#داستانک_معنوی
بخونید و ببینید لطف و مهربانی بینهایت خدا و پیامبرمون رو 👏👌😍
❤️توبه غلام وحشی،
قاتل حمزه عموی پیامبر ص
یکی از مشکلترین و تلخترین حوادث برای رسول خدا(ص)شهادت فجیع عموی بزرگوارش حضرت حمزه سید الشهداء علیه السلام بود. قاتل حمزه (وحشی) پس از کشتن حمزه، پهلوی او را درید و جگرش را به عنوان هدیه برای هند، همسر ابوسفیان برد.
پیامبر با دیدن منظره فجیع شهادت حمزه، سوگند یاد کرد که به تلافی این جنایت، هفتاد نفر از مشرکان را بکشد؛ ولی بعداً نه تنها چنین #تلافی نکرد، بلکه همان قاتل را نیز به سوی اسلام دعوت کرد و او را وادار به توبه ساخت.
✅ابن عباس نقل میکند که پیامبر(ص)شخصی را نزد وحشی قاتل عمویش فرستاد تا او را به اسلام دعوت کند. وحشی به فرستاده پیامبر(ص) گفت:
به او بگو: تو میگویی آن که مرتکب قتل یا #شرک یا #زنا شود، در روز قیامت با ذلّت گرفتار عذابی مضاعف خواهد شد و من تمام این کارها و #گناهان را مرتکب شده ام، آیا باز هم راه برایم باز است؟ خداوند این آیه را نازل فرمود:
« مگر آن که توبه کند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد. پس خدا اعمال زشت ایشان را به اعمال نیک تبدیل میکند.»
وحشی با شنیدن این آیه دوباره به پیامبر(ص) پیغام داد: #توبه و ایمان و عمل صالح شرطهای بسیار مشکلی است و من توان آن را ندارم. پس از مدّتی این آیه نازل شد:
« به راستی که خداوند شرک ورزیدن را نخواهد بخشید، ولی آنچه را کمتر از آن است، برای کسی که بخواهد، خواهد بخشید.»
وحشی در #پیام مجدد خود گفت: خداوند در این آیه وعده #مغفرت را به کسانی داده است که خود بخواهد و من نمیدانم خدا میخواهد مرا ببخشد یا نه؟ پس از گذشت زمانی آیه ذیل نازل شد:
«بگو ای بندگان من که بر خویش اسراف روا داشته اید! از رحمت خداوند نومید نشوید. به راستی که خداوند همه گناهان را میبخشد. همانا او آمرزنده و مهربان است.» زمر آیه ۵۳
وحشی با #شنیدن این آیه گفت: اکنون آری. آن گاه به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله مشرّف شد، اسلام آورد و از گذشته خود توبه کرد و در ادامه زندگیاش فداکاریهایی در راه مبارزه با دشمنان اسلام کرد
📚حیاة الصحابه، 140، ج 1، ص 41.
فرقان/ 70.
نساء/ 48.
*توبه حقیقی*
"إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ: خداوند، توبهکنندگان را دوست دارد" آیه 222 سوره بقره
🌹🍃🌹
👈مراحل توبه در کلام امیرالمومنین(ع):
*استغفار درجه والامقامان است و دارای شش معنا می باشد.*
۱. پشیمانی از گذشته. ۲. تصمیم به عدم بازگشت به گناه. ۳. پرداخت حقوق مردم، چنانچه خدا را پاک دیدار کنی که چیزی بر عهده تو نباشد. ۴. تمام واجب های ضایع شده را به جا آوری. ۵. گوشتی را که از حرام بر اندامت روییده، با اندوه فراوان آب کنی، چنان که پوست به استخوان چسبیده، گوشت تازه بروید. ۶. رنج طاعت را به تن بچشانی چنان که شیرینی گناه را به او چشانده بودی، پس آنگاه بگویی: «استغفرالله».
(حکمت ۴۱۷ نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی).
🌹🍃🌹
55.mp3
7.22M
🔈 #صوت_جلسه بایسته های بصیرتی و سیاسی طلاب
💠 حجتالاسلام والمسلمین استاد #ابوطالبی
📆 برگزار شده در تاریخ ۱۲ آذر ۱۴۰۰ در مدرسه علمیه حقانی
🔰 مباحث مطرح شده:
🔹 تاثیر سیاست در محصول کار طلبگی
🔸 تبیین نگرانی رهبری درباره «انقلابی ماندن حوزه» و ارزیابی وضعیت فعلی حوزه در این موضوع
🔹 حد نصاب دستاورد بصیرتی یک طلبه در پایان سطح ۱
🔸 فعالیت های لازم طلاب برای شأن بصیرتی و سیاسی با عنایت به سطح عالی
🔹 راه رسیدن به ثبات سیاسی و ریشه یابی ریزش خواص انقلابی
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
🔴صندوق بازنشستگی در دولت روحانی سال 99 حقوق حداقلبگیران را تا 30 و حقوق مدیران را تا 216 درصد افزایش داد!
