eitaa logo
خشت اول ⁦↔️⁩ کلاس⁦ اولی ها کلاس اول اول ابتدایی اول دبستان کلاس اولیها
4.9هزار دنبال‌کننده
13.4هزار عکس
3.9هزار ویدیو
1.8هزار فایل
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ 🎓کانال پایه اول ابتدایی مجموعه خشت اول 🏷زیر نظر مربیان رسمی آموزش و پرورش ✅آموزش با رویکرد های نوین و جذاب ارسال مطالب فقط با لینک جایز ارتباط با مدیر مجموعه👇 @Sh2Barazandeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🕊 کانال خشت اول 🌷🕊 🔖 اهداف اصلی املا چیست؟ 1- درست نویسی: تبدیل نشانه های آوایی به نوشتاری 2- زیبا نویسی: از نظر اندازه، فونت و فاصله بین كلمه ها join🔜 @KheshteAvval 3- خوانا نویسی: نوشتن بدون غلط، تمیز و زیبا مطابق با رسم الخط كتاب درسی
🌷🕊 کانال خشت اول 🌷🕊 🔖اهداف املا در دوره ابتدایی چیست؟ 1- آموزش صورت نوشتاری کلمات و جملات زبان فارسی 2- تمرین آموخته های نوشتاری شاگردان در رونویسی 3- تشخیص اشکالات املایی دانش آموزان و رفع آنها بدیهی است نوشتاری که با غلط های املایی همراه باشد ارتباط زبانی میان افراد جامعه به خوبی برقرار نمی شود بنابراین لزوم توجه به این درس کاملا درست است. علاوه بر اینها املا نویسی فراگیران را یاری می کند تا مهارت های خود را در زمینه های گوش دادن با دقت و تمرکز و توجه به گفتار معلم تقویت نمایند. join🔜 @KheshteAvval
🕊🌷 کانال خشت اول 🌷🕊 🔖املا چند وجه دارد؟ املا دو وجه دارد: «وجه آموزشی و وجه آزمونی» وجه آموزشی املا مجموعه فعاليتهايی را در بر می گيرد كه مهارت املا نويسی را در دانش آموزان تقويت كند و در نهايت منجر به اين شود كه دانش آموزان متن ديكته شده را درست، خوانا و زيبا بنويسند. وجه آزمونی املا شامل مجموعه فعاليتهايی است كه معلم برای ارزيابی از آموخته های دانش آموزان در درس املا طرح می كند و با معيارهای كمی يا كيفی سنجيده می شود. join🔜 @KheshteAvval
🌷🕊 کانال خشت اول 🌷🕊 🔖ويژگيهای يك متن املا چیست؟ انتخاب يك متن برای ديكته كردن متأثر از دو عامل است: الف: صلاحيت حرفه ای معلم و ميزان توانايی او در طراحی يك متن دارای پيام و مفهوم ارزشمند ب: زمان غالباً معلمان از هر درسی بندی انتخاب يا در هر درس جملاتی غير مرتبط را به هم پيوند می دهند. اما بهترين متن، متنی است كه حاوی نكاتی اخلاقی، آموزشی و دارای پيام باشد و كل متن يك پيوند منطقی با هم داشته باشد بنابراين وحدت موضوع بسيار مهم است و از املای گسسته بايد پرهيز كرد. ساختار داستانی می تواند بهترين املاها را بسازد. متن نبايد طولانی و خسته كننده باشد و بهتر است در املاهای مستمر، تعداد دانش آموزان، تفاوتهای فردی و زمان مد نظر باشد. join🔜 @KheshteAvval
🌷🕊 کانال خشت اول 🌷🕊 🔖 چگونه املا بگوییم؟ join🔜 @KheshteAvval متن املا باید قبل از نوشتن دانش آموزان یک بار خوانده شود و از بچه ها خواسته شود كه متن را به دقت گوش دهند، بدون آن كه چیزی بنویسند. سپس متن املا با صدای رسا و شمرده خوانده شود. در گفتن املا رعایت زبان معیار و تلفظ صحیح كلمه ها و تركیب ها ضروری است. هنگام املا گفتن باید از تكرار زیاد و غیر ضروری پرهیز شود چرا كه این عمل موجب كند نویسی و بی توجهی می شود. هنگام قرائت علائم سجاوندی توسط آموزگار بیان می شود تا دانش آموزان درست و دقیق بنویسند. متن املا در پایان یك بار دیگر خوانده می شود. متن املا به جز در اوایل کلاس اول نباید كلمه به كلمه قرائت شود بلكه باید به صورت گروه كلمات به هم مرتبط بیان شود تا ارتباط معنایی و انسجام كافی جملات رعایت شود. در دیکته های ابتدایی کلاس اول باید صدای کلمات کشیده و کامل بیان شود زیرا دانش آموز آنچه را که می شنود می نویسد. با پیشرفت سواد خواندن و نوشتن کم کم از کشیده گفتن کلمات کاسته می شود.
🌷🕊 کانال خشت اول 🌷🕊 🔖به چه نکاتی در درس املا باید توجه داشت؟ ۱. بهتر است املا در برنامه ی هفتگی ثبت نشود اين كار باعث می شود اولا اضطراب در دانش آموزان كاهش يابد. ثانياً اين تصور كه املا ساعتی خاص دارد و درست نويسی خاص ساعت املاست اصلاح می شود. ۲. دادن جريمه، تنبيه به هر صورت، پند و اندرز، تحقير و افزايش ميزان تكليف و ...ممكن است تأثير كوتاه مدت داشته باشد اما هیچ گاه مشکل را حل نمی کند. ۳. بهتر است قبل از هر عمل اصلاحی، مشكل را شناسايی كنيم و متناسب با آن راه حل ارائه نماييم. join🔜 @KheshteAvval ۴. به عنوان یک الگو برای دانش آموزان هنگام نوشتن مطالب روی تابلو، کاربرگ ها، تکالیف و بازخوردها سعی کنیم غلط املايی نداشته باشیم.
🌷🕊 کانال خشت اول 🌷🕊 🔖الگوی برنامه درسی املا چیست؟ 1- انتخاب متن املا و نوشتن آن روی تخته و خواندن آن توسط دانش آموز 2- پاک کردن متن از روی تخته و خواندن آن توسط معلم 3- تصحیح املا به صورت گروهی 4- استخراج فهرست خطاهای دیکته ای 5- تمرین، توضیح و آموزش بر مبنای عمده ترین غلط های املایی توجه: زمان تقریر متن املا 25 دقیقه می باشد که برای کلاس اول، در نیم سال اول 8 جمله و حداکثر 35 کلمه و در نیم سال دوم 10 جمله و حداکثر 40 کلمه می باشد. join🔜 @KheshteAvval
🌷🕊 کانال خشت اول 🌷🕊 join🔜 @KheshteAvval 🔖روش های ارائه ی املا چیست؟ املا را می توان بر اساس وجه آموزشی یا آزمونی به یکی از روش های زیر ارائه کرد: 1. املای تقریری: در این املا معلم متنی را که قبلا آماده کرده است به تدریج می خواند و دانش آموزان می نویسند. به کمک املای تقریری دانش آموزان: الف) در مهارت گوش دادن تقویت می شوند و شنیده ها را بهتر درک می کنند. ب) با تلفظ صحیح کلمه ها و جمله ها آشنا می شوند و دقت و حافظه آن ها تقویت می شود. ج) گفتار را به نوشتار تبدیل می کنند و در این کار مهارت می یابند. د) شنیده ها را درست، زیبا و خوانا می نویسند. معلم نیز از طریق املای تقریری: الف) مشکلات شنیداری، تلفظی، حافظه ی دیداری و شنیداری آن ها را بهتر شناسایی می کند. ب) به عوامل فیزیکی و محیطی موثر در بروز اشکالات املایی بیشتر توجه می کند. ج) دانش آموزان کندنویس و تندنویس را شناسایی می کند و مطابق آن سرعت مناسب و دفعات تکرار لازم را در می یابد. join🔜 @KheshteAvval
🌷🕊 کانال خشت اول 🌷🕊 🔖روش های ارائه ی املا چیست؟ 2. املای گروه کلمه: یکی دیگر از انواع املا، تهیه ی گروه کلمات و تقریر آن ها برای دانش آموزان است که می توان بنا به ضرورت در پایان متن املای تقریری از آن بهره برد. گروه کلمات نه کلمه اند و نه جمله بلکه ترکیب های اضافی، ترکیب های وصفی، کلمات مترادف یا کلمات متضاد هستند. گروه کلمه برای املای تقریری، جنبه ی تکمیلی و ترمیمی دارد. اگر متن انتخابی برای املای تقریری به اندازه کافی از کلمه های دارای ارزش املایی برخوردار نباشد یا به علت طولانی بودن معلم نتواند از همه متن ارزشیابی کند، می توان با افزودن چند گروه کلمه آن را تقویت کند. شاخصه ی گروه کلمات این است که گویا و واضح باشند تا دانش آموزان در نوشتن صورت املایی آن ها دچار مشکل نشوند و با توجه به معنا و مفهوم گروه کلمه دریابند که از کدام صورت املایی کلمات، به ویژه کلمات متشابه استفاده کنند. استفاده از گروه کلمات به جای کلمه های پراکنده موجب می شود تا اشکالات این نوع دیکته کاهش یابد. join🔜 @KheshteAvval
🌷🕊 کانال خشت اول 🌷🕊 🔖 انواع املا چیست؟ 1- املای تقریری: معلم متنی را که قبلا تهیه کرده به تدریج می خواند تا دانش آموزان بنویسند. 2- املای گروهی: درهرگروه یک نفر به بقیه املا می گوید. مثلا درگروه های 3 نفریَ، یک نفرناظرو یک نفرگوینده است و یک نفراملا را می نویسد. 3- املای گروهی: دانش آموزان به گروههای 3 یا 4 نفری تقسیم شده، هرکدام یک خط می نویسند. 4- املای گروه به گروه دیگر: هرکس متنی را تهیه کرده و برای گروه دیگر می خواند تا بنویسند. 5- املای حفظی: دانش آموز متنی را می خواند و در پایان آن را به تنهایی می نویسد. با استفاده از قدرت حافظه خودش به خودش املا می گوید. 6- املای کارتی: معلم تعدادی کلمه روی کارتها می نویسد و در کلاس نصب می کند و آنها را می خواند، سپس کارتها را جمع می کند و دانش آموزان کلماتی را که به خاطر می آورند می نویسند. 7- املای تکمیلی: معلم تعدادی لغات را که دارای ارزش املایی هستند انتخاب می کند و جای آنرا درمتن آماده شده جهت تکثیر خالی می گذارد آنگاه متن خود رامی خواند و دانش آموزان جاهای خالی را با توجه به خواندن معلم پر می کنند. 8- املای تکمیلی: معلم متن املا را به صورت تایپ بدون نقطه، تشدید، سرکش و ... به دانش آموزان می دهد تا کامل کنند. 9- املا با ضبط صوت: معلم یا ولی یا ...متن املا را ضبط می کنند و در کلاس یا در منزل ان را پخش می کنند تا دانش آموزان بنویسند. 10- املا با گوشی تلفن همراه: دانش آموزان از روی متن کتاب می خوانند و صدای خودشان را ضبط می کنند، سپس ازطریق گوش دادن به صدای خودشان املا را می نویسند. join🔜 @KheshteAvval