🟩 برساخت «ربّنا» در حیرت ابتهاج
برخی در تحلیل جایگاه نوای زیبای ربّنای شجریان در کلیت نگاه دینی و سیاسی و سبک زندگی او ابهاماتی دارند و تعارضات موجود را نمیتوانند حل کنند که مگر این نیست که هنر دینی و متعالی از هنرمند متدین و نورانی صادر میشود؟ شجریانی که متدین و متشرع نبود، چگونه در تیر ماه ۱۳۵۸ آن ربّنای مناجاتگونه از او صادر شد؟
🌒 هوشنگ ابتهاج درباره ربنای مرحوم شجریان نظری خاص داشته که به نظرم بسیار مهم هست: «ﻫﯿﭻﮐﺲ ﻧﻤﯽﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻦﻃﻮﺭ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﻫﯿﭻﮐﺲ. حتی ﺧﻮﺩ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ!» یعنی چی؟! یعنی اتفاقی بوده؟ شاید این جور برداشت بشه. اما من نگاه دیگری دارم.
🌒 ابتهاج ادامه داده: «ﺧﯿﻠﯽ ﮐﺎﺭ ﻋﺠﯿﺒﯿﻪ... ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺘﻮﺩﯾﻮ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﭽﻪﻫﺎ ﺑﮕﻪ ﺍﯾﻦﻃﻮﺭﯼ ﺑﺨﻮﻧﯿﻦ، ﺿﺒﻂ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﻦ «ﺭﺑّﻨﺎ». ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﻧﻮﺍﺭ اصلی اﯾﻦ ﺭﺑّﻨﺎ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺍﻻﻥ ﻧﺪﺍﺭﻣﺶ. ﻣﻦ ﺍﻭﻝ ﻧﻤﯽﺩﻭﻧﺴﺘﻢ ﭼﯿﻪ، ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻨﯿﺪﻡ ﺣﯿﺮﺕ ﮐﺮﺩﻡ. ﻫﯿﭻﮐﺲ ﻧﻤﯽﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻨﻮ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﭼﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺣﯿﺮﺕﺁﻭﺭﯼ ﺩﺍﺭﻩ! اصلا ﯾﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺯﻣﯿﻨﯽ ﻧﯿﺴﺖ! (ﺳﺮﺵﺭﺍ ﺗﮑﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ) ﺷﺎﻫﮑﺎﺭﻩ، ﭼﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻭ ﺍﻟﺘﻤﺎﺳﯽ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ «ربّنا» ﻫﺴﺖ (ﺑﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯽﺍﻓﺘﺪ) ﻓﻘﻂ ﺻﺪﺍ ﻧﯿﺴﺖ، ﯾﮏ ﻧﻮﺍﺯﺷﯽ ﺗﻮﺵ ﻫﺴﺖ. ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺩﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺎﺷﻘﻪ ﻣﯽﮐﻨﻪ، ﻫﻤﻪﯼ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﺑﺸﺮﯼ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﺻﺪﺍ ﻫﺴﺖ! ﺑﻬﺶ ﮔﻔﺘﻢ ﺁﻗﺎﯼ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﺍﯾﻨﻮ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﺎﯾﻪﺍﯼ ﺧﻮﻧﺪﯼ؟ ﻧﮕﺎﻫﻢ ﮐﺮﺩ… واقعا نمیشه ﮔﻔﺖ ﺗﻮ ﺷﻮﺭﻩ، ﺍﻓﺸﺎﺭﯾﻪ، چیه!»
🌒 به نظر من آن ربنا، ربنای شجریان نبوده، بلکه ربنای ملت مؤمن ایران بوده است؛ حاصل ‹ایمان جمعی› ملتی بوده که حدود چهار ماه از انقلاب نورانی آنها گذشته بود. به قول امام که فرموده بود: «میبینم ملت الهی شدهاند» بخشی از این ملت، مرحوم شجریان بوده است که در این فضای الهی نفس میکشیده و قطعا متاثر از آن بوده است. این اثر ‹برساختی› از آن اتمسفر نورانی بوده است. مجال توضیح تفصیلی در مورد مفهوم برساخت نیست، بماند برای اهل فن...
البته بحث من فراتر از اثرپذیرفتن شجریان از جوّ آن موقع است، منظور دقیقترم این است که گاهی ممکن است خدا به انسان نعمتی دهد که علت آن خود او نبوده، بلکه تنها وسیلهای برای دریافت فیض الهی به واسطهی نورانیت جمعی بوده که خدا خواسته به آن جمع تفضّل و مرحمت کند و او توفیق یافته که مجرای آن فیض الهی شود. او تا آخر عمر اگر شکر آن لحظه ویژه را به جا آورد، کم است.
