eitaa logo
#شرح_و_ تفسیر مثنوی_استاد_خروش_اصفهانی📖📣
354 دنبال‌کننده
30 عکس
12 ویدیو
3 فایل
#مثنوی_خوانی انجمن شعر جوان اصفهان تأسیس خرداد ۱۳۹۲ عمارت تاریخی خانه هنرمندان با استاد عباس شاه زیدی (خروش) شنبه ها ساعت ۱۷ #مثنوی_مولانا سفری شگفت انگیز است به اعماق درون آدمی هفتصد سال است بعد از مولوی پشت این تکرارها جا مانده ایم عباس شاه زیدی
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت اول .mp3
27.91M
🔈 📚 🔇 🎙️⃣3️⃣4️⃣ 📆 : شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ توضیح ابیات۱۱۰۷ تا ۱۱۲۵ 📒 ۳۸ دقیقه در شدن خرگوش بس تأخیر کرد مکرها با خویشتن تقریر کرد 🔻انواع عقل ممدوح و مذموم در اندیشه مولانا شامل : قوه قدسی ادراک ، عقل ایمانی و عرشی ، قوه ی شیطنت و گُربزی ( حیله و مکر از طریق تملق) ، عقل جزئی ، عقل کل 🔻عالم رنگ ها و تکثرات 🔻شرح و تفسیر آیه ۴ سوره حدید و ۱۶ سوره ق در نزدیک بودن الله به انسان 🔔https://eitaa.com/khoroosh
تکمله ای بر تفسیر مثنوی مورخ ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ۱ عقل ممدوح ( پسندیده) ۲ عقل مذموم ( نکوهیده) 👇 🔻عقل آن باشد که او با مشعله ست او دلیل و پیشوای غافله ست دفتر چهارم بیت ۲۱۸۷ 👇 🔻عقل ایمانی چو شحنه عادل است پاسبان و حاکم شهر دل است دفتر چهارم بیت ۱۹۸۶ 👇 🔻عقل جزوی آفتش وهم است و ظن زآنکه در ظلمات شد او را وطن دفتر سوم بیت ۱۵۵۸ 👇 🔻زین خرد جاهل همی باید شدن دست در دیوانگی باید زدن 👇 عقل کل و نفس کل مرد خداست عرش و کرسی را مدان کز وی جداست جهد کن تا پیر عقل و دین شوی تا چو عقل کل تو باطن بین شوی ✍✍✍✍✍✍✍✍✍✍✍دوستان عزیزم ! عقل ها بسته به نورشان شدت و ضعف دارند پس بسیاری اطرافتان هستند که هرگز شما را دوست ندارند چرا که نور شما تاریکی آنها را عصبانی می کند 🔔https://eitaa.com/khoroosh
قسمت ۲عالَم نور و رنگ ها.mp3
24.45M
🔈 📚 🔇 🎙️⃣3️⃣4️⃣ 📆 : شنبه  ۲۵ آذر ۱۴۰۲ توضیح ابیات۱۱۲۵ تا ۱۱۳۵ 📒 ۲۵دقیقه 🔻منبع تغذیه نور چشم و نور دل   🔻در بیان عالم رنگ ها و تکثرات 🔻قول حکما و متکلمان در باب وجود و ظهور رنگ ها 🔻احاطه ی روح بر کلیات و جزئیات قوای بدنی انسان   🔻جدا بودن نور حق و علم حق از سنج ادراکات بشری در کلام مولانا 🔻شرح حکمت ۲۸۷ نهج‌البلاغه 🔔https://eitaa.com/khoroosh
♨️ چهارصد و سی و نهمین جلسه ای انجمن شعر جوان اصفهان 🗣️ با حضور: استاد شاهزیدی (خروش) 🗓️ زمان: شنبه ۹ دی، ساعت ۱۶:۳۰ 🏛️ مکان: خیابان آبشار، پارک ایثارگران، خانه هنرمندان اصفهان 🔰شبکه اطلاع رسانی حوزه هنری اصفهان ℹ️Instagram.com/artesfahan.ir 🌐www.artesfahan.ir 🔘eitaa.com/art_esfahanble.ir/artesfahan حوزه هنری قلب تپنده فرهنگ و هنر نصف جهان
چندجلسه آمده است تا بگوید مثنوی مولانا چه دردی را از کسی دوا می کند. من جواب این دوست را به مولانا وامی گذارم که فرمود: با یک دلیل چهل عالم را قانع کردم ولی با چهل دلیل یک جاهل را قانع کرده نتوانستم در خصوص نظر یکی از حاضرین در جلسه شنبه در باره مسئله جبر نکته ای به نظرم رسید . جدای از همه ی آنچه که از مولانا در خصوص جبر تا اینجا در دفتر اول شنیدیم و گفتیم در کلیت کلام وی اما نکته  بسیار ظریف و قابل تاملی را می توان کشف کرد و آن اینکه مولانا را در برابر قرار داده است . مولانا را همان اوج اختیار بشر می داند که تمام اراده اش را آگاهانه و با کمال خضوع و فروتنی و بصورت مختار تقدیم اراده و مشیت معشوق حقیقی یعنی خداوند کند . مولانا  این تسلیم محض را عین اختیار  و اختیار حقیقی را سلب اختیار از خود می داند و چه اختیار شیرینی را برمی گزیند.چنانچه فرمود: منتهای اختیار آن است خود که اختیارش گردد اینجا مفتقد اختیاری را نبودی چاشنی گر نگشتی آخر او محو از منی در جهان گر لقمه و گر شربت است لذت او فرع محو لذت است یعنی مرتبۀ نهایی اختیار آن است که اراده و اختیار انسانِ کامل در اراده و اختیارِ خداوند ، محو و فانی گردد یعنی در برابرِ خداوند از خود اختیاری نداشته باشد و تا وقتی که انسان ، وجودِ مجازیِ خود را در وجودِ  حقیقی حق ، فانی نسازد . اراده و اختیارِ او هیچ لذّت و حلاوتی ندارد  اینجاست که جبر برای انسان از جان هم شیرین تر می شود و به تعبیر مولانا : ترك كن اين جبر جمع مَنبلان            تا خبر يابي از آن جبرِ چو جان ترك معشوقي كن و كن عاشقي              اي گمان برده كه خوب و فايقي مفتقد = گم کرده شده مَنبلان = منبل همان تنبل است https://eitaa.com/khoroosh