#کلام_نور
📌برخورد اسلام با سنت هاي رايج در بين ملت ها از جمله نوروز
در بخشي از بيانات، رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت الله خامنه اي به يك اصل اساسي كه اسلام در برخورد با آداب و و رسوم به جاي مانده از فرهنگ هاي گذشته و جوامع تازه مسلمان شده، داشته است ، اشاره نموده مي فرمايند:
در تعاليم اسلام نكتهاي وجود دارد كه خوب است برادران و خواهران به آن توجّه كنند . اسلام با سنّتهايي كه از قبل از اسلام باقي مانده است، دو نوع رفتار ميكند.
اوّلاً بعضي سنّتهاي غلط را بهكلّي از بين ميبرد و نابود ميكند؛ چون سنّتهاي درستي نيست. مثل اينكه عربها قبل از اسلام، دختران خودشان را نگه نميداشتند، يا بيشترِ ملتهاي غيرمسلمان، جنس زن را تحقير و اهانت ميكردند! اسلام اين سنّت را بهكلّي از بين برد؛ چون بهكلّي غلط بود .
ثانياً اسلام بعضي از سنّتها را از بين نبرده است. كالبد سنّت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض كرده است؛ مثل بسياري از اعمال و مراسم حج. اين طوافي را كه ملاحظه ميكنيد، قبل از اسلام هم بود؛ منتها محتواي طواف، محتواي شرك بود! اسلام آمد و اين عمل را از محتواي شرك آلود، خالي و از محتواي توحيد پُر كرد. طواف در آن زمان، مظهر گرايش انسان به آلهه و اربابِ ادّعايي و پنداري بود؛ آن را تغيير داد و مظهر ارادت انسان به مركز عالم وجود - يعني حضرت حق متعال و وجود مقدّس پروردگار - قرار داد. ظاهر را نگه داشت و باطن را عوض كرد .
اسلام در بسياري از مواقع، با سنّتها اين كار را ميكند. مردم ما عينِ همين كار را با نوروز كردند؛ نوروز را نگه داشتند و محتواي آن را عوض كردند. نوروز در ايران، جشني در خدمت حكومتهاي استبداديِ قبل از اسلام بود! به همين خاطر است كه «نوروز باستاني»، «نوروز باستاني» ميگويند! «نوروز»اش خوب است، ولي «باستاني»اش بد است! «باستاني» يعني اينكه همهي اين جشنهاي دورهي سال - مثل جشن «نوروز»، يا جشن «مهرگان»، يا جشنهاي ديگري نظير «خردادگان»، «مردادگان» و جشنهاي گوناگوني كه قبل از اسلام بوده است - در خدمت حكومتهاي استبدادي و سلطنتهاي پوسيدهي دوران جاهليت ايران بود! محتواي نوروز، محتواي مردمي و خدايي نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفي و انساني و مردمي در نوروزنبود! ملت ايران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتواي آن را عوض كردند. اين محتواي امروز نوروز ايراني، غير از محتواي باستاني است .
@irc_ir
نظر مقام معظم رهبری درباره عید نوروز
❓سوال 1
نظر حضرتعالى راجع به عید نوروز چیست؟ آیا همانند عیدهایى که مسلمانان آنها را جدى مى گیرند مثل عید فطر و قربان، از نظر شرعى ثابت شده است یا اینکه فقط روز مبارکى محسوب مىشود مثل روز جمعه و مناسبتهاى دیگر؟
✅پاسخ
هر چند نصّ معتبرى مبنى بر اینکه عید نوروز از اعیاد دینى یا ایام مبارک شرعى باشد، وارد نشده است، ولى جشن گرفتن و دید و بازدید در آن روز، اشکال ندارد، بلکه از این جهت که صله رحم مىباشد مستحسن است. (مقام معظم رهبری )
❓سوال 2
آیا آنچه راجع به عید نوروز و فضیلت و اعمال آن وارد شده، صحیح است؟ آیا انجام آن اعمال (اعم از نماز و دعا و غیره) به قصد ورود جایز است؟
✅پاسخ
انجام آن اعمال به قصد ورود، محل تأمل و اشکال است، بله انجام آنها به قصد رجاء و امید مطلوب بودن، اشکال ندارد. ( مقام معظم رهبری )
@irc_ir
🚫نوروز بهانه ای برای اسراف
در کنار همه شادی ها و خوشی هایی که عید نوروز به زندگی ما هدیه می دهد، اما همین نوروز گاهی بهانه ای می شود برای رواج اسراف در میان مردم، اسرافی که در این شرایط هزینه های زندگی، تنها نمکی است بر زخم خانواده ها .
