🔘 بسم الله الرحمن الرحیم
⬅️ با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم
📖 سوره مبارکه انسان، آیات ﴿31-28﴾
🕊🌼نحْنُ خَلَقْنَاهُمْ وَشَدَدْنَآ أَسْرَهُمْ وَإِذَا شِئْنَا بَدَّلْنَآ أَمْثَالَهُمْ تَبْدِيلاً ﴿28﴾
🥀🤍مائیم كه خلقشان كردیم و مفاصلشان را محكم ساختیم و هرگاه بخواهیم مانند آنها را چنانكه باید به جاى آنان مى آوریم.
🕊🌼إنَّ هَذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَن شَآءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلاً ﴿29﴾
🥀🤍به راستى این آیات، وسیله تذكّرى است، پس هركه بخواهد، راهى به سوى پروردگارش در پیش گیرد.
🕊🌼و مَا تَشَآءُونَ إِلَّا أَن يَشَآءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيماً حَكِيماً ﴿30﴾
🥀🤍و شما چیزى رانمى خواهید، مگر این كه خدا بخواهد، همانا خداوند دانا و حكیم است.
🕊🌼يدْخِلُ مَن يَشَآءُ فِى رَحْمَتِهِ وَالظَّالِمِينَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَاباً أَلِيماً ﴿31﴾
🥀🤍هر كه را بخواهد به رحمت خود درمى آورد و براى ظالمان عذابى دردناك آماده كرده است.
🌹نکته ها:
🕊🌼«اَسر» بستن با بند است و «اسیر» كسى است كه دربند بسته شده است. مراد از «شددنا اسرهم» آن است كه بندها و مفاصل آدمى را محكم كردیم.
🌹پيام ها:
1️⃣ كفر و طغیان بستر نابودى انسان است. «آثماً او كفوراً... بدّلنا امثالهم»
2️⃣ توانایى خداوند بر آفرینش انسان، نشانه توانایى او بر نابود كردن او است. «خلقناهم... بدّلنا امثالهم»
3️⃣ خداوند، حجت را بر مردم تمام كرده است. «انّ هذه تذكرة»
4️⃣ قرآن، وسیله هوشیارى است. «انّ هذه تذكرة»
5️⃣ راه خدا، اجبارى نیست، هر كه مى خواهد به سعادت برسد، باید خود آن را انتخاب كند و بپیماید. «فمن شاء اتخذ الى ربّه سبیلا»
🔻🔻🔻
6️⃣ خواست انسان، نه مستقل از خواست خداوند است و نه برتر از آن. بلكه آنچه را انسان مى خواهد، اگر مورد خواست خداوند نیز قرار گیرد، محقق مى شود. «و ما تشاؤون الاّ ان یشاء اللّه»
7️⃣ مشیّت خداوند، عالمانه و حكیمانه است، نه گزافه. «یشاء اللّه... علیما حكیما»
8️⃣ بر اساس مشیّت حكیمانه، كسانى كه بخواهند مشمول رحمت الهى مى شوند. «یدخل من یشاء فى رحمة»
9️⃣ كسانى از رحمت الهى دورند، كه خود راه ظلم را پیش گرفته اند. «والظالمین اعدّ لهم عذابا الیما»
🕊🌼شرح چهل حديث
🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه
0️⃣4️⃣ حدیث چهلم توحید
⬅️ ادامه(7) فصل در اشاره اجماليه به تفسير آيات شريفه سوره «حديد» تا «عليم بذات الصدور» است.
🕊🌼و در اين مقام احتمال ديگرى است كه مضادت با اين بيان عرفانى ندارد. و آن به حسب هيئت عصر حاضر است كه ابطال هيئت بطلميوسيه را كرده است.
🥀🤍و آن اين است كه غير از اين منظومه شمسى كه ما داريم، منظومات شمسيه كثيره ديگرى است كه عدد آنها را كسى نتواند احصا كند- چنانچه تفصيل آن در كتب هيئت جديده است: مراد از سماوات و ارض همين منظومه شمسى و مدارات كواكب و خود آنها باشد، و تحديد آن به شش روز حسب منظومه شمسى ديگرى باشد. و اين احتمال از تمام احتمالات اقرب به ظاهر است ولى مصادم با احتمالات عرفانيه نيست،
🔺زيرا آن به حسب بطنى از بطون قرآن است.
🕊🌼و اشاره فرموده در ذيل آيه شريفه بقوله: يَعْلَمُ ما يَلِجُ فِى الأرْضِ. إلى آخره، به علم حق تعالى به جزئيات مراتب وجود در سلسله غيب و شهود و نزول و صعود، و بقوله: هو معكم به معيّت قيّوميه حق و كيفيت علم حق تعالى به جزئيات كه به طريقه احاطه وجوديه و سعه قيّوميه است. و ادراك حقيقت اين قيّوميت حق را كسى جز خواص اولياء اللّه نتواند كرد.
🥀🤍و امّا آيه شريفه پنجم [1] اشاره است به مالكيت حق و رجوع تمام دايره وجود به سوى حق. و اشاره به آن است كه اين به اسم «مالك» مربوط است، چنانچه در سوره مباركه «حمد» فرموده: مالِكَ يَوْمِ الدَّين. و تفسير و تفصيل هر يك از اين امور مجال ديگرى خواهد.
🔻🔻🔻
🕊🌼و اما آيه شريفه ششم [2] اشاره است به اختلاف شب و روز و اينكه هر يك از آنها كه كم شود به ديگرى افزوده گردد، و به عكس. و در اين اختلاف منافع كثيرهاى است كه ذكر آن خارج از وظيفه ماست. و از براى آيه شريفه معنى عرفانى ديگرى است كه ما از ذكر آن خوددارى نموديم.
🥀پاورقی
[1] له مُلْكُ السمواتِ و الأرضِ و إلى اللَّه تُرْجَعُ الأمور. (پادشاهى آسمانها و زمين خداوند راست و كارها به سوى او بازگردانده شوند.) (حديد- 5).
[2] يُولِجُ اللَّيْلَ في النَّهارِ و يُولِجُ النَّهارَ في اللَّيلِ و هُو عَليمٌ بِذاتِ الصُّدور. (شب را در روز داخل مىكند و روز را در شب. و او به آنچه در سينههاست آگاه است.) (حديد- 6).
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 امام و آقا:
⁉️اگر آمریکا پشتیبانی از اسرائیل نمیکرد،
📌اسرائیل میتوانست فلسطین را غصب کند؟
⭕️آمریکا شریک جرم قطعی جنایتکاران است.
#قدس_غزه_مظلوم
#حزب_الله_هم_الغالبون
#نابودی_اسراییل #سقوط_صهیون
5.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#فیلم کوتاه
🕊🌼ای آن که به من خوراند و نوشاند
🥀🤍 ای آن که به من روزی داد و پروراند...
🕊🌼بسیار زیبا و شکیل حتما ببینید
🥀🤍#خداوند_تبارک_و_تعالی