خشت اول ↔️ کلاس اولی ها کلاس اول اول ابتدایی اول دبستان کلاس اولیها
اجزاء و عناصر پوشه کار : عبارتند از : پوشه ، جلد و مشخصات روی جلد ، فهرست محتوا ، برگ شرح حال ، مح
#پوشه_کار
@KheshteAvval
پوشه می تواند به صورت کلاسور ، پروندان (زونکن) ، تلک (طلق) ، تولیدی دانش آموز ،
کیسه ی پلاستیکی و... باشد.توصیه مهم این است که به منظور بایگانی موثر،دسترسی آسان و زیبایی ظاهری یک نوع خاص تهیه یا تولید گردد.
جلد و مشخصات روی جلد :
روی جلد هر پوشه کار مشخصات نام استان ، منطقه –مدرسه – سال تحصیلی و پایه تحصیلی نوشته شود.
در شیرازه ی پوشه کار نام خانوادگی و نام دانش آموز نوشته شود . در پایه اول به دلیل این که دانش آموز قادر به خواندن نیست بهتر است عکس او نیز در شیرازه ی پوشه الصاق گردد.
تقسیم پوشه به لایه های مختلف :
بهتر است پوشه کار را به لایه های مختلف و مورد نیاز مانند بنویسم ، ریاضی ، علوم ، قرآن، تربیت بدنی و .... تقسیم کنیم و برای هر قسمت یک کاور قرار دهیم .
#خشت_اول
http://eitaa.com/joinchat/2699427849C950f3ea347
@KheshteAvval
#شواهد_موجود_در_پوشه_کار
@KheshteAvval
آزمون ها ، تکالیف ، تولیدات ، و سایر موارد .
- آزمون ها :
شامل آزمون های به عمل آمده (برگه های امتحانی) ، هر نوع آزمونی که مراحل فرآیند یادگیری را شامل شود .
- تکالیف :
تکالیف درسی خارج از کلاس ، تکالیف درسی انفرادی شامل : آثار و تکالیف نوشتنی ، تمرینات املاء و جمله نویسی ، خودآزمایی ها و مسائل و ...
تکالیف درسی کلاسی گروهی ، چرکنویسی و کارهای ابتدایی در طراحی تحقیق تا مواد نشان دهنده ی حاصل کار تحقیقی ، هر ج
- تولیدات :
آثار هنری دانش آموز ، خلاصه داستان ، فیلم و بازدیدها ، کارهای عملی دانش آموز
(می توان نتیجه بررسی وارزیابی خود را از کارهای عملی در پوشه کار قرار داد) ، گزارش مصاحبه دانش آموز با افراد متفاوت ، گزارش های علمی مثل گردش های علمی و هر تولیداتی که مراحل فرآیند یادگیری را شامل شود .
- سایر موارد :
تشویق های کتبی دانش آموز ، ثبت پرسش ها و اظهارنامه ها و رفتارهای قابل توجه
دانش آموز ، چک لیست های معلم ، نامه های مربوط به دانش آموز ، نمودار پیشرفت موضوعی دروس ، یادداشت های معلم و هر نوع سند و مدرکی که مراحل فرآیند یادگیری را شامل شود .
کانال
کلاس اولی ها
#خشت_اول
http://eitaa.com/joinchat/2699427849C950f3ea347
#ضرورت_استفاده_از_پوشه_کار
- به دانش آموز امکان می دهد تا شاهد رشد و پیشرفت خود باشد .
- فرصت شناخت و اصلاح اشتباهات را به دانش آموز می دهد .
- دانش آموز از طریق ارائه ی پوشه کار فرصت پیدا می کند تا میزان توانایی ها و دانش خود را مستندکند .
- ابزاری برای تعامل با همکلاسی ها ، معلمان و والدین است .
- پوشه کار به دانش آموز فرصت می دهد تا بین آموخته های قبلی و جدید خود ارتباط برقرار کند .
- به معلم امکان می دهد تا با مرور پوشه کار دانش آموز با اطمینان بیشتر و بر اساس دلایل مستند در مورد او قضاوت کند .
- به والدین امکان می دهد تا در جریان روند دانش آموزش فرزندشان قرار گیرند و نقاط قوت و ضعف او را بشناسند و نقش سازنده و فعالی در هدایت تحصیلی او داشته باشند .
