eitaa logo
خزینة الجواهر
1.1هزار دنبال‌کننده
31هزار عکس
28.7هزار ویدیو
34.9هزار فایل
منبعی از محتوای ناب تبلیغی مناسبتی ارتباط باخادم كانال @a1nemati پستهای مفیدتان را به ما ارسال کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عموفیدل / سعیدیسم 🔆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سیلی ایران به شلدون ادلسون قمرباز معروف آمریکایی 🔹این عاقبت کسانی است که به ایران متلک بیاندازند و تهدید کنند! 🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
هدایت شده از عموفیدل / سعیدیسم 🔆
قاب عکس حاج قاسم سلیمانی در کنار رهبر انقلاب پر از حرف است اینگونه نبودن ها... 🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
هدایت شده از عموفیدل / سعیدیسم 🔆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥⭕️سخنان دردناک داریوش ارجمند: 🔻"وقتی اولین بار در جشنواره فیلم فجر شهادت حاج قاسم سلیمانی رو تسلیت گفتم، همکاران هنرمند من چپ و چوله به من نگاه کردن! خبرنگاری به من گفت با حرف‌هایی که در دفاع از اینها میزنی، کم رنگت می‌کنن! سینمای ایران مهم نیست، من نوکر مردم هستم." 🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
هدایت شده از عموفیدل / سعیدیسم 🔆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی(ره): همه ما در برابر رشوه‌خواری، پارتی بازی، رانت‌خواری، رباخواری و فساد اخلاقی مسئولیم/ ما باید مواظب باشیم مچ خائنین را بگیریم انها را رسوا کنیم نگذاریم نظام اسلامی را بدنام کنند/ انتقاد از افراد تضعیف نظام نیست تقویت نظام است... 🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
هدایت شده از عموفیدل / سعیدیسم 🔆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اشک‌های بی‌امان حاج‌قاسم در روضه فاطمیه؛ بیت‌الزهراء کرمان 🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
نظر مقام معظم رهبری در باره شهید نواب👇👇 شهید نواب صفوی غوغایی از شور و هیجان به وجود آورده بود که تاثیرات او بر روحیه طلاب قدر هنگام شهادتش محسوس بود.  آن کس که در دوره جوانی من ، خیلی بر روی من تاثیر گذاشت ، در درجه اول مرحوم نواب صفوی بود.  من به شدت تحت تاثیر شخصیت او قرار گرفتم . به فاصله چند ماه بعد با وضع خیلی بدی شهیدش کردند . این هم تاثیر او را در ما بیشتر عمیق کرد.  27دیماه سالروز شهادت نواب صفوی
🔻امام جمعه ارومیه: ⭕️ ساخت فیلم «بانوی بهشت» توسط عوامل انگلیس برای تفرقه افکنی در جهان اسلام است دشمنان اسلام، وحدت مسلمانان را هدف قرار داده اند و می خواهند با این روش ها بین مسلمانان اختلاف و تفرقه بیاندازند. کانال خبرگزاری‌حوزه
🔻 حجت‌الاسلام‌والمسلمین عاملی امام جمعه اردبیل: ⭕️ رگبار تعارض در اندیشه لیبرالیسم غوغا می کند ◻️ غربیها می گویند آزادی بیان مقدس است، ولی نمی گذارند کسی هولوکاست را نقد کند. میگویند تمام مذاهب در انجام آیین خود آزاد هستند، اما برای حجاب جریمه تعیین میکنند. ◻️ مدیریت چند رقم جنس پرمصرف غذایی که سفره قشر متوسط و پایین را تأمین می کند، مسأله سختی نباید باشد. هم سوژه تبلیغاتی دشمن علیه کشور ما شد و اینکه از طرف مسؤلین گفته می شود پیش بینی ازدیاد مصرف نکرده بودیم، کاملا مردود است و مسؤلی که چنین حرفی بزند، باید سریعا سِمَت خود را ترک کند. hawzahnews.com/news/939151
🔻آیت الله موسوی اصفهانی، در خطبه‌های نماز جمعه همدان: ❗️بازار به حال خود رها شده است | مسئولان به داد مردم برسند ◻️ کردن مسئولانی که در نظارت بر بازار کوتاهی کردند، در کنار برخورد با بازاریان متخلف بسیار ضروری و مهم است و نباید از آن غافل شویم. ◻️ مسئولان به داد مردم برسند. گاهی اوقات با مشاهده بازار و بالا رفتن سرسام آور قیمت ها احساس میکنیم که گویی آنها مردم را کرده اند. ◻️ افرادی که برای بر بازار از بیت المال حقوق دریافت می کنند، چگونه می توانند دریافت این حقوق را صحیح بدانند زمانی که بازار به حال خود رها شده است. از دادستان ها به عنوان مدعی العموم می خواهیم تا از ضایع شدن حقوق مردم جلوگیری کنند. ◻️ از دولت میخواهیم تا در روزهای باقی مانده از عمر خود دیگر به مردم ندهند، وعده داده شده و باید بدانند که عدم عمل به آنها سبب بدبینی مردم به روحانیت و حکومت اسلامی خواهد بود، هرچند که مردم می‌دانند که حساب برخی افراد و دولتمردان از حساب ولایت جداست. https://hawzahnews.com/x9Z9R
