فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه های امام حسن (ع) به جوان گناهکار | مرحوم کافی
#امام_حسن
#شهادت_امام_جسن
#بسته_فرهنگی
📚بسته فرهنگی
(سامانه انتشار محتوای تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب)
🌐 bastefarhangi.ir
🆔 @bastefarhangi
📞۰۹۰۲۴۱۰۹۸۰۶
13921008_7933_128k.mp3
4.61M
🎙پادکست | ویژگیهای مبارزه امام حسن (ع)
▪️رهبرمعظم انقلاب
#امام_حسن
#شهادت_امام_جسن
#بسته_فرهنگی
📚بسته فرهنگی
(سامانه انتشار محتوای تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب)
🌐 bastefarhangi.ir
🆔 @bastefarhangi
📞۰۹۰۲۴۱۰۹۸۰۶
ابعاد شخصیت امام حسن مجتبی .pdf
739.2K
📝 منبر مکتوب | ابعاد شخصیت امام حسن مجتبی (ع)
🔸استاد رفیعی
#امام_حسن
#شهادت_امام_جسن
#بسته_فرهنگی
📚بسته فرهنگی
(سامانه انتشار محتوای تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب)
🌐 bastefarhangi.ir
🆔 @bastefarhangi
📞۰۹۰۲۴۱۰۹۸۰۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شک ندارم بین خیل زائران کربلا
فاطمه گریان تنهایی قبر مجتبی ست🖤•
#شهادت_امام_حسن_مجتبی
@Antiliberalism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گیرم دست تو سپر مادرت نشد
تقصیر تو نبود!... قدت یاورت نشد...
#شهادت_امام_حسن_مجتبی
@Antiliberalism
سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد 🏴
🔹 چرا امام حسن مجتبی(ع) غریب است؟ چرا ایشان مجبور به #صلح با معاویه شد؟👆
#امام_حسن_مجتبی #شیعه #جهل #جنگ_روانی
📌مفاد #صلح_نامه امام حسن(ع) چیست؟
آیا این درست است که امام بر سر مسائل #مالی هم #صلح کرد؟ آیا امام دنبال اموال #دارابجردفارس و #کوفه بود؟
📍در بررسی اسناد تاریخی و در پاسخ به پرسش اول می توان گفت، موارد ذیل جزو مفاد صلح نامه است:
◀️جلوگیری از موروثی شدن خلافت بنی امیه،
◀️نگه داشتن حرمت اهل بیت(ع)،
◀️حفظ خون #مسلمانان به ویژه #شیعیان،
◀️عدم ناسزاگویی به امیرمؤمنان علی(ع) حتی در قنوت نماز؛
بنابر گزارش بَلاذُری(م279ق) مفاد صلح نامه این بود:
«حسن بن على(ع) با #معاويه صلح می كند و خلافت را به وى وامیگذارد، به اين شرط كه معاویه به كتاب خدا و #سنت رسول الله(ص)عمل كند.
◀️معاويه، نبايد جانشين براى خود مشخص كند و انتخاب خليفه باید به شورا باشد و مردم بر جان و مال و خانواده خود در امان هستند.
معاويه، نبايد در نهان و آشكارا، شورش و #آشوب براى حسن بن على(ع) برپا كند و حتی ياران او را نيازارد.»
درباره مسائل مالی نیز باید گفت:
◀️چنین شرطی در مفاد صلح نامه نیامده است. بلکه این تهمتی است که منابع عامه بیان کرده اند که امام حسن(ع) به دنبال تصاحب خراج #دارابجرد، #اهواز و اموال موجود در بيت المال #كوفه بوده است.
◀️لازم به ذکر است که مسائل مالی #پیشنهاد معاویه بود و امام آن را نپذیرفت و فرمود:
◀️ #معاويه نمیتواند در بيت المال مسلمانان تعهدى را براى من بپذيرد.
◀️شاهد دیگر آنکه حتی کسانی به امام اعتراض کردند که چرا برای خود سهمی از اموال بیت المال قرار نداده است.
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج 3، ص29، 41.
📚اربلّی، کشف الغمه في معرفة الأئمه، ج1، ص547.
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج4، ص۳۳.
📚ابن شُعبه حرّانى، تحف العقول عن آل الرسول، ص233.
