراقبه_شعبان
#شعبان
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
ادامه 👇
💠 «صلوة الخیر» در شب نیمه شعبان
یکی از اعمال و آدابی که پیشینیان ،از همه فرقه ها ،در شب نیمه شعبان بدان اهتمام داشته اند . «صلوة الخیر»یا «نماز هزار قل هو الله »است. و این نشان دهنده این مطلب می باشد که همه فرق مذهبی از شیعه و سنّی این شب را عظیم و شریف دانسته و بر اساس روایات رسیده از پیامبر و خاندان او ،آن را همتای شب قدر می دانسته و آن را تا به صبح ،به احیا وشب زنده داری و نذر و نیاز و اطعام می پرداخته اند.
عالم بزرگوار سیّد بن طاووس (ره)در کتاب شریف «اقبال »یکی از اعمال و آداب این شب را اقامه نماز صد رکتعی نوشته و درکیفیت آن می نویسد:
در روایتی درباره فضیلت صد رکعت نماز ـ در هر رکعت سوره حمد یک مرتبه و سوره توحید ده مرتبه ـ آمده است ک از رسول خدا (ص)نقل شده :«هر کس این نماز را در این شب بخواند ،خداوند هفتاد بار به او نظر رحمت می کند و در هر نظر ،هفتاد حاجت او ا بر آورده می کند که کمترین آنها ،آمرزش اوست...».(31)
غزّالی در «احیاء علوم الدّین »پس از ذکر کیفیت این نماز می آورد:
«سلف(=پیشینیان)این نماز را اقامت نمودندی و «صلوة الخیر»خواندندی و بر آن جمع شدندی و بسی بودی که به جماعت گزاردندی و حسن [بصری]گفت: «از سی کس از اصحاب پیغامبر شنیدم که هر که در این شب نماز کند، حق تعالی در وی هفتاد نظر رحمت فرماید که به هرنظری ،هفتاد حاجت وی را روا کند و کمتر آن آمرزش است».(30)
«ابن بطوطه»ـ جهانگرد مسلمان ـ از اهتمام مکّیان به این نماز در شب نیمه شعبان و احیای این شب شریف این گونه گزارش می دهد :
«شب نیمه شعبان و از لیالی متبرکّه است . مردم مکّه این شب را به طواف و نماز و عمره می گذراندند. هر دسته پشت سر پیش نماز در مسجد الحرام گرد آمده ،چراغ ها و مشعله ها می فروزند. از اعمال این شب ،صد رکعت نماز است... ».(31)«ابن جبیر»ـ دیگر جهانگرد مسلمان ـ نیز از عنایت مکّیان به این شب و آداب و آیین آن این گونه می نویسد:«این شب مبارک ،نزد اهل مکّه ، به سبب روایتی شریف که درباره آن رسیده ،بسیار بزرگ است . آنان در این شب به اعمال خیر و عبادات از عمره و طواف نماز فرادا و جماعت می پردازند و به چند گونه این اعمال را به جا می آورند . ما ،شب شنبه که همان نیمه شعبان بود به راستی مراسمی بزرگ و اجتماعی ستُرگ در حرم مقدّس ، پس از نماز مغرب دیدیم . مردم ،گروه گروه به خواندن نماز های نافله می پرداختند....هر گروهی را پیش نماز ی بود. حصیرها گسترده و شمع ها افروخته و دل ها از شوق سوخته ....مردم در آن خجسته شب به چند دسته تقسیم شده بودند ،بیشتر آنان «مالکی مذهب»بودند. آن شب از شب های نامداری بود که امید می رود از زبده شب های تقرّب باشد».(32)
«ابن بطوطه» یکی از آیین و آداب مصریان را در این شب ،حضور در زیارت گاه ها می داند و از مشاهدات خود می نویسد که :«مردم مصر شب نیمه شعبان را در گورستان ها [و زیارت گاه ها ]به سر می برند».(33)شمس الدّین دمشقی نیز از آیین بزرگداشت این شب در دمشق این گونه روایت می کند:«دمشق شهری است از روزگار قوم عاد و بس کهن ...در این شهر مسجد جامعی است که غرق در زیبایی ،نکویی ،کمال و جمال است و از شگفتی های گیتی است. شب نیمه شعبان در این مسجد دوازده هزار قندیل با پنجاه قنطار دمشقی ،روغن چراغ زیتون در آن شعله ور می شود،البته این مقدار جز قندیل هایی است که در مسجد های دیگر ،گورستان ها ،خانقا ه ها ،کاروانسراها و بیمارستان های این شهر برافروخته می گردد.»(34)البته شمس الدّین دمشقی ذکر نمی کند که چرا دمشقیان در این شب خاص ،این همه قندیل در اماکن مذهبی بر می افروخته اند ؟! ناگفته پیداست که آنان نیز مانند دیگر مسلمانان ،برای این شب شریف،شکوه و شرافتی ویژه و ارج و مرتبتی والا قائل بوده اند و آن را به احیا،عبادت و شب زنده داری می گذرانده اند.