🔻آیت‌الله ناصری یزدی امام جمعه یزد: ◻️ آیا واقعا عاقلانه است کشوری از دشمن خود واکسن بخرد، از چنین دشمنی هیچ چیز بعید نیست و هر اقدامی ممکن است در قالب فروش واکسن انجام دهد. ◻️ در همه چیز مردم را به شدت آزار می دهد و قیمت گذاری‌ها منطقی نیست.مسئولان به آسیب دیدگان از کرونا توجه داشته باشند. https://hawzahnews.com/x9Z9G
🔻حجت‌الاسلام والمسلمین نوری، امروز در خطبه‌های نخستین نماز جمعه بجنورد پس از انتصاب به‌عنوان امامت جمعه و نمایندگی ولی‌فقیه در استان: ❗️ آمریکا، انگلیس و فرانسه در اوج کرونا اجازه ندانند دارو وارد کشور شود، اکنون چطور اجازه می‌دهند واکسن به کشور ما برسد؟! شاید هدف آن‌ها از اجازه صدور به کشور ما آزمایش آن بر روی ملت ما و مشاهده آثار و عوارض آن باشد؛ ازاین‌رو نباید به‌هیچ‌عنوان به آن‌ها اعتماد کنیم. ◻️ بازگشت آمریکا به بدون رفع تحریم‌ها فایده ای ندارد. برجام به این دلیل بود که همه تحریم‌ها برداشته شود. دشمنان به دنبال این هستند که با بازگشتن به برجام، مسئولین کشور را معطل و نگاه آن‌ها را به خارج از مرزها معطوف کنند. ◻️ دشمنان می‌خواهند با بازگشت به برجام، برجام هسته‌ای را گروگان بگیرند و بگویند برای رفع تحریم‌ها باید برجام ۲ و ۳ هم مصوب و اجرایی شود. یعنی توان موشکی خود را کاهش دهیم و دم از ظلم‌ستیزی نزنیم و علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا و منافع آن‌ها حرف نزده و اقدامی نکنیم. hawzahnews.com/news/939140
🔻خطیب جمعه قم: 🔳 نباید به امید واهی گشایش اقتصادی مذاکره کنیم ◻️ برخی از مسلمانان تصور می‌کردند که با قطع رابطه با مشرکان دچار مشکلات لاینحل اقتصادی می‌شوند، خداوند در قرآن پاسخ داد که اگر با دستور ممنوعیت ورود مشرکان به مسجد الحرام، احساس محرومیت اقتصادی می‌کنید، خداوند شما را بی‌نیاز می‌کند. ◻️ چالش‌های بین ایران اسلامی و جبهه استکباری، حضور ثبات آفرین ایران در منطقه وقدرت دفاعی و موشکی ایران است و تصمیم مجلس برای لغو تعهدهای برجامی، تصمیم قابل قبولی است. ما اصراری به بازگشت آمریکا به برجام نداریم. پیش شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام، لغو کامل تحریم‌ها است. هیچ مقامی حق ندارد که با تیم جدید آمریکایی‌ها مذاکره کند. https://hawzahnews.com/x9Z9f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌هشدار، انهدام مسجدالاقصی خواسته‌ صهیونیست‌ها❌ 🔴 «ناصر اللحام» تحلیلگر سیاسی المیادین: شخصیت‌ها و برخی وزرای صهیونیستی به صورت علنی می‌گویند که از موضوع ویران کردن مسجدالاقصی و بنای "هیکل سوم" حمایت می‌کنند. 📌 شاید تخریب مسجدالاقصی آغاز حرکت جدید اسرائیل و امریکا باشد... … אנו מחכים למהדי המובטח
سونامی قیمت مسکن واجاره بها 👈👈👈👈👈این ریئس جمهور جاسوس ودوتابعیتی هفت سال خانه ای نساخته درحالیکه نیاز کشور سالیانه دوملیون بوده انهم بمدت ۷ سال کشور راباکمبود چهارده میلیون واحد مسکونی روبرو نموده 👈👈👈👈، و هم باعث بیکاری گسترده مردمانی شده که شغلشان در رابطه با مسکن و شاخه های مرتبط با ان بوده ،که حدود بیست وپنج درصد از کل ، اشتغال زایی را در بر میگرفت براستی چرا؟؟؟ 👈👈👈و ما همچنان ساکت و بی تفاوتیم ، این تعطیلی عمدی خانه سازی وراه اندازی سونامی قیمت وهم اجاره بهای مسکن و ایجاد بیکاری عمدی برای شغلهای مرتبط ،،، وهم سی درصد افزایش نقدینگی که بایستی در بخش مسکن هزینه میشد بخشی ازپروژه کودتای خاموش علیه انقلاب بوده 👈👈درتمام وزارتخانه هاو سازمان‌های دولت روحانی خیانت کاروهمدستانش،داستان و برنامه همین گونه است منتهی هر کدام در ارتباط کاری خودشان همگی راه خیانت را کاملا عمدی وحساب شده و کاملا مخفیانه، در دستور کار قر ار داده اند 👈که لازم است برکناری فوری وسپس محاکمه این رییس جمهور ،وهمراهان خیانتکارش به مطالبه ملی از مجلس یازدهم تبدیل گردد 🌍🌎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ کوبنده امید دانا به فائزه هاشمی بابت توهین به سردار دلها_رودست
در کنار بسترت می نالم ای یار - @Maddahionlin.mp3
3.74M
👆 🎼 در کنار بسترت می نالم ای یار مردم از ناله ها وقتی که گفتی خدانگهدار 🎤 با نواے : گلچین كليپهاي بصیرتی 👇 @jamkaranedeleman
