eitaa logo
خزینة الجواهر
1.2هزار دنبال‌کننده
31.5هزار عکس
29.4هزار ویدیو
35.2هزار فایل
منبعی از محتوای ناب تبلیغی مناسبتی ارتباط باخادم كانال @a1nemati پستهای مفیدتان را به ما ارسال کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
مبحث دوم- اختیارات و صلاحیت مجلس شورای اسلامی اصل هفتاد و یكم مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می‏تواند قانون وضع كند. اصل هفتاد و دوم مجلس شورای اسلامی نمی‏تواند قوانینی وضع كند كه با اصول و احكام مذهب رسمی كشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این امر به ترتیبی كه در اصل نود و ششم آمده بر عهده شورای نگهبان است. اصل هفتاد و سوم شرح و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است. مفاد این اصل مانع از تفسیری كه دادرسان، در مقام تمیز حق از قوانین می‏‌كنند نیست. اصل هفتاد و چهارم لوایح قانونی پس از تصویب هیئت وزیران به مجلس تقدیم می‏‌شود و طرح‏های قانونی به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان، در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است. اصل هفتاد و پنجم طرح‏های قانونی و پیشنهاد‏ها و اصلاحاتی كه نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‏كنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می‏انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است كه در آن طریق جبران كاهش درآمد یا تأمین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد. اصل هفتاد و ششم مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور كشور را دارد. اصل هفتاد و هفتم عهدنامه‏‌ها، مقاوله‌‏نامه‏‌ها، قرارداد‏ها و موافقت‌نامه‌‏های بین‏‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. اصل هفتاد و هشتم هرگونه تغییر در خطوط مرزی ممنوع است مگر اصلاحات جزئی با رعایت مصالح كشور، به شرط اینكه یك‏طرفه نباشد و به استقلال و تمامیت ارضی كشور لطمه نزند و به تصویب چهارپنجم مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد. اصل هفتاد و نهم برقراری حكومت نظامی ممنوع است. در حالت جنگ و شرایط اضطراری نظیر آن، دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتاً محدودیت‏های ضروری را برقرار نماید، ولی مدت آن به هر حال نمی‏تواند بیش از سی روز باشد و در صورتی كه ضرورت همچنان باقی باشد دولت موظف است مجدداً از مجلس كسب مجوز كند. اصل هشتادم گرفتن و دادن وام یا كمك‏های بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد. اصل هشتاد و یكم دادن امتیاز تشكیل شركت‏ها و مؤسسات در امور تجارتی و صنعتی و كشاورزی و معادن و خدمات به خارجیان مطلقاً ممنوع است.
اصل هشتاد و دوم استخدام كارشناسان خارجی از طرف دولت ممنوع است، مگر در موارد ضرورت با تصویب مجلس شورای اسلامی. اصل هشتاد و سوم بنا‏ها و اموال دولتی كه از نفایس ملی باشد قابل انتقال به غیر نیست مگر با تصویب مجلس شورای اسلامی، آن هم در صورتی كه از نفایس منحصر به فرد نباشد. اصل هشتاد و چهارم هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی كشور اظهار نظر نماید. اصل هشتاد و پنجم سِمَت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‏تواند اختیار قانون‏گذاری را به شخص یا هیئتی واگذار كند ولی در موارد ضروری می‏تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به كمیسیون‏های داخلی خود تفویض كند. در این صورت این قوانین در مدتی كه مجلس تعیین می‏نماید به صورت آزمایشی اجرا می‏شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود. همچنین مجلس شورای اسلامی می‏تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‏ها، شركت‏ها، مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به كمیسیون‏های ذی‏ربط واگذار كند و یا اجازه تصویب آنها را به دولت بدهد. در این صورت مصوبات دولت نباید با اصول و احكام مذهب رسمی كشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این امر به ترتیب مذكور در اصل نود و ششم با شورای نگهبان است. علاوه بر این، مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی كشور باشد و به منظور بررسی و اعلام عدم مغایرت آنها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد. اصل هشتاد و ششم نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رأی خود كاملاً آزادند و نمی‏توان آنها را به سبب نظراتی كه در مجلس اظهار كرده‏اند یا آرایی كه در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‏اند تعقیب یا توقیف كرد. اصل هشتاد و هفتم رئیس جمهور برای هیئت وزیران پس از تشكیل و پیش از هر اقدام دیگر باید از مجلس رأی اعتماد بگیرد. در دوران تصدی نیز در مورد مسائل مهم و مورد اختلاف می‏تواند از مجلس