خانم کمالی 52 ساله از کسانی است که در ماه آخر سال، بیشتر زمانش را صرف خریدهای خانه می کند. وقتی پای صحبتش می نشینیم در خصوص خریدهای عید خانواده اش، می گوید: «یکی از عادت های سالانه ما این است که اسفند ماه ، مبل های خانه و پرده ها را عوض می کنیم و به نظر من این تغییر باعث می شود که با روحیه تازه ای به استقبال نوروز برویم.» وی ادامه می دهد: «از طرف دیگر بعضی از سالها فرش هایمان را با فرش هایی نو تعویض می کنیم و سایر وسایل خانه را هم به نظرمان کمی از مد افتاده به نظر می رسند را سمساری محل می دهیم و ورژن جدید همان اقلام را می خریم و به این ترتیب با خانه ای نو به پیشوازسال جدید می رویم.» وقتی از او در خصوص لزوم این خریدها می پرسیم پاسخ می دهد: «خب شاید لزوم چندانی برای تغییر سالانه مبل پرده های خانه نباشد اما ما برای ایجاد تنوع در محیط خانه این خرید ها را انجام می دهیم، تا در دید و بازدیدهای نوروزی خانه ما جذاب تر و نونوار تر به نظر برسد !»…..
با نگاهی اجمالی به اسراف هایی که در میان خانواده های ایرانی به بهانه عید صورت می پذیرد، می توان اینگونه نتیجه گرفت که می توان بدون مبل و پرده تازه، بدون لباس های متعدد و بدون آجیل چهار مغز و سفره های انچنانی هم ایام عید را با شادی گذارند، به شرط اینکه کمی افق دیدمان را گسترده کنیم و متوجه شویم که همه این اتفاقات برای این است که در ایام عید روزهای شادی را در کنار اعضای خانواده و آشنایانمان تجربه کنیم و در این میان چرا باید با چشم و هم چشمی کردن، از ماه های پیش از عید دچار دلهره ای تمام نشدنی برای تامین هزینه های عید باشیم و پس از عید هم مدت ها قسط بدهیم؟
@irc_ir
🔹نکوهش اسراف دراسلام
با توجه به آثار و نتایج سوئی که اسراف و تبذیر در نظام اجتماعی و حیات بشر دارد، در رهنمودهای قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام از این کار منع شده و هشدار داده شده است که چه بسا عدم دقت در مصرف صحیح مال، موجب بروز مشکلات زیادی در زندگی می شود و چون این کار نوعی عدول از دستور الهی است در آخرت نیز انسان را گرفتار عذاب سخت الهی می سازد .
اسراف یکی از گناهان کبیره است که در قرآن وعده عذاب جهنم برای آن آمده است ، ( وأَنَّ الْمُسْرِفینَ هُمْ أَصْحابُ النَّارِ : و مسرفان اهل آتشند ( غافر/۴۳ ) .
@irc_ir
🔹مصداق های اسراف در روایات
۱٫ مصرف بیجا
امام صادق(ع) فرمود: «انما السرف ان تجعل ثوب صونک ثوب بذلتک؛ اسراف این است لباسی را که برای حفظ آبرو (وحضور درمیان جامعه) تهیه کرده ای، برای موقع کار (یا جای نامناسب) بپوشی ».
۲٫ زیاده روی درسخاوت
امام حسن عسکری (ع) فرمود: «ان للشیء مقداراً فان زاد علیه فهو سرف؛ برای سخاوت اندازه ای است که اضافه برآن، اسراف است ».
۳٫خوردن بی حساب
رسول اکرم(ص) فرمود: «ان من السرف ان تاکل کل ما اشتهیت؛ به راستی از ( مصداق های )اسراف، خوردن هر چیزی است که میل واشتها داری (نه آنچه بدن به آن نیاز دارد )».