♦️در صندوق بازنشستگی کشوری که ازجمله صندوقهایی بوده که احکام متناسبسازی دریافتها را اجرا کرده، درحالی حقوق حداقلبگیران پس از متناسبسازی بین 10 تا 30 درصد و در مواردی تا 40 درصد افزایش داشته که در پله مدیران و اعضای هیاتعلمی و قضات این افزایش 90 تا 216 درصد است.
♦️برای مثال، حقوق یک حداقلبگیر درحالی از 3.5 میلیون تومان به 4.5 میلیون تومان رسیده که این میزان برای برخی مشاغل ردهبالا از 5 و 6 میلیون تومان به 14، 15 و 19 میلیون تومان رسیده است.
♦️نکته قابلتامل این است که طبق آمارهای صندوق بازنشستگی کشوری، 60 درصد بازنشستگان این صندوق معلمان هستند که برخلاف مدیران و اعضای هیاتعلمی، از مواهب افزایش حقوقها برخوردار نشدند
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴امتداد اجتماعی نماز
🖊احمدحسین شریفی
🔶نماز از جمله عباداتی است که میتوان و میباید نشانههای درستی و پذیرش آن را در رفتارهای فردی و اجتماعی نمازگزاران مشاهده کرد. خود قرآن کریم و همچنین روایات پرشماری از معصومان(ع) آثار و نتایج نماز در سبک زندگی فردی و اجتماعی نمازگزاران را متذکر شدهاند. به عنوان نمونه:
🔶در قرآن کریم سورهای به نام «ماعون» داریم. سوره ۱۰۷ که مشتمل بر ۷ آیه است. در این سوره نمازگزارانی مورد توبیخ قرار گرفتهاند که اولاً، در نماز خود سهلانگارند (چه نسبت به وقت نماز و چه نسبت به کیفیت آن)؛ ثانیاً، ریاکارند؛ کارهای خود را خالصاً لوجه الله انجام نمیدهند و ثالثاً، از «ماعون» منع میکنند: «يَمْنَعُونَ الْماعُونَ».
🔶یکی از معانی «ماعون» عبارت است از «احسان و نیکویی» به نحو مطلق. معنای دیگر آن عبارت است «چیز کم و بیمقدار». یعنی چیزهای جزئی و به ظاهر کمارزشی که ممکن است برخی از مردم یا همسایگان در زمانهایی به آنها نیاز داشته باشند. مثل آب، کبریت، بیل و کلنگ و ظرف و ظروفی برای مواقع خاص و امثال آن. امام صادق(ع) در تفسیر ماعون میفرماید: «هُوَ الْقَرْضُ يُقْرِضُهُ وَ الْمَتَاعُ يُعِيرُهُ وَ الْمَعْرُوفُ يَصْنَعُه؛ ماعون عبارت است از قرضی که به کسی داده میشود و متاعی که عاریه داده میشود و کار خیری که انجام داده میشود.»
🔶طبیعی است کسانی که چنین امور کمارزشی را از همسایگان خود و سایر نیازمندان دریغ کنند، افرادی پست و بیارزشند و شایسته لطف و رحمت الهی نخواهند بود. به همین دلیل، قرآن کریم چنین افرادی را به شدت توبیخ کرده و مستحق عذاب الهی میداند و پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «مَنْ مَنَعَ الْمَاعُونَ جَارَهُ مَنَعَهُ اللَّهُ خَيْرَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَكَلَهُ إِلَى نَفْسِهِ وَ مَنْ وَكَلَهُ إِلَى نَفْسِهِ فَمَا أَسْوَأَ حَالَه؛ کسی که ماعون را از همسایهاش دریغ دارد، خداوند هم روز قیامت خیر خود را از او دریغ خواهد کرد و او را به خودش وامیگذارد. و بدتر از این چیست که خداوند کسی را به خودش واگذار کند!»
#اخلاق
#نماز
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴«عرفان» و «رهایی از تنهایی»
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از بدترین وضعیتهای روحی برای بسیاری از انسانها «تنهایی» است. روانشناسان و درمانگران راههای مختلفی برای رهایی از این درد کشنده پیش پای چنین افرادی نهاده و مینهند. حتی بعضاً داروهای شیمیایی و گیاهی خاصی هم برای رهایی از این بیماری تولید کردهاند! اما حقیقت این است که انسان هرگز تنها نیست؛ آنچه که عدهای از افراد دچار آن میشوند «احساس تنهایی» است.