یک گلایه حوزوی از دفتر تبلیغات @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با گذشت چهل روز از ارتحال آیت‌الله یزدی و یک هفته از ارتحال علامه مصباح، هنوز تحرک خاصی از مجموعه عریض و طویل دفتر تبلیغات در تجلیل از این علمای انقلابی ندیده ایم. این درحالی است که نشست هایی با موضوعاتی مانند ورود زنان به ورزشگاه و همباشی، در این مجموعه طراحی می‌شود. انتظار می‌رود مجموعه‌هایی که همه حیثیت خود را مدیون انقلاب اسلامی هستند، در جهت اندیشه‌های ناب انقلابی حرکت کنند و در افق پیام تسلیت مقام معظم رهبری نسبت به پاسداشت مقام معنوی بزرگان انقلاب اسلامی، اقدام کنند. منظور از پاسداشت، برنامه های تشریفاتی و صوری نیست؛ برنامه ای غنی با مشورت خواهی از جریان انقلابی و با حضور چهره های انقلابی. در بلندمدت نیز لازم است اندیشه و سیره سیاسی این عالمان مجاهد توسط پژوهشگران متعهد و انقلابی مورد واکاوی قرار گیرد و در مجموعه دفتر تبلیغات منتشر گردد. زیبنده نیست در اقصی نقاط ایران و جهان برای علامه مصباح، بزرگداشت برگزار کنند و برخی نهادهای حوزوی نسبت به این واقعه مهم بی تفاوت باشند. @rozaneebefarda
خطر تحریف سردار سلیمانی و علامه مصباح در قم مروری بر سخنان شائبه برانگیز آقای @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️ارائه تفسیرهای هرمنوتیک زده و اعتدالی از سیره و اندیشه سیاسی مجاهدان انقلاب اسلامی، از جمله خطرات بزرگی است که جبهه انقلابی با آن مواجه است. پیشتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد خطر تحریف سردار سلیمانی هشدار داده بودند و بر مسئله ایشان تاکید کرده بودند اما در ایام سالگرد ایشان با برخی موضع گیری های شائبه برانگیز مواجهیم که اگر نسبت آن حساسیت و دقت لازم صورت نگیرد، خطر تحریف سردار عزیزمان بسیار جدی است. 🔻همین وضعیت در مورد علامه مصباح نیز وجود دارد؛ برخی جریان ها و افراد که در زمان حیات ایشان بیشترین جفا را به آن عزیز را داشتند و بعضا در حذف اندیشه ایشان از جریان فکری کشور خواسته یا ناخواسته سهم داشته اند، امروز مرثیه خوان و بلکه علامه مصباح جلوه کرده اند! 🔹خطر تفسیر اعتدالگرایانه از سردار و علامه🔹 یکی از محورهای اصلی گفتمان تحریف، استفاده از و ارائه چهره ای فراجناحی و اعتدالی از بزرگان جبهه انقلاب است. صدالبته چون این حرکت خزنده در ابتدای راه قرار دارد، هنوز چندان صریح وارد نشده اما در صورت تغافل جریان انقلابی، ممکن است این تفسیرهای غلط تعمیق و بسط یابد. 🔹آقای واعظی چه میگوید؟ جناب آقای احمد واعظی ریاست دفتر تبلیغات در ۲۲ دیماه ۹۹ در سخنانی، ضمن تجلیل از آیت‌الله مصباح، به ذکر نکاتی پرداخت که مایه ابهام و ایهام است و بهتر آنکه علمای انقلابی، خاصه شاگردان علامه که به حق مفسران اصیل سیره و اندیشه ایشانند، نسبت بدان حساسیت لازم را به خرج دهند تا باب برداشت های غیردقیق و نادرست بسته شود. 🔹آقای واعظی، چنین گفته است: 🔻 چنین شخصیت هایی [مثل سردار سلیمانی و علامه مصباح] برای حوزه های علمیه سرمایه هستند و باید بدون این که شخصیت شان شود، واقعیت وجودی شان معرفی گردد. از معاندین و دشمنان انتظار می رود که این چنین سرمایه سوزی و هجمه داشته باشند و سعی کنند که شخصیتی مثل ایشان را خدشه دار کنند اما از دوستان گله است که عده ای با کج سلیقگی، بسیار کوشا هستند که را وارد منازعات حزبی و جناحی کنند و به دنبال آن هستند که ایشان در تاریخ زندگی شان چه سخن و چه موضعی داشته است؛ این حرکت، سرمایه سوزی است. نباید یک شخصیتی را که هم منش، هم رفتار، هم عملکرد، هم دیدگاه و هم وجودش برای همه ملت و نظام و همچنین سرباز واقعی ولایت، نظام و امت اسلامی بود را در ، و محدود کرد. علامه مصباح ها و سردار سلیمانی ها سرمایه های وجودی فرهنگ ما هستند همه ما باید بکوشیم تا شخصیت هایی مانند آیت الله مصباح یزدی و سردار سلیمانی که بزرگ و سرمایه های وجودی فرهنگ ما هستند، برای ملت و نسل های بعدی بمانند و الگو شوند. 