📚ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج3، ص406.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌سیره امام #حسن بن علی(ع)
بررسی سیره فرهنگی و اجتماعی امام حسن مجتبی(ع) پس از #صلح در برنامه #سوره از شبکه ۴ با حضور:
حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری
لینک فیلم:
👇👇
https://tv4.ir/episodeinfo/270539
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌معرفی کریم اهل بیت علیهم السلام امام #حسن مجتبی علیه السلام
👇👇
🌻 @ahlebait110
مداحی_آنلاین_وصیت_امام_حسن_مجتبی.mp3
5.95M
🏴 #شهادت_امام_حسن_مجتبی(ع)
▪️وصیت امام حسن مجتبی(ع)
🎤 #آیت_الله_مجتهدی_تهرانی
ابعاد شخصیت امام حسن مجتبی .pdf
739.2K
📝 منبر مکتوب | ابعاد شخصیت امام حسن مجتبی (ع)
🔸استاد رفیعی
#امام_حسن
#شهادت_امام_جسن
#بسته_فرهنگی
📚بسته فرهنگی
1_1204892439.mp3
5.54M
🔳 #شهادت_امام_حسن_مجتبی(ع)
🏴#سبک_زمینه
🎤مداح :سید مجید بنی فاطمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید | آزمون ولایتمداری
♨️ مهمترین آزمون انسان در طول زندگی
🗓 به مناسبت سالروز صلح امام حسن مجتبی علیهالسلام
🔸 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی
_________
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء 💠
🆔 @soada_ir
#توئیت | افشای راز صلح
♨️ عاشورای حسین، رونمایی از چرایی صلح حسن (علیهما السلام) بود...
🔶 بازنشر توئیت #حجت_الاسلام_راجی به مناسبت سالروز صلح امام حسن مجتبی علیهالسلام
💠اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/۳
💠رهبرانقلاب:
‼️علت صلح امام حسن افشای خط نفاق بود! ۵۹/۵/۶
‼️من مکرر درباره صلح امام حسن صحبت کردهام و از ابعاد گوناگونی، این حادثه عجیب و عظیم را مورد بررسی قرار دادهام. دوران امام مجتبی و صلح آن بزرگوار با معاویه، حادثه سرنوشت ساز و بینظیری در کل روند انقلاب اسلامىِ صدر اول بود. دیگر ما نظیر این حادثه را نداشتیم! ۶۹/۱/۲۲
‼️مهارت دیپلماتیک یعنی استفاده به موقع و به جا از انعطاف و اقتدار، معنای دیگر این ویژگی نرمش قهرمانانه است که صلح امام حسن نمونه تاریخی پرشکوهترین نرمش قهرمانانه به شمار میرود؛ در نرمش قهرمانانه اگر کسی قدرت داشته باشد اما انعطاف لازم را در جای خود به کار نگیرد قطعاً شکست میخورد اما اگر انعطاف و قدرت را به موقع مورد استفاده قرار دهد پشت حریف را به خاک میشاند! ۹۳/۵/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/۴
💠رهبرانقلاب:
‼️امام مجتبی شجاعترین چهره تاریخ اسلام است، حتی از پدرش علی و برادرش حسین شجاعتر است چراکه حاضر شد نام و محبوبیت خود درمیان دوستان را فدای اسلام کند، منازعه بین امام حسن و معاویه، منازعه دو مدعی حکومت نبود، منازعه دو تفکر، دو ایدئولوژی، منازعه دو تفکر انقلابی و ارتجاعی بود، مبارزه بین توحید و شرک، کفر و ایمان، لذا وقتی این چهره تقابل میان اینها را شناختیم، میفهمیم که این نزاع فقط در سال۴۰هجری نبود بلکه بیش از نیم قرن عقبه دارد و از دوران تقابل پیامبر با ابوسفیان آغاز شده بود، لذا کسانیکه به امام اعتراض کرده و میکنند ریشه این مبارزه تاریخی را نمیدانند، اگر صلح امام مجتبى نبود، واقعهى کربلا هم نبود، اگر واقعه کربلا نبود تمام نهضتها و انقلابهای اسلامی نبود، وقایعِ تاریخِ پُرافتخارِ دودمانِ هاشمى در طول حکومت بنىامیّه و بنىعبّاس نبود و خدا میداند اگر این انقلابها و خیزشها بواسطه صلح امام حسن نبود، امروز اسلام نبود و اگر بود، اسلام معاویه بود، و اسلام اگر پیامبری داشت، آن پیامبر بنام معاویه شناخته میشد! ۵۱/۱/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/۵