شجریان با آن ربّنا در هویت جمعی ملت مؤمن ایران شریک شد. شکر آن نعمت میتوانست نعمتش افزون کند. خدا چه داند، کاش قدر آن نعمت انحصاری و خاص را بیشتر میدانست. اما قطعا درسی هست برای همه ما که بسیاری از نعمتهایی که دریافت میکنیم ماحصل توفیقی بوده که از ناحیه نورانیت جمعی به دست آوردهایم. در همین فضا، مثلا تطور حامد زمانی هم مورد مطالعاتی مهمی است و البته فرصت برای او باقی است. هر کدام از ما چه؟ چه نعمتهایی به دست آوردهایم که ماحصل توفیقی بوده که از ناحیه نورانیت جمعی به دست آوردهایم؟ حکمت شرکت در جمعهای عزاداری و مناجات همین است که اگر عنایتی به جمع میشود ما هم از آن بهرهمند شویم. در تولید اثر هنری، تولید علم و هر خلاقیت دیگری هم همین قاعده وجود دارد؛ معمولا تولید فکر یا خیال، این قدر شخصی نیست که منحصر در نهاد هنرمند باشد، بلکه منبعث از نهاد جمعی (فطرت جمعی) هست که منشأ آن بوده و اگر این قاعده را نشناسیم از بسیاری نعمتهای الهی محروم خواهیم شد که منشأ آنها #برکت_جماعت است. عصر انقلاب اسلامی، عصر تزاید این گونه نعمتهاست. یکی از دلایلی که جمهوری اسلامی ایران را دوست دارم و به آن افتخار میکنم همین است.
#حکمت_جماعت
🔘 پینوشت:
- منبع صحبتهای ابتهاج در کتاب «پیر پرنیاناندیش» است.
- این یادداشت موجز، بنمایهی نظریهای است در باب «علوم اجتماعی اسلامی» که تفصیل جوانب آن به وقت و در جایش./ حائری
https://t.me/khomeiniuon
11.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انتخابات_آمریکا
#در_کلوم_اصفهونیا
آقای سیاستمِدار دنیا رو آروم بزار
https://t.me/khomeiniuon
🚬
#چگوارا_با_جنگهایش_گوسفندانم_را_میترساند
وقتی ارنستو چگوارا را در پناهگاهش با کمک چوپان خبرچین دستگیر کردند، یکی از چوپان پرسید: چرا خبرچینی کردی در حالیکه چگوارا برای آزادی شماها مبارزه میکرد؟ چوپان جواب داد: با جنگهایش گوسفندان مرا میترساند.
#محمدکریم_همباجنگهایش_اقتصاد_را_خرابکرد
بعداز مقاومت محمدکریم در مقابل فرانسویها در مصر و شکست او، قرار بر اعدامش شد. ناپلئون او را فرا خواند و گفت: سخت است برایم کسی را اعدام کنم که برای وطنش مبارزه میکرد. من به تو فرصتی میدهم که ده هزارسکه طلا غرامت سربازهای کشته را بدهی.
محمدکریم گفت:
من الآن این پول را ندارم اما صدهزار سکه از تاجران میخواهم، میروم تهیه میکنم و باز میگردم. محمدکریم به مدت چند روز در بازارها با زنجیر برای تهیه پول گردانیده میشد، اما هیچ تاجری این پول را نمیداد و حتی بعد طلبکارانه میگفتند که با جنگهایش وضعیت اقتصادی را نابسامان کرد و ... نزد ناپلئون برگشت...
ناپلئون به او گفت:
چاره ایی جز اعدام تو ندارم نه بخاطر کشتن سربازهایم به دلیل جنگیدن برای مردمی که پول را مقدم بر وطن میدانند.
محمد رشید میگوید:
آدم انقلابی که برای #جامعهی_نادان مجاهدت کند مانند کسی است که به خود آتش میزند تا روشنایی را برای آدم نابینا فراهم کند.
📨 https://t.me/khomeiniuon
#غلط_کرده_بچهت_رفته تا یک گُهی بشود و برگردد! خدا لعنت کند مقامی در جمهوری اسلامی که بچهش در دانشگاههای اروپا و آمریکاست. اگر یکذره دین داشتی تولهسَگَت را نمیگذاشتی اروپا و آمریکا برود!