🔶حاشیه روزنه در بیان جناب آقای واعظی؛ به نوعی تلاش شده چهره ای فراجناحی از این دو عزیز ارائه شود که به ادبیات اعتدال نزدیک است. جالب آنکه ایشان برای مخالفان دیدگاه خود، از برچسب کج سلیقگی و مخدوش کنندگان چهره علامه و سردار و از بین برندگان سرمایه های ملی، استفاده کرده است. سوالی که مطرح است آنکه شما بعنوان رئیس دو دوره ای بزرگ ترین و با امکانات ترین نهاد حوزوی، در یک سال گذشته در ترویج این سرمایه وجودی چه خروجی خاصی ارائه کرده اید؟ در مورد علامه مصباح در دو دوره ریاست تان، چقدر از افکار و آثار ایشان در دفتر بهره برده اید؟ مگر رهبری معظم انقلاب اسلامی دفتر تبلیغات را به بزرگانی مانند علامه مصباح ارجاع نداده بودند؟ بفرمائید چقدر به ایشان و آثار شان مراجعه کرده و از این سرمایه استفاده کرده اید؟ در مورد سردار سلیمانی نیز باید واقعیت وجودی ایشان بیان شود. آنگونه که رهبری معظم فرمودند: ⭕️یک نکته‌ی مهم این است که در مسائل داخل کشور -چون این حرفها غالباً ناظر به مبارزات منطقه‌ای و فعّالیّتهای منطقه‌ایِ او بود- اهل حزب و جناح و مانند اینها نبود، لکن بشدّت انقلابی بود. انقلاب و انقلابیگری خطّ قرمزِ قطعیِ او بود؛ این را بعضی‌ها سعی نکنند کم‌رنگ کنند، این واقعیّتِ او است؛ ذوب در انقلاب بود، . در این عوالم تقسیم به احزاب گوناگون و اسمهای مختلف و جناحهای مختلف و مانند اینها نبود امّا در عالَم انقلابیگری چرا، بشدّت پایبند به انقلاب، پایبند به خطّ مبارک و نورانیِ امام راحل (رضوان الله علیه) بود. 18/10/98 🔻جهت توجه جناب واعظی باید گفت؛ جریان انقلابی نسبت به کمرنگ کردن ویژگی سردار و علامه مصباح، التفات و دقت دارد. بازنمایی انقلابیگری آنان، برداشت جناحی نیست، عمل به توصیه حکیمانه رهبری است. ایشان اگر واقعا دغدغه تحریف دارد بهتر است با مصادره و تحریف بزرگان انقلاب توسط مقابله کند. @rozaneebefarda
پاسخ به جنجال آفرینی های اخیر زائری و نصیری توضیحات معاونت پژوهشگاه فقه نظام پیرامون جریان سازی اخیر برخی سلیبریتی های مذهبی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 استبداد رفتاری مدعیان آزادی و آزاد اندیشی هم از نکات جالب توجه ماجراست. از یک طرف تا عالمان اصیل، در برابر یک اندیشه انحرافی موضع می گیرند، شعار آزادی بیان و تز کرسی های آزاد اندیشی می دهند؛ از طرف دیگر تا از درون حوزه و اتفاقا در درون کرسی های آزاد اندیشی، دیدگاهی مطرح می شود با هیاهو و جنجال و شانتاژ می خواهند در نطفه خفه اش کنند. این یعنی آزادی فقط برای خودشان! یک مطلب علمی همراه استدلالاتی بیان شده است، قبول ندارید، نقد علمی کنید چرا بلوا به راه می اندازید؟   مهاجرت هم مانند سایر افعال انسان، حکم فقهی دارد و شرع مقدس برای مدیریت زندگی اجتماعی، احکامی را در این زمینه بیان کرده است. حکم اولیه مهاجرت جواز است؛ اما بنابر شرایط مختلف ممکن است احکام دیگری مانند وجوب کفایی یا حرمت بر آن مترتب شود. در نشست مذکور پیامدهای سیاسی، اجتماعی مهاجرت مانند حرمت یاری ظالمان و تضعیف قدرت جامعه اسلامی و ... مورد بررسی قرار گرفت. در نشست چهار سال پیش سعی شد، همین نکته بیان و شرح داده شود؛ باید توجه داشت تکالیف یک مسلمان فراتر از تکالیف فردی است و شامل مباحثی مانند ولایت پذیری، عدم اعانه ظالم عدم تقویت دشمنان و تضعیف نظام اسلامی نیز می شود. روایتی که در آن نشست خوانده شد را نمی‌توان بر شرک اعتقادی حمل کرد؛ بلکه منظور شرک در اطاعت است که هر مرتکب گناهی، دچار آن می شود.   برای برگزاری گفتگو در هر سطحی با کسانی که نقد علمی به این مطالب دارند، اعلام آمادگی می کنم. هدف از این نشست تبدیل مهاجرت، به یک مهاجرت هدفمند در جهت سعادت افراد و افزایش قدرت جامعه اسلامی بود و برای چنین مهاجرتی نمونه های مثبتی نیز نام برده شد.  جریاناتی در فضای مجازی وجود دارند که گویا دوست ندارند صدای فقه به مردم برسد، این جریانات به دنبال کوچکترین بهانه هستند تا با برخوردهای غیر علمی از بیان احکام الهی جلوگیری کنند. نخبگان بسیاری در کشور وجود دارند که به خاطر تعهد به نظام اسلامی و کشورشان حاضر به مهاجرت نیستند و کاستی ها را تحمل می کنند؛ مباحث مطرح شده در نشست مذکور در مسیر دلگرمی دادن به ایشان و بیان پشتوانه ایدئولوژیک این اقدام است. @rozaneebefarda
