*این متن رو بخونید تا در شب قدر مرتکب اشتباه نشید:*
همیشه ارزش شب قدر را به نزول قرآن میدانستم اما یک شب قدر حرفهایی را از یک استاد یاد گرفتم که همه چیز را در ذهنم به هم ریخت.
سوره قدر را تفسیر میکرد. میگفت:
آیا نزول قرآن شب قدر را شب قدر کرده؟ یا اینکه شب قدر شب قدر بوده و قرآن در آن نازل شده است؟ مثل کسی که ازدواج خود را که یک کار مهمی است در یک وقت با برکتی قرار میدهد. نزول قرآن یک کار مهم و بزرگی است اما در شب قدر اتفاق افتاده….
انا انزلناه فی لیلة القدر
یعنی اول، شب، شبِ قدر بوده و بعد قرآن در آن نازل شده. دلیل بهتر آیات بعدی است که شروع میکند به توضیح چیستی شب قدر:
لَیلةُ القَدرِ خَیر مِن ألفِ شهر
تَنَزَّلُ الملائکةُ و الرّوحُ فیها بِإذنِ ربِّهم مِن کُلِّ أمر
سَلام هی حتّی مطلعِ الفَجر
«انزلناه» فعل ماضی است یعنی نازل کردیم و تمام شد. اما در معرفی شب قدر میفرماید «تَنَزَّلُ» که فعل مضارع است. یعنی هنوز نازل میکنیم. یک عملی در این شب هر سال تکرار میشود و در توضیح عظمت این شب این عمل را بیان میکنند.
یادم هست این حرفها بدجوری مرا گیج کرده بود این استاد چه میخواست بگوید؟ جلسه سکوت محض بود و من یقین داشتم همه میخواستند بیشتر بشنوند. اما استاد آرام ولی محکم ادامه میداد:
«الملائکه» یعنی «همهی ملائکه» این الف و لام در زبان عربی معنای «همه» میدهد. «الروح» که (برخی معتقدند) همان رئیس ملائکه است. در آن شب، همه اینها متوجه زمین اند و فرود میآیند. چه واقعه ای رخ میدهد؟ چه شده که همهی دارودسته خدا در صحنه عالم متوجه زمین اند؟!
هر سال؟ همه؟ از تمام آسمانها؟ به سوی زمین؟
*یعنی هر خبری هست اینجاست و در عوالم بالا خبری نیست!*
سوال اینجاست که اینها کجا نازل میشوند؟ به کجا فرود می آیند؟
برای پاسخ خوب است اول بپرسیم اینها برای چه میآیند؟
«مِن کُلِّ أمر»
یعنی چه؟
یعنی برای تصمیم گیری برای همه چیز. این امر امر تکوینی است. یعنی هر موجودی.
از این جا باید فهمید کجا میآیند .
حرفها علمی بود اما برای من مثل یک رمان شیرین و دلکش بود که دوست داشتم زودتر آخرش را بفهمم. با این تفاوت که این بار قضیه فرق میکرد قرار بود تکلیف مهمترین شبهای زندگی ام را تعیین کنم باید میفهمیدم کجا باید بروم و چه باید بکنم؟ منتظر بودم و باز استاد با آرامش معنی داری پیش میرفت:
«مِن کُلِّ أمر»
«امر» چیست؟
این امر دو جای دیگر در قرآن آمده: یکی «إنما أمرهُ اذا أرادَ شیئاً أن یَقولَ لهُ کُن فیکون» و دیگری «أئمة یَهدونَ بأمرِنا»
علامه طباطبایی از اولین آیه این را استفاده میکند که معنای این «امر» هر شیئی است که وجود داشته باشد. امر تکوینی. و از آن استفاده میکند که آیه «ائمة یهدون بامرنا» فضل امامت را بیان میکند یعنی وجه تمایز ائمه را نشان میدهد که آنها هدایت تکوینی میکنند همه موجودات عالم را.
و در شب قدر تکلیف کل امر است که مشخص میشود . ....