💠رهبرانقلاب
‼️صلح امام حسن يك مكر الهى بود. یعنی اگر حضرت میجنگيد و در اين جنگ كشته میشد كه به احتمال قوى به دست اصحاب خودش کشته میشد، معاويه میگفت من نكشتم، اصحاب خودش كشتند. به عزادارى هم میپرداخت و بعد تمام اصحاب اميرالمؤمنين را تار و مار میكرد. يعنى، ديگر چيزى به نام تشيع باقى نمیماند تا عدهاى در كوفه پيدا شوند و بعد از امام حسن، امام حسین را دعوت كنند. اصلا چيزى باقى نمیماند. ۷۹/۳/۱۳
‼️اگر امام مجتبی این صلح را انجام نمیداد، آن اسلام ارزشىِ نهضتی باقی نمیماند و از بین میرفت؛ چون معاویه بالاخره غلبه پیدا میکرد. وضعیت، وضعیتی نبود که امکان داشته باشد امام حسن غلبه پیدا کند. همه عوامل، در جهت عکس غلبه امام مجتبی بود. معاویه غلبه پیدا میکرد؛ چون دستگاه تبلیغات در اختیار او بود. چهرهی او در اسلام، چهرهیی نبود که نتوانند موجه نشان بدهند. اگر امام حسن صلح نمیکرد، تمام ارکان خاندان پیامبر را از بین میبردند و کسی را باقی نمیگذاشتند که حافظ نظام ارزشی اصیل اسلام باشد. همه چیز بکلی از بین میرفت و ذکر اسلام برمیافتاد و نوبت به جریان عاشورا هم نمیرسید. ۶۹/۱/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/۶
💠رهبرانقلاب:
‼️با صلح امام حسن دوره تلاش کوتاه مدت مخفیانه شیعه برای تشکیل حکومت اسلامی آغاز شد، امام حسن زمینهساز عاشورا و تداوم امامت در شیعه بود! ۶۴/۳/۱۷
‼️قهرمان اول کربلا امام حسن است و قهرمان دوم آن امام حسین است چراکه قیام حسینی حاصل ۲۰سال سازماندهی شبکه تشکیلات پنهانی شیعه توسط امام حسن بود! ۵۱/۱۱/۲۴
‼️در قصایای بسيار مهم صدر اسلام، امام حسن حضور خودش را اثبات كرده. در همان جنگ جمل و صفين هم نقشهاى فوق العاده مهمى بر دوش امام حسن بوده، كه من نام امام حسن را در ماجراهاى صفين و جمل زياد ديدم، نام امام حسين را كمتر ديدم. يعنى امام حسن در ميدانها و جريانها، حتى بیشتر از امام حسين حضور داشته. مرد جنگ، مرد سياست، مرد تدبير، مرد زبان آورى قوى. انسان وقتی مباحثات و مجادلات امام حسن را میخواند، مو بر بدنش راست میايستد، از بس قوى و قدرتمندانه است، در ماجراى صلح و بعد از صلح آنچنان كلمات قاطع و كوبندهاى از اين بزرگوار نقل شده كه از كلمات اميرالمؤمنين در مواردى كوبندهتر به نظر میرسد. من در كلمات اميرالمؤمنين آنجور كوبندگى و قدرت در مقابله با دشمن را كمتر ديدم؛ شايد بخاطر اين بوده كه اميرالمؤمنين با آنچنان دشمنانى مواجه نشده بوده كه اينقدر وقيح و خبيث باشند ۶۸/۲/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/٧
💠رهبرانقلاب
‼️پیغمبر با همه شدتها و رنجها و امیرمؤمنان با همه دردها و غمها و ائمّه دیگر با همه ستمدیدگیها هیچکدام در وضعیت امام حسن قرار نگرفتند و این عظمت حسنبنعلى را نشان میدهد؛ زیرا ساایر ائمه اگر از سوى دشمن رنج میدیدند، از سوى دوستان آن زخمها را التیام مییافتند اما امام حسن اینجور نبود، نزدیکترین یاران امام حسن به ایشان میگفتند مذلّ المؤمنین. ۵۹/۵/۶
