eitaa logo
خزینة الجواهر
1.1هزار دنبال‌کننده
31هزار عکس
28.7هزار ویدیو
34.9هزار فایل
منبعی از محتوای ناب تبلیغی مناسبتی ارتباط باخادم كانال @a1nemati پستهای مفیدتان را به ما ارسال کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
📌 اصلاح‌طلبان به جای استیضاح روحانی، استعفایش را مطرح می‌کنند! اما مردم عاقل‌تر از این حرف‌ها هستند. 🆔 @khosropanah_ir
جزوات کلاس های بدو تبلیغ (جهت مطالعه) 👇👇👇 سوالات امتحان از مطالب مطرح شده در کلاس نیز می آید
هدایت شده از 
📸 | خطاب رهبر معظم انقلاب به طلاب: باید سیاسی باشید 🆔 @mtfalsafeh
هدایت شده از روزنه
استقبال رسانه منحوس ملکه از اظهارات غیرقابل دفاع و نادرست آقای پیرامون   @rozaneebefarda 🔻🔻🔻   بار اول نیست که رسانه فتنه انگیز  با رصد دقیق اظهارات حوزویان، به صید سوژه برای تضعیف روحانیت اصیل و اسلام ناب دست می‌ زند. اینبار اما ماجرا کمی متفاوت است؛ یاسر میردامادی نویسنده پیشین و ضدانقلاب ، با دقت نظر، سخنان یکی از حوزویان جوان پیرامون لباس روحانیت را بهانه ای برای تئوریزه کردن خلع لباس روحانیت شیعه قرار داده است!   در یادداشت «ماجراهای دین و فلسفه؛ اسلام‌های سیاسی و 'خلع لباس پیامبر'» به تاریخ 25 آذر 1398، ضمن لجن پراکنی علیه اسلام سیاسی و تکرار مدعاهای دروغین در مورد کاهش اعتماد عمومی به روحانیون، در تیتری با عنوان «روحانیان علیه لباس روحانیّت» به سخنان آقای محمّدتقی اکبرنژاد، پرداخته و چنین نوشته است:👇 🔴محمّدتقی اکبرنژاد، مدیر «مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی» در قم، اخیرا در مصاحبه‌ای‌ با خبرگزاری ایکنا استدلال فقهی کرد که لباس روحانیّت «لباس پیامبر» نیست. استدلال اصلی اکبرنژاد، که خود در لباس روحانیّت است، این بود که پیامبر لباس متفاوتی از مردم زمان خود نمی‌پوشید و از آن‌جا که لباس روحانیان امروزه متفاوت از دیگر مردم است این لباس، هر چه که باشد، «لباس پیامبر» نیست. از نظر او لباس روحانیّت اگر «لباس شهرت» نباشد دست‌کم لباسی متمایز از دیگران است و پوشیدن لباس متمایز، اگر «حرام» نباشد، از نظر شرعی توصیه هم نشده است. «لباس شهرت» اصطلاحی فقهی در باب لباس «نامشروع» است و به لباس‌هایی اشاره دارد که موجب انگشت‌نما شدن فرد در جامعه می‌شود و از این رو پوشیدن آن از نظر فقهی «حرام» قلمداد می‌شود. رأی اکبرنژاد در حلقه‌های حوزوی اعتراض به پا کرد. اکبرنژاد اما از رأی خود عقب ننشست و در مناظره‌ای با یکی دیگر از روحانیان از رأی خود دفاع کرد. او بعد از مصاحبه و مناظره‌اش‌ در یادداشتی به این نکته اشاره کرد که پس از طرح نظریه «لباس روحانیت لباس پیامبر نیست» پیام‌های هم‌دلانه‌ بسیاری از سوی خانواده‌ روحانیان دریافت کرده است. با این حال اکبرنژاد با این پرسش مکرّر مواجه شد که اگر از نظر او «لباس روحانیّت لباس پیامبر نیست» چرا خود او همچنان در این لباس است. در پاسخ به این پرسش او در یادداشت دیگری توضیح داد که تغییرات در جامعه مذهبی باید به تدریج رخ دهد. او پیشنهاد کرد که در میان روحانیان «در آغاز باید دو لباسه