حجت‌الاسلام خسروشاهی؛ نسل دوم از سمپات های در وقتی روحانیان مبارز قم، منزوی یا مطرود بودند! روایتی از حجت‌الاسلام محمدجواد حجتی کرمانی/ بخش نخست 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸ماجرای بیرون کردن از 🔸 🔹در جریان آوردن جنازه رضاشاه به ایران، فدائیان اسلام که طرفدارانی در قم داشتند، درصدد برآمدند که طلبه ها را علیه حمل جنازه رضاشاه به ایران و دفن آن در قم تحریک کنند. تمام قم در آن ایام، ملتهب و منقلب شده بود. 🔹من در آن ایام در کرمان بودم و اینها را بعدها از دیگران شنیدم که می‌گفتند بعد از نماز جماعت مغرب و عشا در ، عده‌ای که گویا از داشتند، ، حسینی و عده‌ای از طلبه‌هایی که به اصطلاح از پیشتازان رهبران فدائیان اسلام بودند، با از مدرسه و کلّا از قم !! [....] 🔸این واقعه نشان می‌دهد که تا چه حد فاصله روحانیت سنتی با نهضت فدائیان اسلام عمیق بود. برای مثال چند طلبه «فضول!» مث من، برادرم علی آقا حجتی، آقای ، آقای زین_العابدین قربانی و مرحوم آقای شیخ رضا گلسرخی که بودند و با ایشان ارتباط داشتند، از نظر رسمی حوزوی، در حوزه علمیه قم یا لااقل بودیم و می‌کردیم! (خاطرات حجتی کرمانی، عشق و تلاش، صص 78و79) 🔶حاشیه سلوک سیاسی امام خمینی در مواجهه با پدیده فدائیان اسلام، منحصر به فرد است؛ ایشان در عین آنکه برای ممانعت از اعدام این مجاهدان مسلمان اقدامات زیادی کردند، اما در عین حال در کوران نهضت، به جای روش مبارزات مسلحانه، بر روشنگری مردمی و جنبه های نرم مبارزاتی تأکید داشتند لذا تفاوت مشرب و مسلک سیاسی، کاملاً بنیادین و روشن است. در عین حال ایشان هرگز مانند برخی افراد حاضر در بیت زعیم عظمای قم، حضرت ، هرگز و سلبی و خشن با این جمع مخلص را تأئید نکرده‌اند. معدود خناسان حاضر در جمع اطرافیان و بیت زعیم قم، موجب شد بدبینی به اقدامات فدائیان گسترش یابد و برخورد چکشی چماق به دستان فرمان‌بگیر از همین عده، موجب شد جوانان مبارز فدائیان نیز واکنش متقابل نشان دهند و فاصله‌ها به /فکری مبدل شد و زمینه را برای سوء استفاده بدخواهان تشیع و روحانیت فراهم آورد. هم‌اکنون نیز امتداد همان خط ، با انواع پیرایه‌ها و خاله زنک بازی‌ها، در صدد تخریب انقلابیون جوان حوزه قم است. گرچه این نسل از مبارزان روحانی، به واسطه درک دوران انقلاب اسلامی، هرگز به سان فدائیان اسلام عمل نمی‌کنند و به جای دیگران، الگوی شان امامین انقلاب اسلامی هستند اما برخی تاریخ‌نگاران مزدور یا معاند(داخلی یا خارجی) در صدد فدائیان سازی از جریان انقلابی جوان قم است. جالب آنکه برخی از این جماعت، ادعای شاگردی استاد خسروشاهی را دارند که خود از مریدان و از طرفداران سرشناس جریان بود. خداوند رحمتشان کناد و در جوار اجداد طاهرین شان از رحمت واسعه پروردگار متنعم باشند. @rozaneebefarda
نواب مرا مجذوب خودش کرد یادی از در بیان مقام معظم رهبری/۱ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 من شاید پانزده یا شانزده سالم بود که مرحوم «نوّاب صفوی» به مشهد آمد. مرحوم نواب صفوی برای من، خیلی جاذبه داشت و به کّلی مرا مجذوب خودش کرد. هر کسی هم که آن وقت در حدود سنین ما بود، مجذوب نوّاب صفوی میشد؛ از بس این آدم، پُرشور و بااخلاص، پر از صدق و صفا و ضمناً شجاع و صریح و گویا بود. من میتوانم بگویم که آن‌جا به طور جدّی به مسائل مبارزاتی و به آنچه که به آن مبارزه سیاسی میگوییم، علاقه‌مند شدم. البته قبل از آن، چیزهایی میدانستم. زمان نوجوانىِ ما با اوقات «مصدّق» مصادف بود. من یادم است در سال ۱۳۲۹ وقتی که مصدّق تازه روی کار آمده بود و مرحوم «آیةاللَّه کاشانی» با او همکاری میکردند - مرحوم آیةاللَّه کاشانی نقش زیادی در توجّه مردم به شعارهای سیاسی دکتر مصدّق داشتند - لذا کسانی را به شهرهای مختلف میفرستادند که برای مردم سخنرانی کنند و حرف بزنند. از جمله در مشهد، سخنرانانی میآمدند. من دو نفر از آن سخنرانان و سخنرانیهایشان را کاملاً یادم است. آن‌جا با مسائل مصدّق آشنا شدیم و بعد، مصدّق سقوط کرد. در سال ۱۳۳۲ که قضیه ۲۸ مرداد پیشامد کرد، من کاملاً در جریان سقوط مصدّق و حوادث آن روز بودم؛ یعنی من خوب یادم است که اوباش و اراذل، در مجامع حزبی که به دولت دکتر مصدّق ارتباط داشتند، ریخته بودند و آن‌جاها را غارت میکردند. این مناظر، کاملاً جلوِ چشمم است! بنابراین من مقوله‌های سیاسی را کاملاً میشناختم و دیده بودم؛ لیکن به مبارزه سیاسی به معنای حقیقی، از زمان آمدن مرحوم نوّاب علاقه‌مند شدم. بعد از آن‌که مرحوم نوّاب از مشهد رفت، زیاد طول نکشید که شهید شد. شهادت او هم غوغایی در دلهای جوانانی که او را دیده و شناخته بودند، به وجود آورده بود. در حقیقت سوابق کار مبارزاتی ما به این دوران برمیگردد؛ یعنی به سالهای ۱۳۳۳ و ۳۴ به بعد. (۱۴بهمن ۷۶/ دیدار و گفتگوی صمیمانه به جوانان) @rozaneebefarda