۴٫ مصرف مال درغیر جایگاه واقعی
امام علی (ع) فرمود: «الا ان اعطاء هذالمال فی غیر حقه تبذیر واسراف؛ بیدار باشید! دادن مال در موردی که استحقاق خرج کردن ندارد، تبذیر واسراف است ».
۵٫ میانه روی نکردن .
امیر مؤمنان (ع) فرمود: «کل مازاد علی الاقتصاد اسراف؛ هر چه از میانه روی بگذرد، اسراف است »
۶٫ اتلاف مال وزیان رساندن به بدن
حضرت صادق (ع) فرمود: «انما الاسراف فیما اتلف المال واضر بالبدن؛ همانا اسراف در چیزی است که مال از بین برود وبه بدن ضرری برسد ».
نقل شده است که امام صادق(ع) مشاهده کرد سیبی را نیم خورده از خانه بیرون انداختهاند خمشگین شد و فرمود: اگر شما سیر هستید خیلی از مردم گرسنهاند خوب بود آنرا به نیازمندی میدادید .
کسی که آبی را از نهر فرات (گوارا) برای خوردن بردارد و بعد از نوشیدن زیادی آنرا بیرون بریزد اسراف کرده است .
اسراف آن است که انسان مالش را از بین ببرد و به بدنش صدمه بزند. و فرمودند: کمترین درجه اسراف عبارت است از :
۱ ـ دور ریختن آبی که از آشامیدن اضافه آمده است .
۲ ـ اینکه لباس کار و لباس بیرون یکی باشد .
۳ ـ دورانداختن هسته خرما پس از خوردن خرما .
@irc_ir
#عید_و_نوروز
🔹بنا به متون مکتوب و شواهد شفاهی در معارف اسلامی هر روزی که در آن گناهی صورت نگیرد عید است چنان که امیر المومنین (ع) می فرمایند:
«کل یوم لا یعصی اللّه فیه فهو یوم عید».
یعنی هر روزی بنده مرتکب گناه نگردد آن روز عید است.
همچنین در طول سال چند عید وجود دارد که از آداب و ویژگی خاصی برخوردارند مهم ترین آنها اعیاد غدیر، فطر و قربان است، که آثار و برکات زیادی دارند روز ولادت پیامبر مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز از اعیاد مهم اسلامی به شمار میآیند.
🌿عید نوروز که با تحویل سال و چرخیدن یک دور کامل زمین به گرد خورشید شروع می شود، از جمله اعیادی است که جنبه ملی داشته و تاریخ پیدایش آن قبل از اسلام شکل گرفته است. این عید با آمدن اسلام و زدودن خرافات از چهره آن مورد موافقت و تأیید ضمنی اسلام قرار گرفت در روایات نیز آمده است که روزی برای حضرت علی (ع) هدیه نوروزی آوردند، فرمودند این چیست؟ گفتند: ای امیرالمؤمنین، امروز نوروز است. حضرت فرمودند: هر روز را برای ما نوروز قرار بدهید.
امام صادق (ع) درباره این عید فرموده اند: ... و هیچ نوروزی نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است.
🔹امام خمینی (ره) در یکی از پیام های نوروزی میفرماید: این عید هر چند یک عید اسلامی نیست، ولی اسلام آن را نفی نکرده است.
مرحوم محمد حسین کاشف الغطاء در جواب این سؤال که اعتقاد شیعه و روش شما درباره روز اول سال نوروز چیست؟ چنین نوشتند: نوروز مقتضای جهان است در بشر و حیوان و جماد، بلکه در آسمان و زمین و هوا و فضا؛ و بر این اساس روایاتی از اهل بیت علیهم السلام درباره نوروز به ما رسیده که عید گرفتن را تأیید کرده اند و نیز به نماز، ذکر و عبادت سفارش نمودهاند و...
@irc_ir
📌بایدها و نبایدهای نوروز در نظر آیت الله مکارم
گاهی درباره عید نوروز افراط و تفریط دیده میشود و برخی آن را خرافه و بدعت و برخی آن را اسلامی میدانند در حالی که رسمی ملی است و خوبیها و بدیهایی دارد.