بودن را جا بیندازیم» و اشاره کرد که او خود نیز گاهی بدون لباس روحانیّت بیرون می‌رود بحث شرعی در باب لباس روحانیّت گرچه بحثی رایج در میان روحانیان نیست و در گذشته هم نبوده اما کاملا هم بی سابقه نیست. پیشتر احمد قابل، مجتهدی که خود روزگاری در لباس روحانیّت بود، پوشیدن آن را «مکروه» می‌دانست. استاد تاریخ دانشگاه تهران، که خود روحانی است، نیز از یک روحانیِ از-لباس-در-آمده در دوره «متحد الشکل کردن لباس» در عصر رضا شاه یاد می‌کند که در کتابی استدلال کرده بود لباس روحانیت «لباس پیامبر» نیست و بهتر است روحانیان آن را کنار بگذارند ــــ کاری که البته رضا شاه در مورد اکثر روحانیان با اجبار انجام داد. از این گذشته، در گذشته نه چندان دور مجتهدان ناموری وجود داشتند که خود مختارانه هیچ گاه به لباس روحانیّت در نیامدند و با این حال جایگاهی برجسته در میان روحانیان یافتند، مانند میرزا جهانگیرخان قشقایی (استادِ سید حسن مدرّس، آقا ضیاء عراقی، آیت‌الله بروجردی، رحیم ارباب و حسنعلی نخودکی) و نیز رحیم ارباب (استادِ جلال‌الدین همایی، بهشتی، مفتح و عبدالجواد فلاطوری). میرزا جهانگیرخان و شاگردش رحیم ارباب هر دو تا آخر عمر کلاه پوستی به سر می‌گذاشتند و نه عمّامه. صرف نظر از بحث نظری در باب مشروعیّت یا عدم مشروعیّت پوشیدن لباس روحانیّت و نیز صرف نظر از نمایندگی یا عدم نمایندگی این لباس از «لباس پیامبر»، در عمل به ویژه پس از انقلاب روحانیان بسیاری برای زندگی عادی و کم دردسر در میان مردم، فقط در مکان‌های مذهبی و رسمی لباس ویژه صنف خود را می‌پوشند و در باقی ایام با لباس عادی در میان مردم ظاهر می‌شوند. به این عدّه در اصطلاح غیر رسمی حوزوی «دو زیست» می‌گویند و یا به تعبیر اکبرنژاد «دو لباسه». حوزه‌های علمیّه در ایران اما این وضعیت را به رسمیّت نمی‌شناسند و برخی امتیازهای حوزوی را صرفاً به کسانی اختصاص می‌دهند که به اصطلاح رسمی «تلبّس دائم» داشته باشند، یعنی لباس صنف خود را همیشه حتی در مکان‌های عمومی نیز بپوشند 🔻متن کامل یادداشت تخریبگرانه رسانه ملکه در پیوند ذیل قابل دسترسی است: https://www.bbc.com/persian/iran-features-50799848   @rozaneebefarda
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی از وقتی جناب استاد اکبرنژاد بحث لباس روحانیت را مطرح کردند به ایشان گفتم این بحث قبر کارهای خوب شما می شود دامن زدن به این بحث را غلط می دانستم و می دانم ولی اصرار دو استاد حوزه که از قضا هر دو دوستان حقیر هستند بر بحث و نکات دیگری از هر دو بزرگوار نسبت به بنده باعث شد، بنده مطلبی در واقع شدن مباحثه ی دو بزرگوار بنویسم و نقشی داشته باشم البته به دلائل مختلف پیشنهاد دادم جای دیگری مباحثه برقرار شود حالا هم بعد از گذشت چندماه از این بحث رسانه ی خبیث ملکه انگلیس، به این بحث دامن زده چرا واقعا چرا جز این نیست که بنای دشمنان اسلام و خائنین دنباله رو آنها در داخل این است که به بحثهای فرعی دامن بزنند و خواسته های اصلی مردم مورد غفلت قرار بگیرد و انتخابات پیش رو تضعیف شود الان هم به دوستان موسسه فقاهت و کانال روزنه توصیه میکنم به این بحث دامن نزنند و اگر گوش می کنند اقلا بعد از انتخابات مجلس این بحثها را دامن بزنند به جناب استاد اکبرنژاد هم دوباره تذکر می دهم طرح این بحث از جهات مختلف اشتباه در اشتباه است به اولویتهای اصلی بپردازند و از حاشیه سازی بپرهیزند و حرفی نزنند که دشمنان اسلام خوشحال شوند و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