‼️وقتی امامتان امام حسن است، مثل امام حسین باشید. وقتی امامتان امام حسن شد، مبادا از امام حسین پایینتر بیایید؛ چون آن روز عده اي پابینتر از امام حسین به امام حسن گفتند: مذل المؤمنين یک روز امام حسن صلح کرد، حجربن عدی به امام خودش گفت: تو روسیاه کردی مؤمنین را! امام حسین در مجلس نشسته بود، با چشم اشاره کرد که چه میگویی؟! حجربن عدی را ساکت کرد. خود امام حسین تسلیم بود. امام حسین همان امام حسین عاشورا بود، نه اینكه یک شبه حسین عاشورا شده باشد. حسین عاشورا از اول حسین عاشورا بود؛ اما روز صلح، نفر دوم، دنباله رو و دست راست امام حسن بود ۶۷/۶/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/٨
💠رهبرانقلاب
‼️امام حسن اگر صلح نميكرد، يقينا اسلام ضربه ميديد؛ بخاطر اينكه چهره معاویه افشا نشده بود. مردم هنوز حقايق را نميدانستند، آنقدر نميدانستند که صدهاهزار نفر از سربازان امام حسن حاضر شدند با آن طرفی كه با اميرالمؤمنين جنگيده بود، تبليغات و پول و كارهای سياسي آنچنان بدی بوجود آورده بود كه امام حسن اگر آن روز جان خود و اصحاب نزديك و معدود خود را از دست ميداد، چيزی از اسلام باقی نميماند. بعد از چند سال نامی از اسلام و افتخارات صدر اسلام اگر در كتابها ميماند هم، برای مدت زيادی نميماند و به درستی و تحريف نشده نميماند؛ اين كار امام حسن بود. كار امام حسن با كار اميرالمؤمنين با كار امام حسين، با كار همه ائمه دارای يك معنا است؛ آگاهانه مقاومت كردن، تكليف را فهميدن و ايستادن. من به شما بگويم امام حسن يكی از شجاعانه ترين اقدامها را برای انجام اين تكليف انجام داد، بخاطر اينكه، به همه ائمه، فقط دشمنان بودند كه طعن ميزدند، اما پيچيدگی كار امام حسن آنچنان بود كه حتی دوستان او هم به او طعن ميزدند. حجربنعديها هم نميدانستند و به ایشان مذل المومنین میگفتند ۶۴/۳/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/۹
💠امام حسن(ع):
‼️والله اگر بامعاویه صلح نمیکردم هیچ شیعهای بر زمین نمیماند مگر آنکه کشته میشد! بحار ۴۴/۱
‼️والله من حکومت را تسلیم معاویه نکردم جز آنکه یارانی نیافتم، میگویند دلشان با ماست لکن شمشیرشان بر ماست! بحار۴۴/۱۴۷
‼️والله معاویه برایم بهتر ازشیعیان است،چراکه اگربا او بجنگم همینان مرا کتف بسته تحویل او میدهند پس در عزت صلح کنم بهتر است تا در اسارت مرا بکشد! بحار ۴۴/۲۰
💠رهبرانقلاب
‼️در ماجرای صلح، امام حسن تنها ماند و اين تنهايي، تاريخ اسلام را تحت تأثير قرارداد. حادثه صلح امام حسن جزو حوادث تلخ تاريخ اسلام است و به نظر من، امام حسن از مظلومترين افراد است.۷۱/۱/۲۵
‼️امیدواریم خداوند به همه ما بصیرتی عنایت کند، تا بتوانیم این بزرگوار را بشناسیم و نگذاریم پرده جهالت و غبار بدشناختیای که تا مدتها بر چهره آن بزرگوار بوده، باقی بماند. یعنی حقیقت را باید همه بفهمند و بدانند که صلح امام مجتبی، همانقدر ارزش داشت که شهادت برادر بزرگوارش، امام حسین ارزش داشت. و همانقدر که آن شهادت به اسلام خدمت کرد، آن صلح هم همانقدر یا بیشتر به اسلام خدمت کرد. ۶۹/۱/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن/۱۰ب
💠رهبرانقلاب