برای هیئت وزیران تقاضای رأی اعتماد كند. اصل هشتاد و هشتم در هر مورد كه حداقل یك چهارم كل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یك از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یكی از وظایف آنان سؤال كنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رئیس جمهور بیش از یك ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تأخیر افتد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی. اصل هشتاد و نهم ۱- نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‏توانند در مواردی كه لازم می‏دانند هیئت وزیران یا هر یك از وزرا را استیضاح كنند. استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است كه با امضای حداقل ده نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. هیئت وزیران یا وزیر مورد استیضاح باید ظرف مدت ده روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و به آن پاسخ گوید و از مجلس
و از مجلس رأی اعتماد بخواهد. در صورت عدم حضور هیئت وزیران یا وزیر برای پاسخ، نمایندگان مزبور درباره استیضاح خود توضیحات لازم را می‏دهند و در صورتی كه مجلس مقتضی بداند اعلام رأی عدم اعتماد خواهد كرد. اگر مجلس رأی اعتماد نداد هیئت وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می‏شود. در هر دو صورت وزرای مورد استیضاح نمی‏توانند در هیئت وزیرانی كه بلافاصله بعد از آن تشكیل می‏شود عضویت پیدا كنند. ۲- در صورتی كه حداقل یك سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی كشور مورد استیضاح قرار دهند، رئیس جمهور باید ظرف مدت یك ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسائل مطرح‏شده توضیحات كافی بدهد. در صورتی كه پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رئیس جمهور، اكثریت دو سوم كل نمایندگان به عدم كفایت رئیس جمهور رأی دادند مراتب جهت اجرای بند ده اصل یكصد و دهم به اطلاع مقام رهبری می‏رسد. اصل نودم هر كس شكایتی از طرز كار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‏تواند شكایت خود را كتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه كند. مجلس موظف است به این شكایات رسیدگی كند و پاسخ كافی دهد و در مواردی كه شكایت به قوه مجریه و یا قوه قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ كافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی كه مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زنجیره اعتراضی اردنی‌ها علیه صادرات مواد غذایی به مرزهای رژیم صهیونیستی اردنی‌ها زنجیره انسانی در امتداد جاده تشکیل دادند که کامیون‌های سبزیجات و میوه به اشغالگران اسرائیلی از طریق آن عبور می‌کنند آنها خواستند در همبستگی با غزه، عرضه محصولات غذایی و سبزیجات به اسرائیل را متوقف کنند. ☫به جمع سربازان گمنام بپیوندید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️فیلمی کمیاب از خط مقدم جنگ ایران و عراق که با کیفیت HD بازسازی شده. 🔻در این فیلم که از سنگر ایرانی‌ها گرفته شده، سربازهای ایرانی با شلیک آرپی‌جی تانک تی-۷۲ عراقی را زمین‌گیر میکنن و خدمه رو فراری میدن. ـــــــــــــــــــــــ پایگاه خبری صابرین نیوز↙️ 🆘@sabreenS1_official
مکالمه دو عزیز اعصاب و روان: بهمون میگن میخواستی نری... 💔😢 پدرم جانباز اعصاب و روانه و کامل میفهمم داستان چیه...
حکم تغییر ناپذیر پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت تلاش مسلمانان برای اجرای حکم ارتداد سلمان رشدی سلمان رشدی كيست؟ سرحلقه اسلام‌ستیزی در عصر جمهوری اسلامی نمونه‌ای از کاریکاتورهای رسم شده علیه سلمان رشدی واکنش قاطع امام نسبت به اقدام موهن سلمان رشدی اطلاع‌نگاشت بازتاب بین‌المللی فتوای اعدام سلمان رشدی تأکید مقام معظم رهبری بر استمرار حکم ارتداد سلمان رشدی در سال 1383 صدور فتوای ارتداد سلمان رشدی و توقف توطئه‌ مستکبرین اجرای حکم ارتداد سلمان رشدی؛ وظیفه همگانی اجرای حکم ارتداد سلمان رشدی؛ امری غیرقابل معامله حکم تغییر ناپذیر تأثیر جهانی حکم ارتداد سلمان رشدی مقاله پیامدهای صدور حکم اعدام سلمان رشدی حکم اعدام و قتل سلمان رشدی، به مسلمانان جهان اطلاعیه دفتر امام خمینی در مورد وجوب قتل سلمان رشدی، و تکذیب شایعات آیا برای بهبود روابط دیپلماتیک می‌توان حکم اعدام سلمان رشدی را متوقف کرد؟ پاسخ مقام معظم رهبری به رسانه‌های اروپایی در خصوص حکم ارتداد سلمان رشدی حکم ارتداد سلمان رشدی؛ غیرقابل معامله حکم ارتداد سلمان رشدی؛ غیرقابل تغییر انگیزه‌های شیطانی؛ پشت پرده آیات شیطانی تنها راه حل برای مختومه شدن پرونده سلمان رشدی متن کم‌تر دیده شده خطبه تاریخی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در اولین نماز جمعه بعد از صدور حکم ارتداد سلمان رشدی/1 متن کم‌تر دیده شده خطبه تاریخی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای/2 متن کم‌تر دیده شده خطبه تاریخی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای/3 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ویژگی‌های نماینده مطلوب در نگاه امام خمینی توصیه‌های انتخاباتی امام خمینی در آستانه برگزاری || پرونده ویژه روزنه/ ۱ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️اشاره سال ۵۸ از جهات مختلف سالی مهم و پرحادثه و سرنوشت‌ساز در تاریخ جمهوری اسلامی بود. در ابتدای این سال برگزار شد و علیرغم آنکه اغلب کابینه و رئیس دولت موقت با امام هم‌نظر نبودند، مردم با رای قاطع ۹۸ درصدی به نظر امام، همه مخالفان داخلی و خارجی را شوک‌زده کردند! در گام دوم انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در مردادماه ۵۸ برگزار شد که آنهم خالی از حوادث و حواشی نبود. تدوین پیش‌نویس قانون اساسی و انتشار عمومی آن به امر امام و سرازیر شدن دیدگاه‌های متنوع آحاد ملت و نهایتا فرایند تصویب آن در مجلس خبرگان نیز واقعه مهمی بود که البته نهایتا در آذرماه ۵۸ متن مصوب در یک همه‌پرسی به تأیید مردم رسید. نخستین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در فاصله حدود دو ماه بعد از تسخیر لانه جاسوسی و استعفای دولت موقت در ۵ بهمن ۵۸ برگزار شد. در این ایام امام در بیمارستان قلب بستری بود لذا مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری نیست در ۱۵بهمن ۵۸ در بیمارستان برگزار شد! انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در اسفند ۵۸ برگزار شد. با توجه به نکات مذکور، سال ۵۸ را باید بهار انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی بدانیم. برگزاری این تعداد از انتخابات آن‌هم در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی، در تاریخ انقلاب‌های جهان بی‌سابقه است. این رویکرد نشان‌گر اهمیت و جایگاه ویژه در عرصه است. صد البته این رویه و ریل‌گذاری نقش حداکثری مردم در حکمرانی بیش از هر چیز مرهون اندیشه و سیره سیاسی امام خمینی بود که برای مردم و انتخاب آنان جایگاهی ویژه و بی‌بدیل قائل بودند. 🔻آنچه در پی می‌آید گزیده‌ای از بيانات امام خمینی پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی است که چند روز قبل از برگزاری انتخابات و ساعاتی قبل از ترخیص اژ بیمارستان، در جمع کارکنان بیمارستان قلب (در تاریخ‏‏ 12 اسفند 1358) بیان شده است. ▫️من‏‎ ‎‏امیدوارم که همۀ ما در این بُرهه از زمان و در این موقع حساسی که بر مملکت ما می گذرد‏‎ ‎‏و توطئه هایی که برای ملت و مملکت ما در دست اجرا است، همۀ ملت، همۀ قشرهای‏‎ ‎‏ملت، دست به دست هم بدهند و توطئه ها را خنثی کنند. ▫️یک کلمه ای که در این موقع لازم است به آن توجه بشود قضیۀ انتخابات است. این‏‎ ‎‏قدم آخری است که ملت ما باید با شایستگی هر چه تمامتر این قدم را بردارند و توجه‏‎ ‎‏داشته باشند که دوره های سابق که دورۀ طاغوت بود، برای انتخابات در عین حال که‏‎ ‎‏انتخاباتی در کار نبود، لکن کارهای طاغوتی انجام می گرفت. 🔻و حالا باید همۀ آقایان‏‎ ‎‏متوجه باشند که دولت اسلامی است. جمهوری اسلامی است و مجلس، مجلس اسلامی‏‎ ‎‏است. و باید اخلاق همه در انتخابات، همه اخلاق اسلامی باشد. 🔻و افرادی را انتخاب کنید‏‎ ‎‏که متعهد به اسلام، شرقی و غربی نباشند. بر صراط مستقیم انسانیت و اسلامیت باشند. 🔻و‏ من امیدوارم که این مرحله را هم به شایستگی و به طوری که دلخواه همۀ ملت ماست، و‏‎ ‎‏دلخواه ماست عمل بکنند. 🔻و وکیل‌هایی که آراسته هستند به اخلاق خوب، متعهد هستند به‏‎ ‎‏اسلام، وفادار هستند به کشور خودشان، خدمتگزار هستند به شما و به کشور، آن‏‎ ‎‏اشخاص را انتخاب کنند و در مجلس بفرستند، که ان شاءالله این قدم آخر هم با شایستگی‏‎ ‎‏برداشته بشود، و ایران ان‌شاءالله سروسامان پیدا بکند، و از آن فشارها و اختناق‌ها که خارج‏‎ ‎‏شده است تا آخر خارج باشد. ▫️من دعاگوی همه هستم، و در این چند روز آخر عمر به‏‎ ‎‏همۀ شما دعا می کنم، و هر چه خدمت از من برآید با حالی که دارم مضایقه ندارم و‏‎ ‎‏خدمتگزار همه هستم.‏ ‏‏والسلام علیکم و رحمة الله ‏ ▫️‏‎صحیفه امام، ج۱۲، صص ۱۶۹_۱۶۸. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| آخرالزمان، بسترِ اوج حملات شیاطین و متراکم شدن آنها در زمین است! یکی از سپرهای انسان برای حفظ خود و دیگران، کتاب صحیفه سجادیه است، که صحیفه سجادیه جامعه، مشتمل بر هفت صحیفه امام سجاد علیه السلام می‌باشد. در این ویدئو، مختصری از دستورالعمل استفاده از این سپر را از زبان می‌شنویم. ※ مطالعه آنلاین برخی دعاهای صحیفه جامعه سجادیهدریافت نسخه فیزیکی @ostad_shojae | Blog.montazer.ir