🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🔳با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم🔳
📌سوره توبه (برائت) آيات 56-57 📌
🟢🍃56- وَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنكُمْ وَمَا هُم مِّنكُمْ وَلَكِنَّهُمْ قَوْمٌ يَفْرَقُونَ
⚪️🍃منافقان به خدا قسم مى خورند كه همانا آنان از شمایند، در حالى كه (دروغ مى گویند و) از شما نیستند، بلكه آنان گروهى هستند كه (از شما) مى ترسند (یا میان دل و زبان و عملشان جدایى است).
🌹نکته ها:
🖤«یَفرَقون»، به معناى شدّت خوف است، گویى قلبشان از ترس متلاشى مى شود.
🌹پيام ها:
💢1- یكى از ابزار كار منافقان، سوگند دروغ است. «یحلفون»
⭕️2- در قبول توبه ى منافق و باور كردن ادّعایش عجله نكنید، چون آنان دروغگویند
«و ما هم منكم»
📌3- افشاى چهره ى منافقان لازم است. «و ما هم منكم»
♨️4- ترس و وحشت قلبى، از نشانه هاى دیگر منافقان است. «قوم یفرقون»
🟢🍃57- لَوْ يَجِدُونَ مَلْجَاً أوْ مَغَرَتٍ أَوْ مُدَّخَلًا لَّوَلَّوْاْ إِلَيْهِ وَهُمْ يَجْمَحُونَ
⚪️🍃اگر (منافقان) پناهگاه یا غارها یا گریزگاهى بیابند، البتّه شتابان به آن روى مى آورند.
🌹نکته ها:
🔴🍃«مَلجَأ»، پناهگاه است و «مَغارات»، جمع «مَغارة» به معناى غار. «مُدّخل» راه پنهان و نقب گونه ى زیرزمینى است. «یَجمحون» از «جماح» به معناى حركت شتابانى است كه نتوان جلوى آن را گرفت، و به اسب چموش، «جموح» مى گویند.
💢منافقان یا از ترس، اظهار ایمان مى كنند، یا از روى طمع به مال و مقام.
آیه گروه اوّل را مى گوید. [83]
83) تفسیر اطیب البیان.
🌹پيام ها:
📌1- منافق، هراسان و در پى فرصت است تا از وضع موجود بگریزد.«لو یجدون ...»
🔻🔻🔻
⭕️2- محیط جامعه ى اسلامى براى منافقان، قابل تحمّل نیست. «لو یجدون ...»
(زندگى منافقان آوارگى است و با مسلمانان زندگى اضطرارى دارند)
♨️3- رنج واضطراب منافقان در جامعه ى اسلامى، با وجود داشتن مال و فرزند، نمونه اى از عذاب دنیوى آنان است. در دو آیه قبل فرمود: «یرید اللّه لیعذّبهم بها فى الحیوة الدنیا» و در این آیه مى فرماید: «لو یجدون»
📌4- منافقان در جنگ و گریزشان با مؤمنان، تیز و چابك اند. «یجمحون»
https://eitaa.com/khoban72
56-57.mp3
2.9M
🌷تفسیر سوره توبه (برائت) آیات 56-57 (صوتی)
حجت الاسلام قرائتی حفظه الله🌷
https://eitaa.com/khoban72
🔳شرح چهل حديث( اربعين حديث)🔳
🌷🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
1️⃣1️⃣ حدیث یازدهم، فطرت
⬅️ فصل در تشخيص احكام فطرت است
🟢🍃ببايد دانست كه آنچه از احكام فطرت است چون از لوازم وجود و هيآت مخمّره(مایه) در اصل طينت و خلقت است، احدى را در آن اختلاف نباشد- عالم و جاهل و وحشى و متمدن و شهرى و صحرانشين
🔺در آن متفقاند.
⚪️🍃هيچيك از عادات و مذاهب و طريقههاى گوناگون در آن راهى پيدا نكند و خلل و رخنهاى در آن از آنها پيدا نشود. اختلاف بلاد و أهويه و مأنوسات و آراء و عادات كه در هر چيزى، حتى احكام عقليه، موجب اختلاف و خلاف شود،
🔺در فطريات ابدا تأثيرى نكند.
🟢🍃اختلاف افهام و ضعف و قوت ادراك لطمهاى بر آن وارد نياورد، و اگر چيزى بدان مثابه(حد) نشد، از احكام فطرت نيست و بايد آن را از فطريات خارج دانست، و لهذا در آيه شريفه فرموده: فَطَرَ النّاسَ عَلَيْها يعنى، اختصاص به طايفهاى ندارد، و نيز فرموده: لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّه. چيزى او را تغيير ندهد،
🔺مثل امور ديگر كه به عادات و غير آن مختلف شوند.
⚪️🍃ولى از امور معجبه(شگفت) آن است كه با اينكه در فطريات احدى اختلاف ندارد- از صدر عالم گرفته تا آخر آن- ولى نوعا مردم غافلاند از اينكه با هم متفقاند، و خود گمان اختلاف مىنمايند، مگر آنكه به آنها تنبه داده شود، آن وقت مىفهمند موافق بودند در صورت مخالفت، چنانچه پس از اين به وضوح رسد، ان شاء اللّه. و به همين معنى اشاره شده است در ذيل آيه شريفه كه مىفرمايد:
🔺و لكِنَّ أَكْثَرَ النّاسِ لا يَعْلَمُونَ.
🔻🔻🔻
🌷🍃و از آنچه ذكر شد، معلوم گرديد كه احكام فطرت از جميع احكام بديهيه بديهي تر است، زيرا كه در تمام احكام عقليه حكمى كه بدين مثابه(حد) باشد كه احدى در آن خلاف نكند و نكرده باشد نداريم، و معلوم است چنين چيزى اوضح ضروريات و ابده بديهيات است، و چيزهايى كه لازمه آن باشد نيز بايد از اوضح ضروريات باشد. پس اگر توحيد يا ساير معارف از احكام فطرت يا لوازم آن باشد، بايد از اجلاى بديهيات و اظهر ضروريات باشد،
🔺و لكنّ أكثر النّاس لا يعلمون.
https://eitaa.com/khoban72
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳فیلم کوتاه
🌷🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
⚪️🍃 هرکه تزکیه شد، پیروز شد...
https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 ویژه
🔍 🌷🍃#خط_دیدار | بسته تصویری مرور بیانات امام خامنه ای حفظه الله
⚪️🍃در دیدار جمعی از مبلغان و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور. ۱۴۰۲/۴/۲۱
https://eitaa.com/khoban72
🔳 پنج کلید تبلیغ
🔍 🌷🍃مرور نکات کاربردی امام خامنه ای حفظه الله
🟢🍃درباره بایستههای تبلیغ حوزههای علمیه
https://eitaa.com/khoban72