‼️من واقعا به شما عزیز توصیه میکنم که با تاریخ آشنا شوید. تاریخ درس است؛ از تاریخ بسیار درسها میشود آموخت و بسیار تجربهها میشود به دست آورد. عدهای سعی میکنند حوادث روزگار ما را یک حوادث استثنایی که به هیچ وجه از تاریخ قابل استفاده نیست، وانمود کنند. این غلط است. رنگها و روشهای زندگی عوض میشود؛ اما پایههای اصلی زندگی بشر و جبهه بندیهای اصلی بشر، تغییری پیدا نمیکند. در صدر اسلام بزرگترین و مهمترین ضربهای که بر اسلام وارد شد، این بود که حکومت اسلامی از امامت به سلطنت تبدیل شد. حکومت امام حسن و حکومت امیرالمومنین به سلطنت شام تبدیل شد! البته امام حسن آن روز به خاطر یک مصلحت بزرگتر که حفظ اصل اسلام بود مجبور شد این تحمیل را به جان بپذیرد. اما وقتی حکومت از مرکز دینىِ خودش خارج شد و در اختیار دنیاطلبان گذاشته شد، بدیهی است که بعد هم حادثه کربلا پیش میآید. آن وقت حادثه کربلا حادثهای نیست که بشود جلوش را گرفت؛ اجتناب ناپذیر میشود. ۲۰سال بعد از آن که حکومت اسلامی از دست محور اصلی آن که امامت است گرفته شد، امام حسین در کربلا با آن وضع فجیع به خاک و خون کشیده شد. اساس حمله و نقشه دشمن اینستکه حکومت را از محور اصلی، محور امامت، محور دین، خارج کند. امروز دشمن به برکت هوشیاری ملت ایران، به برکت انقلاب اسلامی ایران، نه امریکا و نه بزرگتر از امریکا قادر نیستند حادثهای مثل حادثه صلح امام حسن را بر دنیای اسلام تحمیل کنند. اینجا اگر دشمن زیاد فشار بیاورد، حادثه کربلا اتفاق خواهد افتاد. ۷۹/۲/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هفتم صفر
در این روز، بقول (شهید) و (کفعمى ) و دیگران شهادت حضرت امام حسن مجتبى علیه السلام واقع شد.
بدانکه بعد از شهادت امیر المؤ منین علیه السلام مردم با فرزند آن جناب ، امام حسن (ع ) بیعت کردند و آن جناب قریب شش ماه بر سریر خلافت مستقر بود پس از آن با (معاویه ) صلح فرمود بشرحى که در جاى خودش رقم گشته و این در پنج روز بآخر ربیع الاول مانده ، سنه 41، بود و بعد از مصالحه ، (معاویه ) داخل کوفه شد و بر گردن آرزو و آمال خویش سوار گشت .
امام حسین علیه السلام بمدینه رفت و پیوسته کظم غیظ فرموده و ملازمت منزل خویش داشت و منتظر امر پروردگار خود بود تا آن که ده سال از مدت امارت (معاویه ) بگذشت و (معاویه ) عازم شد که بیعت بگیرد براى فرزند خود (یزید) چون این خلاف شرایط معاهده و مصالحه بود که با (امام حسن ) کرده بود لاجرم بدین سبب و هم به ملاحظه حشمت و جلال (امام حسن ) و اقبال مردم به آن جناب ، از آنحضرت بیم داشت ، پس یکدل و یکجهت تصمیم عزم قتل آنحضرت نمود و زهرى از پادشاه روم طلبیده تا صدهزار درهم براى (جعده ) زوجه آنحضرت ، دختر (اشعث ابن قیس ) فرستاد و ضامن شد که اگر جعده آن حضرت را مسموم نموده و به زهر شهید کند، اورا در حباله یزید درآورد.
لاجرم جعده به طمع مال و آن وعده کاذبه ، (امام حسن ) را بشربتى مسموم ساخت و آن حضرت ، چهل روز به حالت مرض مى زیست و پیوسته ، زهر در وجود مبارکش اثر میکرد تا در ماه صفر پنجاهم هجرى ، به سن چهل وهشت از دنیا رحلت کرد و برادرش ، امام حسین علیه السلام متولى تجهیز و تغسیل و تکفین او گشت و در نزد جده اش ، (فاطمه بنت اسد) رضى الله عنها، در بقیع مدفون گشت .