کم کم رنگ صورت استاد عوض میشد انگار موقع نتیجه گیری بود. استاد ادامه داد:
عزیزان! آن رئیس حقیقی و ذاتی عالم آن خدای لا یزال همه را به سراغ فرمانده زمینی و خلیفه خود میفرستد همه متوجه ولی عصر ارواحنا فداه هستند! اوست که قرار است همه تصمیمات منجز و معلق عالم یعنی قضا و قدر به دستش برسد و از مجرای او جاری شود . شب، شب اوست.
یعنی رفیق من! اگر تا به صبح مناجات کنی و قرآن سر بگیری اما از او غافل باشی بیراهه میروی.
هیچ عملی بدون فریاد درونی «یا صاحب الزمان» فایده ای ندارد بقیه همه بیراهه رفتن است.
بعد با بیانی طعنه آمیز گفت: همه می آیند پایین تو میخواهی تنها بروی بالا؟!
*حقیقت دین معرفت امام است معرفت امام و حجت خدا* شب قدر شب تجلی خلافت خلیفة الله است. خلافت او در این شب تجلی میکند. تمام گردانندگان عالم هستی «مِن کُلِّ أمر» بر او نازل میشوند.
*نکند همه عالم از دیو و دد تا فرشته و جبرئیل متوجه او باشند و من و تو متوجه جای دیگر!*
*یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشیم
شاید که نگاهی کند آگاه نباشیم*
*اللّهمَّ عَجِّل لِولیِّکَ الفَرَج*
متن بالا را نه یک بار بلکه چندین بار بخوانید😢😢😢😢😢
خیلی زیبا . سپاس التماس دعا
*
✅
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
مناسبت: «#ماه_مبارک_رمضان»
موضوع: «آیات المهدی ١٩»
روز سهشنبه، ١۴٠٢/٠١/٢١
✍️ مناسبت روز: امشب، دومین شب از شبهای پرفضیلت قدر است که طبق آیات و روایات اسلامی، افضل بر هزار ماه است و ملائکه آسمان و بزرگ ملائکه حضرت روحالقدس بر حجت حی الهی در زمین نازل شده و مقدرات یکساله مردم را به محضر حضرت بقيةاللّه الاعظم تقدیم مینمایند؛
البته در این شب عظیم طبق روایات، وقایع بزرگی دیگری نیز رخ داده است؛ وقایعی همچون: معراج حضرت رسول (ص)؛ به آسمان رفتن حضرت عیسى (ع)؛ رحلت حضرت موسى (ع) و حضرت یوشع بن نون (ع)؛ و بالاخره شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) که بر حُرمت این شب بزرگ افزوده است؛ لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند حضرت امیر (ع) آغاز مینمائیم؛
اما امروز بیستمین روز از ماه مبارک رمضان است و طبق روال روزهای گذشته، به تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم میپردازیم:
💠 «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّاللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًی وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ»: «آيا نديديد كه خداوند آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمين است براى شما مسخّر كرده و نعمتهاى ظاهرى و باطنى خود را بر شما سرازير كرده است، اما (بازهم) بعضى از مردم بدون هيچ دانش و هدايتى و بدون هيچ كتاب روشنگرى دربارهى خداوند به جدال و ستيز مىپردازند» (لقمان/٢٠)
در اين آيه شریفه، خداوند به دو دسته از نعمتهای الهی اشاره مینماید:
1️⃣ «نعمتهای ظاهرى»: مانند: سلامتى، روزى، زيبايى و امثال اينها؛
2️⃣ «نعمتهای باطنى»: مانند: ايمان، علم و معرفت، حسن خلق، امدادهای غيبى، فطرت پاک، ولايت و محبت اهلبیت (ع) و..؛
در ادامه آیه نیز به سه منبع معتبر «شناخت» اشاره شده، که مراد از «عِلْم»، «استدلالهای عقلى» و مراد از «هُدًی»، «هدايتهاى فطرى» و مراد از «كِتَابٍ مُّنِير»، «وحى الهى» است، و سپس به برخی از افراد جاهل اشاره شده که متأسفانه، بدون استناد به هيچ يك از این سه منبع «عقل، فطرت و وحى»، دربارهى خدا سخن گفته و اظهار نظر مىكنند!
✍️ مفسرین این آیه را براساس روایات تفسیری اهلبیت (ع) از «آیات المهدی» دانستهاند، چنانچه امام کاظم (ع) درباره اين آيه، فرمودند: «نعمت ظاهر، "امام ظاهر"؛ و نعمت باطن، "امام غائب" است»؛ پس از حضرت پرسیدند: مگر در ميان ائمه اطهار، كسى غائب میشود؟ امام (ع) فرمودند: «آرى! او دوازدهمينِ ما امامان است که از ديدگان مردم غائب مىشود، اما ياد او از قلوب مؤمنين هرگز غايب نمىگردد...»: «...النعمة الظاهرة، الإمام الظاهر و الباطنة، الإمام الغائب...» (كمالالدين، ج٢، ص٣۶٨)
✍️ و اما چند نکته درباره آیه فوقالذکر:
1️⃣ خداوند، تمام نعمتهای ظاهری و باطنی خود در آسمان و زمین را برای بهرهگيرى انسان آفریده است: «سَخَّرَ لَكُم»
2️⃣ انسان قادر است آنچه را در آسمان و زمين است، به تسخير خود درآورد: «سَخَّرَ لَكُم»
3️⃣ نبايد از نعمتهاى باطنى خداوند غفلت كنيم و به آنها بىتوجّه باشيم: «أَلَمْ تَرَوْا...بَاطِنَةً»؛
4️⃣ علیرغم گستردگى و فراوانى نعمتها، متأسفانه نعمتهای باطنی از دیده بسیاری پنهان است! و حتی نعمتهای ظاهری نیز برای برخی از انسانها به دلیل غفلت و ناشکری، پنهان هستند و تنها با فقدان چنین نعمتهایی همچون «سلامتی، اجتماعات دینی، زیارت و... ) انسانها از خواب غفلت بیدار میشوند؛
5️⃣ در جهان بينى الهى، «عقل، فطرت و وحى» منابع معتبر «شناخت» هستند که باید براساس آنها استدلال نمود تا به نعمتهای پنهان دست یابیم: «علمٍ، هدىً، كتابٍ منير»؛
6️⃣ امام غائب، نعمت پنهان است و غائب بودنش نقصی برای نعمت بودنش نیست، چنانچه برای خورشید، پشت ابر بودن، نقصی ایجاد نمیکند و بهرهی فراوان او قطع نمیشود؛ لذا پنهان بودن امام، نباید سبب غفلت ما از این نعمت بزرگ الهی شود؛
7️⃣ شکر نعمت امام غائب، به معرفت، محبت و اطاعت از اوست.
*
4_5915675902385062205.mp3
3.55M
خداحافظ ای کوفه
ای شهر غم...😭
Karimi - Mehrab Kofe.mp3
8.34M
باسرِغرقِخون،رویسجادھمیخوند؛
روضھٔبیندیوارودرُ . . !(:
4_6006039579046446329.mp3
23.85M
#زمینه | کوفه ای دیار علی
بامداحی: #حاج_مهدی_رسولی
ویژه ایام #شهادت_امیرالمومنین (علیهالسّلام)
#شب_بیستم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۰
📍#هیئت_ثارالله_زنجان
4_6006039579046446329.mp3
23.85M
#زمینه | کوفه ای دیار علی
بامداحی: #حاج_مهدی_رسولی
ویژه ایام #شهادت_امیرالمومنین (علیهالسّلام)
#شب_بیستم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۰
📍#هیئت_ثارالله_زنجان
12.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦 نماهنگ؛ «سلمان ارتش»
🔶 به گزارش گروه جهاد و مقاومت #نسیم_سرخس، بهمناسبت بیستوچهارمین سالگرد شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی، نماهنگ «سلمان ارتش» که به تحلیل فداکاریهای این شهید والامقام میپردازد، تقدیم میشود.
🔷 گوینده: محمدرضا بانصری
🔷 تولید مرکز چندرسانهای نسیم سرخس