کانال
کلاس اولی ها
#خشت_اول
http://eitaa.com/joinchat/2699427849C950f3ea347
#توصیه_ها_درمورد_پوشه_کار
- پوشه می تواند به صورت کلاسور، پوشش های رایج کاغذ(کاور) که در یک پوشه با گیره نصب شده باشد و .... با توجه به هنری معلمی و شرایط موجود باشد برای زیبایی و بایگانی موثر و دسترسی آسان یک نوع خاص پوشه برای دانش آموزان تهیه گردد.
- درصورت خرید پوشه های با استحکام، می شود برای سال های بعد نیز از آنها استفاده نمود.
- از حجیم نمودن بی مورد پوشه خودداری کنید.
- شواهد داخل پوشه باید دارای تاریخ و بازخورد کتبی باشد.
- معلم برای قراردادن نمونه ها از دانش آموزان و اولیا آنان استفاده نماید.
- نگه داشتن نمونه ها با توجه به اهداف خود در نظر بگیرید مثلا یک نمونه اولیه نگهداری شود تا جریان رشد را نشان دهد یا از بهترین ها استفاده کنیم به هر حال تصمیم با معلم است ازابتدای سال تحصیلی چگونگی نگهداری عناصر را مشخص نمایید .
- محلی به با عنوان نگهداری از کارهای عملی دانش آموزان که نمی توان در پوشه نگهداری نمود در کلاس در نظر بگیرید قرار دادن نمونه در کارتنی مناسب در ارزشیابی ها و ارائه گزارش در گزارش پایانی پیشرفت تحصیلی به شما کمک کند.
- نمونه هایی که احتیاجی به نگهداری در پوشه کار و یا مدت زمان نگه داری آنها گذشته است با هماهنگی اولیا در محل مناسبی در منزل نگه داشته شوند و تاکید کنید که برخی مواقع آنها را به مدرسه بیاورند.
#خشت_اول
http://eitaa.com/joinchat/2699427849C950f3ea347
کانال
کلاس اولی ها
🍃خشتِ اول تقدیم می کند🍃
📕#آموزش_والدین
📗#پایه_اول_ابتدایی
📒#ویژگی_رشد_اجتماعی_کودک_۶ساله
معمولاً کودکان ۶ ساله در برابر مادر مقاومت می کنند ولی در برابر خواسته ها ، سفارشات و حتی دستورهای پدر مقاومت کمتری نشان می دهند.
این ویژگی نشانگر آن است که آمادگی دارند به تدریج از پذیرش های عاطفی صرف، به سوی پذیرش های عقلی حرکت کنند.
مبتنی بر این ویژگی لازم است تا پدر با دستورات و خواسته هایش، جایگاه مادر را تقویت کند.
برای نمونه در هنگام ابراز یک نظر بگوید: همان طور که مادرت می گوید یا با مادرت مشورت کردم او هم مثل من معتقد بود که ...
#خشت_اول
http://eitaa.com/joinchat/2699427849C950f3ea347
🎯🕊
❓🔺چرا کودکان به حرف والدین بی اعتنایی می کنند و به اصطلاح "کر" می شوند؟
🔶 عوامل سبب ساز:
۱🔸 والدینی که زیاد حرف می زنند! والدینی که مرتب به فرزندانشان امر ونهی می کنند، و بکن! نکن! های مکرر دارند.
👈 برای کاهش این وضعیت تمرین کنید و حرف های خود را در طول روز بشمارید. چند حرف غیرضروری میان شما با فرزندتان رد و بدل می شود؟
۲🔸 والدینی که حرف می زنند، ولی اگر کودک بی اعتنایی کرد پیامد طبیعی یا منطقی خاصی برای آن وجود ندارد. (منظور تنبیه نیست.)
۳🔸کودکمی داند که والدینش تکرار خواهند کرد، پس لازم نیست او به حرف آنها گوش کند.
📣به یاد داشته باشید: اگر حرف اول مفید نبود، حرف دوم مضر است.
#خشت_اول
http://eitaa.com/joinchat/2699427849C950f3ea347
قابل توجه همکاران محترم مقطع ابتدایی
✅چند نکته مهم و اساسي برای هماهنگی و همکاری اولیا و معلمین در طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی:
1️⃣اول: خیلی خوب، خوب، قابل قبول و نیاز به تلاش بازخورد محسوب نمی شوند و معلم نبایداز آنها در پایین اوراق امتحانی برگه های تکلیف یا پروژه ها، در کتاب ریاضی یا پایین کتاب کار فارسی یا قرآن یا...استفاده نماید زیرا این کار همان نمره دادن است!!
2️⃣دوم: هدف ارزشیابی کیفی - توصیفی فقط یادگیری است پس بیشترین هم و غم معلم و اولیا باید روی بازخوردها متمرکز باشد. هربازخورد می تواند ضمن برجسته کردن نقاط قوت دانش آموز، یک راهکار آموزشی جالب و راهگشا برای وی و اولیا باشد( دلبندم!! بسیاری از کلمات املا را درست، زیبا و تمیز نوشته ای و در مورد اشتباه ها میتوانی برای هرکلمه جمله بسازی وسپس یک نقاشی کوچولو برای جمله خود بکشی!!! این یک بازخورد شناختی و آموزشی به والدین است
استفاده از جمله " لطفا کار شود!! "
بازخوردنیست چون بچه یا والدین می پرسد چه کار شود؟! روخوانی؟! املا؟! بخش وصداکشی یا!...)
3️⃣سوم:
کلمات خارج از کتاب کلاس اول هیچ اولویتی ندارند و تا زمانی که سطح عمومی کلاس از کتاب فراتر نرفته است معلم در املای ارزشیابی از کلمات خارج از کتاب استفاده نکند و کودک را با معضل روبرو ننماید!!
4️⃣چهارم: طبق بند ده مقدمه کتاب فارسی وتاکید موکد و البته بسیار صحیح وزارت آ.پ. معلمین و مدیر وسایر اولیای محترم مدرسه از تحمیل کتاب کمک درسی به کودکان و اولیا خودداری نمایند!!
معلمین محترم تکالیف تمرینی شفاهی( که به تکرار وتمرین زیاد نیاز دارد) را مورد غفلت قرار ندهندو از دادن تکالیف کتبی بی مورد که در آن بچه کلمات وترکیبهای زیادی را نقاشی!!! می کند ولی نمیتواند هیچیک را بخواند! خودداری نمایند
5️⃣پنجم:
زنگ ورزش یکی از بهترین زنگهاست که مورد علاقه بچه هاست و میتواند مکمل بسیار خوبی برای دانش آموزان باشد، چه خوب است انواع بازیهای دبستانی با بچه ها کار شود و در ابتدا وانتهای هفته بچه ها ورزش داشته باشند تا انگیزه های آنها تقویت شود. هرچه زنگ ورزش شیرین تر باشد میتوان از آن برای اصلاح برخی کجرفتاریهای دانش آموز مورد استفاده قرار گیرد( محرومیت از ورزش دانش آموز را ترغیب میکند خود را با شما تنظیم کند و رفتار بدش را اصلاح نماید حتی بیش فعالها)
6️⃣ششم:
در زنگ هنر در پنج رشته: نقاشی( نقاشی با موضوع معین، چاپ انگشتی، نقاشی با موضوع آزاد، نقاشی برای قصه ناتمام، نقاشی برای قصه کامل، نقاشی خط خطی و...)، کاردستی، نمایش، قصه گویی و موسیقی کار شود.
7️⃣هفتم: معلمین محترم بخشنامه مهم و ساده ی ارزشیابی کیفی - توصیفی را مطالعه ودر کلاس نصب کنند تا جلوی انحراف در ارزشیابی توصیفی توسط بازدید کننده های ناآگاه گرفته شود و کار مدرسه زیر سوال نرود و درضمن وحدت رویه ایجاد شود و از اعمال سلیقه بجای قانون جلوگیری شود!
8️⃣هشتم: کتاب کار زیر نطر معلم ودر کلاس انجام می شود و نه منزل!! و آنهم زمانی دانش آموز حق نوشتن پیدا میکند که قبلا توانسته باشد روخوانی درست وصحیحی از ترکیبها و کلمات آن داشته باشد( حالا یا با کتاب یا روی دیتا پروژکتور یا نوشته ی معلم روی تابلو)
9️⃣نهم: معلم فقط در چهار مورد بازخورد کتبی می دهد و نه همه جا و همه تکالیف.
1- کارنامه توصیفی فرم الف که الزاما در دونوبت یک و دو در اختیار اولیا قرار میگیرد
2- هربرگه ای که در پوشه کار قرار می گیرد بازخورد کتبی لازم دارد!
3- اگر اشکال اساسی یا جدی در کار آموزش بچه پیدا شد و اولیا باید باخبر شوند بازخورد کتبی لازم است!
4- اگر بچه کار خارق العاده ای انجام دهد بازخورد کتبی لازم است تا اولیا آگاه شده و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند!✅✅✅✅✅✅✅✅✅
80% باز خوردهای معلم شفاهی و عملی است و فقط بیست درصد ان كتبي است
#خشت_اول
http://eitaa.com/joinchat/2699427849C950f3ea347
♦️🔹♦️ مهارت های موردنیاز برای شروع کلاس اول :
✍کودکان 6ساله برای ورود به کلاس اول باید بعضی از مهارت ها را داشته باشند تا این مهارت ها پایه ای باشد برای اینکه مطالب درسی را بهتر باد بگیرند .بدیهی است که فقدان هر یک از این مهارت ها ،خللی در امر یادگیری به وجود می آورد.
🔻 #مهارت_های_جسمی:
1-به تنهایی لباس پوشیدن و درآوردن
2-شستن دست ها و خشک کردن آن ها
3-مرتب کردن اسباب بازی ها درجای خودشان
4-ساختن اشکال مختلف با استفاده از الگو
5-طناب بازی کردن
6-پرش جفت پا درحال دویدن
7-پرتاب توپ از بالای سر
8-حفظ تعادل به خوبی
9-شناخت جهان مختلف
10-استفاده از انگشتان مثل قیچی در امتداد یک خط راست و کپی کردن اشکال مختلف مثل دایره و مثلث
11-رسم مربع و مثلث
12-استفاده از ابزارهای ساده نجاری مثل میخ و چکش
13بستن زیپ،بندکفش و دکمه
🔻 #مهارت_های_اجتماعی:
1-بازی با دوستان به وسیله اسباب بازی
2-ازمغازه نزدیک منزل به تنهایی خریدهای ساده راانجام دهد!
3-درصورت نزدیکی مدرسه ،به تنهایی به مدرسه رفتن.
4-کمک در کارهای ساده منزل
5-پیروی از دستورالعمل ها
🔻 #توانایی_های_ذهنی:
1-ردیف کردن گروه های 3تایی،4تایی، 5تایی به ترتیب از زیاد به کم.
2-طبقه بندی اشیای مختلف بر اساس اندازه،شکل،رنگ یا کاربرد.
3-بیان متضاد کلمات سیاه،بزرگ،لاغر،پایین،داخل،زیر، کم و امثال آن ها
4-بیان شباهت ها و تفاوت های دو چیز
5-تشخیص نقص تصاویر
6-تشخیص متن از زمینه
7-تشخیص شکل خاصی را در اندازه ها و ابعاد های مختلف در میان اشکال دیگر
8-تشخیص وضعیت اشکال درقضایا به حالت وارونه
9-شمارش 1تا10
10-توانایی نگهداری ذهنی طول
11-تشخیص زاویه و انحنا
12-انجام عمل جمع و تفریق با استفاده از انگشت
13-شناخت رنگ ها و نام گذاری آن ها
14-نقل داستانی با استفاده از مشاهده ی تصاویر
15-درک تفاوت سبکی و سنگینی
16-توانایی صحبت از واقعه ای که اخیرا رخ داده به صورت قابل فهم
17-لذت بردن از داستان و توانایی گوش دادن به آن (تمرکزو فهم)
✍همان طور که گفته شد این ها تعدادی از مهارت های مهم است که فرزند شش ساله شما باید بتواند انجام دهد.با یک بررسی ساده می توانید کودک خود را ارزیابی کرده و در صورت عدم وجود برخی از این مهارت ها تا زمان باقی مانده به مدرسه آن مهارت را با او تمرین کنید!
#خشت_اول
http://eitaa.com/joinchat/2699427849C950f3ea347
نامگذاری حروف الفبای فارسی
حروف الفبا شامل صامت ها و مصوتها میشه
@KheshteAvval ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مصوتها شامل
آ اول- اغیراول
ایـ اول- یـ وسط - ی آخر - ای مستقل
او اول- و غیراول
اَ اول - ــــــَـــــــــــ غیراول
اِ اول - ـــــــــِــــــ غیراول -
ـه آخرِ چسبان - ه آخرِ تنها
اُ اول - ــــــــُـــــــــــ غیراول
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صامت ها❤️❤️❤️
بْـ غیرِ آخر بْ آخر بِ
پـْ غیرِ آخر پْ آخر پِ
تـ ْغیر آخر تْ آخر تِ
ثْـ غیرآخر ثْ آخر ثِ
جْـ غیرآخر جْ آخر جیم
چـ غیرآخر چ آخر چِ
حْـ غیرآخر حْ آخر حِ
خْـ غیرآخر خْ آخر خِ
دْ یک شکلی دال
ذْ یک شکلی ذال
رْ یک شکلی رِ
زْ یک شکلی زِ
ژْ یک شکلی ژِ
سـْ غیرآخر سْ آخر سین
شْـ غیرآخر شْ آخر شین
صْـ غیر آخر صْ آخر صاد
ضْـ غیرآخر ضْ آخر ضاد
طْ یک شکلی طا
ظْ یک شکلی ظا
عْـ غیرِ آخر ـعْـ وسط
ـعْ آخرِ چسبان عْ آخر عَین
غْـ غیرِآخر ـغْـ وسط
ـغْ آخرِ چسبان غْ آخر غَین
فـْ غیرِآخر فْ آخر فِ
قْـ غیرِآخر قْ آخر قاف
کْـ غیرِآخر کْ آخر کاف
گْـ غیرآخر گْ آخر گاف
لْـ غیرِآخر لْ آخر لام
مْـ غیرِآخر مْ آخر میم
نْـ غیرِآخر نْ آخر نون
وْ یک شکلی واو
هْـ غیرِآخر - ـهـْ وسط -
ـْه آخرِ چسبان - هْ آخرِتنها - هــــِ
یْـ غیرِآخر یْ آخر ی
ــــــــــّـــــــــ تشدید
خوا استثنا
و - ــــــــُـــــ استثنا
@KheshteAvval
#تلفظ
⏹ اتاق کودک را به محل تنبیه تبدیل نکنید .
👇👇
@KheshteAvval
⏹ اتاق کودک را به محل تنبیه تبدیل نکنید :
◀️ یک اشتباه رایج تربیتی این است که اتاق کودک را به محل تنبیه تبدیل کنید :
◻️ «اسباببازیهات رو روی زمین نریز وگرنه باید بمونی توو تختخوابت»،
◻️ «اگه شلوغی کنی باید بمونی توی اتاقت»، و ...
◀️ هیچ گاه نباید اتاق یا تخت کودک را به محلی برای تنبیه او تبدیل کرد چرا که این عمل میتواند باعث بروز مشکلهای خواب در کودکان شود.
📌 اتاق خواب کودک باید مکانی امن و راحت برای او باشد تا در آن احساس آرامش کند و خواب خوبی داشته باشد.
@KheshteAvval
#والدین_آگاه
#فرزندپروری
#مراقب_باشیم
⏹ رشد اجتماعی و مهارت ارتباط در کودکان یک فرآیند است و نه یک اتفاق در یک لحظه !!!!!
👇👇
@KheshteAvval
⏹ رشد اجتماعی و مهارت ارتباط در کودکان ، یک فرآیند است و نه یک اتفاق
◀️ بسياري از والدين از فرزندان شان انتظار دارند ساكت باشند و تسليم والدين ، به خصوص زمانی كه خارج از منزل هستند.
◀️ اما به يك باره در حدود دوره نوجوانی از آن ها انتظار دارند ، كه اجتماعی باشند و ارتباط خوبی با ديگران برقرار كنند.
📌 فراموش نکنیم که، اجتماعی شدن يك فرآيند تدریجی بوده و آغاز آن از دوران جنینی ست.
@KheshteAvval
#والدین_آگاه
#فرزندپروری
#رشد_اجتماعی
⏹ والدین نابودگر خواهید بود اگر :
👇👇
@KheshteAvval
⏹ والدین نابودگر خواهید بود اگر :
◀️ سرتان شلوغ باشد و وقتی برای ایشان نداشته باشید. کودکان مثل گیاهان روز به روز رشد می کنند. آنها به توجه و جهت گیری منظم نیاز دارند.
◀️ دائماً ابراز نارضایتی و ناراحتی کنید :
گاه والدین توجه نمی کنند که ابراز نارضایتی کردن و نق زدن چه تاثیر مخربی بر روی فرزندشان دارد .
◀️ هیچ خط قرمز و قانونی برای فرزندان خود نداشته باشید .
یکی از بهترین راه ها برای نابود کردن کودکان بدون اینکه هیچ تلاشی انجام دهید این است که هیچ حد و مرزی برای فرزندتان تعیین نکنید .
◀️ برای انتخاب دوستان شان آنها را به حال خود بگذارید .
بچه ها خردمند نیستند آنها هنوز عواقب انتخاب اشتباه را نمی دانند . بهتر است به بهانه های مختلف و بدون نصیحت ، در جمع دوستانش شرکت کنید .
◀️ و در نهایت شما فرزندان خود را نابود خواهید کرد اگر هیچ مسئولیتی به عهده اش نگذارید .
@KheshteAvval
#والدین_آگاه
#فرزندپروری
#مراقب_باشیم
#خشت_اول
http://eitaa.com/joinchat/2699427849C950f3ea347