حجت الاسلام غروی شورای عالی- کازرون-شهریه.mp3
3.89M
🔅وقتی اعضای شورای عالی حوزه سطح زندگی شان در سطح زندگی طلاب نباشد اینطور حرف می زنند و فقط باعث ناراحتی بیشتر طلاب می شوند 🔅پاسخ حجت الاسلام غروی، عضو شورای عالی حوزه به سوال طلبه کازرونی پیرامون وضعیت بحرانی معیشت طلاب ❗️معتقدم تا پایه 6 وجهی ندارد که شهریه دهیم!! ❗️طلاب جوان در امر ازدواج فعلا خویشتن داری کنند!! ❗️دانشجویی که به دانشگاه می رود به او پولی نمی دهند و آینده شغلی او را تامین نمی کنند، اما ما به طلبه غذا می دهیم و شهریه ای هم پرداخت می کنیم. @salmanraoofi
6_Pajhohesh_ 20 - 9 - 1398.MP3
4.85M
☀️ ☀️ بیانات استاد عابدی درباره پژوهش ✅ اهتمام به تحقیق و پژوهش 🔹نقش زبان و ادبیات فارسی در پژوهش 1398/9/20 🆔 @ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نادبون|Nadebun
✅این فرصت را در شب با فضیلت جمـعه از دسـت ندهــید ✍از امام صـادق علیه السلام: هنگامی که شب جمعه فرا رسد ملائکه‌ای به تعداد مورچگان حاکی از کثرت آنهاست از آســــمان فرود می آیند و در دسـتانشان قلم هایی از طلا و کاغذهایی از نقره است و تا شب شــــنبه چیزی نمی نویسند. جــــز صلوات بر محمد و آل محمد پـس زیاد صلوات بفــرست. 📚الڪافی ج ۳ ص ۴۱۶ @Nadebun
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که امام حسین علیه السلام می فرمایند: لِلسَّلَامِ سَبْعُونَ حَسَنَةً تِسْعٌ وَ سِتُّونَ لِلْمُبْتَدِئِ وَ وَاحِدَةٌ لِلرَّادِّ. سلام کردن هفتاد پاداش دارد، شصت و نه تا برای سلام کننده و یکی برای پاسخ دهنده است. (تحف العقول،النص،ص248) چند نکته درباره احکام سلام کردن: 1. شروع کردن به سلام مستحب است اما نمازگزار نمی تواند شروع کننده به سلام باشد.(رساله مراجع مساله1137) 2. جواب سلام واجب فوری است چه سلام کننده زن باشد یا مرد یا بچه ممیز ،‌حتی در نماز ، یعنی باید بلافاصله پاسخ داده شود ،البته نماز گزار باید در پاسخ سلام ، کلمه سلام را مقدم کند.(رساله مراجع مساله1138و1141). 3. اگر به جمعی سلام شود وقتی یک نفر جواب دهد از بقیه ساقط است و در صورتی فرد نماز گزار باید جواب دهد که کسی دیگر پاسخ ندهد.(رساله مراجع مساله 1146) 4. چند جا سلام کردن کراهت دارد مثل سلام کردن به شخص نماز گزار‌؛ سلام کردن مرد به زن نامحرم مخصوصا به بانوان جوان. (تبریزی استفتائات ج2س1993؛ فاضل, احکام جوانان م482؛ بهجت س5287؛ مکارم رساله جوانان م465؛ صافی, احکام نوجوانان463- عروه النکاح وآدابه م41) خداوند متعال همه ما را از عمل کنندگان به دستورات دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که فرموده اند: ...لایَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ یَتَصَرَّفَ فِی مَالِ غَیْرِهِ بِغَیْرِ إِذْنِه... . براى هیچ کس حلال نیست که بدون اذن صاحب مال، در مال او تصرّف کند. (کمال الدین و تمام النعمه ج2 ص: 521) چند نکته در مورد تصرف در اموال دیگران : 1. برداشتن و تصرف در اموال دیگران بدون رضایت و اجازه جایز نیست و از گناهان بزرگ است و در این حکم تفاوتی بین غریبه یا زن و شوهر و یا والدین یا فرزندان وجود ندارد. 2. اگر انسان مالی را بدون اجازه بردارد باید به صاحبش برگرداند و اگر آن چیز از بین برود ضامن است و باید جبران کند و هر مقدار تاخیر کند گناه بیشتری برای او نوشته می شود (رساله مراجع احکام غصب م 2548). 3. اینکه برخی از همسران یا فرزندان می گویند پول را بر می داریم یا باقی مانده پول خرید را نگه می داریم ولی در خانه خودش و برای خودش خرج می کنیم باز هم جایز نیست و بدون اذن و بدون رضایت صاحب مال تصرف گناه و حرام است. (بهجت استفتائات ج4 س 4928 ، 4930، 4922) خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود: 1-ایمان نداشتن به امام زمان(عج) امام باقر (ع) فرمودند: "کسی که به وجود امام زمانش اعتقاد نداشته باشد نمازش قبول نمی‏گردد" (کافی، ج1، ص449) 2-سبک شمردن نماز : پیامبر اعظم (ص) فرمودند: "چه‏ بسا شخصی پنجاه سال نماز می‏خواند ولی یک نمازش قبول نمی‏شود؛ چون نمازش را سبک می‌گیرد و نمازی که سبک شمرده شود قبول نمی‏گردد". ( کافی، ج 3، ص 269) 3- نداشتن حضور قلب: امام صادق(ع) فرمود:همانا از نماز انسان، نصفش، ثلثش، ربعش يا خمسش بالا برده مي شود و آن مقداري از نماز كه توجّه قلبي داشته باشد بالا برده مي شود.»( بحارالانوار، ج 84، ص 238) 4-.ریا و خودنمایى در نماز امام صادق(ع) فرمودند: "در روز قیامت بنده‌اى را مى‌آورند كه اهل نماز بوده و خود نیز چنین ادعا می‌كند. به او مى‏گویند: تو برای آن نماز خواندی كه تو را ستایش كنند؛ پس به فرشتگان دستور مى‏رسد او را به سوى آتش ببرند، پیامبر(ص) فرموده‏اند: كسى كه براى خودنمایى نماز بخواند، مشرك است. (تفسير قرطبى ، ج 10، ص 71) 5- مرداني كه زنانشان را آزار دهند و زناني كه شوهرانشان را آزار مي دهند نمازشان قبول نمیشود(وسائل،ج 20 ،ص 163) البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شراب‌خواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است. خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود: 1-غيبت مرد يا زن مسلمان، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد. پیامبر اکرم(ص)فرمود : هر کس غیبت مرد یا زن مسلمانی را بکند تا چهل روز نمازش قبول نمی‏شود مگر اینکه آن شخص او را ببخشد. (جامع السعادات، ج ۲، ص ۲۳۴) 2-قطع رابطه با برادر ديني پیامبر اکرم(ص)به ابوذر فرمودند: "ای ابوذر مبادا با برادر دینی‌ات قطع رابطه کنی که در این صورت هیچ عملی از تو پذیرفته نمی‌شود". (مکارم الاخلاق، ص ۵۵۴) 3- .نگاه تند و خشم آلود به والدین امام صادق (ع) : هر کس به پدر و مادرش از روي غضب نگاه كند، خدا هيچ نمازي را از او قبول نمي‌کند، اگر چه آنها در حق او ستم نیز کرده باشند. (كافى ، ج 2 ، ص349) 4-.