هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
⚪️ بیستوسومین فصلنامۀ علمي، تخصصي پاسخ منتشر شد
🔹به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و پاسخگويي به شبهات حوزههای علميه، شمارۀ بیستوسوم فصلنامه علمي، تخصصي پاسخ منتشر شد.
➖گفتني است در اين شمارهها، مقالاتي با عناوين ذيل ارائه گرديده است:
📝مهمترین راهبردهای پاسخگویی به شبهات
✍️آیتالله علیرضا اعرافی
📝تبیین حکمتهای محدودسازی گسترۀ آزادیها در شریعت اسلامی
✍️احمدرضا دردشتی ـ رمضانعلی حسنی
📝بررسی نگرۀ تناقض گزارههای علمی قرآن با دادههای علومتجربی
✍️حسنرضا رضایی ـ فرجاله عباسی ـ محمدکاظم حسینیکوهساری
📝نقد ادلۀ قرآنی کثرتگرایی دینی
✍️میثـم فروغی
📝نقد شبهۀ لزوم فارس بودن پیامبر ایرانیان
✍️حمید کریمی ـ حمیدالله رفیعی زابلی
📝پاسخ به شبهۀ وهابیت در مسئلۀ جواز سبّولعن در مذهب تشیع
✍️مهدی محمدزاده بنیطرفی ـ قاسم محمدزاده ـ محمدامین مدهوشیمزرعی
📝طالبان و داعش، اشتراکات و افتراقات / نشست
✍️سیدمهدی علیزادهموسوی ـ مهدی فرمانیان ـ یاسر قزوینیحائری
🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.pasokh.org/fa/News/View/92570/
🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
29.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🔹استدلال تکاملی بر علیه طبیعتگرایی (Evolutionary Argument against Naturalism) برهانی فلسفی است که به باور داشتن هم زمان تکامل و طبیعتگرایی فلسفی مرتبط میشود.
🔸این استدلال ابتدا توسط آلوین پلانتینگا در ۱۹۹۳ میلادی پیش نهاده شد و «مسائل جالب توجهی را برای معرفتشناسان، فیلسوفان ذهن، زیستشناسان فرگشتی، و فیلسوفان دین مطرح کرد»
🔹استدلال تکاملی بر علیه طبیعتگرایی استدلال میکند که باور همزمان به تئوری تکامل و طبیعتگرایی، به لحاظ معرفتی خودشکننده است.
🔸برآمد استدلال این است که اگر تکامل و طبیعتگرایی هر دو درست باشند، آنگاه احتمال داشتن قوههای شناختی قابل اتکا بسیار کم است.
🔹در این ویدئوی کوتاه پلانتینگا این استدلال را به صورت ساده و روان را بیان میکند و در واقع او با این استدلال، طبیعتگرایی تکاملی را به شکل جالبی خلع سلاح میکند.
#علم_و_دین #تکامل #فرگشت #پلانتینگا #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #فلسفه_دین_مسیحی #فلسفه_ذهن #معرفت_شناسی
🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
✅ جريانشناسی روشنفکری دينی پس از انقلاب اسلامی
🔶 دهمين جلسه دوره "جریانشناسی فکری سیاسی ایران معاصر" پنجشنبه 11 آذر، با موضوع "جريانشناسی روشنفکری ديني پس از انقلاب اسلامی"، توسط حجت الاسلام دکتر محمد جعفری هرندی (دانشیار گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره) در سالن همایشهای مؤسسه امام خمینی (ره) برگزار شد.
🔶 حجت الاسلام جعفري در ابتدا با تقسيم روشنفکری به لائيک و دينی، به تفاوت اين دو اشاره کرد و گفت: "هدف روشنفکری دينی، جمع ميان دين و مدرنيته است. این جریان در ظاهر معتقد است نبايد هيچکدام را فدای ديگری کرد، اما در عمل دين را بر اساس مدرنيته بازسازی میکند".