مبارزات نواب مذهبی/سیاسی بود یادی از در بیان مقام معظم رهبری/۲ بازخوانی گزیده‌ای از مصاحبه ۲۲دیماه ۶۳ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۲] سؤال: چنانچه حضرتعالی مستحضرید اولین مبارزه‌ی مرحوم نواب صفوی پیش از آنکه جنبه‌ی سیاسی، نظامی داشته باشد جنبه‌ی فرهنگی داشت، به این معنی که ایشان اولین مبارزه را با افکار کسروی شروع کرد، حالا از نظر حضرتعالی تأثیر این حرکت در جامعه‌ی آن روز مخصوصاً در میان روشنفکران و علماء چگونه بود؟ پاسخ: البته کاری که ایشان در مقابل کسروی انجام دادند یک کار فرهنگی فقط نبود، اتفاقاً کار سیاسی، نظامی، فرهنگی بود. نظامی بود برای اینکه خب کسروی را مضروب کرد و بعد هم یکی از یاران ایشان کسروی را کشت یعنی دو مرتبه از طرف نواب، کسروی مورد حرکت باصطلاح نظامی قرار گرفت. یکبار به وسیله‌ی خود ایشان که با کارد حمله کرد، یکبار هم به وسیله‌ی مرحوم امامی، سید حسین امامی، که با اسلحه زد و کسروی را عملاً نابود کرد. کار سیاسی هم بود، همانطور که قبلاً هم گفتم، اصلاً ماهیت حرکت ضد دینی که کسروی هم یک تئوریسینها و طراحانش بود یک ماهیت سیاسی بود، هیچکس نمیتواند بگوید کسروی یک عنصر غیر سیاسی بوده، مگر کسی میتواند چنین چیزی را بگوید؟ خود یک عنصری بود که اصلاً حرکتش از آغاز، در مشروطیت و بعد از مشروطیت، تا آن روزی که کشته شد یک حرکت سیاسی بود و یکی از چهره‌های سیاسی ایران بود. 🔻پس مبارزه‌ی با کسروی فقط مبارزه‌ی با افکار ضد مذهبی او نیست، زیرا که همان افکار ضد مذهبی هم یک حرکت سیاسی بود و یک ریشه و منشأ سیاسی داشت. بنابراین کار مرحوم نواب به اعتقاد من کار مذهبی فقط نبود، کار مذهبی، سیاسی بود و به همین شکل هم منعکس شد. 🔻البته در اینکه تأثیرش در روشنفکرهای آن روز چگونه بود من میخواهم بگویم آن زمان که خب من نبودم، یعنی در صحنه نبودم و سن آن زمان هم اجازه نمیدهد که از نزدیک آن زمان را درک کرده باشم، آن طور که من بعدها فهمیدم دستگاه هم تبلیغات زیادی کرده بود. روشنفکرهای آن روز هم با دین و مسائل دینی و هر جلوه‌ی دینی به شدت بد بودند، آن زمان هنوز تفکر قرن نوزدهمی اروپا که معمولاً ما یک پنجاه سالی، صد سالی، شصت سالی بعد از اروپا همیشه روشنفکرهای ما حرکت میکردند، آن روز هنوز در کشور ما در اواسط قرن بیستم، تفکر قرن نوزدهمی اروپا رایج بود، تفکر ضد دینی، دین را مسخره دانستن، هر چیز دینی را بدون هیچ دلیلی محکوم کردن رایج بود. در دوران بعد از رفتن پهلوی حتی در کشور ما ادامه داشت، لذا هر چیزی که رنگ و بوی دین داشت، از نظر روشنفکرهای آن روز بدون هیچ استدلالی مطرود بود و نواب کسی بود که حرکتش صددرصد نشان داده میشد که صبغه و انگیزه‌ی دینی دارد. لذا بود که آنها قاعدتاً آن را نمیپسندیدند. در نوشته‌جاتی هم که آن وقت روز، بعضی از روزنامه‌ها و همچنین محافل روشنفکری آن روز برخوردی که با این قضیه کردند نشان داد که هیچ قبول ندارند مرحوم نواب را، تا مدتها کار را به جایی رسانده بودند و وضع تبلیغات علیه نواب را جوری حاد کرده بودند حتی گروههای سیاسی غیرمذهبی، که افراد مؤمن هم خیلی دوست نمیداشتند که منتسب بشوند به جریان نواب، برای خاطر اینکه گفته میشد آنها تروریستند و تروریسم غیر از یک حرکت سیاسی سازمان یافته است و یک حالت پرهیز، پرهیز طبیعی را به زیان نواب و جریان فدائیان اسلام در خیلیها بوجود آورده بودند تا سالها بعد. لذاست که من تصورم این است که کار مرحوم نواب از نظر روشنفکرهای آن روز کار مطلوب و خوبی به حساب نیامد و تفسیر خوبی رویش گذاشته نشد. سؤال: بفرمایید تأثیر مبارزه‌ی فدائیان اسلام بخصوص در فاصله‌ی سالهای ۱۳۲۴،۲۵ تا سال ۱۳۳۴ که در روز ۲۷ دی همراه با یارانش مرحوم نواب به شهادت میرسد، در جریانهای سیاسی داخلی و نیز در فعل و انفعالات سیاسی استکبار جهانی چگونه بود؟ پاسخ: یکی از چیزهایی که در تاریخ معاصر ما متأسفانه به کلی به دست فراموشی سپرده شده همین است که  و حضور نواب را در ملی دکتر ندیده گرفته. این را بدانید که اگر مرحوم نواب بود و تلاشهای آنها نبود و ارعابی که آنها در محیط جو هیأت حاکمه بوجود آورده بودند یعنی دستگاه سلطنت، نبود ممکن نبود که به آن شکل بتوانند حکومت را بدهند به مصدق، دکتر مصدق در اوایل کارش به طور آشکار متکی بود به گروه فدائیان اسلام و مرحوم کاشانی این را آشکارا هم میکرد البته آنها طرفدار مصدق به عنوان مصدق نبودند طرفدار آن چیزی بودند که ترکیب مصدق-کاشانی آن را ارائه میداد یعنی یک حکومت ضد استبدادی و ضد سلطنتی دینی، این بود دیگر، ترکیب کاشانی و مصدق اینجوری بود، البته این ضدها باز هم مصداق داشت، ضد سلطنتی، ضد استبدادی، ضد انگلیسی، این خصوصیت آن چیزی بود که از مجموعه‌ی مصدق و کاشانی بوجود میآمد و منعکس میشد در خارج. @rozaneebefarda
شهید نواب در کلام مقام معظم رهبری؛ مبارزات نواب مذهبی/سیاسی بود [صفحه ۲ از ۲] مرحوم کاشانی که خب مظهر این حرکت محسوب میشد یعنی مظهر مردمی و دینی این حرکت محسوب میشد و الا مصدق را که عامه‌ی مردم نمیشناختند، به فدائیان و شخص نواب خیلی التفات داشت مرحوم کاشانی، بعد از جریان ترور رزم‌آرا روزنامه‌ها یک عکسی را منتشر کردند که مرحوم کاشانی دستش را گذاشته روی سر مرحوم طهماسبی که قاتل رزم‌آرا بود و با همان لحن مخصوص خودش مثلاً میگوید بی سوات، نمیدانم، یک چیزی، یک جمله‌ای محبت آمیزی، کلمه‌ی بی سوات را مرحوم آیت‌الله کاشانی زیاد تکرار میکرد در مقام شوخی و مزاح با افرادی که با آنها مخاطبش بودند، نشنیدید این را؟ 《بی سوات》بله 《بی سوات》با«ت»، این نشان دهنده‌ی آن حالت طیبت مرحوم آقای کاشانی بود یعنی نشان میداد که این جوانی که حالا دست هم روی سرش گذاشته و با محبت دارد بهش حرف میزند و شوخی هم میکند بهش میگوید بی سوات، این مورد توجهش است پس بنابراین از زدن رزم آرا مرحوم کاشانی استقبال میکند، این هم که قاتل رزم‌آرا است. یک چنین حمایتهای صریح و علنی را آدم آنوقت مشاهده میکرد معلوم بود که فدائیان اسلام زیر بال مرحوم آیت‌الله کاشانی قرار دارند و او از آنها کاملاً حمایت میکند و اینها هم بی دریغ به نفع حکومت مصدق و به نفع همان جهت گیریای که مجموعه‌ی مصدق و کاشانی گفتم بوجود میآورد تلاش میکردند و حرکت میکردند و در حقیقت جریان نهضت ملی نوک تیز مسلحش فدائیان اسلام بودند تا وقتیکه بین اینها و مصدق اختلاف افتاد، که آن اختلافات تاریخچه‌ی مفصلی دارد و بعد دیگر به کلی بین اینها دشمنی و نقار برقرار شد ، تا اینکه حتی منتهی شد به زدن فاطمی که فاطمی را که جزو یاران نزدیک دکتر مصدق بود، فدائیان اسلامی زدند ترور کردند، به قصد کشتن البته، که خب منتهی او جان به در برد تا بعد دستگاه رژیم سلطنت او را کشتند. این بیانی که کردم همان بود، در حقیقت بیان مصداقی از همین فعل و انفعالات بود. یعنی شما ببینید از سال ۲۹ تا ۳۲ یعنی از سال ملی شدن صنعت نفت تا سقوط دکتر مصدق، این سه سالی که بر کشور ما سه سال و خرده‌ای که گذشت میدانید یکی از آن دوره‌های فوق‌العاده حساس کشور ماست. از لحاظ ارتباط با سیاستهای خارجی، این دوران دورانی است که سلطه‌ی قدیمی انگلیسی یک ضربت محکم بهش میخورد و خاطرات حکومت ملی، حکومت مردم و حضور مردم که سالیان درازی بود به کلی از ذهنها شسته و زدوده شده بود باز در ذهنها زنده میشود، مردم ما مردم حضور در کوچه و بازارند دیگر، در مشروطیت و در همه‌ی قضایا مردم همیشه توی صحنه‌ها حضور داشتند، آمدند، رفتند، اقدام کردند، خواستند، عمل کردند، یک چیز عجیبی است اصلاً تاریخچه‌ی حضور مردم ما در صحنه، جزو تاریخچه‌های استثنایی است. روی این هم کسی کار نکرده، اگر مقایسه کنید مردم ما را با ملتهای دیگر از لحاظ تعیین کنندگی مواقف حساس، خواهید دید که ملت ما از آن ملتهای جالبند از این جهت، خب در دوران رضاخانی به کل، اصلاً خشکیده بود این روح، تمام شده بود دیگر اصلاً مردم هیچ کاره‌ی محض شده بودند به خاطر آن استبداد، بعد از دوران رضاخان هم مسئله‌ای نبود که مردم را به میدان آزمایش بکشاند و در صحنه‌ها حاضر کند. دوران مصدق یعنی دوران حکومت مصدق و از ۲۹ تا ۳۲، به این تعبیر، جزو دورانهایی بود که از این جهت خیلی حساس بود، ضربه‌ی به حکومت انگلیس، باز یافتن احساسات مردمی بوسیله‌ی خود