مقصود از آوردن این شواهد از متون کهن ،آن هم از برادران اهل سنّت و جماعت بدین خاطر بود که بدانیم آنان نیز بر اساس روایات رسیده از پیامبر خاتم (ص)مانند دیگر برادران مسلمان خود ،برای این شب ،عظمتی خاصّ قائل بوده و آن را شب قدر یا همتا و هم ردیف با آن می دانسته اند ،به همین جهت در تعظیم و تکریم آن می کوشیده اند.
ادامه 👇
ادامه 👇
💠 شب قدر
عالم عامل ربّانی و مؤیّد به تأییدات سبحانی ،مرحوم سیّد بن طاووس (ره)در کتاب «اقبال »در والایی این شب ،این گونه آورده است :«جدّم ابوجعفر طوسی (شیخ طوسی)به نقل از ابویحیی آورده که ،امام صادق (ع)فرمودند :از پدرم امام باقر (ع)درباره فضیلت شب نیمه شعبان پرسیده شد ،فرمودند :«این شب برترین شب بعد از شب قدر است . خداونددر این شب ،نعمت های افزون خود را به بندگانش ارزانی می دارد و به منّت خود می آمرزد ،در این شب در تقرّب به درگاه خداوند متعال بکوشید،زیرا این شبی است که خداوند عزّ و جل برخود سوگند یاد کرده که هیچ خواهنده و سائلی را ،تا زمانی که معصیتی را نطلبد،ردّ نکند . [همچنین]این شبی است که خداوند آن را در برابر شب قدر ، که برای پیامبر اکرم (ص)قرار داده ، برای ما [اهل بیت]قرار داده است . پس در دعا و ثنا به درگاه خدای متعال بکوشید».(36)
روایت سید:
سیّد ،همچنین در فضل و فضیلت این شب شریف ،روایتی معروف را که در آن سرآمد عمر آدمیان و تقسیم روزی همگان و رویدادهای سال آینده ،تقدیر می گردد، آورده و آن را با روایت مشهوری که همه رخدادهای بالا در شب قدر رمضان هر سال اتّفاق می افتد ،سنجیده ،آن را به خوبی تأویل و توجیه می نماید که به خاطر اهمیّت آن ،سخنان سیّد را به طور کامل می آوریم :«در برخی از کتاب های دعا آمده است که ،رسول خدا (ص)فرمودند :در شب نیمه شعبان خوابیده بودم که جبرئیل آمد و گفت :ای محمّد !آیا در این شب می خوابی ؟گفتم :مگر امشب چه شبی است ؟گفت :نیمه شعبان !برخیز!پس مرا این سان بیدار کرد و با خود به بقیع برد و گفت :سرت را بلند کن که امشب ،درهای آسمان گشوده می گردد و در نتیجه درهای رحمت،خشنودی ،آمرزش ،تفضّل ،توبه ،نعمت ،بخشش و نیکی در آن گشاده می گردد وخداوند در آن به شماره مو و پشم چارپایان ،بندگان را آتش جهنّم آزاد می کند و سر آمد عمر انسان ها را در آن استوار می سازد و روزی های همگان را تا سال آینده تعمیم می کند و همه رخدادهای سال آینده در این شب نازل می گردد...».(35)
سیّد می نویسد :اگر گفته شود ،تأویل و توجیه روایت بالا با این معنا که در احادیث فراوانی آمده که سرآمد عمر آدمیان و تقسیم روزی ها در شب قدری که در ماه رمضان واقع است ،چیست؟در پاسخ می گویم:
1ـ شاید مراد این باشد که تعیین سرآمد عمر آدمیان و روزی همگان که در شب نیمه شعبان صورت می گیرد ،امکان «محو و اثبات»در آن وجود دارد امّا آنچه در شب قدر ،رمضان مشخّص می گردد،حتمی است.
2ـ شاید مقصود این باشد که آن تقسیم و تقدیر در علم الهی ،در شب نیمه شعبان در لوح محفوظ مشخّص و تقسیم می شود.
3ـ احتمال دیگر آنکه در شب نیمه شعبان در لوح محفوظ مشخّص می شود و در شب قدر میان بندگان تقسیم می گردد.