بهترین نسخه درمانی برای رهایی از این احساس، تقویت باورهای دینی و نگاه عرفانی و معنوی به هستی است. هیچ عارف مسلمانی را نمییابید و نخواهید یافت که در لحظهای از لحظات عمرش احساس تنهایی کرده باشد. احساس تنهایی برای آنان احساسی بیمعناست. آنان نه تنها خود، بلکه همه عالم را محضر خدا میبینند و بلکه غیر از خدا و جلوهها و مظاهر او چیزی را نمیبینند. عرفان عین احساس حضور است. حضور در محضر هستی مطلق؛ عرفان عین حضور در محضر حقیقت هستی و هستی حقیقی است:
به صحرا بنگرم صحرا ته وینم
به دریا بنگرم دریا ته وینم
بهر جا بنگرم کوه و در و دشت
نشان روی زیبای ته وینم
#عرفان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴همرنگی با جماعت؟
🖊احمدحسین شریفی
🔷همرنگی با جماعت را نه میتوان به طور مطلق بد دانست و نه به طور مطلق خوب. بستگی به متعلق و هدف همرنگی دارد. همرنگی با دیگران در ناهنجاریها و رذیلتها نادرست است" اما همرنگی در کارهای خوب و خیر و هنجارها خوب است.
🔷در عین حال، درست نیست که انسان در کارهایش، همواره خود را یکی همچون دیگران قلمداد کند و به دنبال پیشگامی و خطشکنی در انجام کارهای خیر نباشد. در حدیثی میخوانیم که ائمه اطهار(ع) به شاگردان خود توصیه کردهاند که «اِمَّعَه» نباشید. یعنی چنین نباشید که دائماً بگویید «انا معه» یعنی خود را مقلد و همراه و پیرو دیگران ندانید. چنین نباشد که بگویید من با مردم هستم و من هم مثل یکی از آنان هستم.
🔶امام صادق علیه السلام به یکی از یاران خود فرمود:
لَا تَكُونَنَّ إِمَّعَةً؛ تَقُولُ أَنَا مَعَ النَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ النَّاسِ؛ هرگز همرنگ جماعت نباش و نگو من تابع مردم هستم و من هم مثل بقیه مردم هستم.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
فهرست مطالب
به یاد دانشمند حکیم شهید دکتر محسن فخریزاده 3
سخن نخست 19
گفتار اول. بررسی مسائل در رابطه میان فیزیک و فلسفه 31
الف. نسبت فلسفه و فیزیک 32
ب. مسألهشناسی در فلسفه اسلامی و فیزیک 57
ج. نوشتگان و ادبیات فلسفه فیزیک معاصر 83
بخش اول. مشاهده و اندازهگیری
گفتار دوم. مشاهده و اندازهگیری در فیزیک 97
الف. مشاهده و مدلسازی در فیزیک 98
ب. اندازهگیری در فیزیک 100
ج. بازنمایی میدانهای کوانتمی 121
د. مسائل و مشکلات مشاهده در فیزیک 130
گفتار سوم. چیستی مشاهده و ادراک 151
الف. نظریهبار بودن مشاهدات از دیدگاه فلسفه علم 152
ب. چیستی ادراک از منظر طبیعیات و بیوشیمی 175
ج. ادراک حسی در فلسفه 190
گفتار چهارم. شرایط امکان مشاهده در علم و فلسفه 201
الف. بازسازی فلسفه طبیعت و رابطۀ فلسفه و علم 202
ج. بحث و گفتگو پیرامون مسأله مشاهده و اندازهگیری 228
بخش دوم. واقعیت و جهان فیزیکی
گفتار پنجم. پیدایش کیهان و ساختار جهان فیزیکی 273
الف. پیشفرضها و مبادی مدل استاندارد در کیهانشناسی 274
ب. پیدایش و تحول کیهان از مهبانگ تا تشکیل ستارگان 304
ج. پیدایش عالم و انرژی نقطه صفر 328
د. پیدایش و تحول کیهان پس از پیدایش ستارگان 355
گفتار ششم. چیستی و حقیقت جسم طبیعی 385
الف. جسم طبیعی از دیدگاه متفکران مسلمان 386
ب. حقیقت جسم در حکمت اسلامی 418
ج. مقصود از اتصال جسم و پدیدههای تخلخل و تکاثف 446
د. چیستی میدانهای فیزیکی 475
ه. مادةالمواد و هستیشناسی واقعیت فیزیکی 509
کتابنامه 517
🆔 @khosropanah_ir