كسي كه (عمداً) لقمه حرام بخورد، تا چهل شب نماز او قبول نمي شود. (بحارالانوار، ج 66، ص 313) 5-نماز آدم شرابخوار تا چهل روز پذيرفته نيست. (بحارالانوار، ج 84، ص 317) البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شراب‌خواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است. خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
هدایت شده از احکام حرم رضوی
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام سجاد علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: ...الذنوبُ التی تَهتِکُ العِصَمَ شُربُ الخمرِ و اللَّعِبُ بالقِمار... . از گناهانی که سبب پرده دری (و بی حیایی) می‌شود‌، شرابخواری و قمار بازی است . (معانی الاخبار، النص، ص:271) چند نکته کوتاه درباره شرط بندی: 1. شرط بندی در مسابقه ورزشی یا بازیهای خانگی حرام است و در حرام بودن شرط بندی فرقی بین افراد نیست بنابراین شرط بندی بین زن و شوهر، پدر و فرزند، برادر و خواهر نیز حرام است. و شرط بندی فقط در مسابقه اسب سواری و تیر اندازی با اسلحه جنگی میان مسابقه دهندگان با رعایت شرایط و احکام آن اشکال ندارد. (اجوبه س1124؛ رساله جامع م2256 و 2257 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار) 2. اگر در مسابقه ای بازنده با اختیار خودش و بدون هیچ شرط و الزامی به برنده چیزی بدهد، و آنچه می دهد در برابر برد و باخت نباشد، اشکالی ندارد. (رساله جامع م2255 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار) 3. بازی با وسایلی که در نزد مردم به عنوان وسیله قمار شناخته می شود. بازی کردن با این وسایل مطلقا حرام است هر چند شرط بندی نباشد؛ مثلا به تصریح برخی از فقها مثل امام خامنه ای پاسور از وسایل قمار است و بازی کردن با پاسور هرچند بدون شرط بندی حرام است. (اجوبه س1117 و 1122سایت ادمین شماره استفتاء360286 رساله جامع م2260 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار؛ بهجت ج4 س6436 و6437) خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
هدایت شده از احکام حرم رضوی
سه شنبه 26/9/1398 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: اَلغیبةُ حرامٌ علی کُلِّ مسلمٍ وَ إنّها لَتَأکُلُ الحَسَناتِ کَما تأکُلُ النّارُ الحَطَبَ. غیبت کردن بر هر مسلمانی حرام است. غیبت کردن، حسنات ( خوبی ها و نیکی ها ) را از بین می برد همانطور که آتش هیزم را از بین می برد. (کشف الریبه، بعض الاخبار الوارده فی حرمه الغیبه، ص9) دو نکته درباره وظیفه شنونده غیبت: 1. به نظر اکثر مراجع استماع و شنیدن غیبت حرام است.