مردم، و یک نگاه تند به سلطه گران و به خارجیانی که در کار ایران دخالت میکنند، بعد تهدید کردن مقام سلطنتی که مردم از آن آنقدر نفرت داشتند اینها یک حوادث عجیبی است دیگر، یعنی جزو مقاطع کم نظیر تاریخ ماست، در این مقطع نقش فدائیان اسلام نقش به طور کامل مؤثری بود یعنی در روی کار آوردن آن دولت در حمایت مرحوم کاشانی، پس طبعاً در قضیه‌ی خلع ید از انگلیسها، در قضیه‌ی نفت و در بقیه‌ی مسائل. پس میبینید که این دوران ده ساله‌ی عمر سیاسی و مبارزاتی مرحوم نواب یکی از مهمترین نشانه‌ها و آثارش حضور فعال و تأثیر فراوان در برهه‌ی سه چهار ساله‌ی بین ۲۹ تا ۳۲ است که از برهه‌های تاریخی کشور هم هست. @rozaneebefarda
حیرت در حیرت درنگی در یادداشت ژورنالیستی مهدی نصیری در نقد آیت‌الله مصباح/قسمت دوم محمد جعفری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 💠رحمت و رضوان خداوند بر آن عالم بصیر و آن پیر فرزانه حضرت علامه آیت الله مصباح که در سخنرانی های روشنگرانه اش در اواخر دهه هفتاد، بارها بر این نکته پافشاری می نمود که زیانبارترین و خطرناکترین نظریه ای که از صدر اسلام تا کنون برآمده و کیان دیانت و ایمان را به سخره می گیرد، نظریه است. 🔹آری بر اساس این تئوری و مبتنی بر سیالیت فهم و اندیشه، دیگرجایی برای فهم اصیل و ناب از دین باقی نمی ماند و سَره و ناسَره و خالص و بدلی در دین به یکسان انگاشته می شود. مجتهد شبستری در آن ایام نوشته بود: « تمامى متون بدون استثناء، تفسيرهاى متعدد را برمى‏تابد و تنها تفسير ممكن و درست، اصلاً معنا ندارد». ( محمد مجتهدشبسترى، «قرائت رسمى از دين»، راه نو، ش 19، شهریور 1377، ص 20) و نیز وی حقیقت تدین را ، تعلق خاطر به حقيقت متعالى تعبیر می کرد كه با هرگونه حيات اجتماعى و سياسى مى‏تواند خود را وفق دهد ( محمد مجتهد شبستری، نقدی بر قرائت رسمی از دین ، صص 105- 106). 💠 آن چه امروزه در بیان برخی نویسندگان حوزوی همچون جناب مهدی نصیری و آقای رسول مشاهده می کنیم، ناخواسته و ناآگاهانه به نحوی بازگشت به همان نظریه قرائتها است. 🔹هر دو نویسنده محترم، تفکر و اندیشه استاد مصباح را مبتنی بر تفکر فلسفی دانسته اند که صرفاً یک قرائت از اسلام است و ناقدان بسیار دارد. مهدی نصیری می نویسد: « آیت الله مصباح در زمره فیلسوفان مسلمان بودند، در حالی که طیفی از عالمان شیعه یعنی متکلمان با فلسفه اسلامی و صدرایی مرزبندی داشته و آن را بر خلاف مبانی قران وسنت و عقل می دانند. حال اگر قرار باشد نوع برخورد آن مرحوم با مخالفان فکری خود صحیح باشد، باید به متکلمان شیعه حق داد که او را در زمره منحرفان و بددینان و مخالفان اسلام قلمداد کنند». و بعد در ادامه در راستای نظریه حیرت خویش نتیجه می گیرد: « التفات و توجه به شرایط عصر غیبت و به رسمیت شناختن اجتهادات و قرائت های روشمند گوناگون و پرهیز از ادعا و نمایندگی اسلام ناب از سوی هر عالم دینی (چه آن که نابیت فکری و اعتقادی در اختیار معصوم است و بس) می تواند پایان بخش بسیاری از نزاعهای زیانبارعقیدتی و سیاسی و فراهم کننده فضای آزاد برای تضارب آراء و اندیشه ها باشد» 💠 باید در نقد این سطحی نگری ها گفت بله اولا تفاسيري از دين که تحميل فلسفه بر دين باشد البته که انحراف است و آيت‌الله مصباح، به اذعان موافقان و مخالفانِ منصف، در مقام تفسير آيات و روايات، به شدت از تحميل ذهنيات بر متون ديني پرهيز مي‌کردند و ثانیا مهمترین ابتکار علمی استاد مصباح این بود که دین را منظومه ای می فهمید و این منظومه را در قالب مبانی اندیشه ای طراحی کرده بود. بدیهی است که اساس این مبانی برگرفته از مسلمات عقلی و معرفتی بود که بی آن که بخواهد خود را به مباحث اختلافی فلسفی درگیر کند، از معارف برهانی در تبیین و تثیبت ساختمان معارف دینی بهره می برد. این کجا و آمیخته کردن دین با فلسفه و صرفا قرائتی فلسفی از دین دادن؟ آیا اساسا بدون داشتن مبانی فکری صحیح و مبتنی بر عقلانیت و وحیانیت، جایی برای درک سلیم معارف تعالی بخش دین باقی می ماند؟ آیا با این توصیف، دیگر در دوره غیبت و حیرت، راه هدایتی باقی می ماند؟! آری وقتی دوره غیبت، عصر حیرت تلقی شد، طبعا دیگر مجالی برای بنیان سازی دینی و بنای ساختمانی محکم باقی نمی ماند. نقدها را بود آیا که عیاری گیرند؟ @rozaneebefarda