🔶 دکتر جعفري با تاکيد بر اينکه "روشنفکری دينی" را نبايد با "نوانديشی دينی" اشتباه گرفت، افزود: "نوانديشی دينی معتقد به احياء دين است و دغدغه اصلی در سازگاری با علم و مدرنيته، حفظ دين است؛ از سوی دیگر، برخلاف سنتیها که علاوه بر مبانی، با مظاهر مدرنيته نيز مشکل دارند، جریان نواندیشی دينی با ظاهر مدرنيته مخالفت ندارد. بنابراين روشنفکري دينی نه لائيک است و نه نوانديشی دينی."
🔶 ايشان جريان روشنفکری دينی را دارای سه دوره دانست که اولين دوره آن توسط مهندس بازرگان و دکتر سحابی در دهه 20 شکل گرفت و در آن انطباق آموزههای دينی با علوم طبيعی مطرح شد. وی افزود: "اين جريان ابتدا از فقه و سازگاری آن با علوم طبيعی روز آغاز کرد، اما بعدها به مسائل اعتقادی مانند معاد هم کشيده شد و تفسيرهای طبيعی از آنها ارائه شد".
🔶 ايشان دوره دوم جريان روشنفکری دينی را انطباق آموزههای دينی با انديشههای سوسیاليستی و اگزيستانسياليستی دانست که توسط دکتر علی شريعتی در دهه 40 ايجاد شد و تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.
🔶 دکتر جعفری دوره سوم روشنفکری دينی را متعلق به پس از انقلاب دانست که دکتر سروش و مجتهد شبستری آن را رهبری کرده و در آن از انطباق آموزههای دينی با علوم انسانی سخن گفتهاند.
🔶 حجت الاسلام جعفری در ادامه با اشاره به مبانی اعتقادی، زمينهها و عوامل افول اين دوره از جريان روشنفکری دينی افزود: "اين جريان با طرح نظريه قبض و بسط و تجربه نبوی و مباحث بعد از آن، اساسا از دين چيزی باقی نگذارد و به روشنفکری دينی پايان داد. هرچند اين جريان از ابتدا به دليل اينکه بر پايههای مدرنيته شکل گرفته بود، با آموزههای دينی سازگار نبود."
🔶 ايشان در پايان به ظهور جريان ديگری پس از روشنفکری دينی اشاره کرد و افزود: "به دليل ضرورت مدرن بودن و نيز ضرورت معنوی بودن، از دل دوره سوم جريان روشنفکری دينی، جريان ديگری بيرون آمد که توسط آقای مصطفی ملکيان به عنوان جريان روشنفکری معنوی مطرح شده است".
🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
191205_0959_01_1کم حجم.mp3
25.12M
#نشست علمی
📌 موضوع:
نقد انطباق نظریه تجرد نفس با آموزه های قرآنی ناظر به زندگی اخروی
✅ ارائه دهنده: جناب دکتر مهدی ذاکری دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
🕰زمان: سه شنبه 9 آذرماه در مجمع عالی حکمت اسلامی
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از بنیاد ملی سبک زندگی سالم دکتر کرمی
چند درصد واکسن نزده اند
درصدی از جمعیت استان ها که واکسن نزده اند در شکل دیده می شود
استان گیلان رتبه یک واکسن زده های کشور است و فقط ۹ درصد هنوز واکسن نزده اند که البته واکسیناسیون ادامه دارد.
سایر استان های شمالی نیز درصد کمی واکسن نزده داریم
در استان قم هنوز ۳۰ درصد واکسن نزده وجود دارد
با توجه به آمار اکثریت مردم ایران واکسن را قبول دارند و زده اند
هدایت شده از بنیاد ملی سبک زندگی سالم دکتر کرمی
مصاحبه پروفسور محمود کرمی استاد برجسته دانشگاه تهران متخصص محیط زیست و زیست بوم شناسی با روزنامه اعتماد
برادر بزرگ پروفسور علی کرمی
در باره ضرورت حفاظت از محیط زیست
تنوع زیستی و منابع و ذخایر طبیعی ایران و جلوگیری از نابودی آن
متن کامل مصاحبه را می توانید اینجا مطالعه کنید
https://www.etemadnewspaper.ir/fa/pdf
https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/page/1993/6/
https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/177466/
هدایت شده از بنیاد ملی سبک زندگی سالم دکتر کرمی
❓❗ فوتی های واکسن یا کرونا؟!