ملاک و معیار در این زمینه دستورهای قرآن کریم است و ما باید به آنها عمل کنیم و هرچه خلاف قرآن است کنار بگذاریم و آنچه مطابق آن است را بپذیریم.
خانه تکانی ظاهر و باطن و رعایت بهداشت و دید و بازدیدها از نکات مثبت عید است اما اسلام توصیه میکند در کنار این کارها انسانها درون خود را هم از بدیها خانه تکانی کنند.
حضور و توجهی که مردم در لحظه تحویل سال به مساجد و حسینیهها دارند از جمله خوبیهای نوروز است زیرا مردم دست به دعا و نیایش بر میدارند و اسلام هم بر آن تأکید دارد.
کمک به نیازمندان ودستگیری از محرومان از فواید عید نوروز است. افزایش محبتها و صله رحمها از دیگر فواید نوروز است که اسلام هم بر آن تأکید دارد.
تجدید قوای جسمی و روحی از دیگر آثار نوروز است و ما در اسلام نسبت به انجام این امور و تفریح کردن تاکید و توصیههایی داریم چون تفریح به کار و عبادات کمک میکند.
اين مرجع تقليد در آخرين جلسه درس خارج در سال 1394 پيشاپيش سال جديد را به ملت ايران تبريک گفت و با اشاره به اينکه مراسم عيد نبايد آميخته با هواپرستي شود، گفت: آداب و رسومي که از پيشينيان مانده، بسياري از آن خوب است؛ اما برخي از آنها خرافي و غلط است که بايد آنها را کنار گذاشت.
وي تاکيد کرد: همه آنچه از گذشتگان به ما رسيده خوب نيست، قرآن کريم و روايات ديني مذمت مي کند کساني را که چشم و گوش بسته عمل مي کنند.
آيت الله مکارم شيرازي در ادامه به بيان توصيه هاي نوروزي خطاب به مردم پرداخت و تصريح کرد: نظافت و خانه تکاني در ايام عيد نوروز و هر زمان ديگري کار نيک و پسنديده اي است، صله رحم نيز از همين دست سنت ها است که کدورت ها را از بين مي برد، دشمني ها را تقليل مي دهد، تفريحات سالم نيز به انسان نشاط و نيرو مي دهد.
اين مرجع تقليد تاکيد کرد: چشم و هم چشمي ها، به رخ کشيدن تشريفات، مسابقه در تجملات و تخريب محيط زيست کارهايي است که از نظر اسلام ممنوع است و بايد از آن خودداري کرد.
استاد درس خارج حوزه چهارشنبه سوري را از خرافات دانست و گفت: هرچند به دليل تذکرات و هشدارهايي که داده مي شود، تلفات و قرباني ها کاهش پيدا کرده است اما آمار همچنان نشان مي دهد که خرافه چهارشنبه سوري هر سال قرباني مي گيرد.
وي همچنين با اشاره به برنامه درسي خود در سال آينده که از هفته دوم تعطيلات عيد نوروز آغاز مي شود، تصريح کرد: تعطيلات زياد هم حوزه و هم کشور را عقب مي اندازد، کما اينکه اين اتفاق افتاده است؛ کشورهايي که پيشرفت کرده اند تعطيلاتشان شايد يک سوم ما نباشد. بهتر است به جاي افزايش تعطيلات عمومي افراد از مرخصي ها در طول سال استفاده کنند و همه مملکت در آنِ واحد از کار باز نايستد.
اين مرجع تقليد در ادامه درس خارج خود با اشاره به حديث اخلاقي، آفت دين را هواي نفس دانست و گفت: مسئله هواپرستي هم در قرآن کريم و هم در روايات ديني، اهميت زيادي به آن داده شده است، در روايتي آمده است، مخوف ترين چيز پيروي از هواي نفس است؛ هواپرستي برخلاف ديگر گناهان، تنها يک گناه نيست، بلکه صدها گناه از آن سرچشمه مي گيرد.