در این مدت که با (معاویه ) صلح کرده بود، دوست و دشمن خون بسیار در دل نازنینش کردند پیوسته دوستانش بخدمتش میرسیدند او را از این کار ملامت میکردند و گاهى تعبیر مى کردند از آن جناب به مذل المؤ منین و امثال آن ، و حضرت هر کدام را بنحوى جواب میفرمود، حتى در این اوقات که زهر خورده بود و نالان و بیحال در خانه نشسته بود، چنانچه در کتاب (احتجاج ) روایت شده که مردى بخدمت (امام حسن ) رفت و گفت : یا ابن رسول الله ! گردنهاى ما را ذلیل کردى و ما شیعیان را غلامان (معاویه ) گردانیدى حضرت فرمود: به چه سبب ؟ گفت ، بسبب آنکه خلافت را به معاویه گذاشتى آنجناب فرمود: بخدا سوگند که یاورى نیافتم و اگر یاورى می یافتم ، شب و روز با او جنگ مى کردم تا خدا میان من و او حکم کند، لکن شناختم اهل کوفه را و امتحان کردم ایشانرا و دانستم که ایشان بکار من نمى آیند، عهد و پیمان ایشانرا وفایى نیست و برگفتار و کردار ایشان اعتمادى نیست زبانشان با من است و دل ایشان با بنى امیه است .
آنحضرت ، سخن مى گفت ناگاه خون از حلق مبارکش فرو ریخت طشتى طلب کرد و در زیر آن خونها گذاشت و پیوسته خون از حلق مبارکش مى آمد تا آن که آن طشت مملو از خون شد.
راوى گفت : یا ابن رسول الله ! این چیست ؟ فرمود که معاویه زهرى فرستاد و بخورد من داده اند آن زهر بجگر من رسیده است و این خونها که در طشت مى بینى قطعه هاى جگر من است گفتم چرا مداوا نمیکنى فرمود: که دو مرتبه دیگر مرا زهر دادند و مداوا شده و این مرتبه سوم است و قابل معالجه و دوا نیست .
و فرمود مهیاى سفر آخرت شو و توشه این سفر را پیش از رسیدن اجل تحصیل نما و بدانکه تو طلب دنیا میکنى و مرگ ترا طلب مى کند کلماتى چند از راه موعظه و نصیحت با وى فرمود که ناگه نفس مقدسش منقطع گشت و رنگ مبارکش زرد شد.
در این هنگام ، حضرت امام حسین علیه السلام با اسودبن ابى الاسود از درآمد برادر بزرگوار خود را در برگرفت و سر مبارک او را و میان دو دیده اش را بوسید و نزد او نشست و راز بسیار با یکدیگر گفتند پس (ابوالاسود) گفت :(انالله و انا الیه راجعون ) گویا که خبر فوت (امام حسن ) به او رسیده است پس حضرت امام حسین علیه السلام را وصى خود گردانید و اسرار امامت را به او گفت و ودایع خلافت را به او سپرد و روح مقدسش بریاحین قدس پرواز کرد در روز پنجشنبه آخرماه صفر در سال پنجاهم هجرى و عمر مبارکش در آنوقت چهل وهفت سال بود و در بقیع مدفون گردید و وقایعى که رخ داد در وقت بردن جنازه مطهره را بروضه منوره نبویه مقام ذکرش نیست و واقعه تیر باران کردن جنازه در مناقب قطب المحدثین (ابن شهر آشوب ) مذکور است و در زیارت جامعه ائمة المؤ منین که مشایخ از ائمه علیهم السلام نقل کرده اند اشاره باین مصیبت شده در آنجا که فرموده :
یا موالى فلو عاینکم المصطفى و سهام الامة مغرقة فى اکبادکم و رماحهم مشرعة فى نحورکم و سیوفها مولعة فى دمائکم یشفعی ابناء العواهر غلیل الفسق من ورعکم و غیظ الکفر من ایمانکم و انتم بین صریع فى المحراب قد فلق السیف هامته و شهید فوق الجنازه قد شکت بالسهام اکفانه و قتیل بالعرآء قدر رفع فوق القناة راسه و مکبل فى السجن قدرضت بالحدید اعضائة و مسموم قد قطعت بجرع السم امعاوه ."1"
در روایت است که چون بدن امام حسن (ع ) در لحد نهاده شد، امام حسین (ع ) در مرثیه برادر اشعارى بگفت که از جمله این دو بیت است :
ادهن راسى ام اطیب محاسنى
وراسک معفور و انت سلیب
بکائى طویل و الدموع غیرة
و انت بعید و المزار قریب "2"
و نیز در این روز،(سنه 128ه)، ولادت باسعادت حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام واقع شد در بین الحرمین در موضعه معروف به (ابوا) که منزلى است میان مکه و مدینه. والده آنجناب حمیده است که حضرت باقر علیه السلام در حق او فرموده :
(حمیدة فى الدنیا محمودة فى الاخرة )"3"
و او را حمیده مصفاة میگویند به جهت آنکه حضرت صادق (ع ) در حق او فرموده :
حمیدة مصفاة من الادناس کسبیکة الذهب ما زالت الاملاک تحرسها حتى ادیت الى کرامة من الله لى و الحجة من بعدى ."4"
مشایخ حدیث از ابوبصیر روایت کرده اند که گفت : در سالى که حضرت امام موسى علیه السلام متولد شد، من در خدمت حضرت صادق علیه السلام بسفر حج رفتم .