❓شایعه یا واقعیت؟
*📊 در پاسخ به شبهه آقای حجت عسکری زاده در خصوص آمار فوتیها*
🔹 در چند روز گذشته شبهه ای در افکار عمومی بر اساس اطلاعات مندرج شده در فایلی که توسط دکتر حجت عسکرزاده منتشر شده است به وجود آمده است.
🔸 با مراجعه به آمار رسمی سازمان ثبت احوال- دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت در ما میتوانیم به اطلاعات کلی ذیل دسترسی پیدا کنیم👇🏻
https://www.sabteahval.ir/avej/Page.aspx?mId=49826&ID=3273&Page=Magazines/SquareshowMagazine
🔹 آمار فوتی های سال 97 تعداد 371892 نفر در 52 هفته
🔹 آمار فوتی های سال 98 تعداد 391378 نفر در 52 هفته
🔹 آمار فوتی های سال 99 تعداد 507511 نفر در 52 هفته
🔸 با توجه به اینکه آمار فوتی های 1400 تا 30 هفته منتشر شده و اگر ما متوسط فوتی ها در 30 هفته را در سالهای گذشته را لحاظ کنیم به آمار ذیل میرسیم:
▪️ نحوه محاسبه متوسط فوتی ها در 30 هفته: با توجه به اینکه ما دسترسی به آمار جزئی را نداریم و نیز آمار منتشر شده متعلق به 52 هفته از سال است میتوانیم با تقسیم آمار کل به عدد 52 به عدد متوسط هر هفته برسیم و سپس با ضرب در عدد 30 به متوسط آمار فوتی 30 هفته دسترسی پیدا کنیم.( ناگفته پیداست که این اعداد ممکن است با اعداد آمار اصلی مقداری تفاوت داشته باشد)
▪️ از آمار فوتی سال 98 تعداد 1284 فوتی کرونا در دو ماه آخر سال نیز کسر میگردد.
🔹 آمار فوتی های سال 97 تعداد 214553 نفر
🔹 آمار فوتی های سال 98 تعداد 225054 نفر
🔹 آمار فوتی های سال 99 تعداد 292794 نفر
🔹 آمار فوتی های سال 1400 تعداد 334652 نفر
🔸 آمار فوتی های کرونا در سال 99 و 1400 در سی هفته ابتدایی نیز اعداد ذیل میشود:
🔹 آمار فوتی های کرونا سال 99 تعداد 43896 نفر
🔹 آمار فوتی های سال 1400 تعداد 63403 نفر
▪️ علت افزایش حدود 20 هزار فوتی در سال 1400 نسبت به سال 99 بخاطر فوتیهای حدود 600 نفر در روز در پیک پنجم بوده است که دهها روز متعدد کشور را درگیر خود کرد.