4ـ احتمال دیگر این است که در شب نیمه شعبان ،وعده تعیین عمر آدمیان و تقسیم روزی همگان در شب قدر داده شود . در نتیجه در شب نیمه شعبان وعده تعیین و تقسیم داده می شود یا اینکه در شب نیمه شعبان تقدیرمی گردد و سرانجام در شب قدر ،تقسیم می گردد؛چنان که پادشاهی در شب نیمه شعبان وعده بدهد که در شب قدر اموالی را به کسی خواهد بخشید. بدین ترتیب روشن شد که درست است اگر در مورد هر دو شب گفته شود در آنها ،سرآمد عمر انسان ها تعیین و روزی همگان تقسیم و تقدیر می گردد .»(36)مرحوم آیت الله میرزاجواد آقا ملکی تبریزی (ره)این اشکال را در مراقبات این گونه پاسخ می دهد که :«تقدیر،مراتب و مراحل گوناگونی دارد».(37)
در باب 35فتوحات مکیه روایاتی را که در اختلاف لیلة القدر مروی است که در نیمه شعبان است، یا درشهر رمضان بدین وجه جمع کرده است که :«نیمه شعبان ،لیلة القدرفرقانی است ولیلةالقدر رمضان ،لیلة القدر قرآنی است» و این کلامی سخت استوار است.
🌺والسلام علی من التبع الهدی🌺
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
پی نوشت ها :
1ـ دیوان حافظ
2ـ دایرة المعارف تشیّع، ج9،ص591.
3ـ موسوی اصفهانی، سید محمّد تقی ،ابواب الجنّات ،ص570.
4ـ سید بن طاووس ،اقبال الاعمال ،ترجمه محمّد روحی ،ج2،صص861ـ 862.
5ـ ابوریحان بیرونی ،التّفهیم ،ص252.
6ـ رامپوری ،غیاث الدین غیاث اللغات ،به اهتمام منصور ثروت ،صص503ـ 504.
7ـ خرمشاهی ،بهاءالدین ،حافظ نامه ،ج1،ص672.
8ـ غیاث اللغات، ص504.
9ـ مولوی جلال الدّین ،دیوان شمس ،به تصحیح عزیز الله کاسب ،ص252.
10ـ همان، ص498.
11ـ دیوان سنایی.
12ـ کلیّات سعدی ،بخش قصاید ،محمد علی فروغی ،ص30.
13ـ عبرت نائینی ،محمّد علی ،تذکرة انجمن قدس ،ج1،ص1053.
14ـ همان ،ص29.
15ـ همان، ص275.
16ـ همان، ص460.
17ـ همان، صص 491ـ 492.
18ـ همان ،ج2ص1432.
19ـ امالی ،محمّد باقر ،مثنوی حقیقت نامه ،ص169.
20ـ تفسیر ابوالفتوح رازی ،ج2ص133،به نقل از حافظ نامه ،ج1،ص672
21ـ تفسیر کبیر فخر رازی ،ج32،ص29به نقل از حافظ نامه ،ج1،ص672.
22ـ میبدی ،کشف الاسرار ،به تصحیح علی اصغر حکمت ،ج9ص94.
23ـ تفسیر شورآبادی ،ج4،ص2283،به تصحیح سعیدی سیرجانی .
24ـ کشف الاسرار ،ج3،ص381.
25ـ غزّالی کیمیای سعادت ،ج2،ص626،به تصحیح حسین خدیوجم.
26ـ کشف الاسرار ،ج9ص101.
27ـ همان، ص102.
28ـ سیّد بن طاووس ،اقبال الاعمال ،ترجمه محمّد روحی ،ج2،ص895ـ 896.
29ـ غزّالی ،احیاء علوم الدّین ،ترجمه مؤید الدّین محمّد خوارزمی ،ربع یکم ،ص438.
30ـ موحّد ،محمّد علی ،سفرنامه ابن بطوطه، ج1ص208.
31ـ اتابکی ،پرویز،سفرنامه ابن جبیر ،صص184ـ185.
32ـ سفرنامه ابن بطوطه ،ج1،ص73.
33ـ دمشقی ،شمس الدّین محمّد نخبة الدهر ،ص304.
34ـ اقبال الاعمال ،ج2ص877.
35ـ همان ،صص893ـ894.
36ـ همان ،صص89ـ897.
37ـ تبریزی ،میرزا جواد ملکی ،مراقبات ،ص172.
منبع:نشریه موعود شماره 102
نویسنده: عبدالحسین ترکی
🔺مذاق شریعت🔺
🔸 مذاق شریعت، راهی است که بعضی فقهای شیعه با اینکه دلیل خاص و عموم اجتهادی نداشتند، از آن استفاده میکردند و کسی که این طريق را قبول نداشت به سمت اصول عملیه میرفت.
🔸مذاق شریعت بیشتر در جواهر الکلام مشهود است.
🔹مثال۱: در مورد امین میگوئیم اگر تعدی و تفریط نکند ضامن نیست.
❓سوال: اگر کسی نسبت به امین شرط کند که اگر مال خسارت خورد ضامن باید بشود و کاری به تعدی و تفریط ندارم حکمش چیست؟ آیا با شرط، ضمان ثابت میشود یا خیر؟
✅جواب صاحب جواهر: دلیل خاص و عام بر ابطالش نداریم ولی باطل است، زیرا روایات امین را بررسی میکنیم شارع میخواهد به کسی که لطف میکند و امانت را میپذیرد، آسانی قرار دهد و نمیخواهد برای امین سختی پیش بیاید(کشف مذاق شریعت)
💠صاحب جواهر میفرماید ارتکاز از مجموع ادله این است و استناد به مذاق شریعت میکند البته با استحسان فرق میکند.
🔹مثال۲: افطار با حلال، بین ۳ تا کفاره مخیر است و درافطار با حرام، کفاره جمع هست.
❓سوال: در افطار با حرام که وجوب کفاره جمع هست، وجوب روی سه تا میرود ولی در در زمان ما عتق نیست و هر سه امکان ندارد جمع شوند حال دو صورت دارد:
🔅۱. بعضی: ۲ تا و ما لایدرک را قبول داشت میگوید ۲ تا انجام بدهد
🔅۲. بعضی: قبول نداشت باید برائت اجرا کند یا ۲ تا واجب است ؟
✅جواب: اگر اصل برائت باشد، نتیجه میشود که آنی که به حرام افطار کرده الان که رقبه ممکن نیست هیچ کار نمیخواهد انجام دهد و کفاره واجب نیست و آن که با حلال افطار کرده، در ۳ تا کفاره مخیر میشود و یکی حداقل واجب است انجام شود و این حکم با مذاق شریعت مخالف است زیرا روایات کفاره بررسی میشود عرفا برداشت میشود که شارع میخواهد آنکه خلاف انجام میدهد تنبیه شود پس باید دو کفاره را انجام بدهد.
❗️دقت کنید اینها فهم عرفی از مجموعه ادله هست.
🔹مثال۳ : امام خمینی
💠مکاسب محرمه: اگر کسی گفت مجسمه نمیسازم بلکه بتی را نقاشی میکنم و احتمال بدیم باز پرستش بشه چه حکمی دارد؟
✅جواب: ادله حرمت آنرا نمیگیرد چون ادله روی جسم رفته(نه تصویر) ولی مذاق شارع این است که هر چه موجب گسترش شرک و بقای کفر و ... بشود حرام است.
@kashkoolfn
🔸سوال: چه طور به مذاق شارع دست پیدا کنیم؟
❇️صاحب جواهر ج۳۰: مذاق شریعت معرفت خدایی است.
📍البته علاوه بر عنایت میشود گفت: مجموعه ادله بررسی میشود و با ارتکاز عرفی سنجش میشود و بعد حجت برای خودش بداند.
🔸با دو راه میشود مذاق شریعت را کسب کرد که حجت هم بشود:
✅۱. مجموعه احکام فقهی یعنی مجموعه احکام در موضوع را در نظر بگیریم و بعدش نگاه کنیم این احکام ملازمه عرفیه با چه خصوصیتی دارد و خصوصیتی که با مجموعه تناسب نداشته باشد، میشود با مذاق شارع نفیش کرد.
🔹مثال: روایت در مورد خانواده
📍شارع مهمترین چیز در قضیه خانواده را، نقش مادری میداند که با مجموعه ادله و ارتکاز عرفی هم سازگاری دارد و اگر نقش جدید که عهده دار ميشود و نمیتواند جایگاه مادری را ایفا کند را پیدا کرد، با مذاق شریعت آنرا رد میکنیم.
✅۲. آثار یعنی نتایج و توابع>>> حکم چه نتایجی دارد؟ با ارتکازات عرفی و مجموع ادله جور در نیامد با مذاق شریعت رد میشود.
🔹مثال۱: امام در بحث خیارات
❓غبن چه قدر است؟ از کجا شروع میشود؟
✅دو قول: قیمت از متعارف بازار بالاتر است
💠۱. خیار غبن جایی است که از اختلاف بازار بیشتر است و مقدار کف بازار غبن نیست.