آيت الله مکارم شيرازي تاکيد کرد: هوا پرستي حس تشخيص را از انسان مي گيرد و امور زيبا و نيک در نظر انسان زشت و امور زشت و ناپسند زيبا جلوه مي کند؛ ساير گناهان ممکن است ايمان انسان را از بين نبرند بلکه تقوا را از بين ببرند، اما هواپرستي ايمان انسان را بر باد مي دهد؛ شيطان نيز بر اثر هواپرستي از درگاه الهي رانده شد؛ هواپرستي انسان را به کفر مي کشاند.
@irc_ir
🌸هفت سین زندگی
به شکرانه عبور از گردنههای زمستان، به شکرانه مقاومت و ایستادگی، به شکرانه فرصتی نو که ارزانیمان داشتهاند، «هفت سین» میگشاییم.
به پاس عشق که تنها تنور گرمیمان بود، تنها اجاق دلهای سرما زدهمان، هفت سین میگشاییم.
فوارههای میدان اگر روشناند، نماد سرزندگی شهرند.
سبزینهها اگر سبزند، تصویر دلهای سبزند. «باده از ما مست شدنی، ما از او».
🌿هفت سین، علامت هفتخوان زندگی است که سال به سال، باید بپیماییم.
«سفره»، منشور همبستگی ماست در رنجها و شادیها، در راحتیها و سختیها.
«آینه» لبخند میزند؛ «سبزه» لبخند میزند. اگر ما هم لبخند بزنیم؛ چشمها را بر اندوه یکدیگر نخواهیم بست، سینهها را از کینه یکدیگر نخواهیم انباشت.
بهار، درسهای زیادی دارد؛ آسمانش، آزاد بودن را یاد میدهد، نسیمش بخشنده بودن.
عید که میآید، با همه شکوهاش، نجیب بودن را میآموزد و مهربانی را. زانو زدنهای آب، پای سپیدارها تماشایی است. زانو زدنهای گنجشک، پای برکهها تماشایی است و تماشاییتر، کلبه ماست که هم آتش تنورش روشن است و هم چلچراغ دل آدمهایش. عید، تنها میانْ پردهای است از صداقت و صافی ما. صداقت و صافی ما در سیصد و شصت و پنج روزْ بازیگری، به نمایش درمیآید. ما بازیگران نمایشنامه صفا و صمیمیتیم. الماسها به یکرنگی ما غبطه میخورند. عید که میآید، ما گلاب محبتمان را روی دسته همه رهگذران میریزیم. «هفت سین» میگشاییم تا انگشتهای نوازشمان هفت روز هفته گشوده باشد. ما امید را به کوچه و بازار میبریم تا هدیهاش کنیم به انتظار کشیدگان و به حسرتدیدگان.
هیچکس نمیتواند سبقت بگیرد از سلامهای ما و از سایههای خنک سادگیمان.
دستهای ما یخ نمیزند هیچگاه؛ چون در دستهای دیگری است، چون دستهایمان را بر سر هفت سین هر سال، به هم گره میزنیم. عید که میآید، تجدید عهد ما با همه «سین»ها شروع میشود؛
با سین «سلام»، با سین «سخاوت»، با سین «سادگی» و با همه سینهای دیگر.
هفت سین سفره ما هیچ کم ندارد؛ پدرانش همه خوبند، مادرانش همه خوب، پسرانش همه خوب، دخترانش همه خوب.
ما زندگی را در مکتب «هفت سین» عیدمان میآموزیم.
قرآن پدر و دعای مادر، سرمایه همیشه راهمان است.
عید که میآید، هفت سین میگشاییم؛ هفت سین زندگی... .
(میثم امانی)
@irc_ir
May 11
12.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | چرا اقتصاد #دانش_بنیان مهم است؟
⁉️ چرا رهبری #نام_سال را اینگونه انتخاب میکنند؟
⁉️ رمز موفقیت اقتصادهای برتر دنیا در چه چیزی نهفته است؟!
♨️ عامل اصلی و محرک پیشرفت کشور!
📺 برشی از صحبت #حجت_الاسلام_راجی در گفتگوی ویژه خبری از شبکه دو سیما
#عید_نوروز
#سال_تولید_دانشبنیان_اشتغالآفرین
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir