📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
join🔜 @KheshteAvval
آموزش نگاره ها
اول لازمه از خودمون بپرسیم نگاره ها چی هستن؟(چیستی)
و چه هدفی دارند؟(چرایی)
نگارەها دریچەای هستند از دنیای تصویر و رنگ که رو به دیار کلمه و واژه ها باز می شود ( چیستی )
هدف از نگاره ها ایجاد و تقویت رابطه ی دانش آموز با محیط، خود و دیگران ( چرایی )
شناخت ما از نگارەها باعث میشه بهترین رویکرد و فنون رو برای آموزش آن ها پیدا کرده، بکار ببریم.
هر نگاره بهانه ای است برای ایجاد کنجکاوی و طرح پرسشی که نقطه ی آغاز یادگیری است.مهم این نیست پرسش از جانب ما باشد یا دانش آموز،بلکه مهم تعامل شاداب و فعال بین معلم و دانش آموز است.
نیک تر آن است که اگر ما می پرسیم سوال در قالب جمله باشدو بچه ها را تشویق به سخن گفتن و بیان نماییم.
هر نگاره یک یا چند موضوع محوری دارد که باید تلاش کنیم دانش آموز را به سوی آن موضوع هدایت نماییم.
لازمە خدمتتون بگم در آموزش نگارەها حاشیەهایی هست کە از خود متن مهمتر می باشند؛ نظیر:
افزایش اعتماد بنفس در روابط اجتماعی
شناخت خویش و جایگاه خود در محیط و جامعه.
و توجه و تقویت مهارتهای زبان آموزی.
در پرسشها باید توجه داشته باشیم که توجه دانش آموز را به کل موضوع معطوف داریم.
سوالات جزیی باعث میشود از کل موضوع دور و صرفا به جزئیات توجه داشته باشد.
در آموزش نگاره ها می توان با تلفیق ریاضی به واژه ها و مفاهیم،بالا،پایین،چپ،راست،زیر ،رو و....اشاره نمود.
در لابه لای آموزش زمانی که احساس کردیم دانش آموزان خسته شدند از شعرهای مربوطه استفاده کنیم تا فضای شاد و مفرحی در کلاس داشته باشیم.
بهترە شرایطی مهیا کنیم که دانش آموز ضمن تصویرخوانی و مفهوم سازی، با آزاده همزاد پنداری کند
یعنی همزمان که آزاده رو معرفی می کنیم به عنوان دانش آموز کلاس اول و فعالیتهایی که لازمه انجام بده، کاری کنیم که دانش آموز خودش رو مثل آزاده ببینه و به فعالیتها و وظایف خود فکر کنه
در تمام مدت زمان تدریس نگاره ها بهتر است که به دانش آموزان آزادی کامل بدهیم برای اظهار نظر و حرف زدن در مورد آنچه می بینند
چون آن ها همزمان که از تصاویر و اشخاص صحبت می کنند، خود مستتر در این داستان را نیز نمایش می دهند
یعنی خودشونو نشون میدن
join🔜 @KheshteAvval
و نیز لازمه که موضوع نگاره ها حالت چالش و حداقل به شکل سوال باشه و دانش آموز رو به تفکر وادار کند.
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
هدف نگاره ها
۱- تقویت مهارت دیدن
۲- تقویت مهارت شنیدن
۳- تقویت مهارت سخن گفتن
۴- تقویت مهارت فڪر کردن
۵- تقویت مهارت مشاهده(استفاده از حواس )
۶- پی بردن به ارزش گروه و همفکری
۷- ایجاد اعتماد به نفس در بیانِ آزاد
۸- ایجاد حس موعدوستی
۹- درڪ بهتر از شناخت پدیده ها ، اشیا و رنگها و قوانین و مقررات
۱۰- پایبندی به اصول حاکم بر جامعه
۱۱- رعایت بهداشت جهت سلامتی و زنده ماندن
۱۲- پی بردن به عظمت خالق هستی
۱۳- آشنایی با اصول و ارزشهای ملی و میهنی و همچنین آداب و رسوم حاکم بر جامعه
و دهها موارد دیگر.
join🔜 @KheshteAvval
📝 قبل از نوشتن اولین لوحه؛ از بچه ها میخوام تعدادی چوب خط از کیسه ریاضی بیرون آورده؛ اونها را مرتب کنار هم گذاشته و به اندازه هاشون دقت کنند. ( به هم اندازه بودن چوب خط ها توجه و اشاره کنند )
بعد ازشون میخوام تا چوب خطها را با کمی فاصله کنار هم قرار دهند. و راهنمایی میکنم که فاصله بین چوب خطها را مرتب و هم اندازه کنند.
در این بین احتمال داره دانش آموز یا دانش آموزانی با دو یا سه رنگ الگویی درست کرده باشند؛ ازشون میخوام تا به ترتیب رنگ چوب خطها را بگن.
( اولین گام برای درست کردن الگو )
در مرحله بعد تعدادی چوب خط یا چوب پزشکی که پشت اون را آهنربا زدم در اختیار چند دانش آموز قرار داده و میخوام تا با فاصله روی تابلو نصب کنند.
و بعد از این آماده سازی ها؛ طریقه نوشتن لوحه را روی تابلو توضیح داده و ازشون میخوام هر کدوم پای تابلو اومده و مانند نمونه ای که من نوشتم یکبار بنویسند.
join🔜 @KheshteAvval
و بعد برگه های کپی شده یا دفتر لوحه نویسی را بیرون آورده و مراحل نوشتن را به ترتیب دنبال کنند.
همین سرمشق را در منزل تمرین کرده و روز بعد در کلاس؛ کتاب کار انجام دهند.
🍃💦🍃💦🍃💦🍃💦🍃💦🍃💦
#تدریس_نگاره ها
join🔜 @KheshteAvval
طبق برنامه زمان بندی هر نگاره برای دو روز است،یعنی در هفته سه نگاره تدریس می شود.
پیشنهادی :
* دو هفته ی اول هر هفته دو نگاره
یعنی نیمه ی اول مهر چهار نگاره
و دو هفته ی پایانی مهر یعنی نیمه ی دوم مهر شش نگاره آموزش داده می شود.*
1- روز اول: ساعت اول، تدریس تصویر نگاره ،تصاویر زیرنگاره وتمرین گوش کن وبگو
ساعت دوم، کتاب بنویسیم و(بازی ، یا نمایش ،یا با هم بخوانیم )کتاب بخوانیم
2- روز دوم: ساعت اول، مرور نگاره ،ببین وبگو ، بگرد وپیداکن ، به دوستانت بگو
ساعت دوم : کتاب بنویسیم و(بازی ، یا نمایش ،یا با هم بخوانیم )کتاب بخوانیم
· برخی آموزگاران درمدارس ومناطق کشور با توجه به شرایط محیطی ممکن است فرصت بیشتری را به نگاره ها اختصاص دهند.
· تمرین های گوش کن وبگو ،بگرد وپیداکن یا به دوستانت بگو نمونه و پیشنهاد کتاب هستندوآموزگار می تواند سؤالاتی به آن اضافه کند.
· شعر ها جنبه ی التذاذی دارند ونیازی به حفظ کردن آنها نیست.
· تدریس نگاره با یک الگوی خاص یا روش قالبی مخصوص اجبار نیست وهر آموزگارباتوجه به امکانات وتجربه خود می تواند مطابق اهداف نگاره با شیوه های گروهی ومشارکتی ،پازل ،نمایشی وغیره به تدریس بپردازد.طوری که دانش آموزان به اهداف مورد نظر دست یابند
join🔜 @KheshteAvval
🍃💦🍃💦🍃💦🍃💦🍃💦🍃💦
☝️☝️☝️☝️☝️
کلید واژهای نگاره ها
جهت کپی گرفتنواستفاده در کلاس جهت تقویت حافظه ی دیداری دانش اموزان
تدریس تم ۱ ریاضی
کانال کلاس اولی ها خشت اول
join🔜 @KheshteAvval
ص ۲ اهداف :شمارش اشیا
تشخیص تفاوتها وشباهتها وشمردن شکلهای مثل هم
برای ندریس از دانش اموزان می خواهیم اشیا محیط اطراف رابشمارند وتعداد ان ها را بگویند به عنوان نمونه تعداد قاب عکسهای روی دیوار ویا اشیا دیگر کلاس ،که می توانیم از ابزارهای دیگر نظیر چینه یا میله های آموزشی استفاده کنیم وبرای شمارش تا ۵ استفاده شود ،ازدانش اموزان می خواهیم به صفحه آغازین برگردند وتعداد بشقاب ها ،چنگال ها ،قاشق ها هرچیزی که کمتراز ۵ است رابشمارند وتعداد ان ها رابیان کنند .از دانش اموزان بخواهید ماهی ها ولاک پشت ها وخرچنگ ها و...که شکل آن ها مثل هم وتعدادشان کمتر از ۵ است را بشمارند که دراین جا از واژه های بالا ،پایین ،چپ ،راست ،قبل وبعد ،اول ،دوم ،جلو ،عقب ،اول ،آخر وپشت برای ادرس دادن شکل های تصویر استفاده کنید .برای مثال ماهی بالای صفحه
join🔜 @KheshteAvval
تدریس تم ۱ ریاضی
خشت اول ↔️ کلاس اولی ها کلاس اول اول ابتدایی اول دبستان کلاس اولیها
ص۳ تدریس تم ۱ ریاضی کانال کلاس اولی ها خشت اول join🔜 @KheshteAvval
تدریس تم ۱ ریاضی
کانال کلاس اولی ها
ص ۳
با برش کاغذی به صورت اشکال هندسی ،بدون بیان نام اشکال ،خصوصیات وشباهت های ان ها وارد کلاس می شویم از دانش اموزان می خواهیم با توجه به خصوصیات اشکال هندسی ان ها را طبقه بندی کنند وشکل های مثل هم را تشخیص بدهند .از ان ها بخواهیم که توصیح بدهند شکل ها را اساس چه خصوصیت وویژگی طبقه بندی کرده اند .به صفحه اول برگردیم ،اشیا هندسی نطیر شکل های هندسی درص ۳ را که درصفحه اول مشاهده می کنند با کمک ما نشان داده وحداکثر تا ۵ تارا بشمارند .مجدد به ص ۳ بر می گردیم واز دانش اموزان می خواهیم به تعداد هر یک از شکل های هندسی خانه روبرو را با رنگ دلخواه پر کنند .
تدریس تم ۱ ریاضی
join🔜 @KheshteAvval
کانال کلاس اولی ها خشتِاول
تدریس تم ۱ ریاضی
کانال کلاس اولی ها خشتِاول
join🔜 @KheshteAvval
هدف اصلی از ص ۳
شمارش است نه معرفی اشکال پس از اوردن نام اشکال خودداری می کنیم .
ارتباط کلامی دراین صفحه اهمیت دارد .بیان خصوصیات اشکال هندسی مثل مثلث به صورت سه گوش ،دایره به صورت گردی ،ومستطیل به صورت چهارگوش مهم است
باتوجه به اینکه هدف اصلی معرفی وشناخت اشکال هندسی نیست پس وارد جزئیات مثل تفاوت ها نمی شویم
نشان دادن اشکال هندسی درمحیط پیرامونی می تواند به درک بهتر خصوصیات اشکال هندسی کمک کند .به عنوان نمونه انتهای دوتا لیوان که یکی گرد ودیگری مربع شکل است را با لمس کردن تجربه کند
پس از انکه نمودار ستونی با رنگ کردن به تعداد شکل های هندسی تمام شده بدون ان که نام نمودار ستونی برده شود وتوجه دانش اموزان را به تفاوت طول ستون ها که بیانگر تفاوت شکل ها است جلب کنیم وبه نوعی دانش اموز می تواند طول را مقایسه کند
تدریس تم ۱ ریاضی
join🔜 @KheshteAvval
کانال کلاس اولی ها خشتِاول