(مخالف: آیت الله سیستانی) 2. اگر انسان غیبتی را بشنود در برابر آن دو وظیفه دارد: اول: اینکه غیبت را رد کند یعنی آن نسبت و عیبی را که غیبت کننده به غیبت شونده می دهد، نفی کند مثلاً وقتی گفته می‌‌شود: "فلانی مال ناحق خورده"، بگوییم: "از کجا معلوم، شاید معامله کرده یا شاید حلال بوده است." اگر هم به‌‌‌‌‌‌گونه‌‌ای است که نمی‌‌شود آن را توجیه کرد، مثلاً بگوید: "بشر جایز الخطاست یا ممکن است تاکنون توبه و استغفار کرده باشد. (آیت الله سیستانی: احتیاط مستحب است که رد غیبت کند.) نکته اساسی این کار در این است که چون زندگی، بر پایه روابط اجتماعی است، بدبینی و بدگمانی‌‌های افراد باعث تیره و تار شدن فضای جامعه می‌‌شود. ازاین‌‌ رو باید رد غیبت کرد و اصل را بر صحت عمل افراد گذاشت. دوم: در صورتی که مکلف بداند طرف مقابلمان مشغول غیبت حرام است واجب است او را نهی کند.. (رساله آموزشی ج2 درس 19 ؛ سیستانی ، منهاج الصالحین ج1 م 30 ؛ استفتائات سایت مکارم، غیبت ؛ وحید، تبریزی، منهاج الصالحین، ج1 مساله 29 ؛ بهجت، جامع الاحکام ج2 ص: 470 ؛ تبریزی، استفتائات جدید، سوال1003) خداوند متعال ما را از وسوسه های شیطان حفظ کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- امام صادق (ع) در مورد جوانان فرمودند: لَسْتُ اُحِبُّ اَنْ اَرَى الشّابَّ مِنْـكُمْ اِلاّ غادياً فى حالَيْنِ : اِمّا عالِماً اَوْمُتَعَلِّما ... دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببينم: دانشمند يا دانش اندوز،(و در ادامه فرمودند:) اگر جوانى چنين نكند، كوتاهى و گناه کرده و دوزخ نشين خواهد شد. (امالی طوسی، ص303) خصوصیات جوانان در روایات عبارتند از: 1-تغییرپذیری: جوانی زمان تغییرگرایی است و جوان دوستدار تغییرات است؛ و هنوز چیزی در آن شکل نگرفته تا تثبیت شده باشد. ازین‌رو امام علی(ع) می‌فرماید: دل جوان، مانند زمین کشت ناشده است. آنچه در آن افکنده شود، می‌پذیرد. از این‌رو، پیش از آنکه دلت سخت گردد و عقل و خردت سرگرم شود، به تربیت تو همت گماشتم. (نهج‌البلاغه، نامه31) پیامبر (ص) نیز در تحلیل گرایش جوانان به اسلام نسبت به پیران می‌فرماید: شما را به نیکی با جوانان سفارش می‌کنم، چرا که آنان، دل‌های رقیق‌تری دارند، به راستی که خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگیخت، جوانان با من همپیمان شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند. (سفینه البحار، ج2، ص176) 2- ماندگاری آموزش و تربیت: آموزش و پرورش در جوانی و بویژه در نوجوانی، بهتر و مفیدتر است؛ زیرا ماندگارتر است. پیامبر(ص) می‌فرماید: هر کس در جوانی‌اش بیاموزد، آموخته‌اش مانند نقش بر سنگ است و هر کس در بزرگسالی بیاموزد، مانند نوشتن بر روی آب است. (نوادر راوندی، ص132، ح169) 3- اسرع در خیر: امام صادق(ع) در این‌باره می‌فرماید: جوانان را دریاب، زیرا که آنان سریع تر به کارهای خیر روی می‌آورند. (کافی، ج8، ص93، ح66) 4- تیزهوشی و تیزحدسی: امام علی(ع) می‌فرماید: هرگاه به مشورت نیازمند شدی، نخست به جوانان مراجعه کن، زیرا آنان ذهنی تیزتر و حدسی سریع‌تر دارند. سپس (نتیجه) آن را به نظر میانسالان و پیران برسان تا پیگیری نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند، چرا که تجربه آنان بیشتر است. (شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی الحدید، ج20، ص337، ح866) خداوند توفیق عفت و غیرت به جوانان ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد