🌷شرح چهل حديث( اربعين حديث)🌷
🌹🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
7️⃣ حدیث هفتم، غَضب
⬅️ فصل در بيان علاج غضب در حال اشتعال آن
🟢🍃از براى علاج غضب در حال اشتعال آن نيز علاج عِلمى و عَملى است.
🔺اما عِلمى، تفكر در اين امور كه ذكر شد، كه آن نيز خود از طُرق معالجات عَمليه است در اين حال.
⚪️🍃اما عَملى، پس عمده آن انصراف نفس است در اول پيدايش آن، چون اين قوه مثل آتش كمكم اشتعال پيدا مىكند و رو به اشتداد(سخت شدن) مىگذارد تا اينكه تنورش سوزان و نايرهاش سخت فروزان شود و عنان را از دست انسان بكلى بگيرد و نور عقل و ايمان را خاموش كند و چراغ هدايت را يكسره منطفى نمايد
🔺و انسان را بيچاره و ذليل كند.
🔴🍃بايد انسان ملتفت باشد تا اشتعال آن زياد نشده و نايره آن شدت پيدا نكرده، خود را به وسايلى منصرف كند: يا به رفتن از آن محلى كه اسباب غضب در آنجا فراهم شده، و يا به تغيير حال: اگر نشسته است برخيزد، و اگر ايستاده است بنشيند، يا به ذكر خداى تعالى اشتغال پيدا كند- بلكه بعضى ذكر خدا را در حال غضب واجب دانند [1]، و يا مشغول كارهاى ديگر شود. در هر صورت،
🔺ابتداى ظهور آن خيلى سهل است جلوگيرى از آن.
🌷🌷و اين دو نتيجه دارد:
1️⃣ يكى آنكه در آن حال نفس را ساكن كند و شعله غضب را فرو نشاند.
2️⃣ و ديگر آنكه سبب معالجه اساسى نفس شود. اگر چندى انسان مواظب حال خود باشد و با نفس چنين معامله كند،
🔺به كلى حال تغيير پيدا مىكند و رو به اعتدال مىگذارد.
🔻🔻🔻
🟢🍃و به بعضى اين معانى اشاره فرموده در احاديث شريفه كافى بإسناده عن أبي جعفر، عليه السّلام، قال: إنّ هذا الغضب جمرة من الشّيطان توقد في قلب ابن آدم. و إنّ أحدكم إذا غضب احمرّت عيناه و انتفخت أو داجه و دخل الشّيطان فيه، فإذا خاف أحدكم ذلك من نفسه، فليلزم الأرض، فإنّ رجز الشّيطان ليذهب عنه عند ذلك. [2]
⚪️🍃يعنى «حضرت باقر العلوم، عليه السلام، فرمود: «همانا اين غضب برقه آتشى از شيطان است كه در قلب پسر آدم افروخته شود. و همانا يكى از شماها وقتى خشمناك شود، چشمان او سرخ شود و رگهاى گردن او باد كند، و شيطان در او وارد شود. پس وقتى كه ترسيد يكى از شما آن را از خودش، به زمين بچسبد و ملازم آن شود،
🔺زيرا كه پليدى شيطان از او برود در اين هنگام.»
🟢🍃و بإسناده عن ميسر قال: ذكر الغضب عند أبي جعفر، عليه السّلام، فقال: إنّ الرّجل ليغضب فما يرضى أبدا حتّى يدخل النّار. فأيّما رجل غضب على قوم و هو قائم فليجلس من فوره ذلك، فإنّه سيذهب عنه رجز الشّيطان، و أيّما رجل غضب على ذى رحم فليدن منه فليمسّه، فإنّ الرّحم إذا مسّت سكنت. [3]
⚪️🍃راوى گويد: «ذكر شد غضب خدمت حضرت باقر، عليه السلام، پس فرمود: «همانا مرد غضب مىكند، پس راضى نشود هرگز تا داخل آتش شود. (يعنى غضب او فرو ننشيند تا او را به آتش جهنم كشاند.) پس هر مردى كه غضب كرد بر قومى و حال آنكه ايستاده است، فورا بنشيند كه همانا بزودى برود از او وسوسه شيطان. و هر مردى كه غضب كند بر خويشاوندان خود، نزديك او رود و او را مسّ كند،
🔺زيرا كه رحم وقتى ممسوس شد به مثل خود، ساكن شود.»
🌷🌷و از اين حديث شريف دو علاج عَملى استفاده شود براى حال ظهور غضب:
1️⃣ يكى عمومى كه آن نشستن و تغيير وضع دادن است چنانچه در حديث ديگر است كه اگر نشسته بود و غضب كرد برخيزد.
🟢🍃و از طرق عامه منقول است كه پيغمبر خدا، صلّى اللّه عليه و آله، وقتى غضب مىفرمود، اگر ايستاده بود مىنشست، و اگر نشسته بود به پشت مىخوابيد، غضبش ساكن مىشد. [4]
2️⃣ و ديگر علاج خصوصى راجع به ارحام كه اگر رحمى غضب كرد بر رحم خود، او را مسّ كند غضبش مىنشيند. اينها معالجه شخص غضبناك از خودش.
🔴🍃و اما ديگران اگر بخواهند علاج او را كنند در حال ظهور غضب، اگر در اول امر باشد به يك نحوى از انحاى علمى و عملى كه ذكر شد مىتوان او را علاج كرد. ولى اگر شدت كرد و اشتعال پيدا نمود، نصايح بر خلاف نتيجه دهد. و علاج آن بسيار در اين حال مشكل است،
🔺مگر به تخويف(ترسانیدن) كسى كه از او حشمت(شرم و حیا) برد.
📌زيرا كه ظهور غضب براى كسانى بشود كه انسان خود را بر آنها غالب و چيره ببيند يا لااقل قوه خود را با آن متساوى يابد و اما بر كسانى كه نفس حس غلبه آنها را كند غضب ظهور پيدا نكند، بلكه غليان و جوشش خون قلب موجب يك اشتعال باطنى گردد، آن در باطن مختنق(خفه شونده) شود و محبوس گردد و حزن در قلب توليد شود.
🔺پس علاج حال شدت غضب و فوران آن كارى است بس دشوار و مشكل. نعوذ باللّه منه.
[1] شيخ حر عاملى در كتاب وسائل الشيعة ذكر خدا را در حال غضب واجب دانسته است. وسائل الشيعة، ج 11، ص 291، «كتاب الجهاد»، «ابواب جهاد نفس»، باب 84.
[2] اصول كافى، ج 2، ص 304 و 305، «كتاب ايمان و كفر»، «باب غضب»، حديث 12.
[3] اصول كافى، ج 2، ص 302، «كتاب ايمان و كفر»، «باب غضب»، حديث 2.
[4] عن أبي هريرة قال: كان رسول اللّه (ص) اذا غضب و هو قائم جلس و اذا غضب و هو جالس اضطجع فيذهب غيظه. مرآة العقول، ج 10، ص 146، باب الغضب، مسند احمد بن حنبل (ج 5 ص 152) از ابو ذر نقل مىكند كه پيامبر (ص) در مورد غضب به ما چنين دستور داد.
https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🍃پاسخ کوتاه و حکیمانه امام خامنه ای حفظه الله:
به این شبهه را بشنوید👇
⁉️اگر تعداد فرزند زیاد بشه، تربیتشون سخت میشه
🌷🌷🌷 شما که میگید فرزند زیاد، خب اگر زیاد شدند،
🔺نمیتونیم تربیتشون بکنیم!
https://eitaa.com/khoban72
🌷🍃خاطرههای شهدا باید با زبان هنر زنده نگه داشته شود
🌹🍃امام خامنه ای حفظه الله:
🟢🍃من یک خطابی بکنم به کسانی که اهل هنراند؛ خاطرههای شهدا را با زبان هنر بایستی نگه دارند. البته کارهای خوبی در این سالهای آخر اتفاق افتاده است. خوب است این کتابها و بعضی از فیلمها، بعضی از کارهای هنری که انجام گرفته با ارزش است باید سپاسگزاری کنیم
🔺 اما نسبت به آنچه که باید اتفاق بیفتد کم است.
🌷🌷🌷ما تعداد شهدای مان زیادند هر کدام از اینها یک دنیایی هستند، هر کدام از اینها موضوع یک کار هنری با ارزشاند. دربارهٔ اینها میشود
فیلم ساخت؛ کتاب نوشت؛ نقاشی کرد.
🌸🍃شما همسران شهید، پدر شهید، مادر شهید، اگر مراجعه کردند و خواستند که شما مصاحبه کنید
🔺امتناع نکنید.
🌹🍃در دیدار جمعی از خانوادههای معظم شهدا 1402-4-4
https://eitaa.com/khoban72
🌷🍃نماز اول وقت فراموش نشود!
🌹امام صادق علیه السلام:
🟢🍃«امْتَحِنُوا شِیعَتَنَا عِنْدَ مَوَاقِیتِ الصَّلَوَاتِ کیفَ مُحَافَظَتُهُمْ عَلَیهَا»
⚪️🍃«شیعیان ما را در اوقات نماز آزمایش کنید که چگونه بر خواندن نماز خود در موعد مقرّر
🔺محافظت می کنند».
https://eitaa.com/khoban72
7.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹🍃حجت الاسلام قرائتی حفظه الله:
🌷🌷🌷 فرزندان خود را چگونه تربیت کنیم
🔺تا نمازخوان شوند؟
https://eitaa.com/khoban72