چون به منزل ابوا رسیدیم ، حضرت براى ما چاشت طلبید و بسیار و نیکو آوردند در اثناى طعام خوردن ، پیکى از جانب حمیده بسوى آن حضرت آمد که حمیده مى گوید اثر وضع حمل در من ظاهر شده و فرموده بوید که چون اثر آن ظاهر شود ترا خبر کنم که این فرزند مثل فرزندان دیگر نیست .
پس حضرت ، شاد و خوشحال برخاست و متوجه خیمه حرم شد و بعد از اندک زمانى معاودت نمود شکفته و خندان و آستینهاى مبارک خود را برزده بود گفتیم خدا همیشه دهان ترا خندان و دل ترا شادمان بدارد، حال حمیده چگونه شد؟ فرمود که حق تعالى بمن پسرى عطا فرموده که بهترین خلق خدا است و حمیده مرا بامرى خبر داد که من از او اطلاعم بیشتر بود به آن .
ابوبصیر گفت : فداى توشوم! چه خبر داد ترا حمیده ؟ فرمود: گفت که چون آن مولود مبارک بزمین آمد: دستهاى خود را بر زمین گذاشت و سر خود را بسوى آسمان بلند کرد من باو گفتم که چنین است علامت ولادت حضرت رسالت - صلى الله علیه واله - واوصیاء بعد از آن حضرت ...
از منهال قصاب مروی است که حضرت صادق علیه السلام به مدینه مراجعت نمود و براى آن مولود مسعود سه روز اهل مدینه را ولیمه داد.
شیخ مفید از سراج ، روایت کرده که گفت داخل شدم بر حضرت صادق علیه السلام در حالیکه آنحضرت ایستاده بود در بالاى سر پسرش موسى علیه السلام و با او راز میگفت و در آنوقت حضرت موسى در گهواره بود پس زمان طویلى (حضرت صادق ) با او راز گفت و من نشستم تا فارغ شد پس من برخاستم .حضرت صادق بمن فرمود: نزدیک مولاى خود برو و بر او سلام کن! من نزدیک گهواره شدم و سلام کرد م .حضرت موسى (ع ) به زبان فصیح ، جواب مرا داد پس فرمود: برو تغییر بده اسم دخترت را که دیروز نام گذاشتى ، همانا آن نامى است که خداوند دشمن میدارد او را پس حضرت صادق (ع ) فرمود: اطاعت کن امر مولاى خود را که نیکبخت و ارشاد شوى .
یعقوب گفت دخترى براى من متولد شده بود و من نام او را حمیرا گذاشته بودم ، پس تغییر دادم نام او را.
"1-المزار الکبیر،ص298.
2-مناقب آل ابی طالب،ج3،ص205.
3-کافی،ج1،ص476.
4-همان،ص477"
💠─┅═ঊ﷽ঈ═┅─💠
✳️موضوع هماندیشی :
#سیریدرزمانهوزندگیامامحسنمجتبیعلیهالسلام
🎤باحضور و روشنگری: #حجتالسلاموالمسلمیناستاداحمدنعمتی
#فعالدرزمینهیتفسیرومشاورهیاسلامی
🗓 زمان : سهشنبه ۱۴٠۲/۰۵/۳۱
⏰ساعت ۲۲:۳۰
🌍 مکان: #ابرگروهگامدومانقلاباسلامی
لینک گروه:
http://eitaa.com/joinchat/1963524107C2412dc3224
🔵 برای #گفتگویآنلاین با میهمان برنامه دراین هماندیشی مشارکت و ما راهمراهی بفرمائید
🔵 جلسات را در کانال #محرمانه_مدیا دنبال بفرمائید. 👇👇
@mahramane_media
🔵کانال محرمانه 👇
@secret_file