این ویدیوی حسن عباسی را از اینجا ببینید:
https://t.me/khomeiniuon/3252
📙 نام کتاب: #ماهی_سیاه_کوچولو
📝 اثر: #صمد_بهرنگی
📕 #داستان_رمان
ماهی سیاه کوچولو گفت؛ «نه مادر، من دیگر از این گردشها خسته شدهام ، میخواهم راه بیفتم و بروم ببینم جاهای دیگر چه خبرهایی هست. ممکن است فکر کنی که یک کسی این حرفها را به ماهی کوچولو یاد داده، اما بدان که من خودم خیلی وقت است در این فکرم. البته خیلی چیزها هم از این و آن یاد گرفتهام؛ مثلا این را فهمیدهام که بیشتر ماهیها ... » لذت خواندن قصه ماهی سیاه کوچولو را از دست ندهید.
https://t.me/khomeiniuon
#جمنا_اکبر_شورتی_آ_حالا_همنا
حرکتی نو، محصولی جدید و ترکیبی رویایی
🏓
بابا دست از سر مردم و نیروهای انقلاب بردارید ناموساً! مرد باشید کار خودتون رو بکنید.
ویدئوی مربوطه را در این رابطه ببینید.
https://t.me/khomeiniuon/3256
واکنش داود مدرسیان به استعفای حجتالاسلام علینژاد رئیس حزب بدون مجوز شانا در استان خوزستان
ساختار جمنا و شانا از اساس بر مبنای سهمخواهی و منفعتطلبی است، علینژاد رفت اما ساختار غلط جمنا و شانا پابرجاست و نفوذ علینژاد و سایرین روی لیستها کماکان برقرار است.
https://t.me/khomeiniuon
⛹⛹♀
یهو تکست میده شما از ۸۰ درصد حجم نتتون استفاده کردین و داره تموم میشه خب بیشعور این جور چیزا رو که یدفه نمیگن اولش بگو حجمتو بردیم بیمارستان، بعدش یواش یواش بگو
🏋
📨 https://t.me/khomeiniuon
#فتنه_بزرگتر_در_راه_است
یک هشدار از مسعود دهنمکی
اگر
کسی
پایش را از این معبر بیرون بگذارد
نفله خواهد شد!
✍️ از شواهد امر پیداست، فتنهای خطرناک و پیچیده در حال شکلگیری است، اما این فتنه رنگ نخواهد داشت. اگر سفارش امیرالمؤمنین را در مورد شناخت حق و سپس سنجیدن آدمها به آن را عملی نکنیم، در این فتنه پای خیلی ها روی مین خواهد رفت. گذشت زمانی که عده ای روی مین می رفتند تا راه باز شود. امروز خود آقا علمدار معبر است. اگر کسی پایش را از این معبر بیرون که هیچ، پایش را در جای پای آقا نگذارد، نفله خواهد شد. فتنهای که عالم و استاد و طلبه و دانشجو امیر و سردار و سرباز باید در آن امتحانی سخت دهند.
هر چه امروز در کشور میگذرد معلول حرامخواری و زراندوزی آقازادههایی است که به نام دین به کام خود بردند. سکوت خواص و عوام در آن دوران تاوان دارد و امروز که لقمههای حرام دل حضرات را سنگ کرده دیگر حق را از باطل تشخیص نمیدهند و به خاطر همین است که خواص عقبتر از عوام حرکت میکنند. فتنهای که بسان جنگ جمل، همرزمان دیروز را در مقابل هم قرار میدهد. وقتی رسولالله برای عمار از دوران فتنه می گفت، عمار شگفتزده پرسید: یا رسولالله، در آن دوران چه کنیم؟ رسولالله فرمود؛ آن روز فقط ببین علی چه میگوید.
اگر فردا دیدید، به جای بیبیسی، فتنهگران جدید قرآن سر نیزه کردند، راه را گم نکنید. اگر دیدید فتنهگران جدید به جای کاکل، بر پیشانیشان پینه سجده داشتند، فریب نخورید. معمار انقلاب فقط خمینی کبیر است و او گفت؛ پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به این کشور نرسد، نگذارید معماران قلابی خودشان را به نام دین و انقلاب جا بزنند. ثقلین امام، وصیت نامه و ولایت فقیه است. هر پرچم دیگری ولو به نام دین در برابر اندیشه ولایی و امام بایستد، مصداق اسلام آمریکایی است.