🔸 حال اگر از آمار فوتی های سال 99 و 1400 امار فوتی های کرونا را کسر کنیم به اعداد ذیل میرسیم:
🔹 آمار فوتی های سال 97 تعداد 214553 نفر
🔹 آمار فوتی های سال 98 تعداد 225054 نفر
🔹 آمار فوتی های سال 99 تعداد 248898 نفر
🔹 آمار فوتی های سال 1400 تعداد 271249 نفر
🔸 حال اگر افزایش فوتی های هر سال نسبت به سالهای قبل را محاسبه کنیم به اعداد ذیل دست می یابیم:
🔹 افزایش آمار فوتی های سال 98 نسبت به 97 تعداد 10501 نفر در 30 هفته
🔹 افزایش آمار فوتی های سال 99 نسبت به 98 تعداد 23844 نفر در 30 هفته
🔹 افزایش آمار فوتی های سال 1400 نسبت به 99 تعداد 22351 نفر در 30 هفته
*✅ با توجه به افزایش جمعیت سالانه و نیز افزایش طبیعی میزان فوتی های هر سال که در طول قرنها بصورت طبیعی بوده است ما در دو سال اخیر نیز شاهد افزایش طبیعی بوده ایم.*
*✅ از علل افزایش با شیب فوتیها در سال 99 نسبت به 98 و ایضا سال 1400میتوان به دو علت عمده اشاره کرد:*
*1️⃣ افزایش نسبی ضریب فوتی بر اساس افزایش جمعیت*
*2️⃣ افزایش فوتی به علت ترس از مراجعه به بیمارستان بخاطر کرونا توسط افرادی که بیماریهای زمینه ای داشته اند*
❇️ ضمنا یادآور میشوم در سال 99 بحث واکسن هنوز مطرح نبود!!
◀️ حال میبایست جناب آقای عسکری زاده و مخالفان واکسن پاسخ دهند:
*✅ با توجه به اینکه ما در آمارهای رسمی شاهد افزایش عجیب و نا متعارف فوتی نبوده ایم؛ علت ایجاد این شبهه در افکار عمومی توسط شما چیست؟!*
🔰🔅🔰🔅🔰🔅🔰
https://chat.whatsapp.com/Ks14y3JNVr5BGom56JTMDP
هدایت شده از بنیاد ملی سبک زندگی سالم دکتر کرمی
📙📘📒📗📕کتابخانه کنگره آمریکا
به مدت 10 روز به صورت رایگان،
کتابهای فارسی وخطی رو برای دانلودِ عموم، در دسترس گذاشته.
کتابهایی بسیار نفیس و نایاب، بعضاً مربوط به 600-500 سال پیش.
لینک دسترسی 👇🏻
https://www.loc.gov/collections/persian-language-rare-materials
هدایت شده از بنیاد ملی سبک زندگی سالم دکتر کرمی
پیرو انتشار خبر برداشت پنبه در استان زرخیز سستان و بلوچستان اعضا بسیاری با نگرانی سئوال کردند چون سرکردگان تراریخته قبلا رسما گفته بودند پنبه تراریخته در سیستان کشت خواهد شد به همین دلیل امروز سه شنبه 16 آذر 1400 پروفسور کرمی شخصا تلفنی با دکتر امان الله طوقی امان اله طوقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان صحبت کردند و دکتر طوقی گفتند اینها بذرهای بومی ورامین است و و تراریخته نیست و رسما پاسخ داده شد نگران نباشید.
هدایت شده از بنیاد ملی سبک زندگی سالم دکتر کرمی
ایشان هم که اول مخالف واکسن بود ولی رفتارهای بقول ایشان غیر عقلانی ضد واکسن ها رو که دید نظرش عوض شد
ببیند در باره اینها چه گفته ؟
هدایت شده از بنیاد ملی سبک زندگی سالم دکتر کرمی
خبر جدید
واکسن گیاهی کرونا با ۷۵ درصد ایمنی
اولین واکسن گیاهی کرونا یا در واقع تولید شده در گیاه توسط یک شرکت کانادایی مراحل فازهای بالینی را طی کرده و در فاز سه بالینی بروی ۲۴ هزار نفر آزمایش شده و نشان داده که ۷۴ درصد ایمنی دارد.
فناوری این واکسن های گیاهی در واقع استفاده از سلول های گیاهی بعنوان کارخانه تولید ساختار ویروس کرونا بدون داشتن ساختار ژنتیکی و آلوده بودن به ماده ژنتیکی ویروس است.
منبع
https://medicago.com/en/press-release/medicago-and-gsk-announce-positive-phase-3-efficacy-and-safety-results-for-adjuvanted-plant-based-covid-19-vaccine-candidate/