🔅دلیل: اگر معنای لغوی غبن در نظر بگیریم نتیجه میشود که اکثر معاملات غبنی میشود و اثر عمومیت غبن، ابطال اکثر معاملات است در حالیکه ارتکاز عرفی از روایات این نیست.
♦️کاربرد: اجتماع امر و نهی و تزاحم از مذاق شارع استفاده میشود ( آقا ضیاء )
🔹مثال۲: صلات در دار مغصوبه
📍روایات غصب، آثار را در نظر بگیر و روایات نماز هم بخوان
💠مجموع روایات، در مذاق شارع غصب اهم از صلات و در مقام تزاحم غصب مقدم است.
🔸هر چه فقه قوی تر شود اصول نیز قوی تر میشود لذا مذاق شارع، عرف، اطمینان، سیره و ... که در فقه هست و هنوز در اصول مطرح نشده است باید برود داخل اصول ضابطه مند شود( پویای اصول به پویایی فقه هست ) چون اصول ناظر به فقه است.
🔹مثال۳: امام
❓مسح مصحف توسط کافر اشکال دارد و برای تبلیغ اسلام باید کتاب را ببیند لذا چه کنیم؟
✅روایات هردو را ببینید و آثار نگاه کنید و مقایسه کنید، در ارتکاز عرفی باید تبلیغ مقدم شود.
@kashkoolfn
🔸اینها باید وارد اصول بشوند و ضابطه مند شوند و تحول ایجاد شود و نکات فقهی را دقیق بررسی کرد و نکات اصولی را بیرون کشید.
🔸نامهای دیگر مذاق:
📍۱. مذاق شریعت
📍۲. مذاق شارع
📍۳. مذاق فقه
📍۴. مذاق الحکیم
✅همه تعبیرها یک مضمون دارند
🔸مذاق شرعی را با فهم عرفی از ادله میفهمیم ولو مفاد هیچکدام از ادله به طور خاص نیست.
🔸حجیت مذاق شارع را از کجا به دست بیاوریم؟( نحوه رسیدن به اراده تشریعی خداوند است در حجت )
✅۱. اگر به این برسیم که فهم و ارتکاز عرفی از بیانات شارع، مورد تایید شارع است و اگر قبول نداشت باید تخطئه کند، حجت میشود.
✅۲. بررسی مذاق و مقاصد شریعت در نزد عامه
📍عامه مقاصد شریعت به کار میبرد، در جایی که دلیل خاص ندارن، غایاتی را حدس میزنند و طبق آن غایات یا مصالح که در نظر گرفتند، حکم میکنند که میشود استحسان.
💠ما در مذاق شارع، در مناطات ورود نمیکنیم بر خلاف عامه، اصطیاد از متن هم نیست و حدسی هم نیست ولی اینجا اصطیاد از مجموع بیانات شارع هست و عرف آنرا میفهمد و وقتی خواستِ شارع باشد میشود ادله اجتهادی نه اصول عملیه
♦️مذاق شریعت چون ملازمه با عرف دارد در ادله اجتهادی داخل میشود
❇️اصطیاد عرفی( با معنای دقیقی که بیان شد ) از مجموع روایات، مذاق شریعت است.
✍تقریر بیانات استاد حسینی نسب
@kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ هر روز در ایران، حدود ۱۰۰۰ جنین، به صورت غیرقانونی کشته میشوند
🔻جاهلیت مدرن توسط لیبرالهای مدافع کشتن نوزادان، به ایران هم سرایت کرده، فرقش اینه که کشور صاحب ۴۰درصد زنازادگی (آمریکا) قانون میفرستن برای تصویب شدن کشتن نوزادان، حتی ۲۸روز بعد از تولد!
همزمان جوانهای ایرانی برای مبارزه با سقط جنین میجنگند و همایش برگزار میکنند و مستند میسازند.
💯 پرواز هزار بادکنک نورانی به یاد هزاران کودک سالم و بیگناه سقط شده
@Afsaran_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮اگه ميخواي كسي رو بشناسي
تو اين سه جا بشناسش
🎙استاد عالی
#درس_اخلاق
@Afsaran_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛رسانههای اسرائیلی هک شدن تلفن همراه رئیس موساد را تایید کردند
♨️کاربران عبری زبان این اتفاق را مایه شرمساری دانسته و خواهان استعفای رئیس موساد شده اند
بله دوستان، باورش سخته ولی اینی که شبیه احمقهاست رئیس موساده😑😂
@Afsaran_ir