عدالت بی تعالیم اسلام و ولایت، مصداق اسلام من درآوردی است که از علائم آخرالزمان است که به نام دین تیشه به ریشه دین میزنند.
سختترین بخش تاریخ انقلاب در حال شکلگیری است. خواص آلوده خوشسابقه ولی بدآتیه در یک سو از چپ و راست با هم، هم پیمان شدهاند؛ علی در دل سپاه خود اشعثهائی دارد بس خطرناک، آنها را دست کم نگیرید.
💯 من به در گفتم ولیکن بشنود
مو به مو این نکته را دیوارها
همگرا با هم با گرای خورشید
https://t.me/khomeiniuon
#جناح_راست
چگونه نسخهی نیروهای انقلاب را پیچید؟
📝 جناح راست پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد ۷۶، بیتوجه به فروپاشی پایگاه مردمی خود، رفت دنبال راههای میانبُر و دوپینگ سیاسی. از درِ مقدسمآبی وارد شد تا خود را با بدنۀ حزبالله نزدیکتر نشان دهد. راستیها، حزبالله را صرفاً سیاهی لشگری متعبد برای تبعیت از تصمیماتِ اخذشده در تاریکخانههای خود میخواستند و نه بیشتر. در این فرایند، جمع قابل توجهی از دغدغهمندان انقلابی، در معرکۀ موهومی که میان جناح راست و جناح چپ ساخته شده بود، متحیر ماند. بسیاری، از ترسِ تکفیر توسط سرانِ جناح راست، لب دوختند و تحلیل و تصمیم را تعطیل کردند. به این ترتیب، فرهنگ سیاسی نیروهای انقلاب، با سرعت و شدت بیشتری به قهقرا رفت.
#برخی_از_نشانههای_ضدانقلابی_جناح_راست
1. نتیجهگرایی محض و اصالتِ فتح کرسیهای قدرت بدون پایبندی به الزامات جمهوریت.
2. تمنای پیروزیِ بیدردسر و بیمردم، از طریق چشمبندیهای سیاسی، رسانهای و... .
3. پیدایش، پرورش و تثبیت پدرخواندهها و پدرخواندگی به نام عقلانیت سیاسی.
4. عادیسازیِ قاعدهی دفع افسد به فاسد با اصرار بر گزارۀ بهاصطلاح نتیجهگرایانۀ «صالحِ مقبول، بهتر از اصلحِ نامقبول»!
5. فرعیسازی اصل مشارکت حداکثری با این توجیه که «هر چه مشارکتکننده کمتر باشد، آرای تعبدی بیشتر میشود و این آرا، متعلق به ماست. پس ما با همین رایِ اندک پیروز میشویم»!
6. ممنوعیتِ آرمانخواهی و بازی با شعارهای پوچ و فانتزی؛ با این تصورِ خام که «مردم، از شعارهای اصلی انقلاب خسته شدهاند و طرح این آرمانها، ضدِ رای است.»
7. تعطیلی رویکردهای بنیادینی مانند عدالتخواهی و مبارزه با تبعیض، از ترس فروریختنِ سبد رای در میان اَشراف و فرادستان.
8. قُبحزدایی از ائتلاف، همدستی و همپیالگی با زرسالاران و نوکیسگان، با این توجیه که «فعالیت انتخاباتی، پول میخواهد.»
9. تکرارِ طوطیوار و سادهلوحانۀ تعبیر مبهمِ جمعیت_خاکستری و تلاش برای بدست آوردن دلِ این جمعیت، با شعارها و کنشهای نمایشی.
10. خط بطلان بر شفافیت و صداقت در بیان باورها، با محاسبۀ ضدنتیجه بودنِ صداقت و شفافیت.
#نکته: اگرچه راستیها با این اصول ضدانقلابی، بخش اعظم سرمایۀ نیروهای انقلاب را دود کردند، اما حتی به نتیجه هم نرسیدند؛ هم دنیا و هم آخرتشان را با دور شدن از اصول اساسی اسلام و انقلاب باختند./ از: ابتدا
https://t.me/khomeiniuon
#آخرین_بازمانده_از_نسل_زرینکوب_ها
دیدن این اشکهای عاشقانه، احساسی تواَمان از غم و شادی را در آدمی شکل میدهد. هم حالت را خوب میکند هم بد!
▪️ آخرین بازمانده از نسل ادیبان دانشمندی چون ملکالشعرای بهار، زرینکوب و جلالالدین همایی، و بدیعالزمان فروزانفر.
ویدیو را از اینجا ببینید.