خشت اول ↔️ کلاس اولی ها کلاس اول اول ابتدایی اول دبستان کلاس اولیها
ص ۴ تدریس تم ۱ ریاضی join🔜 @KheshteAvval کانال کلاس اولی ها خشتِاول
تدریس تم ۱ ریاضی
کانال کلاس اولی ها خشتِاول
join🔜 @KheshteAvval
ص۴
از تعدادی دانش اموز بخواهید دریک صف بایستند به گونه ای که یک درمیان کیف مدرسه را همراهشان داشته باشند .از ان ها بپرسید چه رابطه ای دراین صف می بینید .از ان ها بپرسید اگر یک نفر دیگر به ان ها اصافه شود باید کیف داشته باشد یا خیر .به ان ها فرصت بدهیم تا الگوی موجود را کشف کنند .بعد از انجام فعالیت های مشابه توجه ان ها را به الگوهایی که دراطراف خود می بینند جلب می کنیم .برای مثال نرده های راه پله دارای یک الگوی مشخص است .الگوها فقط درشکل یا تصاویر نیستند صداهای مختلف می توانند می توانند الگو باشند با نوک خودکار روی میز صربه وارد کنید .برای مثال یک صربه ودو صربه پشت سر هم به .همین کار با دست زدن می توانیم انجام بدهیم وفضای کلاس شاد کنیم
join🔜 @KheshteAvval
کانال کلاس اولی ها 👈 خشتِاول
تدریس تم ۱ ریاضی
کانال کلاس اولی ها خشتِ اول
join🔜 @KheshteAvval
ص۴
از دانش اموزان بخواهید درصفحه اول بخش الگوهایی را که می بینند کشف ورابطه الگوها رابیان کنند زرد ،آبی ،زرد ،آبی،زرد ،آبی بعد می توانیم به ان ها نوار کاعذی سفیدی بدهیم تا الگو راکپی کنند .
دانش اموزان را می توانیم یک درمیان کسانی که کیف دارند وکسانی که کیف ندارند را به عنوان الگو مشخص کنیم ویا دو در میان یعنی دوتا کیف دارند ویکی ندارد نشان بدهیم ودرادامه که خوب بچه ها الگو رایاد گرفتن درکتاب انجام بدهند
join🔜 @KheshteAvval
کانال کلاس اولی ها خشتِ اول
تدریس تم ۱ ریاضی
کانال کلاس اولی ها خشتِ اول
نکته هایی درخصوص ص ۴
join🔜 @KheshteAvval
دیدن الگوها درمحیط پیرامونی دردرک بهتر دانش اموزنسبت به رابطه بین الگوها کمک می کند وتا جایی که امکان دارد توجه دانش اموزان را به الگوهای اطراف جلب کنید .هدف درک رابطه درالگوهای مختلف است وادامه دادن الگو جز هدف های این قسمت نیست .
join🔜 @KheshteAvval
کانال کلاس اولی ها خشتِ اول
خشت اول ↔️ کلاس اولی ها کلاس اول اول ابتدایی اول دبستان کلاس اولیها
ص ۵ تدریس تم ۱ ریاضی join🔜 @KheshteAvval کانال کلاس اولی ها خشتِ اول
کانال کلاس اولی ها خشتِ اول
join🔜 @KheshteAvval
ص ۵
تشخیص دسته ای شکل که از یک الگو پیروی می کند .درک وکشف الگوی مربوط به یک دسته شکل وبیان قانون ان .
روش تدریس :دانش اموزان را مانند قبل یک درمیان به صورت کسانی که کیف دارند وندارند دریک ردیف قرار داده واز ان ها می خواهیم الگوی مربوط را بگویند حال این نظم را با قراردادن دو دانش اموز کیف دارپشت سرهم به هم بزنید وازان ها بپرسید آیا الگو برقراره یا خیر ؟
به ص آغازین برگردید وبخواهید توصیح بدهند که چه الگوهایی وجود دارد .
درقسمت بالای ص ابتدا باید دسته ای از اشکال راکه یک الگو نشان می دهند مشخص کنند .از دانش اموزان بخواهیم به صورت کلامی الگو را توضیح بدهند وهمینطور برای دسته ای که الگوی مشخص ندارد توصیح بدهد که چدا الگویی نیست وچه اشکالی درنحوه قرارگرفتن وترتیب شکل ها وجود دارد .درقسمت بعدی پس از انکه دسته ای از شکل ها که الگوی مشخصی دارند را پیدا کردند باید با رنگ کردن مناسب آن الگو را کپی کنند .
join🔜 @KheshteAvval
کانال کلاس اولی ها خشتِ اول